Pitkiä kortisonikuureja syöneet, tsekatkaas!

Tätä kortisonin syönti asiaa on puitu täällä palstalla varmaankin kyllästymiseen asti, mutta halusin nyt vielä aloittaa keskustelun aiheesta, itse olen nyt lopettelemassa 1,5kk kestänyttä Prednisolonkuuria, söin alkuun 60mg/vrk ja nyt kokoajan pienentäen annosta, nyt menee enää 15mg/vrk ja huomenna vähennän 10mg/vrk.

Haittavaikutuksia on ollut: kuukasvot, lihomista, karvankasvua kasvoille (olen nainen), ylipirteyttä, masennusta, apaattisuutta, unettomuutta, ärtyisyyttä, jalat meinaavat lähteä alta (polvet heikot, nestettä?), iho tuntuu erittäin kuivalta ja ohuelta käsissä, kasvojen iho tuntuu haurastuneen, hiukset hauraat ja ohuet/huonokuntoiset. Monille varmaan tuttuja haittoja..

Nyt kysyisinkin, että mitkä näistä haittavaikutuksista voivat/jäävät ns. "päälle" kun kuuri loppuu ja kortisoni alkaa hävitä elimistöstä, kokemuksia? Eniten ehkä pelkään että iho jää tuollaiseksi kun kädetkin ovat niin ryppyiset että vaikea niillä touhuta mitään (vähän kun kastelet niin sormenpäät heti ryppyiset), vai uusiutuuko/paksuuntuuko se entiselleen? Entä karvat/viikset, tippuvatko pois? hiukset? kasvot?

Olisin erittäin kiitollinen jos joku vastaavassa tilanteessa ollut vaivautuisi vastaamaan, kertomaan omista kokemuksista kortisonin syönnistä jne. Huolestuttaa kuitenkin jonkin verran.

T. homeesta sairastunut, astmaatikko, reilu parikymppinen tyttönen
8673
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

sairastunut kosteusvauriomikrobeista, niin sinulle ei olisi saanut missään nimessä määrätä noin rajua kortisonikuuria. Kortisoni viottaa aivan varmasti tätä ns. soluvälitteistä immunitettipuolustusta, jonka suojaa sinua kosteusvauriomikrobien itiöiden aiheuttamalta haitalta. Nyt jos viottuu, niin aito astmakin on lopulta mahdollinen.

Kortisoni on astmalääke. Kuten olet ehkä huomannut, niin olen saanut ns. lunta tupaan, koska olen kertonut tällä palstalla astman kriteerit. Nekin olen kopioinut alan kirjallisuudesta. Toistan ne vielä IgE-vasta-ainetta ja eosinofiilisiä valkosoluja veressä. Nämä ovat ns. astman kansainväliset kriteerit. Valtiovallan astma kriteeri täyttyy jo sillä, jos hiemankin ahdistaa henkeä. Tajuat varmasti, että se on hölynpölyä.

Jos sinulla on tosiaan keuhkorakkulatulehdus eli allerginen alveoliitti, niin kortisonin anto sinulle oli virhe. Jos vain aito astma, niin kortisoni oli oikein, mutta miksi noin paljon?

hometerveisin
Pekka Nikkola

Äänestä
  • 100% varmaa ole, että olen sairastunut juuri homeesta, aikuisiällä kuitenkin ja homekämpäs asunut... mutta astma minulla on ja hoito oli päin mettikköö ja iski joulun tienoolla infulenssa, oli todella paha pahenemisvaihe niin jouduin tuollaisen kuurin syömään. Aiheeseen liittyen vastauksia edelleen kaipailen.

    Äänestä

  • ärsyyntynyt kirjoitti:

    100% varmaa ole, että olen sairastunut juuri homeesta, aikuisiällä kuitenkin ja homekämpäs asunut... mutta astma minulla on ja hoito oli päin mettikköö ja iski joulun tienoolla infulenssa, oli todella paha pahenemisvaihe niin jouduin tuollaisen kuurin syömään. Aiheeseen liittyen vastauksia edelleen kaipailen.

    Se kortisoni nimenomaan on minua parantanut kokoajan.. onneksi:) Nuo haittavaikutukset vaan painavat mieltä.

    Äänestä

  • välissä, eikö allergiasta alveoliittia hoidetakaan kortisonilla?

    Luin OYS:n sivuilta ko. asiasta ja allerginen alveoliitti voi esiintyä sen mukaan joskus keuhkojen ulkopuolisissakin elimissä, miksei siis silmissäkin, varsinkin kun keuhkoissa ensin muutokset?

    Äänestä

  • diagnoosi kirjoitti:

    välissä, eikö allergiasta alveoliittia hoidetakaan kortisonilla?

    Luin OYS:n sivuilta ko. asiasta ja allerginen alveoliitti voi esiintyä sen mukaan joskus keuhkojen ulkopuolisissakin elimissä, miksei siis silmissäkin, varsinkin kun keuhkoissa ensin muutokset?

    Kliinisesti kortikoidit vähentävät punoitusta, turvotusta, arkuutta,
    kuumoitusta sekä mikroskooppisella tasolla kapillaaridilataatiota,
    leukosyyttien tuloa tulehdusalueelle, fagosytoosia, fibroblastien
    proliferaatiota, kollageenin muodostumista ja arpeutumista. Suuret
    glukokortikoidiannokset stabiloivat lysosomimembraaneja estäen
    kudosvaurioita aiheuttavien entsyymien vapautumista. Todennäköisesti
    myös vasoaktiivisten kiniinien vapautuminen plasmassa vähenee.
    Vaikutus on palliatiivinen, oireita parantava, eikä vaikutusta
    taustalla olevaan syyhyn ole. Siten kortikoidit vaikuttavat kliinistä tilaa
    helpottavasti ja voivat jopa pelastaa potilaan hengen, mutta samalla
    ne pysäyttävät elimistön puolustautumismekanismit ja esimerkiksi
    infektio voi jatkua esteettä oireiden puuttuessa.
    Glukokortikoidit estävät sekä vasta-aine- että soluvälitteistä immuniteettia.
    Vasta-aineiden muodostumiseen tai soluvälitteisen
    immuunisuuden normaaleihin ensisijaisiin prosesseihin kortikoideilla
    ei liene vaikutusta. Glukokortikoideilla on merkitystä mm.
    astman ja eräiden allergisten sairauksien hoidossa. Näissä sairauksissa
    esiintyy IgE-tyyppisiä vasta-aineita syöttösoluissa (keuhkoissa,
    ihossa jne.). Näitä vasta-aineita voi esiintyä myös verenkierrossa.
    Glukokortikoidit estävät näiden immuunireaktioiden seurauksena
    syntyviä oireita.
    Lainaus:http://www.medicina.fi/fato/42.pdf
    sivu 679

    Äänestä

  • sanon minä! kirjoitti:

    Kliinisesti kortikoidit vähentävät punoitusta, turvotusta, arkuutta,
    kuumoitusta sekä mikroskooppisella tasolla kapillaaridilataatiota,
    leukosyyttien tuloa tulehdusalueelle, fagosytoosia, fibroblastien
    proliferaatiota, kollageenin muodostumista ja arpeutumista. Suuret
    glukokortikoidiannokset stabiloivat lysosomimembraaneja estäen
    kudosvaurioita aiheuttavien entsyymien vapautumista. Todennäköisesti
    myös vasoaktiivisten kiniinien vapautuminen plasmassa vähenee.
    Vaikutus on palliatiivinen, oireita parantava, eikä vaikutusta
    taustalla olevaan syyhyn ole. Siten kortikoidit vaikuttavat kliinistä tilaa
    helpottavasti ja voivat jopa pelastaa potilaan hengen, mutta samalla
    ne pysäyttävät elimistön puolustautumismekanismit ja esimerkiksi
    infektio voi jatkua esteettä oireiden puuttuessa.
    Glukokortikoidit estävät sekä vasta-aine- että soluvälitteistä immuniteettia.
    Vasta-aineiden muodostumiseen tai soluvälitteisen
    immuunisuuden normaaleihin ensisijaisiin prosesseihin kortikoideilla
    ei liene vaikutusta. Glukokortikoideilla on merkitystä mm.
    astman ja eräiden allergisten sairauksien hoidossa. Näissä sairauksissa
    esiintyy IgE-tyyppisiä vasta-aineita syöttösoluissa (keuhkoissa,
    ihossa jne.). Näitä vasta-aineita voi esiintyä myös verenkierrossa.
    Glukokortikoidit estävät näiden immuunireaktioiden seurauksena
    syntyviä oireita.
    Lainaus:http://www.medicina.fi/fato/42.pdf
    sivu 679

    voisi olla surausta kortisonin käytöstäkin?

    Äänestä

syöneenä ja muilla tavoin sitä "nauttineena", voisin väittää taukojen perusteella , että palautuminen ns.normaaliuteen on mahdollista. Mutta sekin on tietenkin yksilöllistä. Kuukasvoisuus ja turvotuksen tunne minulla ainakin häviää ja laihdunkin jossain määrin, mutta tuo painonpudotus on se hankalin, koska joudun aina uudelle kuurille sairauteni kroonistumisen myötä. Veriarvot minulla on kuitenkin vielä kunnossa -onneksi - huolimatta monien vuosien kuureista.

Äänestä

mistä täällä nettipalstalla on kyse. Luota lääkäriisi.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


ärsyyntynyt kirjoitti:

Tätä kortisonin syönti asiaa on puitu täällä palstalla varmaankin kyllästymiseen asti, mutta halusin nyt vielä aloittaa keskustelun aiheesta, itse olen nyt lopettelemassa 1,5kk kestänyttä Prednisolonkuuria, söin alkuun 60mg/vrk ja nyt kokoajan pienentäen annosta, nyt menee enää 15mg/vrk ja huomenna vähennän 10mg/vrk.

Haittavaikutuksia on ollut: kuukasvot, lihomista, karvankasvua kasvoille (olen nainen), ylipirteyttä, masennusta, apaattisuutta, unettomuutta, ärtyisyyttä, jalat meinaavat lähteä alta (polvet heikot, nestettä?), iho tuntuu erittäin kuivalta ja ohuelta käsissä, kasvojen iho tuntuu haurastuneen, hiukset hauraat ja ohuet/huonokuntoiset. Monille varmaan tuttuja haittoja..

Nyt kysyisinkin, että mitkä näistä haittavaikutuksista voivat/jäävät ns. "päälle" kun kuuri loppuu ja kortisoni alkaa hävitä elimistöstä, kokemuksia? Eniten ehkä pelkään että iho jää tuollaiseksi kun kädetkin ovat niin ryppyiset että vaikea niillä touhuta mitään (vähän kun kastelet niin sormenpäät heti ryppyiset), vai uusiutuuko/paksuuntuuko se entiselleen? Entä karvat/viikset, tippuvatko pois? hiukset? kasvot?

Olisin erittäin kiitollinen jos joku vastaavassa tilanteessa ollut vaivautuisi vastaamaan, kertomaan omista kokemuksista kortisonin syönnistä jne. Huolestuttaa kuitenkin jonkin verran.

T. homeesta sairastunut, astmaatikko, reilu parikymppinen tyttönen

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu