Urodynamiikka

Virtsaongelmainen nuorimies

Minulla oli muutama viikko sitten pari viikkoa kestänyt outo virtsaamisvaikeus, eli virtsaa ei vain kertakaikkiaan tullut tai oikein yrittämällä sai pieniä määriä tulemaan, nyt pahin ongelma on ohi mutta virtsaaminen ei siltikään suju entiseen malliin, eli virtsaamisen aloittaminen kestää (ujopissa) ja hätä tulee huomattavasti aiempaa useammin. Nuoren ikäni takia lääkäri pisti lähetteen urodynaamisiin kokeisiin. Ilmeisesti kyseessä on ainakin jonkinnäköinen painemittaus tjms.

Mitä kaikkea tälläiset urodynaamiset kokeet pitävät sisällään?
Satuuko, tai onko muuten iljettäviä?

Olisin kiitollinen vastauksista...

12

3854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermoton rakko

      Hei, virtsaongelmainen nuorimies! Hienoa, että olet ottanut tämän asian esille.

      Mulla kävi niin, että 21.2 . 2006 poistettiin umpilisäke tähystyksellä - ja siitä tuli virtsa umpi " seurauksena ". Eli se tarkoittaa sitä, että joudun katetroimaan ( virtsarakkoon laitetaan ohut letku ) 6 - 7 kertaa päivässä. Ens alkuun se oli sitä, että kävin 2 kertaa päivässä terveyskeskuksessa katetroittamassa itseni. Väliajalla virtsaa tuli niin olemattoman vähän ja kirjaimellisesti huutamisen ja vapinan säestyksellä! Se oli tuskaa, kun rakko oli täynnä. Nesteen saantia piti säännöstellä ja siltikin tuli kerralla 1200 ml eli reilu litra. Sitä tihennettiin 3 kertaan päivässä ( kotiin tuli sairaanhoitaja ) mutta sitten opin itse sen tyhjentämään. Virtsan tulo loppui vähitellen kokonaan itsenäisesti.

      Viimeinkin pääsin urodynaamisiin tutkimuksiin. Kuten arvelit oikein, kyse on painemittauksesta. Ensin yrität tehdä ... siis teet sellaiseen vessanpöntön näköiseen kapistukseen, jossa on hiljainen hurina, virtsan ja se mittaa, millä paineella se tulee. Se vessanpöntön näköinen on kytketty tietokoneeseen ja siihen piirtyy se paine, jolla virtsasuihku tulee rakosta. Sitten seuraa se hiukan ikävä vaihe. Eli siinä Sulle laitetaan 2 elektrodia, jotka on kytketty niin ikään tietokoneeseen. Toinen tulee virtsarakkoon ja se on noin dynamiittilangan vahvuinen ( eli ohut ) se "letku" jossa on se elektrodi. Mutta ainakin siihen letkuun laitetaan puuduttavaa geeliä, joten sen meno rakkoon ei tunnu. Sen jälkeen, kun on laitettu tuo letku rakkoon, Sun täytyy kääntyä kyljellesi. Sitten pitää yrittää olla mahdollisimman rentona, kun toinen elektrodi laitetaan peräaukosta sisään. Se ei ole niitä miellyttävimpiä... Sitten saat käydä hetkeksi takaisin selinmakuulle, jonka jälkeen nouset seisomaan ja menet takaisin sen vessanpöntön näköisen äärelle, joka oli jo ennen letkujen laittoa.
      Hoitaja antaa niiden letkujen myötä rakkoon keittosuolaa, mitä on tippapussissa. Eli ei siis ole vierasta ainetta. Ja sitten Sun pitää kertoa tuntemuksiasi, milloin tuntuu rakossa täydeltä ja virtsaat siihen astiaan aivan normaalisti. Rakkoa täytetään tuntemuksiesi mukaan. Ja siinä se pääpiirteittäin onkin. Sitten elektrodit otetaan pois ja se on siinä.
      Ja koko ajan kone piirtää käyriä rakon elektrodien ja tuntemustesi mukaan. Siinä nähdään onko rakossa millainen hermotoiminta ja millainen paine.
      Mulla ei tuntunut rakossa mitään, eli hermotoiminta oli loppunut. Ja sitä leikkausta ennen kaikki oli täysin kunnossa. Nyt on sillä tavoin, että 6 - 7 kertaa päivässä tyhjennän rakkoni katetrilla. En tunne, milloin tulee virtsaa tai milloin rakko on täynnä. Joskus tulee kova vatsakipu / paleltaa. Tuo viimeksi mainittu on neurologinen oire.
      Jos saa kysyä, niin onko Sulla tehty vastaavaa esim. umpparileikkausta lähiaikoina tai käytätkö lääkkeitä? Nekin voi tehdä. Ja jos on virtsatie tulehdus, voi olla sama juttu. Ja ainakaan antibioottikuurin alkuvaiheessa sitä ei tehdä.

      Toivottavasti tämä selvensi edes jotain... Mulle tuo tutkimus on tehty muistaakseni lokakuussa.

      Minä toivon Sinulle, virtsaongelmainen nuorimies, kaikkea hyvää ja toivottavasti apu löytyy. Terveisin 32 v. virtsaumpi.

      • Virtsaongelmainen nuorimies

        En ole ollut ikinä missään leikkauksessa enkä muussa toimenpiteessä josta tällaista voisi ilmetä. Olen kylläkin syönyt librax nimistä lääkettä toiminnallisiin vatsavaivoihin muutaman kuukauden ajan. Lääkäri kuitenkin epäili että sillä tuskin on vaikutusta.

        Koko ongelma tuli täysin puskista ja sitä aluksi luultiinkin virtsatietulehdukseksi. Mutta kun antibiootit eivät tepsineet ja virtsanäyte oli aina täysin puhdas, niin sain lähetteen kyseiseen testiin. Tällähetkellä ongelma ilmenee lähinnä lisääntyneenä virtsaamisen tarpeena (pieniä määriä usein), leiveinä alavatsa kipuina sekä paineen heikkoutena.


      • hermoton rakko
        Virtsaongelmainen nuorimies kirjoitti:

        En ole ollut ikinä missään leikkauksessa enkä muussa toimenpiteessä josta tällaista voisi ilmetä. Olen kylläkin syönyt librax nimistä lääkettä toiminnallisiin vatsavaivoihin muutaman kuukauden ajan. Lääkäri kuitenkin epäili että sillä tuskin on vaikutusta.

        Koko ongelma tuli täysin puskista ja sitä aluksi luultiinkin virtsatietulehdukseksi. Mutta kun antibiootit eivät tepsineet ja virtsanäyte oli aina täysin puhdas, niin sain lähetteen kyseiseen testiin. Tällähetkellä ongelma ilmenee lähinnä lisääntyneenä virtsaamisen tarpeena (pieniä määriä usein), leiveinä alavatsa kipuina sekä paineen heikkoutena.

        Hei! Auttoiko Sua yhtään se kirjoitukseni, kuvaukseni siitä toimenpiteestä?

        Hienoa, että pääsit nopeasti siihen tutkimukseen. Mulla lääkäri sanoi päivystyksessä kun menin just virtsatietulehdusoireiden takia sinne ja virtsanäyte oli verinen, lääkäri sanoi että "ei lääke. Sinun pitää tottua virtsatie tulehdus." En kauaakaan aio kuulostella oireita vaan menen lekurin tykö. Mutta leikkinä kaikki tuntuu sen ottavan.

        t. hermoton rakko


      • Virtsaongelmainen nuorimies
        hermoton rakko kirjoitti:

        Hei! Auttoiko Sua yhtään se kirjoitukseni, kuvaukseni siitä toimenpiteestä?

        Hienoa, että pääsit nopeasti siihen tutkimukseen. Mulla lääkäri sanoi päivystyksessä kun menin just virtsatietulehdusoireiden takia sinne ja virtsanäyte oli verinen, lääkäri sanoi että "ei lääke. Sinun pitää tottua virtsatie tulehdus." En kauaakaan aio kuulostella oireita vaan menen lekurin tykö. Mutta leikkinä kaikki tuntuu sen ottavan.

        t. hermoton rakko

        Kuvauksesi toimenpiteestä auttoi paljon, antoi vähän osviittaa mitä tuleman pitää. Sairaalasta tuli kirje että minut kutsutaan neljän kuukauden sisällä tuohon tutkimukseen, tuon kohtalaisen pitkän ajan takia olen harkinnut meneväni yksityiselle urologille...

        Haluaisin vielä tietää miten elämäsi sujuu vaivasi kanssa. Rajoittaa varmaankin jossain määrin normaalia elämää jos rakko täytyy katetroida noin usein päivässä ja nesteen saantia pitää säännöstellä. Miten esimerkiksi työnteko, matkustelu ja parisuhde?

        Olen suuresti kiitollinen vastauksistasi..


      • hermoton rakko
        Virtsaongelmainen nuorimies kirjoitti:

        Kuvauksesi toimenpiteestä auttoi paljon, antoi vähän osviittaa mitä tuleman pitää. Sairaalasta tuli kirje että minut kutsutaan neljän kuukauden sisällä tuohon tutkimukseen, tuon kohtalaisen pitkän ajan takia olen harkinnut meneväni yksityiselle urologille...

        Haluaisin vielä tietää miten elämäsi sujuu vaivasi kanssa. Rajoittaa varmaankin jossain määrin normaalia elämää jos rakko täytyy katetroida noin usein päivässä ja nesteen saantia pitää säännöstellä. Miten esimerkiksi työnteko, matkustelu ja parisuhde?

        Olen suuresti kiitollinen vastauksistasi..

        Hei, nuori mies!

        Hieno juttu, että kuvaukseni auttoi!

        Joo, kyllähän se aikas paljon rajoittaa elämää. Esimerkiksi en voi lähteä 14 km päähän kotipaikalleni 85 v. dementia - alzheimeria sairastavan isoäitini luokse, kun siellä ei ole minkäänlaisia pesumahdollisuuksia ja hygienian kanssa pitää olla tarkkana. Siitäkin huolimatta taas virtsatietulehdus tuli. Ja sen riskihän aina kasvaa katetroinnissa.

        Joskus pääsee ihmeekseltään hetkeksi lähikauppaan mutta onneksi omaiseni hoitavat ne asiat. Matkustelua ei ole juuri nimeksikään. On tosin sellaisia katetreja, missä on vesi valmiina ( en muista, mainitsinko jo, että katetripussiin pitää aina laittaa vesi, mielummin lämmin, että katetri pehmenee, eikä sen laitto satu ) ja puhdistuspyyhkeet. Ne on joskus kauppareissulla mukana.

        Mä olen työkyvyttömyyseläkeläinen ja se kai vaikuttaa osaltaan tutkimuksiin, että kiirettä eivät ole pitäneet, pallottelee vain toiselta toiselle lekulle.

        Niin, nyt se on ollut hieman helpompaa siltä osin, että ei ole tarvinnut ravata katetroittamassa itseään tk: ssa ja turvautua vieraaseen kyytiin. Mutta tänään on ollut pahempi päivä; vaikka on nesteen saantia ollut vähemmän ja ruuasta ei ole sitä tullut, on joutunut aika usein ( jo 6 kertaa ) katetroimaan.

        Jaa... en tiedä, kuinka lie parisuhteeseen vaikuttava noin yleisellä tasolla, mutta minä olen itse sinkku. ;)

        Kysy vain lisää, jos tahdot! Hyvää vointia toivottaen Hermoton Rakko.

        Ps. Mulla nyt epäilevät, että selässä joku painaa virtsarakon hermoa ja estää virtsan tulon. Mutta se selviää maaliskuun alkupuolella alaselän magneettikuvauksessa. Onko Sulla alaselkä kunnossa?


      • hermoton rakko
        hermoton rakko kirjoitti:

        Hei, nuori mies!

        Hieno juttu, että kuvaukseni auttoi!

        Joo, kyllähän se aikas paljon rajoittaa elämää. Esimerkiksi en voi lähteä 14 km päähän kotipaikalleni 85 v. dementia - alzheimeria sairastavan isoäitini luokse, kun siellä ei ole minkäänlaisia pesumahdollisuuksia ja hygienian kanssa pitää olla tarkkana. Siitäkin huolimatta taas virtsatietulehdus tuli. Ja sen riskihän aina kasvaa katetroinnissa.

        Joskus pääsee ihmeekseltään hetkeksi lähikauppaan mutta onneksi omaiseni hoitavat ne asiat. Matkustelua ei ole juuri nimeksikään. On tosin sellaisia katetreja, missä on vesi valmiina ( en muista, mainitsinko jo, että katetripussiin pitää aina laittaa vesi, mielummin lämmin, että katetri pehmenee, eikä sen laitto satu ) ja puhdistuspyyhkeet. Ne on joskus kauppareissulla mukana.

        Mä olen työkyvyttömyyseläkeläinen ja se kai vaikuttaa osaltaan tutkimuksiin, että kiirettä eivät ole pitäneet, pallottelee vain toiselta toiselle lekulle.

        Niin, nyt se on ollut hieman helpompaa siltä osin, että ei ole tarvinnut ravata katetroittamassa itseään tk: ssa ja turvautua vieraaseen kyytiin. Mutta tänään on ollut pahempi päivä; vaikka on nesteen saantia ollut vähemmän ja ruuasta ei ole sitä tullut, on joutunut aika usein ( jo 6 kertaa ) katetroimaan.

        Jaa... en tiedä, kuinka lie parisuhteeseen vaikuttava noin yleisellä tasolla, mutta minä olen itse sinkku. ;)

        Kysy vain lisää, jos tahdot! Hyvää vointia toivottaen Hermoton Rakko.

        Ps. Mulla nyt epäilevät, että selässä joku painaa virtsarakon hermoa ja estää virtsan tulon. Mutta se selviää maaliskuun alkupuolella alaselän magneettikuvauksessa. Onko Sulla alaselkä kunnossa?

        Ai niin, jäi mainitsematta, että joudun oleen tämän takia " 4 seinän sisällä " n.80 % ajasta! Mutta onneks mulla on harrastuksia, kuten käsityöt ja ristikot. En osaa olla katkera... Hyvä, että pystyy olemaan kotona! Hermoton rakko.


      • Virtsaongelmainen nuorimies
        hermoton rakko kirjoitti:

        Ai niin, jäi mainitsematta, että joudun oleen tämän takia " 4 seinän sisällä " n.80 % ajasta! Mutta onneks mulla on harrastuksia, kuten käsityöt ja ristikot. En osaa olla katkera... Hyvä, että pystyy olemaan kotona! Hermoton rakko.

        Aika paljon näyttää vaiva elämääsi hankaloittavan, toivottavasti jotain apua myös sinulle löytyisi.

        Minulla on ollut joskus alaselkä kipeä, tarkemmin ajatellen juuri ennen tämän vaivan alkamista oli alaselkä usein kipeä. Ajattelin sen johtuvan huonosta istuma-asennostani.

        Soitin urologian poliklinikalle ja siellä hoitaja epäili oireiden perusteella että kyse olisi stressistä ja jännityksestä aiheutuvasta toiminnallisesta vaivasta jota pystyisi hoitamaan lääkkeillä. Olen kuitenkin aika kova jännittämään ja stressaamaan. Nyt vain odottelen ja toivon että pääsisin siihen dynamiikka kokeeseen.

        Olisi kuitenkin suoraansanottuna erittäin vittumaista että menisi elämä "pilalle" alle kaksi kymppisenä.

        Jaksamisia sinulle...


      • Eturauhasen uhri
        Virtsaongelmainen nuorimies kirjoitti:

        Aika paljon näyttää vaiva elämääsi hankaloittavan, toivottavasti jotain apua myös sinulle löytyisi.

        Minulla on ollut joskus alaselkä kipeä, tarkemmin ajatellen juuri ennen tämän vaivan alkamista oli alaselkä usein kipeä. Ajattelin sen johtuvan huonosta istuma-asennostani.

        Soitin urologian poliklinikalle ja siellä hoitaja epäili oireiden perusteella että kyse olisi stressistä ja jännityksestä aiheutuvasta toiminnallisesta vaivasta jota pystyisi hoitamaan lääkkeillä. Olen kuitenkin aika kova jännittämään ja stressaamaan. Nyt vain odottelen ja toivon että pääsisin siihen dynamiikka kokeeseen.

        Olisi kuitenkin suoraansanottuna erittäin vittumaista että menisi elämä "pilalle" alle kaksi kymppisenä.

        Jaksamisia sinulle...

        Vaivasi kuulostavat eturauhasen tulehdukselta. Juuri siihen liittyy alaselkäkipuja ja alavatsakipuja, sekä virtsavaivoja. Ei muutakuin pyytää lääkäriä koettamaan peräsuolen kautta eturauhasta, että onko kipeä. Ja jos aristaa niin selvä juttu.

        Itse olen kärsinyt tästä vaivasta kohta vuoden.
        Toivoisin että sinulla olisi mikä tahansa muu vaiva kuin tämä, sillä tämä on tullut monille jäädäkseen...

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001105&posting=22000000015290858#22000000015290858


    • hermoton rakko

      Hei, Nuorimies!!!

      Nyt kävin 3.3 magneettikuvauksessa neurologin lähetteellä.

      Siellä selvisi, vaikkei kaikki kuvasarjat onnistuneetkaan, niin SELKÄYDINKANAVAN AHTAUTUMA. Se on enään 2 mm. Eli se kait painaa virtsarakon hermoja ja aiheuttaa virtsaummen. Nyt sain sitten kiireellisenä lähetteen ortopedille ja neurologi pitää ainoana vaihto ehtona leikkausta kait pikaisesti. Mun tätini miehellä oli hiukan toisessa kohdassa saman lainen ahtautuma ja aiheutti niin ikään virtsa vaivoja - ja leikattiin pikaisesti. Niissä leikkauksissa tai jos ei leikata, niin on halvaantumisriski.

      Onneksi syy löytyi ja pääsen jatkohoitoon - joskin on sellainen ongelma, että ainoa ortopedi eli luukirurgi jäi virkavapaalle ja sitten tulee jostain ulkopuolelta ortopedit eli ostopalveluina. Mutta sen tietää, että kun on eläkeläinen, niin ei oo varmasti kiireellisyys järjestyksessä tärkeänä...

      Kuinka Sun vointisi? Joko on tehty urodynaaminen tutkimus?

      Kaikkea hyvää Sulle! Ystävällisin terveisin... Hermoton rakko.

      • hermoton rakko

        Ai niin, löytyi mulla myös välilevyn pullistuma, 2 cm mutta en tiedä, missä kohdalla.


      • (virtsaongelmainen) nuorimies
        hermoton rakko kirjoitti:

        Ai niin, löytyi mulla myös välilevyn pullistuma, 2 cm mutta en tiedä, missä kohdalla.

        Hei, hyvä että mahdollinen syy vaivoihisi löytyi. Itse kävin niissä tutkimuksissa muutama viikko sitten, mitään ihmeellistä ei löytynyt, ja vaiva on alkanut helpottaa itsekseen. Pystyn virtsaamaan lähes normaalisti eikä vessassa tarvitse käydä kuin 3 - 4 kertaa päivässä.

        Urologi kuitenkin kehoitti tarkkailemaan tilannetta muutaman kuukauden ja jos jotain ilmenee niin sitten lisä tutkimuksiin..


      • hermoton rakko
        (virtsaongelmainen) nuorimies kirjoitti:

        Hei, hyvä että mahdollinen syy vaivoihisi löytyi. Itse kävin niissä tutkimuksissa muutama viikko sitten, mitään ihmeellistä ei löytynyt, ja vaiva on alkanut helpottaa itsekseen. Pystyn virtsaamaan lähes normaalisti eikä vessassa tarvitse käydä kuin 3 - 4 kertaa päivässä.

        Urologi kuitenkin kehoitti tarkkailemaan tilannetta muutaman kuukauden ja jos jotain ilmenee niin sitten lisä tutkimuksiin..

        Hienoa, että tilanteesi on helpottunut! Mulla on taas vaikeempaa sen katetroinnin kanssa ja kipujen, mutta tiedän, mistä ne johtuu.

        Toivotan Sulle kaikkea hyvää jatkossakin ja hyvää terveyttä vain, nuorimies!

        Ystävällisin terveisin Hermoton Rakko


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe