Sapattikäskyssä ei puhuta

jotta tiätte

mitään Jumalan palvelukseen osallistumisesta. Lähinnä Paavalin ohje koskee tätä: älkää jättäkö oman seurakunnan tilaisuutta, niin kuin muutamilla on tapana. Ei siitä omalle hengelliselle kasvulle ole kuin haittaa, jos jää pois Jeesuksen siunauksista sapattina!

12

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta jos!

      Mutta jos jää pois adventtikirkon sapatin kokoontumisesta, niin silloin ei jää mistään paitsi. Joka kerran jonka olen siellä käynyt, olisi ollut viisasta jättää käymättä. Tämä tarina on tosi!

    • Heprealaiskirjeen kirjoittaja (joka voi olla Paavali) neuvoo heprealais- eli juutalaiskristittyjä, joita nykyään sanotaan messiaaniksi, seuraavalla tavalla:

      "Valvokaamme toisiamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin. Älkäämme jättäkö oman seurakuntamme kokoontumisia kuten muutamilla on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme sitä enemmän, mitä enemmän näemme tuon päivä lähestyvän."
      Hepr. 10:24-25

      Toki kehotus sopii meille "pakanakristityillekin".

      • teet eron

        juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.


      • hirvas
        teet eron kirjoitti:

        juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.

        vanhan lain alaiset ja pakanakansant samaan uuteen liittoon, jolloin myös vanha liitto säädöksineen täytettiin.


      • opetuksessa
        teet eron kirjoitti:

        juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.

        Juutalaisen ja pakanakristityn ero on lähtökohdassa. Juutalaiselle opetetaan kristinbusko juutalaisen lähtökohdan käyttämistä opettamisessa välineenä. Näin ei voida toimia pakanakäännynnäisen kohdalla. Sanoohan Paavalikin myös voimassaolevan eron tässä;Roomalaiskirje:
        3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.


      • hirvas
        opetuksessa kirjoitti:

        Juutalaisen ja pakanakristityn ero on lähtökohdassa. Juutalaiselle opetetaan kristinbusko juutalaisen lähtökohdan käyttämistä opettamisessa välineenä. Näin ei voida toimia pakanakäännynnäisen kohdalla. Sanoohan Paavalikin myös voimassaolevan eron tässä;Roomalaiskirje:
        3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

        Jeesus, sama uusi liitto ja sama Jumalan sana. Ei ole eroa suomalaisen, etiopialaisen, eikä timbuktulaisen kristityn välillä. Jos on niin perustele sitten Raamatulla, mitä eroa heillä on.
        Puhun koko ajan uudesta liitosta, en Mooseksesta.


      • teet eron kirjoitti:

        juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.

        On ero juutalaisen ja ns. pakanakristityn välillä.

        Juutalaiset ympärileikkauttavat itsensä, koska se on Jumalan käsky heille. Sapatin viettämisessä on myöskin ero, koska Jumala asetti sapatinkin merkiksi oman kansansa juutalaisten ja itsensä välille, ja niin myös ns. messiaaniset juutalaiset viettävät sapattia, ns. pakanakristityt taas eivät.

        "12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
        15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
        16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
        18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."
        2. Moos. 31:12-18


      • Ei ole katetta
        hirvas kirjoitti:

        Jeesus, sama uusi liitto ja sama Jumalan sana. Ei ole eroa suomalaisen, etiopialaisen, eikä timbuktulaisen kristityn välillä. Jos on niin perustele sitten Raamatulla, mitä eroa heillä on.
        Puhun koko ajan uudesta liitosta, en Mooseksesta.

        Koeta muistaa tosiasia. Jeesus vain puhdisti
        Fariselaisen kuorman. Jeeus puhdisti sapatin Kristityille tähän Jeesuksen uuteen liittoon.
        Jeesus Asetti vielä ennen uhraustaan Saatanalle.
        Ehtoollisen jota Hän taivaan ja maan herra kutsuu
        uudeksi liitoksi hänen veressään. Kaikki vanha on mennyt ja uusi on tilalle tullut. Jeesuksen ikivanha liitto on uudistettu hänen veressään. Jeesus on vielä meidän Herramme eikä hän ole
        koskaan siirtynyt Saatanan leiriin, koska hänen liittonsa on ikuinen. Jeesus on vieläkin Herra!


      • minua
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

        On ero juutalaisen ja ns. pakanakristityn välillä.

        Juutalaiset ympärileikkauttavat itsensä, koska se on Jumalan käsky heille. Sapatin viettämisessä on myöskin ero, koska Jumala asetti sapatinkin merkiksi oman kansansa juutalaisten ja itsensä välille, ja niin myös ns. messiaaniset juutalaiset viettävät sapattia, ns. pakanakristityt taas eivät.

        "12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
        15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
        16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
        18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."
        2. Moos. 31:12-18

        Tehden kaikkea jota minä Herra en ole asettanut!


      • Efes.2luku
        hirvas kirjoitti:

        Jeesus, sama uusi liitto ja sama Jumalan sana. Ei ole eroa suomalaisen, etiopialaisen, eikä timbuktulaisen kristityn välillä. Jos on niin perustele sitten Raamatulla, mitä eroa heillä on.
        Puhun koko ajan uudesta liitosta, en Mooseksesta.

        Lue efesolaiskirjeen toinen luku. Siinä Paavali kertoo, mikä oli erona Kristuksen työllä Juutalaiselle ja pakanoille. Asia käy selville kun huomaat pron. te. teille tarkoittavan pakanoita ja me, meille tarkoittaa juutalaisia (ympärileikattuja9 .Kyllä Kristuksen sovitustyö merkitsi eri asiaa juutalaisuudessa ja pakanuudessa eläneille. Paavalihan kertoo sen, miten me tulimme samaan lopputilanmteeseen eri oloisata. Kun lähtökohta on juutalaiselle erilainen, onhan selcvää, että hänelle opn kerrottava perustelut hänen opitaan lähtien.1.kor:9:19. Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
        20. ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
        21. ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
        22. heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
        23. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.


      • vääräkö palsta?
        Ei ole katetta kirjoitti:

        Koeta muistaa tosiasia. Jeesus vain puhdisti
        Fariselaisen kuorman. Jeeus puhdisti sapatin Kristityille tähän Jeesuksen uuteen liittoon.
        Jeesus Asetti vielä ennen uhraustaan Saatanalle.
        Ehtoollisen jota Hän taivaan ja maan herra kutsuu
        uudeksi liitoksi hänen veressään. Kaikki vanha on mennyt ja uusi on tilalle tullut. Jeesuksen ikivanha liitto on uudistettu hänen veressään. Jeesus on vielä meidän Herramme eikä hän ole
        koskaan siirtynyt Saatanan leiriin, koska hänen liittonsa on ikuinen. Jeesus on vieläkin Herra!

        Tämä adventisti ei tunnusta edes Uutta Liittoa. Rehellinen näyttää kuitenkin olevan, kun tunnustaa suoraan,ettei kuulu kristittyihin eikä Uuden Liiton ihmisiin!


      • hirvas
        Ei ole katetta kirjoitti:

        Koeta muistaa tosiasia. Jeesus vain puhdisti
        Fariselaisen kuorman. Jeeus puhdisti sapatin Kristityille tähän Jeesuksen uuteen liittoon.
        Jeesus Asetti vielä ennen uhraustaan Saatanalle.
        Ehtoollisen jota Hän taivaan ja maan herra kutsuu
        uudeksi liitoksi hänen veressään. Kaikki vanha on mennyt ja uusi on tilalle tullut. Jeesuksen ikivanha liitto on uudistettu hänen veressään. Jeesus on vielä meidän Herramme eikä hän ole
        koskaan siirtynyt Saatanan leiriin, koska hänen liittonsa on ikuinen. Jeesus on vieläkin Herra!

        mielestäsi sitten on siellä saatanan leirissä. Älä kiertele, vaan suoraan kysymykseen suora vastaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      148
      13137
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9591
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      94
      9074
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      13
      7705
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      38
      6704
    6. 147
      6124
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      15
      3104
    8. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      391
      1169
    9. Aikuisten säälittävä käytös

      Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1123
    10. YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet

      www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutos­neuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl
      Imatra
      84
      970
    Aihe