Pirkkala niminen kaupunki

Ei hyvä

Tässä ei paljasjalkaisen mielipide Pirkkalan-kaupunkikeskusteluun. Sain vuosia sitten pakon edessä mahdollisuuden jatkaa töitäni Tampereella. Tarkemmin tutkittuani työpaikka sijaitsikin Pirkkalassa, mutta minulle Pirkkala oli Tampereen kaupunginosa, kuten Hervanta tms. Uskoakseni moni muukaan suomalainen ei tunnista Pirkkalaa kunnaksi, mutta liittävät sen Tampereeseen ja autovahinkokeskukseen. Kun minulle selvisi, että Pirkkala ei olekkaan osa Tamperetta, vaan kunta, oloni helpottui ja muutto tuntui paljon helpommalta ja uusi asuinpaikka paljon kotoisammalta. Olin ylpeä siitä että sain edelleen asua KUNNASSA en kaupungissa. Olin myös ylpeä siitä, että tämän kunnan vieressä oli kaupungin palvelut.
Nyt Pirkkalan kunnan johto on saanut päähänsä muuttaa Pirkkala kaupungiksi. Perusteina on käytetty mm. Tampereeseen liittämisen vaikeutumista jne. Minun mielipiteeni asiaan on se, että ensinnäkin Pikkukaupungin asukkaana on kaikkein epähienointa olla. Paljon mielummin suon Pirkkalan liitettävän yhteen Tampereen kanssa. Silloin voimme reilusti sanoa olevamme kaupunkilaisia eikä valtaosa Suomalaisista edes huomaisi moista tapahtumaa. Pirkkala niminen pikkukaupunki ison Tampereen kyljessä ei ole todellakaan tavoittelemisen arvoista eikä hienoa. Mutta pieni kunta isoin Kaupungin vieressä on idylli, jonka arvoa ei voi mitata. Se on status, joka merkitsee monille paljon. Toivoisin, että päättäjätkin näkisivät tämän Pirkkalan tilanteen "ulkopuolisen" silmin, eivätkä sokeana haihattelisi jotain sellaista, jossa ei ole imagoa parantavaa totuutta.

1

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • killerpop

      Ehkä aika alaa oleen jo pian kypsä sille, että nimitys vaihtuu kunnasta kaupungiksi. Yritettiinhän sitä jo muutama vuosi aiemminkin, mutta silloin enemmistö ei puoltanut asiaa.

      Toisin kuin sinä, en ole löytänyt vielä ongelmia statuksen vaihtamisesta. Pikemminkin päinvastoin. Statuksena "kunta" saattaa merkitä monelle kaupunkilaiselle lähinnä maalaistollojen elinkelvotonta asuinsijaa.

      Ylöjärvi muuttui kaupungiksi muutama vuosi sitten. Silti pinta-alaa piisaa, viimeistään Viljakkalan kuntaliitoksen myötä niin, että asukastiheys on selvästi alempi kuin esim tiheästi asutussa Pirkkalassa. Ei ole Ylöjärven asukkaat pahemmin itkeneet sen perään, että status muuttui... ja samallahan saivat hyvän syyn rakentaa kaupungintalon ;)

      Vaikka joidenkin mielestä kasvoton kunta on helpompi liittää isoon kaupunkiin, en jaksa uskoa, että tulevaisuudessakaan Pirkkalaa liitetään Tampereeseen, vaikka kuntien määrä on valtakunnassa aivan liian suuri. Seudullinen yhteistyö sen sijaan tulee näyttämään jatkossa entistä vahvempaa roolia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe