Akne ja homeopatia

-aada-

Terve.

Ikää minulla on jo 30 . Elämäni aikana olen syönyt akneen monet antibiootit ja litkut käyttänyt. Kaksi Roaccutan kuuriakin.

Roaccutan on tähän mennessä ollut ainut asia mikä on auttanut. Itse asiassa apu on tarkalleen tullut aina viideksi vuodeksi. Eli Roa kuurin jälkeen olen saanut nauttia viisi vuotta täysin virheettömästä ihosta. Edellinen kuurini oli siis vuonna 2002. Ja nyt syksystä lähtien on taasen iho oireillut pukkaamalla finniä pintaan. Muutama isompi paisekin, mutta ei vielä mitään aivan mahdotonta.

Ongelman tultua jälleen ajankohtaiseksi käväisin ihotautilääkärin puheilla. Hän määräsi Differin geeliä, mikä oli uusi tuttavuus. En tiedä olisiko roa-kuuria määrännyt, koska en itsekään sitä vailla ollut. Ehkä tarvetta olisi, mutta en kovin kevyesti enää halua kuuria ottaa. Paikallishoitona käytettynä tuo Differin geeli kuivattaa ihoa noin viiden sentin säteeltä. Sitä en hevin naamaani laittaisi tällaisilla pakkasilla, kun iho muutenkin kuivuu.

Ihotautilääkärin kanssa keskustelimme toki roa-kuurista. Olisiko uusi noin puolen vuoden tehokuuri taas paikallaan, vaihtoehtona olisi myös syödä pientä Roaccutan ylläpitoannosta. Tämä oli minulle uusi asia. Onko kellään kokemuksia Roaccutan ylläpitoannoksesta? Entä kuinka monia tehokuureja olette joutuneet syömään? Itselläni tosiaan on jo kaksi takana.

Kuitenkin olen jälleen ajatellut pärjätä vielä ilman roaa. Uskoisin, että tämä aikuisiän akne johtuu kohdallani monirakkulaisista munasarjoista, jotka minulla siis on. Tähän auttaisi ilmeisesti Diane Nova ehkäisypillerit. Niitäkin on nuoruudessa kokeiltu, mutta nyttemmin terveydellisistä syistä ehkäisypillerit eivät ole enää minulle vaihtoehto. Voiko joku kertoa kokemuksiaan aknen hallinnasta juuri tällaisessa PCO-tilanteessa? Ylipaino vaikuttaa kuulemma myös oireisiin, itse olen enemmänkin alipainoinen, joten laihduttamisesta ei ratkaisua löydy.

Kaikkia vaihtoehtoja tutkittuani hakeuduin homeopaatin vastaanotolle. Nyt siis todella olen kokeilemassa kaikkea mahdollista. Oireiden kartoituksen jälkeen homeopaatti määräsi minulle sepia nimistä homeopaattista valmistetta. Kuuden viikon kuurin, josta nyt on kolme takana. Tuloksia ei ole vielä näkösällä, ei negatiivisia, eikä positiivisiakaan. Mutta odottelen rauhassa ja menen kontrolliin kun tabletit loppuvat. Mikäli tilanne on edelleen plus/miinus nolla, on edessä toisen homeopaattisen valmisteen kokeileminen.

Olisin todella kiinnostunut lukemaan muiden kokemuksia homeopatiasta aknen hoidossa? Mitä homeopatista valmistetta käytitte ja kauanko? Auttoiko?

Kiitokset!

10

9932

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyin sinulta...

Hei, olen miettinyt omalla kohdallanikin tuota PCO:n mahdollisuutta, osaatko kertoa siitä enemmän? Onko sinulla ollut hirsutismia (yksi usein esiintyvä oire) ja miten tuo PCO on sinulla diagnosoitu? Itsekin olen laihanpuoleinen, joten minullakaan ei noita kaikkia yleisiä oireita ole. Itse olen 27-vuotias ja akne on vaivannut noin parikymppisestä, joskin minullakin e-pillerit veivät oireet pois kokonaan. Nyt en kuitenkaan käytä niitä ja akne riehuu naamassa.

Kiitos jo etukäteen jos osaat vastata.

• ...

Polykystiset munasarjat voidaan todeta gynekologin tekemässä ultraäänitutkimuksessa. PCO syndroomaan liittyviä oireita ovat hirsutismi, lapsettomuus, akne, kuukautishäiriöt ja hiustenlähtö. PCO syndroomaan liittyy usein hormonihäiriöitä, esim. liian korkea testosteronipitoisuus ja nämä hormonihäiriöt voivat olla aknen taustalla. Kannattaa jutella gynekologin kanssa, jos epäilet tätä! Luotettavaa lisätietoa: www.terveyskirjasto.fi

• 30v.

Hei!

Itse olen kärsinyt aknesta murrosiästä lähtien ja nyt siis ikää 30v. Kokeiltu on kaikkea mahdollista, myös homeopatiaa kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran kävin homeopaatilla n. parikymppisenä, ilman tuloksia. Toisen kerran kokeilin eri homeopaatin avulla n. vuosi sitten. Yritettiin useammallakin aineella eripituisia jaksoja, mutta edelleenkään en saanut niistä mitään apua. Toivottavsti sinulle löytyisi sopivat aineet homeopatian kautta. Minulle ainut apu on ollut e-pillerit ja tällä hetkellä on kolmas roa-kuuri menossa.

• -aada-

Terve teille ihanille ihmisille, jotka olette vastanneet.

Toivon todellakin, että homeopatiasta on kohdallani apua... vaikka nyt näyttääkin siltä, että edessä on uuden homeopaattisen valmisteen kokeileminen. Kuinka monta tällaista kuuria sitten kantti kestää, se jää nähtäväksi.

Homeopatian ohella aloitin uusilla pesuaineilla. Apteekista hain Vichyn Normaderm sarjan, ja se tuntuu tosiaan antavan iholle heleyttä ja poistaa rasvaisuutta. Luontaistuotekaupassakin vierailin pitkästä aikaa ja ostin sinkkitabletteja, sekä jotain vitamiinitabletti valmistetta, minkä vaikutukset kohdistuvat nimenomaan ihoon, hiuksiin ja kynsiin. Ikäiseni myyjä kertoi itse painineensa saman ongelman kanssa, ja tästä valmisteesta oli ollut kuulemma apua. Näihin aineisiin minäkin haluan uskoa!

Mitä vielä on kokeilematta?

Itse en usko, että ruokavaliolla olisi suurtakaan merkitystä kohdallani ihon kuntoon. Ensimmäisen kerran aknen kanssa painiskellessani vuonna 1994 kuvittelin finnien ja paiseiden johtuvan syömisestä ja niinpä tiukasti karsin lähes kaiken. Painoin 48 kg / 164 cm ja naama sen kuin kukki.

Miten kauan Roacctanin positiiviset vaikutukset ovat näkyneet sinun ihollasi? Syötkö kuitenkin koko ajan e-pillereitä, vai vain nyt ROA-kuurin aikana? Millaisia haittavaikutuksia ROA-kuurista on sinulle tullut? Vaikka kaksi kuuria on minullakin 12 vuoden sisään takana, jotenkin nyt suhtaudun pelokkaasti kaikkiin sivuvaikutuksiin ja mietin pysyviäkin vaikutuksia.

Minulla akne on tosiaan PCO:n oire. Muita oireita on hivenen lisääntynyt karvoitus. Mutta kuukautiset tulevat kuin kello, sen suhteen ei ole ongelmaa. Eli PCO tosiaan tarkoittaa monirakkulaisia munasarjoja, joissa useampi munarakkula kypsyy samanaikaisesti. Diagnoosi tehdään nopeasti gynekologin vastaanotolla vaginaalisella ultraäänitutkimuksella, jossa PCO-potilaalla munarakkuloita näkyy helminauhamaisena ketjuna.

Olen lähiaikoina menossa gynekologille, aikomuksenani keskustella ongelmasta. Enimmäkseen tämä on siis gynekologinen ongelma, jolloin myös sitä kautta toivon vastausta myös PCO:n aiheuttamaan oireeseen eli akneen. Luulempa kuitenkin, että moni gynekologi heittää pallon ihotautilääkärille. Uutuutena olen kuullut PCO:ta ja sen oireita hoidettavan diabeteslääkkeellä, metmorfiinilla, mikä vaikuttaa insuliiniresistensiin. Eli verikokeita toivoisin lääkärin määräävän. Onko kellään kokemuksia tuosta kyseisestä lääkkeestä, ja sen vaikutuksista akneen?
        Samassa yhteydessä olen kuullut, että spironolaktoni vähentäisi PCO-potilaiden iho-ongelmia. Näistä asioista janoan lisää tietoa.

Diane Nova on monelle PCO-potilaalle hyvä hoitomuoto. Toimi myös minulla noin vuoden ajan silloin 90-luvun puolivälissä, mutta aiheutti kauheat migreenikohtaukset. Tämän vuoksi ehkäisypillerit ovat kohdallani pannassa. Kyllähän ne migreenitkin vielä kestäisin, mutta en kohonnutta aivoverenvuotoriskiä. Tämä siis vain minulla, johtuen migreenitaustastani.

Muutenkin Diane Novat ja ROA:t tuntuvat nyt vain oireenhoidolta, kun oikeasti tapauksessani pitäisi varmasti miettiä PCO:n hoitoa ja toivoa, että sen myötä myös oireet häviäsivät. Kai sitä nyt nykymaailmassa jotain hoitoa on jo tällaiseen ongelmaan keksitty?

Kuulumisiin!

• ...
        -aada- kirjoitti:

Terve teille ihanille ihmisille, jotka olette vastanneet.

Toivon todellakin, että homeopatiasta on kohdallani apua... vaikka nyt näyttääkin siltä, että edessä on uuden homeopaattisen valmisteen kokeileminen. Kuinka monta tällaista kuuria sitten kantti kestää, se jää nähtäväksi.

Homeopatian ohella aloitin uusilla pesuaineilla. Apteekista hain Vichyn Normaderm sarjan, ja se tuntuu tosiaan antavan iholle heleyttä ja poistaa rasvaisuutta. Luontaistuotekaupassakin vierailin pitkästä aikaa ja ostin sinkkitabletteja, sekä jotain vitamiinitabletti valmistetta, minkä vaikutukset kohdistuvat nimenomaan ihoon, hiuksiin ja kynsiin. Ikäiseni myyjä kertoi itse painineensa saman ongelman kanssa, ja tästä valmisteesta oli ollut kuulemma apua. Näihin aineisiin minäkin haluan uskoa!

Mitä vielä on kokeilematta?

Itse en usko, että ruokavaliolla olisi suurtakaan merkitystä kohdallani ihon kuntoon. Ensimmäisen kerran aknen kanssa painiskellessani vuonna 1994 kuvittelin finnien ja paiseiden johtuvan syömisestä ja niinpä tiukasti karsin lähes kaiken. Painoin 48 kg / 164 cm ja naama sen kuin kukki.

Miten kauan Roacctanin positiiviset vaikutukset ovat näkyneet sinun ihollasi? Syötkö kuitenkin koko ajan e-pillereitä, vai vain nyt ROA-kuurin aikana? Millaisia haittavaikutuksia ROA-kuurista on sinulle tullut? Vaikka kaksi kuuria on minullakin 12 vuoden sisään takana, jotenkin nyt suhtaudun pelokkaasti kaikkiin sivuvaikutuksiin ja mietin pysyviäkin vaikutuksia.

Minulla akne on tosiaan PCO:n oire. Muita oireita on hivenen lisääntynyt karvoitus. Mutta kuukautiset tulevat kuin kello, sen suhteen ei ole ongelmaa. Eli PCO tosiaan tarkoittaa monirakkulaisia munasarjoja, joissa useampi munarakkula kypsyy samanaikaisesti. Diagnoosi tehdään nopeasti gynekologin vastaanotolla vaginaalisella ultraäänitutkimuksella, jossa PCO-potilaalla munarakkuloita näkyy helminauhamaisena ketjuna.

Olen lähiaikoina menossa gynekologille, aikomuksenani keskustella ongelmasta. Enimmäkseen tämä on siis gynekologinen ongelma, jolloin myös sitä kautta toivon vastausta myös PCO:n aiheuttamaan oireeseen eli akneen. Luulempa kuitenkin, että moni gynekologi heittää pallon ihotautilääkärille. Uutuutena olen kuullut PCO:ta ja sen oireita hoidettavan diabeteslääkkeellä, metmorfiinilla, mikä vaikuttaa insuliiniresistensiin. Eli verikokeita toivoisin lääkärin määräävän. Onko kellään kokemuksia tuosta kyseisestä lääkkeestä, ja sen vaikutuksista akneen?
        Samassa yhteydessä olen kuullut, että spironolaktoni vähentäisi PCO-potilaiden iho-ongelmia. Näistä asioista janoan lisää tietoa.

Diane Nova on monelle PCO-potilaalle hyvä hoitomuoto. Toimi myös minulla noin vuoden ajan silloin 90-luvun puolivälissä, mutta aiheutti kauheat migreenikohtaukset. Tämän vuoksi ehkäisypillerit ovat kohdallani pannassa. Kyllähän ne migreenitkin vielä kestäisin, mutta en kohonnutta aivoverenvuotoriskiä. Tämä siis vain minulla, johtuen migreenitaustastani.

Muutenkin Diane Novat ja ROA:t tuntuvat nyt vain oireenhoidolta, kun oikeasti tapauksessani pitäisi varmasti miettiä PCO:n hoitoa ja toivoa, että sen myötä myös oireet häviäsivät. Kai sitä nyt nykymaailmassa jotain hoitoa on jo tällaiseen ongelmaan keksitty?

Kuulumisiin!

Metformiinia voidaan käyttää pco-potilaalle lapsettomuushoitona, koska insuliiniresistenssin paraneminen vaikuttaa positiivisesti hedelmällisyyteen. Kohdallasi sokerirasituskokeella saataisiin selville mikä on sokeriaineenvaihduntasi tilanne. Laboratoriokokeena voidaan määrittää myös testosteronipitoisuus, ja jos se on koholla voidaan harkita sen vastavaikuttaja-aineita eli antiandrogeeneja hoitona.

Metformiini ei vaikuta akneen. Spironilaktoni voi toimia antiandrogeenisena aineena, käytännössä Yasmin ja Yasminelle e-pillereiden progesteroni drospirenoni on analoginen aine spironolaktonin kanssa. Syproteroniasetaatti (antiandrogeeni) on toinen aine, jolla voidaan hoitaan hirsutismia yms. pco:n oireita. Gynekologisi varmasti voi auttaa tässä.

PCO syndroomaan ei ole sellaista parantavaa hoitoa, joka poistaisi sen. Sen aiheuttamia hormoni yms. oireita (akne, karvoitus, kuukautishäiriöt) voidaan kuitenkin hoitaa oireenmukaisesti. Onneksi kuukautisesi ovat säännölliset - niiden häiriöt ovat tosi kurjia oireita ja raskaaksitulo-ongelmatkin mietityttävät.

Terv. kohtalotoveri (pco akne migreeni)

• -aada-
        ... kirjoitti:

Metformiinia voidaan käyttää pco-potilaalle lapsettomuushoitona, koska insuliiniresistenssin paraneminen vaikuttaa positiivisesti hedelmällisyyteen. Kohdallasi sokerirasituskokeella saataisiin selville mikä on sokeriaineenvaihduntasi tilanne. Laboratoriokokeena voidaan määrittää myös testosteronipitoisuus, ja jos se on koholla voidaan harkita sen vastavaikuttaja-aineita eli antiandrogeeneja hoitona.

Metformiini ei vaikuta akneen. Spironilaktoni voi toimia antiandrogeenisena aineena, käytännössä Yasmin ja Yasminelle e-pillereiden progesteroni drospirenoni on analoginen aine spironolaktonin kanssa. Syproteroniasetaatti (antiandrogeeni) on toinen aine, jolla voidaan hoitaan hirsutismia yms. pco:n oireita. Gynekologisi varmasti voi auttaa tässä.

PCO syndroomaan ei ole sellaista parantavaa hoitoa, joka poistaisi sen. Sen aiheuttamia hormoni yms. oireita (akne, karvoitus, kuukautishäiriöt) voidaan kuitenkin hoitaa oireenmukaisesti. Onneksi kuukautisesi ovat säännölliset - niiden häiriöt ovat tosi kurjia oireita ja raskaaksitulo-ongelmatkin mietityttävät.

Hei, kiitos infosta.

Kun nyt samaisen ongelman kanssa olet naimisissa, niin tohdinko kysyä, mistä olet itse avun saanut? Onko sinulla parasta aikaa jokin hoito meneillään? Mitä oireita sinulla on ja kuinka häiritsevästi?

Täytyykin tosiaan haastatella gynekologia seuraavaksi. Noita hormonipitoisuuksia onkin jo elämäni varrella tasaisin välein määritetty kahdesti. Ehkä nyt olisi taas sen aika.

Tokikaan tässä ei ihmeparanemista ole odotettavissa... Tosi kurja olo vaan siitä, että tällä iällä edelleen saa takuta finnien kanssa.

Voih.

Jaksamista vain sinnekin kohtalotoverille.

• ...
        -aada- kirjoitti:

Hei, kiitos infosta.

Kun nyt samaisen ongelman kanssa olet naimisissa, niin tohdinko kysyä, mistä olet itse avun saanut? Onko sinulla parasta aikaa jokin hoito meneillään? Mitä oireita sinulla on ja kuinka häiritsevästi?

Täytyykin tosiaan haastatella gynekologia seuraavaksi. Noita hormonipitoisuuksia onkin jo elämäni varrella tasaisin välein määritetty kahdesti. Ehkä nyt olisi taas sen aika.

Tokikaan tässä ei ihmeparanemista ole odotettavissa... Tosi kurja olo vaan siitä, että tällä iällä edelleen saa takuta finnien kanssa.

Voih.

Jaksamista vain sinnekin kohtalotoverille.

Tällä hetkellä vaivaa lähinnä akne, johon kuitenkin paikallishoito (differin basiron wash) on tehonnut, vaikka välillä meinas epätoivo iskeä. Varsinkin kun ikää on 25 ja naama oli kuin teinillä... Paras hoito oli Diane Nova, mut migreenin takia en voi enää käyttää sitä. Roaa en oo tarvinnu.

Pco oli sattumalöydös ultrassa, mitään muita oireita mul ei oo. Tulevaisuutta ajatellen lapsettomuusongelmat mietityttävät, vaikka kuukautishäiriöitä ei ole ollut. Ihotautilääkäri tarkisti hormonipitoisuudet aknen takia ja ne oli normaalit. Kuitenkin jos ei olis aurallista migreeniä voisin syödä Dianee ja akne olis poissa...

Tietoa noista asioista mul on lääketiet. koulutukseni ansiosta. Siksi toivonkin, et löydät mukavan gynekologin jolta kysyä asioista:) Toivottavasti jotain apua löytyy, akne on kyl tosi ikävä ongelma, varsinkin aikuisiällä!!

• Mehukas
        ... kirjoitti:

Tällä hetkellä vaivaa lähinnä akne, johon kuitenkin paikallishoito (differin basiron wash) on tehonnut, vaikka välillä meinas epätoivo iskeä. Varsinkin kun ikää on 25 ja naama oli kuin teinillä... Paras hoito oli Diane Nova, mut migreenin takia en voi enää käyttää sitä. Roaa en oo tarvinnu.

Pco oli sattumalöydös ultrassa, mitään muita oireita mul ei oo. Tulevaisuutta ajatellen lapsettomuusongelmat mietityttävät, vaikka kuukautishäiriöitä ei ole ollut. Ihotautilääkäri tarkisti hormonipitoisuudet aknen takia ja ne oli normaalit. Kuitenkin jos ei olis aurallista migreeniä voisin syödä Dianee ja akne olis poissa...

Tietoa noista asioista mul on lääketiet. koulutukseni ansiosta. Siksi toivonkin, et löydät mukavan gynekologin jolta kysyä asioista:) Toivottavasti jotain apua löytyy, akne on kyl tosi ikävä ongelma, varsinkin aikuisiällä!!

Ihan sattumalta eksyin tähän keskusteluun ja annan oman panokseni täten. :)

Kokeilin "omin nokkineni" homeopaattista ainetta, kun ostin sitä koiran vaivoihin ja jostain bongasin että sama aine ihmisillä voi vaikuttaa mm.akneen. Naama alkoi puskea rasvaa ja näppyjä
        nousi ihan silmissä. Mutta sitten tilanne alkoi tasaantua, en enää kyllä muista että lopetinko ensin valmisteen nappailun ja sitten pärstä rauhoittui, vai miten se tarkkaan ottaen meni. Joka tapauksessa olen sitä mieltä että iho oli parempi homeopatian jälkeen.

Ehdin jo suunnitella uutta "ihmiskoetta" samalla valmisteella, mutta kaveri innosti kokeilemaan aloe vera -mehua, ja olen sitä nyt 3kk juonut ja iho on TODELLA PALJON PAREMPI. Jopa ihohuokoset on pienentyneet! =8oO :D Ihotuloksia tuli jo aiemmin, ei tarvitse mehua juodessa odotella 3kk. SUosittelen lämpimästi Forever-merkkistä mehua, kaverin vanhemmat olivat jotain halvempaa kokeilleet ja jäi juomatta kun ei tehonnut. Putelli maksaa 31-34e, ja riittää käytöstä riippuen 1kk tai vähemmäksi aikaa. Mehu tekee myös paljon muuta hyvää, nukun paremmin, selluliittiä on siloittunut, vatsa voi hyvin, hiukset kasvaa.. Olen todella tyytyväinen! :)

• Linsu 82
        ... kirjoitti:

Miten niin metformiini ei vaikuttaisi akneen? Metformiini voi vaikuttaa yksilöstä riippuen pcos:n eri oireisiin yhtä hyvin kuin jatkuva e-pillereiden syönti. Sinänsä metut olisivatkin terveellisempi vaihtoehto, on uutta tutkimusta, että e-pilsut nimenomaan "räjäyttäisivät" piilevän pco:n pcos:ksi eli oireyhtymäksi, ja jos niillä hoitaa pcos:ää, niiden lopettaminen voi taas vaikeuttaa oman kehon palautumismahdollisuuksia normaaliin toimintyaan.

• helmiina

hei! minullakin suvusta tullut akne, pienimuotoinen sellainen mutta kuitenkin en ole itse joutunut menemään lääkärille asiani kanssa. kerroit et olet kokeilemassa homeopaattisia valmisteita itsellä ei ole juuri akneen niistä kokemusta , mutta voin sanoa että ne toimivat olen 18 vuotta selvinnyt homeopaattisilla valmisteilla niin angiinasta kuin keuhkoputkentulehduksesta sekä allergioistani, ja saanut niistä myös apua koviin menkkakipuihin joihin muuten joutuisi syömään e-pillereitä! homeopatiaa on eri muotoja susittelen itse menoa klassisen homeopaatin luokse jossa olen myös itse käynyt siinä hoitona annetaan yhtä valmistetta kerralla eikä syödä monia lääkkeitä yhtä aikaa. on totta että homeopaattisten lääkkeiden vaikutusaika ei ole niin nopea kuin muiden eli joudut varmasti odottamaan ennen kuin tuloksia saat mut kun niitä tulee voin olla varma että olet tyytyväinen :)minä ainakin olen ollut:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe