http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/EU-komissio haluaa leikata autojen p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6j%C3%A4 ja bensakulutusta/1135224926978
Taas tyypillistä ja typerää pikkunäpertelyä, jolla ei kuitenkaan saataisi mitään todellista parannusta aikaiseksi, vaikka toteutuisikin. Kutoisivat siellä vaikka sukkia, tai tekisivät jotain punontatöitä.
Jos autot tuottaa vain 12% EU:n hiilidioksidipäästöistä, niin eikös olisi tehokkaampaa aloittaa päästöjen vähentäminen siitä 88%:n osuudesta?
Hesarin mukaan: "Käytännössä määräys tarkoittaa sitä, että bensiinikäyttöinen auto saisi kuluttaa korkeintaan viisi ja dieselajokki 4,5 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä."
Eipä ainakaan isojen autojen kulutusta taideta saada pudotettua noin alhaiseksi. Milläs niitä asuntovaunuja ja muita sitten kiskottaisiin? Pikkufiiateillako?
Pikkuautojen kulutus olisi tietysti helppo pudottaa tuolle tasolle nopeastikin. Senkus kaivetaan jostain vanhat Trabantin muotit, siitä saadaan kevyt kori, jonka vauhdittamiseen riittää pienitehoinen (diesel) moottori ja volkkarin konehan siihen menis ennestäänkin jo heittämällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Trabant
Olispa hauska nähdä Eu-komission virkamiehet ym. ministerit ja yritysjohtajat istumassa tuollaisissa takseissa ja edustusautoissaan kuljettajineen, heh.
Liikenne kasvaa kuitenkin koko ajan, joten vaikka ajoneuvokohtaisia päästöjä saataisiinkin alennettua, niin kokonaispäästöt pysyttelisivät kuitenkin suunnilleen samoissa, tai lisääntyisivät edelleen. Lisääntyvä liikenne tarkoittaa usein myös lisääntyviä ruuhkia ja punavaloissa ym. sumpuissa joutokäynnillä käyvät autot tuottaisivat turhia päästöjä, kuten tekevät jo nytkin.
"Viimeiset kymmenen grammaa puristetaan komission esityksen mukaan muun muassa renkaiden, ilmastointilaitteiden..." Mitähän tuollakin tarkoittavat? Ilmastoinnit pois ja liukkaammat renkaat alle, vai?
EU-komissio hakoteillä
19
1155
Vastaukset
- prius
Onpahan joku kannustin sähköautojen kehittämiseen. Niistä kun ei juurikaan päästöjä perinteisessä mielessä tule.
- sähköauto
toimii maansiirrossa, pöllinajossa tai vetäen 25m yhdistelmää ???
sähköauto kirjoitti:
toimii maansiirrossa, pöllinajossa tai vetäen 25m yhdistelmää ???
henkilöautolla? :-S
- Auto--Antero
Voimansa kehittää? Tarvittaisiin valtava määrä voimalaitoksia yhä kasvavan energiatarpeen tyydyttämiseksi. Hiiltähän piisaa samoin puuta ja turvetta. Lopputulos on ilmaston kannalta sama.
Joku väläytti, että päällysttään Sahara aurinkokennoilla tuottamaan merivedestä vetyä...
Ei hullumpi idea. Pitäisiköhän sijoittaa paneeliyhtiön osakkeisiin? - Automiäs
Auto--Antero kirjoitti:
Voimansa kehittää? Tarvittaisiin valtava määrä voimalaitoksia yhä kasvavan energiatarpeen tyydyttämiseksi. Hiiltähän piisaa samoin puuta ja turvetta. Lopputulos on ilmaston kannalta sama.
Joku väläytti, että päällysttään Sahara aurinkokennoilla tuottamaan merivedestä vetyä...
Ei hullumpi idea. Pitäisiköhän sijoittaa paneeliyhtiön osakkeisiin?Aurinkoenergian kysyntä kasvaa aina jokatapauksessa, kun öljy kallistuu.
Suomessa mm. Okmetic jalostaa piitä aurinkokennoihin, mutta sen hinta on pompannut jo, kuten monen muunkin.
On se mahdollista tehdä aurinkokennoilla vetyä, mutta aurinkokennot maksaa ja ts. on paljon halvempiakin tapoja tehdä vetyä... - luuletko, että
Auto--Antero kirjoitti:
Voimansa kehittää? Tarvittaisiin valtava määrä voimalaitoksia yhä kasvavan energiatarpeen tyydyttämiseksi. Hiiltähän piisaa samoin puuta ja turvetta. Lopputulos on ilmaston kannalta sama.
Joku väläytti, että päällysttään Sahara aurinkokennoilla tuottamaan merivedestä vetyä...
Ei hullumpi idea. Pitäisiköhän sijoittaa paneeliyhtiön osakkeisiin?sähköautolla on piuha perässä (eiköhän sillä oo oma "voimalaitos" koko ajan mukana)?
- Auto--Antero
luuletko, että kirjoitti:
sähköautolla on piuha perässä (eiköhän sillä oo oma "voimalaitos" koko ajan mukana)?
Että säköautot kulkevat akkuvedolla. Ne sittn ladataan ydin-, hiili-, turve-, vesisähköllä.
Voimalaitokset eivät kulje peräkärryssä Urpo!!! - prius
Auto--Antero kirjoitti:
Voimansa kehittää? Tarvittaisiin valtava määrä voimalaitoksia yhä kasvavan energiatarpeen tyydyttämiseksi. Hiiltähän piisaa samoin puuta ja turvetta. Lopputulos on ilmaston kannalta sama.
Joku väläytti, että päällysttään Sahara aurinkokennoilla tuottamaan merivedestä vetyä...
Ei hullumpi idea. Pitäisiköhän sijoittaa paneeliyhtiön osakkeisiin?No kehittämistä piisaa varmaan niin autossa itsessään kuin energiantuotannossa ja jakelussa, mutta olisipahan ainakin kannustin kaikkeen siihen. Nyt ei ole oikein mitään.
- Sitä ei enää polteta
Auto--Antero kirjoitti:
Voimansa kehittää? Tarvittaisiin valtava määrä voimalaitoksia yhä kasvavan energiatarpeen tyydyttämiseksi. Hiiltähän piisaa samoin puuta ja turvetta. Lopputulos on ilmaston kannalta sama.
Joku väläytti, että päällysttään Sahara aurinkokennoilla tuottamaan merivedestä vetyä...
Ei hullumpi idea. Pitäisiköhän sijoittaa paneeliyhtiön osakkeisiin?Sähkö on jo valmis tuote eikä sitä enää polteta. Muut polttoaineet aiheuttavat päästöjä jo valmistusvaiheessa kuten sähkökin mutta kun se käytetään niin sähkö ei. Nyt todettu ongelma ilmaston lämpenemisestä edistyy kaikkia polttamalla käytettävää energiaa. Minulla on ollut sähköauto www.oivakaihdin.com 5 kuukautta käytössäni ja olen ollut siihen tyytyväinen. Niin tyytyväinen, että perustin niiden välitysmyyntipisteen tänne Vaasaan.
- muut väärässä
Napsipa kännykällä kuvasarja siitä miten homma hoidetaan. Olis ihan hirveä tilaus nyt.
Otetaan ne suurten saastuttajien hiilidioksidit talteen ja pumpataan mereen, tai maaperän syvien pohjavesien alle.
Tähän tapaan: http://veli.pohjonen.org/?page_id=171
Tuolta muutama lainaus:
"Parhaimmillaan hiilidioksidin loppusijoitus olisi jo nyt päästöoikeutta halvempaa."
"Kivihiili ja öljy aiheuttavat kumpikin 40 % kaikista hiilidioksidin päästöistä. Molempiin on kajottava, jos ilmaston muutokselle halutaan painaa isoa jarrua. Hiilidioksidin sieppaus on verrattomasti helpompaa suuresta voimalasta kuin miljoonien autojen pakoputkista."
Vielä: "Bioperäinen hiilidioksidi loppusijoitetaan maan alle fossiilisen hiilidioksidin tavoin. Puulla ja muulla bioenergialla on loppusijoituksessa ylivoimainen, rahanarvoinen ympäristöetu. Nehän pystyvät ainoina polttoaineina poistamaan ilmakehästä sitä kasvihuoneilmiötä aiheuttavaa liikahiilidioksidia, mikä sinne on päässyt kivihiilen, maakaasun ja öljyn polton seurauksena."
Mitenhän nuo autiomaat sais kasvamaan puita?
- Auto--Antero
Mikä VITUN hinku on puuttua autoliikenteeseen päästöasioissa?
Sillä saralla on tehty paljon viimeisten 20v aikana.
Teollisuudelle ei laiteta juurikaan rajoja. Päästökauppaa yms.
Teollisuus vaihtaa maisemaa, muttei se kokonaisuuteen vaikuta pätkääkään.
Kaikkea pitäisi ajatella kokonaisvaltaisesti. Paljonko energiaa syö minkäkin hyödykkeen valmistus jne...
Liikenne on kuitenkin aina tärkeintä. Milläs ne tuottet muuten kulkisivat?- sitroen.
alentaa autojen kulutusta, vaikka autoliikenteen CO2 -tuotto onkin pientä muuhun verrattuna eikä ns kasvihuoneilmiö kestä kriittistä tarkastelua.
Tarvittava tekniikka on olemassa.
Itsekin ajan kyseisen rajan alittavalla autolla. Autossani on 70 hv:n bensamoottori, auto painaa 780 kg ja ikää sillä on vasta 18 vuotta eikä korin ilmanvastuskerroin ole kehuttava.
Tekniikka siis on olemassa, sitä vain ei haluta käyttää koska isomman möhkön valmistus on helpompaa ja siitä saa rahaa enemmän. Öljy-yhtiöiden etu vaatii myös isoruokaisia autoja ja öljy-yhtiöt ovat läheisessä yhteistyössä autonvalmistajien kanssa.
Suurin vaikutus säähän on kuitenkin lentokoneiden pakokaasut yläilmakehässä. CO2 ja vesihöyry siellä ovat todellisia kasvihuonekaasuja. Ja niitä tulee paljon, koska suihkumoottorin hyötysuhde on kovin vaatimaton, koneet suuria ja niitä on paljon! Taannoisen USA:n lentolakon aikana (joka ei edes ollut pitkä) vanhat ihmiset kertoivat, että taivas oli yhtä sininen kuin heidän nuoruudessaan, ei tasaisen harmaa kuten nyt.
Lentoliikennettä vain ei syytetä mistään vaikka asia tiedostetaankin. Lentoliikenne on suurten yhtiöitten, usein vielä valtioitten, bisnes, eikä siihen siksi puututa. Eihän lentopolttoaineita edes veroteta samalla tavoin kuin maaliikenteen polttoaineita! Pieni ihminen pakollisine kulkuneuvoineen on aina kaikkeen syylinen! - Automiäs
sitroen. kirjoitti:
alentaa autojen kulutusta, vaikka autoliikenteen CO2 -tuotto onkin pientä muuhun verrattuna eikä ns kasvihuoneilmiö kestä kriittistä tarkastelua.
Tarvittava tekniikka on olemassa.
Itsekin ajan kyseisen rajan alittavalla autolla. Autossani on 70 hv:n bensamoottori, auto painaa 780 kg ja ikää sillä on vasta 18 vuotta eikä korin ilmanvastuskerroin ole kehuttava.
Tekniikka siis on olemassa, sitä vain ei haluta käyttää koska isomman möhkön valmistus on helpompaa ja siitä saa rahaa enemmän. Öljy-yhtiöiden etu vaatii myös isoruokaisia autoja ja öljy-yhtiöt ovat läheisessä yhteistyössä autonvalmistajien kanssa.
Suurin vaikutus säähän on kuitenkin lentokoneiden pakokaasut yläilmakehässä. CO2 ja vesihöyry siellä ovat todellisia kasvihuonekaasuja. Ja niitä tulee paljon, koska suihkumoottorin hyötysuhde on kovin vaatimaton, koneet suuria ja niitä on paljon! Taannoisen USA:n lentolakon aikana (joka ei edes ollut pitkä) vanhat ihmiset kertoivat, että taivas oli yhtä sininen kuin heidän nuoruudessaan, ei tasaisen harmaa kuten nyt.
Lentoliikennettä vain ei syytetä mistään vaikka asia tiedostetaankin. Lentoliikenne on suurten yhtiöitten, usein vielä valtioitten, bisnes, eikä siihen siksi puututa. Eihän lentopolttoaineita edes veroteta samalla tavoin kuin maaliikenteen polttoaineita! Pieni ihminen pakollisine kulkuneuvoineen on aina kaikkeen syylinen!ja mitähän nämä hiilidioksidi rajoitukset on teollisuudessa saaneet aikaan?
Rajoitettiin hiilidioksidipäästöjä mm. metalliteollisuudessa kemistit muutivat päästön hiilidioksidin metaaniksi, koska siitä ei tarvitse maksaa päästöveroja, eikä siinä ole rajoituksia.
metaani sellaisenaan on 20 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.
Hyvä EU tap tap... - Automiäs
Automiäs kirjoitti:
ja mitähän nämä hiilidioksidi rajoitukset on teollisuudessa saaneet aikaan?
Rajoitettiin hiilidioksidipäästöjä mm. metalliteollisuudessa kemistit muutivat päästön hiilidioksidin metaaniksi, koska siitä ei tarvitse maksaa päästöveroja, eikä siinä ole rajoituksia.
metaani sellaisenaan on 20 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.
Hyvä EU tap tap...polttaa, mutta haittapuolena on, että sitten syntyy hiilidioksidia, mitä pitää välttää kuin ruttoa vaikka metaanin voisi polttaa ja tehdä energiaa/käyttää lämmitykseen.
- Automiäs
kulutus hipoo 5 litraa sadalla vain kesäisin ja sekin pitkillä matkoilla...
- ....
Parempi vaihtoehto olisi kuitenkin karsi liikennemäärää kokonaan. No alkuun pääsee tuollakin. Vihdoinkin päättäjät heräävät.
”1 sentti on miljoonan alku” - Kallonkutistaja
"Eipä ainakaan isojen autojen kulutusta taideta saada pudotettua noin alhaiseksi."
Tarkoitatko, että autojen historia alkaa olla lopussa, eikä autoja kannata enää kehittää? Vai oletatko, että nykyautot ovat kehityksen huippu ja se huippu on niin korkealla, että kehittäminen on enää mahdotonta?
Minä oletan, että kehitys vielä jatkuu. Ja historia on näyttänyt, että valitettavasti autot ovat kehittyneet pitkälti vain viranomaisten aloitteesta.- kohta historiaa
Turhamaiset "elvistely" autot ovat kohta historiaa.
Tässä muuten mielenkiintoinen teksti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000001776&posting=22000000023550995
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268