Itselläni on kilpirauhasarvot alakantissa, mutta juuri vielä normaaliarvojen sisäpuolella, eikä minulle voida aloittaa kilpirauhasen vajaatoimintalääkitystä tai lääkäri ei ainakan aloita sydänoireidenkaan vuoksi. Lisäksi minulla on mm. sydämen vajaatoiminta, joka tuo omat vaikeutensa asioihin, liikkumiseen ja moneen muuhun asiaan. Olen lihonut viimeaikoina 10 kg, vaikka olen yrittänyt laihduttaa. Saan jatkuvasti pilkkaa osakseni läskeistäni kulkiessani pakosta ihmisten ilmoilla. Kulttuuritapahtumissa yms. en voi käydä, koska häpeän itseäni ja pelkään, että ihmiset alkavat nauraa minut nähdessään, kuten on käynyt mennessäni kotikaupungissani esim. teatteriin.
Minulla on metabolinen oireyhtymä, joten läskit kertyvät keskivartaloon, ja koska olen nainen, iso maha on erittäin huvittava joidenkin mielestä! Joidenkin ihmisten pitää oikein käsillä näyttää, kuinka suuri se on ja naureskella, kun olen lähettyvillä, ja katsein osoittaa ketä oikein tarkoitetaan, ettei se jää epäselväksi. Masentaa mielen, ja sehän siinä näillä ihmisillä on tarkoituskin; mutta itse joudun syömään masennuslääkettä, joka sitten tekee lisää nälkää ja makeanhimoa.
Kilpirauhanen ja painonnousu
20
1818
Vastaukset
- jätä ne omaan arvoonsa,
Minulla tuli mieleeni lukiessani kirjoitustasi,että mitä jos kävisit lääkärin juttusilla.Laittaisitte kaikki lääkityksesi kuntoon,vajaatoiminta ym,sitten en tiedä mitä mieltä olisit uusista laihduttavista lääkkeistä.Oletko kokeillut makeannälkään hedelmiä,vaikka rypäleitä,mandariineja.Yrittäisit,ettei tule lisää painoa,Sinulle kaikkea hyvää
- Talinne
Sinun pitäisi kääntyä viisaan lääkärin puoleen.
Kilpirauhasen vajaatoiminta pitäisi hoitaa. Vaikka arvot olisivat ns. normaalit, oireita pitäisi myös kuunnella. Pitäähän kilpirauhanen saada kuntoon, vaikka on sydänoireita. Asiansa osaava lääkäri tietää, miten. Järkyttävää on, että jotkut ihmiset ovat niin tyhmiä, että huomauttelevat ulkomuodostasi, tuijottavat ja osoittelevat. Häpeän heidän puolestaan. Voimia sinulle! - toope
Olet oikeassa siinä että kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa painoa. Se on ikävä totuus.
Tiedän kyllä että sydämmen vajaatoiminta vaikeuttaa liikuntaa hirveästi ja sen takia haluaisin kysyä että mitä lääkkeitä syöt siihen. Sillä jos käytät beetasalpaajia ne lisäävät liikunnan vaikeutta, jos syöt niitä keskustele lääkärisi kanssa voisitko vaihtaa lääkkeen selllaiseen joka ei vaikuta urheiluun. Tiedät myös varmaan että vajaatoiminnassa, yksi hoito muoto on kevytliikunta. Käy kävelemässä ja liiku muutenkin paljon mutta valitse sellaisia lajeja jotka eivät nosta sykettä kovin korkealle.
Ystäväni jolla on sydämmen vajaatoiminta on lisännyt pikku hiljaa liikuntaa elämäänsä, nyt hän on ruvennut jo nauttimaan liikunnasta.
Kilpirauhasen takia sä joudut kyllä laihdutuksen takia olemaan kärsivällisempi kuin muut mutta onnistumsta se ei sinua estä!
Ja tuosta ihmisten pilkasta, on huono mennä sanomaan että älä välitä, mutta niin se vain on. Itse lihoin sairauden vuoksi 10 kiloa. Ja tiedän kokemuksesta että noita huutelioita ja silmien pyöritteliöitä on maailmassa paljon. Pahaltahan se tuntuu mutta itseäni lohduttaa ajatus siitä että ne eivät tiedä sairaudestani. Masennuslääkkeet ovat kanssa hyvin ongelmallinen kiusa sillä masennuslääkkeisiin on lisätty "nälkää nostattavia aineita" sillä monet masentuneet eivät syö tarpeeksi, siksi tällaiset lääkkeet ovat huonoja ihmisille jolla masennuksen myötä ei mene ruokahalu vaan pysyy normaalina tai jopa nousee. Masennuslääkkeilläkin on eroja, joten juttele tästäkin asiasta lääkärisi kanssa.
Toivottavasti sait teksistäni jotain edes selvää! Kaikkea hyvää sinulle ja voimia sairauksiesi kanssa!!!- kjnbklfjnbf
ei masennuslääkkeisiin tahallaan lisätä muita aineita, jotka ruokahalua lisäisivät, vaan vaikuttava aine aiheuttaa aivoissa myös ei-haluttuja muutoksia. välittäjä-aineiden toimintaa kun ei vieläkään tunneta tarkkaan, niin siksi masennuslääkkeiden vaikutukset saattavat olla hyvinkin moninaisia. toki masennuslääkkeissä on suuria eroja sivuvaikutuksissa, ja kannattaa kysyä löytyykö ruokahaluun vaikuttamattomia lääkkeitä.
- Rehellinen
Todella ikävää luettavaa. Kuinka aikuiset ihmiset voivat olla noin typeriä, vai ovatkohan niitä entisiä koulukiusaajia, nykyisiä työpaikkakiusaajia? Ei uskoisi aikuisten ihmisten käyttäytyvän noin. Niin ovat ihmiset "hienoja", käyvät oikein teatterissa, ja pilkkaavat toisia.
Et kertonut tarkemmin sydänoireistasi mutta, jos sinulla on esim. rytmihäiriöitä vajaatoiminnan lisäksi, kilpirauhaslääkitys Thyroxin, on vähän kinkkinen juttu. Thyroxin nimittäin vaikuttaa koko kehoon, myös sydämen rytmiin. Jos sinulla on rytmihäiriöitä, em. lääkitys voi niitä lisätä ja se taas ei tee hyvää sydämelle.
Niin kauan kuin kilpirauhasarvot ovat viitearvojen sisäpuolella, ei yleensä aloiteta lääkitystä tai sitten pitäisi tutkia paremmin. Tavallisimmat kilpirauhastutkimukset ovat T4V ja TSH, mutta on joukko muitakin tutkimuksia, joita tehdään, kun kilpirauhasta tutkitaan ja epäillään esim. vajaatoimintaa (myös liikatoimintaa). Olisikohan mahdollista, että lääkärisi määräisi muitakin kilpirauhastutkimuksia kuin nuo edellä mainitut? Voisit ainakin keskustella lääkärin kanssa.
Kaikkea hyvää sinulle, koitahan pärjäillä ja yritä jättää asiattomat huomauttelut omaan arvoonsa. Itsensä sellaiset ihmiset nolaavat, ei sinua! - Oikaisua
Jos kilpirauhasarvot ovat normaalialueella, ei lihomista voi selittää sillä, eikä myöskään toivoa apua tyroksiinista, joka muutenkin olisi vielä huonompi vaihtoehto tapauksessasi.
Metabolinen oireyhtymä ei kerää läskejä keskivartaloon, vaan läskien kertyminen aiheuttaa metabolisen oireyhtymän.
Liikalihavuuden paras hoito on tapauksessasi jälleen se vanha ja tuttu: Vähennä energiansaantiasi ja lisää energiankulutustasi.- olen ymmärtänyt väärin
kun olen lukenut että metaboliseen oireyhtymään osallisena ovat häiriintynyt sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta?
- ymmärtänyt, mutta
olen ymmärtänyt väärin kirjoitti:
kun olen lukenut että metaboliseen oireyhtymään osallisena ovat häiriintynyt sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta?
metabolinen oireyhtymä on lihavuuden SEURAUS, ei lihavuuden SYY.
Vyötärltään hoikalla ei voi olla metabolisita oireyhtymää. - Aloittaja
ymmärtänyt, mutta kirjoitti:
metabolinen oireyhtymä on lihavuuden SEURAUS, ei lihavuuden SYY.
Vyötärltään hoikalla ei voi olla metabolisita oireyhtymää.ettei hoikkavyötäröisellä voi olla metabolista oireyhtymää; minullakin on ollut lapsesta saakka suht. tanakka vyötärö, joka nyt sitten lihavuuden myötä on tietysti paisunut. Rasva- ja sokeriaineenvaihdunta minulla on myös ollut lapsesta saakka häiriintynyt, joten lihominen ei selitä kaikkea ainakaan tapauksessani. Siis, että metabolinen syndrooma olisi selkeästi lihomisen seuraus. Näin ei ole, en voi sille mitään!
En myöskään ole tietoinen, että olisin luulotautinen. Ja kun jotkut ihmiset tulevat sanomaan suoraan, esim. että ei kannata syödä noin paljoa, että maha kasvaa, olla ahmatti yms. niin ei tämä ainakaan ole luuloa.
Minulla on beetasalpaaja käytössä, samoin kolesterolilääkkeet vakituisesti. Rytmihäiriöitä on toisinaan paljon, toisin ajoin ne helpottavat, mutta vajaatoiminta aiheuttaa pahoja vaivoja. Hengenahdistus ja rinnassa tuntuva puristus yms.
Eipä minun ole pakko selitellä vaivojani täällä, eikä näitä ole pakko uskoa! Voi ajatella, että olen mielisairas ym. ihan vapaasti. Olen kumminkin puhunut totta tässä ja sillä siisti.
Kiitos teille, jotka vastasitte minulle ja olitte myötätuntoisia, tuntui tosi kivalle!
Lääkärini ei ehdi kunnon keskusteluja käydä, eikä hän oikein tiedä asioista, sen hän on sanonut. Siis sanonut kysyvänsä toiselta lääkäriltä neuvoja! - Rehellinen
Aloittaja kirjoitti:
ettei hoikkavyötäröisellä voi olla metabolista oireyhtymää; minullakin on ollut lapsesta saakka suht. tanakka vyötärö, joka nyt sitten lihavuuden myötä on tietysti paisunut. Rasva- ja sokeriaineenvaihdunta minulla on myös ollut lapsesta saakka häiriintynyt, joten lihominen ei selitä kaikkea ainakaan tapauksessani. Siis, että metabolinen syndrooma olisi selkeästi lihomisen seuraus. Näin ei ole, en voi sille mitään!
En myöskään ole tietoinen, että olisin luulotautinen. Ja kun jotkut ihmiset tulevat sanomaan suoraan, esim. että ei kannata syödä noin paljoa, että maha kasvaa, olla ahmatti yms. niin ei tämä ainakaan ole luuloa.
Minulla on beetasalpaaja käytössä, samoin kolesterolilääkkeet vakituisesti. Rytmihäiriöitä on toisinaan paljon, toisin ajoin ne helpottavat, mutta vajaatoiminta aiheuttaa pahoja vaivoja. Hengenahdistus ja rinnassa tuntuva puristus yms.
Eipä minun ole pakko selitellä vaivojani täällä, eikä näitä ole pakko uskoa! Voi ajatella, että olen mielisairas ym. ihan vapaasti. Olen kumminkin puhunut totta tässä ja sillä siisti.
Kiitos teille, jotka vastasitte minulle ja olitte myötätuntoisia, tuntui tosi kivalle!
Lääkärini ei ehdi kunnon keskusteluja käydä, eikä hän oikein tiedä asioista, sen hän on sanonut. Siis sanonut kysyvänsä toiselta lääkäriltä neuvoja!Onko lääkärissä ollut koskaan puhetta sairaudesta nimeltä Cushingin oireyhtymä? Siinä lisämunuaisen kuorikerros tuottaa liikaa kortisolia. Liika kortisoli saa aikaan ns. kuukasvot, suhteettoman suuren vatsan, vähän kuin olisi raskaana, raajat ovat yleensä hoikat. Eli lihavuus keskittyy kasvoihin, tehden niistä todella pyöreät ja kasvattamalla vatsan seudun suhteettoman suureksi muuhun kroppaan nähden. Myös epätavallisen voimakas karvojen kasvu naisilla, sekä kuukautishäiriöt voivat olla kuvassa mukanan.
Saman asian tekee lääkepurkista otettu kortisoni, joskin annostus on oltava melko suuri, yli 10mg vuorokaudessa. Jos kortisoni otetaan purkista ja hoito voidaan lopettaa jossakin vaiheessa, kuukasvot ym. sivuvaikutukset häviävät melko nopeasti, mutta Cushingin oireyhtymässä näin ei käy koska kortisolia syntyy koko ajan liikaa. Cushingin oireyhtymän liikkeelle paneva voima on aivolisäkeperäinen tai johtuu lisämunuaisesta, joskus myös kasvaimesta.
Minkäslainen lääkäri sinulla on, kun ei ota tällaista asiaa huomioon. Tämän taudin tutkiminen ei ole kauhean vaikeaa. Voisitko kysäistä lääkäriltäsi em. taudin mahdollisuudesta ja sen poissulkemisestä? - .....
... monilla vajaatoimintaisilla on ollut monia vajaatoiminnan oireita, vaikka arvot vielä viiterajoissa. TSH:n viiteyläraja on liian korkea nuorille ihmisille ja harvemmalle oikeasti sopii T4V:ssä viitteen alakantti.
Jos sydämen kanssa häikkää pitää tyroksiinilääkityksen kanssa olla erityisen varovainen, mutta jos on oireita ei vajaatoimintaakaan saa jättää hoitamatta.
- jos olisi apua
en tiedä mistä puhun, mutta lukaise biovitan sivuilta metabolisesta oireyhtymästä, jossa mainitaan myös metabolisen oireyhtymän aiheuttajana sydämen vajaatoiminta ja apuna karnosiini. Ei itsellä kokemusta metaboliseen/sydämen vajaatoimintaan, mutta karnosiinia olen syönyt ja kokenut sen vaikutukset positiivisesti.
- osaavat olla
julmia!
Joko huonosti kasvatettuja tai sitten itsellään heillä on niin pahoja ongelmia että pitää yrittää kiusaamalla saada parempi mieli. - tarkoitus ei
osaavat olla kirjoitti:
julmia!
Joko huonosti kasvatettuja tai sitten itsellään heillä on niin pahoja ongelmia että pitää yrittää kiusaamalla saada parempi mieli.ollut kiusata ketään? Julmuus on minusta kaukana, mutta vissiin tyhmä, kun en ymmärrä mikä tekstissäni oli kiusaamista.
- kantaa
ottamatta, mutta onkohan tuo ihmisten käyttäytyminen nyt ihan tuollaista, vai olisiko puolet luulottelua. En nimittäin tämän nelikymppisenelämäni aikana ole moista nähnyt, kuullut tai kokenut, vaikka paljon olen maailmalla liikkunutkin, (ja itsekkin joskus tuhtina, joskus normaalina), Vaan voihan sitä jollakin paikkakunnalla olla ihme kerääntymä moukkia ihmisiä, mutta tiedä häntä ?
- fanaattinen tosikko
Kiinnitin huomiota seuraavan kirjoitukseesi:
"Minulla on metabolinen oireyhtymä, joten läskit kertyvät keskivartaloon".
Hyvänen aika, metabolinen oireyhtymä on seurausta siitä keskivartalolihavuudesta.
Metabolisen oireyhtymän diagnosoimiseksi tarvitaan seuraavista tekijöistä vähintään kaksi, jotka sinulla ilmeisesti ovat täyttyneet:
- triglyseridien suurentunut määrä
- DL-kolesterolin määrä on pienentynyt
- verenpaine on koholla
- sokeritauti
Tässä se nyt nähdään, että täällä palstalla vain halutaan selittää syytä syömiselle. (Syy ei ole minussa, vaan ruoka lihottaa minua, tyyliin).- Rehellinen
DL-kolesterolia ei ole olemassakaan. Tarkoitat varmaan tässä tapauksessa HDL-kolesterolia, sitä hyvää kolesterolia eli High Density Lipoprotein.
Sitten tämä "paha" kolesteroli on LDL-kolesteroli eli Low Density Lipoprotein.
Pitää tietää, mistä kirjoittaa, että nekin, jotka eivät koulutukseltaan kuulu ammattihenkilöstöön, ymmärtävät nämä asiat. Ettei ei ihan puppua kirjoita. - Aloittaja
Juu, en miettinyt sen enempää kun kirjoitin metabolisesta oireyhtymästäni ja rasvojen kertymisestä keskivartaloon.
Kun minä olen ollut vauvasta saakka pulleavatsainen, en ole sellaiseksi tullut lihomisen myötä, sitä siis yritin selittää, mutta en selittänyt kunnolla, joten joku heti alkoi syyllistää valehtelusta! Ehkä hän itse yrittää aina huijata ihmisiä joka asiassa, koska heti epäilee muita, jos ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa...
Selittäkää te viisaat laihat, joilla on ollut suhteessa normaalinkokoinen vatsa jo syntyessänne, siis ei erikoisen pyöreä kuten tällä kirjoittajalla, selittäkää siis mistä johtuvat rakenteelliset erot ihmisten vartaloissa... En tiedä, jos geenejä ei saa sotkea tähän, kun pillastutte varmaan... kun kaikki johtuu vain liiasta syömisestä, niinhän te paasaatte...
Ihmisillä kun on erityyppisiä vartaloita jo syntyessään. - Rehellinen
Aloittaja kirjoitti:
Juu, en miettinyt sen enempää kun kirjoitin metabolisesta oireyhtymästäni ja rasvojen kertymisestä keskivartaloon.
Kun minä olen ollut vauvasta saakka pulleavatsainen, en ole sellaiseksi tullut lihomisen myötä, sitä siis yritin selittää, mutta en selittänyt kunnolla, joten joku heti alkoi syyllistää valehtelusta! Ehkä hän itse yrittää aina huijata ihmisiä joka asiassa, koska heti epäilee muita, jos ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa...
Selittäkää te viisaat laihat, joilla on ollut suhteessa normaalinkokoinen vatsa jo syntyessänne, siis ei erikoisen pyöreä kuten tällä kirjoittajalla, selittäkää siis mistä johtuvat rakenteelliset erot ihmisten vartaloissa... En tiedä, jos geenejä ei saa sotkea tähän, kun pillastutte varmaan... kun kaikki johtuu vain liiasta syömisestä, niinhän te paasaatte...
Ihmisillä kun on erityyppisiä vartaloita jo syntyessään.Luitko tuon kirjoittamani jutun Cushingin oireyhtymästä? Jos et, niin lue. Siinä taudissa suhteettoman iso maha on yksi taudin oireista.
- Aloittaja
Rehellinen kirjoitti:
Luitko tuon kirjoittamani jutun Cushingin oireyhtymästä? Jos et, niin lue. Siinä taudissa suhteettoman iso maha on yksi taudin oireista.
ja aion kysyä lääkäriltä seuraavalla käynnilläni, mikä mielipide hänellä on. Tosin aika minulla on vasta kahden viikon kuluttua lääkärille.
Tämä mainitsemasi tauti on minulle aika outo, en olisi sitä huomannut ilman neuvoasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997893- 1075627
- 2754891
- 494863
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294