Yksinkertaisesti

Jeesus=Jahve

Jeesus on itsestään ikuisesti olemassa oleva Jumala. Jumalan persoonia on kolme. Kaikki kolme ovat yhtä ja aina olemassa.

Jeesus on Luojamme. Hän on Jumalan Sana jonka kautta kaikki on tehty.

kaikki muu on järkeilyä, ihmisen epäilystä Jumalan kolminaisuudesta.

Jumala on yksi ja kolme persoonaa.

8

213

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristillisen seurakunnan uskontunnustus yksinkertaisimmillaan on:

JEESUS ON HERRA.

Aapeli Saarisalo selittää asiaa tällä tavalla:

"Kreikankielen sanaa Kyrios (Herra) käyttivät juutalaiset vastaamassa hepreankielistä pyhää nimeä Jahvea. Jeesuksella on siis Jumalan oma nimi, Hän on kolminaisuuden persoona. Lause 'Jeesus on Herra' sisältää tiivistetyssä muodossa kristillisen seurakunnan uskontunnustuksen."

• hirvas

raamattua tutkien tulee väkisinkin eteen paikkoja, jossa selvästi voidaan erottaa Jumala (JHWH) ja Jeesus.
      Miksi Jeesus puhuisi Isästään, jos Hän itse olisi Isä ? Esimerkiski tässä:

16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi HÄN kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja HÄN näki JUMALAN HENGEN tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
      17 Ja katso, TAIVAISTA KUULUI ÄÄNI, joka sanoi: "Tämä on MINUN RAKAS POIKANI, johon MINÄ olen mielistynyt".

Miten tästä voidaan edes päätellä, että Jeesus on sama kuin itse Jumala, koska JHWH puhui taivaasta?

Lisäksi tässä voidaan myös erottaa se kolmas, eli Pyhä Henki.

• kolminaisuuden mysteeri

Tässähän se kolminaisuuden mysteeri juuri tuleekin esiin. Jeesus on Herra on Jahve, ja kuitenkin Hän on eri henkilö kuin isänsä. Ja sitten on vielä Henki, josta on monenlaisia kuvia, Ilmestyskirjassa mm. tällä tavalla:

"Ja valtaistuimesta lähti salamoita ja ääniä ja ukkosen jylinää; ja valtaistuimen edessä paloi seitsemän tulisoihtua, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä."
        Ilm. 4:5

Seuraavassa luvussa on kuvattu Jeesusta ja Pyhää Henkeä tällä tavalla:

"Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän lennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan."
        Ilm. 5:6

Itse Isää on kuvattu näin:

"Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja.
        Ja istuja oli näöltänsä jaspis- ja sardionkiven kaltainen; ja valtaistuimen ympärillä oli taivaankaari, näöltänsä smaragdin kaltainen."
        Ilm. 4. 2-3

• ymmärrä

että Isä ja Poika ovat kaksi eri persoonaa ja SILTI yksi ja sama Jumala??? Vai väitätkö, että Jeesus on jotenkin vähäisempi persoona kuin Isä?

Kolminaisuusoppihan yrittää selittää sitä selittämätöntä mysteeriä, että on olemassa kolme eri persoonaa, jotka ovat yksi Jumala. Tämä on täysin selvää kun lukee Raamatusta kaikki mitä siellä sanotaan Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä.

• sitäkään

että sanat Jumalan poika ovat viittaus Daavidiin? Eli että Isä toteaa taivaasta Pojastaan, että hän on uusi Daavid, joka istuu Jumalan valtaistuimelle Daavidin kaupungissa. Sinulla näyttää olevan aika pahoja aukkoja Raamatun tuntemuksessasi. Jeesus on myös uusi Salomo, koska Jumala sanoi Salomolle, että hän on Jumalan mielitietty (Jedidja).

• hirvas
        ymmärrä kirjoitti:

että Isä ja Poika ovat kaksi eri persoonaa ja SILTI yksi ja sama Jumala??? Vai väitätkö, että Jeesus on jotenkin vähäisempi persoona kuin Isä?

Kolminaisuusoppihan yrittää selittää sitä selittämätöntä mysteeriä, että on olemassa kolme eri persoonaa, jotka ovat yksi Jumala. Tämä on täysin selvää kun lukee Raamatusta kaikki mitä siellä sanotaan Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä.

persoona kuin Jumala (JHWH).

Joh. 10:29
        Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on SUUREMPI kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
        Joh. 13:16
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole PALVELIJA HERRAANSA SUUREMPI eikä LÄHETTILÄS LÄHETTÄJÄÄNSÄ SUUREMPI.

Joh. 14:28
        Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI

Siis Jeesus itse sanoi Isän olevan Häntä suurempi (ylempänä).

• taas kerran
        hirvas kirjoitti:

persoona kuin Jumala (JHWH).

Joh. 10:29
        Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on SUUREMPI kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
        Joh. 13:16
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole PALVELIJA HERRAANSA SUUREMPI eikä LÄHETTILÄS LÄHETTÄJÄÄNSÄ SUUREMPI.

Joh. 14:28
        Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI

Siis Jeesus itse sanoi Isän olevan Häntä suurempi (ylempänä).

Jeesus sanoi myös olevansa yhtä Isän kanssa = samalla viivalla.

Se on hänen IHMISYYTENSÄ, joka on Isän alapuolella, EI hänen jumaluutensa.

• hirvas
        taas kerran kirjoitti:

Jeesus sanoi myös olevansa yhtä Isän kanssa = samalla viivalla.

Se on hänen IHMISYYTENSÄ, joka on Isän alapuolella, EI hänen jumaluutensa.

laajemmin sitä, niitä tekoja, joita Isä käskee Hänen tehdä.

25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. NE TEOT, joita minä teen ISÄNI NIMESSÄ, ne todistavat minusta.
        26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
        27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
        29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
        30 Minä ja Isä olemme yhtä."

Molemmat ovat siis saman asian takana, samanmielisiä, yhtä mieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko vassarin lääkkeet(mt) jääneet taas ottamatta

Sen verran järjetöntä persuhuutoa taa näkyville. Tuo yksi häiriintynyt ei osaa kuin "huutaa" isoilla kirjaimilla, se on
      Maailman menoa
      47
      1492
    2. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      59
      890
    3. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      657
    4. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      87
      637
    5. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      595
    6. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      43
      573
    7. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      56
      564
    8. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      7
      532
    9. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      521
    10. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      70
      520
    11. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      23
      517
    12. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      61
      515
    13. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      513
    14. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      37
      496
    15. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      14
      481
    16. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      472
    17. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      132
      439
    18. 42
      418
    19. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      45
      409
    20. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      26
      389
    Aihe