Lomittajan miete töistä....

miina

Mikä asia tai mikä työ rassaa lomittajia onko kokemusta? minulle jäiset pyöröpaalirehut niin purappa hajalle...

36

3507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghgfd

      On aina tervetullutta

    • Nimetön

      Ihan vaan se, että isäntä ja emäntä antavat molemmat aivan erilaiset ohjeet. Siinä sitten miettimään kummalla lailla väännetään. Joskus vielä vanhaemäntä tai isäntä tulee antamaan kolmannen ja neljännen neuvon ;)

      • pimeemaito

        niinkuin parhaaksi näet. Meille ainakin on uusi näkökulma tervetullut. Jos ohjeet on typeriä tai vaatii aikaa perusteettomasti, niin sanot vain että joojoo. Sitten teet niinku parhaaksi näet. Kokemusta teiltä löytyy monista navetoista, useimmiten lomittaja tietää sen helpoimman/parhaimman tavan hoitaa joku työvaihe ;)


      • Anonyymi
        pimeemaito kirjoitti:

        niinkuin parhaaksi näet. Meille ainakin on uusi näkökulma tervetullut. Jos ohjeet on typeriä tai vaatii aikaa perusteettomasti, niin sanot vain että joojoo. Sitten teet niinku parhaaksi näet. Kokemusta teiltä löytyy monista navetoista, useimmiten lomittaja tietää sen helpoimman/parhaimman tavan hoitaa joku työvaihe ;)

        Tai sitten lomittaja tekee, niinkuin jossain muualla on tehty, vaikka se tapa ei sovi senhetkiseen navettaan ollenkaan. Fyysisen työn välttely, ja sen korvaaminen Avantilla temppuiluun on meillä johtanut mm. siihen, että lehmien ruokinta on viivästynyt jopa tunnin aikataulusta. Lomittaja kuittasi, että '' on niillä koko päivä aikaa syödä'. Ei ole. Niillä pitäisi olla pöytä täynnä koko ajan, ja lypsyn jälkeen maha täynnä ja koko päivä aikaa MÄREHTIÄ.


    • kyllä vain

      ne on kamalimmat...ja purat aina sen verran, että ehkäpä seuraavaan jakoon saisi sulamaan niitä...jos mahtuu, useimmiten ei mahdu.

      Toinen mikä ihan oikeasti välillä "rassaa" on nämä täytöt. Esim jauhokärryt/purukärryt jne... Täytät seuraavaa kertaa varten valmiiksi niin ne on tyhjät, ei ole seuraava viittinyt täyttää.

      Parasta on kyl edellisen lomittajan jäljiltä kun on täytetty ja laitettu nin siitä on mukava jatkaa

    • lomittajana 10 v

      se laittaa väliin rassaan, kun molemmat ovat lomalla, vaikka toisen kuuluisi olla navetassa.Silloin varsinkin, kun olisi itsellä vaikka hammaslääkäri ja myöhästyt siksi, että sinulta menee toisen työosuuden tekoon niin paljon ylimääräistä aikaa.Tästä oppineena varaan kaikki vastaavat ajat keskelle päivää, että ehtisi paikanpäälle.Monetkaan eivät ajattele, että lomittajallakin saattaa olla omiakin asioita hoidettavana.

      • lomaoikeutettu

        Miksi teet sen toisenkin työt? Nyt pikaseti ilmotus lomatoimistoon, että lomaoikeutta käytetään väärin. Missä tämmöstä vielä edes tapahtuu?
        Itse olen maitotilallinen ja ei tulisi pieneen mieleenikään olla pois navetasta ilman että olisimme molemmat lomalla. Puhukaa ihmeessä ja vaatikaa että asialle tehdään jotain, ei ne asiat muuten muutu. Täällä aalueella ainakin lomatoimisto on tehnyt selväksi jo aikapäiviä sitten että jos molemmat on pois navetasta siitä menee sitten myös ne lomapäivät. Jos toinen ei ole lomalla on hän sitten myös siellä navetassa. Jos ei ole, lomittajalla on velvollisuus ilmoittaa asiasta lomatoimistoon.
        Lomittajan ei todellakaan tarvitse tehdä ilmasta työtä ellei itse halua!


    • Huru-ukko...

      1. Huonot tiet, joilla särkee autonsa ja sitten se, että kunta maksaa kilometrikorvausken vain yhdeltä edestakaiselta matkalta.(Ottakaapa muutkin lomittajat kantaa!!!)

      2. Se, että kum menet lomittamaan isäntä sanoo, että joku vehe on oikutellut, mutta kyllä se pelaa... Ja sitten, kun isännän auton takavalot häviää, huomaatkin tekeväsi remonttia. Ärkele, että on kumma, ettei niitä vehkeitä voi laittaa kuntoon ennen lomitusta!!!!!!!

      • Lomittajana yli 10v

        Toi kilometrikorvausjuttu saisi mennä uusiksi.Joka kilometristä saisivat maksaa ja kun ajatellaan, millaisia teitä me ajamme, ne ovat aika kuluttavaa ajoa autollekkin ja huonolla autolla ei voi ajaa, koska menopelin pitää olla sen verran luotettava, että pääset töihin.


      • risoo
        Lomittajana yli 10v kirjoitti:

        Toi kilometrikorvausjuttu saisi mennä uusiksi.Joka kilometristä saisivat maksaa ja kun ajatellaan, millaisia teitä me ajamme, ne ovat aika kuluttavaa ajoa autollekkin ja huonolla autolla ei voi ajaa, koska menopelin pitää olla sen verran luotettava, että pääset töihin.

        eniten tuo matkoihin kuluva aika,siitä kun sais ees osan työajaksi niin ei tarttis tehä sellasia joutavia töitä työajan täyttymiseksi....


      • miina

        Ja yks juttu minua vaivaa kun ovat,Kovat pakkaset kah kestääkö kantti, jos hevonen (auto) simahtaa kesken ajomatkan pakkasella voe helvata helvata mistä aamuyöllä sitä haetaan apua, onneks tätä ei oo vielä tapahunut...


      • perheellinen
        risoo kirjoitti:

        eniten tuo matkoihin kuluva aika,siitä kun sais ees osan työajaksi niin ei tarttis tehä sellasia joutavia töitä työajan täyttymiseksi....

        Kilometrit ja ajoaika muakin risoo. Ainakin meidän alueella näyttäis matkat vaan pitenevän, alle 30km siivu on turha haaveilla ennemminkin 40-50km siivu ja on sitä yli 80km ajeltu. Näin pienten lasten äitinä ketuttaa autossa istuminen, kun ei muutenkaan oikein kerkiä lapsia näkemään...


      • se menee..
        perheellinen kirjoitti:

        Kilometrit ja ajoaika muakin risoo. Ainakin meidän alueella näyttäis matkat vaan pitenevän, alle 30km siivu on turha haaveilla ennemminkin 40-50km siivu ja on sitä yli 80km ajeltu. Näin pienten lasten äitinä ketuttaa autossa istuminen, kun ei muutenkaan oikein kerkiä lapsia näkemään...

        Meillä matkat pisimmillään yli 100km siivu! Alle 50km (yhteen suuntaan) ei juuri ole!!! Päivämatkat omasta pussista.Mietityttää päivittäin miksi tätä teen? Yöunet jäävät vajaiksi ja väsyttää kuten arvata saattaa. Harrastukset? Mitä ne on?? Auto vie suuren osan tilistä. Pääkopan tutkimuksiin tässä täytyis kai mennä, kun tällaista työtä vapaaehtoisesti teen!


      • Anonyymi

        Jos se isäntä laski sen varaan että,sinä korjaat,kun tulet hommiin,minun mielestä joku,osaamisen rajoissa oleva korjaustyö,toi mukavaa vaihtelua,kolaamisen lomaan.


    • tulee tänne sotkemaan

      Toimivat kuviot! Pkele! Ajelevat hienoilla viroautoilla ja luulevat olevansa jotain. On varmaa, ettei meikäläisillä palkka nouse seuravaan kymmeneen vuoteen!

    • kolffi

      sosiaalitilat rassaa.tai vois kysyä et mitkä sosiaalitilat??kun niitä ei ole.nytkin kun oli -35 niin oli kiva laittaa kylmät haalarit päälle ja jäiset saappaat jalkaan.kotona en viitsi kuskata koska asun rivitalossa niin ei ole paikkaa missä niitä säilyttäisi.
      yleensä ne saa vaihtaa jossain karjakeittiön nurkassa mistä sattuu löytämään vähän kuivemman paikan :(

      • mie...

        Tätä minäkin olen miettinyt kun tuntuu että harvasta navetasta sosiaalitiloja löytyy. Luksusta on jo jos saat vaihtaa vaatteet pannuhuoneessa tai lämpökeskuksessa.


      • Paalinpyörittäjä
        mie... kirjoitti:

        Tätä minäkin olen miettinyt kun tuntuu että harvasta navetasta sosiaalitiloja löytyy. Luksusta on jo jos saat vaihtaa vaatteet pannuhuoneessa tai lämpökeskuksessa.

        Uusista navetoista löytyy sosiaalitilat, mutta minullakaan ei ole sellaisia, mutta on sentään patteri entisessä karjakeittiössä saappaitten kuivatusta varten ja pysyy se vesimittarikin samalla sulana.


      • miina
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Uusista navetoista löytyy sosiaalitilat, mutta minullakaan ei ole sellaisia, mutta on sentään patteri entisessä karjakeittiössä saappaitten kuivatusta varten ja pysyy se vesimittarikin samalla sulana.

        Mutta missä WC? Hitto ku kusettaa kouruunko pitää tehdä tarpeet..Minua risoo eniten tuo kameravalvonta minä käännän kameran seinään päin. Jotta voi tehdä tarpeet.


      • Paalinpyörittäjä
        miina kirjoitti:

        Mutta missä WC? Hitto ku kusettaa kouruunko pitää tehdä tarpeet..Minua risoo eniten tuo kameravalvonta minä käännän kameran seinään päin. Jotta voi tehdä tarpeet.

        Vanhan ruuman päältä löytyy ulkovessa ja sisältä tietty kaikilla mukavuuksilla, mutta isommat asiat on lomittajat yleensä toimitelleet kotonaan.


      • kolffi
        miina kirjoitti:

        Mutta missä WC? Hitto ku kusettaa kouruunko pitää tehdä tarpeet..Minua risoo eniten tuo kameravalvonta minä käännän kameran seinään päin. Jotta voi tehdä tarpeet.

        ja sit ku oot siel perse pystyssää kourun päällä niin ihan varmaan joku tulee navettaan vaik siel ei olis ketään näkyny viikkoon :(


      • cityemäntä
        miina kirjoitti:

        Mutta missä WC? Hitto ku kusettaa kouruunko pitää tehdä tarpeet..Minua risoo eniten tuo kameravalvonta minä käännän kameran seinään päin. Jotta voi tehdä tarpeet.

        voihan sitä kysäistä talosta josko saa vessassa käydä tarpeen tullen?
        ei kait kukaan kiellä...heti ku meet taloon,kysyt saako vaatteet vaihtaa porstuassa ja käydä siellä vessassa jos tarvii...
        on vielä monia niin vanhoja röttelönavetoita ettei niissä ole vessaa ja tekemään niitä ei jälestäpäin aleta,jos vaikka tiedossa tulevaisuudessa uus navetta tai lopettaminen tms...
        moni työ sitäpaitsi on paljon sitovampaa kuin navettatyö,ei varmaan lasketa housuja moneen tuntiin monissakaan hommissa,kyllä 3-4tuntia jaksaa jos aamukusella on kotona käyny???


      • Anonyymi
        miina kirjoitti:

        Mutta missä WC? Hitto ku kusettaa kouruunko pitää tehdä tarpeet..Minua risoo eniten tuo kameravalvonta minä käännän kameran seinään päin. Jotta voi tehdä tarpeet.

        Ei kö josssain ole suositeltu tena pöksyjä........😎😎😎


    • Lomittaja itekki

      ole niin ettei semmosta työtä ookkaa missä ei joku rassais... Itteeni rassaa eniten nuo joutavat valittajat ja laiskat lomittajat ( katotaan vierestä ja paukutellaan hanskoja kun toinen tekee )....

    • Anonyymi

      Mites jos,se purusaavi on jäänyt täyttämättä........?

    • Anonyymi

      Paikallis yskimöiden yhdistymisien myötä,hommat meni varsin paskamaisiksi,pitkiä ajomatkoja,ei niin mukavia paikkoja lomittaa....jne.

    • Anonyymi

      https://yle.fi/a/74-20076817

      Sitä jossain vaiheessa,vuosien mittaan voi saada tarpeekseen,pitkistä ajomatkoista ja kaksiosaisista työpäivistä

      • Anonyymi

        Lomatoimi voi vaikuttaa siihen, millaisia ajomatkoja tulee. Ainakin täällä, jossa tilat on tiheässä, ja omassa kuntakeskuksessakin asuu vähintään 10 lomittajaa. Meidän rengaslomittajat (joita ei juuri koskaan saa) tulevat 10-30km päästä, mutta tiedän noiden muutaman kilometrin päässä asuvien ajavan joskus jopa 60 km lähikuntien laidoille. Ja niistä kunnista ajetaan vastaavasti tänne...varsinkin sijaisavussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lomatoimi voi vaikuttaa siihen, millaisia ajomatkoja tulee. Ainakin täällä, jossa tilat on tiheässä, ja omassa kuntakeskuksessakin asuu vähintään 10 lomittajaa. Meidän rengaslomittajat (joita ei juuri koskaan saa) tulevat 10-30km päästä, mutta tiedän noiden muutaman kilometrin päässä asuvien ajavan joskus jopa 60 km lähikuntien laidoille. Ja niistä kunnista ajetaan vastaavasti tänne...varsinkin sijaisavussa

        Varmaan toimisto kohtaisia eroja,miten asiat hoituu ja niitä mutkistaa vielä,kun yrittäjät valkkaa lomittajia ja lomittajat lomituspaikkoja (mää en men sinne tai,sitä me ei huolita) siihen tapaan.
        Ristiin ajattamista on varmaan paljon.


    • Anonyymi

      olettako muut naislomittajat alkana seksisuhteeseen isännän kansa? aloin ja nyt ois koko ajan kärttämässä. ei tarvi paljon tehä töitä. :)

      • Anonyymi

        Ja höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpö höpö.

        tosijuttu on.yritän ehkä emännäksi tilalle jos isäntä pitenpään kiva ja jaksava.


      • Anonyymi

        Mylläri tienaa myllynsä,kiekkumarallallei ja myllärin tyttö...........


    • Anonyymi

      Keskellä korpea,navigaattori lakkaa toimimasta,toistaa vaan jatkuvasti.....Laskee uudelleen........Laskee uudelleen.........

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe