Hesassa on pyörinyt aika paljon mainioita köpötteleviä puluja eli kesykyyhkyjä. Nyt niiden määrä on oudosti vähentynyt. Onko ruokintakielto tappanut ne, vai kovat pakkaset? Selviääkö kyyhky kovemmissa pakkasissa? Miten ne yöpyvät? Koloissa? Kattoräystäillä?
Minusta on julmaa että Hesa kielsi lintujen ruokinnan. Kyllä pulu on lintu siinä missä muutkin. Ne ovat ystävällisiä, hauskannäköisiä eivätkä ne ole lokkien tapaan röyhkeitä kädestänappaajia vaan syövät kiltisti maasta sinne pudonneet ruuanmurut. Itse olen antanut niille aina keskustassa käydessäni ruokaa kieltoa uhmaten. Onko kaupasta ostettu ihmisravinnoksi tarkoitettu keksi niille sopivaa muonaa (Digestive esim.)? Vai pitäisikö antaa jotain siemeniä?
Kesykyyhky ja
8
515
Vastaukset
- keksinmurut
pulujen evästä, siemenet on.
- aiheuttaa?
Aiheuttaako keksinmurut puluille haittaa, esim.vatsavaivoja tms?
- ovat ,
aiheuttaa? kirjoitti:
Aiheuttaako keksinmurut puluille haittaa, esim.vatsavaivoja tms?
melkein pelkkää puhdasta sokeria. harva suomalainen lintu elää pelkällä makealla.
jotkut kolibrit imevät kukkien mettä trooppisissa olosuhteissa.
siemenet ovat pulujen luontaista ravintoa.
- seurataan
Kyllä ruokintakiellon tarkoituksena on pulujen määrän vähentäminen. Käytännössä luonnossa ravinnon määrä säätelee kannan kasvua. Yksinkertaisesti sanottuna heikommat yksilöt kuolevat, joten kanta pienenee. Samoin niukassa ravintotilanteessa munia tulee vähemmän ja poikueet useimmin epäonnistuvat.
Sillä tavoin luonnon säätely toimii.
Ei siinä ole mitään raakaa tai kummallista.- karsittava
Samalla loogisella päättelyllä mm. köyhien kehitysmaiden ihmisten ruokkiminen on täysin rikollista puuhaa ja luonnonvastaista. Ruokahanat kiinni sitten.
Itse ruokin lintuja, myös puluja. Jos joku tulee siitä mulle huomauttamaan, hän voi menettää pikku hampaansa. - 757657464366
karsittava kirjoitti:
Samalla loogisella päättelyllä mm. köyhien kehitysmaiden ihmisten ruokkiminen on täysin rikollista puuhaa ja luonnonvastaista. Ruokahanat kiinni sitten.
Itse ruokin lintuja, myös puluja. Jos joku tulee siitä mulle huomauttamaan, hän voi menettää pikku hampaansa.köyhien kehitysmaiden ihmisille rahdataan amerikasta ja euroopasta paskaa ylijäämämaissia ym. sontaruokaa. tämä ylläpitää kehitysmaiden epätervettä taloutta ja ylitiheitä ihmispopulaatioita jotka kuormittavat ympäristöään ylenpalttisesti saasteillaan. kehitysmaiden metsien hävitttäminen ja muu luonnon tuhoaminen on myös suoraa seurausta siitä että on yksinkertaisesti liikaa ihmisiä (muuallakin kuin keh.maissa).
eikä lintuja eikä muitakaan villieläimiä, kuten ns. riistaeläimiä pitäisi ollenkaan ihmisen toimesta ruokkia. ruokkiminen tekee niistä riippuvaisia ihmisestä, voi jopa vahingoittaa niitä lajina.
- pulun ystävä.
Olen myös huomannut että ankaran talven 2010 jälkeen pulujen määrä on romahtanut Helsingin alueella. Keskustassa aiemmin niitä oli runsaasti elielinaukiolla ja Sokos-Postitalo-kohdalla, nyt vain muutamia. Myös 3 sepän patsaan tienoolla vähän, ja espalla vain muutama.
Luulen, että syitä ovat:
-ahneet lokit jotka vievät muonat puluilta ja vieläpä näkyvät nokkivan niitä jos uskaltautuvat apajille
-ankara talvi pakkasineen ja lumineen tappoi varmasti osan (vähäkin ruoka peittyi lumeen)
-ahdasmielinen suhtautuminen viranomaisilta
Pulu kuuluu mainiona lintuna katukuvaan! - huh hah
Pulujen pesimäpaikat on tuhottu piikittämällä soveliaat alustat, mutta jos helsinkiläiset luuli sillä pääsevänsä lintuongelmasta, niin väärinpä luulivat. Naakat on levinneet ja lisääntyneet uskomattomasti, ja puluja monin verroin viisaampina on myös vaikeampia hävitettäviä. Joka kolo pitäs verkottaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63859
- 61835