95 % matkapurjehtijoista tai sellaiseksi halajavista valitsisivat veneekseen Nauticatin 321, 351, 385 tai 42 -mallin jos heillä siihen olisi varaa. Kaikki muu tällä palstalla on pelkkää persaukisten paskanjauhantaa. Bavariat ja ranskalaiset "VAIHTOEHDOT" ovat olemassa vekselipursipojuja varten juhannusaatosta elokuun puoliväliin. Sen jälkeen merellä liikkuvat venemiehet ja meriveneet. Jos miehellä ei ole varaa Nauticattiin, Balticiin tai Swaniin niin pitäköön suunsa supussa ja kiulunsa maissa. Itkettää, naurattaa ja huvittaa lukea noita Bavaria-, Sunwind-, Guy-, Avance-, FinXXX -juttuja. Peskää vaikka sitä Toyota Avensista kumisaappaat jalassa pihassanne, mutta jättäkää pursijutut niille jotka pystyvät veneilyyn muuallakin kuin netissä tai halpisveneen pinnassa /ruorissa. Ihan oikeasti; jos kerran ei ole rahaa seilata kunnon kalustolla niin unohtakaa purjehdus ja harrastelkaa vaikka nukkekoteja tai postimerkkejä.
Matkapurjehtijat
65
7300
Vastaukset
- purjevene.
on mukavampi.
- mollamaija..
valinta nukkekodin tai 20 kiloeuron veneen välillä
postimerkit tai sunwind
- Venäjä...
Varmaan kivoja jos ei merille aio, tai ei halua viihtyä.
Minä luotan ainakin omaani, Oyser 655, enemmän kuin johonkin rumaan kissaan, eihän niihin edes mahdu..
Veneet on veneitä, ja saippuarasiat pieniä. - artikkelien
mukaan ne ovat tyypiltään olleet Dunckerin suunnittelemia Meivuokko veneitä.
- eroa
Nautikattien vertaaminen Svaaneihin naurettavaa,valovuosi välissä.
- ostaa
Nousukas, jonka mielestä masto on siisti juttu. Purjehtijat haaveilevat aivan muusta. No, ei syytetä Nauticatia, jos joku ääliö on perinyt kumasaapastehtaan osakkeita.
- mistäs tiesit tänne tulla?
Nyt lapset nukkumaan!
- kullakin
Oikeasti purreksi kelpaisi minulle, jos olisi varaa myös najad, HR, targa96/101...
- veneen...
täytyy olla paljon yli 40 jalkainen, 47 tai paljonkin enemmän, jotta kulkee mukavasti valtamerten kovan tuulen aalloissa, myös vastaiseen tehokkaasti. Swan 65, Oyster, no ehkä Amel Super Maramu 2000 tai joku vastaavakin käy.
"Ihan oikeasti; jos kerran ei ole rahaa seilata kunnon kalustolla niin unohtakaa purjehdus ja harrastelkaa vaikka nukkekoteja tai postimerkkejä"
Ajattelitko, että vastaavasti, jos ei ole varaa asua omakotitalossa Helsingissä meren rannalla, unohda asuminen, mene metsään.
Ja jos ei ole varaa ajaa Audin A8:lla, unohda autot ja osta käytetty polkupyörä.- ei ole 30 cm
kullia, nii jätä panohommat niille joille se sopii - ei sovi sulle...
- esimerkkejä on
Kyllä valtamerillä seilaillaan ihan mukavasti alle 40-jalkaisillakin. Tai voidaan tietysti riidellä "mukavan" määritelmästä (jollekin mukavuus valtamerillä edellyttää luksusluokan matkustajalaivaa), mutta esimerkkejä pienemmistä valtameripursista on kyllä runsaasti. Mieluustihan sitä 65-jalkaisella Swanilla lähtisi, mutta jos ei just tähän hätään ole sellaista tyrkyllä ja mielii isommille vesille, niin voi tyytyä vähän vaatimattomampaankin ja silti suoriutua reissusta kunniakkaasti. Mukavuus on kovassa kelissä kaukana isossa Swanissakin. Ja let's face it, jos edellytyksenä valtameripurjehdukselle olisi esim. Swan 65 tai vastaava, se elämys jäisi todella harvojen herkuksi, mikä olisi sääli. Meri kuuluu kaikille, veneen ja lompakon koosta riippumatta.
Ilmeisen hyvin valtamerillä ovat pärjänneet mm. Jon 33:set vaivaisella 33 jalan pituudellaan. Vene-lehdestä tuttu Lauri Strengell purjehti Australiasta Suomeen 32-jalkaisella veneellä. Niinikään valtameriä ansiokkaasti kyntäneet Merivuokko, Kristiina ja Serenada jäävät kauas Swan 65:sta, mutta niin vaan ovat pärjänneet mainiosti. Näyttäisikin siltä, että enemmistö suomalaisista valtamerten purjehtijoista liikkuu kohtuullisen pienillä veneillä ja samalla todistavat, ettei unelman toteuttamiseen tarvitakaan lottovoittoa. Maailman merillä liikkuu myös runsaasti enemmän tai vähemmän omatekoisen oloisia pieniä teräspursia, jotka tosin Suomessa ovat valitettavan harvinaisia. Täällä kaikkien veneiden pitää tulla liukuhihnalta ja olla mahdollisimman samannäköisiä muodoiltaan, väritykseltään, sisustukseltaan ja kaikin tavoin. Tylsää. Vertailkaa vaikka venemessuilla. - väinö purje
esimerkkejä on kirjoitti:
Kyllä valtamerillä seilaillaan ihan mukavasti alle 40-jalkaisillakin. Tai voidaan tietysti riidellä "mukavan" määritelmästä (jollekin mukavuus valtamerillä edellyttää luksusluokan matkustajalaivaa), mutta esimerkkejä pienemmistä valtameripursista on kyllä runsaasti. Mieluustihan sitä 65-jalkaisella Swanilla lähtisi, mutta jos ei just tähän hätään ole sellaista tyrkyllä ja mielii isommille vesille, niin voi tyytyä vähän vaatimattomampaankin ja silti suoriutua reissusta kunniakkaasti. Mukavuus on kovassa kelissä kaukana isossa Swanissakin. Ja let's face it, jos edellytyksenä valtameripurjehdukselle olisi esim. Swan 65 tai vastaava, se elämys jäisi todella harvojen herkuksi, mikä olisi sääli. Meri kuuluu kaikille, veneen ja lompakon koosta riippumatta.
Ilmeisen hyvin valtamerillä ovat pärjänneet mm. Jon 33:set vaivaisella 33 jalan pituudellaan. Vene-lehdestä tuttu Lauri Strengell purjehti Australiasta Suomeen 32-jalkaisella veneellä. Niinikään valtameriä ansiokkaasti kyntäneet Merivuokko, Kristiina ja Serenada jäävät kauas Swan 65:sta, mutta niin vaan ovat pärjänneet mainiosti. Näyttäisikin siltä, että enemmistö suomalaisista valtamerten purjehtijoista liikkuu kohtuullisen pienillä veneillä ja samalla todistavat, ettei unelman toteuttamiseen tarvitakaan lottovoittoa. Maailman merillä liikkuu myös runsaasti enemmän tai vähemmän omatekoisen oloisia pieniä teräspursia, jotka tosin Suomessa ovat valitettavan harvinaisia. Täällä kaikkien veneiden pitää tulla liukuhihnalta ja olla mahdollisimman samannäköisiä muodoiltaan, väritykseltään, sisustukseltaan ja kaikin tavoin. Tylsää. Vertailkaa vaikka venemessuilla.Edellinen kirjoittaja kirjoitti "Ilmeisen hyvin valtamerillä ovat pärjänneet mm. Jon 33:set vaivaisella 33 jalan pituudellaan. Vene-lehdestä tuttu Lauri Strengell purjehti Australiasta Suomeen 32-jalkaisella veneellä. Niinikään valtameriä ansiokkaasti kyntäneet Merivuokko, Kristiina ja Serenada jäävät kauas Swan 65:sta, mutta niin vaan ovat pärjänneet mainiosti".
Olen samaa mieltä. Muistan myös miten muutama vuosi sitten purjehdittiin pohjoismaiden ympäri (ja venäjän kautta takaisin) aivan tavallisella Shipmanilla, jonka pituus taisi olla 28 jalkaa. - vienan meri
väinö purje kirjoitti:
Edellinen kirjoittaja kirjoitti "Ilmeisen hyvin valtamerillä ovat pärjänneet mm. Jon 33:set vaivaisella 33 jalan pituudellaan. Vene-lehdestä tuttu Lauri Strengell purjehti Australiasta Suomeen 32-jalkaisella veneellä. Niinikään valtameriä ansiokkaasti kyntäneet Merivuokko, Kristiina ja Serenada jäävät kauas Swan 65:sta, mutta niin vaan ovat pärjänneet mainiosti".
Olen samaa mieltä. Muistan myös miten muutama vuosi sitten purjehdittiin pohjoismaiden ympäri (ja venäjän kautta takaisin) aivan tavallisella Shipmanilla, jonka pituus taisi olla 28 jalkaa.Tuo ruotsalaispoikien kaukomatka Albin Vegalla ja tuo suomen ympäripurjehdus Shipmanilla ovat oivia esimerkkejä siitä, ettei tarvitse rahaa vaan tahdon voimaa!
- valtamerille
vienan meri kirjoitti:
Tuo ruotsalaispoikien kaukomatka Albin Vegalla ja tuo suomen ympäripurjehdus Shipmanilla ovat oivia esimerkkejä siitä, ettei tarvitse rahaa vaan tahdon voimaa!
Moni lähtee rantavesille suunnitelluilla pienillä veneillä valtamerille. Onneksi lähes kaikki myös tulevat takaisin.
Jos vene ei ole suunniteltu ja rakennettu cat. A luokkaan, siinä on jokin sellainen rakenteellinen heikkous tai ominaisuus, joka ei asiantuntijoiden (EU:n standardisoinnin, vakuutusyhtiöiden yms)mukaan valtameriolosuhteissa kestä, esimerkiksi murtuva 7 m korkea aalto, jona A-luokan veneen pitää kestää.
Kysypä vakuutusyhtiöltäsi ennen lähtöä valtamerille, onko vakuutus siellä B-luokan veneellesi voimassa. Jos ei, en sellaisella veisi perhettäni tai kavereitani noihin oloihin. Olkoonkin, että vene on tanakka ja käyttäytyy mukavasti aallokossa. - pysyvät kotona
valtamerille kirjoitti:
Moni lähtee rantavesille suunnitelluilla pienillä veneillä valtamerille. Onneksi lähes kaikki myös tulevat takaisin.
Jos vene ei ole suunniteltu ja rakennettu cat. A luokkaan, siinä on jokin sellainen rakenteellinen heikkous tai ominaisuus, joka ei asiantuntijoiden (EU:n standardisoinnin, vakuutusyhtiöiden yms)mukaan valtameriolosuhteissa kestä, esimerkiksi murtuva 7 m korkea aalto, jona A-luokan veneen pitää kestää.
Kysypä vakuutusyhtiöltäsi ennen lähtöä valtamerille, onko vakuutus siellä B-luokan veneellesi voimassa. Jos ei, en sellaisella veisi perhettäni tai kavereitani noihin oloihin. Olkoonkin, että vene on tanakka ja käyttäytyy mukavasti aallokossa.ja kysyvät neuvoa vakuutusyhtiöiltä...(jotka ikinä eivät maksaa tositilanteissa).
- tosipurjehtijat
pysyvät kotona kirjoitti:
ja kysyvät neuvoa vakuutusyhtiöiltä...(jotka ikinä eivät maksaa tositilanteissa).
ottavat sohvalla läppärin syliin ja haukkuvat taas kerran isot, isoille merille suunnitellut uudet cat. A-purret. Ja kehuvat omat B- ja C-luokan pikkuskandinsa paremmiksi valtamerillä.
:) :) - oikeasti skandeilla
tosipurjehtijat kirjoitti:
ottavat sohvalla läppärin syliin ja haukkuvat taas kerran isot, isoille merille suunnitellut uudet cat. A-purret. Ja kehuvat omat B- ja C-luokan pikkuskandinsa paremmiksi valtamerillä.
:) :)Unohdat hieman ylimieleisenä sen tosiasian, että nuo matkat on todella tehty Albin Vegalla, Shipmanilla ja jopa Daphnella.
- mieltä
oikeasti skandeilla kirjoitti:
Unohdat hieman ylimieleisenä sen tosiasian, että nuo matkat on todella tehty Albin Vegalla, Shipmanilla ja jopa Daphnella.
Samaa mieltä. Sitä paitsi nuo skandit (kuten Daphnekin) ovat kiintokölisiä kestoveneitä; toisin kuin nuo vakuutusyhtiön "cat.A-veneet" joiden kölit irtoaa...
- tosipurjehtijat
mieltä kirjoitti:
Samaa mieltä. Sitä paitsi nuo skandit (kuten Daphnekin) ovat kiintokölisiä kestoveneitä; toisin kuin nuo vakuutusyhtiön "cat.A-veneet" joiden kölit irtoaa...
Noille veneiden CE-luokittelijoille, kun kerran tiedätte paremmin.
Miten käy, jos lähtee avomerelle C-luokan rantapurrella ja sitten joku hukkuu. Kun kapteeni kerran tiesi, että venettä ei ole noihin oloihin tehty, voiko joutua syytteeseen kuolemantuottamuksesta? - ei tee veneestä
valtamerille kirjoitti:
Moni lähtee rantavesille suunnitelluilla pienillä veneillä valtamerille. Onneksi lähes kaikki myös tulevat takaisin.
Jos vene ei ole suunniteltu ja rakennettu cat. A luokkaan, siinä on jokin sellainen rakenteellinen heikkous tai ominaisuus, joka ei asiantuntijoiden (EU:n standardisoinnin, vakuutusyhtiöiden yms)mukaan valtameriolosuhteissa kestä, esimerkiksi murtuva 7 m korkea aalto, jona A-luokan veneen pitää kestää.
Kysypä vakuutusyhtiöltäsi ennen lähtöä valtamerille, onko vakuutus siellä B-luokan veneellesi voimassa. Jos ei, en sellaisella veisi perhettäni tai kavereitani noihin oloihin. Olkoonkin, että vene on tanakka ja käyttäytyy mukavasti aallokossa.valtamerivenettä. CE-luokitus koskee vain sarjatuotantoveneitä, jotka on rakennettu direktiivin voimaantulon jälkeen. Et kai tosissasi usko, että kategoria A yksistään tekee veneestäsi valtamerivenettä? Ei sitä tee myöskään vakuutusyhtiön virkailija vakuutushakemuksesi perusteella.
- katso vielä
ei tee veneestä kirjoitti:
valtamerivenettä. CE-luokitus koskee vain sarjatuotantoveneitä, jotka on rakennettu direktiivin voimaantulon jälkeen. Et kai tosissasi usko, että kategoria A yksistään tekee veneestäsi valtamerivenettä? Ei sitä tee myöskään vakuutusyhtiön virkailija vakuutushakemuksesi perusteella.
tämä näkemys.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=667&posting=22000000023500763 - uusin kölin putoaminen!
katso vielä kirjoitti:
tämä näkemys.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=667&posting=22000000023500763Rakenteen pettäminen ei esty direktiiveillä, ei myöskään kipparin arvostelukyvyn pettäminen.
- vakuutusasiamies
katso vielä kirjoitti:
tämä näkemys.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=667&posting=22000000023500763Vakuutusvellihousulle ehdotan seuraavaa lukemista: "Heavy Weather Sailing". Tuossa klassikkoteoksessa käydään kädestä pitäen läpi mitkä ovat merikelpoisen veneen ominaisuudet. Mikäli sisälukutaitoa on riittävästi huomaat yhtäkkiä tajuavasi, että nuo 60- ja 70-luvun "hitaat" kiinteäköliset skandit ovatkin parhaasta päästä (pieni oikaisu: useat skandit eivät muuten ole "rannikkoveneitä")
Itse en lähtisi Volvo Race-hydrauliköliviritykseen. Turhan suuri riski. Mutta hyvin varustettuun Shipmaniin tai Albiniin voisin hyvin lähteä kauas...
Sanopas, kenen vastuulla ovat tähän asti tapahtuneet onnettomuudet? - varoitetaan
vakuutusasiamies kirjoitti:
Vakuutusvellihousulle ehdotan seuraavaa lukemista: "Heavy Weather Sailing". Tuossa klassikkoteoksessa käydään kädestä pitäen läpi mitkä ovat merikelpoisen veneen ominaisuudet. Mikäli sisälukutaitoa on riittävästi huomaat yhtäkkiä tajuavasi, että nuo 60- ja 70-luvun "hitaat" kiinteäköliset skandit ovatkin parhaasta päästä (pieni oikaisu: useat skandit eivät muuten ole "rannikkoveneitä")
Itse en lähtisi Volvo Race-hydrauliköliviritykseen. Turhan suuri riski. Mutta hyvin varustettuun Shipmaniin tai Albiniin voisin hyvin lähteä kauas...
Sanopas, kenen vastuulla ovat tähän asti tapahtuneet onnettomuudet?pienen veneen vaaroista?
"A longer boat is desirable in heavy weather and high waves.
No matter how big a sinusoidal wave is, it should not capsize a boat. A breaking wave is a different story, these waves have a slope of 70 degrees and if higher than a boat is long, the boat cannot go over them. An extreme breaking wave hitting the boat's stern or bow may cause it to tumble over end on end (pitchpole or pitchpoling). If a breaking wave hits the boat on the beam, it can more easily broach or capsize the boat.
Thus, one of the most important factors in surviving high waves is the length of the boat." - vs. veneen...
varoitetaan kirjoitti:
pienen veneen vaaroista?
"A longer boat is desirable in heavy weather and high waves.
No matter how big a sinusoidal wave is, it should not capsize a boat. A breaking wave is a different story, these waves have a slope of 70 degrees and if higher than a boat is long, the boat cannot go over them. An extreme breaking wave hitting the boat's stern or bow may cause it to tumble over end on end (pitchpole or pitchpoling). If a breaking wave hits the boat on the beam, it can more easily broach or capsize the boat.
Thus, one of the most important factors in surviving high waves is the length of the boat.""Thus, one of the most important factors in surviving high waves is the length of the boat."
mutta sitten kirja käsittelee miehistön merkitystä ja etenkin se onko vene varustettu ajoankkurilla (ja minkälainen ja osataan sitä käyttää sekä oikein kiinnittää, ettei köysi ankaa poikki jne, jne). Kyllä luku taisi jäädä kesken vaikka copy/paste toimiikin... - ominaisuuksista
vs. veneen... kirjoitti:
"Thus, one of the most important factors in surviving high waves is the length of the boat."
mutta sitten kirja käsittelee miehistön merkitystä ja etenkin se onko vene varustettu ajoankkurilla (ja minkälainen ja osataan sitä käyttää sekä oikein kiinnittää, ettei köysi ankaa poikki jne, jne). Kyllä luku taisi jäädä kesken vaikka copy/paste toimiikin...eikä varustelusta tai miehistön osaamisesta.
- on hyvä teos
ominaisuuksista kirjoitti:
eikä varustelusta tai miehistön osaamisesta.
"Seaworthiness, the forgotten factor", kirj. C.A.Marchaj. Kannattaa lukea!
- kuin miehistö
ominaisuuksista kirjoitti:
eikä varustelusta tai miehistön osaamisesta.
Veneen merikelpoisuus riippuu erittäin paljon sen miehistön merikelpoisuudesta. Mitä on pääkopassa, mitkä varusteet on älytty hankea mukaan, osataan niitä käyttää, tehdäänkö oikeat toimenpiteet (ja ajoissa).
Hyvä (pitkäkin) vene ja kokematon miehistö on tuhoisa yhdistelmä, mutta pieni vene ja vankka kokemus ei sitä välttämättä ole. - purjehtijatyttö
vienan meri kirjoitti:
Tuo ruotsalaispoikien kaukomatka Albin Vegalla ja tuo suomen ympäripurjehdus Shipmanilla ovat oivia esimerkkejä siitä, ettei tarvitse rahaa vaan tahdon voimaa!
Albin Vegalla maailman meriä kiertävistä ruotsalaisista yksi on tyttö, eli eivät ole pelkkiä poikia suinkaan! Lisäksi muita tyttöjä on ollut muutenkin mukana lyhemmillä pätkillä.
- xxxxxxxxx..
varoitetaan kirjoitti:
pienen veneen vaaroista?
"A longer boat is desirable in heavy weather and high waves.
No matter how big a sinusoidal wave is, it should not capsize a boat. A breaking wave is a different story, these waves have a slope of 70 degrees and if higher than a boat is long, the boat cannot go over them. An extreme breaking wave hitting the boat's stern or bow may cause it to tumble over end on end (pitchpole or pitchpoling). If a breaking wave hits the boat on the beam, it can more easily broach or capsize the boat.
Thus, one of the most important factors in surviving high waves is the length of the boat."pienestä purkkarista
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000023521146 - oikeinpäin!
xxxxxxxxx.. kirjoitti:
pienestä purkkarista
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000023521146eikä jäänyt ylösalaisin. Mitä leveämpi ja kevyempi vene sen todennäköisemmin se jää ylösalaisin. Kapean ja painavan stabiliteettikäyrä on edullisempi kuin leveän eväköliveneen.
Kaatumisia voi sattua isommillekin veneille, kun merivirta ja aallot kulkevat eri suuntiin tai valtameriaallot murtuvat pohjan mataloituessa. Riskiä ei kannata vähätellä, jos sellaisille merialueille purjehtii. - auttanut...
oikeinpäin! kirjoitti:
eikä jäänyt ylösalaisin. Mitä leveämpi ja kevyempi vene sen todennäköisemmin se jää ylösalaisin. Kapean ja painavan stabiliteettikäyrä on edullisempi kuin leveän eväköliveneen.
Kaatumisia voi sattua isommillekin veneille, kun merivirta ja aallot kulkevat eri suuntiin tai valtameriaallot murtuvat pohjan mataloituessa. Riskiä ei kannata vähätellä, jos sellaisille merialueille purjehtii.pursin miehistön merikelpoisuus oli huono ja sen muka veneen....
- kokemusta??
auttanut... kirjoitti:
pursin miehistön merikelpoisuus oli huono ja sen muka veneen....
Taisit jo antaa samat toimintaohjeet yleisen veneilyn puolelle, jonne olin sen youtubin videolinkin alunperin laittanut.
Jos katsot videota tarkemmin, huomaat tuulen olleen kohtalaisen vaatimaton. Iso oli ylhäällä ja venevauhti melko pieni. Onko kokemuksesi mukaan ajoankkuri tai köysi vastaavassa tilanteessa todella estänyt venettäsi kääntymästä poikittain? - diasarjana
ominaisuuksista kirjoitti:
eikä varustelusta tai miehistön osaamisesta.
- ämpärikin
kokemusta?? kirjoitti:
Taisit jo antaa samat toimintaohjeet yleisen veneilyn puolelle, jonne olin sen youtubin videolinkin alunperin laittanut.
Jos katsot videota tarkemmin, huomaat tuulen olleen kohtalaisen vaatimaton. Iso oli ylhäällä ja venevauhti melko pieni. Onko kokemuksesi mukaan ajoankkuri tai köysi vastaavassa tilanteessa todella estänyt venettäsi kääntymästä poikittain?"Onko kokemuksesi mukaan ajoankkuri tai köysi vastaavassa tilanteessa todella estänyt venettä kääntymästä poikittain?"
Vastaus: on! Ja vieläpä: ilman muuta! Jo pelkkä ämpäri narun jatkeena olisi riittänyt.
Sen lisäksi huomaat samasta videosta, että purjehtijaisä on melko uuno tai muuten vaan sekaisin. Vene olisi ollut merikelpoinen, mutta ukko ei.... - sköno
diasarjana kirjoitti:
Ihan mielenkiintoinen diasarja. Otin talteen.
"A BOAT, ALTHOUGH A GOOD DESIGN, IS ONLY AS SEAWORTHY AS THE CONDITION IT IS IN AND THE SKILL OF THE CREW THAT SAILS IT!"
(Ja miten vakuutusyhtiöt ja taulukkomiehet ottaisivatkaan tällaiset TOSIseikat huomioon?) - piti2
sköno kirjoitti:
Ihan mielenkiintoinen diasarja. Otin talteen.
"A BOAT, ALTHOUGH A GOOD DESIGN, IS ONLY AS SEAWORTHY AS THE CONDITION IT IS IN AND THE SKILL OF THE CREW THAT SAILS IT!"
(Ja miten vakuutusyhtiöt ja taulukkomiehet ottaisivatkaan tällaiset TOSIseikat huomioon?)Ottavat tällaisetkin seikat huomioon. Vakuutusmaksut ovat erilaisia eri merialueilla ja esim. hurrikaanialueeille ei juuri myönnetä vakuutuksia k.o. ajankohdalle. Monet vakuutusyhtiöt edellyttävät veneen kipparilta sen tasoista koulutusta kuin missä vene purjehtii.
Valtamerten ylityksiin vaadtaan usein miehistöön yksi tai useampi, riipuen veneestä, joilla on jo aikaisempia ylityksiä tehtynä.
Vakuutusta varten tarvitaan tarkastus venetarkastajalta ja vasta tämän jälkeen yhtiö päättää myönnetäänkö vakuutus. - heikossa tuulessa
ämpärikin kirjoitti:
"Onko kokemuksesi mukaan ajoankkuri tai köysi vastaavassa tilanteessa todella estänyt venettä kääntymästä poikittain?"
Vastaus: on! Ja vieläpä: ilman muuta! Jo pelkkä ämpäri narun jatkeena olisi riittänyt.
Sen lisäksi huomaat samasta videosta, että purjehtijaisä on melko uuno tai muuten vaan sekaisin. Vene olisi ollut merikelpoinen, mutta ukko ei....normaali ankkurointi on tehokkain tapa pysäyttää vene. Eikö ankkurointi olisi estänyt venettä ajautumasta matalan veneen murtuviin aaltoihin?
Ajatuksesi siitä, että ämpäri narun päässä toimisi näin heikkotuulisissa olosuhteissa, kuulostaa sittenkin teoreettiselta. Katso ajalehtivan veneen purjetta. Ei näytä olevan tuulen painetta! Jos veneellä ei ole vauhtia veden suhteen, ämpärin jarruttava vaikutus on kyseenalainen. Eikö mieleesi juolahtaisi laskea peräankkuri ennen murtuviin aaltoihin ajautumista? (ellet onnistu pääsemään kauemmaksi rannasta).
Se purjehtijaisä kaksivuotiaan gastinsa kanssa oli arvattavasti huolissaan tilanteesta, jossa kone ei toiminut ja vene oli ajautumassa kohti rantaa. Luuletko, ettei tavallinen suomalainen isukki olisi yhtä uuno samassa tilanteessa? Meillähän meripelastajia tarvitaan vähän väliä auttamaan ressukoita, joilta polttoaine on päässyt loppumaan! - eroja!
piti2 kirjoitti:
Ottavat tällaisetkin seikat huomioon. Vakuutusmaksut ovat erilaisia eri merialueilla ja esim. hurrikaanialueeille ei juuri myönnetä vakuutuksia k.o. ajankohdalle. Monet vakuutusyhtiöt edellyttävät veneen kipparilta sen tasoista koulutusta kuin missä vene purjehtii.
Valtamerten ylityksiin vaadtaan usein miehistöön yksi tai useampi, riipuen veneestä, joilla on jo aikaisempia ylityksiä tehtynä.
Vakuutusta varten tarvitaan tarkastus venetarkastajalta ja vasta tämän jälkeen yhtiö päättää myönnetäänkö vakuutus.Kokemusta muutamista vakuutusyhtiöistä ja "world-wide" vakuutuksen ehdoista valtamerille: eräillä yhtiöillä on latitudi-rajat pyörremyrskykausille (ei pelkästään hurrikaaneille, joiksi Atlantin alueen pyörremyrskyjä kutsutaan). Toinen yhtiö pyysi reittisuunnitelman aikatauluineen, kun kysymyksessä oli maapallon kierto.
Veneestä haluttiin virallisen katsastajan (surveyor) pöytäkirja. Mikään veneseuran "katsastus" ei kelpaa. Vaihtaessani vakuutusturvan toiseen vakuutusyhtiöön tarvittiin ainoastaan tuoreet valokuvat veneestä, ei uutta survey-raporttia. Kipparin koulutusta ei edellytetty, pelkkä kv.huviveneenkuljettajan todistus riitti (en muista vaadittiinko). Amerikkalainen yhtiö antoi rajat miehistön minimikoolle, norjalainen ja saksalainen yhtiö eivät. Norjalaisyhtiön palvelu oli ystävällisempi kuin jenkkien tai saksalaisen ja vakuutusmaksu edullisin. Brittiläinen yhtiö ei myöntänyt vakuutusta Tyynen valtameren alueelle, syytä ei ilmoitettu. Saksalainen Pantaenius ei antanut vakuutusta kuin pelkästään Atlantille. Ranskalainen Tahitilla toimiva yhtiö ei vastannut englanninkieliseen tiedusteluuni, mutta kuulopuheiden mukaan palvelee ranskankielisiä hyvin.
Kannattaa siis pyytää tarjouksia useilta yhtiöiltä, hinnat ja vaatimukset vaihtelevat. Kotimaiset vakuutusyhtiöt eivät myöntäneet maailmanlaajuista venevakuutusta, kun tiedustelin asiaa vuosien 2001-2005 aikana. - ajoankkurina?
ämpärikin kirjoitti:
"Onko kokemuksesi mukaan ajoankkuri tai köysi vastaavassa tilanteessa todella estänyt venettä kääntymästä poikittain?"
Vastaus: on! Ja vieläpä: ilman muuta! Jo pelkkä ämpäri narun jatkeena olisi riittänyt.
Sen lisäksi huomaat samasta videosta, että purjehtijaisä on melko uuno tai muuten vaan sekaisin. Vene olisi ollut merikelpoinen, mutta ukko ei....Kuulostaa enemmän aprikoinnilta kuin merenkulkijan kokemukselta. Jos laitan köyden jatkoksi ämpärin ja lasken sen vaikkapa 6-8 solmun vauhdissa laidan yli, mitä tapahtuu? Ämpäristä irtoaa kahva tai ämpäri hajoaa. Ne muoviämpärit, joita rauta- tai talouskaupoissa myydään ovat erinomaisia keittiökäyttöön ja veden kantamiseen, mutta eivät ajoankkuriksi. Tällaisenaan väitteesi on perustelematon eikä sitä ilman lisäselvityksiä pidä hyväksyä. Eikö tässä ole se riski, että aloittelevat veneilijät ymmärtävät sen pelastautumisohjeeksi.
Nimikerkki "ämpärikin" voisi ystävällisesti kertoa lisätietoja kokemuksistaan. Missä ja milloin käytit ämpäriä ajoankurina, minkälainen oli tuulen nopeus, arvioitu aallonkorkeus, minkä kokoinen oli veneesi ja minkälaisessa tilanteessa pelastuit ämpäri-kikan avulla? Oliko tilanne samantapainen kuin siinä videossa? Miten pitkää köyttä käytit? - Sonisti
ajoankkurina? kirjoitti:
Kuulostaa enemmän aprikoinnilta kuin merenkulkijan kokemukselta. Jos laitan köyden jatkoksi ämpärin ja lasken sen vaikkapa 6-8 solmun vauhdissa laidan yli, mitä tapahtuu? Ämpäristä irtoaa kahva tai ämpäri hajoaa. Ne muoviämpärit, joita rauta- tai talouskaupoissa myydään ovat erinomaisia keittiökäyttöön ja veden kantamiseen, mutta eivät ajoankkuriksi. Tällaisenaan väitteesi on perustelematon eikä sitä ilman lisäselvityksiä pidä hyväksyä. Eikö tässä ole se riski, että aloittelevat veneilijät ymmärtävät sen pelastautumisohjeeksi.
Nimikerkki "ämpärikin" voisi ystävällisesti kertoa lisätietoja kokemuksistaan. Missä ja milloin käytit ämpäriä ajoankurina, minkälainen oli tuulen nopeus, arvioitu aallonkorkeus, minkä kokoinen oli veneesi ja minkälaisessa tilanteessa pelastuit ämpäri-kikan avulla? Oliko tilanne samantapainen kuin siinä videossa? Miten pitkää köyttä käytit?Miten se ämpäri on kiinni köydessä? "Sinkkiämpärin" sanka voisi kestää? Muoviämpäri on aika kevyt, miten lie käyttäytyy vedossa?
- ei kestä
ajoankkurina? kirjoitti:
Kuulostaa enemmän aprikoinnilta kuin merenkulkijan kokemukselta. Jos laitan köyden jatkoksi ämpärin ja lasken sen vaikkapa 6-8 solmun vauhdissa laidan yli, mitä tapahtuu? Ämpäristä irtoaa kahva tai ämpäri hajoaa. Ne muoviämpärit, joita rauta- tai talouskaupoissa myydään ovat erinomaisia keittiökäyttöön ja veden kantamiseen, mutta eivät ajoankkuriksi. Tällaisenaan väitteesi on perustelematon eikä sitä ilman lisäselvityksiä pidä hyväksyä. Eikö tässä ole se riski, että aloittelevat veneilijät ymmärtävät sen pelastautumisohjeeksi.
Nimikerkki "ämpärikin" voisi ystävällisesti kertoa lisätietoja kokemuksistaan. Missä ja milloin käytit ämpäriä ajoankurina, minkälainen oli tuulen nopeus, arvioitu aallonkorkeus, minkä kokoinen oli veneesi ja minkälaisessa tilanteessa pelastuit ämpäri-kikan avulla? Oliko tilanne samantapainen kuin siinä videossa? Miten pitkää köyttä käytit?Sanka lähtee jo purjehtiessa vettä otettaessa, kun narun päässä olevan ämpärin heittää veteen, tempaa aika rajusti täyttyessä, sanka irti tavallisesta muoviämpäristä. Testattu.
- "kateellinen"
on, kun ei ole pahemmin näkynyt muuta kuin joku paketti siinä puomin päällä. Vielä vähemmin voi puhua purjehtimisesta jos veneessä on joku lippu mikä on kehäkolmosen sisäpuolelta. NC porukka voisi siirtyä moottorivene osastolle vuodattamaan kyyneliään, eivät taida huolia sinnekkään sitä porukkaa.
- matkapurjehtija
Niinkö on. En ottaisi Naticattia edes ilmaiseksi, jos minun pitäisi sillä "purjehtia". Ilmaiseksi tietysti voisin ottaa jos sen voisi heti myydä jollekin kaltaisellesi urpolle.
- "matkapurjehtija",
kokeilisit joskus oikeaa purjehdusta NC:n kannella sammumispisteessä Mariksessa notkumisen sijaan.
- ja katteja
Aika hölmö keskustelun aloitus, mutta olisi lukemani perusteella monella korkea aika päivittää tietonsa Nauticatesita. Vaikkapa tällä viikolla alkavilla messuilla !
- asenteella kans
http://www.runtjorden.com/
Vm. 1967 28-jalkaisella Albin Vegalla ruotsalaisnuorten poppoo on jo päässyt pidemmälle kuin valtaosa tämän foorumin urheista merikarhuista, veneen koosta ja merkistä riippumatta. Ruotsista Panaman, Australian ja Thaimaan kautta Sri Lankaan. Ja matka jatkuu. Siinä on sitä oikeaa asennetta!- on hyvä muistutus
siitä, että haaveiden toteuttaminen on mahdollista kaikille mattimeikäläisille. Totuushan on, että moni kuitenkin haaveilee pitkistä purjehduksista (vaikka ei uskalla tunnustaa), osa uhoaa pikkuretkillään, monella olisi sopiva vene, mutta enemmistöllä sittenkin menee "pupu pöksyyn". Keksitään tekosyitä miksi ei voida/haluta lähteä. Lopulta ei lähdetä ollenkaan, kun ollaan vanhoja tai sairaita.
- esimerkki
on hyvä muistutus kirjoitti:
siitä, että haaveiden toteuttaminen on mahdollista kaikille mattimeikäläisille. Totuushan on, että moni kuitenkin haaveilee pitkistä purjehduksista (vaikka ei uskalla tunnustaa), osa uhoaa pikkuretkillään, monella olisi sopiva vene, mutta enemmistöllä sittenkin menee "pupu pöksyyn". Keksitään tekosyitä miksi ei voida/haluta lähteä. Lopulta ei lähdetä ollenkaan, kun ollaan vanhoja tai sairaita.
tuo. Ja useimpien purjehtijoiden resurssien mukaan se oikea.
Vaikka isommalla veneellä (kuten tuo esimerkin Oyster, jos lompakko kestää) matka olisikin turvallisempi ja mukavampi. Outoa tässä on, että yleensä tällä palstalla ison veneen hyvät puolet halutaan kieltää, osa kirjoittajista tuntuu suorastaan kiihtyvän, jos puhutaan isosta (tai uudesta) veneestä.
- kova
Poika haaveilemaan...
- Gregor S
Minua vastaantulleet Nauticatit ovat lähes poikkeuksetta liikkuneet moottorilla, joten matkapurjehtijaksi kutsuminen on termin väärinkäyttöä.
- Nauticatit ei purjehdi?
Havaintojeni mukaan Nauticatien koneajo on tyypillistä nimenomaan meidän omilla vesillämme. Jostain syystä ne Itämeren ulkopuolella näkemäni catit liikkuivat yleisemmin purjein, mutta ne olivatkin muualle rekisteröityjä kuin tänne. Mikä voi olla selitys? Jospa se sittenkin riippuu kipparista eikä veneestä?
- Moottoriajelehtija
Jos matkapurjehtijoista puhutaan, niin vene on kyllä joku muu kuin katti. Matka-ajelehtijat ovat sitten erikseen.
- Urmell
Onpa kateellista väkeä vesillä kun tuollaiseen ilmiselvään trolliinkin pitää vastata noin katkerasti kuin mitä lähes kaikki aiemmat viestit ovat.
Itse purjehdin suomalaisella laatuveneellä enkä koskaan ole osannut kuvitella että kanssaveneilijät olisivat aivan näin kateellisia minulle kuin mitä viestit selkeästi osoittavat. Itse ajattelen jonkin pikkupurren nähdessäni: "Voi kuinka mukavaa että tuokin vähävaraisen oloinen perhe / porukka on päässyt mukaan tähän hienoon harrastukseen ja kyennyt hankkimaan veneen".
Mielestäni on pikkupurren kipparin kasvoista luettavissa se että ollaanko siinä liikkeellä ensiveneellä harjoitusmielessä vai sillä lopullisella veneellä olosuhteiden pakosta. Katkeruuden aste kasvoilla arvoveneen nähdessä kertoo tuon. - Wiki
Urmell kirjoitti:
Onpa kateellista väkeä vesillä kun tuollaiseen ilmiselvään trolliinkin pitää vastata noin katkerasti kuin mitä lähes kaikki aiemmat viestit ovat.
Itse purjehdin suomalaisella laatuveneellä enkä koskaan ole osannut kuvitella että kanssaveneilijät olisivat aivan näin kateellisia minulle kuin mitä viestit selkeästi osoittavat. Itse ajattelen jonkin pikkupurren nähdessäni: "Voi kuinka mukavaa että tuokin vähävaraisen oloinen perhe / porukka on päässyt mukaan tähän hienoon harrastukseen ja kyennyt hankkimaan veneen".
Mielestäni on pikkupurren kipparin kasvoista luettavissa se että ollaanko siinä liikkeellä ensiveneellä harjoitusmielessä vai sillä lopullisella veneellä olosuhteiden pakosta. Katkeruuden aste kasvoilla arvoveneen nähdessä kertoo tuon.Aikoihin ei ole hymyilyttänyt niin leveästi, kuin "Umerllin" syvämietteinen ja oman kaalin sisällön paljastava lause: "Itse ajattelen jonkin pikkupurren nähdessäni: "Voi kuinka mukavaa että tuokin vähävaraisen oloinen perhe / porukka on päässyt mukaan tähän hienoon harrastukseen ja kyennyt hankkimaan veneen"."
Jatka samaan tapaan... (Hmmm... sääli on sairautta, mutta neuvomaan en alennu ;-) - takaisin pienempään
Urmell kirjoitti:
Onpa kateellista väkeä vesillä kun tuollaiseen ilmiselvään trolliinkin pitää vastata noin katkerasti kuin mitä lähes kaikki aiemmat viestit ovat.
Itse purjehdin suomalaisella laatuveneellä enkä koskaan ole osannut kuvitella että kanssaveneilijät olisivat aivan näin kateellisia minulle kuin mitä viestit selkeästi osoittavat. Itse ajattelen jonkin pikkupurren nähdessäni: "Voi kuinka mukavaa että tuokin vähävaraisen oloinen perhe / porukka on päässyt mukaan tähän hienoon harrastukseen ja kyennyt hankkimaan veneen".
Mielestäni on pikkupurren kipparin kasvoista luettavissa se että ollaanko siinä liikkeellä ensiveneellä harjoitusmielessä vai sillä lopullisella veneellä olosuhteiden pakosta. Katkeruuden aste kasvoilla arvoveneen nähdessä kertoo tuon.Muistanpa aikoja kun omalla 22 jalkaisella purjehtiessa joku siihen aikaan käsittämättämän suuri 40 jalkainen meni vierestä ohi kuin juna. Ei siinä auttanut vaikka miten yritti trimmata purjeita. Tästä kai se syntyy halu aina vaan isompaan, kunnes alkaa ne ison veneen huonot puolet realisoitua.
Kyllähän tuollainen merikelpoinen pikkupursi on hauska purjehtia,helppo hallittava ja telakointi sekä hoito helppoa.
Kun pidemmät reissut on heitetty on taas aika palata huvipurjehdukseen ja unohtaa se muu, joka ei lopulta tärkeää ollutkaan. Vaan hyvät pikkupurret kuten Avancet ja muut vastaavat
alkavat olemaan hakusessa. Uusien pikkuveniden merikelpoisuus kun on vähän niin ja näin, kai ne kolmioradoille on suunniteltukin. - näet asian
takaisin pienempään kirjoitti:
Muistanpa aikoja kun omalla 22 jalkaisella purjehtiessa joku siihen aikaan käsittämättämän suuri 40 jalkainen meni vierestä ohi kuin juna. Ei siinä auttanut vaikka miten yritti trimmata purjeita. Tästä kai se syntyy halu aina vaan isompaan, kunnes alkaa ne ison veneen huonot puolet realisoitua.
Kyllähän tuollainen merikelpoinen pikkupursi on hauska purjehtia,helppo hallittava ja telakointi sekä hoito helppoa.
Kun pidemmät reissut on heitetty on taas aika palata huvipurjehdukseen ja unohtaa se muu, joka ei lopulta tärkeää ollutkaan. Vaan hyvät pikkupurret kuten Avancet ja muut vastaavat
alkavat olemaan hakusessa. Uusien pikkuveniden merikelpoisuus kun on vähän niin ja näin, kai ne kolmioradoille on suunniteltukin.noin. Ja lue vastakin niitä oppaitasi siten, että hyppäät yli kaikki pienten veneiden huonoista puolista kertovat kohdat.
- sinulla
takaisin pienempään kirjoitti:
Muistanpa aikoja kun omalla 22 jalkaisella purjehtiessa joku siihen aikaan käsittämättämän suuri 40 jalkainen meni vierestä ohi kuin juna. Ei siinä auttanut vaikka miten yritti trimmata purjeita. Tästä kai se syntyy halu aina vaan isompaan, kunnes alkaa ne ison veneen huonot puolet realisoitua.
Kyllähän tuollainen merikelpoinen pikkupursi on hauska purjehtia,helppo hallittava ja telakointi sekä hoito helppoa.
Kun pidemmät reissut on heitetty on taas aika palata huvipurjehdukseen ja unohtaa se muu, joka ei lopulta tärkeää ollutkaan. Vaan hyvät pikkupurret kuten Avancet ja muut vastaavat
alkavat olemaan hakusessa. Uusien pikkuveniden merikelpoisuus kun on vähän niin ja näin, kai ne kolmioradoille on suunniteltukin.kenties myynnissä sellainen harvinainen, niin hyvä ettei nittä enää tehdäkään, pikkupursi.
- takaisn pienempään
näet asian kirjoitti:
noin. Ja lue vastakin niitä oppaitasi siten, että hyppäät yli kaikki pienten veneiden huonoista puolista kertovat kohdat.
...onko siinäkin jotain kadehtimista jos haluaa vaihtaa pienempään? Sehän on vähän sama asia kuin olisi kyllästynyt tekemään 12 tuntista työpäivää ja haluaa parantaa elämänsä laauta ja hakeutuu vähemmän palkattuun työhön, missä riittää 8 tunnin työpäivä.
Vaan onko pienellä veneellä muitakin huonoja puolia kuin pienet sisätilat? Jos ei aio asua veneessä viikkokausia, tuolla ei kai ole väliä.
- Soromnoo
Voiko tällaista trollausta olla edes olemassa. Pursivertailua tärkeämpää on vain ihmisten luokittelu, sen tietää jo Dalai Lamakin.
- ZZZeus
Kyllähän tuo on osin oikeinkin mitä tuo NC1 sanoo.
Itse olen laittanut merkille että mitä kalliimpi vene sitä kauniimpi nainen siitä nousee laiturille.
Uusista Finngulfeista, Nauticateista, HR:istä, Najadeista jne. poikkeuksetta rantautuvat ne kunkin oman ikäluokkansa kuningattaret. Sen sijaan ylipainoista ja jopa muutenkin vähemmän kukkeaa naista astuu laiturille homeskandeista ja puoliliukuvista motokipposista.
Tutkikaa tekin tätä asiaa ensi kesänä! - Szom
ZZZeus kirjoitti:
Kyllähän tuo on osin oikeinkin mitä tuo NC1 sanoo.
Itse olen laittanut merkille että mitä kalliimpi vene sitä kauniimpi nainen siitä nousee laiturille.
Uusista Finngulfeista, Nauticateista, HR:istä, Najadeista jne. poikkeuksetta rantautuvat ne kunkin oman ikäluokkansa kuningattaret. Sen sijaan ylipainoista ja jopa muutenkin vähemmän kukkeaa naista astuu laiturille homeskandeista ja puoliliukuvista motokipposista.
Tutkikaa tekin tätä asiaa ensi kesänä!Totta on, mutta miehissä tilanne taitaa olla päinvastoin: Uusien pursien kipparit usein rouvaan verraten sen oloisia, että valloitus on tehty muulla kuin seksuaalisella vetovoimalla. Elämme nääs markkinataloudessa. Kaikki on kaupan ja on jo ollut jonkin aikaa. Hunajasuiden touhua voi seurailla vaikka Nauvon vierasvenesatamassa, jos ihailee simppeliä esillä oloa. Omasta puolestani arvostan kyllä sitäkin touhua, onhan kansantalouden turboruuvi pyrkyryys. Jos taas rahaa on ilman työtä kertynyt, on nykyään hyvä käytäntö tuo hyväntekeväisyys; sillä voi tehdä itsensä todella hyödylliseksi.
- Anonyymi
Naurettavaa uhoamista. Olen käynyt Azoreilla JON-30:llä ja hyvin meni.
- Anonyymi
Miksi vastailet täällä yli 13 vuotta vanhoihin vedätyksiin? Suosittelen purjehduksen aloittamista, on hieno harrastus!
- Anonyymi
Yli 95% ei halunnut Nauticatteja ja siksi niitä ei valmisteta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331