Uudet kaksoispesäkattilat

mtt

Onko kokemuksia uusista kaksoisoesäkattiloista. Arimaxin tuotteet ja Jäspin mallit kiinnostaa. Eniten kiinnostaa tuo vähäpäästöinen Jäspi Triplex (keraaminen,käänteispalo). Varaaja olisi tietysti kaverina. Nykyisessä talossa öljykattila, hyvä poltin ja säiliö. Tilaa myös polttopuulle hyvin. Polttopuuta saisin puoli-ilmaiseksi (käytännössä työ ja rahti)..

18

8783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Tuo triplex näyttää suunnitellun aika pienellä muutoksella tuosta tuplasta. Savukaasut tekevät ylimääräisen kierroksen palopesän takaa. Tuplaan menevät 50 sentin puut, tähän triplexiin 33:t.
      Vaikka samaa virttä aina toistan, niin puukattila, siihen parinkuution varaaja ja varaajaan sähkövastukset varajärjestelmäksi.Öljysäiliön voi viedä pihalle ja tilalle mahtuu joko puuvarasto tai sitten varaaja, jos etäisyys pannusta ole liian suuri, taitaa pari metriä olla sellainen maks.etäisyys.Tuon triplexin pesään menee alle 40 litraa puita ja kun vielä ottaa huomioon puutehon, niin jo 1000 litran varaajalla on tekemistä, kun kovalla pakkasella yrittää ladata sen täyteen. Aina nuo yhdistelmät ovat kompromisseja. Sähkö maksaa tosiaan noin 8 c/kWh ja öljy ehkä 5 c, joten ainakin pääosin puulämmitystä harrastettaessa miettisin parikin kertaa yhdistelmäpannun asentamista.Jos muu kuin puu on pääasillinen energialähde, niin siten saattaa menetellä.Itsellä oli 95 % puulämmitystä ja niin yhdistelmäpannu lähti ja puupannu tuli, enkä ole hetkeäkään katunut vaihtoa. Yhdistelmäpannu oli Jäspi Tupla.

      • mtt

        Ainahan sitä kompromissiä haetaan. Itsellä epäsäännöllinen 3-vuorotyö. Puolisolla samoin. Eikä hän ole mikään puulämmittäjä, eli puuta menisi käytännössä aina kun itse jaksaisi sen kanssa pelata. Kesällä varmaan ajettaisi käytövesi öljyllä muutenkin. Meillä ei pelkkä puulämpö siis onnistuisi hyvin todennäköisesti. Edelleen tuo liki ilmainen energia houkuttaa, samoin öljylämmityksen helppous.


      • ........
        mtt kirjoitti:

        Ainahan sitä kompromissiä haetaan. Itsellä epäsäännöllinen 3-vuorotyö. Puolisolla samoin. Eikä hän ole mikään puulämmittäjä, eli puuta menisi käytännössä aina kun itse jaksaisi sen kanssa pelata. Kesällä varmaan ajettaisi käytövesi öljyllä muutenkin. Meillä ei pelkkä puulämpö siis onnistuisi hyvin todennäköisesti. Edelleen tuo liki ilmainen energia houkuttaa, samoin öljylämmityksen helppous.

        Kun sitten ajattelet tuollaisen kaksoispesäkattilan ja puhtaan öljykattilan(jolla taatusti parempi hyötysuhde) hintaeroa, niin sillä saat kyllä öljyä aika paljon.Minulla on sellainen tuntuma, että kaksoiskattilan hyötysuhde öljyllä pyörii 85-86% kieppeillä, hyvällä öljykattilalla se on päälle 90%.Öljykattiloita saa tällä hetkellä jumalattoman halvalla jostain syystä, taitaa irrota haarukassa 1000-1200 euroa, kun kaksoispesäkattilasta saat pulittaa lähes kolme tonnia, tuo triplex maksaa vieläkin enemmän.


      • mtt
        ........ kirjoitti:

        Kun sitten ajattelet tuollaisen kaksoispesäkattilan ja puhtaan öljykattilan(jolla taatusti parempi hyötysuhde) hintaeroa, niin sillä saat kyllä öljyä aika paljon.Minulla on sellainen tuntuma, että kaksoiskattilan hyötysuhde öljyllä pyörii 85-86% kieppeillä, hyvällä öljykattilalla se on päälle 90%.Öljykattiloita saa tällä hetkellä jumalattoman halvalla jostain syystä, taitaa irrota haarukassa 1000-1200 euroa, kun kaksoispesäkattilasta saat pulittaa lähes kolme tonnia, tuo triplex maksaa vieläkin enemmän.

        Nyt kulutus jotain 3500l, ostin juuri 60snt/l vuodenvaihteessa=2100€


      • .........
        mtt kirjoitti:

        Nyt kulutus jotain 3500l, ostin juuri 60snt/l vuodenvaihteessa=2100€

        Nähtävästi et omista vielä varaajaa, asennuksineen taas tuollainen 2500 euroa. Aika pitkälti riippuu, mikä puu/öljy-käyttösuhde. Ei puukaan ihan ilmaista ole, vaikka minullakin on oma metsä, ja viimeistä huutoa oleva klapikone, niin rehellisyydesen nimissä, pitää tuolle pistää hinta 2c/kWh. Öljyä pystyy polttamaan kuitenkin aika hyvällä hyötysuhteella, joten se todellisuudessa ehkä on vain tuplahintaista verrattuna puuhun.Olen ehkä hieman asennevammainen noiden kaksoispesäkattiloiden suhteen, kun sellaisen kanssa taloani 14 vuotta lämmitin. Nykyaikainen pukattila kuitenkin on varsin helppohoitoinen. Jos kotoa pois lähden ja pistän pannun pesän täyteen puuta ja sen sytytän, voin olla kotoa pois kovallakin pakkasella 12 tuntia. Sama on tuo kattilan hoito.Kun olen kotona, pistän tulet pesään ja niin se kunnon puulla saa palaa ilman valvontaa kolme tuntia ja itse hoitelee vetoluukun kiinni ja samuttaa latauspumpun.Lisäksi puu on 60 senttistä eli ei mitään kolmekymmentäsenttisiä palikoita.


      • mtt
        ......... kirjoitti:

        Nähtävästi et omista vielä varaajaa, asennuksineen taas tuollainen 2500 euroa. Aika pitkälti riippuu, mikä puu/öljy-käyttösuhde. Ei puukaan ihan ilmaista ole, vaikka minullakin on oma metsä, ja viimeistä huutoa oleva klapikone, niin rehellisyydesen nimissä, pitää tuolle pistää hinta 2c/kWh. Öljyä pystyy polttamaan kuitenkin aika hyvällä hyötysuhteella, joten se todellisuudessa ehkä on vain tuplahintaista verrattuna puuhun.Olen ehkä hieman asennevammainen noiden kaksoispesäkattiloiden suhteen, kun sellaisen kanssa taloani 14 vuotta lämmitin. Nykyaikainen pukattila kuitenkin on varsin helppohoitoinen. Jos kotoa pois lähden ja pistän pannun pesän täyteen puuta ja sen sytytän, voin olla kotoa pois kovallakin pakkasella 12 tuntia. Sama on tuo kattilan hoito.Kun olen kotona, pistän tulet pesään ja niin se kunnon puulla saa palaa ilman valvontaa kolme tuntia ja itse hoitelee vetoluukun kiinni ja samuttaa latauspumpun.Lisäksi puu on 60 senttistä eli ei mitään kolmekymmentäsenttisiä palikoita.

        Varaajat on jostain syystä aivan älyttömissä hinnoissa. Optimi olisi tietty hyvä puukattila ja varaaja. Rinnalla vanha öljykattila kun ei jaksaisi puulla tunata. Tai sitten sähkövastukset varaajaan...


      • R.A
        mtt kirjoitti:

        Ainahan sitä kompromissiä haetaan. Itsellä epäsäännöllinen 3-vuorotyö. Puolisolla samoin. Eikä hän ole mikään puulämmittäjä, eli puuta menisi käytännössä aina kun itse jaksaisi sen kanssa pelata. Kesällä varmaan ajettaisi käytövesi öljyllä muutenkin. Meillä ei pelkkä puulämpö siis onnistuisi hyvin todennäköisesti. Edelleen tuo liki ilmainen energia houkuttaa, samoin öljylämmityksen helppous.

        Mikäli ei ole oikeen aina aikaa lämmittää, niin esim. tuollainen lakan suoralämmitteinen alapalokattila voisi olla silloin hyvä vaihtoehto.
        Käytännössä ei tarvitsisi kun talvella täyttää varastopesä pari kertaa vrk ja tietysti tuhkanpoisto ja nuohous sitten kun tarvetta on.
        Muuten kattilaa ei tarvitse erityisesti seurata, vaan "automatiikka" pitää lämmön 80-90 c paikkeilla.
        Mikäli puut kuitenkin palaisivat loppuun, eikä uutta lisätä, niin varalämmitys menee sitten päälle.

        http://www.laka.fi/pdf/LAKA YHT-20.pdf


      • ......
        mtt kirjoitti:

        Varaajat on jostain syystä aivan älyttömissä hinnoissa. Optimi olisi tietty hyvä puukattila ja varaaja. Rinnalla vanha öljykattila kun ei jaksaisi puulla tunata. Tai sitten sähkövastukset varaajaan...

        Ei tuo vanhan öljykattilan hyödyntäminen ole mikään kuolleena syntynyt ajatus, jos tilaa löytyy kahden erillisen kattilan systeemille. Naapurillani sellainen on, siis hankki Yläpalopuukattilan ja öljykattilan yhtä aikaa. No se täytyy sanoa, että vähän on öljykattilaa käyttänyt, olisi tullut sähkövastus halvemmaksi.Puukattila maksaa suunnilleen saman kuin tuo yhdistelmäkattila, joten saat samalla investoinnilla systeemin pystyyn. Puukattilan oheen voit ottaa 2-3 kuution varaajan, joka yhdistelmäkattilan kanssa on auttamattomasti liian suuri.Niinkuin olet huomannut, ei kuution ja kolmen kuution varaajalla ole kovinkaan isoa hinnaneroa, jos vaan mahtuu sisään ovesta ja löytyy sille tila.Kunhan katselet, voit sitten myöhemmin päättää, tarvitsetko tuota öljypannua, veikkaan että sillä ei paljon käyttöä ole, mitä nyt silloin, kun lähdet eukon kanssa matkoille.


      • arska0132
        R.A kirjoitti:

        Mikäli ei ole oikeen aina aikaa lämmittää, niin esim. tuollainen lakan suoralämmitteinen alapalokattila voisi olla silloin hyvä vaihtoehto.
        Käytännössä ei tarvitsisi kun talvella täyttää varastopesä pari kertaa vrk ja tietysti tuhkanpoisto ja nuohous sitten kun tarvetta on.
        Muuten kattilaa ei tarvitse erityisesti seurata, vaan "automatiikka" pitää lämmön 80-90 c paikkeilla.
        Mikäli puut kuitenkin palaisivat loppuun, eikä uutta lisätä, niin varalämmitys menee sitten päälle.

        http://www.laka.fi/pdf/LAKA YHT-20.pdf

        YHT on hyvä, jos lämpökuorma on juuri oikea, kutienkin järkevintä olisi laittaa tuonkin kanssa pieni varaaja (kuutio tjsp), tai sitten lakalta huomattavasti halvempi YR-30 ja 3-4 kuution varaaja


    • huonompi

      hyötysuhde vie vaihdon kannattavuutta huonompaan suuntaan. Paitsi jos entinen kattila on täysin lopussa.

    • Paulis_
      • mtt

        MItähän puhetta tuosta on ollut? Hyvä vinkki, kiitos vaan! Varaajan kun tuo kaksoiskattila tarvii kuitenkin, sama ottaa käyttövesi sitten sieltä! (Ricassaei kierukkaa?)


      • Paulis_
        mtt kirjoitti:

        MItähän puhetta tuosta on ollut? Hyvä vinkki, kiitos vaan! Varaajan kun tuo kaksoiskattila tarvii kuitenkin, sama ottaa käyttövesi sitten sieltä! (Ricassaei kierukkaa?)

        Ainakin öljypuolella Rica pesee muut 1-0. Kokeile keskustella Rica Combi 2000 öljykattilasta...

        * Pauli - Tyytyväinen Rica lämmittäjä*

        Mä en jaksa enää väitellä tietämättömien kanssa


    • lehtis on parastalli

      lehtis on maailman paras talli!
      mä tykään kaikista hepoista

    • Smilleri

      Onko uusia kokemuksia etenkin käänteispalokattiloista Riga Atmos ja Jäspi Triplex. Jäspin tuplaS:n olen jo hylännyt, mutta Arimax 520 olisi ehkä vielä mahdollinen, jos kokemukset ovat hyviä. Puu/öljy ihan siksi, että saadaan taimikonhoidosta, tuulenkaatamista ja pihapuiden kaatamisesta kertyvä matsku hyötykäyttöön, mutta päästään halutessa talvellakin reissaamaan. Aurinkoa on tarkoitus lisäillä järjestelmään myöhemmin.

      • pellepölötön

        Ei ole uusista, mutta vanhoista kaksoispesäkattiloista on. Niitä saa ilmaiseksi, heittää öljypolttimen vaan pois ja polttaa puut siellä polttimen puolella, kun hitsaa sinne arinan.
        Näin on mahdollista polttaa edelleen öljyäkin, kun vain laitetaan poltin paikoilleen ja irroitetaan arina.
        Samalla kannattaa asentaa sähkövastukset varalle tai aurinkosähköä varten, jolloin thermostaatti pitää olla tasavirtaa kestävä. Aurinkopanelit kytketään tasavirralla suoraan ilman mitään invertteriä, on yksinkertaisin ja halvin systeemi! Ei mitään kiertovesipumppuja ja lämmönvaihtimia ym. kikkeitä.
        Meikäläisellä toimii tuollainen vanha kaksoipesäkattila nyt pelkällä puulla talvella (metsän puita ja ilmaisia trukinlavoja läheisen marketin takapihalta), aurinkosähkö ei pelitä talvella juurikaan, mutta verkkosähköä käytetään matkojen aikana pitämään peruslämpöjä. Järjestelmässä on kaiken varalta hieman pakkasnestettä.


      • Puulämmittäjä

        Kokemusta on atmos dc32sp vaihtopolttokattilasta. Tuossa on puu/pelletti- vaihtoehdot. Dc32spl:ssä on puu/öljy, siinä on pieniä eroja tuhon edelliseen. Atmos on valmistaja tsekissä, rica on suomalainen firma joka laittaa oman tarran kylkeen ja tonnin lisää hintaa. Virosta tuo kannattaa tilata tai suoraan tsekistä
        Hyviä kokemuksia on kattilasta 3v ajalta, hyvin on toiminut. Tosin olen käyttänyt vain puita. En tiedä mikä on hyötysuhde pellettiä käytettäessä, tuo on tietääkseni optimoitu puulle, pelletti on optiona.


    • Anonyymi

      No, nyt sulle on tulosssa uusi harrastus, pelipaikka pannuhuone.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe