Alokasaika pahinta?

Onko näin?

Alkaako alokaskauden jälkeen olo / tehtävät helpottua?

9

10409

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itselle alokasaika oli ainakin se kaikista raskain... varsinkin henkisesti. Oli niin paljon uutta asiaa opittavana, eikä heti edes tuntenut sieltä juuri ketään. Mutta mokista oppii, ja pian pääsee systeemiin sisälle... kun alokasaika on ohi, on varmasti jo ehtinyt tutustua ihmisiinkin jne.

• Tzjrk

Perheemme nuorimies oli armeijassa viime vuonna ja hänen yksikössään alokaskausi oli melko löysää touhua. Toisinaan hänen juttuja kuunnellessani oli jopa vaikea uskoa tämän päivän armeijaa samaksi paikaksi, jossa itse aikanaan palvelin. Tästä huolimatta hänenkin yksikössä sattui useita keskeyttämisiä kahden ensimmäisen viikon aikana, joten se on hyvin pitkälti jokaisesta itsestään kiinni, tuntuuko olo helpolta vai alkaako ahdistaa. Todettakoon vielä, että tuohon kahteen ensimmäiseen viikkoon ei edes sisältynyt mitään fyysisesti raskasta touhua, joten keskeytysten syyt lienevät olleet lähinnä henkisellä puolella.

• .................

Se riippuu ihan täysin siitä mihin päädyt jatkokoulutettavaksi. Voit päätyä helppoon tehtävään, tai voit päätyä johonkin rankempaan jossa saat tehdä hommia paljon enemmän kuin alokkaana.

• itse olin panssarivaunukomppaniassa, ja vaunumiehen hommat eivät todellakaan ole mitään rankimpia. Silti alokaskausi oli ihan keskirankka, sai ihan todenteolla hiki päässä tehdä töitä että pysyi mukana menossa... en siis ollut ihan paskassa kunnossakaan, mutta en sentään cooperissa kolmea tonnia juossut. keskikuntoinen siis.
        Pointti kuitenkin oli että ei se jatkokoulutuksesta riipu... se riippuu kouluttajista. Itsellä oli jääkärialiupseerikurssin käyneitä, eli astetta kovempikuntoisempia kavereita kuin jotkut tykärit... (mitenkään väheksymättä)... naapuriyksiköstä kun tulivat, ehkä sen takia pitivät aika kovaa tahtia tuon ekan 8 viikon aikana.

• res. vänr.
        proximax kirjoitti:

itse olin panssarivaunukomppaniassa, ja vaunumiehen hommat eivät todellakaan ole mitään rankimpia. Silti alokaskausi oli ihan keskirankka, sai ihan todenteolla hiki päässä tehdä töitä että pysyi mukana menossa... en siis ollut ihan paskassa kunnossakaan, mutta en sentään cooperissa kolmea tonnia juossut. keskikuntoinen siis.
        Pointti kuitenkin oli että ei se jatkokoulutuksesta riipu... se riippuu kouluttajista. Itsellä oli jääkärialiupseerikurssin käyneitä, eli astetta kovempikuntoisempia kavereita kuin jotkut tykärit... (mitenkään väheksymättä)... naapuriyksiköstä kun tulivat, ehkä sen takia pitivät aika kovaa tahtia tuon ekan 8 viikon aikana.

Kyllä alokasaika voi jollekin olla intin rankin aika, mutta itselleni ainakin jääkäri-RUK oli se kovin vaihe. AUK I oli myös henkisesti rankka, kun ei tiennyt, että mihin seuraavaksi päätyy. Alokkaana oli aika kivaa ja iisiä näin jälkeen päin ajatellen.
        Eli riippuu siis ihan tehtävästä, onko alokasaika se rankin vai ei.

• res. vänr. kirjoitti:

Kyllä alokasaika voi jollekin olla intin rankin aika, mutta itselleni ainakin jääkäri-RUK oli se kovin vaihe. AUK I oli myös henkisesti rankka, kun ei tiennyt, että mihin seuraavaksi päätyy. Alokkaana oli aika kivaa ja iisiä näin jälkeen päin ajatellen.
        Eli riippuu siis ihan tehtävästä, onko alokasaika se rankin vai ei.

no tuota näkökulmaa en kyllä ajatellutkaan... toki voi AUK tai RUK olla kovempi paikka kuin alokaskausi, mutta se tosiaan riippuu ihan palveluspaikasta ja edelleen niistä kouluttajista. Kuitenkin normaalille rivimiehelle alokasaika on yleensä rankempi kuin loput palvelusajasta.

• alokkaan ystävä

www.reserviin.com tervetuloa kyselemään palveluskesta.

• dsdsr

Eipä voi kyllä sanoa että se alokasaika mitään raskata on. Jos vähänkin peruskuntoa löytyy ennen inttiin menoa niin melko varma voi olla että sitä ei enää ole kun sieltä pois pääsee.

• rajasissi

Rajajääkärikomppaniat on pieniä verrattuna puolustusvoimien suuriin prikaateihin ja alokasajan "tavoille opettaminenkin" sujuu mukavasti. Loppusodassa olimme jo edellisen saapumiserän johtajien kanssa hyviä kavereita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe