Joissain vanhemmissa viesteissä veto-ominaisuuksiin sanovat järeämmillä kärryillä oleellisesti vaikuttavan, että vetoaisan korkeus ja kärry ovat yhteensopivat; olipa joku vielä "virittänyt" kärryään ja saanut käytöksen paranemaan.
Mutta mikä on "oikea" asento peräkärrylle? Pitääkö olla ihan vaaterissa, vähän nokka alhaalla vaiko ylhäällä. Vielä puuttuu vetokoukku Hiluxista ja kärrykin vasta menossa suunnittelupöydälle, joten nyt on mahdollista vaikuttaa suunnilleen kaikkeen!
Suunnittelija
Aisan korkeus ja veto-ominaisuudet
12
6282
Vastaukset
- näin ....
Kun kuormaat kärryäsi , vaikkapa perilla sadalla kilolla .. jouset painuu..? jonkin verran.
Auton peräkin saattaa vähän painua.
Näkisin optimin olevan silloin, kun kärryn perä on muutaman sentin keulaa korkeammalla.
En osaa näkemystäni tarkemmin selittää, mutta näin tuntuis..... mutua.
Se, että kärryn keula tai perä olisi korkeammalla, ei vaikuttane vetoominaisuuksiin.
Ennen joulua sain oman kärryni katsastettua ja keveästi kulkee kolisematta, ihankuin sukkaa vetäs.
Ilmavastuksen eliminoimiseksi olis kannattanut etu ja perälaudalle tehdä paikat laitoihin, pituussuuntaisiksi, joissa niitä pidetään, silloinkun ajetaan tyhjänä.
Noin saattas muutama pensalitra säästyä. - Mutta tässä periaatteita
Kahdella erillisellä akselilla varustetun vaunun tulisi tyhjänä tyhjän vetoauton perässä painoluokissa 2000 - 3500 kg olla siten kytketty että etummainen akseli on aavistuksen keveämmin painotettu kuin takimmainen.
Tarkoituksena se, että kuormattuna aisapaino tasaa homman niin että molemmille akseleille kohdistuu sama kuormitus.
Nämä asiat eivät kuitenkaan erityisesti pick up autoissa vaikuta siihen pieneen ja inhottavaan nypytykseen tyhjää vaunua vedettäessä. Siihen ratkaisu löytyy vain kokeilemalla.
Kaikkein tärkeintä on kuitenkin ettei koukku ole liian alhaalla: etuakselinsa varassa kulkeva vaunu on hengenvaarallinen kapistus!
Aivan karkea suositus vetokoukun korkeudesksi pick uppiin voisi olla 45 - 50 cm, mutta sekin riippu autosta, rengaskoosta jne.- jytr
Nyt on teli sekä yksiakselista hevoskärryä vedetty maasturilla kesä. Maasturissa on koukku melko ylhäällä ja kummankin kärryn suuntavakavuus on huono. Pyrkisiköhän nokka ylhäällä olevaa vaunua ilma niin nostamaan että käytös huononisi. Ensi kesäksi tulee koukku säädettävällä korkeudella niin nähdään.
- Maasturi/pikuppi eri juttu
jytr kirjoitti:
Nyt on teli sekä yksiakselista hevoskärryä vedetty maasturilla kesä. Maasturissa on koukku melko ylhäällä ja kummankin kärryn suuntavakavuus on huono. Pyrkisiköhän nokka ylhäällä olevaa vaunua ilma niin nostamaan että käytös huononisi. Ensi kesäksi tulee koukku säädettävällä korkeudella niin nähdään.
Maasturissa on erilainen jousitus kuin pikupeissa. Niihin ei ihan samat kuviot päde. Maasturissa perä painuu paljon helpommin alas kun pikupissa, joss on kovemmat takajouset.
Ei hevoskopissa niin suurta nostetta sinne alle ilmavirtauksesta tuu että se vaikuttais. Onkos kärryn suuntavakavuus huono, vai yhdistelmän? - kitkavetopää
jytr kirjoitti:
Nyt on teli sekä yksiakselista hevoskärryä vedetty maasturilla kesä. Maasturissa on koukku melko ylhäällä ja kummankin kärryn suuntavakavuus on huono. Pyrkisiköhän nokka ylhäällä olevaa vaunua ilma niin nostamaan että käytös huononisi. Ensi kesäksi tulee koukku säädettävällä korkeudella niin nähdään.
Hanki vaunuusi kitkavetopää se tekee vaunusta
aivan uskomattoman hyvän vedettävän. Yleisin vika jos vaunu heiluttaa autoa on liian keppoiset renkaat. Kannatta aina hankkia tukevammat renkaat
esim. 185 C8 14 kahdekasn kankaiset on hyvät.
Esim. Nokian renkaissa on tyypillisesti todella
löysät rungot. Jos on kaksi jäykkää perätätistä akselia niin vaunun kuuluu kulkea vaaterissa. Jos on keinuteli niin kulkuasennolla ei ole niin väliä. Samoin vetoautoissa on eroja. Toyota HILUXsissa on vetopainoa 2200 Kg sitä ei pidä ylittää se kun on suunniteltu noille painoille. Eli älkää siis ylittäkö valmistajan anatamisa enimmäismassoja. Nyrkkisääntö myös on mitä pidempi vetoaisa niin sitä parempi on vaunu vetää vertaa esim. venetraileri.
- myös pieni kuorma
Mulla on maasturissa ilmajousitus ja sen perä on aina samalla korkeudella. Mutta kulku on vakaampaa, kun kuormaa vetoautoon myös muutaman sata kiloa paksiin, jos koukussa on parin kolmen tonnin kuorma. Ja aisapainoa kuormaan vaikka lähelle sata kiloa, jos koukku sen sallii (katso tyyppikilvestä).
Ja kumivääntövarsijousituksella kärryn pitää olla vaaterissa, keinutelillä ei niin väliä, se kun aina vaaterissa. Mullakin on auton koukku kyllä hiukan liian korkealla, vaikka onkin säädettävä ja säädetty ala-asentoon. Jos pitää olla jommin kummin päin pielessä, niin sitten mieluiten kärryn nokka vähän liian korkealla. On tasaisempi vedettävä.
Kitkavetopää olisi varmaan hyvä. Ainakin nyt on pitkän vaunun kanssa sellainen tilanne, että ohiajavat autot tekevät ensin kärryn takapäähän sivutuulen, jolloin veturin keula pyrkii ohittajasta poispäin ja kun ohittajan aiheuttama ilmanpaine siirtyy vaunun etuosaan, niin veturi pyrkii taas kääntymään ohittajan puolelle. Tämä tulee esiin pitkillä kärryillä ja yllättää aluksi, mutta kun siihen tottuu, niin ei se isosti haittaa. Kitkavetopää varmaan poistaisi ominaisuuden. ainakin aisapainolla pelaaminen kannattaa heppatrailerin kanssa.liika aisapaino kylläkin laitonta,mutta mun mielestä tervettä turvallisuutta olen harrastanut.ei ainakaan veturin persuus irtoa tiestä.etuvetoisen auton auton pito heikkkenee huomattavasti,mutta pidä se mielessäsi niin homma OK.
- maasturisti
Mulla on kokemusta liian korkeasta vetopisteestä. Hinasin Akun autotrailerilla toista nissania ja olin aiemmin nostanut koukun korkeimpaan asentoon, jottei se ottaisi joka risuun maastossa kiinni. Tällöin sain kerran kunnon piruetit aikaiseksi ja kaksi läheltä piti - liikehdintää n. 80 kmh vauhdissa hyväkuntoisella moottoritiellä. Onneksi oli tyhjä tie, sillä ekassa vikuroinnissa ei meinannut oma kaista piisata. Aiemmin olin todennut kyseisen kärryn parhaaksi vedettäväksi ikinä. Piruetti oli toistua paluumatkalla, kun kyydissä oli n. 1000 kg tavaraa. Kyseisessä kärryssä oli kaksi erillistä akselia ja liian korkea koukun paikka ilmeisesti siirsi painon pääosin takimmaiselle akselille. Veturissa oli 285/16-80 rengastus ja normaali nelivetoisen koukku, sellainen kuusireikäinen sovituspalikka takana. Koukku oli kiinni neljässä ylimmässä reijässä ja n. 10 cm korkeammalla kuin "normaaliautossa". Jatkossa lasken koukun valmiiksi normaalikorkeuteen ja irroitan erikseen metsäreissuja varten.
- Tn
Moi!
Mitenkäs helpoiten onnistuisi maasturin (LC 95) koukun korkeuden säätäminen? Autossa vakiokoukku eli swanneck (ei flanger -tyyppinen jossa koukkuosaa voi laskea pultitusta vaihtamalla.) Pitääkö ostaa esim thulen uusi koukku. Onko suomessa laillista käyttää koukun alentamisessa (flanger -tyyppisissä koukuissa) erillistä säätölevyä? - rs
Tn kirjoitti:
Moi!
Mitenkäs helpoiten onnistuisi maasturin (LC 95) koukun korkeuden säätäminen? Autossa vakiokoukku eli swanneck (ei flanger -tyyppinen jossa koukkuosaa voi laskea pultitusta vaihtamalla.) Pitääkö ostaa esim thulen uusi koukku. Onko suomessa laillista käyttää koukun alentamisessa (flanger -tyyppisissä koukuissa) erillistä säätölevyä?itse laskin kuokkua välilevyllä jonka sovin katsastusmiehen kanssa. paras keskustella heidän kanssa niin ei tule ikävyyksiä. vedätkö kärryä paljon myös toisella autolla? jos et niin aisan ja vetopään väliin palat niin saat saman korjauksen ja tyytyväisemmän viranomaisen. se on ollut jo monia vuosia viranomaisten paermmassa suosiossa ja sinulle luultavasti helpompi tehdä.
- cyjffuk
rs kirjoitti:
itse laskin kuokkua välilevyllä jonka sovin katsastusmiehen kanssa. paras keskustella heidän kanssa niin ei tule ikävyyksiä. vedätkö kärryä paljon myös toisella autolla? jos et niin aisan ja vetopään väliin palat niin saat saman korjauksen ja tyytyväisemmän viranomaisen. se on ollut jo monia vuosia viranomaisten paermmassa suosiossa ja sinulle luultavasti helpompi tehdä.
tarvi nostaa eikä laskea, jos se on oikein asennettu. Standardin mukaan vetokuulan korkeuden (mitataan kuulan keskelle) tulee pysyä välillä 35-45 cm riippumatta siitä, onko koukku kuormitettu vai ei.
- montaa repiny peräss
Meillä harrastetaan hevosia, muttei ole omaa traileria vaan laintaan ja vuokrataan tarpeen mukaan. Sanoisin että vetomukavuus on kärrystä kiinni. Jos perässä on vaikka uudempi böckmanni, niin taatusti tulee nätisti, mutta jos siellä on joku halvempi ja vanhempi niin kyllä huojuu ja täristää. Kyse varmaan pitkälti kärryn vetopäästä ja jousituksesta.
Uskoisin että telimallissa on oleellista se että jos koukku on alhaalla tai ylhäällä niin kärryn paino pyrkii vain toiselle akselille ja silloin se voi vaikuttaa veto-ominaisuuksia heikentävästi..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842190Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101456- 1011417
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663881302Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471216Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.254916- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874