scylla

isohkomies

Mitäs raati sanoo tollasesta -85 Nybergin valmistamasta scyllasta? tämä on 9m pitkä.

Käsittääkseni ovat jämäköitä aluksia, pitääkö paikkansa.

35

20378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menettelee

      Nallella ei mikään maailman paras muotosilmä ole, vähän kolhoja lautamöykkyjä nuo Scyllat on. Merikelpoisia aluksia silti, kuten kaikki kosterit. Suomen matalassa saaristossa retkeilyyn omiaan. Kryssikulmissa tietty jäävät aika vaatimattomiksi moderneihin kölintiputtajaveneisiin verrattuna mutta onhan niissä moottorit jos hermot on piukalla. Piukat hermot eivät tosin muutenkaan kuulu vesille.

      Itse katselisin kuitenkin Ruotsin puolelle jos puista kosteria kaipaisin, samaan hintaan voi löytyä paljon parempia/suurempia/kauniimpia.

    • Marlboromies..................

      Onhan Scylla jämäkkä peli tänne Itämeren olosuhteisiin, mutta pasutetuille kaarille tehty limivene ei sillä lailla jämäkkä ole mitä voidaan samankoisesta nyt muuten sanoa. Yleensähän nuo isommat - joihon tämäkin kokoluokka kuuluu - on veistokaarille rakennettuja tasasaumaveneitä. Kokemuksenni mukaan kun oikeeen helvetistu ryskii, niin alkaa limilaitasesta tihkumaan vettä sisään. Tämä on kuulopuheina kuultu ja Celtic kanalissa koettu 28m/s tuulessa limilaitaveneellä. Mutta kyllähän ne kestää, siitä ei ole kyse. Tasasauma vaan on mielestäni jämäkämpi.

      En nyt erityisesti Scyllaa pidä niiin erikoisenaveneenä, kokolaila kömpelösti purjehtii ja on hidaskin, mutta tilaa löytyy ja rauhallinen.

      Jos sykkää niin siten tykkää...puuveneet on sellaisia :)

      • painokaari

        Hidashan scylla on, jos vertaa sitä näihin eväkölisiin ja hidas etenkin kevyessä kelissä. Mutta ei se sen huonommin tai kömpelömmin purjehdi kuin folkkari (haille kyllä häviää luovilla kirkkaasti, mutta niinpä häviävät nämä modernit silitysrauta-asuntovaunutkin...) ja tuulensietokyky on omaa luokkaansa. Ihmisen tulisi tarkaan miettiä, mitä veneeltään haluaa. Monet hankkivat eväkölisiä ihmeluovijoita ja ihmeellisillä avotuuliominaisuuksilla varustettuja hirmuja, mutta katsokaapa kuinka moni merellä oikeastaan luovii. Kyllä siellä suurin osa koneella paukuttaa vastatuuleen. Ja myötätuuleen ajavat peltigenualla myös, jos vain vauhti laskee hiukankaan alle neljän solmun. Mitäpä he siis tekevät hyvällä nousukyvyllä, eipä paljon muuta kuin kryssaavat laiturikeskusteluissa virtuaalisesti vanhan scyllani ohi tuulen puolelta. Todellisessa elämässä he ajavat ohitseni koneella. Suurin osa ainakin.

        Mutta kuten sanottu, makuasioitahan nämä.


    • Sir BB

      parempi vaihtoehto, jos pitää olla nakkikioski veneenä.

    • balle

      Tiedän jonkin verrean Scyllasta ja Parikan kirjakin on tullut luettua. Yhtä asiaa en vain ymmärrä: miksi Nyberg rakensi veneet esikuvastaan poiketen limisaumaisiksi ja vain taivutetuille kaarille. Onhan se nyt aivan selvää, että veistokaarilla tuettu tasasaumarakenne on vahvempi ja monen mielestä vielä kauniimpikin. Kustannuksista ei voi olla kyse, sillä siinä "konkurssissa" ei muutama lisätyötunti enää paljoa paina.

      Paras suomalainen veneenrakentaja on muuten Eino Antinoja.

      • issohkomies

        Eikasta olen kanssasi täysin samaamieltä.


      • vmg
        issohkomies kirjoitti:

        Eikasta olen kanssasi täysin samaamieltä.

        Meillä oli joskus perheessä pikku-Scylla, joka tehtiin meille. Tämä oli 70-luvun lopulla. Siihen aikaan Nallen laatu ei ollut samaa kuin myöhemmin. Veneessä oli muutamassa paikassa vähän purukumivirityksen makua. Ehkä se rakennettiin tilaajansa vaatimuksesta liian nopeasti. Sama vika oli muuten monessa Antillassa, jotka tilaajansa kiireen takia jäivät keskentekoisen oloisiksi sisältä. Näin Eikka on itse kertonut.

        Vene oli meillä 11 vuotta, jos en muista väärin. Sillä oli hyvä harjoitella purjehdusta, kun siinä ei ollut mitään ylimääräistä. Rakenne ei tahtonut kestää nosturia; veneestä halkesi lautoja keväällä vesillelaskun yhteydessä. Keulasteevi vuosi jatkuvasti, kuten myös lähes kaikki vesirajan yläpuoliset (kannen ja ruffin) saumat, Kryssillä vesi lensi keulapiikkiin limien välistä ja "sähköt" ja kone oli aika kotikutoisesti asennettuja. Paljon siitä jäi hyviä muistoja. Vene on edelleen olemassa, mutta koristeellinen kuin käkikello.

        Jos Scyllaa (puuvenettä) haluaa, pitää olla myös taito ylläpitää venettä - ei pelkästään hinkua purjehtia puuveneellä.


      • balle
        vmg kirjoitti:

        Meillä oli joskus perheessä pikku-Scylla, joka tehtiin meille. Tämä oli 70-luvun lopulla. Siihen aikaan Nallen laatu ei ollut samaa kuin myöhemmin. Veneessä oli muutamassa paikassa vähän purukumivirityksen makua. Ehkä se rakennettiin tilaajansa vaatimuksesta liian nopeasti. Sama vika oli muuten monessa Antillassa, jotka tilaajansa kiireen takia jäivät keskentekoisen oloisiksi sisältä. Näin Eikka on itse kertonut.

        Vene oli meillä 11 vuotta, jos en muista väärin. Sillä oli hyvä harjoitella purjehdusta, kun siinä ei ollut mitään ylimääräistä. Rakenne ei tahtonut kestää nosturia; veneestä halkesi lautoja keväällä vesillelaskun yhteydessä. Keulasteevi vuosi jatkuvasti, kuten myös lähes kaikki vesirajan yläpuoliset (kannen ja ruffin) saumat, Kryssillä vesi lensi keulapiikkiin limien välistä ja "sähköt" ja kone oli aika kotikutoisesti asennettuja. Paljon siitä jäi hyviä muistoja. Vene on edelleen olemassa, mutta koristeellinen kuin käkikello.

        Jos Scyllaa (puuvenettä) haluaa, pitää olla myös taito ylläpitää venettä - ei pelkästään hinkua purjehtia puuveneellä.

        "Sama vika oli muuten monessa Antillassa, jotka tilaajansa kiireen takia jäivät keskentekoisen oloisiksi sisältä"

        Voipi olla. Antinojan lasikuituveneissä parasta on kuitenkin se, että hän käytti hyviä designejä ja runkotyön laatu laminaattipaksuuksineen oli alan huippua!


      • Vester

        Nostaisin kyllä vähintäänkin Antinojan rinnalle Suomen parhaana puuveneveistäjänä muutamia vuosia sitten edesmenneen Henry Orrmanin Emsalöstä. Orrmanin ruotsalaisen Blomqvistin piirustusten mukaan rakantamat purjeveneet ovat työn laadun suhteen "out of this world". Orrmania kutsuttiin muuten puuvenepiireissä lempinimellä "Emäsalon Stradivarius", joka jo kertonee työn tasosta. Antinoja on ehkä kuuluisampi, kun on esiintynyt julkisuudessa enemmän.
        Vester


      • balle
        Vester kirjoitti:

        Nostaisin kyllä vähintäänkin Antinojan rinnalle Suomen parhaana puuveneveistäjänä muutamia vuosia sitten edesmenneen Henry Orrmanin Emsalöstä. Orrmanin ruotsalaisen Blomqvistin piirustusten mukaan rakantamat purjeveneet ovat työn laadun suhteen "out of this world". Orrmania kutsuttiin muuten puuvenepiireissä lempinimellä "Emäsalon Stradivarius", joka jo kertonee työn tasosta. Antinoja on ehkä kuuluisampi, kun on esiintynyt julkisuudessa enemmän.
        Vester

        Totta kirjoitat. Lisäksi Suomesta löytyy vielä muitakin huippuveistäjiä. Se, mikä Antinojan nostaa tunnetuimpien joukkoon, on hänen yhteistyönsä S&S suunnittelutoimiston kanssa. Tästä esimerkkinä Kuohuneiti-jooli, joka on muistaakseni ensimmäinen Suomessa rakennettu S&S -vene.


      • kunhan hoidetaan
        balle kirjoitti:

        Totta kirjoitat. Lisäksi Suomesta löytyy vielä muitakin huippuveistäjiä. Se, mikä Antinojan nostaa tunnetuimpien joukkoon, on hänen yhteistyönsä S&S suunnittelutoimiston kanssa. Tästä esimerkkinä Kuohuneiti-jooli, joka on muistaakseni ensimmäinen Suomessa rakennettu S&S -vene.

        "Kuohuneiti" käy siitäkin esimerkkinä. Vene valmistui v. 1961 ja on yhä upeassa kunnossa.
        Hienojen puuvenevalmistajien joukkoon kuuluvaksi voisi tässä mainita vaikkapa "Pappa-Nisse" Jonassonin Bodöstä. Eikö Åke Sandström aikanaan teettänyt kuuluisat "Cabane"-veneensä Jonassonin telakalla. "Cabane III" on kiertänyt maapallon kolme kertaa ja on yhä hyvässä kunnossa. Moniko purjehtija on tehnyt lasikuituveneellä saman? Pahoittelen, jos rönsyilin scylla-aiheesta liian etäälle.


      • vmg
        kunhan hoidetaan kirjoitti:

        "Kuohuneiti" käy siitäkin esimerkkinä. Vene valmistui v. 1961 ja on yhä upeassa kunnossa.
        Hienojen puuvenevalmistajien joukkoon kuuluvaksi voisi tässä mainita vaikkapa "Pappa-Nisse" Jonassonin Bodöstä. Eikö Åke Sandström aikanaan teettänyt kuuluisat "Cabane"-veneensä Jonassonin telakalla. "Cabane III" on kiertänyt maapallon kolme kertaa ja on yhä hyvässä kunnossa. Moniko purjehtija on tehnyt lasikuituveneellä saman? Pahoittelen, jos rönsyilin scylla-aiheesta liian etäälle.

        Kuohuneitiin tehtiin mittava kölilaatikkoremontti viime talvena. Oli mennä "kekkiläksi" koko alakerta. Lygaia ja Huh-Mari edustavat samaa hienoa Eikan tekemien S&S -puuveneiden sarjaa. Eikä sovi unohtaa ex-Noitarumpua ja ex-Merimaria.

        Näin Scyllan historiaa taaksepäin katsottuna, veneiden laatu varmaan parani juuri Myrskylinnun myötä. Vanhoista Iso-Scyllista sanottiin, että ne olivat armottoman keulapainoisia. Muistan kuulleeni, että joku "viippasi" Iso-Scyllan valamalla betonia pilssiin veneen takaosaan.

        Rönsyillä saa, kunhan se ei ole broikkusuikaleista tai hernepulloista.


      • balle
        vmg kirjoitti:

        Kuohuneitiin tehtiin mittava kölilaatikkoremontti viime talvena. Oli mennä "kekkiläksi" koko alakerta. Lygaia ja Huh-Mari edustavat samaa hienoa Eikan tekemien S&S -puuveneiden sarjaa. Eikä sovi unohtaa ex-Noitarumpua ja ex-Merimaria.

        Näin Scyllan historiaa taaksepäin katsottuna, veneiden laatu varmaan parani juuri Myrskylinnun myötä. Vanhoista Iso-Scyllista sanottiin, että ne olivat armottoman keulapainoisia. Muistan kuulleeni, että joku "viippasi" Iso-Scyllan valamalla betonia pilssiin veneen takaosaan.

        Rönsyillä saa, kunhan se ei ole broikkusuikaleista tai hernepulloista.

        "Julia III ex Noitarumpu":han ei ole S&S:n vaan CR Holmannin piirtämä.


      • Antsu*
        kunhan hoidetaan kirjoitti:

        "Kuohuneiti" käy siitäkin esimerkkinä. Vene valmistui v. 1961 ja on yhä upeassa kunnossa.
        Hienojen puuvenevalmistajien joukkoon kuuluvaksi voisi tässä mainita vaikkapa "Pappa-Nisse" Jonassonin Bodöstä. Eikö Åke Sandström aikanaan teettänyt kuuluisat "Cabane"-veneensä Jonassonin telakalla. "Cabane III" on kiertänyt maapallon kolme kertaa ja on yhä hyvässä kunnossa. Moniko purjehtija on tehnyt lasikuituveneellä saman? Pahoittelen, jos rönsyilin scylla-aiheesta liian etäälle.

        Cabane III on Vileniuksen tekemä, muista en ole varma. Ja on tosiaan edelleen hienossa kunnossa. Tämä taas ei Nissen veneitä pahenna lainkaan.


      • oikeassa!
        Antsu* kirjoitti:

        Cabane III on Vileniuksen tekemä, muista en ole varma. Ja on tosiaan edelleen hienossa kunnossa. Tämä taas ei Nissen veneitä pahenna lainkaan.

        Varmaan sotkin, koska tapasin Cabane III:n aikanaan Nisse Jonassonin telakalla. Siellä sen mastoakin pidennettiin ennenkuin Pehr ja Märta lähtivät ensimmäiselle pallonkierrolleen. Nisse Jonassonin käsialaa on mm. 9-metrinen "Gefion", joka taisi olla ensimmäinen suomalainen Brittein saarten ympäri kilpapurjedukseen sekä Atlantic Raceen (USA:sta Eurooppaan) osallistunut vene. Jonasson rakensi Gefionin (valmistui 1956), kun Bodössä ei vielä ollut sähköä. Gefion on yhä hienossa purjehduskunnossa ja purjehtii usein Englannin vesillä.


      • vmg
        balle kirjoitti:

        "Julia III ex Noitarumpu":han ei ole S&S:n vaan CR Holmannin piirtämä.

        Olisi pitänyt harkita sanavalintaa ja lauseenmuodostusta paremmin. Itsekin Eikan veneellä purjehtivana asia on kyllä tiedossani :-D.
        Anyway, hienoja ovat ja hatunnosto kaikille niille, jotka pitävät huolta näistä "jahdeistaan".


      • balle
        vmg kirjoitti:

        Olisi pitänyt harkita sanavalintaa ja lauseenmuodostusta paremmin. Itsekin Eikan veneellä purjehtivana asia on kyllä tiedossani :-D.
        Anyway, hienoja ovat ja hatunnosto kaikille niille, jotka pitävät huolta näistä "jahdeistaan".

        Veit sanat suustani! Onnea hyvästä venevalinnasta ja hyvää kauden 2007 odotusta!


      • Fredrik S
        oikeassa! kirjoitti:

        Varmaan sotkin, koska tapasin Cabane III:n aikanaan Nisse Jonassonin telakalla. Siellä sen mastoakin pidennettiin ennenkuin Pehr ja Märta lähtivät ensimmäiselle pallonkierrolleen. Nisse Jonassonin käsialaa on mm. 9-metrinen "Gefion", joka taisi olla ensimmäinen suomalainen Brittein saarten ympäri kilpapurjedukseen sekä Atlantic Raceen (USA:sta Eurooppaan) osallistunut vene. Jonasson rakensi Gefionin (valmistui 1956), kun Bodössä ei vielä ollut sähköä. Gefion on yhä hienossa purjehduskunnossa ja purjehtii usein Englannin vesillä.

        Cabane III on Vileniuksen rakentama (1969), mutta Cabane II (1966) rakennettiin Jonassonin telakalla Bodöllä. Ensimmäinen Cabanen (1963) rakensi taas Yngve Fagerholm-nimisen veneenrakentaja.

        /Fredrik Sandström


      • chillasibylla
        Fredrik S kirjoitti:

        Cabane III on Vileniuksen rakentama (1969), mutta Cabane II (1966) rakennettiin Jonassonin telakalla Bodöllä. Ensimmäinen Cabanen (1963) rakensi taas Yngve Fagerholm-nimisen veneenrakentaja.

        /Fredrik Sandström

        Silla hetteockså en båt eller lever har hon redan sjunkit?den ligger någonstans vid dahlsbruks hamn gammal och sliten sosåm Fagerholms pizzor.. smakar träd fyjfan!


      • vmg kirjoitti:

        Meillä oli joskus perheessä pikku-Scylla, joka tehtiin meille. Tämä oli 70-luvun lopulla. Siihen aikaan Nallen laatu ei ollut samaa kuin myöhemmin. Veneessä oli muutamassa paikassa vähän purukumivirityksen makua. Ehkä se rakennettiin tilaajansa vaatimuksesta liian nopeasti. Sama vika oli muuten monessa Antillassa, jotka tilaajansa kiireen takia jäivät keskentekoisen oloisiksi sisältä. Näin Eikka on itse kertonut.

        Vene oli meillä 11 vuotta, jos en muista väärin. Sillä oli hyvä harjoitella purjehdusta, kun siinä ei ollut mitään ylimääräistä. Rakenne ei tahtonut kestää nosturia; veneestä halkesi lautoja keväällä vesillelaskun yhteydessä. Keulasteevi vuosi jatkuvasti, kuten myös lähes kaikki vesirajan yläpuoliset (kannen ja ruffin) saumat, Kryssillä vesi lensi keulapiikkiin limien välistä ja "sähköt" ja kone oli aika kotikutoisesti asennettuja. Paljon siitä jäi hyviä muistoja. Vene on edelleen olemassa, mutta koristeellinen kuin käkikello.

        Jos Scyllaa (puuvenettä) haluaa, pitää olla myös taito ylläpitää venettä - ei pelkästään hinkua purjehtia puuveneellä.

        Antinojan Eino sanoi minulle joskus, kun Scyllaa olin ostamassa, että "jyllaa älä osta" pitkä liuta tuli perusteluita, mutta en nyt jaksa eritellä niitä tässä. Samaa mieltä noista alkupään Scyllista. Nyberg oli loppuaikanaan legendaarinen veneveistäjä, mutta aluksi piti vähän harjoitella ja alkupäässä on jonkin verran noita Kinder-munia. En nyt osaa sanoa vuosimallin perusteella, onko asiallinen vai ei, hyvä olisi jonkun ammattilaisen katsoa läpi. Tuon ikäisessä voi olla sellaisen pikku perusremontin aika jo käsillä, mutta sen jälkeen palvelee taas yhden miehen vanhaksi

        Scylla kyllä muuten on mun top 5 ostoslistalla. Puuveneitä kun pystyy fixaamaan, vaikka niissä olisi hieman sanomistakin.

        Varsinaisen jämäköitä ei ole, mutta perus Saaristomeri /Itämeri tetsaamiseen loistoplelejä. Pallon kiertoon hakisin jotain muuta.


      • Rimavene
        vanhami kirjoitti:

        Antinojan Eino sanoi minulle joskus, kun Scyllaa olin ostamassa, että "jyllaa älä osta" pitkä liuta tuli perusteluita, mutta en nyt jaksa eritellä niitä tässä. Samaa mieltä noista alkupään Scyllista. Nyberg oli loppuaikanaan legendaarinen veneveistäjä, mutta aluksi piti vähän harjoitella ja alkupäässä on jonkin verran noita Kinder-munia. En nyt osaa sanoa vuosimallin perusteella, onko asiallinen vai ei, hyvä olisi jonkun ammattilaisen katsoa läpi. Tuon ikäisessä voi olla sellaisen pikku perusremontin aika jo käsillä, mutta sen jälkeen palvelee taas yhden miehen vanhaksi

        Scylla kyllä muuten on mun top 5 ostoslistalla. Puuveneitä kun pystyy fixaamaan, vaikka niissä olisi hieman sanomistakin.

        Varsinaisen jämäköitä ei ole, mutta perus Saaristomeri /Itämeri tetsaamiseen loistoplelejä. Pallon kiertoon hakisin jotain muuta.

        Jos totta puhutaan, niin onhan Scylla enemmänkin rimoista kuin oikeasta puusta tehty. Mitäs tuo Iso scyllakin on pituudeltaan, liki kymmenmetrinen, kaarina ohuita tikkuja ja laudoitus tommoista kapeaa pärettä. Ei tuossa kokoluokassa veneen tartte tasasaumainen olla - ennen vanhaan (


      • Rimavene kirjoitti:

        Jos totta puhutaan, niin onhan Scylla enemmänkin rimoista kuin oikeasta puusta tehty. Mitäs tuo Iso scyllakin on pituudeltaan, liki kymmenmetrinen, kaarina ohuita tikkuja ja laudoitus tommoista kapeaa pärettä. Ei tuossa kokoluokassa veneen tartte tasasaumainen olla - ennen vanhaan (

        Kestihän tämäkin ketju pitkään, ennen kun joku pelle tulee taas puskista aukomaan.


    • GRP

      ...tuo edesmenneen elokuvaohjaaja Pekka Parikan kirja Myrskylintu nousee siivilleen (josta joku jo vihjaisikin) on mielenkiintoinen lukuelämys lujitemuovimiehellekin. Kirjastoista löytynee.

      Parikan ohella Scylla on kiehtonut muutakin kulttuuriväkeä. Ainakin kirjailija Antti Tuuri ja näyttelijä Antti Litja ovat tietääkseni (ainakin olleet) Scylla-kippareita.

      • rokkalo

        Scylla on Suomessa saanut vankan maineen. Nykyaineilla veneen saa varmasti vedenpitäväksi, mikäli joitain vuotoja on ilmennyt.
        Ruotsista voi saada hyvän veneen, ovat usein hiukan halvempiakin kuin meillä. Sen myynti taas edelleen voi olla hankalampaa. Scylla on varma merkki. Tasasaumavene ei ole joustava niin kuin limisauma. Veistokaari murtuu paineessa, painokaari joustaa, ja johtaa iskun voiman laajemmalle alalle. Kuka mistäkin tykkää. Limisauma on pohjoinen sovellutus, tasasauma ja veistokaaret eteläinen. Molemmat sopivat erinomaisesti puuveneeseen. Painokaaret antavat lisää tilaa rungon sisälle vs. veistokaaret.


    • Fia

      Ja vet nu int om ni försår svenska,men så förstår nu alla som kännde Henry. Ja förstår inte dedär "Eino vs. Henry"...Ni diskuterar ju bara han Einos båtar..När får mofa någå beröm där då??
      Har ni aldrig sett "Vinterviking" hans första lite "större" segelbåt.. Eller "Barcaroll",den sista Barcaroll som han byggde ble ju helt "Hi Tec".. Han byggde ju sin första båt när han var 14år gammal,och jag och min kusin försökte ju vinna det..men nu när jag är snart 23 och hon 24, så har vi inte ännu byggt en riktig "stor" båt..Men min kusins pappa Sune Andersson har tagit över firman efter att mofa dog..
      Men ni som tycer att träbåtar går långsamt....tänk om...
      Min familj använde alltid en segelbåt som mofa byggde(Windvard)och vi kunde int förstå varför den gick så långsamt alla gånger..sen en gång var vi på väg till vår holme på onas och vi startade 2 timmar före mommo o mofa,men efter en tid kom dom ifatt oss med den motorbåten som mofa har byggt(Alexandra,har varit på "vene maailma")o då berätta mofa att spänn lite här o lite där o sen si o så...o sen for vi som s*tan. O ja kan intyga att de e int första gången vi va på sjön.....

      • Emäsalon Stradivari

        Hei,

        Onkohan kenelläkään enemmän tietoa Henry Orrmanista ja hänen rakentamistaan veneistä? Olisi mielenkiintoista tietää enemmän tästä Emäsalon Stradivarista!
        Mistä saisi tietoa ja onko jossain koottu jo yhteen maineikkaan veistäjän työn merkkipaalut ?
        Yst.terv.
        Kösis


      • fiioli
        Emäsalon Stradivari kirjoitti:

        Hei,

        Onkohan kenelläkään enemmän tietoa Henry Orrmanista ja hänen rakentamistaan veneistä? Olisi mielenkiintoista tietää enemmän tästä Emäsalon Stradivarista!
        Mistä saisi tietoa ja onko jossain koottu jo yhteen maineikkaan veistäjän työn merkkipaalut ?
        Yst.terv.
        Kösis

        Venemaailmasta löytyy.. Ja sit toimittajilta löytyy lisätietoa... tex marko vento


    • xxxx2

      Hyvin tehty vahva runko. Mutta sisustus, moottori jne vaihtelevat suuresti. Tarkista ennen ostoa kuinka esim sähkötaulun tai septitankin liitokset on tehty.
      Elämäntapa vene, toivoton purjehtia meidän vesillä.
      Purjehdittavissa ainoastaan avotuulilla.

      Silti ainutlaatuisen hienoa käsityötä, mutta ei mikään oikea purjevene.

    • puu pää

      Moi

      Mulla on parinkymmenen vuoden kokemus Scyllista.

      Nalle muutti rakennustekniikan Kostereista ja CA:sta poiketen perinteiseksi luvialaiseksi parista syystä. Limi on kevyempi ja sitä kautta halvempi. Idea scyllan synnyssä oli tehdä edullinen turvallinen perhevene selkämeren kivikkoisiin olosuhteisiin. Alkuvuosien veneet olivat hyvin viimeistelemättömiä ja halvalla tehty. Kyllä limisaumainen on hyvä rakenne se on toki joustavampi mutta on myös itsetiivistyvä. Toki se saattaa alkaa kelissä vähän tihkumaan mutta se myös tiivistyy takasin muutamassa tunnissa. Muotokaarilla ja tasasaumalla samankokoisen veneen rakentaminen tulee paljon kalliimmaksi, koska paino nousee 30%:lla ja sitä myötä kaikki varustus täytyy olla vastaavasti rajumpaa.
      Iso scylla painaa n 6000 kg vastaavan kokoinen tasaumainen colin acher (pitkäpaasi) n 10.000 kg.

      Vasta Parikan myötä ja Myrskylinnun jälkeen tilaajat alkoivat vaatimaan parempaa viimeistelyä. Samalla tietenkin työtuntien lisääntymisen takia hinnat kohosivat. Mutta edelleen rakennustekniikassa pyritään edullisuuteen ja yksinkertaisuuteen kustannussyistä. Minkä muun yksilöllisen mittatilaustuotteen kuin scyllan saa halvemmalla kuin persoonattoman sarjavalmisteisen tehtaan tekemän muovisen purjeveneen.

      Nallen rakennustekniikassa on muutamia toivomisen varaa jättäviä seikkoja, jotka vaativat tarkkaa huoltoa. Sitloodan luukut vuotavat ja lahoavat jos laiminlyö huoltomaalaukset. Kannen ja ruffin sauma saattaa alkaa vuotamaan jos massoista ei pidetä huolta. Kannen saumat saattavat aikaa myöten alkaa vuotamaan, joka johtaa vanerikanne lahoamiseen. Näistä kaikista selviää näppäryydellä tai rahalla, mutta vaatii tiettyä DIY asennetta.

      Muodosta voidaan olla montaa mieltä. Minun mielestä pullea double enderi limilautaisena on erityisen viehättävä ja kaunis. Erityisesti Nallen tapa lyödä runko on kaunis. Pinnan yläpuolisten lautojen juoksut kohti steeviä ovat kauniit ja hyvää muotosilmää edellyttävät.
      Muut Scyllan veistäjät eivät ole koskaan yltäneet yhtä kauniiseen laudanjuoksuun kuin Nalle lyömissä yksilöissä.

      Purjehdus ominaisuuksiltaan scylla on tyypillinen pitkäkölinen alirikattu purjevene. Nousukulma on vaatimaton mutta tuulensieto on mahtava, reivejä mietitään vasta päälle 14 m/s tuulessa. Ne ovat myös erikoisen kuivia seilattavia, saa olla tosi rankka aallokko ennen kuin vesi lentää sitloodaan asti. Scylla on myös suuntavakaa ja rauhallinen liikkeissään. Voit sitoa ruorin kryssillä ja käydä rauhassa kahvilla ja vene puskee samaa suuntaa kun palaat pinnaan

      Toki uudemmissa yksilöissä tilaajien vaatimuksesta on purjepinta-alaa kasvatettu, vaikka se sotii Nallen ideologiaa vastaan. Iso Scylla (runko 9,60) on ehkä kömpelöin kryssittävä, mutta tämä uusin malli Isompi Iso (runko 10,65) on parannettu versio kapeamman keulansa ym. muutosten ansiosta.

      Puupää

      • xxx2

        Scyllan ongelma on liian pyöreä poikkileikkaus ja pituuteen nähden liian leveä runko, runkojäykkyyttä ei paljoa alussa löydy.
        Kyllä se lopulta on hyvinkin jäykkä mutta siinä vaiheessa vene puskee tuuleen ja on raskas ohjattava, tuuli painaa massiivista kylkeä, vene sortaa ja alirikattuna ei tehoa enää löydy aaltoja vastaan.

        Mutta eihän Scylla-miehet yritäkään kryssiä.

        Ja mitä tulee merikelpoisuuteen niin riippuu mitä sillä tarkoitetaan. Ketteryys ja teho on myös merikelpoisuutta, varsinkin Suomen ahtailla väylillä.
        Ja satamaan saavuttaessa Scylla on kuin norsu posliinikaupassa. Bukspröötti aiheutta "mielenkiintoisia" tilanteita ja pitkäkölisen veneen peruuttaminen on taitolaji. Mutta kun sen kerran on saanut laituriin ja köydet kiinni, niin sitten vain rento asento, viinilasi käteen ja kuuntelemaan laiturilta kuuluvia kehuja että ompas kaunis vene.

        Ja veneessä ei mikään detalji saisi pettää. Mun scyllassa esim oli säästetty vanttiruuveissa joita ei pystynyt kunnolla kiristämään kun sai pelätä että kierteet hitsaa kiinni. (bilteman rst-vantit!)
        Ja kaapeloinnit, sähkötaulut, akut myös biltema-tason "tein sen itse" virityksiä. Moottorissa ei vedenerotinta, ei polttoainemittaria, kaasupullon asennus laiton jne.
        Eli Scyllan kanssa pitää tarkistaa joka detalji ennen ostoa ja neuvotella hinta sen mukaan.

        Scylla on parhaimmillaan komea ja hyvin tehty vene mutta liikaa siinä on myös vain mielikuvien luomaa fiilistelyä.

        Kannen ja ruffin välinen sauma sen sijaan ei ole mikään ongelma kunhan tietä mitä tekee.
        Massan uusii 5 minuutissa jos huomaa että jossain on vuoto, sama koskee tiikki-kannen saumoja. On helppo nähdä missä se on mennyt huonoksi: sauma avataan, maalarinteipit suojaksi, uutta sikaa, puhdistus sinolilla, ja thats it. Ei missään tapauksessa silikonia vanhan sauman päälle kuten edellinen omistaja oli puuhastellut vuosia huonolla menestyksellä.


      • yyy3
        xxx2 kirjoitti:

        Scyllan ongelma on liian pyöreä poikkileikkaus ja pituuteen nähden liian leveä runko, runkojäykkyyttä ei paljoa alussa löydy.
        Kyllä se lopulta on hyvinkin jäykkä mutta siinä vaiheessa vene puskee tuuleen ja on raskas ohjattava, tuuli painaa massiivista kylkeä, vene sortaa ja alirikattuna ei tehoa enää löydy aaltoja vastaan.

        Mutta eihän Scylla-miehet yritäkään kryssiä.

        Ja mitä tulee merikelpoisuuteen niin riippuu mitä sillä tarkoitetaan. Ketteryys ja teho on myös merikelpoisuutta, varsinkin Suomen ahtailla väylillä.
        Ja satamaan saavuttaessa Scylla on kuin norsu posliinikaupassa. Bukspröötti aiheutta "mielenkiintoisia" tilanteita ja pitkäkölisen veneen peruuttaminen on taitolaji. Mutta kun sen kerran on saanut laituriin ja köydet kiinni, niin sitten vain rento asento, viinilasi käteen ja kuuntelemaan laiturilta kuuluvia kehuja että ompas kaunis vene.

        Ja veneessä ei mikään detalji saisi pettää. Mun scyllassa esim oli säästetty vanttiruuveissa joita ei pystynyt kunnolla kiristämään kun sai pelätä että kierteet hitsaa kiinni. (bilteman rst-vantit!)
        Ja kaapeloinnit, sähkötaulut, akut myös biltema-tason "tein sen itse" virityksiä. Moottorissa ei vedenerotinta, ei polttoainemittaria, kaasupullon asennus laiton jne.
        Eli Scyllan kanssa pitää tarkistaa joka detalji ennen ostoa ja neuvotella hinta sen mukaan.

        Scylla on parhaimmillaan komea ja hyvin tehty vene mutta liikaa siinä on myös vain mielikuvien luomaa fiilistelyä.

        Kannen ja ruffin välinen sauma sen sijaan ei ole mikään ongelma kunhan tietä mitä tekee.
        Massan uusii 5 minuutissa jos huomaa että jossain on vuoto, sama koskee tiikki-kannen saumoja. On helppo nähdä missä se on mennyt huonoksi: sauma avataan, maalarinteipit suojaksi, uutta sikaa, puhdistus sinolilla, ja thats it. Ei missään tapauksessa silikonia vanhan sauman päälle kuten edellinen omistaja oli puuhastellut vuosia huonolla menestyksellä.

        Olen purjehtinut scyllalla jonkun vuoden, ja nimenomaan purjehtinut. Veneessäni ei ole sisäkonetta. Voin siis kertoa, että vene myös kryssii, tuskinpa sillä muuten olisi erinäisistä sunteista -joita suomen vesillä riittää- selvitty. Venettä on tietenkin purjehdittava hiukan eri tavalla saaristosurffauksessa pienessä aallokossa kuin saaristoristeilijöitä tai moderneja silitysrautoja (joilla muuten varsinkaan ei kryssata, eikä paljon ajella avotuulissakaan, mikäli omiin aisteihin on luottamista...). On mentävä vauhdilla, eikä piinattava liikaa tuuleen, muuten nyökkiaallokko syö vauhdin. Mutta on täyttä puppua ja sulaa tietämättömyyttä väittää, ettei scylla kryssaa. Jos scylla painaa peräsintä vallan mahdottomasti, on balanssissa jotakin vikaa. Pitkäkölinen vene ja tasapainottamaton peräsin luonnollisesti eivät ole maailman kevyin yhdistelmä, mutta ei sen pinnan pitäisi aivan mahdottoman raskas olla.
        Satamaan saavuttaessa scylla on norsu posliinikaupassa vain osaamattoman käsissä. Kuten xxx2 mainitsi, pitkäkölisen ohjaaminen ja peruuttaminen on taitolaji, mutta sisäkoneella varustetun scyllan saa kääntymään vaikka paikallaan, kun vain tietää mitä tekee. Kaasu ja vaihde ovat sitä varten, että niitä käytetään.
        Veneillä on monenlaisia omistajia. Minun scyllassani oli mitä ihmeellisimpiä virityksiä (mm. vaneri tiikkikannen päällä!!!), mutta viritykset eivät ole veneen vika, vaan viritysten rakentelijoiden. Ei swan muutu huonoksi veneeksi, jos joku ostaa siihen bilteman sähkötaulun.


      • bittinikkari
        yyy3 kirjoitti:

        Olen purjehtinut scyllalla jonkun vuoden, ja nimenomaan purjehtinut. Veneessäni ei ole sisäkonetta. Voin siis kertoa, että vene myös kryssii, tuskinpa sillä muuten olisi erinäisistä sunteista -joita suomen vesillä riittää- selvitty. Venettä on tietenkin purjehdittava hiukan eri tavalla saaristosurffauksessa pienessä aallokossa kuin saaristoristeilijöitä tai moderneja silitysrautoja (joilla muuten varsinkaan ei kryssata, eikä paljon ajella avotuulissakaan, mikäli omiin aisteihin on luottamista...). On mentävä vauhdilla, eikä piinattava liikaa tuuleen, muuten nyökkiaallokko syö vauhdin. Mutta on täyttä puppua ja sulaa tietämättömyyttä väittää, ettei scylla kryssaa. Jos scylla painaa peräsintä vallan mahdottomasti, on balanssissa jotakin vikaa. Pitkäkölinen vene ja tasapainottamaton peräsin luonnollisesti eivät ole maailman kevyin yhdistelmä, mutta ei sen pinnan pitäisi aivan mahdottoman raskas olla.
        Satamaan saavuttaessa scylla on norsu posliinikaupassa vain osaamattoman käsissä. Kuten xxx2 mainitsi, pitkäkölisen ohjaaminen ja peruuttaminen on taitolaji, mutta sisäkoneella varustetun scyllan saa kääntymään vaikka paikallaan, kun vain tietää mitä tekee. Kaasu ja vaihde ovat sitä varten, että niitä käytetään.
        Veneillä on monenlaisia omistajia. Minun scyllassani oli mitä ihmeellisimpiä virityksiä (mm. vaneri tiikkikannen päällä!!!), mutta viritykset eivät ole veneen vika, vaan viritysten rakentelijoiden. Ei swan muutu huonoksi veneeksi, jos joku ostaa siihen bilteman sähkötaulun.

        Ei ole Scyllan sähkötaulu/-järjestelmä enää ongelma.Ottakaa yhteys Scylla-yhdistyksen sihteeriin. Sieltä löytyy asiallinen suunnitelma, joka on helppo toteuttaa.


    • Kantsisopiskella

      Scyllat ovat ylileveitä suhteessa pituuteen. Itseoppinut veneentekijä niin tulee virheitä. Jos menee rauhallusessa aallossa niin tämä lautta toimii ja on sisätilaa. Jos maston pää dippaa niin se on menoa eikä toisin päin käänny helposti.

      • Bava-Janne

        Sama vika on melkein kaikissa v. 1996 jälkeen rakennetuissa veneissä.


      • Ssppss

        Ei ole ihan tavallinen ongelma Scyllalle tatkoitetulla merialueella


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9319
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2879
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      35
      2671
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2551
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1955
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1872
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1826
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1361
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1227
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe