Rehti Vanhanen

Tälläkin palstalla muutamat vouhottajat ovat niputtaneet härskisti yhteen USAn asemyyntikiellon, joka koskee uusinta aseteknologiaa Hornet-hävittäjiin, ulkoministeri Erkki Tuomioja luuloteltuun epäsuosioon USAssa. Vanhanen kertoi, että ko. asemyyntikielto on peräisin keväältä 2004. Toistan vuosi oli 2004. Miten ihmeessä nämä asiat voivat liittyä mitenkään yhteen, ihmetteli Vanhanen.

Eiväthän ne liitykään. Meillä on vain Suomessa oikeistolainen ryhmittymä, joka kokee ministeri Tuomiojan punaisena vaatteena. Tämä joukkio yrittää sitten selittää keksittyjä asioita niputtamalla, että Tuomioja olisi epäsuosiossa USAssakin. Sekä Vanhanen että Heinäluoma kertoivat toista. Suomen suhteissa USAhan ei ole tapahtunut mitään huononnusta, vaan päinvastoin Suomen politiikkaa on monin kohdin ylistetty. Olihan ministeri Tuomiojan rooli hyvin näkyvä Libanonin kriisissä, minkä hoidosta häntä kiiteltiin eri puolilla. Juuri tällaiset henkilöt nauttivat kaikkien osapuolten luottamusta, mikä on välttämätön edellytys asioiden ratkaisemiseksi neuvotteluteitse.

Rohkeimmat vetävät jopa vailla mitään totuuspohjaa jopa sellaisia kantoja, että asemyyntikielto olisi yksi merkki Suomen Nato-option sulkeutumista. Kun otetaan huomioon, että päätös on keväältä 2004, kovin mattimyöhäisinä jotkut nyt heräävät tähän asiaan. Tällaisten arvostelukykyynkö sitten pitäisi luottaa suuremmissa asioissa kuten Natokysymyksessä?

Pääministeri Vanhanen kertoi asian todellisen laidan eikä ryhtynyt politikoimaan asialla. NÄin toimii valtiomies ja kaiken lisäksi rehdisti. Vanhanen ansaitsee tästä tunnustuksen.

13

1037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jälkeen..

      Nousi arvostukseni sinua kohtaan piirunverran.
      Et taida ihan ollakkaan Sirola- opiston vanhapunaniskaänkyrä :-)

    • se avartaa

      Jäätteenmäki puhui perättömiä Lipposen ja Bushin keskustelusta. Se pantiin merkille USA:ssa.

      Halonen on tuominnut USA:n toimineen kansainvälisen oikeuden vastaisesti YK:n edessä.

      Tuomioja on jatkuvilla löysillä puheillaan saanut aikaan, että hän on ei toivottu henkilö USA:ssa.

      Ei siis ihme, että Hornet-ohjusten myynti Suomelle kiellettiin ensimmäisen kerran jo 2004.

      Halosta ei oile kutsuttu valtiovierailulle USA:n koska hän vetää USA-vastaista politiikkaa. vanhanen ei ole tehnyt ainuttakaan pääministerivierailua USA:n, joita Lipponen teki joka vuosi, yhteensä 8. Vanhanen kuittasi oman saamattomuutensa sanomalla, että nyt on "presidentin vuoro".

      Sinulla ei ole mitään perusteita väittää, etteikö Hornet-ohjusten myyntikielto johtuisi juuri siitä, että keskusta on mennyt Halos-Tuomiojalaiseen sosialistiseen kelkkaan USA:suhteissaan, mikä siellä päässä koetaan sen verran epäkohteliaaksi ja epäystävälliseksi mielenosotukseksi, että ohjuksia ei viitsitä Suomelle myydä, koska ostajista ei yksinkertaisesti pidetä tarpeeksi paljon.

      • Intiasta:

      • JormaKKorhonen

        ...poistit minulta sen vaivan. Kiitoksia! Juuri noin minäkin asian mainitsemillasi perusteilla näen (en siis vain usko) olevan.

        Olisi mielessäni vähän muutakin tuon asian tiimoilta, mutta en viitsi ryhtyä sellaiseen, josta saisin taas mpp:n lukuisat kerrat hieman varioiden toistamat vyörytykset, joita pitää koossa vain USA-inho, jonka vuoksi koko Natokin on inhottava, vaikka siellä USA:lla on vain yksi ääni, kun eurooppalaisillakin on 24 ääntä!

        Eihän toki sellainen inhotus saa tulla suojaamaan Suomea, kun meillä on niin hyvä ja luotettava turva lähellämme suunnassa, josta tulee kaikki hyvä, aurinkokin päivittäin!


      • Jos on uskominen pääministeri Vanhasta, niin USAn periaatteena on antaa uusinta teknolgiaa ylipäänsä ulkopuolisten käyttöön. Näin Suomi ei olisi mikään poikkeus. USAn varotoimi voi johtua siitä, etteivät sen mahdolliset viholliset pääse selville uudesta teknologiasta, kun sitä levitetään omien sotavoimien ulkopuolelle.

        Jäätteenmäen löpinöitä tuskin pantiin merkille USAssa. Halonen totesi täysin oikein, että USA toimi kansainvälisen oikeuden vastaisesti. Se oli moraalisesti hieno teko. Näin olisi pitänyt valtiojohtajien aina toimia, kun Hitlerit ja Stalinit ryhtyvät hirmutekoihin. Tuomiojan puheet ovat ehkä löysiä, mutta totuuden kertomista ei kannata hävetä.


      • niin kuin aina
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jos on uskominen pääministeri Vanhasta, niin USAn periaatteena on antaa uusinta teknolgiaa ylipäänsä ulkopuolisten käyttöön. Näin Suomi ei olisi mikään poikkeus. USAn varotoimi voi johtua siitä, etteivät sen mahdolliset viholliset pääse selville uudesta teknologiasta, kun sitä levitetään omien sotavoimien ulkopuolelle.

        Jäätteenmäen löpinöitä tuskin pantiin merkille USAssa. Halonen totesi täysin oikein, että USA toimi kansainvälisen oikeuden vastaisesti. Se oli moraalisesti hieno teko. Näin olisi pitänyt valtiojohtajien aina toimia, kun Hitlerit ja Stalinit ryhtyvät hirmutekoihin. Tuomiojan puheet ovat ehkä löysiä, mutta totuuden kertomista ei kannata hävetä.

        Ohjusten myymättä jättäminen on USAlle hyvä ja hienovarainen tapa ilmaista pienellä signaalilla, ettei se oikein tykkää siitä hurskasotsaisen ynseästä asenteesta, joka näillä ylpeilevillä vasemmistodemareilla (Halonen ja Tuomioja) on aina ollut USA:aa kohtaan.

        Saamaton Vanhanenha ei ole koskaan edustanut itään omaa linjaa ulkopolitiikassa, joten miksi häntä pitäisi kenekään nytkään noteerata.

        Lipponen piti Halosen ja Tuomiojan matalana ja hoiti ulkosuhteet aktiivisesti pääministerin valaoikeuksien varassa juuri sellaisessa yhteistyössä tasavallan presidentin kanssa kuin perustuslaki edellyttää.

        Vanhanen on antanut kaiken ulkopoliittisen vallan pois pääministeriltä ja eduskunnalta, mitä sinä demarina tietenkin intoudut kiittelemään.


    • JormaKKorhonen
    • mvv

      ..muistaakseni jo aikaisemmin kun 2004.

      Suurinta meteliähän pidettiin ennen vaaleja jotka olivat 2003. Kyllähän muistat silloisen Yhdysvaltojen arvostelun, että en nyt oikein ymmärrä Sinun ja Vanhasen käsitystä.

      Silloinhan Lipposta arvosteltiin Jäätteenmäen toimesta veljeilystä Yhdysvaltojen kanssa. Eikä sitten Suomen Pääministeri ole kutsua saanutkaan Yhdysvaltoihin.

      Mutta sitä ihmettelen suuresti, kuinka nämä haloset ja tuomiojat ovat nyt tekemässä yhteistyösopimusta Usalaisten kanssa. Maan joka heidän mielestään käyttäytyy vastuuttomasti. Että oikein aseita yhdessä kehitettäisiin, ompas aikoihin eletty.

      Liitytään vain siihen Eurooppalaisempaan Natoon, niin ei tarvitse nöyristellä.

      • En ole kuullutkaan, että Suomi ja USA kehittelisivät yhdessä jotain asetta. Voitko kertoa asiasta vähän tarkemmin.

        Suomi on pyrkinyt ostamaan Hornet-merkkisiin hävittäjiin asejärjestelmiä. USA on aikoinaan myynyt meille näitä koneita puolustusvoimien käyttöön. Suomalaisten on tietenkin täysi syy olettaa, että koneisiin myydään jatkossakin varaosia ja niihin kuuluvia asejärjestelmiä. Jos näin ei ole, se asettaa kyllä kovasti USAn epäluotettavan sopijan rooliin. Ehkä meidän tulisi harkita silloin luotettavampaa sopijakumppania. Itse arvelen, että tässä on kuitenkin vain kyse siitä, että USA on haluton myymään uusinta aseteknologiaa mihinkään ulkopuoliseen maahan. Voi olla jopa, etteivät edes Natomaat saa tätä tekniikkaa käyttöönsä.


      • jopa sinulta
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole kuullutkaan, että Suomi ja USA kehittelisivät yhdessä jotain asetta. Voitko kertoa asiasta vähän tarkemmin.

        Suomi on pyrkinyt ostamaan Hornet-merkkisiin hävittäjiin asejärjestelmiä. USA on aikoinaan myynyt meille näitä koneita puolustusvoimien käyttöön. Suomalaisten on tietenkin täysi syy olettaa, että koneisiin myydään jatkossakin varaosia ja niihin kuuluvia asejärjestelmiä. Jos näin ei ole, se asettaa kyllä kovasti USAn epäluotettavan sopijan rooliin. Ehkä meidän tulisi harkita silloin luotettavampaa sopijakumppania. Itse arvelen, että tässä on kuitenkin vain kyse siitä, että USA on haluton myymään uusinta aseteknologiaa mihinkään ulkopuoliseen maahan. Voi olla jopa, etteivät edes Natomaat saa tätä tekniikkaa käyttöönsä.

        tapasi kirjoittaa usasta alittaa jo kohtuuden rajat ja vetää uskottavuutesi suoraan paskakaivoon, minne se kuuluukin.


      • mvv
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole kuullutkaan, että Suomi ja USA kehittelisivät yhdessä jotain asetta. Voitko kertoa asiasta vähän tarkemmin.

        Suomi on pyrkinyt ostamaan Hornet-merkkisiin hävittäjiin asejärjestelmiä. USA on aikoinaan myynyt meille näitä koneita puolustusvoimien käyttöön. Suomalaisten on tietenkin täysi syy olettaa, että koneisiin myydään jatkossakin varaosia ja niihin kuuluvia asejärjestelmiä. Jos näin ei ole, se asettaa kyllä kovasti USAn epäluotettavan sopijan rooliin. Ehkä meidän tulisi harkita silloin luotettavampaa sopijakumppania. Itse arvelen, että tässä on kuitenkin vain kyse siitä, että USA on haluton myymään uusinta aseteknologiaa mihinkään ulkopuoliseen maahan. Voi olla jopa, etteivät edes Natomaat saa tätä tekniikkaa käyttöönsä.

        ..on tarkoitus saada valmiiksi jo tämä hallituksen aikana kuuluu tutkimus ja tuotekehittely. Mitäs muuta puolustusyhteistyössä kehitetään kun aseita.

        Kyllähän on esimerkkejä mailmalla kun aseisiin ei ole osia enää saatu. En tietysti usko Suomelle niin käyvän.

        Mutta kyllä meidän kanattaa hyvät suhteet pitää Yhdysvaltoihin, varsinkin kun näyttää heti ongelmia syntyvän viisastelusta.


      • ja Nato
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole kuullutkaan, että Suomi ja USA kehittelisivät yhdessä jotain asetta. Voitko kertoa asiasta vähän tarkemmin.

        Suomi on pyrkinyt ostamaan Hornet-merkkisiin hävittäjiin asejärjestelmiä. USA on aikoinaan myynyt meille näitä koneita puolustusvoimien käyttöön. Suomalaisten on tietenkin täysi syy olettaa, että koneisiin myydään jatkossakin varaosia ja niihin kuuluvia asejärjestelmiä. Jos näin ei ole, se asettaa kyllä kovasti USAn epäluotettavan sopijan rooliin. Ehkä meidän tulisi harkita silloin luotettavampaa sopijakumppania. Itse arvelen, että tässä on kuitenkin vain kyse siitä, että USA on haluton myymään uusinta aseteknologiaa mihinkään ulkopuoliseen maahan. Voi olla jopa, etteivät edes Natomaat saa tätä tekniikkaa käyttöönsä.

        Hornet-kauppa on yksi todistuskappale siitä miten umpisilmäisesti Viinasen-Ahon hallitus (tämä ei ole virhe, Hornet-kaupat junaili Viinanen) syöksyi lännen suuntaan. Ilmeisesti monien tekijöiden pakottamana. Mehän emme tiedä mitä kaikkea liittyi valtion velkaannuttamiseen ja pankkikriisin hoitoon.

        Hornet-kaupoista kirjoitettu raportti (Heikki Hiilamo, Simo Sipola: "Aavelasku") kuvailee aika tarkasti sen mitä on mahdollista julkisuuteen vuotaneen tiedon pohjalta päätellä. Eikä se todellakaan kerro mistään muusta kuin siitä että joskin amerikkalaiset laina- ja hornetkauppiaat runnasivat kaupan pakolla läpi, sitä törkeämpiin valheisiin omat poliitikkomme syyllistyivät puhuessaan vastakaupoista yms.

        Naton suhteen tilanne on periaatteessa sama. Kun aika koittaa tai tilaisuus tulee, amerikkalaiset pakottavat Suomen Natoon. Ja Suomea tarvitaan silloin ei sen omien etujen vaan amerikkalaisten ajamisessa. Ei pidä unohtaa, että sen jälkeen kun valtio pussitettiin velkakoukkuun ja sen politiikkaa, jopa "sisä-" eli talouspolitiikkaa, pystytään IMF:n kautta valvomaan ja ohjailemaan, amerikkalaisomistukset Suomessa ovat suhteellisesti valtavat. Ja jos amerikkalaiset katsovat tarvitsevansa niille Naton turvan, he myöskin tulevat tänne. Ja se on sitten sen pahempi Suomelle.


      • Enpä ole moisesta yhteistyösopimuksesta kuullut, mutta ei sellainen mahdoton ajatus ole. Molemmat maat, USA ja Suomi, ovat myyneet aseita eri puolille maailmaa, joten miksi ne eivät hyödyntäisi tietotaitoaan keskenään.

        USA:lla kuvittelisi olevan kovasti omaakin käyttöä esimerkiksi suomalaisille miinanraivauspanssareille. Päälle tulisivat vielä USA:n välittämät Nato-hankinnat ja suositukset muuallekin maailmaan.

        Miinanraivauspanssarit ovat rauhanaseita paljon todellisemmassa mielessä kuin mitä nimitystä neuvostoaseista käyttivät suomalaiset kommunistit 1970-luvun propagandassaan. Kyllä niitä voi jenkeille myydä ja mikseipä varsinaisia sota-aseitakin, sillä bisnes on bisnestä ja politiikka politiikkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe