kammioperäiset lisälyönnit

28-vuotias

Hei kaikki sydänoireireista kärsivät kanssaihmiset!

Minulla lisälyönnit alkoivat synnytyksen jälkeen ja niitä on ollut jo miltein vuoden.. Välillä ne ovat poissa ja sitten taas palaavat. Hakeuduin tutkimuksiin koska ne vaivoivat minua. Minulla tehtiin holter tutkimus, joka seurasi sydämeni rytmiä 24 tuntia. Siinä tuli selville että ne olivat hyvänlaatuisia kammiolisälyöntejä, jotka painottuvat yöaikaan ja levolla olemiseen. Lyöntejä oli 208kpl..Nukkuessa en niitä ollut huomannut. Nyt haluaisin kuulla kokemuksia muilta joilla samanlaista vaivaa miten olette asian kanssa lisälyöntien kanssa pärjänneet? Beetasalpaajalääkitystä lääkäri ei vielä aloittanut koska verenpaineeni on alhainen ja leposyke myös alhaimillaan 42 (yöllä). Olen myös huomannut että yhden siiderin nauttiminen aiheuttaa myös lisälyöntejä..miten pääsen tästä vaivasta kokonaan eroon vai pääsenkö koskaan...Stressiä en tunne itselläni olevan, koska elämässä kaikki kunnossa...please kertokaa jotain hyviä konsteja :)

11

9314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sydän sykkyrällä

En osaa vastaat kysymyksiisi, mutta koko tarinasi kuulostaa samalta kuin minun. Hidas pulssi..rytmihäiriöitä, alkoholia ei siedä olleskaan ja nimenomaan ylilyöntejä.
      Mulle tehtiin viime viikolla 48 tunnin holter mutta en ole saanut vastauksia vielä.
      Todennäköisin syy on kohdallani aivan liian alhainen ferritiini, eli raudan varasto.
      Kysyn kuitenkin sulta, että tuleeko sulle ihan hirmuisia väsymyskohtauksia? Mulla on niin ja on todella rankkaa.

• alkuper.

Kyllä olen joskus todella väsynyt aamulla vaikka olen yön nukkunut hyvin..Minulla oli tullut ne kaikki lisälyönnit nukkumisen aikana joten mielestäni tuntuu aika oudolta että ne tulee juuri silloin kun on syvässä unessa..mutta ilmoittele millaisia rytmihäiriöitä sulla todettiin :)

• embolia
        alkuper. kirjoitti:

Kyllä olen joskus todella väsynyt aamulla vaikka olen yön nukkunut hyvin..Minulla oli tullut ne kaikki lisälyönnit nukkumisen aikana joten mielestäni tuntuu aika oudolta että ne tulee juuri silloin kun on syvässä unessa..mutta ilmoittele millaisia rytmihäiriöitä sulla todettiin :)

Kovin tuttua on minullekin tuo rytmihäiriö öisin.
        Sairastin massiivisen keuhko- ja sydänveritulpan, jonka jälkeen sain nämä ikävät rytmihäiriöt. Minulla ne ovat eteisperäisiä.

Sydän on ok, rakenteellisesti, ja asiat muutoin jotakuinkin kunnossa tutkimusten jälkeen (ekg, holter, uä..), mutta verenpaine ja syke jäi kovin alhaiseksi. Juuri öisin sykkeen lasku laukaisee tuon tilan (ns. vagaalinen).
        Se on kuin sydämen varajärjestelmä
        -generaattori- joka lähtee käyntiin kun lukemat menevät liian alhaisiksi. Minulla rajat ovat noin 40 syke, ja verenpaine 85/55, jolloin todennäköisesti rytmihäiriöt tulevat.

Syön Marevania, loppuelämäni kai, verenohennus on tärkeää rytmihäiriöissä.
        Ja nimenomaan rytmihäiriöt altistavat sydänveritulpille, kun veri ei silloin normaalisti liiku.

• pelottele
        embolia kirjoitti:

Kovin tuttua on minullekin tuo rytmihäiriö öisin.
        Sairastin massiivisen keuhko- ja sydänveritulpan, jonka jälkeen sain nämä ikävät rytmihäiriöt. Minulla ne ovat eteisperäisiä.

Sydän on ok, rakenteellisesti, ja asiat muutoin jotakuinkin kunnossa tutkimusten jälkeen (ekg, holter, uä..), mutta verenpaine ja syke jäi kovin alhaiseksi. Juuri öisin sykkeen lasku laukaisee tuon tilan (ns. vagaalinen).
        Se on kuin sydämen varajärjestelmä
        -generaattori- joka lähtee käyntiin kun lukemat menevät liian alhaisiksi. Minulla rajat ovat noin 40 syke, ja verenpaine 85/55, jolloin todennäköisesti rytmihäiriöt tulevat.

Syön Marevania, loppuelämäni kai, verenohennus on tärkeää rytmihäiriöissä.
        Ja nimenomaan rytmihäiriöt altistavat sydänveritulpille, kun veri ei silloin normaalisti liiku.

alkuperäistä kysyjää :)
        Hyvänlaatuiset kammiolisälyönnit, joita hänellä on, eivät altista veritulpille. Eteisvärinä sen sijaan altistaa.

• Nuori mies
        pelottele kirjoitti:

alkuperäistä kysyjää :)
        Hyvänlaatuiset kammiolisälyönnit, joita hänellä on, eivät altista veritulpille. Eteisvärinä sen sijaan altistaa.

Lisäksi sellaista lisäinfoa, että kyllä sitä lisälyöntien kanssakin pystyy elämään ihan täysin normaalia elämää. Itselläkin alhainen lepopulssi (yöllä 37 alimmillaan, suurimman osan yöajasta 40-45) ja verenpaineet yleensä < 120 / < 80 . Lisälyöntejä mullakin tulee jonkun verran, viime kerralla holterissa oli 7000 kpl 24 tunnin aikana. Niitä tulee ihan normaalisti istuessa seisoessa kävellessä, juostessa, mutta varsinkin makuullaan ollessa. Jos niitä laskemalla alkaa laskemaan niin yllättävän monen minuutin aikana niitä mullakin tulee yli 15 kappaletta ja muutaman yli 20 kappaletta. Niitä on tullut mulla viimeiset 7 vuotta päivittäin, niin että olen tiedostanut ne. Tosin hyvinä päivinä en usko että on tullut yli 2000 kappaletta.

Toisaalta eipä ne huonotkaan päivät niin huonoja ole, kun saa asian pois mielestä. Lisälyöntejä tulee ihan kaikilla jonkun verran jossain vaiheessa, toisilla kammioperäisiä, toisilla eteisperäisiä. Minulla lisälyönnit ovat eteisperäisiä.

Jos sydän on terve niin ei tarvitse huolehtia siitä onko ne kammio- vai eteisperäisiä, sillä ilman sairasta rakennetta sydämeen ei jää päälle mitään vaarallisia kiertoaktivaatiorytmejä jotka voisivat johtaa vaarallisempiin rytmihäiriöihin. Joten jos sydämesi on tutkittu voit elää täysin huoletta lisälyöntiesi kanssa.

Sinun tapauksessa jos ne ovat yhtäkkiä alkaneet saatat jopa päästä eroonkin niistä jos sydämessä syntynyt häiriökohta sammuu itsestään ajan kuluessa, omani ovat kuulemma kardiologin mukaan synnynnäisiä joten näistä tuskin pääsen eroon koskaan. 14 - vuotiaana tosiaan vasta ensimmäistä kertaa kyseenalaistin pomppivan rytmini, että se ei oliskaan normaalirytmi :D.

Ja sitten vielä jotain perspektiiviä, verkkoklinikan keskustelupalstalla joillakin on jopa 20 000 kammioperäistä lisälyöntiä päivittäin, joten ei kannata hätiköidä ja panikoida, hekin elävät normaalia elämää.

• jfsdjfsj

Hei.

Myös minulla alkoi synnytyksen jälkeen n.vuosi sitten. Ne jatkuvat edelleen ja lääkitys ollut siitä lähtien. Nyt minulta löytyi myös lisäkilpirauhasen liikatoiminta ja olen menossa lisätutkimuksiin. Minulla syke on usein 40-50. Kävin yksityisellä kardiologilla, joka piti vaivaani vaarattomana, mutta kiusallisena. Olen lopen kyllästynyt lisäreihini ja mieltäni ne todella vaivaavat.

• alkuper.

Millainen lääkitys sinulle määrättiin? Onko sinulla myös lisälyönnit kammioperäisiä? Ihmeellistä että joillakin synnytys laukaisee rytmihäiriöt eikä niistä pääse milläänn eroon. Mietityttää myös uskallanko edes raskaaksi enään hankkiutua, minulla raskauden loppuvaiheessa oli myös raskausmyrkytys..

• Nuori mies
        alkuper. kirjoitti:

Millainen lääkitys sinulle määrättiin? Onko sinulla myös lisälyönnit kammioperäisiä? Ihmeellistä että joillakin synnytys laukaisee rytmihäiriöt eikä niistä pääse milläänn eroon. Mietityttää myös uskallanko edes raskaaksi enään hankkiutua, minulla raskauden loppuvaiheessa oli myös raskausmyrkytys..

Jos lisälyöntejä tulee tuollainen vähäinen määrä kuten alle parituhatta päivässä niin ei niihin kyllä kannata lääkitystä ottaa. Lääkkeet eivät ole mitään karkkeja joita kannattaa napsia tuosta vain. Ensinnäkin voimakkaammat lääkkeet aiheuttavat sydämessä pitkäaikaisia muutoksia ja beetasalpaajat, vaikkakin ovat turvallisia periaatteessa käytössä, lyövät jarrun päälle yleiselle olotilalle.

Joten jos on lisälyöntejä, niin ei ole sairas, ne eivät vaikuta myöskään tilastollisesti eliniänodotteeseen yhtään, jos siis sydän on muuten terve, mikä tutkitaan ultralla ja holterilla yleensä.

Miksi siis lääkitä itseään jos pienimmät haittavaikutukset on sillä ettei lääkitse itseänsä?

Jos tosiaan alkaa kymppitonnit paukkumaan päivittäisissä lisälyönneissä niin silloin ehkä jokin lääkitys alkaisi tuntumaan mielekkäältä.

Kardiologin mukaan lisäksi lisälyönteihin lääkkeet auttaa melko paskasti. Beetasalpaajallakin usein hillitään enemmänkin eteisvärinää ja vastaavia jotta kohtaus ei pääse päälle.

• oikeassa
        Nuori mies kirjoitti:

Jos lisälyöntejä tulee tuollainen vähäinen määrä kuten alle parituhatta päivässä niin ei niihin kyllä kannata lääkitystä ottaa. Lääkkeet eivät ole mitään karkkeja joita kannattaa napsia tuosta vain. Ensinnäkin voimakkaammat lääkkeet aiheuttavat sydämessä pitkäaikaisia muutoksia ja beetasalpaajat, vaikkakin ovat turvallisia periaatteessa käytössä, lyövät jarrun päälle yleiselle olotilalle.

Joten jos on lisälyöntejä, niin ei ole sairas, ne eivät vaikuta myöskään tilastollisesti eliniänodotteeseen yhtään, jos siis sydän on muuten terve, mikä tutkitaan ultralla ja holterilla yleensä.

Miksi siis lääkitä itseään jos pienimmät haittavaikutukset on sillä ettei lääkitse itseänsä?

Jos tosiaan alkaa kymppitonnit paukkumaan päivittäisissä lisälyönneissä niin silloin ehkä jokin lääkitys alkaisi tuntumaan mielekkäältä.

Kardiologin mukaan lisäksi lisälyönteihin lääkkeet auttaa melko paskasti. Beetasalpaajallakin usein hillitään enemmänkin eteisvärinää ja vastaavia jotta kohtaus ei pääse päälle.

Hei!
        Juttelin juuri erään kardiologin kanssa vielä holter vastauksistani. Liälyöntien määrä joita minulla oli ollut 200 on kuulemma ihan normaali määrä aikuisella, jotkut vaan tuntee ne helpommin kuin toiset. Samoin jotkut asiat laukaisevat ne helpommin..mulla esim yhden saunasiiderin juominen laukaisee lisärit jota ei ole ennen tapahtunut. Lisärit joita mulla oli tullut yöaikaan johtuu alhaisesta pulssista joka voi laukaista ne..beetasalpaajaa ei suositellut, enkä haluaisi/uskaltaisi sitä syödäkään..Lääkäri ei suositellut uä, mutta rasituskoe voidaan joskus tehdä jos rytmihäiriöt lisääntyvät jne.. Kyllä kai holterissa olisi näkynyt jos mulla olisi jotain vakavampaa vikaa sydämessä?..Joten ei tässä auta muu kuin oppia vaan elämään näiden kammiolisälyöntien kanssa, vaikka vaikeaa se on..Hyvää jatkoa kaikille ja kiitos vastauksista :)

• minulta

Hei! laitan oman avauksen asiasta erikseen tuonne, vaikkapa otsikolla kammiolisikset ja hormonit: )

• oma tilanne

Omasta tilanteesta, että kävin tosiaan siellä rasituksessa ja selkisi että rytmihäiriö lisääntyy rasituksessa aika lailla, kunnen sitten kun olen niin sanotussa pakotilanteessa eli henkihieverissä; ) ne katoavat!
        Rytmihäiriö on ollut jo viikkokausia vieraanani ja niitä on koko ajan, ilman taukoja.
        Huono puoli asiassa on se, että olen menossa leikkaukseen ja olo ei ole kamalan leikkauskelpoinen; ) Sydämen ultraääni vasta maaliskuun lopussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe