Kuinka paljon ulkomaalainen puolisosi

yksinkö vain

Osallistuu kodin- ja lastenhoitoon? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää. Itsellä ei mikään kauhean hyvä tilanne tuon suhteen.... mietin että onko tämä enemmänkin laji- vai rotujohdannainen? Esim. onko mieheni vain sitä lajia, että ei halua vaihtaa vaippaa, koska lastenhoito kuuluu naisille? Vai onko heidän rotunsa sellaista, että ovatko nämä juuret syvemmällä?

14

2823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

mieheni on irakin kurdi ja tekee kaiken.
      illat hiero minua ihana ...
      ja ihana isä

• kahen-äiti-80

Mun ukko on amerikkalainen ja tekee kotona paljon enemmän kun minä. Jos lapset valvottaa yöllä niin mies hoitaa kun itse en pääse sängystä ylös....rakastan nukkumista niin paljon. Siivous hoidetaan yleensä niin että mies putsaa tarvittaessa viemärit ja pesee vessan yms. (olen niin herkkävatsainen etten itse siihen pystyisi) ja minä saatan imuroida ja jos pyydän niin sitten mieskin imuroi tai pesee lattian. Periaatteessa mies tekee mitä vaan mutta kaikkea en anna sen tehdä, haluan itse pestä pyykit ja en myöskään halua miehen laittavan ruokaa...se laittaa liikaa rasvaa aina kaikkeen...amerikkalainen kun on. Ikinä ei ole vielä kotitöistä tullu riitaa, yhteistuumin homma hoituu.

• Tummat silmät., ruskea tukka

Meillä mies osallistuu kodnhoitoon ihan yhtälailla kuin minäkin; imuroi ja luutuaa lattioita jopa enemmän kuin minä kun taas tiskaaminen on enemmän minun heiniäni. Näin ollaan sovittu koska itse en välitä imuroimisesta ollenkaan kun taas mies ei tykkää kovin paljon tiskaamisesta.
        Pääasiallisesti mies hoitaa meillä kokkaamiset, minä lasten perushoidon(vaipan vaihdot, ym.) vaikka kyllä nekin luonnistuu mieheltä ihan yhtä hyvin jos tarve vaatii. :)
        Uskoisin että on paljon ihmisen persoonasta kiinni kuinka paljon osallistuu kodin-/lastenhoitoon. Minun onnekseni törmäsin ihmiseen joka haluaa jakaa arjen myös tällä saralla. :)

Niin ja mies on tuolta Pohjois-Afrikan suunnasta.

• pelko..

monissa miehisissä kulttuureissa. Ennen lasta mies joskus kokkasi, mutta vauvan synnyttyä ei tee kotona juuri mitään. Esim äidillensä olisi kauhistus, jos tietäisi miehen itse keittävän kahvit meillä! Vannotti minulle, että mies kun tulee Suomeen, niin keitänhän 30 kuppia teetä päivässä hänelle... ja veljen vaimo sanoo, että mies ei tee mitään muuta kuin silloin, kun vaimo on sairas ja ylisti minun mieheni omatoimisuutta, kun keitti itse teensä kylässäkin.

Lapsen synnyttyä muistan, kun mies työnsi ulkona vaunuja mielellään, mutta jos tuli ihmisiä, työnsi vaunut äkkiä minulle. Kuukausi käytin miehen kotimaassa ja hän ei edes voinut koskea lapseen -mikä häpeä hoitaa ja välittää omasta lapsestaan- mutta heti kun päästiin lentokentälle, alkoi paapomaan vauvaa.

Vaipan on vaihtanut tasan kerran, pienenä joskus pariviikkosena antoi korviketta pullosta, mutta ei kyl enää aikoihin. Selvästi pelkääkin lapsen itkua ja tuuppaa heti äidille tai antaa kaiken periksi, ettei taapero itke. Nyt kyl on kehitystä sen verran, että kaupassa äiti ei saa koskea lapseen, kun mies niin innokas ja ylpeä isä, että tuuppaa poikaansa oikeen mielellään... mutta esim anoppilassa katselee vaivihkaa, että mitä anoppi tykkää, jos lepertelee pojalle! Ne kasvot, ne kasvot...

Kaverin mies samasta kulttuurista ja osallistuu huomattavasti enemmän lapsenhoitoon. Kuitenkin saa jatkuvasti puolustella omille kavereilleen toimintaansa, kun onhan se nyt niin ihmeellistä rakastaa omaa lastaan. Naljailua tulee siis koko ajan.

• ^^^^^^

kun kulttuurista. Mun ex (suomalainen) ei osallistunu koskaan kotitöihin tai lastenhoitoon. Nykyinen mies (ulkomaalainen) tekee paljon kotitöitä, vaikka oon monesti kieltäny, koska kumminkin olen ite kotona ja mies on töissä. Siivoaakin paljon paremmin kuin minä. Samoin tekee parempaa ruokaa kuin minä ja hän kokkaakin monesti vapaapäivinään.

Lastaan on hoitanut ihan pienestä pitäen ja vaihtanut vaippoja, työntelee vaunuissa, kantelee ja mitä nyt yleensä voi lapsen kanssa tehdä. Kun kävimme anoppilassa, mieheni kotimaassa, varoitti jo etukäteen minulle, ettei hän voi siellä hoitaan lastaan niinkuin yleensä. Heidän kulttuurissa ei alle 1v lasta hoitele isät. Nyt kuulemma pystyy jo hoitamaan/leikkimään niinkuin muutenkin, koska lapsemme on jo 2v. Veljensä, joka asuu myös suomessa, ei osallistu kodin töihin ollenkaan tai lapsensa hoitoon.

Omasta mielestäni jonkun verran voi vaikuttaa toi kulttuuri kodin/lastenhoitoon, mutta kyllä se enimmäkseen on kiinni ihmisestä itsestään.

• samaa mieltä
        ^^^^^^ kirjoitti:

kun kulttuurista. Mun ex (suomalainen) ei osallistunu koskaan kotitöihin tai lastenhoitoon. Nykyinen mies (ulkomaalainen) tekee paljon kotitöitä, vaikka oon monesti kieltäny, koska kumminkin olen ite kotona ja mies on töissä. Siivoaakin paljon paremmin kuin minä. Samoin tekee parempaa ruokaa kuin minä ja hän kokkaakin monesti vapaapäivinään.

Lastaan on hoitanut ihan pienestä pitäen ja vaihtanut vaippoja, työntelee vaunuissa, kantelee ja mitä nyt yleensä voi lapsen kanssa tehdä. Kun kävimme anoppilassa, mieheni kotimaassa, varoitti jo etukäteen minulle, ettei hän voi siellä hoitaan lastaan niinkuin yleensä. Heidän kulttuurissa ei alle 1v lasta hoitele isät. Nyt kuulemma pystyy jo hoitamaan/leikkimään niinkuin muutenkin, koska lapsemme on jo 2v. Veljensä, joka asuu myös suomessa, ei osallistu kodin töihin ollenkaan tai lapsensa hoitoon.

Omasta mielestäni jonkun verran voi vaikuttaa toi kulttuuri kodin/lastenhoitoon, mutta kyllä se enimmäkseen on kiinni ihmisestä itsestään.

Eiköhän se ole enemmän ihmisestä kiinni kuin kulttuurista .Toki sekin vaikuttaa..ehkä jossain peräkylässä kasvaa/kasvatetaan erilailla kun kaupungissa tuolla Afrikassakin . Joka puolella asiat muuttuvat ...

• puhunut?
        samaa mieltä kirjoitti:

Eiköhän se ole enemmän ihmisestä kiinni kuin kulttuurista .Toki sekin vaikuttaa..ehkä jossain peräkylässä kasvaa/kasvatetaan erilailla kun kaupungissa tuolla Afrikassakin . Joka puolella asiat muuttuvat ...

En minä ainakaan.

• joku
        puhunut? kirjoitti:

En minä ainakaan.

puhui Afrikkalaisesta ...siis esim .Afrikassa ...tai sitten jossain muualla :/

• joka ehtii!

Tällä hetkellä se on mieheni, joka käy kursseilla ja on enemmän kotona. Tiskaa, imuroi, laittaa kuivat vaatteet kaappiin jne. Vielä ei ole lasta, mutta kun sellainen tulee, en epäile hetkeäkään, etteikö isukki hoitaisi ihan mielellään. Näin toimi ensimmäisen lapsensa kanssa jo vuosia sitten.

• coucou

kotia ja lasta yhdessä, aikalailla tasapuolisesti. En tiedä miten paljon algerialaiset miehet yleensä lastenhoitoon osallistuu mutta meillä 7-kuinen poikamme saa samanlaisen hoidon sekä isältä että äidiltä.

Mieheni ei ole missään vaiheessa viestinyt että lastenhoito olisi ainoastaan äidin tehtävä, vaan tarttuu itse toimeen oli sitten kyseessä vaipanvaihto, syöttö tai mikä tahansa muu asia.

Ja siivouksessa mieheni on paljon aktiivisempi kuin minä...imuroi, pesee lattiat ym.

• Ihmettelijäinen

Ihmisissä ei ole rotuja kuin yksi. Ihmiseen vaikuttaa kasvatus ja kulttuuri.

• emeriinah

Minun mieheni on kurdi ja kyllä se ikävä kyllä on niin että kaikki kotityöt ja lapsenhoito on minun vastuullani.

Mies oli kauan työttömänä ja silloinkin vain makasi sohvalla televisiota katsoen ja pleikkaria pelaten, nyt on aloittanut työt mutta sekään ei paljoa lohduta, perheellemme se ei takaa taloudellista tukea erityisemmin. Antaa suurimman osan rahoistaan perheelleen ja loppuja vahtii kuin haukka, kerran kuussa saan pakolla hänet kauppaan suuremmille ruokaostoksille, jotka toisinaan maksaa hän toisinaan minä. Taloudellinen hoito kuuluu vain minulle, ei ole varmaan eläissään laskua maksanut. Useinmiten laskut veloitetaan vielä minun tuloistani ja ovat vain minun vastuullani hoidettavana.

Kotityöt teen vain minä, ruuan laitoista siivoukseen ja se johtuu pitkälti mielestäni kasvatuksesta jonka on saanut. Useamman sisaren taloudessa, siskot ja äti ovat tehneet kaiken ja perheen kolmea poikaa ollaan paapottu kuin presidenttejä konsanaan. nyt odottaa samaa minulta, joka on minulle mahdottomuus elettyäni nuoruuteni ja lspuuteni perheessä jossa kotityöt ja raha-asiat on hoidettu sulassa sovussa vanhempien kesken ja me lapsetkin olemme pienestä asti hoitaneet osamme, sekä pojat että minä.

Vastuu lapsesta minulla, mies hakee tarhasta joskus kun ehtii/jaksaa/muistaa. Minä hoidan pääasiassa viennit ja haut ja muutenkin pidän huolen että lapsella on hampaat pestyt, puhtaat hiukset ja puhtaat vaatteet yllä.

Joskus vain ajattelen kuinka ihanaa olisi elää suhteessa miehen kanssa joka jakaisi kanssani nämä arjen asiatkin. Olisi toinen aikuinen kanssani jakamassa vastuun. Käymme tästä alituista sotaa, ja miehen vastaus on useinmiten miksi minulla on vaimo jos et nota asioita tee. mutta mielenterveys jo kärsii kun joudun miehenkin aamulla herättämään kuin pienen lapsen töihin ja etsiä hänelle vaatteetkin valmiiksi vaikka samalla pitää hoitaa lapsi tarhaan ja itsensä töihin. kotiin tultaessa on harvinaista herkkua vain läsähtää sohvalle nauttimaan vapaasta ajasta kun talo on aina kuin myrskyn jäljiltä kun mies ei osaa edes lasia tiskialtaaseen nostaa saati laittaa takkiaan naulakkoon. Aina saa perässä kulkea kuin varjo sivoamassa.

Että tässä meidän perheemme tasapuolisuus näissä asioissa :) kivaa eikö. nyt on haussa oma koti jossa siivoan vain omani ja sen oikean lapseni jäljet. kai tuo ukko herää kun alkaa nurkissa kasvaa hometta ja katonrajassa hämähäkin verkkoja.

• ...
        emeriinah kirjoitti:

Minun mieheni on kurdi ja kyllä se ikävä kyllä on niin että kaikki kotityöt ja lapsenhoito on minun vastuullani.

Mies oli kauan työttömänä ja silloinkin vain makasi sohvalla televisiota katsoen ja pleikkaria pelaten, nyt on aloittanut työt mutta sekään ei paljoa lohduta, perheellemme se ei takaa taloudellista tukea erityisemmin. Antaa suurimman osan rahoistaan perheelleen ja loppuja vahtii kuin haukka, kerran kuussa saan pakolla hänet kauppaan suuremmille ruokaostoksille, jotka toisinaan maksaa hän toisinaan minä. Taloudellinen hoito kuuluu vain minulle, ei ole varmaan eläissään laskua maksanut. Useinmiten laskut veloitetaan vielä minun tuloistani ja ovat vain minun vastuullani hoidettavana.

Kotityöt teen vain minä, ruuan laitoista siivoukseen ja se johtuu pitkälti mielestäni kasvatuksesta jonka on saanut. Useamman sisaren taloudessa, siskot ja äti ovat tehneet kaiken ja perheen kolmea poikaa ollaan paapottu kuin presidenttejä konsanaan. nyt odottaa samaa minulta, joka on minulle mahdottomuus elettyäni nuoruuteni ja lspuuteni perheessä jossa kotityöt ja raha-asiat on hoidettu sulassa sovussa vanhempien kesken ja me lapsetkin olemme pienestä asti hoitaneet osamme, sekä pojat että minä.

Vastuu lapsesta minulla, mies hakee tarhasta joskus kun ehtii/jaksaa/muistaa. Minä hoidan pääasiassa viennit ja haut ja muutenkin pidän huolen että lapsella on hampaat pestyt, puhtaat hiukset ja puhtaat vaatteet yllä.

Joskus vain ajattelen kuinka ihanaa olisi elää suhteessa miehen kanssa joka jakaisi kanssani nämä arjen asiatkin. Olisi toinen aikuinen kanssani jakamassa vastuun. Käymme tästä alituista sotaa, ja miehen vastaus on useinmiten miksi minulla on vaimo jos et nota asioita tee. mutta mielenterveys jo kärsii kun joudun miehenkin aamulla herättämään kuin pienen lapsen töihin ja etsiä hänelle vaatteetkin valmiiksi vaikka samalla pitää hoitaa lapsi tarhaan ja itsensä töihin. kotiin tultaessa on harvinaista herkkua vain läsähtää sohvalle nauttimaan vapaasta ajasta kun talo on aina kuin myrskyn jäljiltä kun mies ei osaa edes lasia tiskialtaaseen nostaa saati laittaa takkiaan naulakkoon. Aina saa perässä kulkea kuin varjo sivoamassa.

Että tässä meidän perheemme tasapuolisuus näissä asioissa :) kivaa eikö. nyt on haussa oma koti jossa siivoan vain omani ja sen oikean lapseni jäljet. kai tuo ukko herää kun alkaa nurkissa kasvaa hometta ja katonrajassa hämähäkin verkkoja.

sinulla... :( kurdimies minullakin, mutta ei kylläkään yhtään tyypillinen kurdi. Olen nähnyt monesti mieheni kotimaassa kuinka sikäläiset miehet juoksettavat suvun nuoria lapsia ja naisia milloin tuoda vettä, milloin teetä, milloin tuhkakuppia.. Jossain se raja pitäisi olla, eihän ne mitään jumalia ole??

• selkauimari

Mun mies on somalialainen ja meillä on tytär joka menee syksyllä kouluun. Mun mies ainakin tiskaa ja laittaa ruokaa viikottain. Mä yleensä imuroin ja siivoan muutenkin, mutta kyllä hän tarvittaessa auttaa. Hoidamme lasta molemmat(esim.tarhasta haku/vienti,lääkäriin vienti yms.), mutta vauva-aika oli minun hallinnassa enimmäkseen. Mutta niin se vauva-aika yleensä naisen hallinnassa miehen ollessa suomalainenkin.
      Mielestäni miehen lasten- ja kodinhoitoon osallistuminen riippuu yksilöstä eikä niinkään siitä mistä maasta mies on. toki miehen voi olla helppo jättää asiat tekemättä vain koska hänen kotimaassaankaan eivät miehet osallistu kodinhoitoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2691
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      154
      1290
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1145
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      979
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      939
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      879
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      875
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      865
    Aihe