hei,
olen 56 vee ja menin autokouluun.
eilen oli 2. tunti isolla parkkipaikalla, opeteltiin auton käyttäytymistä ja vähän ajamista ja vaihtamista.
opettaja sanoi minulle, että ainakin tuplatunnit ennenkuin opit ajamaan.
eikö ollutkin kannustavaa ??
osaako kaikki nuoret 18-20 tytöt ajaa heti 2. tunnilla ??
autokoulu
25
4129
Vastaukset
- Niks-
Älä stressaa, on parempi oppia hyvin kuin heikosti.
Turha nusaista pilkkua. - gn2
Opettaja voi ilmaista asian hyvinkin monella tapaa ja sen voi tietysti ymmärtääkin tavallaan väärin. Tuskin ope halusi sitä moitteeksi sanoa. Sellainen kirjoittamaton nyrkkisääntö on kuitenkin hyvä sanoa että iän ylittäessä 30v. niin ikä vuosissa on hyvin lähellä todellista ja realistista minimi ajokertamäärää autokoulussa. Ja poikkeukset tietysti vahvistavat säännön!!!
- sirpan
että en suoriutuisi ilman lisätunteja mutta täytyykö jo 2. tunnilla sanoa, että pitää ajaa tuplatunnit, olisihan sen voinut sanoa toisinkin. mutta hän on kuulemma realisti. useaan kertaan on myös maininnut minkä ikäinen olen.
taidan etsiä kokonaan uuden koulun.
- Liikenneturvallisuuspäällikkö
Ei läheskään kaikki 18-20 vuotiaat tytöt, eikä myöskään pojat opi ajamaan toisella tunnilla. Ei tietenkään kovin kannustavaa, mutta erittäin rehellistä! Itsehän olet maksava asiakas ja ehkä opettaja halusi näin ilmoittaa että sinun kohdallasi ajokortti saattaa tulla maksamaan hieman enemmän. Hyvähän se on tuoda esille jo alkuvaiheessa, ettei tule kalkkiviivoilla yllätyksiä ja mahdollisia talousvaikeuksia.
- sirpan
työkavereista 2 (yli 50-v.) on ajanut ajokortin viim e vuosina ja molemmat joutuivat ottamaan lisätunteja, niin minäkin olen/olin varautunut ja myös taloudellisesti, eihän opettaja tietty sitä voi tietää.
- Ikärasistiselta
sirpan kirjoitti:
työkavereista 2 (yli 50-v.) on ajanut ajokortin viim e vuosina ja molemmat joutuivat ottamaan lisätunteja, niin minäkin olen/olin varautunut ja myös taloudellisesti, eihän opettaja tietty sitä voi tietää.
tuo kohtelusi kuulostaa. Ilmoita sille autokoululle myös syy lähtöösi (ennakkoluuloinen ja ikärasistinen asenne). Ja ota seuraavassa autokoulussa etukäteen selvää miten he suhtautuvat ihan normaalin aikuisiin asiakkaisiinsa.
Itse sain hyvää ja rohkaisevaa opetusta autokoulussani. Lähdin ihan nollasta (eka kertaa istuin ratin taakse autokoulussa) ja ajoin ihan ne normaalit 15 kertaa 50 minuuttia. Jo toisella kerran lopulla auton peruskäsittely hahmottui suht kohdalleen ja sen jälkeen pystyi keskittymään liikenneajon opiskeluun. Ensimmäisellä kerralla menivät myös teoriakoe ja inssikin läpi.
Aikuisen kokemuksella (onhan tuota liikennettä tullut seurattua jo tosi kauan tähän ikään mennessä) se turvallinen liikenneajo menee helpommin päähän kuin ihan nuorella harjoittelijalla - näin sanoi minun ajo-opettajani.
Mielestäni tuo paasaus "vanhemman ihmisen" huonommasta oppimiskyvystä on lähinnä ennakkoluuloisuutta ja samalla se toimii itseään toteuttavana ennusteena, koska se luo epäluottamusta ja epävarmuutta myös opiskelijalle. Hyvä ajo-opettaja ei moisten käsityksien vahvistamiseen sorru. Eivätkä sitä tue myöskään psykologiset tutkimukset - päinvastoin. Vasta joku reilusti 80-vuotias oppii heikommin motorisia asioita. Ja ellei henkilö ole sairas (dementia tms.) niin niinkin vanha oppii merkitykselliset kongnitiiviset asiat jopa nopeammin kuin nuori (vain esim. sellaiset ulkoa opeteltavat luettelot, joiden sanat eivät liity mihinkään ovat hankalia opittavia vanhalle - mitä viiskymppinen ei edes ole). Mutta eihän sellaisia luetteloiden opiskelua autokoulussa vaadita.
Rohkeasti siis vaatimaan oikeaa asennetta myös ajo-opettajilta. Eihän muillekaan opettajille sallita tuollaista ennakko-asennetta opiskelijoihinsa. Esim. ei peruskoulun matikanopettaja voi ennakkoluuloisesti sanoa lapselle, että "sinulla on kyllä niin tyhmä isä, ettet sinä voi tätä matikkaa kuitenkaan oppia, varaudu vain ehtoihin tai luokan kertaamiseen". Oikeuteenhan siitä joutuisi (ja pitäisikin joutua)!
t. 55-vuotiaan korttinsa ajanut psykiatri - liikenneope myös
Ikärasistiselta kirjoitti:
tuo kohtelusi kuulostaa. Ilmoita sille autokoululle myös syy lähtöösi (ennakkoluuloinen ja ikärasistinen asenne). Ja ota seuraavassa autokoulussa etukäteen selvää miten he suhtautuvat ihan normaalin aikuisiin asiakkaisiinsa.
Itse sain hyvää ja rohkaisevaa opetusta autokoulussani. Lähdin ihan nollasta (eka kertaa istuin ratin taakse autokoulussa) ja ajoin ihan ne normaalit 15 kertaa 50 minuuttia. Jo toisella kerran lopulla auton peruskäsittely hahmottui suht kohdalleen ja sen jälkeen pystyi keskittymään liikenneajon opiskeluun. Ensimmäisellä kerralla menivät myös teoriakoe ja inssikin läpi.
Aikuisen kokemuksella (onhan tuota liikennettä tullut seurattua jo tosi kauan tähän ikään mennessä) se turvallinen liikenneajo menee helpommin päähän kuin ihan nuorella harjoittelijalla - näin sanoi minun ajo-opettajani.
Mielestäni tuo paasaus "vanhemman ihmisen" huonommasta oppimiskyvystä on lähinnä ennakkoluuloisuutta ja samalla se toimii itseään toteuttavana ennusteena, koska se luo epäluottamusta ja epävarmuutta myös opiskelijalle. Hyvä ajo-opettaja ei moisten käsityksien vahvistamiseen sorru. Eivätkä sitä tue myöskään psykologiset tutkimukset - päinvastoin. Vasta joku reilusti 80-vuotias oppii heikommin motorisia asioita. Ja ellei henkilö ole sairas (dementia tms.) niin niinkin vanha oppii merkitykselliset kongnitiiviset asiat jopa nopeammin kuin nuori (vain esim. sellaiset ulkoa opeteltavat luettelot, joiden sanat eivät liity mihinkään ovat hankalia opittavia vanhalle - mitä viiskymppinen ei edes ole). Mutta eihän sellaisia luetteloiden opiskelua autokoulussa vaadita.
Rohkeasti siis vaatimaan oikeaa asennetta myös ajo-opettajilta. Eihän muillekaan opettajille sallita tuollaista ennakko-asennetta opiskelijoihinsa. Esim. ei peruskoulun matikanopettaja voi ennakkoluuloisesti sanoa lapselle, että "sinulla on kyllä niin tyhmä isä, ettet sinä voi tätä matikkaa kuitenkaan oppia, varaudu vain ehtoihin tai luokan kertaamiseen". Oikeuteenhan siitä joutuisi (ja pitäisikin joutua)!
t. 55-vuotiaan korttinsa ajanut psykiatriMun olettamuksia:
Jos olisi ollut kyseessä ikärasismi, olisi opettaja jo ehkä ensiminuutilla sanonut asiansa. Autokouluope näkee oppilaastaan aika pian, kuinka paha työmaa hänellä on edessään (tai paremminkin vieressään).
Aatelkaa, mikä opittavan asian määrä on pakattu niihin viiteentoista ajotuntiin. Jos joku tarvitsee niitä 10 lisää, ei hän ole yhtään tyhmempi. Lisätunteja tarvinnut on kokemukseni mukaan hyvin usein ajokoevaiheessa minimimääräajelijaa turvallisempi kuski, vaikka joidenkin hankaluuksien takia valmistuminen ajokoekuntoon vaati kalliilta tuntuvaa lisätyötä.
Autokouluopetus on maassamme erittäin tehokasta ja opettajat tekevät mahtavaa ja erittäin vaativaa työtä. Ottakaa hyvät ihmiset hyöty irti siitä! Ehkä opettajasi halusi tehdä jonkinlaiset suuntaviivat yhteiselle projektillenne. Projekti menee vituiksi, jos seuraavilla ajotunneilla aattelet hänen olevan rasisti ja tökerö. Opettajasi varmasti aistii asenteesi ja kullanarvoiset minuutit ajotunnistasi kuluvat hukkaan, kun et keskity olennaiseen; Ajamisen opetteluun. - Liikenneope myös
t. 55-vuotiaan korttinsa ajanut psykiatriVielä sen verran, että noilla parilla ensimmäisellä tunnilla "pitäisi" peruskäsittely kehittyä sellaiselle tasolle, että harjoittelu liikenteessä todenteolla voi alkaa. Jos peruskäsittely ei kehity tuona aikana, voi opettaja olla jo aika varma lisäajojen tarpeellisuudesta- noin 10 ajotuntia ei riitä liikennetilanteiden harjoitteluun oppilaalle, jolla peruskäsittelyharjoittelu vaati useita ajotunteja.
Tuskin on kysymys "et voi oppia, koska isäsi on tyhmä"-luontoisesta ilmoituksesta. Myös matikanopettaja voisi sanoa pikkukallelle, että "tarvitset tukiopetusta laskennossa, sillä et vielä tunne numeroita, vaikka olemme ne jo opetelleet ja lukujärjestyksen mukaan meidän olisi nyt harjoiteltava yhteen- ja vähennyslaskua."
Pelottavaa, jos tuollaisesta olisi syytä joutua oikeuteen! - vaaditaan
t. 55-vuotiaan korttinsa ajanut psykiatrikertomaan, jo ennen opetusta vanhemman henkilön ajokerrat iän mukaan. Kokemus osoittaa, että aikaisemmin kerrottu ajokerta/ikävuosi pitää yleensä paikkansa. Poikkeuksiakin kyllä on mutta aika harvoin.
Ikärasistia se ei kyllä ole ja kehoitan kaikkia opettajia sen kertomaan ennen opetusta.
Jos tutkimukset osoittaa, että vanhempi henkilö oppii yhtä hyvin kuin nuoret, ovat tutkimukset menneet pahasti pieleen. Koska käytännössä tuo ei kyllä pidä paikkaansa.
Eiköhän tämä liity enemmänkin henkilön itsetuntoon ja sitä pitäisi opetuksen aikana kohentaa ja tukea.
Psykiatrin titteli saattaa tehdä hyvän ajajan mutta ammattilaista opetuksessa, se ei tee. - Liikenneope myös
vaaditaan kirjoitti:
kertomaan, jo ennen opetusta vanhemman henkilön ajokerrat iän mukaan. Kokemus osoittaa, että aikaisemmin kerrottu ajokerta/ikävuosi pitää yleensä paikkansa. Poikkeuksiakin kyllä on mutta aika harvoin.
Ikärasistia se ei kyllä ole ja kehoitan kaikkia opettajia sen kertomaan ennen opetusta.
Jos tutkimukset osoittaa, että vanhempi henkilö oppii yhtä hyvin kuin nuoret, ovat tutkimukset menneet pahasti pieleen. Koska käytännössä tuo ei kyllä pidä paikkaansa.
Eiköhän tämä liity enemmänkin henkilön itsetuntoon ja sitä pitäisi opetuksen aikana kohentaa ja tukea.
Psykiatrin titteli saattaa tehdä hyvän ajajan mutta ammattilaista opetuksessa, se ei tee.Psykiatrin titteli EI tee hyvää ajajaa. Luulisi sen jo edes jonkin alan ammattilaisen ymmärtävän.
Edellä kirjoitellut 55- vuotias henkilö on siinä erittäin oikeassa, että tyypittelevästä ikä-ajokerta-analysoinnista tulee helposti itseään toteuttava ennustus. Keskustelu taisi mennä pöydän alle aattelemaan onko tää rasistia.
Itselläni on sellainen mutuajatelma vanhojen "oppimisvaikeuksista", että autolla ajaminen vaatii aivan uuden tavan havainnoida ja reagoida ärsykkeisiin (tapahtumat reilusti suuremmassa nopeudessa kuin henkilön aiemmassa elämässä). Vanhemmalla oppilaalla voi olla kolmenkymmenen vuoden kokemus polkupyöräilystä, joka on juurruttanut pyöräilytapojen mukaiset havainnointi- ja toimintamallit hyvin syvälle henkilöön. 18-v oppilaalla taidot ja toimintamallit ovat vanhaan verrattuna hyvin pinnalla, on siis helppoa opetella uutta kun vanhan tavan purkaminen ei ole niin valtava urakka. Tietysti monet vanhat ovat vuosikausia olleet kyytiläisinä, jolloin liikenne on myös autonäkökulmasta jo sisäistynyt heille.
Maallikon on erittäin vaikeata tajuta, miten kova työ täysin nollasta lähtevän oppilaan opetus on. Nollasta lähtevälle on erittäin epäselviä asioita ohjauspyörän käyttö, polkimien sijainti lattialla, vaihteiden merkitys, kaistat, risteys... ylipäätänsä aivan kaikki autoiluun liittyvä. Monta kertaa vanha autokouluun tulija on täysin nollasta lähtevä, autottomassa perheessä kasvanut keskikaupunkilainen. Niinpä autokouluihmisille helposti muodostuu stereotypia vanhojen ihmisten oppimiskyvystä. Lyhyt tiivistelmä omasta näkemyksestäni: vanha on keskimäärin yhtä hyvä oppija kuin nuori, mutta usein hänellä on enemmän opittavaa. Siksi ajokerrat usein kasvavat. - vaaditaan
Liikenneope myös kirjoitti:
Psykiatrin titteli EI tee hyvää ajajaa. Luulisi sen jo edes jonkin alan ammattilaisen ymmärtävän.
Edellä kirjoitellut 55- vuotias henkilö on siinä erittäin oikeassa, että tyypittelevästä ikä-ajokerta-analysoinnista tulee helposti itseään toteuttava ennustus. Keskustelu taisi mennä pöydän alle aattelemaan onko tää rasistia.
Itselläni on sellainen mutuajatelma vanhojen "oppimisvaikeuksista", että autolla ajaminen vaatii aivan uuden tavan havainnoida ja reagoida ärsykkeisiin (tapahtumat reilusti suuremmassa nopeudessa kuin henkilön aiemmassa elämässä). Vanhemmalla oppilaalla voi olla kolmenkymmenen vuoden kokemus polkupyöräilystä, joka on juurruttanut pyöräilytapojen mukaiset havainnointi- ja toimintamallit hyvin syvälle henkilöön. 18-v oppilaalla taidot ja toimintamallit ovat vanhaan verrattuna hyvin pinnalla, on siis helppoa opetella uutta kun vanhan tavan purkaminen ei ole niin valtava urakka. Tietysti monet vanhat ovat vuosikausia olleet kyytiläisinä, jolloin liikenne on myös autonäkökulmasta jo sisäistynyt heille.
Maallikon on erittäin vaikeata tajuta, miten kova työ täysin nollasta lähtevän oppilaan opetus on. Nollasta lähtevälle on erittäin epäselviä asioita ohjauspyörän käyttö, polkimien sijainti lattialla, vaihteiden merkitys, kaistat, risteys... ylipäätänsä aivan kaikki autoiluun liittyvä. Monta kertaa vanha autokouluun tulija on täysin nollasta lähtevä, autottomassa perheessä kasvanut keskikaupunkilainen. Niinpä autokouluihmisille helposti muodostuu stereotypia vanhojen ihmisten oppimiskyvystä. Lyhyt tiivistelmä omasta näkemyksestäni: vanha on keskimäärin yhtä hyvä oppija kuin nuori, mutta usein hänellä on enemmän opittavaa. Siksi ajokerrat usein kasvavat.totta, että keskustelu ei ollut tarkoitettu alkuperäiselle, vaan tälle Psykiatrille.
Olen joistakin asioista erimieltä mutta niinkuin sanoin poikkeuksiakin on. Mutta en ala enää tällä sivulla siihen puuttumaan.
Psykiatrin titteli ehkä tekee hyvän kuskin, oli siis vitsi....:).
- tiedän itsekkin joitakin
Tiedän itsekkin joitakin ihmisiä, lähinnä naisia, ja yhden miehen, jotka ovat hankkineet kortin vasta vanhemmalla iällä.
Mun mielestä se vaan on niin, että ei se ikä ole este sen kortin saamiselle, jos vaan motivaatiota riittää.
Joo, no ymmärrän kyllä jos ei susta tuntunut mukavalle se mitä opettaja sulle sanoi, vaikka se voi olla totta mitä se opettaja sanoi, mutta silti. Jos ei homma toimi, vaihda opettajaa. Jos ei homma toimi senkään jälkeen, vaihda koulua. Opettajaa voi aina vaihtaa jos koulussa on enemmän opettajia, ei tarvitse välttämättä edes selitellä. Itsekkin vaihdoin, enkä joutunut missään vaiheessa selittelemään. - miten?
mä kyl osasin ajaa mielestäni, vaikka en koskaan ollu ennen ajanu autolla, mut ei kaikki tosiaan osaa ees puolenvälin jälkeen kunnolla. Mun yks kaveri esim. ei oikein osaa ajaa eikä se juurikaan tiedä liikennesääntöjä eikä hallitse ees autoaan, jolla ajaa.
- vähän liikaa
Tai sitten jos se auto hallitaan ja liikennesäännöt osataan, niin sitten lähetään tahallaan pelleilemään ja näyttämään kavereille että hei kattokaa mitä mä osaan! Nuoret, varsinkin amikset on vähän tämmösiä. Niitä pelleilijöitä pitäs rangaista, ja osaamattomat panna lisäkoulutukseen. Niin se on ja piste!
- tai vaarannat
muidenkin turvallisuuden. Vaikka itselläni oppiminen ajamaan kävi nopeasti, niin silti minulla on aina sellainen tunne, että vieläkin on kehittymisen varaa. Ja se on hyvä, niin ei tule koskaan ajateltua itsestään liikoja.
- kerro sitä
kuinka hyvä kuski olet, se kertoo,kuinka turvallisesti ajat. Toiset oppivat ajamaan aiemmin,toiset myöhemmin. olen itse opiskelijana opetusluvalla ajossa, nyt seitsämää kuukautta. menen inssiin mieluummin varmana kuin epävarmana,olipa niitä tunteja ihan miten vaan.
ja opettajasi varmaan tarkoitti,että tarvitset paljon harjoitusta ihan hyvässä mielessä, ei siitä kannata nokkiin ottaa. yhteinen tavoiteha teillä kuitenkin on. niin,ja itse olen pälle parikymppinen. - oppilas6
Taidat olla tosi PÖNTTÖNEN , parempi kun ostat seutulipun ja vetelet dösällä Korson väliä !
- toinen hidas
älä välitä vaikka opit hitaasti. itselläni oli/on sama ongelma. autokoulun opettaja lohdutti minua sanomalla, että mitä kauemmin joudut asioita harjoittelemaan, niin sitä perusteellisemmin ne opit. liikenteeseen mahtuu monenlaisia kuskeja. eivät kaikki voi olla samanlaisia.
tosi hienoa, että opettelet ajamaan!!!se kertoo sinusta, että olet rohkea!!
mulla on ollut ongelmia koko autokoulun ajan, mutta nyt kun 48 ajotuntia on takana, niin tuntuu että alan hallita autoa sekä liikennettä!!
ajokoe on keskiviikkona...iik
tsemppiä ihan hirveästi sulle!!!!jaksa vaan uudestaan ja uudestaan piiskata itseäsi eteenpäin. välillä voi mennä huonommin ja välillä paremmin, mutta älä luovuta!!!
terv: kohtalotoveri - Naisopettaj
Kamala kuulla, että jollekkin voidaan puhua tuohon malliin.
Olen itse opettanut monia jo kypsään ikään päässeitä asiakkaita autokoulussa, enkä missään nimessä voisi kuvitella sanovani kenellekkään noin.
Ikä ei ole yhtäkuin "huono-oppilas", päinvastoin.
Tuohon ikään päässeet ihmiset ovat käyneet elämänkoulua jo niin valtavasti, että asenne ja motivaatio autokouluun tullessa on ihan toista luokkaa, kuin juuri aukuistumassa olevalla nuorella.
Ja tämä ei missään nimessä ole moite nuoria kohtaan, vaan kannusteena vanhemmille.
Muistan tapauksia, missä auton käsittelyä reenattiin neljä 50minuutin jaksoa ja silti minimit riitti. Ei kahden tunnin jälkeen voi sanoa vielä, kuinka nopeaa oppiminen on. Ja vaikka ope voi itse päätellä jo jotain, niin sitä ei kuulu töksäyttää todellakaan tuolla tavalla asiakkaalle.
Ja eiköhän suurin osa vanhemmista asiakkaista ole varautunut myös maksamaan laadusta ja opetuksesta.
Vaihda opettajaa tai kokonaan koulua ja vaadi rahoillesi vastinetta :)
Tsemppiä ja kannustusta jatko-opiskeluun! - opettaja,,
näkee muutaman tunnin jälkeen, onko mahdollisesti lisätunteja tulossa, millä tavalla se tuodaan esille oppilaalle on eriasia.
Minusta opettaja on tehnyt oikein kertoessaan asiasta opetuksen alkuvaiheessa, ettei tule yllätyksiä jälkikäteen hinnan kanssa. - kypsähkö...
Autokouluala on yhtä villi, kuin muutkin pienyritysalat...
Tekijää on joka lähtöön ja jokainen opettajahan on hyvä, ainakin omasta mielestään.
On kuitenkin tärkeintä heti ensi hetkestä osata lukea asiakasta.. kun kaikki niistäkään ei ole samanlaisia..
Asiakas on oikeassa ja . - Ammattilainen
..ei opi uusia temppuja. Tämä sanonta pätee kyllä tässä(kin) hommassa. Kuullostaa niin tutulta. Melkein 20 vuotta alalla olleena voin kertoa että iällä todellakin on väliä, kun opetellaan ajamaan autolla.
Teoriassa vanhempi henkilö saattaa tietää kaiken tarkasti ja autoakin (ehkä) opitaan hallitsemaan parkkipaikalla, kunhan harjoitusta tulee riittävästi eli monesti jopa yli 10 tuntia. Siinä vaiheessa kun siirrytään liikenteeseen, saattaa ajo näyttää siltä, ettei auton käsittelyä ole harjoiteltu tarpeeksi. Keskittyminen auton käsittelyyn ja liikennetilanteisiin samanaikaisesti vain on yksinkertaisesti vanhemmille harjoittelijoille monesti todella vaikeaa. Monille se on ollut jopa mahdotonta.
Olen itse satoja kertoja ollut vastaavanlaisissa tilanteissa opettajana ja joutunut jo hyvissä ajoin varoittelemaan oppilasta siitä, että lisätunteja tulee ja tod.näk. paljon. Kyllä ammattilainen pystyy sen sanomaan jo toisen tunnin jälkeen.
Monen vanhemman henkilön vaan on mahdotonta hyväksyä ajatusta siitä, ettei oppiminen tapahdukaan niin helposti, kuin oli kuvitellut. Sitten itketään tänne keskustelupalstoille ja ystäville että kuinka se autokoulun opettaja voi sanoa sillä tavalla.
Itse olen suositellut vastaavanlaisissa tilanteissa muuta "harrastusta" ellei elämäntilanne sitten ole ollut sellainen, että ajokortti olisi pakko omistaa. Sinun opettajasi vain kertoi realistisesti, että lisäajoja tarvitaan ja sinä pahoitat siitä mielesi?!
Miksi sitä ei voisi sanoa jo toisella tunnilla, jos tilanne todella näyttää siltä. 60 ajokertaa eli 30 tuntia ei ole paljon, jos puhutaan ajamaan opettelemisesta. Etenkään silloin, jos oppilaalla on ikää hieman enemmän..
No mikä sitten on enemmän?
Sehän luonnollisesti riippuu yksilöstä. Toisille 30 vuoden ikä tarkoittaa jo sitä, että sellaisten taitojen oppiminen, joita autolla ajaessa tarvitaan, on vaikeutunut huomattavasti. Joskus 40 vuoden ikäinen saattaa taas omaksua asioita yllättävänkin hienosti. Mutta tosiasia on se, että parhaiten autoa opitaan ajamaan siinä kahdenkympin korvilla. Tämä ei (kai) ole mitään tutkittua tietoa, vaan perustuu kokemuksiini.
Sinulla alkaa ikää olemaan jo lähemmäs 60, joka kokemukseni perusteella tarkoittaa sitä, että kannattaa miettiä vielä, aloittaako harjoittelua tosissaan vai unohtaako koko homman ja keksii rahoille parempaa käyttöä.
Jos toisen tunnin jälkeen jo tulee tämänsuuntaisia vastoinkäymisiä niin voin kertoa Sirpan, ettei se ainakaan helpotu ajotuntien edetessä eikä autokoulun vaihdolla.
Anteeksi jos teksti on vaikeasti luettavaa, oli taas pitkä, raskas ja antoisa päivä liikenneopettajana.
T.Naisopettaja etelästä. - oppilas6
Jokos Höhlä olet lopettanut autokoulun ???????
- Kortillinen 3
Ilmeisesti tullut järkiinsä ja vetäytynyt häntä koipien välissä " koloonsa " .
Varmaan hyvä niin .
- ...
Älä lannistu, jatka vaan. Äläkä välitä näistä mukamas maailman parhaiden opettajien kirjoitteluista.
Minä olin tosi surkea, vaikka vähän nuorempi olenkin. Yks ope mut haukku lyttyyn muutaman tunnin ajojen jälkeen, vaikka itse ensin myönsinkin, että huonosti meni. Totesipa myös, että on tainnu 18 v. synttärit mennä ohi aika päivää sitten. No olipa yllätys, en ollut itse tätä huomannutkaan.
Pidin huolen, että hänelle en sen jälkeen enää mennyt.
Toinen kannusti ja oli kiva. Kertoi kyllä virheistä, mutta positiivisesti korjaten. Kysyi siellä lopussa sitten, että haluanko lisätunteja? Kerroin niitä haluavani, koska TIESIN olevani huono. Se ope taas TIESI, että minä vanhempana vastuuntuntoisena ihmisenä ymmärrän, että en ole valmis liikenteeseen.
Sellainen on hyvä ope :)
Kortti on ollut kohta vuoden ja hyvin sujuu..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014948Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?252784HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652371- 1251700
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271453Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3461358Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101193- 121085
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73926- 100853