Sapattikäskyssä ei puhuta

jotta tiätte

mitään Jumalan palvelukseen osallistumisesta. Lähinnä Paavalin ohje koskee tätä: älkää jättäkö oman seurakunnan tilaisuutta, niin kuin muutamilla on tapana. Ei siitä omalle hengelliselle kasvulle ole kuin haittaa, jos jää pois Jeesuksen siunauksista sapattina!

12

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta jos!

      Mutta jos jää pois adventtikirkon sapatin kokoontumisesta, niin silloin ei jää mistään paitsi. Joka kerran jonka olen siellä käynyt, olisi ollut viisasta jättää käymättä. Tämä tarina on tosi!

    • Heprealaiskirjeen kirjoittaja (joka voi olla Paavali) neuvoo heprealais- eli juutalaiskristittyjä, joita nykyään sanotaan messiaaniksi, seuraavalla tavalla:

      "Valvokaamme toisiamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin. Älkäämme jättäkö oman seurakuntamme kokoontumisia kuten muutamilla on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme sitä enemmän, mitä enemmän näemme tuon päivä lähestyvän."
      Hepr. 10:24-25

      Toki kehotus sopii meille "pakanakristityillekin".

      • teet eron

        juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.


      • hirvas
        teet eron kirjoitti:

        juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.

        vanhan lain alaiset ja pakanakansant samaan uuteen liittoon, jolloin myös vanha liitto säädöksineen täytettiin.


      • opetuksessa
        teet eron kirjoitti:

        juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.

        Juutalaisen ja pakanakristityn ero on lähtökohdassa. Juutalaiselle opetetaan kristinbusko juutalaisen lähtökohdan käyttämistä opettamisessa välineenä. Näin ei voida toimia pakanakäännynnäisen kohdalla. Sanoohan Paavalikin myös voimassaolevan eron tässä;Roomalaiskirje:
        3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.


      • hirvas
        opetuksessa kirjoitti:

        Juutalaisen ja pakanakristityn ero on lähtökohdassa. Juutalaiselle opetetaan kristinbusko juutalaisen lähtökohdan käyttämistä opettamisessa välineenä. Näin ei voida toimia pakanakäännynnäisen kohdalla. Sanoohan Paavalikin myös voimassaolevan eron tässä;Roomalaiskirje:
        3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

        Jeesus, sama uusi liitto ja sama Jumalan sana. Ei ole eroa suomalaisen, etiopialaisen, eikä timbuktulaisen kristityn välillä. Jos on niin perustele sitten Raamatulla, mitä eroa heillä on.
        Puhun koko ajan uudesta liitosta, en Mooseksesta.


      • teet eron kirjoitti:

        juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välillä? Ei sellaista eroa ole. On vain kristittyjä. Lue Ef. 2:15.

        On ero juutalaisen ja ns. pakanakristityn välillä.

        Juutalaiset ympärileikkauttavat itsensä, koska se on Jumalan käsky heille. Sapatin viettämisessä on myöskin ero, koska Jumala asetti sapatinkin merkiksi oman kansansa juutalaisten ja itsensä välille, ja niin myös ns. messiaaniset juutalaiset viettävät sapattia, ns. pakanakristityt taas eivät.

        "12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
        15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
        16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
        18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."
        2. Moos. 31:12-18


      • Ei ole katetta
        hirvas kirjoitti:

        Jeesus, sama uusi liitto ja sama Jumalan sana. Ei ole eroa suomalaisen, etiopialaisen, eikä timbuktulaisen kristityn välillä. Jos on niin perustele sitten Raamatulla, mitä eroa heillä on.
        Puhun koko ajan uudesta liitosta, en Mooseksesta.

        Koeta muistaa tosiasia. Jeesus vain puhdisti
        Fariselaisen kuorman. Jeeus puhdisti sapatin Kristityille tähän Jeesuksen uuteen liittoon.
        Jeesus Asetti vielä ennen uhraustaan Saatanalle.
        Ehtoollisen jota Hän taivaan ja maan herra kutsuu
        uudeksi liitoksi hänen veressään. Kaikki vanha on mennyt ja uusi on tilalle tullut. Jeesuksen ikivanha liitto on uudistettu hänen veressään. Jeesus on vielä meidän Herramme eikä hän ole
        koskaan siirtynyt Saatanan leiriin, koska hänen liittonsa on ikuinen. Jeesus on vieläkin Herra!


      • minua
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

        On ero juutalaisen ja ns. pakanakristityn välillä.

        Juutalaiset ympärileikkauttavat itsensä, koska se on Jumalan käsky heille. Sapatin viettämisessä on myöskin ero, koska Jumala asetti sapatinkin merkiksi oman kansansa juutalaisten ja itsensä välille, ja niin myös ns. messiaaniset juutalaiset viettävät sapattia, ns. pakanakristityt taas eivät.

        "12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
        15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
        16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
        18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu."
        2. Moos. 31:12-18

        Tehden kaikkea jota minä Herra en ole asettanut!


      • Efes.2luku
        hirvas kirjoitti:

        Jeesus, sama uusi liitto ja sama Jumalan sana. Ei ole eroa suomalaisen, etiopialaisen, eikä timbuktulaisen kristityn välillä. Jos on niin perustele sitten Raamatulla, mitä eroa heillä on.
        Puhun koko ajan uudesta liitosta, en Mooseksesta.

        Lue efesolaiskirjeen toinen luku. Siinä Paavali kertoo, mikä oli erona Kristuksen työllä Juutalaiselle ja pakanoille. Asia käy selville kun huomaat pron. te. teille tarkoittavan pakanoita ja me, meille tarkoittaa juutalaisia (ympärileikattuja9 .Kyllä Kristuksen sovitustyö merkitsi eri asiaa juutalaisuudessa ja pakanuudessa eläneille. Paavalihan kertoo sen, miten me tulimme samaan lopputilanmteeseen eri oloisata. Kun lähtökohta on juutalaiselle erilainen, onhan selcvää, että hänelle opn kerrottava perustelut hänen opitaan lähtien.1.kor:9:19. Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
        20. ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
        21. ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
        22. heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
        23. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.


      • vääräkö palsta?
        Ei ole katetta kirjoitti:

        Koeta muistaa tosiasia. Jeesus vain puhdisti
        Fariselaisen kuorman. Jeeus puhdisti sapatin Kristityille tähän Jeesuksen uuteen liittoon.
        Jeesus Asetti vielä ennen uhraustaan Saatanalle.
        Ehtoollisen jota Hän taivaan ja maan herra kutsuu
        uudeksi liitoksi hänen veressään. Kaikki vanha on mennyt ja uusi on tilalle tullut. Jeesuksen ikivanha liitto on uudistettu hänen veressään. Jeesus on vielä meidän Herramme eikä hän ole
        koskaan siirtynyt Saatanan leiriin, koska hänen liittonsa on ikuinen. Jeesus on vieläkin Herra!

        Tämä adventisti ei tunnusta edes Uutta Liittoa. Rehellinen näyttää kuitenkin olevan, kun tunnustaa suoraan,ettei kuulu kristittyihin eikä Uuden Liiton ihmisiin!


      • hirvas
        Ei ole katetta kirjoitti:

        Koeta muistaa tosiasia. Jeesus vain puhdisti
        Fariselaisen kuorman. Jeeus puhdisti sapatin Kristityille tähän Jeesuksen uuteen liittoon.
        Jeesus Asetti vielä ennen uhraustaan Saatanalle.
        Ehtoollisen jota Hän taivaan ja maan herra kutsuu
        uudeksi liitoksi hänen veressään. Kaikki vanha on mennyt ja uusi on tilalle tullut. Jeesuksen ikivanha liitto on uudistettu hänen veressään. Jeesus on vielä meidän Herramme eikä hän ole
        koskaan siirtynyt Saatanan leiriin, koska hänen liittonsa on ikuinen. Jeesus on vieläkin Herra!

        mielestäsi sitten on siellä saatanan leirissä. Älä kiertele, vaan suoraan kysymykseen suora vastaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe