aiheuttaa sen, kun polttaa 1kg polttoainetta, syntyy Co2 päästöjä 2,5 kg, ymmärrys hoi?
Co2, mikä prosessi?
14
5623
Vastaukset
- ..............................
auttaako yhtään?
Ja ruostekimpale painaa enemmän, kun alkuperäinen rautakimpale, koska happi (ja vety) tulee rakenteeseen mukaan. Jokaisella reaalisella (todellisella) aineella, myös kaasulla on jokin massa.
Aineen häviättömyyden laki.
polttoaine happi --> hiilidioksidi vesi
- ödsfdölsfklödsöflkdslkf
Heh, oikeastaan päästöjä tulee 0kg, koska pakokaasut laijuvat auton takana :)
Mutta siis, moottori ei pelkällä polttoaineella käy, sinne menee aika paljon ilmaa jokaista poltettua polttoainelitraa kohden.
En tiedä onko nuo luvut oikein vähän epäilen. - täälläkään.
Lasketaan pyöreillä luvuilla:auto käyttää 10kg bensaa/100km ilmaa samoin 10kg=20kg meni sisään.Ulos tulee vesihöyrynä 10kg ja mainoksissa ilmoitettujen tietojen mukaan 250g/km jotain kasvishuonekaasua eli muka 25kg/100km.Miten aineen määrä lähes kaksinkertaistuisi kuljettuaan moottorin läpi ?
- kävisi?
Sen moottorin läpi kulkee polttoaineen lisäksi ilmaa ja pirun paljon kulkeekin. Ilman hapesta ja polttoaineen (hiilivedyn) hiilestä muodostuu palotapahtumassa hiilidioksidia CO2 (huom. O-kirjain on ISO ja numeron 2 pitäisi olla alaindeksinä). Polttoaineen vedystä ja ilman hapesta muodostuu vettä H2O. Pakokaasu on lähinnä hiilidioksidin ja vesihöyryn seos; muita ainesosia siinä on vain vähän.
Harva vain osaa mieltää kaasua mitenkään raskaaksi, mutta oma massansa sillä on ja hiilidioksidia todellakin muodostuu polttomoottorissa massaltaan enemmän kuin hiilivetyä (bensaa tai dieselöljyä) palaa. - tuolla ulkona
bensakilon polttamiseen käytetään 14 kiloo ilmaa.
- millo ?
tuolla ulkona kirjoitti:
bensakilon polttamiseen käytetään 14 kiloo ilmaa.
30 v sitten opettivat amiksessa: kilo bensaa kilo ilmaa käytetään.Olisinko nukkunu tunnilla ja unta nähny vai onko nämä nykyiset noinkin laihaseosmoottoreita.Ei omakoht.kokemusta,olen dieselpuolueen kannattaja.
- fyysikko...
millo ? kirjoitti:
30 v sitten opettivat amiksessa: kilo bensaa kilo ilmaa käytetään.Olisinko nukkunu tunnilla ja unta nähny vai onko nämä nykyiset noinkin laihaseosmoottoreita.Ei omakoht.kokemusta,olen dieselpuolueen kannattaja.
Siitä olen aika varma, että kilon bensaa polttamiseen tarvitaan yli kilo happea näissä kemiallisissa prosesseissa. En osaa sanoa paljonko yli. Ehkä paljon. Mutta koska ilmassa on happea vain 20%, ilmaa menee moottorin läpi aikasta paljon enemmän kuin bensaa.
Olet varmaan nukkunut tunnilla. Silloin kun bensaa ja ilmaa on oikeassa suhteessa, sanotaan, että suhteen vertailuarvo, lambda, on 1. - fyysikko...
kävisi? kirjoitti:
Sen moottorin läpi kulkee polttoaineen lisäksi ilmaa ja pirun paljon kulkeekin. Ilman hapesta ja polttoaineen (hiilivedyn) hiilestä muodostuu palotapahtumassa hiilidioksidia CO2 (huom. O-kirjain on ISO ja numeron 2 pitäisi olla alaindeksinä). Polttoaineen vedystä ja ilman hapesta muodostuu vettä H2O. Pakokaasu on lähinnä hiilidioksidin ja vesihöyryn seos; muita ainesosia siinä on vain vähän.
Harva vain osaa mieltää kaasua mitenkään raskaaksi, mutta oma massansa sillä on ja hiilidioksidia todellakin muodostuu polttomoottorissa massaltaan enemmän kuin hiilivetyä (bensaa tai dieselöljyä) palaa.Ilmasta 79% on typpeä. Imuilma ja pakokaasu onkin suurimmaksi osaksi typpeä.
Tämä selittää, miksi moottorinläpi menevän ilman massa on niin paljon kovempi kuin bensan.
Koska maan päällä vallitsee ilmanpaine, ilma vaikuttaa kevyeltä. Mutta yhden ilmakuutiometrin massa on kuitenkin n. 1.2kg! Ja kun katsot pakoputken tuprutusta, niin kyllä sieltä sitä kaasua ja massaa hyvään tahtiin tulee. - ja aika reiruhun
lamdan on 1 suhteella 1/14.5.
Muistaakseni mitsun GDI laihimmillaan 1/50 luokkaa. Toytotan laihaseos 1/35 tasolla. Nuo arvot on tosin 8 vuotta vanhoja muistikuvia, suhtautukaa varauksella..
Olettaen virheellisesti, että litra bensaa painaa kilon, niin litraa bensiinä kohden tarvitaan ilmaa 11300 litraa. Muistaakseni ilma painaa 100kpa paineessa 1.28kg. Aika tärkeä kapine tuo ilmansuodatin.
- eki.
Bensiini muodostuu hurjasta määräsrä erilaisia hiilivetyjä, joissa 4..12 hiiliatomia.
Yleisesti bensiini sisältää 85…86 paino-% hiiltä ja 14…15 paino-% vetyä.
Eli keskimäärin bensa on jotakuinkin C8H8
..ja näistähän päästään.
C8H8 10 O2 -> 4 H2O 8 CO2, jolloin.
1kg bensaa tarvitsee
2,86kg happea palaakseen puhtaasti ja tuotoksena on
0,71kg Vettä ja
3,14 kg Hiilidioksidia
..kun huomioidaan bensiinin tiheys (0,75kg/litra) saadaan:
1 litra bensaa tarvitsee
2,14kg happea palaakseen puhtaasti ja tuotoksena on
0,54kg Vettä ja
2,35 kg Hiilidioksidia
..esittämäsi 2,5kg ei siis pidä paikkansa, mutta pointtini varmaan selvisi..- fyysikko...
Hienosti laskettu.
Sitten kun vielä otetaan huomioon, että ilmassa on vain 20% happea, niin 1kg bensaa kun poltetaan, tarvitaan 14.3kg ilmaa!
Erittäin karkeasti sanottuna moottoriin menee
1kg bensaa
14kg ilmaa (3kg happea, 11kg typpeä)
Ja moottorista tulee
1kg vettä
14kg hapetonta ilmaa (3kg hiilidioksidia, 11kg typpeä) - -seurailija-
Em. laskusta tulee hiilidioksidia 2.54 kg / poltettu litra.
C8H8 on styreeniä ja bensiinin koostumusta kuvataan yksinkertaistamalla se oktaaniin > C8H18 , josta lasku antaa tulokseksi 1.07 kg vettä ja 2.32 kg CO2 / poltettu litra
Hapentarve on todellisuudessa pienempi kuin oktaanin tarvitsema, bensiini sisältää itsekin jonkin verran happea.
Muuten noin laskien pääsee aika lähelle oikeita arvoja. - niko_
-seurailija- kirjoitti:
Em. laskusta tulee hiilidioksidia 2.54 kg / poltettu litra.
C8H8 on styreeniä ja bensiinin koostumusta kuvataan yksinkertaistamalla se oktaaniin > C8H18 , josta lasku antaa tulokseksi 1.07 kg vettä ja 2.32 kg CO2 / poltettu litra
Hapentarve on todellisuudessa pienempi kuin oktaanin tarvitsema, bensiini sisältää itsekin jonkin verran happea.
Muuten noin laskien pääsee aika lähelle oikeita arvoja.Anteeks vaan, olen kuvitellut, että tällaiset asiat olisivat melko yleisesti tunnettuja, mutta tuosta edellisestä viestinvaihdostahan käy ilmi, että aivan perustiedotkin ovat monilta vielä kateissa.
Nuo viimeiset viestit sitten lähestyivät totuutta, näinhän se on, että bensan palamisen parantamiseksi Nesteen perusbensassa on yli 10 % erilaisia eettereitä, jotka tuovat palamisprosessiin lisää happea, kaikkea ei siis tarvitse tuoda ilmasta. Toisaalta moottori ei ehkä polta ihan kaikkia hiilivetyjä varsinkaan ollessaan kylmänä, ja silloin katalysaattori auttaa poistamaan pakokaasuista haitalliset palamattomat hiilivedyt ja epätäydellisen palamisen vuoksi syntyneen hiilimonoksidin (häkää).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184541Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5032420Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421981Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181779- 791543
- 1461505
- 111061
- 93900
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik39827- 118818