Mitraalivuoto nuorella

Huolestunut äiti

11-vuotiaalla tyttärelläni todettiin pari päivää sitten mitraaliprolapsi ja lievä mitraalivuoto. Hänellä on ollut kolmen viikon ajan päivittäin ikäviä sydäntuntemuksia, ja vaikuttaa siltä, että ne lisääntyvät koko ajan. "Muljahduksia” oli esimerkiksi eilen seitsemän erillistä kertaa yhden tunnin kuluessa. Pulssi vaihtelee 90-150 välillä. Tykytykset tai muljahdukset eivät tunnu liittyvän mitenkään rasitukseen, vaan saattavat tulla levätessä ja televisiota katsoessa ym. Maanantaina menemme laitattamaan tytölle elektrodit viikon mittaista seurantaa varten (näin kardiologi selitti).
Onko muilla kokemuksia mitraaliprolapsista ja -vuodosta lapsella. Onko kyse vaarallisesta asiasta? Miten todennääköisesti se pahenee? Vaikuttaako vaiva esim. liikuntaharrastuksiin?
Kardiologi ei tuntunut olevan varma siitä, johtuvatko rytmihäiriötuntemukset läppäongelmasta. Minulle tuli sellainen vaikutelma, että kyseisen hiippaläppävian ei sellaisia pitäisi aiheuttaa. Jos rytmihäiriöongelmat eivät johdu läppäprolapsista ja –vuodosta, niin mistäköhän sitten. Rytmihäiriöt ovat todellakin uusi juttu, niitä on tyttärelläni esiintynyt siis vain muutaman viime viikon ajan.
Tyttärelläni on ollut myös hengenahdistusta, mutta olemme ajatelleet sen johtuvan hänen allergioistaan ja lievästä astmataipumuksesta. Vaikea kuvitella, että hengenahdistus voisi johtua sydämestä, sillä sydämen toiminta on kuulemma - tuota pientä vuotoa lukuunottamatta - täysin normaalia (tehtiin kaikututkimus ja otettiin EKG)
Onko kenelläkään tietoa?

7

3832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erisydänvikainen

Eikös joskus nuo mitraaliviat voi tulla esim. jopa lievän sydänlihastulehduksen jälkeen?

Paranemisia tytöllesi!

• pöppis2

Lievä mitraalivuoto tuntuu olevan verrattain yleistä - oliko sydän ultrassa muuten normaali, ei laajentumaa tms?

Itselläni on lievänä mitraalivuotoa, mietittiin voik ose aiheuttaa yksinään rytmäreitä, vasta toisella ultrauksella huomattiin eteisväliseinäreikä.

• Huolestunut äiti
        pöppis2 kirjoitti:

Lievä mitraalivuoto tuntuu olevan verrattain yleistä - oliko sydän ultrassa muuten normaali, ei laajentumaa tms?

Itselläni on lievänä mitraalivuotoa, mietittiin voik ose aiheuttaa yksinään rytmäreitä, vasta toisella ultrauksella huomattiin eteisväliseinäreikä.

Ultrassa kaikki oli kuulemma ihan normaalia, tuota pientä vuotoa lukuunottamatta, ei laaajentumaa. Sanottiin, että "sydämen toiminta on normaalia". Onko sinulle selvinnyt, voivatko nuo rytmihäiriöt olla kohtalokkaita? Miten usein niitä "saisi" olla?
        Ihmettelen, miten sinun reikäsi on ensitutkimalla voinut jäädä huomaamatta. Tapahtuukohan sellaista useinkin.

• Paulus
        Huolestunut äiti kirjoitti:

Ultrassa kaikki oli kuulemma ihan normaalia, tuota pientä vuotoa lukuunottamatta, ei laaajentumaa. Sanottiin, että "sydämen toiminta on normaalia". Onko sinulle selvinnyt, voivatko nuo rytmihäiriöt olla kohtalokkaita? Miten usein niitä "saisi" olla?
        Ihmettelen, miten sinun reikäsi on ensitutkimalla voinut jäädä huomaamatta. Tapahtuukohan sellaista useinkin.

Kyllä ne lisälyönnit kuuluvat mitraaliprolapsiin, kuin myös hengenahdistus ja moni muukin oire. Kannattaa googletella. Itselläni on kymmeniäkin tuhansia lisälyöntejä päivittäin, mutta eivät varsinaisesti rajoita elämää mitenkään. Joskus on huonompia päiviä ja ne masentaa. Liikunta on pelkkää plussaa ja itselläni tarpeeksi rasittava liikuntasuoritus voi katkaista päiviksi lisärirumban.

• pöppis2

Eteisväliseinän pientä tai pienehköä reikää ei nähdä kropan ulkopuolisen ultran avulla, koska ei päästä oikeasta kulmasta katsomaan. Iso reikä kyllä näkyisi. Pientä reikää tutkittaessa pitäisi ultrata ruokatorven kautta ja siitä toimenpiteestä kieltäydyin, koska pienelle reiälle ei kuitenkaan tehdä mitään.

Siksi sitä reikääni ei huomattu ekalla kerralla, ja toisellakin vain siksi että kardiologi lähti etsimään juuri sitä reikää koska minulla on myös migreeniä. Niissä on jokin yhteys nimittäin.

Kaikki kardiologit on epäilleet että minulla ei mitraalivuoto (joka on kovin vähäinen ja sydämen toiminta normaalia muuten), riittäisi aiheuttamaan rytmihäiriöitä. Se reikä sitten voisikin selittää ne. Minulle sanottiin, että reikä on kyllä ollut lapsena jo, mutta se alkaa usein vaivaamaan (oireilemaan) vasta aikuistuttaessa.
        Nyt kun katson taaksepäin niin oli minulla rytmäreitä jo lapsena, en vain tiennyt mitä ne oli, ja vanhempani ei niitä myöskään tunnistaneet.

• Huolestunut äiti
        pöppis2 kirjoitti:

Eteisväliseinän pientä tai pienehköä reikää ei nähdä kropan ulkopuolisen ultran avulla, koska ei päästä oikeasta kulmasta katsomaan. Iso reikä kyllä näkyisi. Pientä reikää tutkittaessa pitäisi ultrata ruokatorven kautta ja siitä toimenpiteestä kieltäydyin, koska pienelle reiälle ei kuitenkaan tehdä mitään.

Siksi sitä reikääni ei huomattu ekalla kerralla, ja toisellakin vain siksi että kardiologi lähti etsimään juuri sitä reikää koska minulla on myös migreeniä. Niissä on jokin yhteys nimittäin.

Kaikki kardiologit on epäilleet että minulla ei mitraalivuoto (joka on kovin vähäinen ja sydämen toiminta normaalia muuten), riittäisi aiheuttamaan rytmihäiriöitä. Se reikä sitten voisikin selittää ne. Minulle sanottiin, että reikä on kyllä ollut lapsena jo, mutta se alkaa usein vaivaamaan (oireilemaan) vasta aikuistuttaessa.
        Nyt kun katson taaksepäin niin oli minulla rytmäreitä jo lapsena, en vain tiennyt mitä ne oli, ja vanhempani ei niitä myöskään tunnistaneet.

Kaipa on pakko yrittää sopeutua tähän sydänvaivaan, tyttären ja koko perheen. Olen "googlettanut" ja huomannut, että tämä mitraaliläppäprolapsi ja/tai lievä mitraalivuoto on aika outo vaiva: potilaalla on ikäänkuin sydämen vajaatoimintaoireita ilman todellista sydämen vajaatoimintaa, eikä kukaan oikein tunnu tietävän mekanismia, jolla erilaiset oireet syntyvät (rintakivut ja rytmärit).
        Kiitos joka tapauksessa keskustelijoille rohkaisusta.

• Myös lievä vuoto mitr.läpässä

Kaipa on pakko yrittää sopeutua tähän sydänvaivaan, tyttären ja koko perheen. Olen "googlettanut" ja huomannut, että tämä mitraaliläppäprolapsi ja/tai lievä mitraalivuoto on aika outo vaiva: potilaalla on ikäänkuin sydämen vajaatoimintaoireita ilman todellista sydämen vajaatoimintaa, eikä kukaan oikein tunnu tietävän mekanismia, jolla erilaiset oireet syntyvät (rintakivut ja rytmärit).
        Kiitos joka tapauksessa keskustelijoille rohkaisusta.

Googleta MVP-FOORUMI, sieltä saat tietoa mitraaliläpän prolapsista, sekä sen lieveilmiöistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4849
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3185
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      208
      2662
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1575
    Aihe