Osaako joku auttaa? Nyt paukkupakkasilla haluaisi lisää lämpöä. Kaukolämmön vaihtimena on LPM-HK12-26 vuosimllia 1997. Ohjekirja kateissa eikä aikaisemmin ole ollut tarvetta itse säädellä. Tietona on, että asennusmies tiputti kesällä jotain lukemaa asteella ja nyt sen asteen kaipaisi takaisin. Mutta miten itse säätää?
Säädinyksikkö(?) on musta laatikko jossa läpinäkyvä muovikansi. TC2 lukee kyljessä. kannen alla kaksi P:tä, ylhäällä ja alhaalla ja niiden sivuilla - ja . Ymmärrän, että kun P:stä painaa vaihtuu lukema jota voi säätää :sta tai_:sta. Olenko vielä oikeilla raiteilla? Mikä on se luku jota muutetaan jotta lämpö nousee?
Kiitokset oikeista vastauksista.
LPM lämmönvaihtimesta
6
5433
Vastaukset
- -98
Painele jommastakummasta p:stä niin että näytössä on P:08. Tässä tilassa saat säädettyä säätökäyrän suuntais-siirtoa plussalla ylöspäin ja miinuksella alaspäin.
- Hippe
Saisikohan vielä tähän tähän viestiketjuun kysymystä, miten saan laskettua tulevaa lämpötilaa kyseiseen säätimeen.
Saan nimittäin joka kevät kaukolämpöyhtiöltä viestiä, että laitteisto ei jäähdytä tarpeeksi. Eli käsittääkseni tuleva vesi on liiian kuumaa, verrattuna lähtevään.
Manuskat minulla on tietysti hukassa :-/
-H-
- ......
Eli käsittääkseni tuleva vesi on liiian kuumaa, verrattuna lähtevään.
Kyse nyt lähinnä on siitä, paljonko on tulevan ja lähtevän veden lämpötilan erotus.Onko se vaihdin ylimitoitettu verrattuna kiinteistön kokoon? Voiiko ehkä sitä kaukolämpöverkosta tulevaa vesivirtaa säätää, mitä pienempi virtaus sen suurempi veden lämpötilan lasku. - ....
Lisäys edelliseen. Lämmönvaihtimesi alkaa olla aika iäkäs ja sen lämmönsiirtokyky alnee vuosien mittaan kiitos kaukolämpöveden epäpuhatauksien. Että vaihtimen puhdistus tai sitten uuden hankinta, sillä kyllä on myös merkitystä tuohon veden lämpötilan alenemiseen.
- ? ?
Mihin se tuleva vesi lähtee ja minkä lämpöisenä?
- Hippe
Tuo ongelma on ollut uudesta saakka, eli siis viimeiset 12 vuotta.
Katsoin sen mutasuotimenkin (puhdas oli).
Toi itse säädin on aikasta hankala hallinnoida. Kun PageUp - PageDown nappulaa painelee, niin se kyllä näyttää joitain lukuja jotka on jotain 55 -astetta. (noita en ole onnistunut saamaan muokattavaksi
)
Rajoitin jonkin verran tulevaa virtausta suoraan kaukolämpölinja tulosta, siis ennen lämmönvaihdinta. Mutta vaikuttaakohan toi sitten lämpimään veteen miten paljon, se jää nähtäväksi.
Lämpö patterit mulla kävisi leivänpaahtimesta, jos käännän säädintä yli puolen välin =( Eli lämmintä vettä kyllä kiertää todellakin pattereissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703