Rintarangassa kipua ja polttoa

Väsynyt

Minulla on on syyskuusta asti ranka tosi kipeä. Kipein kohta on juuri rintojen välissä ja kipu säteilee sekä selkään että etupuolelle ja koko rintarangan alueelle. Pahimmillaan kipu on polttavaa. Olen käynyt lääkärissä ties kuinka monta kertaa, sydän on tutkittu, fysikaalisessa olen käynty 10 kertaa (ei mitään apua), kiropraktikolla kaksi kertaa joka sanoi että rankani on aivan "tukossa". Se käynti helpotti hetkeksi (viikoksi) mutta oireet tulee uudelleen ja uudellen. Onko kenelläkään ollut vastaanlaisia vaivoja ja jos niin mistä olet saanut apua?

32

48138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

      Rintaranka on selkärangassa selän puolella.
      Nyt tarkoittanet, että oireesi on rintalastan alueella?

      "kiropraktikolla kaksi kertaa joka sanoi että rankani on aivan "tukossa". Se käynti helpotti hetkeksi (viikoksi) mutta oireet tulee uudelleen ja uudellen."

      Kiro ei ehkä osannut avata kaikkia lukkoja tai ei ehkä osannut korjata sitä syytä, mikä lukot aiheuttaa. Yleensä nuo kirot on liian helläkätisiä eikä osaa kaikkea.

      Mutta selkeästi ongelmiesi syy on lukossa oleva rintaranka, koska jos sen avaaminen hetkeksi helpotti... Lääkärille on turha mennä, kun ei ne noista mitään ymmärrä. Jokeile DN naprapaattia tai DO osteopaattia. Tai sit kansanparantajaa...

      • Väsynyt

        Oire on rintarangassa mutta välillä kipu säteilee myös rintalastan alueella. Oire on rintarangassa noin rintojen välisessä kohdassa ja kipu tuntuu molemmilla puolilla. Kiropraktikko sanoi eka kerralla että sai kaikki lukot auki mutta kun menin viikon päästä uudelleen vaivojeni kanssa niin sanoi että ovat menneet uudelleen lukkoon ja teki saman hoidon. Tuosta viimeisestä käynnistä on nyt noin kolme viikkoa ja oireet taas tulleet. Ja tämä kiro ei todellakaan ollut helläkätinen vaan käsittely oli aivan älytöntä tuskaa..


      • hoidettu
        Väsynyt kirjoitti:

        Oire on rintarangassa mutta välillä kipu säteilee myös rintalastan alueella. Oire on rintarangassa noin rintojen välisessä kohdassa ja kipu tuntuu molemmilla puolilla. Kiropraktikko sanoi eka kerralla että sai kaikki lukot auki mutta kun menin viikon päästä uudelleen vaivojeni kanssa niin sanoi että ovat menneet uudelleen lukkoon ja teki saman hoidon. Tuosta viimeisestä käynnistä on nyt noin kolme viikkoa ja oireet taas tulleet. Ja tämä kiro ei todellakaan ollut helläkätinen vaan käsittely oli aivan älytöntä tuskaa..

        Käsittelikö tai tutkiko hän lantiotasi, esim SI-niveliä?

        Jos lantio on vinossa (SI-nivelet lukossa), niin rintarangan lukot palaavat takaisin pian.

        Se, että joku sanoo avanneensa kaikki lukot ei tarkoita sitä, että hän olisi oikeasti kaikki avannut. Kokemusta on tuostakin...


    • kovin vaivainen terve

      Minulla on sama vika, ja vaivannut jo 6 vuotta. Alkoi raskaissa töissä, ja elämäni ollutkin sen jälkeen yhtä sairaslomaa ja työttömänä työnhakijana olemista. kaikki työkokeilut päättyneet sairaslomaan. Minäkin olisin kiitollinen, jos tietäisin mikä tähän auttaa. Fysikaalisissa hoidoissa olen käynyt n.sata kertaa, lääkäreissä ym. On todettu vain lievä välilevyn rappeuma eikä sen pitäis kuulema aiheuttaa näin paljon vaivoja, ja töihinkin pitäs kyetä normaalisti. Mikähän lie, kun en pysty?

    • murmi

      Minulla sama juttu toukokuusta lähtien. Kyseessä mitä todennäköisemmin kylkivälihermo joka äksyilee. Olen kokeillut DC-kirot, fysikaaliset,fysiatrit, OMT-terapeutit.On otettu ENMG ja MIR; kaikki kunnossa. Kortisoonia on myös laitettu, mutta pahensi vain kipuja.Minulla kipu säteilee lapaan ja myös kramppaa sen. Työnteosta ei enää tule mitään. Nyt olen kipupolin asiakas ja tulevaisuuttani suunnitellaan sillä puolella. Perinteiset hoidot eivät valitettavasti auttaneet.

      • hoidettu

        Mun kokemukseni mukaan DC-kirot ei osaa rintarangan lukkoja kunnolla avata eikä OMT:t fysioterapeuteista ja fysiatreista puhumattakaan. Kokeile DN-napraa tai DO-osteota.


      • ex-kivulias
        hoidettu kirjoitti:

        Mun kokemukseni mukaan DC-kirot ei osaa rintarangan lukkoja kunnolla avata eikä OMT:t fysioterapeuteista ja fysiatreista puhumattakaan. Kokeile DN-napraa tai DO-osteota.

        jäsenkorjaaja (kalevalainen) voinee auttaa sinua. Ainakin meikäläisellä laittoi ruodon kuntoon kahdella käynnillä ja ollut nyt kivutta kuosissa toista vuotta! Toki heidänkin taidoissaan lienee eroja?!


      • *****
        ex-kivulias kirjoitti:

        jäsenkorjaaja (kalevalainen) voinee auttaa sinua. Ainakin meikäläisellä laittoi ruodon kuntoon kahdella käynnillä ja ollut nyt kivutta kuosissa toista vuotta! Toki heidänkin taidoissaan lienee eroja?!

        myös jäsenkorjaajaa. Vielä parempi olisi sellainen, jolla olisi muitakin taitoja. Itse olen saanut avuan jäsenkorjaajalta, joka osaa myös perinnehieronnan ja kuivakuppauksen ja kaikkia näitä yhdistelemällä on saanut juuri aloittajan mainitsemat kivut "kuriin".


      • sen verran
        hoidettu kirjoitti:

        Mun kokemukseni mukaan DC-kirot ei osaa rintarangan lukkoja kunnolla avata eikä OMT:t fysioterapeuteista ja fysiatreista puhumattakaan. Kokeile DN-napraa tai DO-osteota.

        Mielestäni vaikea suositella kellekkään juuri jonkun koulutuksen saanutta hoitajaa. Kaikki kuitenkin yksilöitä ja jokaisella kehittyy oma tyylinsä tutkia ja hoitaa asiakas. Ja toisilta homma vaan onnistuu ja toisilta ei, oli titteli sitten mikä hyvänsä, näin vähän joka alalla. Tämän vuoksi onkin vaikea joskus löytää itselle sopiva hoito/hoitaja mistä saisi parhaan mahdollisen avun.


    • ite luulin vuosia...

      kärsiväni selkä ja rintakivuista. Vasta sappikohtausten rajuuntuminen sai minut huomaamaan, että kyse on jostain muusta. Ainakin itelläni tuo kipu oli rinnassa ja säteili selkään ja kohtauksen päällä ollessa koko ylävartaloon särki aivan sietämättömästi, ettei voinut olla mitenkään päin tai edes koskettaa mihinkään.
      Ja alkuun kipu oli nimen omaan polttavaa.
      Sitten kun tiesin jo vaivastani, niin oikein nauratti, että olin vuosia kärsinyt ja aina kuitannut koko vaivan sillä, että oon taas jumissa. Pahimmillaan vedin viikkokaupalla särkylääkkeitä, että pystyin seisomaan kivulta suorassa ja eikun töihin.

      • vaikertaja

        Olen käynyt melko paljonkin kiropraktikoilla ja yleensä vaivoihin on apu tullut. MUTTA nyt kävi toisin - menin vain jälkitarkastukseen - ei ollut mitään vaivoja - ja lähtiessäni sieltä juuri samanlainen rintarangan/lavan/rintalasta-alueen jäätävä kipu päällä. Ja eivät ole nyt sitten kyenneet tekemään mitään aikaansaannokselleen. Onkohan tässä nyt sitten tuomittu sairaseläkeläiseksi ???- ja korvauksia on turha anella... Että kannattaa harkita alkaako kiroparaktikoiden hoitoja käyttämään!


      • harkitsevaa
        vaikertaja kirjoitti:

        Olen käynyt melko paljonkin kiropraktikoilla ja yleensä vaivoihin on apu tullut. MUTTA nyt kävi toisin - menin vain jälkitarkastukseen - ei ollut mitään vaivoja - ja lähtiessäni sieltä juuri samanlainen rintarangan/lavan/rintalasta-alueen jäätävä kipu päällä. Ja eivät ole nyt sitten kyenneet tekemään mitään aikaansaannokselleen. Onkohan tässä nyt sitten tuomittu sairaseläkeläiseksi ???- ja korvauksia on turha anella... Että kannattaa harkita alkaako kiroparaktikoiden hoitoja käyttämään!

        Mitä kiropraktikko teki, eli mistä kipu tuli?
        Mitä tarkoitat "juuri samanlainen rintarangan/lavan/rintalasta-alueen jäätävä kipu päällä". Mikä samanlainen, mihin verrattuna?

        "Onkohan tässä nyt sitten tuomittu sairaseläkeläiseksi ???- "

        Jos se on samanlainen josta ennenkin olet eroon päässyt, miksi et nyt pääsisi?

        Aina kannattaa harkita. Suosittelen pehmeää kalevalaista käsittelyä, siitä ei ainakaan seuraa tuollaisia.


      • vaikertaja
        harkitsevaa kirjoitti:

        Mitä kiropraktikko teki, eli mistä kipu tuli?
        Mitä tarkoitat "juuri samanlainen rintarangan/lavan/rintalasta-alueen jäätävä kipu päällä". Mikä samanlainen, mihin verrattuna?

        "Onkohan tässä nyt sitten tuomittu sairaseläkeläiseksi ???- "

        Jos se on samanlainen josta ennenkin olet eroon päässyt, miksi et nyt pääsisi?

        Aina kannattaa harkita. Suosittelen pehmeää kalevalaista käsittelyä, siitä ei ainakaan seuraa tuollaisia.

        Tässä siis avattiin "normaaleja" rintarangan lukkoja vatsallaan ollen kiron painaessa "lyttyyn" - ja siinä samalla hetkellä tunsin, että nyt tuli jokin jumi. Ja nyt siis tämä vaiva ei ole suoranaisesti rintarangassa vaan enemmän kylkiluiden aluella ja aihuttaa aikamoista tuskaa oikealla puolella varsinkin syvään hengittäessä, tai venytellessä tai jos vähääkään painaa selästä tai rinnasta. Ja vaikka olen käynyt nyt vielä hoidossa, kun tätä on yritetty lihasten relaxoinnilla, triggerpiste-hoidolla yms. saada laukeamaan, ei ole apua tullut. Olen aivan loppu tämän kipuni ja sen aiheuttaman ahdistuksen kanssa...


    • mila...

      Hei! Onko kukaan sulkenut pois sellaista sairautta kuin Tietzen oireyhtymä?? Olen täysin maallikko mutta omakohtainen kokemus tästä ko. taudista löytyy.
      Siinä rintalastan rusto tulehtuu ja aiheuttaa kipua ja "puristavaa" tunnetta.. kipu voi säteillä moneen suuntaan ja pahentuessaan levitä esim.selkäpuolelle. Kipu on pahin juuri rintalastan kohdalla. Tärkein seikka tässä on mielestäni se, että tila pahenee hieronnalla ja kaikenmaailman niksauttajien käsittelyssä.. Yhtään vähättelämättä näiden hoitojen tohoa moneen muuhun vaivaan.. mutta tähän ne eivät tehoa.
      Lepo ja tulehduskipulääkkeet ovat hoito.
      Vaiva voi jäädä pysyväksi tai parantua suht nopeastikin oikealla hoidolla. Nopea hoidon aloitus on käsittääkseni tärkeää. ja juurikin noiden hierontojen ja muiden "käsittelyn" välttäminen!
      Suosittelen että googletat tämän kyseisen oireyhtymän ja mikäli kuulostaa tutulta niin uudelleen lääkäriin. tämä on helppo diagnosoida kun on selkeät oireet.

      • varokaa

        Onko röntgen-ja muiden tutkimusten avulla suljettu pois selkärankareuman tai scheuermanintaudin mahdollisuus. Tuollaiset oireet sopisivat niihinkin. Jos nikamasiirtymiä, välilevyrappeumia, tai nivelrikkoa on ja hermo on puristuksissa, niin se voi säteillä kipuna kohtiin joissa vika ei sinänsä olekkaan. Näitä ei mielellään edes tutkita, koska asenne tuntuu olevan se, että jokaisellahan jotain kipua aina on. Lihaskivuiksi uskoin omatkin vaivani ja kuntoilin ja venyttelin, hierotutin ja vaikka mitä. Totuus selvisi vuosikymmenten päästä. Vasta sitten, kun olin niin kipeä, etten pystynyt edes pukeutumaan. Jos olisin tiennyt ajoissa kipujeni syyn ja jos ne olisi otettu vakavasti ja tutkittu, olisin osannut valita sopivamman ammatin ja ehkä välttynyt näin pahalta nivelrikolta ennenaikaisesti.


      • h--

        Mulla todettiin juuri tuo tauti ja sain lähetteen fysikaaliseen, tosin mulla on todettu jo aiemmin myös kaularangan prolapsi, jonka takia olen käynyt säännöllisesti fysikaalisessa muutenkin, mutta nyt lähetteeseen kirjattiin mukaan tuo Tietze.
        Kävinkin tuon uuden lähetteen kanssa jo OMT-terapiassa ja sieltä sain hyviä hoito-ohjeita tuohon tautiin ja lisää tietoa.


    • ehkä reuma?

      Ei välttämättä alkuvaiheessa näy röntgenissä. Miten tulehdusarvot, entä muut oireet, väsymys jne?

      • selkäreumanen

        Itselläni on selkärankareuma ja tuo rintarankajumi kuullostaa kovin tutulta. Minulla oli öisin kauheita lihaskramppejakin, jolloin henki kulki huonosti. Helpotti, kun nousi istumaan ja tuki selkää jollain. Minä juoksin naprapaatilla ensin vuosikaudet ja vähän auttoi, kunnes hän kehoitti menemään lääkäriin (epäili selkärankareumaa). Diagnoosissa oli vuositolkulla tuo susp. lisäliite (epäily), kunnes n. 10 vuoden kuluttua ekoista oireista näkyi sitten röntgen-kuvissa rintarangan nikamien neliöitymistä. Se selitti rintarankaoireet. Nyt taas vuosikymmenen päästä olo on helpompi, vaikkakin sain liitännäissairautena sitten tuon osteoporoosin. Kehottaisin selkärankareumaisia aloittamaan D3-vitamiini/kalkki -tablettien nauttimisen, että vältytte osteoporoosilta. Ottakaa tosissanne tuo D-vitamiinijuttu!


      • alati sairas
        selkäreumanen kirjoitti:

        Itselläni on selkärankareuma ja tuo rintarankajumi kuullostaa kovin tutulta. Minulla oli öisin kauheita lihaskramppejakin, jolloin henki kulki huonosti. Helpotti, kun nousi istumaan ja tuki selkää jollain. Minä juoksin naprapaatilla ensin vuosikaudet ja vähän auttoi, kunnes hän kehoitti menemään lääkäriin (epäili selkärankareumaa). Diagnoosissa oli vuositolkulla tuo susp. lisäliite (epäily), kunnes n. 10 vuoden kuluttua ekoista oireista näkyi sitten röntgen-kuvissa rintarangan nikamien neliöitymistä. Se selitti rintarankaoireet. Nyt taas vuosikymmenen päästä olo on helpompi, vaikkakin sain liitännäissairautena sitten tuon osteoporoosin. Kehottaisin selkärankareumaisia aloittamaan D3-vitamiini/kalkki -tablettien nauttimisen, että vältytte osteoporoosilta. Ottakaa tosissanne tuo D-vitamiinijuttu!

        Liittyikö teillä kellään näihin rintarangan/rintalastan oireisiin kohonnutta verenpainetta, hakkaavaa pulssia ja huimausta???


      • th nikamat
        alati sairas kirjoitti:

        Liittyikö teillä kellään näihin rintarangan/rintalastan oireisiin kohonnutta verenpainetta, hakkaavaa pulssia ja huimausta???

        Minulla on puoli vuotta kipuillut rintaranka, todennäköisesti rintarangan prolapsi tai nikamalukkoja. Nyt pari viikkoa on olllut aivan älytöntä kipua, myös pahoinvointia, huimausta, päänsärkyä ja unettomuutta. Täytynee mennä lääkäriin, kun en jaksa töissä enää kolmen tunnin yöunilla.
        Mutta tosiaan minullakin on vastaavia huimausta, sydämen tykyttelyä ja pahoinvointia kivun lisäksi.


      • h.e.
        th nikamat kirjoitti:

        Minulla on puoli vuotta kipuillut rintaranka, todennäköisesti rintarangan prolapsi tai nikamalukkoja. Nyt pari viikkoa on olllut aivan älytöntä kipua, myös pahoinvointia, huimausta, päänsärkyä ja unettomuutta. Täytynee mennä lääkäriin, kun en jaksa töissä enää kolmen tunnin yöunilla.
        Mutta tosiaan minullakin on vastaavia huimausta, sydämen tykyttelyä ja pahoinvointia kivun lisäksi.

        Mullakin on tuollaista. Ainakin kaularangassa on todettu prolapsi.
        On huimausta, sydän tykyttelee, pahoinvointia yms.


    • tuskissa

      poden samaa vaivaa,mikään ei auta kaikki kokeet on otettu,apua ei löydy.voiko kukaan auttaa.

      • dsgssgs

        hartiakivun vuoksi kävin manuaalisessaterapiassa jossa kouluttu terapeutti käsitteli ilman kysymättä meikäläisen ruotoa vaikka pyysin hierontaa. Nyt rintarankaa polttelee aikalailla. Polttelu ei välttämättä ole kuitenkaan mitään vakavaa mikäli se ei säteile käsiin. Koittakaa liikkuá se pois ja avanto on paras se auttaa.


    • hoidettu

      Nuo oireet sopivat myös aika hyvin vaikeaan refluxiin, eli "närästykseen" joka on vakava haitta. Hoitamattomana vaarassa ovat niin äänihuulet kuin hampaatkin ja se aiheuttaa hengitysvaikeuksia ja siitä johtuu yleiskunnon huomattava heikentyminen. Kannattaa tutkia ja hoitaa pois.

    • pave67

      Rintarangan kipu tila, e pysty olemaan paikallaan, yöksi otan burana 600mg kaksi jotta saisi ees vähän nukuttua.

      Varasin juuri tänään fysioterapeutille ajan ja odotan sitä nyt viikon.

      Terveyskeskussa ei ollut antaa minulle aikoja, kehotti menemään hierojalle ja tai fysioterapiaan.
      Kertokaa mikä helpottaa kotioloissa, buranat on kokeiltu ja ei autaa kauaankaan.

    • vanha vaiva

      Erikoislääkäri Antti Heikkilä on erikoistunut juuri tämäntyyppisiin kipuihin ja ongelmiin.Hoitaa potilasta manuaalisesti eikä liioin määräile lääkkeitä.Toimii muistaakseni Mehiläisessä ja arvokasta hoitoa on mutta pätevä on lääkärikin.Itse olin vuoden oireeton kun olin käynyt kolme kertaa käsittelyssä.

      • 13+5=?

        Hei!
        Mulla pahentuneet vastaavat oireet sitten sen 90 v. kun kun eka x valitin. Niskarangassa luupiikkejä, siitä puutumiset, katkokävelyt... silloin 20v kävin yksityisen kautta ortolla, ja käsky Kys.aan. mutta se heidän kuvaus ei kattanut sitä kaularankaa ja ja mukana oleva rtg eivät edes katsoneet, jossa näkyi... joten. Sen jälkeen pitänyt kipeenäni. Nyt vaivaa pahasti, polttavaa tunnetta rintarangassa sekä lapaluiden kohdalla, , ja 3.ssa kohtaa muutenkin selkärangassa. Sormien puutumista, leukapieleen ja osin välin kasvojenkin (vas. puolen). Tasapainottomuutta...Itse venyttelen, naksauttelen omaan tyyliin, liikun ja ja helpottaa sekin kun hieman taukoa työnmerkeistä ( muutama pv) samoista paikoista, fyysisesti raskaat siis.. Lh. Ksh. Aika varattuna työterv.lri :)


      • Anonyymi

        Minulla vaikea purenta yhdistyy noihin niska-rintarankakipuihin ja - puutumisiin ja polttaviin tunteisiin. OMT alunperin pilannut selkärangan ja niskan, pitää olla huolelliset esitutkimukset ennenkuin sellaiseen lähtee! Kiropraktikko ei osannut lukea röntgenkuvaa, jossa selkeä vasta-aihe kaikenlaiselle manipulasaiollle. OMT-terapeutit itsetyytyväisiä ja varomattomia, eivät ota huomioon ettei kunnon kuvantamistutkimuksia tehty.


    • Anonyymi

      juuri nuo on nyt minulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe