Leukemia ja käänteishyljintä

Miia-

Ystäväni tyttärellä (23 v) on ollut akuutti leukemia yli vuoden. Hänelle tehtiin luuydinsiirto ja aluksi hän voi hyvin, mutta loppuvuodesta löytyi taas syöpäsoluja. Sitten hänelle annettiin jotain soluja tms samalta luovuttajalta. Nyt hänellä ei ole syöpäsoluja, mutta hän on äitinsä kertoman mukaan hyvin huonossa kunnossa, koska hänelle on tullut käänteishyljintä - mikä se sitten onkin. Tietääkö joku, tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että enää ei ole toivoa paranemisesta? Hänet on siirretty oman alueen sairaalasta Meilahteen. En uskalla perheeltä suoraan kysyä eivätkä he ole kovin suoraan sanoneet, mitä odottavat. Kun kuitenkin olen koko ajan yhteydessä, haluaisin tietää, onko nyt pakko luopua toivosta. Siihen on sekin syy, että läheiseni kuoli syöpään muutama vuosi sitten ja voisin hänen viimeisiltä päiviltään tuoda keskustellessa esille asioita, jotka myöhemmin paljon lohduttivat, mutta en halua ottaa niitä esille, jos se vähentää toivoa heidän tilanteessaan -jos sitä vielä on.

9

7097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puheissaan saa olla hyvin

      hienovarainen,ja tosi herkällä korvalla kuunnella mitä heillä on sanottavanaan.Toivotaan parasta.

    • On se vaan niin hassua, että kun ihminen haluaisi auttaa, niin ei se aina käykään.Pitää vaan hiljaa katsella ja kuunnella lähellä, jos sattuisivat kysymään.Tunteet saattavat olla niin pinnassa vakavan sairauden tullessa, että aina ei jaksa ajatella järjellisiä vaihtoehtoja. Itse rintasyövän sairastaneena olen kokenut, että sairauden kokeneelta on helpompi ottaa vastaan neuvoja kuin sivusta seuranneelta. Se tilanne on niin äärimmäisen herkkä sen tuskan keskellä.Yritä aistia, mikä olisi parasta, mutta vastuussa et ole jälkeenpäinkään vaikka et kertoisikaan sitä mitä asoista tiedät.Lääkärit ja hoitajat ovat velvollisia kertomaan kaiken tarpeellisen.Olen usein miettinyt, että hoitohenkilökunnan pitäisi olla sairastanut kaikki ne samat taudit mistä potilasta hoitavat, niin silloin vasta saisi "kunnollista hoitoa".Sattaa se hiljaa oleminen heidän puoleltaa merkitä myös tuen tarvetta.-Toinen vaihtoehto on että kysyy suoraan, että saako kertoa mitä koki ja mitä tietää siitä kun se oma läheinen sairasti ja millaisia vaiheita hänellä oli. Olen itse kokenut senkin, että kun asia jatkuvasti jauhaa päässä, niin silloin on puhuttava, vaikka sitten tulis turpiin.Oppii siitäkin sitten jotain!

    • selitys tässä.

      Aika vaikea juttu selittää kun en ole mitenkään hyvä sanakäänteissä, mutta yritetään...

      Luuydinsiirrossa vieraalta luovuttajalta siirretään potilaalle verenmuodostuksen kantasoluja. Ennen kuin luovuttajan solut siirretään potilaalle, annetaan todella rankat kuurit, joiden tarkoituksena on tappaa leukemia "viimeiseen soluun". Hoito tappaa myös leukemiapotilaan omat verenmuodostuksen solut, joten hän kuolisi ilman luovuttajan soluja. Kun kantasolusiirre annetaan potilaalle, kestää muutamia viikkoja, kunnes uudet solut pesiytyvät potilaan luuytimeen ja alkavat tuottaa punasoluja, valkosoluja jne. Potilaan veriryhmäkin muuttuu tässä vaiheessa luovuttajan kanssa samaksi.

      Potilaan omaa elimistöä on heikennetty hoidoilla niin paljon, että ei käykään niin, että potilaan elimistö alkaisi hylkiä siirrettyjä soluja. Käykin päinvastoin: luovuttajalta saadut uudet solut saattavat alkaa hylkiä potilasta!! Tätä kutsutaan käänteishyljinnäksi. Kaikille sitä ei tule, joillekin se tulee lievänä, joillekin vaikeana. Vaikeaan muotoon voi kuolla. Lievä muoto on ilmeisesti jopa hyödyksi leukemian uusiutumisriskin pienentämisessä. On havaittu, että niillä, joilla on lievää käänteishyljintää, leukemia uusiutuu harvemmin kuin niillä, joilla ei ole lainkaan käänteishyljintää. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että luovuttajalta saadut solut ja niden jälkeläiset hylkiessään potilaan alkuperäisiä soluja, hylkivät ja tappavat myös leukemiasoluja. Vaikeassa käänteishyljinnässä elinaikaetua ei saada, koska silloin itse käänteishyljinnästä johtuva kuolleisuus peittoaa edut.

      Toivottavasti tämä selvensi asioita ja auttoi. Käänteishyljintä ei siis missään nimessä tarkoita, että peli olisi menetetty - mutta vaikea-asteisena se voi olla hyvin ongelmallinen. Älä luovu toivosta!

      • Miia-

        Kiitos, että selitit tuon! Hiukan se antaa toivoa. Jos siis hyljintä ei ole liian voimakas, hänellä on vielä mahdollisuus. Kunpa olisi...


      • Syöpäläinen 2007
        Miia- kirjoitti:

        Kiitos, että selitit tuon! Hiukan se antaa toivoa. Jos siis hyljintä ei ole liian voimakas, hänellä on vielä mahdollisuus. Kunpa olisi...

        Käänteishyljintää ja elinsiirtoihin liittyvää hyljintää hoidetaan samoilla lääkkeillä. Jos lääkkeet tepsivät, niin hätää ei ole. Omaa kokemusta ei ole, mutta passitus yliopistolliseen sairaalaan hoidon aloittamista varten kuullostaa täysin järkevältä, etenkin, kun käänteishyljintään voi todella myös kuolla, etenkin jos se hoidetaan väärin.


    • Miia-

      Tämän tytön tilanne oli vaikeimmasta päästä. Valitettavasti hän menehtyi maanantaina. Raskasta kaikille tietenkin. Itse haluan nyt olla läsnä, vaikka ei se kai paljon auta. Mutta että ystäväni tietää, että ajattelen häntä.

      • ei aina

        ..ymmärtää voi, miksi tällaista tapahtuu. Ole todella läsnä tytön vanhemmille. Uskon, että siitä on suuri apu. Tuette toinen toistanne.
        Voimia sinulle ja tytön perheelle surussanne.


    • tsikkaplöö

      moi!
      minulla todettiin 4,5-vuotiaana Krooninen myeloinen leukemia, joka yleensä tulee 50-60-vuotiaille. Minä sain sädehoitoa ja minulle tehtii kantasolusiirto. Käänteishyljintä tarkoittaa, että elimistö hylkii uutta kantasolua tai jotain muuta, joka on luovuttajalta. Toivoa on parannukseen lääkityksellä selviää ainakin yllättävän pitkälle. Alussa minulla oli ikenissä käänteishyljintää, mutta ei ole enään vaan nyt sitä on kyynetaipeissa ja polvissa, joillakin saattaa olla koko iho kirjava hyljinnän takia. Kysele lisää mailistani jos jokkin asia vielä askarruttaa. [email protected]

      Ps. vaikka olen näin nuori niin olen kokenut kovia ja halukas auttamaan ulkopuolisia.

    • Anonyymi

      Itselläni todettiin leukemia. 2016 keväällä. Syöpähoidot eivät poistaneet kokonaan tautia vaan mulle jäi promillen osia tautijäämiä luuytimeen. Sain syksyllä 2016 kantasolusiirteen. Sen jälkeen alkoi monenlaisia käänteishyljintä reaktioita. Ihottumaa, keuhkokuumetta( keuhkokuume vei hajuaistin), maksa-arvot nousi ja sain pahan polyamaviruksen mikä vaurioitti munuaisia, vei 2/3 niiden suodatuskyvystä. Silmiin tuli käänteishyljintä ja kuivuvat pahasti. Tuossa vain osa oireista.Oireita voi olla monia, mulla lääkäreiden mukaan oli lähes kaikki mahdollinen. Toipuminen kesti 2vuotta ja noin 200 päivää sairaalassa. Mutta toivuin ,vain silmät ja munuaiset jäivät haitaksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe