Kone ja metalli teollisuus
ihmettelen tätä nykyistä insinööri (AMK) puumia. Insinööreja koulutetaan aivan liikaa ja samalla koulutuksen/valmistuneiden taso on kertakaikkiaan säälittävää katsottavaa. Insinööri opiskelun aloituspaikkoja tulisi vähentää todella rajusti, jolloin karsittaisiin jyvät akanoista. EI KAIKISTA VOI tai edes PIDÄ tulla insinöörejä. Tämä koulutuksen huonous näkyy lisääntyvinä katastrofi ja onnettomuus tapauksina. Kaiken lisäksi opiskelijaa kohtaa raju putoaminen todellisuuteen kun hän työelämään päästyää huomaa olevansa ulkona ja väärässä hommassa kuin lumiukko juhannuksena. Näiden ns.valmistuneiden räpellyksiä saa sitten duunarit korjata ja suunnitella tuotteet tehtaalla alusta uudelleen ja tämä ns. suunnittelia ihmettelee suu auki vieressä (mitä on taas tullu tehtyä) Pahimpia sähläreitä on lukion kautta suoraan inssiksi hakeutuvat, joilta puuttuu käytännön kokemus lähes kokonaan. Ei osata lukea/piirtää/tulkita työpiirustuksia kunnolla. Ei tulkita tai tunneta työmenetelmiä ja työjärjestyksiä mikä aiheuttaa selviä vaaratilanteita sekä taloudellisia kustannuksia yrityksille. Koulutus järjestelmän pahimpia vikoja oli teknikko koulutuksen lopettaminen, jolloin työnjohto ja suunnitelu tehtävistä hävisi viimeinenkin maalaisjärki. Suomen teollisuuden kannalta olisi tärkeää teknikko koulutuksen palauttaminen. Lisäksi insinööri koulutuksen pääsyvaatimuksia tulisi rajusti korottaa ja samalla lisätä niihin ns. työkokemus vaatimus. Esim oltava vähintään 2v-3v työkokemusta SILTÄ alalta johon hakee. Eli ammattikoulusta voisi jatkaa teknikoksi ja sen jälkeen jatkaa inssiksi. Lukiosta ensin teknikoksi tai 2v-3v työkokemus ja sitten vasta inssiksi. Tämä on oma mielipiteeni. Kertokaan omanne.....
insinööri opiskelun taso
20
4933
Vastaukset
- on!!
Tulevana AMK-inssinä ja vielä suoraan lukiosta tulleena en ole samaa mieltä kaikesta. Insinöörikoulutuksen taso on pudonnut, mutta ei ainoastaan "tumpeloiden opiskelijoiden" takia vaan surkeiden resurssien takia. Kuinkahan monta kertaa me inssit valitettu, ettei ehditä opettaa kuin 1/3 tärkeistä asioista ja loput pitäisi itse opetella kirjasta lukemalla. Ei esim. hitsaus ja koneistus asioita opi vain kirjasta katsomalla vaan niitä pitäisi käydä kouluaikana katsomassa ja kokeilemassa. Sori vaan jos duunari joutuu korjaamaan virheitä, mutta ei voi odottaa täydellistä osaamista 4-6vuoden opintojen jälkeen. Kyllä väärällä alalle tulleet putoo pois tai ainakin työpaikka vaihtuu tiuhaan. Tunnen hitsarin, joka sanoi ettei amiksen käynyt hitsari ole ammattilainen vaan kestää vuosia kun jälki on hyvää. Niin pitäisi ajatella myös DI ja AMK-insseistä. Eikä monet nuoret tiedä mitä haluavat tehdä yläasteen jälkeen. Amis, lukio vai amis-lukio??? Niin insinöörejä koulutetaan liikaa, se on totta! Onneksi ulkomailla on työtä, mutta eihän sinnekkään huonot pääse....
Itse olen työskennellyt monet kesät asentajana.
Hyvä aihe!!!! - N:n vuoden teekkari
Olen melkein valmis konepuolen DI ja en voi kuin ihmetellä tuota asennetta mikä ihmisillä on tuohon lukion käymiseen, aivan kuin se olisi turhaa ja amiskassa sitten opittaisiin asiat (kyllä pitkänä käydyt matematiikka ja fysiikka antavat paremman alun insinöörille kuin täysin käytäntöön nojautuva amiska IMO) .
Itse ainakin ehdin oppia muovin käsittelyn, perus koneistukset- ja hitsaukset näinä neljänä kesänä, jotka teollisuudessa vietin, myös koulussa kävin tekemässä koulun pajalla omia töitä. Kotona myös tuli tehtyä jotain käsillä kun maatilalta olen kotoisin.
Oman kokemuksen perusteella pahimpia sähläreitä ovat huonoilla arvosanoilla amk:sta valmistuneet lukion käyneet, joilla ei sitten ole sattunut olemaan omaa intoa opiskella metallin käsittelyä.
Ja myös näitten amiskan toivojen matemaattista lahjattomuutta ei voi kuin hämmästellä, yksi 4.vuosikurssin kaveri ei osannut laskea yksinkertaista kaavaa Koneenosien suunnittelusta, kun kaavaan tuli neljäsjuuri (kaavat on btw lähes plussa-miinus laskuja).
Mielestäni on ihan hyvä että lukion käynytkin pääsee suht nopeasti insinöörinä työelämään, vasta töissä sitä oppii kunnolla ne hommat joita tulee tekemään, koulusta saa kyllä erittäin hyvän pohjan. Tuon teknikkokoulutuksen väliinlyöminen vain lisäisi valtion kuluja, kyllä lukio amk/tkk pitäisi riittää jos tasoa vaan saataisiin nostettua, riitti ennenkin.
"Näiden ns.valmistuneiden räpellyksiä saa sitten duunarit korjata ja suunnitella tuotteet tehtaalla alusta uudelleen ja tämä ns. suunnittelia ihmettelee suu auki vieressä (mitä on taas tullu tehtyä)"
En tiiä mistä tuota paskaa suollat, mutta "EI KOSKAAN" vastavalmistuneen anneta suunnitella kokonaista laitetta, aina joku vanhempi insinööri tsekkaa laitteen toimivuuden ja järkevyyden. Ja duunarit suunnittelee? ehkä antavat parannusehdotuksia ja siihen se jääkin.
Ja tekstin voisi kirjoittaa myös kappaleisiin.- että jokainen
..kehuu vai itseään. Hyviä ja huonoja yksilöitä tulee molempia väyliä pitkin, ei voi yleistää. Tiedän porukkaa, joka on matemaattisesti lahjakasta, mutta lukio on jäänyt väliin, koska kielitaito on heikohko. Toisaalta oma puolisoni on huippuosaaja pelkällä ammattikoulu-teknikko -pohjalla. Hän olisi varmaan pärjännyt ihan hyvin lukiossa, mutta ei ole viitsinyt mennä. Hän on myös se, joka hoitaa paljon ulkomaiden suhteita hyvän kielitaitonsa vuoksi, vaikkei ole lukiota käynytkään.
Työelämä on kovaa, siksi lienee pakko väittää että vain sitä väylää mitä MINÄ tulen, tulee osaajia fiksu tietää että osaaminen on yksilöstä kiinni.
terveisin lukion pitkästä matikasta kiitettäviä saanut ja kielitaitoinen yksilö, silti teknisesti tumpelo.
- jujuu
Inssit varmasti saavat hyvääkin opetusta koulussaan. Itse en ole alan ammattia käynyt mutta samassa firmassa n. 4 vuotta.
Näillä firmaan tulevilla insseillä näyttäisi olevan kova tarve tuoda ilmi ylemmän koulutustasonsa. Tiedetään kaikesta kaikki ja neuvoja ei oteta vastaan. Sosiaalinen käyttäytyminen on osaltaan muita työntekijöitä kohtaan alentavaa.
Vaikka ammatiltaan olisi mikä, ei siitä ole hyötyä jos sitä ei ole oppinut käyttämään työpaikallaan hyödyksi. Toisten kunnioitus sosiaalisessa kanssa käymisessä on mielestäni se pointti.
Onko Suomen inssi koulutus niin mieltä ylentävää että valmistuneet luulevat olevansa muita ylempänä vai onko meille sattunut nämä hattuun nousu tyypit? - saade
Tottakai se on romahtanut. Ihmettelisin, ellei olisi.
Mainitsemasi harjoittelun ja kokemuksen puuttuminen on yksi syy. Pääsyy minusta löytyy kuitenkin opiskelija-aineksesta: Jotta valtiovallan tavoite korkeakouluttaa 70 % ikäluokasta voi toteutua, pitää korkeakouluun päästä älykkyysosamäärällä n 85 (ja myös valmistua). Tämä on johtanut siihen, että opetuksen taso on täytynyt mitoittaa uusiksi vastaamaan oppilaiden älykkyystasoa.
Millaisia insinöörejä kuvittelen voivan tuolta pohjalta valmistua?- kuulunut
Harjoittelu tuli muuten insinööriopintoihin vasta amk:n myöstä, ainoastaan ylioppilaspohjaisilla linjoilla sitä piti olla. Kaikenhuipuksi se harjoittelu tehtiin opintojen ihan alkuvaiheessa! Mutta aikoinaan se oppiminen tapahtui kesätyöpaikoilla ja jokainen tekun opiskelija kesätöitä sai, ihan oikealla palkalla ja lähes kaikki omaa alaa vastaavia.
- Insinomi
kuulunut kirjoitti:
Harjoittelu tuli muuten insinööriopintoihin vasta amk:n myöstä, ainoastaan ylioppilaspohjaisilla linjoilla sitä piti olla. Kaikenhuipuksi se harjoittelu tehtiin opintojen ihan alkuvaiheessa! Mutta aikoinaan se oppiminen tapahtui kesätyöpaikoilla ja jokainen tekun opiskelija kesätöitä sai, ihan oikealla palkalla ja lähes kaikki omaa alaa vastaavia.
Kyllä harjoittelu kuului yo-puolella opinto-ohjelmaan jo vuosikymmenen vaihteessa 80'-90'. Tuolloin ei tiedetty AMKKKK:sta vielä mitään.
- taito?
Insinomi kirjoitti:
Kyllä harjoittelu kuului yo-puolella opinto-ohjelmaan jo vuosikymmenen vaihteessa 80'-90'. Tuolloin ei tiedetty AMKKKK:sta vielä mitään.
No niinhän minä tuossa kirjoitin, höpsö, että yo-puolella sitä taisi olla. Ainakin 1980-luvun se tehtiin ihan opiskelun alkuvaiheessa. Ammattikoulupohjainen linja ei harjoitellut 80-luvulla.
- harjoittelusta
kuulunut kirjoitti:
Valmistuin 1969.
Päästäkseen pääsykokeisiin täytyi olla valmiina työkokemusta 16kk/keskikoulun käyneet ja 12kk/ylioppilaat.
Kokeisiin päässeistä ( myös oppikoulutodistukset vaikuttivat ) noin 1/3 pääsi aloittamaan Lappeenrannassa 1965.
Sisään päässeistä lempattiin ulos kesken kaiken noin 10%.
Suunnilleen kaikki olivat kesälomansa valitsemansa alan töissä , yht 12kk.
Minä olin myös joulu- ja pääsiäislomat.
Itselläni oli käytännön työkokemusta valmistuessani noin 5-vuotta.
Vastaavasti alkupalkkani pienehkön paikkakunnan suurehkon metallialan yrityksen palveluksessa oli 3346E työsuhdeasunto nimellisvuokralla puhelinetu muuttokustannukset.
Kolme vuotta myöhemmin palkkani oli 4430E/kk.
Palkkatiedot eläkevakuutusyhriön laskemia.
Näistä tiedoista voi hieman päätellä valmiuksia.
Meillä oli luokkakavereista teknikkopohjalla melkein 30%.
Tuo palkkakuvio pitää paikkansa. Minulle tuli opintolainaa neljään vuoteen 2500mk ( noin 4500E ). Opintorahoja tai muutakaan ei ollut.
Harmitellen olen seurannut viimeisten vuosikymmenten kehitystä.
Tästä AMK-sukupolvesta minulla on riittävästi kokemuksia. Joukkoon mahtuu joku kehityskelpoinenkin tyyppi!
Valikoitumisessa tehtäviin kyse oli enemmän persoonasta kuin ammatillisista valmiuksista.
Oli myös helppo vaihtaa työpaikkaa ja tehtävätyyppiä.
- työtehtäviä on..
..monia. Kyllähän sitä pitää jo rekrytoijan katsoa mihin työtehtävään kaverin kokemus ja koulutus soveltuvat. Ei kaikista tule suunnittelijoita. Itse olen käynyt insinööriksi "pitkän" kaavan mukaan eli. ammattikoulu, teknikkokoulutus ja lopuksi insinööriksi. Tällä hetkellä en mielestäni kouluaineista tarvitse kuin tietotekniikan ja sovelluksien käyttöä. Enemmän tai vähemmän lasken euroja enkä kimmoviivan derivaatta yhtälöä tms..
- 345
Minun täytyy työelämässä insinöörinä olleena noin 6 vuotta, sanoa nykyisen osaamistason huonontuneen kautta linjan..
Olen isossa Suomalaisessa metallifirmassa ja kansainvälisesti hyvin menestyvässä sellaisessa. Jos ajattelen itseäni ja lähinmpiä kolleegoita DI /ins. alle 35 v, niin valtaosan voisin sanoa olevan kohtuu huonolla osaamisella näissä työssä. Jopa eräällä tavalla suojatöissä. Pärjäämme kuitenkin hyvin, koska takanamme on vahva vanha suunnittelutaustainen porukka (tekn./ins.DI yli 45 v) sekä osaava työnjohto teknikko joukkio. Pelkään vain, että seuraavassa irtisanomisaallossa jää firmaamme enään powerpoint sukupolvi, jotka osaavat tehdä hienoja esityskalvoja sekä visioida.
Semmoista on varmaan monessa firmassa......no toivottavasti porukka oppii vähän ennenkuin vanhat lähtee sekä saataisiin muutama käytännön mieskin pyörittämään kuvioita, jotta powerpoint survaajillekkin riittää visioitavaa, ja pois sotkemasta käytännön tekemistä.- mazak-ohjus
Ehkäpä tuo perusinsinöörien huono suunnittelutaito johtuu siitä, että suurin osa opiskelijoista välttelee kaikkia lujuusopin kursseja ja muita vaikeita, mukaan lukien itseni.
Vasta nyt olen tajunnut, että jotain ehkä pitäisi oppiakkin.
Valinnaisina käydään yleensä jotain tutan kursseja.
Taso voisi myös parantua jos ammattikoulupohjaisiltakin vaadittaisiin jotain osaamista peruskursseissa, tuntuu että vielä kolmosvuonna amispohjaiset saavat ylihelpot matematiikat (helpolla läpi).
Opiskelen tuotekehitystä. - näihin hommiin
kasvaa. Olen itse myös 30 insinööri kahdeksan vuotta alalla oltu. Jos tarkoitat minun kuuluvan tähän "powerpoint" sukupolveen niin olkoon. Ei koulun tarvitse antaa kuin perustiedot, että voisi oppia jonkun ammatin sitten töissä. Aivan varmasti myös tämä sinun mainitsemasi sukupolvi tulee oppimaan työhönsä mitä tekee. Niin ovat vanhemmatkin sukupolvet joutuneet käydä saman kaavan mukaan. Kuka meistä pystyy sanomaa, että he ovat olleet koulunpenkiltä päästyään jo kokeneita konkareita, ei ei kantapään kautta hekin ovat hommat opetelleet. Se riippu sitten esimiehistä, organisaatiosta ym.. miten hyvin tieto saadaan siirrettyä uusille kavereille. Voin olla pahastikin väärä mutta minusta ainakin tulee vielä isona rautainen ammattilainen olin sitten väärää sukupolvea tai ei.
- harjoittelusta
näihin hommiin kirjoitti:
kasvaa. Olen itse myös 30 insinööri kahdeksan vuotta alalla oltu. Jos tarkoitat minun kuuluvan tähän "powerpoint" sukupolveen niin olkoon. Ei koulun tarvitse antaa kuin perustiedot, että voisi oppia jonkun ammatin sitten töissä. Aivan varmasti myös tämä sinun mainitsemasi sukupolvi tulee oppimaan työhönsä mitä tekee. Niin ovat vanhemmatkin sukupolvet joutuneet käydä saman kaavan mukaan. Kuka meistä pystyy sanomaa, että he ovat olleet koulunpenkiltä päästyään jo kokeneita konkareita, ei ei kantapään kautta hekin ovat hommat opetelleet. Se riippu sitten esimiehistä, organisaatiosta ym.. miten hyvin tieto saadaan siirrettyä uusille kavereille. Voin olla pahastikin väärä mutta minusta ainakin tulee vielä isona rautainen ammattilainen olin sitten väärää sukupolvea tai ei.
Kyllä silloin koulunpenkiltä tuli valmiita ammattilaisia johtuen tiukasta valintaseulasta ja vaatimuksista.
Valmista esimiesainesta luonteiden mukaan. Pystyviäsuunnittelijoita, huomattavalla osalla jo kokemusta, jopa konsultoinnista, ym tekijöitä.
Ero nykiseen on huima!!!!
Lähtiessäni viimeisestä vakituisesta paikastani, tuotantopäällikkönä PK-yrityksessä, minun jälkeeni tullut inssi sai kenkää koska ei edes uskaltanut mennä pajan puolelle! - homma onkin
harjoittelusta kirjoitti:
Kyllä silloin koulunpenkiltä tuli valmiita ammattilaisia johtuen tiukasta valintaseulasta ja vaatimuksista.
Valmista esimiesainesta luonteiden mukaan. Pystyviäsuunnittelijoita, huomattavalla osalla jo kokemusta, jopa konsultoinnista, ym tekijöitä.
Ero nykiseen on huima!!!!
Lähtiessäni viimeisestä vakituisesta paikastani, tuotantopäällikkönä PK-yrityksessä, minun jälkeeni tullut inssi sai kenkää koska ei edes uskaltanut mennä pajan puolelle!Vielä 80-luvulla sai opiskelijat kesätöitä helposti. Ei se koulutuksen taso ollut kovaa, mutta opiskelijoiden taso oli. Samat opet ne ovat pitkälti vieläkin monessa oppilaitoksessa, toki eläkepäiviä odottelevat Mutta porukalla oli kokemusta, kun koulu loppui jo huhtikuussa ja oli itsestäänselvää, että jokainen pääsi teknisiin töihin heti ensimmäisenä kesänä. Kuka duunariksi, kuka vähän vaativampiin, mutta työtä sai varmasti. Tänä päivänä ei työntekijöitä oteta ja joka ottaakin, niin hirveä itku siitä kun joutuu opettamaan, palkkaa pitäisi saada lisää kun oikein kouluttamaan joutuu.
- Juuso
Hei!
Olen kanssasi paljon saamaa mieltä, mutta joihinkin asioihin sanoisin oman mielipiteeni. Koulutus taustani on lukio, teku(teknikko), kork. koulu(DI). Koulutukseni olen maksanut olemalla koneistajana.
Olen samaa mieltä että teknikko koulutuksen lopettaminen oli hyvin suuri virhe ja se täytyisi korjata jo pian. Teknikot ovat kuitenkinse ammattiryhmä jotka mm. viimekädessä asioita verstaalla pyörittävät.
Siihen kyllä lisäisin vielä, että ei niitä ammattimiehiä eikä naisia synny jos työtä ei tee. Ei tässä nykymallissa kenellekkään anneta aikaa kovin kauan syventyä. Ajatteleppa jos sinut pistettäisiin työpaikastasi ulos ja joutuisit uuteen firmaan töihin. Osaisit varmaan jo kaikki touhut kuin vanhana tekijänä heti työsopimuksen allekirjoittamisen jälkeen :) En usko. Jokainen tarvitsee maksaa ns. oppirahansa, olen varma että kukaan ei tahallaan tee virheitä, sillä kyllä ne sinunkin tekemät sudet; jotka olet varmaan lastupönttöön salaa piilottanut - kuitenkin mielessä pyörii, olinko sittenkään täysi ammattimies?- drs54g
Olen teknikko.Mielestäni oli oikein ,että teknikkokoulutus lopetettiin.Kokekaa nyt tuotantopainotteiset insinöörit sitä herkkua.Tai ,nykyisinhän pomoksi pääsee ammattikoulupohjalta,suoritetaan vain jokin erikoisammattitutkinto.En heitäkään kadehdi,alaisensa ansaitsevat enemmän kuin esimies.Siksi kukaan ei enää halua lattiatason pomoksi.Eikä se mitään ihmisen työtä olekaan,vaan pelkkää paskaa.
- m.32
drs54g kirjoitti:
Olen teknikko.Mielestäni oli oikein ,että teknikkokoulutus lopetettiin.Kokekaa nyt tuotantopainotteiset insinöörit sitä herkkua.Tai ,nykyisinhän pomoksi pääsee ammattikoulupohjalta,suoritetaan vain jokin erikoisammattitutkinto.En heitäkään kadehdi,alaisensa ansaitsevat enemmän kuin esimies.Siksi kukaan ei enää halua lattiatason pomoksi.Eikä se mitään ihmisen työtä olekaan,vaan pelkkää paskaa.
erikoisammattitutkintoon vaaditaan yleensä useamman vuoden oman alan työkokemusta ja jonkin verran esimieskokemusta.
Suoritan tällä hetkellä tekniikan erikoisammattitutkintoon valmistavaa työvoimakoulutusta ja vaikka omaankin n 8 vuoden työkokemuksen alalta, niin mulle sanottiin ettei kannata edes tähdätä tutkinnon suorittamiseen, kun ei ole esimieskokemusta. Näyttökokeet olisi liian vaativia (vaikka on teknikkokoulutus pohjalla). - Konemestaaja
m.32 kirjoitti:
erikoisammattitutkintoon vaaditaan yleensä useamman vuoden oman alan työkokemusta ja jonkin verran esimieskokemusta.
Suoritan tällä hetkellä tekniikan erikoisammattitutkintoon valmistavaa työvoimakoulutusta ja vaikka omaankin n 8 vuoden työkokemuksen alalta, niin mulle sanottiin ettei kannata edes tähdätä tutkinnon suorittamiseen, kun ei ole esimieskokemusta. Näyttökokeet olisi liian vaativia (vaikka on teknikkokoulutus pohjalla).Eipä metallilla kannata noita ammattitutkintoja suoritella ainakaan talodellisessa mielessä vrt. esim. raksalle jossa jokainen suoritettu tutkinto nostaa palkkaa, kun taas metallilla saa jonkun 300 euron könttäkorvauksen ja se on siinä
- vanhakyrpå
ei ne koulut, vaan kokemus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791