Katevarauksen raukeaminen

*Sanna*

Kävipä äskettäin niin, että maksoin ostokseni pankkikortilla. Nettipankkiin tulikin sitten maksun suuruinen katevaraus. Sama katevaraus oli tililläni vielä muutaman viikon päästäkin ja ajattelin, että kyllä se sieltä aikanaan lähtee. No nyt katevaraus on poistunut, mutta rahat eivät ole lähteneet tililtäni. Eli ostosta varten varatut rahat siirtyivät takaisin käyttööni.

Osaako kukaan sanoa mistä tässä on kyse? Onko se pankin virhe? Mitä pitäisi/kannattaa tehdä nyt? Haluan kyllä että myyjä saa rahansa, mutta se kiinnostaa, että jos kyseessä on pankin virhe, ovatko he mitenkään rahallisesti vastuussa tapahtuneesta. Minulla on olemassa kuitti maksustani, eli periaatteessa olen maksanut, mutta käytännössä en. Tuleehan siitä minulle ylimääräistä vaivaa kun alan asiaa selvittelemään ja kenties joudun menemään uudelleen myyjän luo korttiani höyläämään.

9

22669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stadi58

      Kyseessä ei ole pankin virhe. Pankki on toiminut välittäjänä sinun ja myyjän välillä. Ensin myyjä on "varmistanut/varannut" itselleen maksun katevarauksella, jonka pankki on vahvistanut. Sen jälkeen myyjä on (tod.näk) hakenut sinulta nimen slipariin.... ja unohtanut lähettää lopullisen veloituksen pankkiin. Katevaraus poistuu tililtä noin kahdessa-kolmessa vikossa, mikäli esim. summat ovat eriävät tai myyjä ei varmista maksutapahtumaa.

      Jos haluat siis viedä asiaa eteenpäin, niin ota yhteyttä myyjään. Itse pidän tuon kaltaista toimintaa kunnioitettavana suoraselkäisyytenä, josta yksi jos toinenkin voisi ottaa opikseen.

      • Asiakkaan velvollisuutena on vain pitää sen verran rahaa tilillä, että se riittää tehtyjen pankkikorttiostosten maksuun. Kyllähän kauppa saa rahansa ilman katevaraustakin, jos vain tilillä on rahaa. Kaupalla on muistaakseni 2 kk aikaa toimittaa aineisto pankkiin.


      • *Sanna*
        Timontti kirjoitti:

        Asiakkaan velvollisuutena on vain pitää sen verran rahaa tilillä, että se riittää tehtyjen pankkikorttiostosten maksuun. Kyllähän kauppa saa rahansa ilman katevaraustakin, jos vain tilillä on rahaa. Kaupalla on muistaakseni 2 kk aikaa toimittaa aineisto pankkiin.

        Kiitos asiallisista vastauksista. Mulla tosiaan oli tilillä riittävästi rahaa ostoksen maksuun, eli ei ole minun syy ettei se lähtenyt.

        Hmmmm...eli jos en tee yhtään mitään, myyjä saattaa huomata vajeen joskus ja sitten? Perii sitä uudelleen minulta?


      • Timontti kirjoitti:

        Asiakkaan velvollisuutena on vain pitää sen verran rahaa tilillä, että se riittää tehtyjen pankkikorttiostosten maksuun. Kyllähän kauppa saa rahansa ilman katevaraustakin, jos vain tilillä on rahaa. Kaupalla on muistaakseni 2 kk aikaa toimittaa aineisto pankkiin.

        Kaupan on toimitettava pankkikorttiveloitus pankkiin 20 päivän kuluessa maksutapahtumasta (eikä 2 kk kuten äsken kirjoitin).

        Älä missään tapauksessa mene kauppaan sitä ennen vinguttamaan korttia uudelleen, sillä silloin maksu voi mennä kahteen kertaan!


      • viivettä
        *Sanna* kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Mulla tosiaan oli tilillä riittävästi rahaa ostoksen maksuun, eli ei ole minun syy ettei se lähtenyt.

        Hmmmm...eli jos en tee yhtään mitään, myyjä saattaa huomata vajeen joskus ja sitten? Perii sitä uudelleen minulta?

        Minulla on joskus kampaamolasku veloitettu tililtä yli kuukausi kampaamoreissun jälkeen. Varaudu siis maksuun.


      • *Sanna* kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Mulla tosiaan oli tilillä riittävästi rahaa ostoksen maksuun, eli ei ole minun syy ettei se lähtenyt.

        Hmmmm...eli jos en tee yhtään mitään, myyjä saattaa huomata vajeen joskus ja sitten? Perii sitä uudelleen minulta?

        Luultavasti kysymys on vain siitä, että kaikki myyjät eivät toimita niitä pankkikorttiveloituksia pankkiin päivittäin vaan vain esim. pari kertaa kuussa. Se maksu voi lähteä tililtäsi minä päivänä tahansa. Sinun velvollisuutesi on pitää tilillä maksuun riittävät varat koko ajan siihen saakka, kunnes maksu on tililtäsi veloitettu.


      • Anonyymi

        Jo on kumma että aina pitää itse viedä joka asiaa itse eteenpäin jotta saa oikeutta.Joka asiassa yritetään vedättää jos ei pidä puoliaan.Pankin pitäisi palauttaa heti turhat katevaraukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on kumma että aina pitää itse viedä joka asiaa itse eteenpäin jotta saa oikeutta.Joka asiassa yritetään vedättää jos ei pidä puoliaan.Pankin pitäisi palauttaa heti turhat katevaraukset.

        Ja mistähän ne siellä tietää mikä on turha ja mikä ei?


    • sdlfjafa

      Mulla kävi samantapaisesti, tosin asioin luottokortilla. Katevaraus tuli tosi myöhään tilille (n. kk jälkeenpäin), sitten noin viikon päästä poistui mystisesti. Noin kolmen viikon päästä katoamisesta sitten yhtä mystisesti summa oli veloitettu tililtä.

      Summa summarum: ei kannata huolestua. Asia on kunnossa ja ostoksesi velotetaan jossain vaiheessa tililtäsi. Kannattaa toki seurata asian etenemistä, mutta ei kannata liian nopeasti hötkyillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe