Tänään postiluukusta tuli Vattenfallin esite, jossa tarjotaan energiaa hintaan 4.70€/kWh. Vertailin omaan Turku Energian laskuun hintaa ja hiukset nousi pystyyn. Turku Energia veloittaa 6.50€/kWh:lta. Soitin välittömästi Vattenfallin asiakaspalveluun ja minulle kerrottiin, että tarvitsen tiedon TVT-asunnolta voiko vaihtaa energiayhtiötä. Hämmästyksekseni sain tiedon, etten voi vaihtaa sähkön toimittajaa koska TVT:llä on sopimus Turku Energialla ja vuokralaiset saa 7%:n alennuksen sähköstä. Ei minun laskussani moista näy! Pitää kuulemma erikseen pyytää alennus.
Hullua, ettei voi vaikuttaa itse sähköyhtiöön vaan on väkisin naimisissa yhden ja saman kanssa. Sen vuoksi energian hinta on tähtitieteellinen. Jos voisin vaihtaa sähköyhtiötä säästäisin vuodessa melkein 300€:a
Lisäksi mietityttää mitä TVT saa pitkästä ja ylihinnoitellusta sähkösopimuksesta?
Turku Energia & TVT asunnot
14
2223
Vastaukset
- Voiko olla totta?
Olen ainakin itse tehnyt sopimuksen sähköstä ja on TVT:n asunto. Ei voi olla laillista?
Ajattelin itsekin vaihtaa.- maksaja isolla
Minä olen myös tehnyt sopimuksen erikseen Turku Energian kanssa!
- Nadan
Sama homma myös täällä päässä, tosin asunto on VVO:lta.
Luin sopimuksen tarkkaan läpi, eikä kyllä siinä ainakaan sanota että olisin "naimisissa" VVO-sähkön kanssa, eikä evätä mahdollisuutta vaihtaa sähköntoimittajaa.
Todella ihmeellistä toimintaa! Mahtaakohan olla aivan laillistakaan, kun tosiaan en ole allekirjoittanut mitään sopimusta jolla tämä olisi sitovaa... - osattava hakea
Mitä nämä TVT ja VVO asunnot on?
Itse asun omistamassani kerrostalohuoneistossa, ja meillä taloyhtiökohtainen alennus 7 %:ia sähkön hinnasta. Se on ilmoitettu saamassani laskussa. Tuokin pitää hakea Turku Energialta, kun muuttaa taloon.
Hassua kyllä, tuosta allennuksesta ei kerrota missään ellei itse osaa kysyä. Edes isännöitsijä ei kerro taloon muuttaessa, ystävälliseltä naapurilta minäkin kuulin asiasta.- saparon alta
Sähkön tukkuhinta on laskenut viime vuoden loppupuoliskolta 70%! Myös Turku Energia on pakotettu laskemaan huomattavasti ylisuuria siirtohintojaan. Miksi tämä ei näy jo sähkölaskussa? Jos nousuista olisi kyse, ne olisivat siirtyneet kuluttajan maksettavaksi alta aikayksikön!
- maksaja isolla
saparon alta kirjoitti:
Sähkön tukkuhinta on laskenut viime vuoden loppupuoliskolta 70%! Myös Turku Energia on pakotettu laskemaan huomattavasti ylisuuria siirtohintojaan. Miksi tämä ei näy jo sähkölaskussa? Jos nousuista olisi kyse, ne olisivat siirtyneet kuluttajan maksettavaksi alta aikayksikön!
ja ilmoitti ettei ainakaan lain mukaan estettä ole vaihtamiseen ...ja mähän vaihdan! Nyt putos tältä kaverilta sähkön hinta puoleen.
- saat vaihtaa
TVT:n hyvän asumisen opas sanoo näin: "Mikäli sähkö ei sisälly vuokraan, tehdään Turku Energian kanssa sopimus sähkön toimituksesta eli sähkön siirrosta, jota ei voi kilpailuttaa. Sähkön vapaan osuuden voit kilpailuttaa ja tehdä sopimuksen minkä yhtiön kanssa tahansa." Eli tämän mukaan voi vaihtaa sähkön toimittajaa ja se kannattaakin ehdottomasti tehdä, sillä Turku Energia on todella kallis, maan kalleimpia. Vattenfallia kyllä välttelsin, halvempiakin löytyy.
- lain vastainen
Jos sähkön kulutusmittaus tapahtuu "omalla" mittarilla, niin kukaan ei voi kieltää kilpailuttamasta sähköä. Jos joku kuitenkin näin kieltäisi kilpailuttamisen, niin näin aiheutuneesta tappiosta jopa henkilökohtainen korvausvelvollisuus saattaiusi olla mahdollista. Näin ei TVT kuitenkaan tiettävästi toimi tai sitten joku levittää tarkoituksellisesti väärää tietoa.
- Samperi2
Ettei vaan olisi laskelmassasi sellainen virhe, että vertaa nyt laskuasi joka sisältää sähkön lisäksi siirron Vattenfallin _sähkö_hintaan?
Fortum ja Vattenfall ovat suurimpia ja lähes poikkeuksetta kalleimpia sähkön myyjiä Suomessa.- ei Turusta
Minä säästän sähkölämmitteisessä omakotitalossani 320 euroa vuodessa, kun en osta Turku Energialta. Siirtomaksu erikseen. Vain tyhmä ostaa sähkönsä Turusta, vieläkin muualta saa helposti paljon halvemmalla.
- Turku kartuttaa kassaansa y...
Turssa ei katu- ja Aurajokivalaistustakaan vähennetty, koska Turku Energia on kaupungin. Turkulaiset maksaa veroissa Turulle Turku Energian sähkön. Ja kun Turku Energia kerää ylihintaa, karttuu kaupungin kassa.
- ylihinnat
Ruotsissakin on kauhisteltu Fortumin perimiä hintoja, joilla se kerää 20%:n voittoja! Tällä viikolla ilmoitettiin - kaikki asiantuntijatkin täysin yllättäneestä - mahtipontisesta osingonjaosta omistajille. Ei ihme: kaikki johtajat ovat vuosien mittaan optioillaan tulleet yhtiön suuromistajiksi.
Valtio on tukenut yhtiötä mm. päästömaksuilla, joita myymällä yhtiö sitten saikin miljardivoitot, jotka puolestaan takasivat johtajille useiden miljoonien optiotulot...
Nyt valtion (lue: yhtiön pääomistajan) ministerit ovat heräämässä erityispäästöveron perimiseen yhtiöltä leikatakseen mielettömiä voittoja. Kauheaa, sehän tarkoittaa melkoisella varmuudella ylitsepääsemättömiä paineita sähkön hintojen korotukselle! Näinhän markkinatalous toimii. - voi kilpailuttaa
Turun kaupunki todella omistaa Turku Energian. Mutta se ei estä sitä, etteikö sähköä voisi kilpailuttaa myös TVT:n tai VVO:n huoneistossa asuva. TVT:n oma opaskin sanoo sen selkeästi. Kenties vain joku Turku energian kauppaedustaja on tarkoituksellisesti levittänyt asiasta väärää tietoa. Maksavathan Turussa omakotiyhdistysten jäsenetkin sähköstään rutkasti ylihintaa - kiitos "taitavan" sosiaalidemokraattisen neuvottelijan. Ainoastaan sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa kukaan Turussa asuva, mutta energian voi ja Turussa se kannattaa ehdottomasti tehdä ja vaihtaa sähkön toimittajaa.
- maksaja isolla
viestittelen sitten uudestaan kun eka lasku tulee :)
Jos tää homma toimii, niin sitten olen mäkin kantanut korteni kekoon energian kilpailutettamisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733