Moi!
Vaihtosähkömoottoriin on leimattu nimellisarvot 230V, 5.5A, cos(fii)0.75, Pa eli akseliteho=0.55kW
Kuinka suuren tehon nimelliskuormitettu moottori ottaa sähköverkosta?
Paljonko on pätöteho, loisteho ja nimellisteho?
Mikä on hyötysuhde?
Mielestäni nimellisteho on P=UxI =230Vx5.5A =1265VA =1.265kW
Pätöteho on 230Vx5.5Ax0.75 =948.75W =0.949KW
loistehoa en osaa laskea...apua!!
hyötysuhde?? 0.55kW/1.265kW=0.43 apua!!!
Onko toi nimelliskuormitetun moottorin ottama teho sähköverkosta sama asia kuin toi nimellis teho??
SÄHKÖMOOTTORIN LIITTYVIÄ LASKUJA
5
9975
Vastaukset
- että.
pätövirran neliö loisvirran neliö = nimellisvirran neliö
Loisvirta on sähköverkossa kulkevaa virtaa, joka ei tee hyödyllistä työtä, lämmittää vain siirtokaapeleita. Eli vain pätöteho tekee työtä moottorissa. - vastauksia
Nimellisteho on 0.55 kW. On sama kuin akseliteho.
Sähköverkosta otettu (pätö)teho on
230*5.5*0.75=0.95 kW
Näennäisteho =
230*5.5 = 1.3 kW
Loisteho =
230*5.5*sin(arccos(0.75))=0.84 kvar
Hyötysuhde =
0.55/0.95 = 0.58Loistehosta ei yleensä makseta mitään, vaan
pätötehosta laskutetaan. Sähkölaitokset antavat
loistehoa ilmaiseksi puolet pätötehon huipusta,
ja lopun liittymän haltija jotuu kompensoimaan
välttyäkseen loistehomaksuilta.
Optimitapauksessa hyötysuhdetta huonontaa vain
laakerikitka ja käämien vastus aiheuttaen jon-
kin verran lämpenemistä, vai keksiikö joku
jotain muuta?- häviöitä
Täpinä kirjoitti:
Loistehosta ei yleensä makseta mitään, vaan
pätötehosta laskutetaan. Sähkölaitokset antavat
loistehoa ilmaiseksi puolet pätötehon huipusta,
ja lopun liittymän haltija jotuu kompensoimaan
välttyäkseen loistehomaksuilta.
Optimitapauksessa hyötysuhdetta huonontaa vain
laakerikitka ja käämien vastus aiheuttaen jon-
kin verran lämpenemistä, vai keksiikö joku
jotain muuta?Yleensähän käytetään termejä rauta- ja kuparihäviöt kuvaamaan käämeissä ja rautasydämessä tapahtuvia häviöitä.
Pyörivällä koneella tulee lisäksi laakeri-, staattori- ja tuuletinhäviöt.
Moottorin syöttökaapelia ja nimellisvirtaa voidaan pienentää tekemällä kompensointi moottorin luona eikä keskuksessa. häviöitä kirjoitti:
Yleensähän käytetään termejä rauta- ja kuparihäviöt kuvaamaan käämeissä ja rautasydämessä tapahtuvia häviöitä.
Pyörivällä koneella tulee lisäksi laakeri-, staattori- ja tuuletinhäviöt.
Moottorin syöttökaapelia ja nimellisvirtaa voidaan pienentää tekemällä kompensointi moottorin luona eikä keskuksessa.Hystereesihäviöt vallan unohtuivat.
Rautahäviöthän ovat aina jännitteellisissä
laitteissa ja kuparihäviöt tulevat sitten
kuormituksen mukaan.
Tuskin muistaisisin, jos pitäis nuo hystereesi-
häviöt laskea. Joten terveisiä opiskelijalle,
Sinun lienee ne opeteltava, sillä jossain
tentissä niitä varmaan kysellään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422572Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423162241- 261970
- 241645
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta471606Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251519- 441386
- 1001369
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391325- 361106