Onko sosiaalisten tilanteiden pelkoon liittyvään jännittämiseen saatavilla mitään lääkkeitä ilman reseptiä? Jännitys estää monesti menemästä pelottaviin tilanteisiin, ja lääkärille hakeutuminenkin on sen takia jäänyt tekemättä. Apteekista voisin käydä ostamassa jotain, jos tietäisin sopivan tuotteen nimen. Mitään sen epämääräisempää en ole pystynyt kysymään henkilökunnalta vaan olen lähtenyt tyhjin käsin pois.
Lääkettä ilman reseptiä?
11
22955
Vastaukset
- Sairaan/Terveyden hoitaja
Yhtä paljon? Mitäpä jos kävisit ensin juttelemassa sairaanhoitajan kanssa ja pyydät vaikka häntä selittämään asiasi lääkärille.
On hyvin tuskallista, kun ei pysty esittämään asiaansa, valitettavasti tämä vielä ymmärretään helposti väärin.
Luontaistote puoletahan löytyy erilaisia tuotteita joista voisi olla apua, tosin niiden vaikutuksiahan ei ole virallisesti testattu ja niidenkin käytöstä voi tulla erilaisia haittoja.
Aromaterapian alueelta löytyy ehkä helppokäyttöisimmät tuotteet, niistäkin kannattaa kuitenkin kysyä asiantuntijoilta. - saa.
Apteekista saa muistaakseni Valrian nimistä lääkettä ilman reseptiä. Mutta kokemuksesta voin sanoa ettei se auta pätkääkään. :/ Jos haluat TOIMIVIA lääkkeitä, kannattaisi vain suosiolla kääntyä lääkärin puoleen.
- omalla kokemuksella
Lääkäriin kannattaa ihan oikeasti mennä ja selittää, että pelkää sosiaalisissa tilanteissa (omaa kokemusta). Mitä nopeammin hoitoon menee sitä helpommin ja nopeammin siitä voi päästä eroon. Terveyskeskuslääkäri voi määrätä esim. oxaminia pelkotiloihin ja ahdistukseen ja ranoprinia (beetasalpaajaa) sydämen tykytykseen, mutta jos nämä ym muut eivät auta niin sitten tarvitaan vahvempia lääkkeitä ja mahdollisesti keskustelu apua. Kokemuksesta tiedän, että ensimmäinen kynnys sosiaalisten tilanteiden pelossa ym liittyvissä ongelmissa on juuri hoitoon hakeutuminen, mutta kun hoitoon on uskaltautunut lähteä, niin siihen liittyvät pelot alkavat vähitellen vähentyä. Yksi hyvä merkki siitä milloin lääkäriin kannattaa mennä on se jos alkaa vältellä joitakin tiettyjä sosiaalisia tilanteita tietoisesti tai melkeinpä tiedostamattakin. Ongelmana sosiaalisten tilanteiden pelossa on, että pelot alkavat yleistyä muihinkin tilanteisiin missä ennen ei niin paljoa pelottanut tai ahdistunut (tietenkin tämä on yksilöllistä). Lääkäriin kannattaa siis tosiaan mennä ja selostaa tilanne rehellisesti niin kuin se on.
- ovat auttaneet
minua sosiaalisten tilanteiden pelossa, ne estävät sydämen nopean tykytyksen, olipa kuin jännittävä tilanne tahansa niin sydän ei lyö normaalia nopeampaa.
Mutta niitä saa vain reseptillä.- taas.
Syön kanssa noita beetasalpaajia ja auttavat nimenomaan kuvailemisiisi oireisiin ja vieläpä auttavat, myös toimivat ainakin mulla! :)
Mutta spyykkisiin oireisiin sillä ei ole mitään tehoa, niin kun ei kuulukaan olla tolla lääkkeellä. Eli se ei sinäänsä kyllä poista sitä pakokauhua/stressiä/jännitystä mutta toimii fyysisiin oireisiin. :) Tsemiä, koita mennä lääkärille. :) - kaikki..
taas. kirjoitti:
Syön kanssa noita beetasalpaajia ja auttavat nimenomaan kuvailemisiisi oireisiin ja vieläpä auttavat, myös toimivat ainakin mulla! :)
Mutta spyykkisiin oireisiin sillä ei ole mitään tehoa, niin kun ei kuulukaan olla tolla lääkkeellä. Eli se ei sinäänsä kyllä poista sitä pakokauhua/stressiä/jännitystä mutta toimii fyysisiin oireisiin. :) Tsemiä, koita mennä lääkärille. :)jännitykset ja pelot kun aloin syömään niitä beetasalpaajia..eli kun fyysiset oireet hävisi niin hävis myös psyykkiset..tai ainakin väheni niin paljon että ne ei enään haittaa mun elämääni..:)
- guuguu79
Varaa ihmeessä aika lääkäriin mahdollisimman pian - vaikka heti kun luet tämän. Mitään rohdoksia ei kannata syödä. Sosiaalinen
fobia (sosiaalisten tilanteiden pelko) kehittyy ilman hoitoa usein pahempaan suuntaan (ei siis parempaan) ja saattaa vammauttaa pidempään jatkuessa ihmisen täysin ja aiheuttaa esim. vaikean depression (masennustila). Itse olen kärsinyt sosiaalisesta fobiasta noin 16 vuotta. Lääkkeitäkin olen käyttänyt jo yli 10 vuotta, mutta vasta nyt on alkanut löytyä sopivia yhdistelmiä. Lääkärissä käynti ei siis ole pitkän taistelun loppu vaan alku eikä myöskään kannata odottaa mitään ihmepilleriä - sellaista ei nimittäin ole. Beetasalpaajat kuten propranololi (Propral) lievittävät ainoastaan fyysisiä oireita (punastuminen, hikoily ym.) eli ne eivät tehoa ahdistuksen tunteeseen. Masennuslääkkeet ("onnellisuuspillerit") ovat yleisesti ottaen suurilla annoksilla melko tehokkaita ahdistusoireisiin. Masennuslääkkeistä löytyy useita eri ryhmiä yleisimpinä SSRI:t (Seronil, Zoloft, Cipralex, Seroxat, Fevarin ym.),
SNRI:t (Efexor, Mirtazon, Ixel ym.) ja MAO-A-estäjät (Aurorix). Yleensä lääkitys aloitetaan SSRI-lääkkeillä ja jos ne eivät tehoa niin sitten siirrytään SNRI-lääkkeisiin tai kombinaatioihin. Sosiaaliseen fobiaan olen itse todennut omalla kohdallani Efexorin (venlafaksiinihydrokloridi),
jota tälläkin hetkellä käytän maksimiannoksella 375 mg/vrk, auttavan parhaiten. Bentsoihin (bentsodiatsepiinit) ei kannata koskea kuin
akuutissa paniikissa, koska niihin voi pahasti riippuvaiseksi (omaa kokemusta löytyy). Eli ei muuta kuin puhelin käteen (jännittäisi ja ahdistaisi kuinka paljon tahansa) ja varaa aika. Jos jännität soittamista, niin muista, että jännityksen huippu on juuri ennen kuin toisessa päässä vastataan eli kun olet saanut ensimmäisen
sanan suustasi niin helpottaa...- PIMBO!
Puhut ylpeänä kuin tietäisit kaiken kaikesta! Sitten lätkit Wikipediasta noita termejä!
"Lääkkeitäkin olen käyttänyt jo yli 10 vuotta, mutta vasta nyt on alkanut löytyä sopivia yhdistelmiä."
AIKA HEIKKOA! Eihän tuollaisilla kokemuksilla saisi edes muita neuvoa HERRANJESTAS SENTÄÄN!
- esiintymispelosta kä
jos haluaa beetasalpaajia ja on alaikäinen tarvitseeko niihin vanhempien suostumuksen?
- Ei tarvinnut
ainakaan 16-vuotiaana.
- Ei toimi kaikilla
Betasalpaajia lykkäsivät minullekkin, meinas lähteä taju kun alensivat verenpainetta ja oli melkoset annostukset...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006394
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283200Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869