Moi!
Vaihtosähkömoottoriin on leimattu nimellisarvot 230V, 5.5A, cos(fii)0.75, Pa eli akseliteho=0.55kW
Kuinka suuren tehon nimelliskuormitettu moottori ottaa sähköverkosta?
Paljonko on pätöteho, loisteho ja nimellisteho?
Mikä on hyötysuhde?
Mielestäni nimellisteho on P=UxI =230Vx5.5A =1265VA =1.265kW
Pätöteho on 230Vx5.5Ax0.75 =948.75W =0.949KW
loistehoa en osaa laskea...apua!!
hyötysuhde?? 0.55kW/1.265kW=0.43 apua!!!
Onko toi nimelliskuormitetun moottorin ottama teho sähköverkosta sama asia kuin toi nimellis teho??
SÄHKÖMOOTTORIN LIITTYVIÄ LASKUJA
5
9826
Vastaukset
- että.
pätövirran neliö loisvirran neliö = nimellisvirran neliö
Loisvirta on sähköverkossa kulkevaa virtaa, joka ei tee hyödyllistä työtä, lämmittää vain siirtokaapeleita. Eli vain pätöteho tekee työtä moottorissa. - vastauksia
Nimellisteho on 0.55 kW. On sama kuin akseliteho.
Sähköverkosta otettu (pätö)teho on
230*5.5*0.75=0.95 kW
Näennäisteho =
230*5.5 = 1.3 kW
Loisteho =
230*5.5*sin(arccos(0.75))=0.84 kvar
Hyötysuhde =
0.55/0.95 = 0.58Loistehosta ei yleensä makseta mitään, vaan
pätötehosta laskutetaan. Sähkölaitokset antavat
loistehoa ilmaiseksi puolet pätötehon huipusta,
ja lopun liittymän haltija jotuu kompensoimaan
välttyäkseen loistehomaksuilta.
Optimitapauksessa hyötysuhdetta huonontaa vain
laakerikitka ja käämien vastus aiheuttaen jon-
kin verran lämpenemistä, vai keksiikö joku
jotain muuta?- häviöitä
Täpinä kirjoitti:
Loistehosta ei yleensä makseta mitään, vaan
pätötehosta laskutetaan. Sähkölaitokset antavat
loistehoa ilmaiseksi puolet pätötehon huipusta,
ja lopun liittymän haltija jotuu kompensoimaan
välttyäkseen loistehomaksuilta.
Optimitapauksessa hyötysuhdetta huonontaa vain
laakerikitka ja käämien vastus aiheuttaen jon-
kin verran lämpenemistä, vai keksiikö joku
jotain muuta?Yleensähän käytetään termejä rauta- ja kuparihäviöt kuvaamaan käämeissä ja rautasydämessä tapahtuvia häviöitä.
Pyörivällä koneella tulee lisäksi laakeri-, staattori- ja tuuletinhäviöt.
Moottorin syöttökaapelia ja nimellisvirtaa voidaan pienentää tekemällä kompensointi moottorin luona eikä keskuksessa. häviöitä kirjoitti:
Yleensähän käytetään termejä rauta- ja kuparihäviöt kuvaamaan käämeissä ja rautasydämessä tapahtuvia häviöitä.
Pyörivällä koneella tulee lisäksi laakeri-, staattori- ja tuuletinhäviöt.
Moottorin syöttökaapelia ja nimellisvirtaa voidaan pienentää tekemällä kompensointi moottorin luona eikä keskuksessa.Hystereesihäviöt vallan unohtuivat.
Rautahäviöthän ovat aina jännitteellisissä
laitteissa ja kuparihäviöt tulevat sitten
kuormituksen mukaan.
Tuskin muistaisisin, jos pitäis nuo hystereesi-
häviöt laskea. Joten terveisiä opiskelijalle,
Sinun lienee ne opeteltava, sillä jossain
tentissä niitä varmaan kysellään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758