Apuvirtaa väärin

Kati 22

Asconasta akku hyytyi ja naapurin poika tuli apuun. Kytki sit käynnistyskaapelit väärinpäin, kipinöi kovasti mutta startannut ei. Nyt auto ei enää starttaa, mitähän olisi mahdollisesti hajonnut?

36

9368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.Ä.

      Todennäköisimmin se on akku, joka on hajonnut. Toisaalta, eihän se Ascona startannut ennen apuvirran antamistakaan, joten voihan se olla, että se on vain tyhjä.

      • K.Ä.

        ...se akku.


    • finnbulli

      mutta sinulla oli silloin 24V sähkö autossa.

      Siitä voi periaatteessa mitä tahansa sähköjärjestelmässä mennä, starttimootttori, apureleet, elektroniikka,jne.

      Pitää olla erinomaisen hyvä tuuri jos generaattori pysyi ehjänä.

      • E.Dison

        Olen pitänu siuta aina fiksuna, mutta nyt pistitki varmaan vitsin? Jos taskussa olis ollu vielä lisäksi kahden patterin fikkari, olisi autoissa ollu jo sun mielestä siis 27 Volttia jännitettä?
        No, niin varmaan, mutta ei kyllä samassa kytkennässä.
        Älä kuseta avuttomia noin täysillä.

        Voihan olla että jotain puolijohdetta käryää kun akut panee ristiin, epäilen hieman sitäkin ainakin vanhemmissa autoissa, mutta 24 volttia siellä ei ole!


      • finnbulli
        E.Dison kirjoitti:

        Olen pitänu siuta aina fiksuna, mutta nyt pistitki varmaan vitsin? Jos taskussa olis ollu vielä lisäksi kahden patterin fikkari, olisi autoissa ollu jo sun mielestä siis 27 Volttia jännitettä?
        No, niin varmaan, mutta ei kyllä samassa kytkennässä.
        Älä kuseta avuttomia noin täysillä.

        Voihan olla että jotain puolijohdetta käryää kun akut panee ristiin, epäilen hieman sitäkin ainakin vanhemmissa autoissa, mutta 24 volttia siellä ei ole!

        sellainen auto käyttössä, missä starttimoottori toimii 24 voltilla ja muut sähkövehkeet 12 voltilla.


      • Ex-autosähköasentaja
        finnbulli kirjoitti:

        sellainen auto käyttössä, missä starttimoottori toimii 24 voltilla ja muut sähkövehkeet 12 voltilla.

        Niissähän se vika löytyykin usein siitä boxista jossa se jännite vaihdetaan...


      • sitä
        finnbulli kirjoitti:

        sellainen auto käyttössä, missä starttimoottori toimii 24 voltilla ja muut sähkövehkeet 12 voltilla.

        on keksitty. Ei varmaankaan kuitenkaan ascoona?
        ps. mikä on johtanut tuommosen ristisiitoksen syntyyn henkilöautossa?


    • oikosulkuun!

      Siellä syntyy melkoinen virtapiikki, kun kaksi akkua kytketään tuolla tavoin SARJAAN käynnistyskaapeleilla. 24V vedetään oikariin kaapeleilla - jos Asconan akku olisi ollut täyslatauksessa, olisi voinut apukaapeleiden nipistimet sulaa!
      Jos kaveri veti oikeaoppisesti miinuskaapeliksi luulemansa piuhan auton runkoon, kannattaa katsoa onko akun maadoitus vielä kunnossa (siis akun miinuksesta auton runkoon). Joka tapauksessa varmista, että kaapelikengät on tiukasti kiinni. Pienikin ylimenovastu estää startin varmasti.

      • sitroen.

        että iso kasa elektroniikkaa paloi pilalle aina laturista lähtien. Äkkiä ajatellen tuo on helpoin tapa tehdä auton sähköjärjestelmille täystuho. Ei aivan kaikelle, mutta melkein. Jopa starttimoottorillekin.
        Sille pojalle älä enää anna. Edes autoasi!
        Vie se korjaamolle tai sellaiselle kaverille, joka oikeasti osaa autosähköasiat.
        Ja varaudu isoon laskuun.
        Aina voit yrittää maksattaa sen naapurin pojalla, joka autosi rikkoi lopullisesti.


      • Aikalailla
        sitroen. kirjoitti:

        että iso kasa elektroniikkaa paloi pilalle aina laturista lähtien. Äkkiä ajatellen tuo on helpoin tapa tehdä auton sähköjärjestelmille täystuho. Ei aivan kaikelle, mutta melkein. Jopa starttimoottorillekin.
        Sille pojalle älä enää anna. Edes autoasi!
        Vie se korjaamolle tai sellaiselle kaverille, joka oikeasti osaa autosähköasiat.
        Ja varaudu isoon laskuun.
        Aina voit yrittää maksattaa sen naapurin pojalla, joka autosi rikkoi lopullisesti.

        Kiinnostaisi tietää että mikä tuossa negatiivisessä jännitteessä on niin kamalaa että se tappaa jopa täysin passiivikomponentin nimeltään starttimoottori?


      • sentään !

        Ensinnäkään niitä akkuja ei todellakaan kytketty sarjaan, vaan rinnakkain.

        Toiseksi, kun toinen akku oli tyhjä tai melkein tyhjä, ei virtapiirissä oleva jännite ole kuin 12V, tosin väärän napainen.


    • Myytinmurtajat

      Mistä tiedät, että johdot kytkettiin väärin? Kipinöintiä esiintyy usein myös oikeassakin kytkennässä.

      • sitroen.

        ymmärtäminen auttaa kummasti. Aloittaja nimenomaan kertoi, että kaapelit kytkettiin väärinpäin.

        Kipinöintiä jossain määrin esiintyy aina. Siksi se miinusnapa pitääkin kytkeä johonkin muualle kuin akun napaan. Hyvinkin mahdollisessa akkuräjähdyksessä roiskuva 40 % rikkihappo ei tee hipiälle hyvää...


      • Ex-autosähköasentaja
        sitroen. kirjoitti:

        ymmärtäminen auttaa kummasti. Aloittaja nimenomaan kertoi, että kaapelit kytkettiin väärinpäin.

        Kipinöintiä jossain määrin esiintyy aina. Siksi se miinusnapa pitääkin kytkeä johonkin muualle kuin akun napaan. Hyvinkin mahdollisessa akkuräjähdyksessä roiskuva 40 % rikkihappo ei tee hipiälle hyvää...

        Epäilenpä provoksi koko juttua. Jos nuo kaapelit kytkee väärinpäin, niin jo kytkettäessä leimahtaa sellainen valokaari, että täysjärkinen jättää kytkemättä. Mutta jos kytkeekin, niin yleensä tälläisissä tapauksissa se akku räjähtää, valkoista pölyä leijuu ilmassa aika lailla. Ja kaapeleista pitäisi sulaa eristeet niiden kuumetessa, siirtyvä virtamäärä on tällöin aika iso, akkujen välinen jännite ero on tosiaan tuo 24 volttia, vaikkakin autoihin siirtyvä jännite ei tuota ole, se on itseasiassa normaalia pienempi ja pienenee sitä mukaa mitä kauemmin piuhat ovat kiinni, olettaen siis että tyhjempi akuista ei räjähdä.


      • Myytinmurtajat
        sitroen. kirjoitti:

        ymmärtäminen auttaa kummasti. Aloittaja nimenomaan kertoi, että kaapelit kytkettiin väärinpäin.

        Kipinöintiä jossain määrin esiintyy aina. Siksi se miinusnapa pitääkin kytkeä johonkin muualle kuin akun napaan. Hyvinkin mahdollisessa akkuräjähdyksessä roiskuva 40 % rikkihappo ei tee hipiälle hyvää...

        Luin ja ymmärsin tekstin aivan oikein. Mietin vain, että "Kati 22" ei välttämättä ymmärtänyt kaapeloinnista mitään, naapurin poika vielä vähemmän... Heräsikin epäilys: onko juttu keksitty?

        Nimim. "Ex-autosähköjne." muotoilikin asiaa hyvin.


      • Jamppa1
        Ex-autosähköasentaja kirjoitti:

        Epäilenpä provoksi koko juttua. Jos nuo kaapelit kytkee väärinpäin, niin jo kytkettäessä leimahtaa sellainen valokaari, että täysjärkinen jättää kytkemättä. Mutta jos kytkeekin, niin yleensä tälläisissä tapauksissa se akku räjähtää, valkoista pölyä leijuu ilmassa aika lailla. Ja kaapeleista pitäisi sulaa eristeet niiden kuumetessa, siirtyvä virtamäärä on tällöin aika iso, akkujen välinen jännite ero on tosiaan tuo 24 volttia, vaikkakin autoihin siirtyvä jännite ei tuota ole, se on itseasiassa normaalia pienempi ja pienenee sitä mukaa mitä kauemmin piuhat ovat kiinni, olettaen siis että tyhjempi akuista ei räjähdä.

        mitään valokaarta tule. Tuttu on tehnyt ihan saman ja siinä voi kyllä hajota autosta suurinpiirtein mitä vaan mikä sähköllä toimii. Ensimmäisenä listalla on akku ja laturi, sekä sytytyksen ohjaus, jos sellainen on.


      • Erkko!
        Ex-autosähköasentaja kirjoitti:

        Epäilenpä provoksi koko juttua. Jos nuo kaapelit kytkee väärinpäin, niin jo kytkettäessä leimahtaa sellainen valokaari, että täysjärkinen jättää kytkemättä. Mutta jos kytkeekin, niin yleensä tälläisissä tapauksissa se akku räjähtää, valkoista pölyä leijuu ilmassa aika lailla. Ja kaapeleista pitäisi sulaa eristeet niiden kuumetessa, siirtyvä virtamäärä on tällöin aika iso, akkujen välinen jännite ero on tosiaan tuo 24 volttia, vaikkakin autoihin siirtyvä jännite ei tuota ole, se on itseasiassa normaalia pienempi ja pienenee sitä mukaa mitä kauemmin piuhat ovat kiinni, olettaen siis että tyhjempi akuista ei räjähdä.

        Joo, oikosulkuhan tuossa on kyseessä. Ihan kuten kuorma-auton akun olisi kytkenyt oikoseen.

        Ei se sen ihmeellisempi ole.

        Ihmettelen vain kuinka apukaapeleilla saa pysyvän oikosen aikaan. Kaapeleissa on yleensä pelkkää peltiä kynnet, jotka eivät tuollaista oikosta kestä. Kuten ei edes kiintoavain. Kunnossa oleva akku kykenee kuitenkin antamaan 700A hetkellistä.


      • Kati 22
        Myytinmurtajat kirjoitti:

        Luin ja ymmärsin tekstin aivan oikein. Mietin vain, että "Kati 22" ei välttämättä ymmärtänyt kaapeloinnista mitään, naapurin poika vielä vähemmän... Heräsikin epäilys: onko juttu keksitty?

        Nimim. "Ex-autosähköjne." muotoilikin asiaa hyvin.

        voi kun olisikin keksitty, kiitoksia kuitenkin vastauksistanne.


      • Miettikää vähän
        Erkko! kirjoitti:

        Joo, oikosulkuhan tuossa on kyseessä. Ihan kuten kuorma-auton akun olisi kytkenyt oikoseen.

        Ei se sen ihmeellisempi ole.

        Ihmettelen vain kuinka apukaapeleilla saa pysyvän oikosen aikaan. Kaapeleissa on yleensä pelkkää peltiä kynnet, jotka eivät tuollaista oikosta kestä. Kuten ei edes kiintoavain. Kunnossa oleva akku kykenee kuitenkin antamaan 700A hetkellistä.

        Tuollaisessa oikosulkutapauksessa, kaikki mikä virtapiirissä on sarjassa kuuluu virtapiiriin ja kas kummaa, siellä on yksi tyhjä akku välissä, olkoonkin väärinpäin.

        Ei sen läpi mitään satojen ampeereiden latausvirtoja kulje, hyvä jos kymmeniäkään.


      • Erkko!
        Miettikää vähän kirjoitti:

        Tuollaisessa oikosulkutapauksessa, kaikki mikä virtapiirissä on sarjassa kuuluu virtapiiriin ja kas kummaa, siellä on yksi tyhjä akku välissä, olkoonkin väärinpäin.

        Ei sen läpi mitään satojen ampeereiden latausvirtoja kulje, hyvä jos kymmeniäkään.

        Kerroppa mulle sitten mikä siellä rajoittaa latausvirtaa?

        Kasvaako akussa sisäinen resistanssi, kun lataus on vähäinen?


      • E.Dison
        Erkko! kirjoitti:

        Kerroppa mulle sitten mikä siellä rajoittaa latausvirtaa?

        Kasvaako akussa sisäinen resistanssi, kun lataus on vähäinen?

        kaapeliliitokset rajoittaa tehokkaasti isoja virtoja.
        laskeppa esimerkiksi 0.1 ohmin vaikutus virtaan, eli paljonko kyseiseen liitokseen hukkuu voltteja. sen verran tulee jokaisessa hyvässäkin klipsiliitoksessa irtokaapelilla helposti, ja kyllä se rajoittaa virtaa tehokkaasti.siitä se liittimien kipinöinti ja kuumeneminen.


      • Erkko!
        E.Dison kirjoitti:

        kaapeliliitokset rajoittaa tehokkaasti isoja virtoja.
        laskeppa esimerkiksi 0.1 ohmin vaikutus virtaan, eli paljonko kyseiseen liitokseen hukkuu voltteja. sen verran tulee jokaisessa hyvässäkin klipsiliitoksessa irtokaapelilla helposti, ja kyllä se rajoittaa virtaa tehokkaasti.siitä se liittimien kipinöinti ja kuumeneminen.

        "laskeppa esimerkiksi 0.1 ohmin vaikutus virtaan, eli paljonko kyseiseen liitokseen hukkuu voltteja."

        Kiitos tästä päivän pelastuksesta. =)

        Jatka vielä vähän aikaa siellä ammattikoulussa niin opit, ettei virta vaikuta jännitteeseen eikä päinvastoinkaan.

        PUIMURI = tärkeimmät sähkölait.
        P=UI (M) U=RI

        Ja ennen kuin kukaan kerkiää kysymään mitä M tarkoittaa, niin sehän on tietysti moottori.


      • sentään !!
        Erkko! kirjoitti:

        "laskeppa esimerkiksi 0.1 ohmin vaikutus virtaan, eli paljonko kyseiseen liitokseen hukkuu voltteja."

        Kiitos tästä päivän pelastuksesta. =)

        Jatka vielä vähän aikaa siellä ammattikoulussa niin opit, ettei virta vaikuta jännitteeseen eikä päinvastoinkaan.

        PUIMURI = tärkeimmät sähkölait.
        P=UI (M) U=RI

        Ja ennen kuin kukaan kerkiää kysymään mitä M tarkoittaa, niin sehän on tietysti moottori.

        Voi helevettiläinen kun näiden Einsteinien kanssa saa nauraa vedet silmissä.

        Vai ettei virta vaikuta jännitteeseen tai päin vastoin!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ja tämmöiset antaa täällä vielä neuvoja !


      • U=RI ja siten I=U/R
        Erkko! kirjoitti:

        "laskeppa esimerkiksi 0.1 ohmin vaikutus virtaan, eli paljonko kyseiseen liitokseen hukkuu voltteja."

        Kiitos tästä päivän pelastuksesta. =)

        Jatka vielä vähän aikaa siellä ammattikoulussa niin opit, ettei virta vaikuta jännitteeseen eikä päinvastoinkaan.

        PUIMURI = tärkeimmät sähkölait.
        P=UI (M) U=RI

        Ja ennen kuin kukaan kerkiää kysymään mitä M tarkoittaa, niin sehän on tietysti moottori.

        heh heh -taidatpas erkko-poika olla ihan isäsi poeka =)
        sitten kun opit vielä lukemaan ja laskemaan, niin kyllä se siitä.
        selitän lyhkösesti, jos ymmärrät:
        Siis jo jännite on 12V ja vastus 0.1r, (r=ohmi)on virta noin 120A, eikö?
        no jos jännite on 12V ja vastus 1r, on virta 12A, eikös vaan. lakisi toimii, kun sitä osaa käyttää.
        eli kun niissä liitoksissa on sitä ylimenovastusta, niin virta rajoittuu, eikä enempää mene vaikka väität mitä muuta.
        Eli kouluun takasin ja heti


      • ehkä sekavaa
        Erkko! kirjoitti:

        Kerroppa mulle sitten mikä siellä rajoittaa latausvirtaa?

        Kasvaako akussa sisäinen resistanssi, kun lataus on vähäinen?

        Jos tarkoiti latausvirran rajoituksella tuota tilannetta kun akkuun lyödään kaapelit kiinni niin virtaa rajoittaa se että kun akku on tyhjä, siinä todella on sangen suuri sisäinen resistanssi.

        Ja kun jännite akussa joka siihen kiinni laitetaan, on luokkaa 12 volttia, ei se virta siitä valtavaksi kasva vaikka se laitetaan väärinpäin siihen tyhjään akkuun, se alkaa vain ladata akkua väärän napaisesti, todennäköisesti akussa napaisuus vaihtuu.

        Tämä on täysin verrattavissa tilanteeseen että taskulammpu ei pala jos sarjassa olevista paristoista yksikin on tyhjä. Ei sen läpi kulje suuria virtoja, itseasiassa ei sen enempää kuin paristo pystyy antamaan itsestäään ulos.


      • Erkko!
        ehkä sekavaa kirjoitti:

        Jos tarkoiti latausvirran rajoituksella tuota tilannetta kun akkuun lyödään kaapelit kiinni niin virtaa rajoittaa se että kun akku on tyhjä, siinä todella on sangen suuri sisäinen resistanssi.

        Ja kun jännite akussa joka siihen kiinni laitetaan, on luokkaa 12 volttia, ei se virta siitä valtavaksi kasva vaikka se laitetaan väärinpäin siihen tyhjään akkuun, se alkaa vain ladata akkua väärän napaisesti, todennäköisesti akussa napaisuus vaihtuu.

        Tämä on täysin verrattavissa tilanteeseen että taskulammpu ei pala jos sarjassa olevista paristoista yksikin on tyhjä. Ei sen läpi kulje suuria virtoja, itseasiassa ei sen enempää kuin paristo pystyy antamaan itsestäään ulos.

        Todellakin selvensi kovasti asiaa. En ole koskaan opiskellut autosähköä.

        Eli varmaankin niin, että täysin kuiva akku (en tarkoita kuiva-akkua) vaan tyhjä, olisi kuten katkos piirissä?

        Taitaa vaan harvemmin olla aivan tyhjänä akku, kun apuvirtaa pyydetään. Eihän täysin tyhjää akkua saa enään edes ladattua.


      • Erkko!
        sentään !! kirjoitti:

        Voi helevettiläinen kun näiden Einsteinien kanssa saa nauraa vedet silmissä.

        Vai ettei virta vaikuta jännitteeseen tai päin vastoin!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ja tämmöiset antaa täällä vielä neuvoja !

        En todellakaan ajatellut mitä suolsin pihalle.

        Tarkoitin sähköpiirissä jossa on vakio potentiaaliero (kuten tässä tapauksessa), ainoa joka vaikuttaa virran muutokseen on piirin resistiivisyys. Silloin piirin virran muuttuminen suuntaan tai toiseen ei vaikuta jännitteisiin.

        Toisaalta tälläisessä käytönnön piirissä, jossa on mukana tuo akku.. suuri virran ottaminen kyykkää teholähdettä (akkua). Mutta sehän johtuu akun ominaisuuksista.


      • tuota opiskella
        Erkko! kirjoitti:

        Todellakin selvensi kovasti asiaa. En ole koskaan opiskellut autosähköä.

        Eli varmaankin niin, että täysin kuiva akku (en tarkoita kuiva-akkua) vaan tyhjä, olisi kuten katkos piirissä?

        Taitaa vaan harvemmin olla aivan tyhjänä akku, kun apuvirtaa pyydetään. Eihän täysin tyhjää akkua saa enään edes ladattua.

        "En ole koskaan opiskellut autosähköä. "

        Jos tietäisit autosähköstä jotain, niin et uskoisi tuollaista potaskaa. Akkua kun ei voi rakenteensa ja toimintaperiaatteensa vuoksi ladata väärinpäin, eli napaisuutta ei voi vaihtaa kemialliseen reaktioon perustuvan toimintatavan vuoksi.

        Täydessä akussa oleva neste on rikkihappoa, tyhjässä akussa sama neste on lähestulkoon vettä. Jos akkua ladattaisiin väärinpäin, niin ei siitä miltei vedestä voi tulla enempää vettä kun se on, vai meinasikohan tuo "tietäjä", että siitä tulee vaikkapa lipeää tai muuta emästä, heh..?

        Ja kyllä silloin kun kaapelit on väärin kytketty, niin ei ole kysymys sarjaan-, eikä rinnankytkennästä, vaan oikosulusta, jossa akkujen jännite kiertää toisen akun kautta lähestulkoon ilman vastusta plussasta miinukseen.


      • E.Dison
        tuota opiskella kirjoitti:

        "En ole koskaan opiskellut autosähköä. "

        Jos tietäisit autosähköstä jotain, niin et uskoisi tuollaista potaskaa. Akkua kun ei voi rakenteensa ja toimintaperiaatteensa vuoksi ladata väärinpäin, eli napaisuutta ei voi vaihtaa kemialliseen reaktioon perustuvan toimintatavan vuoksi.

        Täydessä akussa oleva neste on rikkihappoa, tyhjässä akussa sama neste on lähestulkoon vettä. Jos akkua ladattaisiin väärinpäin, niin ei siitä miltei vedestä voi tulla enempää vettä kun se on, vai meinasikohan tuo "tietäjä", että siitä tulee vaikkapa lipeää tai muuta emästä, heh..?

        Ja kyllä silloin kun kaapelit on väärin kytketty, niin ei ole kysymys sarjaan-, eikä rinnankytkennästä, vaan oikosulusta, jossa akkujen jännite kiertää toisen akun kautta lähestulkoon ilman vastusta plussasta miinukseen.

        Ja jota oikosulkuvirtaa on rajoittamassa ainoastaan lämpenevät kaapelit ja kipinöivät liitokset.(kipinöinti aiheuttaa erilaista palojätöstä liitokseen, joka on resistiivistä,mm hiili jne.)
        Erkko hyvä.


      • mutta...
        tuota opiskella kirjoitti:

        "En ole koskaan opiskellut autosähköä. "

        Jos tietäisit autosähköstä jotain, niin et uskoisi tuollaista potaskaa. Akkua kun ei voi rakenteensa ja toimintaperiaatteensa vuoksi ladata väärinpäin, eli napaisuutta ei voi vaihtaa kemialliseen reaktioon perustuvan toimintatavan vuoksi.

        Täydessä akussa oleva neste on rikkihappoa, tyhjässä akussa sama neste on lähestulkoon vettä. Jos akkua ladattaisiin väärinpäin, niin ei siitä miltei vedestä voi tulla enempää vettä kun se on, vai meinasikohan tuo "tietäjä", että siitä tulee vaikkapa lipeää tai muuta emästä, heh..?

        Ja kyllä silloin kun kaapelit on väärin kytketty, niin ei ole kysymys sarjaan-, eikä rinnankytkennästä, vaan oikosulusta, jossa akkujen jännite kiertää toisen akun kautta lähestulkoon ilman vastusta plussasta miinukseen.

        Tyhjempi akku tyhjee lopullisesti hyvin nopeasti. Tyhjän akun resistanssi on hyvin suuri, koska elektrolyyttinä on enää pelkkää vettä, jonka ominaisvastus on lähes ääretön.

        Syväpurettu akku ei ota latausta vastaan juuri tästä syystä, elektrolyytti ei johda sähköä!

        Joten käynnistettävän auton kannalta tulee tilanne, että sen jännite on väärinpäin.


      • tekee...
        mutta... kirjoitti:

        Tyhjempi akku tyhjee lopullisesti hyvin nopeasti. Tyhjän akun resistanssi on hyvin suuri, koska elektrolyyttinä on enää pelkkää vettä, jonka ominaisvastus on lähes ääretön.

        Syväpurettu akku ei ota latausta vastaan juuri tästä syystä, elektrolyytti ei johda sähköä!

        Joten käynnistettävän auton kannalta tulee tilanne, että sen jännite on väärinpäin.

        Kaltaisesi viisastelija kuuluisi Faradayn häkkiin... Käytännössä se akku ei ole koskaan syväpurettu, mitä se sitten lienee tarkoittaakin ja jopa tislattu vesi sisältää sen verran epäpuhtauksia, että senkin läpi sähköä kyllä virtaa. Käytännössä tuo tyhjä akku ei kestä kuumentumatta sitä virtaa, joka sen läpi oikosulkutapauksessa virtaa, vaan mitä todennäköisimmin räjähtää ilmaan päästäen ulos kivan määrän valkoista pölyä. Kuvaamasi tilanne voi sattua teoriassakin vain silloin, mikäli napa sattuisi sulamaan ensimmäisenä irti siitä akusta, käytännössä näin ei kuitenkaan tapahdu.


      • huulia heiluttaa
        tekee... kirjoitti:

        Kaltaisesi viisastelija kuuluisi Faradayn häkkiin... Käytännössä se akku ei ole koskaan syväpurettu, mitä se sitten lienee tarkoittaakin ja jopa tislattu vesi sisältää sen verran epäpuhtauksia, että senkin läpi sähköä kyllä virtaa. Käytännössä tuo tyhjä akku ei kestä kuumentumatta sitä virtaa, joka sen läpi oikosulkutapauksessa virtaa, vaan mitä todennäköisimmin räjähtää ilmaan päästäen ulos kivan määrän valkoista pölyä. Kuvaamasi tilanne voi sattua teoriassakin vain silloin, mikäli napa sattuisi sulamaan ensimmäisenä irti siitä akusta, käytännössä näin ei kuitenkaan tapahdu.

        Etpä sinä paljoa sähkötekniikasta tiedä, jos syväpurettu akku on tuntematon käsite, tai se että tislattu vesi on erittäin hyvä eriste.

        Tiesitkö, että vastuksettomassa oikosulussa ei kulu tehoa ollenkaan?

        Miten päin jännite on sinun mielestäsi sen jälkeen kun se tyhjä akku on räjähtänyt?

        Pitäisikö sinun kerrata sarjaan- ja rinnankytkennän eroa?


    • Hapettunut johto

      Asconassa on niin alkeelliset sähkövarusteet, että hyvässä lykyssä ei hajonnut mitään. Asconan akusta vain purkaantui loppukin vähästä varauksesta.

      Jos jotakin rikkoontui, voi se olla jo ennestään hapettunut akusta koriin menevä maajohto, joka nyt irtosi (paloi) lopullisesti.

    • Kahva

      Jos eivät käynnistyskaapelin kahvat alkaneet hehkua niin ei varmaan mitään tapahtunut... oli se toinen akku niin tyhjä.

      Kerranpa laitoin nuorena sällinä isolla ruuvarilla akkun oikariin, se helähti kyllä punaseksi samalla hetkellä kun siihen väliin tyrkkäsin ;-))

    • Anonyymi

      Onko porukalla räjähdellyt akkuka? Olisi tosi kiva tietää mitä oikeasti voi käydä autolle kun piuhat kytketään väärin tyhjään akkuun..

    • Anonyymi

      Tämän vuoksi en suostu antamaan apuvirtaa autostani koskaan. Sen tietää että jos tulee joku vahinko niin kukaan ei korvaa vaurioita vaan omasta pussista menisi tuhansien eurojen korjauskulut. Nykyautoissa on niin paljon elektroniikkaa että hajoamisen mahdollisuuksia on aivan liikaa apuvirran annossa.

      Tulee halvemmaksi olla se mulkku joka ei anna apuvirtaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4301
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      97
      4022
    3. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2507
    4. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2367
    5. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      41
      2054
    6. 128
      2014
    7. Oliko kiihkeä

      ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1939
    8. Kummallista

      Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      54
      1708
    9. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      137
      1696
    10. Miltä meidän

      Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      56
      1682
    Aihe