Katevarauksen raukeaminen

*Sanna*

Kävipä äskettäin niin, että maksoin ostokseni pankkikortilla. Nettipankkiin tulikin sitten maksun suuruinen katevaraus. Sama katevaraus oli tililläni vielä muutaman viikon päästäkin ja ajattelin, että kyllä se sieltä aikanaan lähtee. No nyt katevaraus on poistunut, mutta rahat eivät ole lähteneet tililtäni. Eli ostosta varten varatut rahat siirtyivät takaisin käyttööni.

Osaako kukaan sanoa mistä tässä on kyse? Onko se pankin virhe? Mitä pitäisi/kannattaa tehdä nyt? Haluan kyllä että myyjä saa rahansa, mutta se kiinnostaa, että jos kyseessä on pankin virhe, ovatko he mitenkään rahallisesti vastuussa tapahtuneesta. Minulla on olemassa kuitti maksustani, eli periaatteessa olen maksanut, mutta käytännössä en. Tuleehan siitä minulle ylimääräistä vaivaa kun alan asiaa selvittelemään ja kenties joudun menemään uudelleen myyjän luo korttiani höyläämään.

9

17175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stadi58

      Kyseessä ei ole pankin virhe. Pankki on toiminut välittäjänä sinun ja myyjän välillä. Ensin myyjä on "varmistanut/varannut" itselleen maksun katevarauksella, jonka pankki on vahvistanut. Sen jälkeen myyjä on (tod.näk) hakenut sinulta nimen slipariin.... ja unohtanut lähettää lopullisen veloituksen pankkiin. Katevaraus poistuu tililtä noin kahdessa-kolmessa vikossa, mikäli esim. summat ovat eriävät tai myyjä ei varmista maksutapahtumaa.

      Jos haluat siis viedä asiaa eteenpäin, niin ota yhteyttä myyjään. Itse pidän tuon kaltaista toimintaa kunnioitettavana suoraselkäisyytenä, josta yksi jos toinenkin voisi ottaa opikseen.

      • Asiakkaan velvollisuutena on vain pitää sen verran rahaa tilillä, että se riittää tehtyjen pankkikorttiostosten maksuun. Kyllähän kauppa saa rahansa ilman katevaraustakin, jos vain tilillä on rahaa. Kaupalla on muistaakseni 2 kk aikaa toimittaa aineisto pankkiin.


      • *Sanna*
        Timontti kirjoitti:

        Asiakkaan velvollisuutena on vain pitää sen verran rahaa tilillä, että se riittää tehtyjen pankkikorttiostosten maksuun. Kyllähän kauppa saa rahansa ilman katevaraustakin, jos vain tilillä on rahaa. Kaupalla on muistaakseni 2 kk aikaa toimittaa aineisto pankkiin.

        Kiitos asiallisista vastauksista. Mulla tosiaan oli tilillä riittävästi rahaa ostoksen maksuun, eli ei ole minun syy ettei se lähtenyt.

        Hmmmm...eli jos en tee yhtään mitään, myyjä saattaa huomata vajeen joskus ja sitten? Perii sitä uudelleen minulta?


      • Timontti kirjoitti:

        Asiakkaan velvollisuutena on vain pitää sen verran rahaa tilillä, että se riittää tehtyjen pankkikorttiostosten maksuun. Kyllähän kauppa saa rahansa ilman katevaraustakin, jos vain tilillä on rahaa. Kaupalla on muistaakseni 2 kk aikaa toimittaa aineisto pankkiin.

        Kaupan on toimitettava pankkikorttiveloitus pankkiin 20 päivän kuluessa maksutapahtumasta (eikä 2 kk kuten äsken kirjoitin).

        Älä missään tapauksessa mene kauppaan sitä ennen vinguttamaan korttia uudelleen, sillä silloin maksu voi mennä kahteen kertaan!


      • viivettä
        *Sanna* kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Mulla tosiaan oli tilillä riittävästi rahaa ostoksen maksuun, eli ei ole minun syy ettei se lähtenyt.

        Hmmmm...eli jos en tee yhtään mitään, myyjä saattaa huomata vajeen joskus ja sitten? Perii sitä uudelleen minulta?

        Minulla on joskus kampaamolasku veloitettu tililtä yli kuukausi kampaamoreissun jälkeen. Varaudu siis maksuun.


      • *Sanna* kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Mulla tosiaan oli tilillä riittävästi rahaa ostoksen maksuun, eli ei ole minun syy ettei se lähtenyt.

        Hmmmm...eli jos en tee yhtään mitään, myyjä saattaa huomata vajeen joskus ja sitten? Perii sitä uudelleen minulta?

        Luultavasti kysymys on vain siitä, että kaikki myyjät eivät toimita niitä pankkikorttiveloituksia pankkiin päivittäin vaan vain esim. pari kertaa kuussa. Se maksu voi lähteä tililtäsi minä päivänä tahansa. Sinun velvollisuutesi on pitää tilillä maksuun riittävät varat koko ajan siihen saakka, kunnes maksu on tililtäsi veloitettu.


      • Anonyymi

        Jo on kumma että aina pitää itse viedä joka asiaa itse eteenpäin jotta saa oikeutta.Joka asiassa yritetään vedättää jos ei pidä puoliaan.Pankin pitäisi palauttaa heti turhat katevaraukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on kumma että aina pitää itse viedä joka asiaa itse eteenpäin jotta saa oikeutta.Joka asiassa yritetään vedättää jos ei pidä puoliaan.Pankin pitäisi palauttaa heti turhat katevaraukset.

        Ja mistähän ne siellä tietää mikä on turha ja mikä ei?


    • sdlfjafa

      Mulla kävi samantapaisesti, tosin asioin luottokortilla. Katevaraus tuli tosi myöhään tilille (n. kk jälkeenpäin), sitten noin viikon päästä poistui mystisesti. Noin kolmen viikon päästä katoamisesta sitten yhtä mystisesti summa oli veloitettu tililtä.

      Summa summarum: ei kannata huolestua. Asia on kunnossa ja ostoksesi velotetaan jossain vaiheessa tililtäsi. Kannattaa toki seurata asian etenemistä, mutta ei kannata liian nopeasti hötkyillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7334
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2214
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1621
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1469
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1176
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1036
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      905
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      893
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      797
    Aihe