En mä oikein tiedä: kumpi on oikein? Asfaltti vai asvaltti.
Kumpi on oikein: pizza vai pitsa?
Taxi vai taksi?
Eikös se josssakin päätetty, että pizza on pitsa jne...???
Kai toikin on joku Euroopan Liitovaltion direktiivi?
Leikki sikseen, ei Suomen kieltä voi missään vanhojen akkojen kokouksissa päättää... Suomi on sitä, jota parhaillaan luetaan ja kirjoitetaan!!!
Asfaltti vai Asvaltti?
19
6813
Vastaukset
- kirjoitetaan
väärin, on suomenkieli sitä kuitenkin. Puhekieli ja kirjakieli(kirjoituskieli) ovat kuitenkin eri asia. Annoit jo näytteen: "Kai toikin on joku..." Piti kirjoittaa: Kai tuokin on...
- itea
jos oikeasti pohdit, että miten joku sana kirjoitetaan, niin googlettamalla sinulle selviää, kumpaa muotoa on enempi käytetty.
- ymmärrä
itea kirjoitti:
jos oikeasti pohdit, että miten joku sana kirjoitetaan, niin googlettamalla sinulle selviää, kumpaa muotoa on enempi käytetty.
lukemaasi. No siihen ei googlelta apua löydy. Minä kyllä tiedän, mutta avuksessa sitä pohdintaa on.
- Nipottaja?
Mikä on kirjoituskieltä? Suomen kieli muuttuu koko ajan. Monet ns. arvostetut kirjoittajat käyttävät sanaa "toikin"
Se on sitä normaalia kielen kehittymistä? Lainasanat
netti-englannista on mukamas hirvittävyyden huippu?
"Oikeassa" Suomessa taitaa olla jokunen lainasana?
Sitä mä lähinnä tarkoitin, että joku taatojen( - Nipottaja?
itea kirjoitti:
Eiköhän kaikki tee noin?
Mä käytän tota Suomessa ja Englannissa...
Mutta joskus tulee sellasia 50/50 tapauksia, jossa ei voi päätellä kumpi on oikein.
Enkä mä vieläkään tiedä, että pitikö tossa kirjoittaa englanti ja suomi isolla vai ei?
Samaten lauseenjäsennys on ihan kuutamolla.
Ei sitä muuten insinööriksi pääsisikään)))) - jauhat!
Nipottaja? kirjoitti:
Mikä on kirjoituskieltä? Suomen kieli muuttuu koko ajan. Monet ns. arvostetut kirjoittajat käyttävät sanaa "toikin"
Se on sitä normaalia kielen kehittymistä? Lainasanat
netti-englannista on mukamas hirvittävyyden huippu?
"Oikeassa" Suomessa taitaa olla jokunen lainasana?
Sitä mä lähinnä tarkoitin, että joku taatojen(Puhekieli on aivan eri asia kuin kirjakieli. Suomessa on kymmenittäin(ehkä sadoittain) jonkun päämurteen muotoja. Jos nuo vapaasti yhdistellään, ei siinä olisi mitään tolkkua. kyllä kieli täytyy yrittää pitää "puhtaana". Muistatko tai tiedätkö, kun vielä 20 v sitten, ainakin H:gin seudulla yrttivät nuoret tuoda puhekieleen muotoa: Ketä sä oot? = Kuka sinä olet? Onneksi tuo hirvittävä tapa jäi pois. Muuten nykysin Helsingissä puhuttu yleiskieli on kaikkein lähinnä Suomen kirjakieltä.
- On väitetty
jauhat! kirjoitti:
Puhekieli on aivan eri asia kuin kirjakieli. Suomessa on kymmenittäin(ehkä sadoittain) jonkun päämurteen muotoja. Jos nuo vapaasti yhdistellään, ei siinä olisi mitään tolkkua. kyllä kieli täytyy yrittää pitää "puhtaana". Muistatko tai tiedätkö, kun vielä 20 v sitten, ainakin H:gin seudulla yrttivät nuoret tuoda puhekieleen muotoa: Ketä sä oot? = Kuka sinä olet? Onneksi tuo hirvittävä tapa jäi pois. Muuten nykysin Helsingissä puhuttu yleiskieli on kaikkein lähinnä Suomen kirjakieltä.
että lähimpänä kirjakieltä olisi Jyväskylän seudulla puhuttu kieli. Se voi kuulostaa helsinkiläisestä ei-kirjakieleltä painotuksesta johtuen, mutta painotus ei vaikuta. Helsinkiläiset eivät useinkaan puhu kirjakieltä lähelläkään olevaa kieltä.
- tietää asian!
On väitetty kirjoitti:
että lähimpänä kirjakieltä olisi Jyväskylän seudulla puhuttu kieli. Se voi kuulostaa helsinkiläisestä ei-kirjakieleltä painotuksesta johtuen, mutta painotus ei vaikuta. Helsinkiläiset eivät useinkaan puhu kirjakieltä lähelläkään olevaa kieltä.
Olen asunut Helsingissä 36 vuotta. Sinä et varmaan ole Helsinkiläinen? Olen kuullu tuon saman, ja ehkä se on pitänyt joskus paikkansa, silloin kun H:gissä puhuttiin paljon slangia. Nykyisin slangia puhuvat vai vanhukset ja rikolliset. Noin karkeasti :=))
- Etpä
tietää asian! kirjoitti:
Olen asunut Helsingissä 36 vuotta. Sinä et varmaan ole Helsinkiläinen? Olen kuullu tuon saman, ja ehkä se on pitänyt joskus paikkansa, silloin kun H:gissä puhuttiin paljon slangia. Nykyisin slangia puhuvat vai vanhukset ja rikolliset. Noin karkeasti :=))
helsinkiläisenä erota:)
- keskustelu
Etpä kirjoitti:
helsinkiläisenä erota:)
päätyi jankuttamiseen. Valitan. Olen syntynyt Savossa, sekin tuttua. Keskisuomen murre muistuttaa kummasti synnyinseutuni kieltä.
- Mutta,
keskustelu kirjoitti:
päätyi jankuttamiseen. Valitan. Olen syntynyt Savossa, sekin tuttua. Keskisuomen murre muistuttaa kummasti synnyinseutuni kieltä.
keskisuomi länsimurteeksi!
- laulellen
Mutta, kirjoitti:
keskisuomi länsimurteeksi!
vesiä.
- Anonyymi
jauhat! kirjoitti:
Puhekieli on aivan eri asia kuin kirjakieli. Suomessa on kymmenittäin(ehkä sadoittain) jonkun päämurteen muotoja. Jos nuo vapaasti yhdistellään, ei siinä olisi mitään tolkkua. kyllä kieli täytyy yrittää pitää "puhtaana". Muistatko tai tiedätkö, kun vielä 20 v sitten, ainakin H:gin seudulla yrttivät nuoret tuoda puhekieleen muotoa: Ketä sä oot? = Kuka sinä olet? Onneksi tuo hirvittävä tapa jäi pois. Muuten nykysin Helsingissä puhuttu yleiskieli on kaikkein lähinnä Suomen kirjakieltä.
Valitettavasti tuo "ketä" nostaa jälleen päätään. Ilmeisesti tuolloiset nuoret ovat pääseet sen verran näkyviin paikkoihin että tuota on alkanut jälleen kuulumaan tällä kertaa aikuisten (noin keski-ikäisten) suusta.
- Anonyymi
Pitää kirjoittaa suomen kieli, eikä suomenkieli!
- Vinlandia votkaa
tossa menee rajaa. en kyllä kirjoittaisi että olen vorssalainen mutta niinhän se ääntyy useimmiten. muuten nuo pitsat ja taksit on jo luonnollinen osa kielen muuttumista.
- Asfaltti
Asfaltti, asvaltti
Pizza, pitsa
Taksi - Anonyymi
Välillä tuntuu, että äidinkieltä on vuosikaudet aivan turhaan opetettu kouluissakin, kun toimittajiltakaan, tai tv- ja radiojuontajiltakaan ei sen osaamista edellytetä.
Ennen opetettiin koulussa, että : "nopeasti, nopeammin, nopeimmin" kuuluu taivuttaa.
Nykyään nopeimmin taivutuksen sijaan sanotaan joka paikassa "nopeiten" - Anonyymi
Asvaltti ja taksi ovat oikein.
Pizza ja pitsa, molemmat OK mutta pitsa on suomalaisempi vaihtoehto suomen kieleen, siinä mielessä pitäisin sitä parempana vaihtoehtona. - Anonyymi
Vokkiloinen vai vokkitukiainen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632644
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 371180