Miten muualla päin Suomea? Mulla oli just eilen sokerirasituskoe ja neuvolatäti soitteli tänään aamusta tuloksia. Sain sitten mittarin seurantaan kuudeks päiväks. Great.
Sokerirasituskokeen viitearvot ovat siis
- paastoarvo alle 4,8 mmol/l
- 1 tunnin arvo alle 10 mmol/l
- 2 tunnin arvo alle 8,7 mmol/l
Kaikki muu oli kunnossa, mutta tuo paastoarvo oli tasan tuo 4,8 eli raja-arvo. Ja sen vuoksi neuvolatädin mielestä on nyt aiheellista seurata sokerin arvoja. Ylipainoa kyllä löytyy, mutta virtsanäytteet olleet aina puhtaat. Ollaanko joka paikassa näin tarkkoja?
Sokerirasituskoe
9
8194
Vastaukset
- Me Kaks
Oli toi sokerirasitus pari viikkoa sitten ja arvot oli pilvissä. Huomaa kyllä, kun karkit kelpaa, ettei ne arvot laske, vaikka paastoais ton 12 tuntia! Nyt kun, olen vähentänyt sokeria niin arvot laskeneet huomattavasti. Joudun sairaalaan vuorokausiseurantaan arvojen takia. Hohhoi. Äidiltä sain mittarin, että voin mittailla noita arvoja, mutta viimeksi kun mittasin, niin asteikon mukaan mulla oli normaali sokeriarvo.
Ennen raskautta ei mitään ongelmia sokereiden kanssa, että ne on aina olleet tosi hyvät ellei jopa täydelliset. Hemoglobiini on ihan sama juttu, nyt mennään 104:ssä, ennen raskautta ihan normaali.
Hassua on, etten itse ole huomannut, että olisi sokeriarvot korkealla, mutta tulokset ei varmaan huijaa :D Kunhan ei vaan tulis jättilaisvauvaa! :S Torstaina tehdään ultaus ja katsotaan minkä kokoinen vaaveli siellä masussa möyrii. - rimaa hipoen
Minulla oli sokeria virtsassa ja sain lähetteen sokerirasitukseen onneksi en saanut aikaa sokerirasitukseen kuin 1 1/2 viikon kuluttua ja lopetin kaiken herkuttelun siihen paikkaan. 1 1/2 viikon kuluttua paastoarvo oli 4,7 mmol/l.
Seuraavalla neuvola käynnillä terveydenhoitaja selvitti että jos arvo olisi ollut 4,8 mmol/l olisin saanut seurata sokereita kotona kymmenen päivää! Hyvä kun seuraavat. Edellinen lapseni oli syntyessään 4370g ja sokerit oli ok. - XXL
Heips.
Kaveri asuu lapissa ja siellä on todella tiukkaa tuo sokeri juttu. Se on mittaillut melkein koko raskauden ajan sokereita, kun ekoissa verikokeissa oli paasto sokeri ollut 4.9.. Eikä niillä tehdä mitään sokerirasitusta, joten niin kauan ku aamulla sokerit on korkeella joutuu diettiäkin noudattamaan.
Mulla oli onneksi täällä Treellä sokerirasitus, sen arvot meni hyvin alle normien. Mutta jos olis joka aamu pitänyt mitata sokereita, niin johan olis paukkunut yli sallittujen.- ....
Nuo viitearvot on sitten erilaiset eripuolella suomea....!
- Anneli 33
Minulla oli vastaavat arvot:
5,2
10,1
5,7
Eli kaikki huonompia paitsi tu 2 h arvo oli minulla hyvä.
Tämä ei ole aiheuttanut yhtään mitään ja vaikka lisätutkimuksiin sain lähetteen Tyksiin ei sieltä minua koskaan sinne kutsuttu.
Että näin vaikka sainkin alussa hirveitä sokerishokkeja..
Anneli - gaiza
Joo, no meitsi sit mittailee täällä vielä maanantaihin asti, jolloin on neuvolalääkärin aika. Mutta aika turhalta tuntuu. Mun arvot on nyt olleet seuraavia:
- ennen aamuateriaa 4,9
- tunti sen jälkeen 6,3
- ennen pääateriaa 5,0
- tunti sen jälkeen 5,8
Ja viitearvothan olivat ennen ateriaa alle 5,8 ja aterian jälkeen alle 7,5. Että juu.
gaiza- asenne..
Miksi teet tästä asiasta tuollaisen numeron? Seuranta on sinun ja etenkin vauvasi parhaaksi.
Mitä vaivaa siitä on? Jos rasituksessa näin aikaisin raskaudessa olet jo raja-arvoissa on ihan mahdollista, että siitä kehittyy raskausdiabetes raskauden edetessä ja siksi seuranta on ihan paikallaan.
Se nyt vaan on yksi seurattava asia verenpaineen, sf-mitan ja painonkehityksen ohessa. Ei sen kummempaa. Ja sillä ON väliä.
Ja lisähuomiona, useimmilla raskausdiabeetikoilla, vaikka olisi joutunut lopussa hoitamaan insuliinillakin tilaansa, ei tila näy missään vaiheessa raskautta virtsatesteissä.
- piku79
Olin tänään sokerirasituksessa ja minulla oli myös paasto arvo 4,8 ja muut arvot ok.Neuvolan täti soitteli äsken,että joudun seurantaan eli koneen saan kotiin huomenna.Tarkkoja näköjään ollaan,mut kaipa se toisaalta on ihan ok.
- terveydenhoitaja
Sokerirasituksen nykyiset viitearvot ovat:
paastoarvo alle 5,3
tunnin päästä all 10
kahden tunnin päästä alle 8,6.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733