Aina pakkasella ja lumipyryssä ko. junat joudutaan vaihtamaan tavallisiin juniin että junaliikenne edes välttävästi pelaisi.
Jos tuota vertaisi autoiluun niin aina vähän huonommassa kelissä pitäisi vaihtaa kakkosautoon.
Paiskaisin kyllä äkkiä sellaisen laitteen takas kauppaan.
Hyvä vitsi
7
773
Vastaukset
- vaihtaa pakkasilla
joko Jeeppiin tai Ladaan. Mersut on vähän huonoja talviajokkeja jenkeistä puhumattakaan. Varsinkin entisaikojen vankat Jeepit ja perus-Ladat sentään lähtee käyntiin säällä kuin säällä.
- jeeppiki
ole jenkki? en mie valita mutta kyrsiihän nyt tuommonen...
- ihmeessä
VR:lle tulee aina vähän kuin yllätyksenä, että Suomessa saattaa talvella olla lunta ja pakkasta?! Ei ilmastonmuutos vielä niin pitkällä ole, että talvellakin olisi kesä!
- eräs kuski
sitten viisaana miehenä järkevä ja toteutettavissa oleva sekä kustannuksiltaan sopiva ratkaisu tähän ongelmaan jota sattuu muutamana päivänä vuodessa.
nyt jo jokaista vaihdetta lämmitetään normaalin kiukaan kokoisella vastuksella yötä päivää melkein koko vuoden ja niitä vaihteita on tuhansia ellei jopa kymmeniä tuhansia. Koitappa sitten keksiä sille pöllyävälle lumelle jonkinlainen järkevä systeemi jotta se ei pöllyäisi ja liimautuisi siihen junaan kiinni ja aiheuttaisi ongelmia jarrujen, paineilman, välikytkimien, 1500V sähköjärjestelmälle, matkustajajunat kuitenkin kulkevat niin lujaa 120-220km/h ja massa ja suuri jopa 1000tonnia(tukkirekka 60tonnia) se nopeus on jotain aivan eriluokkaa kuin esimerkiksi tukkirekoilla jotka jopa auratuilla maanteillä pöllyttävät sitä lunta. Juna liikenne on muutenkin aivan oma maailmansa sitä ei voi ollenkaan verrata esim linja-autoliikenteeseen, joissain paikoissa junia ei voi lainkaan ohittaa(yksiraiteinen) ja näitä yksiraiteisia pätkiä on suurin osa koko suomen rataverkosta, eli jos yksi juna/veturi hajoaa niin se vaikuttaa koko sen rataosan ja jopa muidenkin ellei koko maan rataverkon liikenteeseen.
Kyllä kato sinun kelpaa jos sinun fiattisi ei lähde käyntiin tai se hajoaa jonnekin niin sen voi joko jättää siihen tai soittaa vaikka pappa apuun toyotallaan ja ketään se ei häiritse, mutta entäs jos se hajoaa vaikkappa ruuhka aikana liikennevaloihin keskelle kaistaa mihin pappakaan ei toyotalla pääse ja hinurikin sekä poliisi ovat juuttuneet ruuhkaan kun kukaan ei pääse mihinkään, saati sitten että sen siihen voisi jättää jarrutkin ovat jumissa pöllyävän lumenvuoksi joten työntäminen ei onnistu eikä kyllä hinaaminenkaan sitten vielä laturissa ja startissakin on maavuoto kondensoituneen veden vuoksi joten ei auta lisä virtakaan, kukaan ei pääse ohi eikä voi kääntyä ympäri, torvet soivat ja kaikki huutelevat että miksi et mene jo ja kun ilmoitat että on vähän teknistä vikaa niin kyselevät ja vaativat kellon aikaa koska se on ohi, uhkailevat jopa oikeustoimilla ja jopa lyödä turpaan jos kohta liiku siitä. ei ehkä todellista maanteillä mutta rautateillä kylläkin. - voi rastas
Vr:hän tiedotti jo etukäteen lehdissä yms että varautukaa pakkasen aiheuttamiin viivästyksiin ja ongelmiin junaliikenteessä.
Se nyt vain on kylmä tosiasia, että kalustoa ei ole suunniteltu yli -20 asteen pakkasiin. Maailman junatekniikka tuotekehitetään sellaisissa maissa, jossa talvella ollaan plussan puolella. Yksittäisellä firmalla (vr) ei ole taloudellisia resursseja kehittää omaa junakalustoa, vaan kyllä tekniikka pitää ostaa sieltä missä se valmiina on. Valitettavaa mutta totta. Se vain täytyy sietää, että talvi tuo tullessaan ongelmia, sille ei voida yhtikäs mitään.
Toki vikoja voidaan vähentää mm halleja rakentamalla, joita ilmalaan nousee par'aikaa ja ovat valmiina 2011 mennessä. Halleihin voidaan laittaa kalustoa sulamaan. Mutta asialla on myös kääntöpuolensa. Jos ja kun juna on ollut yön lämpimässä hallissa, sen jarrujärjestelmässä oleva ilmakin on lämmintä kuin linnunmaito. Kun sitten tällainen juna laitetaan paukkupakkaseen, eipä mene kauaa kun jarrujärjestelmä vetää ns hikeen eli lämpimän ilman sisältämä vesi jäätyy ennen kuin ilmankuivain ehtii hommaan mukaan. Huonolla tuurilla koko ilmankuivain jäätyy.
Junien jarruissa on pakko käyttää paineilmajärjestelmää. Sähköinen järjestelmä olisi teoriassa helppo toteuttaa, tällöin ongelmat varmasti poistuisi kokonaan. Mutta maailmalla vain ei ole tällaisia järjestelmiä. Ja sähköinen järjestelmä tuntuisi jotenkin epäluotettavalta, ainakin sen takia että sähköä ei voi nähdä, haistaa, kuulla. Olisi karmiva tilanne jos juna tulisi helsingin päätepuskinta kohti, ja sähköinen jarrujärjestelmä ei yhtäkkiä toimisikaan, syystä tai toisesta. Paineilma vain on luotettavampi, sitä ohjaillaan manuaalisesti venttiileistä, ja jos venttiili ei toimi, niin jarrut kiinnittyy. Sähköllä poistuisi jäätymisongelmat, mutta turvallisuus heikkenisi..
- Mainosmies
Älkää täällä selitelkö!!
Kiskoilla on AINA kesä keli!!
Taitaa ratinpyörittäjät olla tietämättömiä?
Koulutus aikaa olisi jatkettava reilusti niin kuin ennen aikaan?- lajsdf
ratinpyörittäjät ja ihan oikei kesäkelit ja niinkuin ennenaikaan. etpä taida paljoa junista tietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232738- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199