Luin lehdestä että kun suomessa on pulaa liikenneopettajista niin LOKE:ssa suunnitellaan lisä ä aloituspaikkoja 120/v.
Kyllä on tosi järkevää. Kyllähän suomessa liikenneopettajia piisää, ongelma on vaan että ne menee muihin tuottavampiin töihin.
Itsekin opiskelin liikenneopettajaksi kolme vuotta sitten ja päivääkään en ole niitä hommia tehnyt sillä työolot ja palkka ovat surkeita.
Meidän kurssilta on enää joka neljäs alan hommissa.
Kun menee paikallisen bussifirman kahvihuoneeseen puolella on liikenneopettajan tutkinto, takataskussa. Kaikenlisäks liikenneopettajan tutkinto lappu on niin pien ettei silä ees takkaa sytytä:)
Lisää liikenneopettajia
33
3520
Vastaukset
- laki ja laki
jotta työnANTAJAT NOUDATTAISIVAT LIIKENNEOPETTAJIINSA NÄHDEN EDES TYÖNTEKIJÄÄ / TYÖNANTAJAA KOSKEVIEN LAKIEN LAKIEN JA TES:N NOUDATTAMISASIOISSA.
SAATTAISI VÄKI PYSYÄ ALALLA, MUTTA, KUN NIITÄ LAKEJTA / TES:SIÄ EI MISSÄÄN KOULUSSA NOUDATETA, VAAN REVITÄÄN OPETTAJIEN SELKÄNAHASTA!
TYHJISTÄ HYPPYTUNNEISTA, ELI TAUKOTUNNEISTA EI MAKSETA! HUOM: EI OPE OLE SE YRITTÄJÄ.
MUTTAKIN OLISI SANOTTAVAA, MUTTA OLKOOT! oLENHAN JO VAPAA TOSTA TEMPPUILUSTA.- työtehtävät
ovat palkitsevia ja töissä on oikeasti kivaa. Taas tällä viikolla viisi kuudesta ajokokeesta läpi ja iloiset nuoret kurvasivat liikenteeseen. Lisäplussana puolessa kuussa tulee mojova tili, jonka olen ansainnut ja itse neuvotellut. Liikenneopettajaluvalla en missään nimessä ryhtyisi persettäni pyyhkimään tai takkatulta virittämään. Sen voin tehdä työehtosopimuksella, jonka palkkasummat ovat huonoja vitsejä.
Taitaa teidän bussifirman kahvihuoneessa olla eilisen teeren poijaat lupineen ryystämässä. - better
työtehtävät kirjoitti:
ovat palkitsevia ja töissä on oikeasti kivaa. Taas tällä viikolla viisi kuudesta ajokokeesta läpi ja iloiset nuoret kurvasivat liikenteeseen. Lisäplussana puolessa kuussa tulee mojova tili, jonka olen ansainnut ja itse neuvotellut. Liikenneopettajaluvalla en missään nimessä ryhtyisi persettäni pyyhkimään tai takkatulta virittämään. Sen voin tehdä työehtosopimuksella, jonka palkkasummat ovat huonoja vitsejä.
Taitaa teidän bussifirman kahvihuoneessa olla eilisen teeren poijaat lupineen ryystämässä.On totta että autokoulualalla opettajien palkat ovat suhteellisen pienet. Ongelma löytyy perusteista alalla. Liiallinen hinnalla kilpailu pakottaa säästämään väärissä asioissa ja totta kai palkat ovat säästö kohteita. Autokoulut aiheuttavat sairaalloista kilpailua aivan itse. Jos hinnat olisivat alalla kehittyneet yhtä hyvin, kuin yleinen kehitys Suomessa on ollut, henkilöauto-opetuksen hinta olisi lähempänä 2000 €. Tällöin autokouluyrittäjillä olisi varaa maksaa kilpailukykyistä palkkaa työntekijöilleen, eivätkä opettajat karkaisi autokouluista.
Harvassa maassa ajokortin suorittaminen on yhtä halpaa kuin Suomessa. Kasvaneet kulut autoista, polttoaineista, opetusmateriaalista, toimitiloista ja kaikesta muusta eivät ole siirtyneet hintoihin. On huvittavaa kun auton huoltaminenkin maksoi ennen muutaman sata markkaa, nyt muutama sata euroa. Autokoulut vain panostavat liikaa hienoon opetuskalustoon, vaikka taloudellinen tilanne ei sitä sallisi.
Olisi sopiva aika miettiä, onko mitään järkeä antaa ajo-opetusta ilmaiseksi. - blaablaavalivali
kuka idiootti menee johonkin kouluun tietämättä alan työtilanteesta? jättäkää koulutuspaikat niille, jotka ei ala heti valmistuttuaan valittamaan. On näköjään ihmisiä, jotka ei ole koskaan tyytyväisiä. Ala kun ala niin valivali. Harmi, jos ei ole liialla järjellä pilattu. Sillon kannattais olla tyytyväinen, että joku työnantaja viittii palkaa ees maksaa.
- prof
blaablaavalivali kirjoitti:
kuka idiootti menee johonkin kouluun tietämättä alan työtilanteesta? jättäkää koulutuspaikat niille, jotka ei ala heti valmistuttuaan valittamaan. On näköjään ihmisiä, jotka ei ole koskaan tyytyväisiä. Ala kun ala niin valivali. Harmi, jos ei ole liialla järjellä pilattu. Sillon kannattais olla tyytyväinen, että joku työnantaja viittii palkaa ees maksaa.
blaablaavalivali nimimerkillä kirjoittava ei varmaankaan itse työskentele alalla. Arvasinko oikein? Asiakaspalvelutyössä pitää surkeimpanakin hetkenä jaksaa olla positiivinen. Vaikka idiootteja tulisikin vastaan pitää ihmiset kohdata rakentavasti.
Suuri osa liikenneopettajista on ajanut aikaisemmin bussia tai rekkaa. Syynä alan vaihdokseen on usein ollut epämukavat työajat, joista on saanut ilta-, yö ja ylityölisiä. Noiden lisien avulla liksa on ollut leveämpi kuin mitä autokoulussa on tarjolla.
Vastuu turvallisesta ajamisesta ja oppilaan oppimisesta on varsin iso haaste. Työilmapiirillä on suuri merkitys ja uskoisinkin sillä olevan suuremman painoarvon kuin mitä palkalla sellaisenaan voisi arvata olevan.
Yrityskulttureissa on edelleen keskeistä asioiden johtaminen. Muutamat edistyksellisemmät yritykset ovat jo oivaltaneet henkilöstön tärkeimpänä voimavaranaan. Siinä on lähitulevaisuuden suurin haaste yrityksille, jotka halauavat menestyä ja säilyttää kilpailukykynsä. - ProFis
prof kirjoitti:
blaablaavalivali nimimerkillä kirjoittava ei varmaankaan itse työskentele alalla. Arvasinko oikein? Asiakaspalvelutyössä pitää surkeimpanakin hetkenä jaksaa olla positiivinen. Vaikka idiootteja tulisikin vastaan pitää ihmiset kohdata rakentavasti.
Suuri osa liikenneopettajista on ajanut aikaisemmin bussia tai rekkaa. Syynä alan vaihdokseen on usein ollut epämukavat työajat, joista on saanut ilta-, yö ja ylityölisiä. Noiden lisien avulla liksa on ollut leveämpi kuin mitä autokoulussa on tarjolla.
Vastuu turvallisesta ajamisesta ja oppilaan oppimisesta on varsin iso haaste. Työilmapiirillä on suuri merkitys ja uskoisinkin sillä olevan suuremman painoarvon kuin mitä palkalla sellaisenaan voisi arvata olevan.
Yrityskulttureissa on edelleen keskeistä asioiden johtaminen. Muutamat edistyksellisemmät yritykset ovat jo oivaltaneet henkilöstön tärkeimpänä voimavaranaan. Siinä on lähitulevaisuuden suurin haaste yrityksille, jotka halauavat menestyä ja säilyttää kilpailukykynsä.Osuit naulan kantaan, suurin osa yrittäjistä karkoittaa kyvykkäät työntekijänsä huonolla johtamisellaan. Pitäisi ymmärtää, että hyvä henkilökunta yrityksen pystyssä pitää. Muutamat harvat yrittäjät älyää, ettei tessin mukaisilla palkoilla kukaan hyvä töihin tule. Palkkaopettajaa ei varmasti motivoi muuta kuin raha, yrittäjien on turha valittaa pitkistä päivistä tai olemattomista lomistaan. Yrittäjä on tiensä valinnut ja autokouluala kyllä tuottaa yrittäjille mukavasti. Opettajilla vaan ei ole ketään edunvalvojaa, AKT hoitaa kyllä ahtaajien edunvalvontaa siinä missä Autokoululiitto yrittäjien etuja.
- ajoissa pois
ProFis kirjoitti:
Osuit naulan kantaan, suurin osa yrittäjistä karkoittaa kyvykkäät työntekijänsä huonolla johtamisellaan. Pitäisi ymmärtää, että hyvä henkilökunta yrityksen pystyssä pitää. Muutamat harvat yrittäjät älyää, ettei tessin mukaisilla palkoilla kukaan hyvä töihin tule. Palkkaopettajaa ei varmasti motivoi muuta kuin raha, yrittäjien on turha valittaa pitkistä päivistä tai olemattomista lomistaan. Yrittäjä on tiensä valinnut ja autokouluala kyllä tuottaa yrittäjille mukavasti. Opettajilla vaan ei ole ketään edunvalvojaa, AKT hoitaa kyllä ahtaajien edunvalvontaa siinä missä Autokoululiitto yrittäjien etuja.
Koulussa josta lopetin hommat/poistuin alalta, on ollut 3 tuoretta opettajaa(yksi tuli ennenkuin lopetin, toiset senjälkeen), jokainen on heistä nyt vaihtanut alaa. Ei kukaan uusi opettaja jää töihin 13e/h, eikä yli kymmenen vuotta ollut vain 15e/h.
- en ole
enää alalla. Kyllästyin valtavaan työmäärään, työaikoihin ja huonoon palkkaan.
Liikenneopettajia tosiaan löytyy mutta muilta aloilta.
Kurssiltani ei kukaan enää ole alalla, meitä tais olla melkein 20 kurssilla.- Timppa 12
Valmistuin liikenneopeksi v.82. Samalla perustinkin jo oman koulun. Se helähti pyörimään ihan hyvin...
Sitten pikkuhiljaa alkoi alamäki. Eli ala tehtiin tosiaan liian kilpailulle avoimeksi. Nykyäänhän autokoulun voi perustaa lähes jokainen elämäntapainkkari!.
Kouluja alkoi tulla lisää ja pomon oli sit pakko tehdä itse kaikki ylityöt, yms.
Sitten kun eduskunta vielä pamautti kerralla ALVARIN, niin siirräppä se asiakashintoihin...
Tein töitä omassa firmassa noin 14-18-tuntia päivässä.Eihän silloin ollut varaa enää teettää ylitöitä vieraalla.
Tuli pimeän ajon kurssit... ja jatkuvasti vaatii yhteiskunta lisää ja lisää opetusaiheita, mutta jostain syystä opetusmääriä ei ole vieläkään nostettu!!
Tämä tuo koko ajan lisää paineita pomoille. Varsinkin kun AKE seuraa hylkäysprosentteja.
HUH HUH.
Minun "onneni" oli, että sairastuin tosi vakavasti ja makoilin sairaalassa muutaman kuukauden.
Diagnoosi oli "böön aut".
Silloin tajusin myydä firmani pois. Tämä tapahtui vuosisadan vaihteessa.
Ja jäin samaan firmaan opeksi.
Onneksi möin;
1. Saan nykyisin kaikki Tessissä luetellut vapaat.
2. Saan vuosilomat, joita yrittäjän on turha edes haaveilla.
3.Saan sellaisenkin ihmeen kuin LOMALTAPALUURAHA, jota entisenä yrittäjänä en ikinä ymmärtänyt.
4. Saan liiton/kassan korvaukset, jos työnantajalla ei ole tarjota töitä.
5. Saan itse valita (lähes) aina työpäiväni pituuden...
Eli kyllä työntekijällä on edut puolellaan. Jos vain niistä tajuaa pitää kiinni.
Tosin nyt, kun olen lähes kaiken kokenut ko. hommassa, niin aion vaihtaa työpaikkaa...
Liikennealalle kuitenkin, mutta en bussikuskiksi...
ET SILLAI.. - En ole
Timppa 12 kirjoitti:
Valmistuin liikenneopeksi v.82. Samalla perustinkin jo oman koulun. Se helähti pyörimään ihan hyvin...
Sitten pikkuhiljaa alkoi alamäki. Eli ala tehtiin tosiaan liian kilpailulle avoimeksi. Nykyäänhän autokoulun voi perustaa lähes jokainen elämäntapainkkari!.
Kouluja alkoi tulla lisää ja pomon oli sit pakko tehdä itse kaikki ylityöt, yms.
Sitten kun eduskunta vielä pamautti kerralla ALVARIN, niin siirräppä se asiakashintoihin...
Tein töitä omassa firmassa noin 14-18-tuntia päivässä.Eihän silloin ollut varaa enää teettää ylitöitä vieraalla.
Tuli pimeän ajon kurssit... ja jatkuvasti vaatii yhteiskunta lisää ja lisää opetusaiheita, mutta jostain syystä opetusmääriä ei ole vieläkään nostettu!!
Tämä tuo koko ajan lisää paineita pomoille. Varsinkin kun AKE seuraa hylkäysprosentteja.
HUH HUH.
Minun "onneni" oli, että sairastuin tosi vakavasti ja makoilin sairaalassa muutaman kuukauden.
Diagnoosi oli "böön aut".
Silloin tajusin myydä firmani pois. Tämä tapahtui vuosisadan vaihteessa.
Ja jäin samaan firmaan opeksi.
Onneksi möin;
1. Saan nykyisin kaikki Tessissä luetellut vapaat.
2. Saan vuosilomat, joita yrittäjän on turha edes haaveilla.
3.Saan sellaisenkin ihmeen kuin LOMALTAPALUURAHA, jota entisenä yrittäjänä en ikinä ymmärtänyt.
4. Saan liiton/kassan korvaukset, jos työnantajalla ei ole tarjota töitä.
5. Saan itse valita (lähes) aina työpäiväni pituuden...
Eli kyllä työntekijällä on edut puolellaan. Jos vain niistä tajuaa pitää kiinni.
Tosin nyt, kun olen lähes kaiken kokenut ko. hommassa, niin aion vaihtaa työpaikkaa...
Liikennealalle kuitenkin, mutta en bussikuskiksi...
ET SILLAI..diagnoosi täällä. Samana vuonna myös valmistuin.
Muutamia vuosia ollut pois työelämästä.
Olen myös kuullut samanlaisia tarinoita entisiltä kurssikavereilta, palaneet loppuun tai muuten ovat sairastuneet...Tuttu tilanne. - kuluu
Timppa 12 kirjoitti:
Valmistuin liikenneopeksi v.82. Samalla perustinkin jo oman koulun. Se helähti pyörimään ihan hyvin...
Sitten pikkuhiljaa alkoi alamäki. Eli ala tehtiin tosiaan liian kilpailulle avoimeksi. Nykyäänhän autokoulun voi perustaa lähes jokainen elämäntapainkkari!.
Kouluja alkoi tulla lisää ja pomon oli sit pakko tehdä itse kaikki ylityöt, yms.
Sitten kun eduskunta vielä pamautti kerralla ALVARIN, niin siirräppä se asiakashintoihin...
Tein töitä omassa firmassa noin 14-18-tuntia päivässä.Eihän silloin ollut varaa enää teettää ylitöitä vieraalla.
Tuli pimeän ajon kurssit... ja jatkuvasti vaatii yhteiskunta lisää ja lisää opetusaiheita, mutta jostain syystä opetusmääriä ei ole vieläkään nostettu!!
Tämä tuo koko ajan lisää paineita pomoille. Varsinkin kun AKE seuraa hylkäysprosentteja.
HUH HUH.
Minun "onneni" oli, että sairastuin tosi vakavasti ja makoilin sairaalassa muutaman kuukauden.
Diagnoosi oli "böön aut".
Silloin tajusin myydä firmani pois. Tämä tapahtui vuosisadan vaihteessa.
Ja jäin samaan firmaan opeksi.
Onneksi möin;
1. Saan nykyisin kaikki Tessissä luetellut vapaat.
2. Saan vuosilomat, joita yrittäjän on turha edes haaveilla.
3.Saan sellaisenkin ihmeen kuin LOMALTAPALUURAHA, jota entisenä yrittäjänä en ikinä ymmärtänyt.
4. Saan liiton/kassan korvaukset, jos työnantajalla ei ole tarjota töitä.
5. Saan itse valita (lähes) aina työpäiväni pituuden...
Eli kyllä työntekijällä on edut puolellaan. Jos vain niistä tajuaa pitää kiinni.
Tosin nyt, kun olen lähes kaiken kokenut ko. hommassa, niin aion vaihtaa työpaikkaa...
Liikennealalle kuitenkin, mutta en bussikuskiksi...
ET SILLAI..AHO 1 vai 2
En ole kirjoitti:
diagnoosi täällä. Samana vuonna myös valmistuin.
Muutamia vuosia ollut pois työelämästä.
Olen myös kuullut samanlaisia tarinoita entisiltä kurssikavereilta, palaneet loppuun tai muuten ovat sairastuneet...Tuttu tilanne.Minäkin valmistuin -82. Ja samanlainen "kohtalo" on takana.
Silloin kuin valmistuimme, niin varsinkin Helsiläiset autokoulut kävivät ostamassa meitä töihin, koska työvoimapula oli suuri.
He palkkasivat opiskelijoita suoraan koulun penkiltä, ja palkka oli todella hyvä.
Vertailtiin sitä huviksemme muihin ammatteihin. Ja silloin liikenneopen palkka vastasi nettona Finnairin lentokapteenin palkkaa.
On vähän tultu alaspäin sieltä.- En ole
TEERISS kirjoitti:
Minäkin valmistuin -82. Ja samanlainen "kohtalo" on takana.
Silloin kuin valmistuimme, niin varsinkin Helsiläiset autokoulut kävivät ostamassa meitä töihin, koska työvoimapula oli suuri.
He palkkasivat opiskelijoita suoraan koulun penkiltä, ja palkka oli todella hyvä.
Vertailtiin sitä huviksemme muihin ammatteihin. Ja silloin liikenneopen palkka vastasi nettona Finnairin lentokapteenin palkkaa.
On vähän tultu alaspäin sieltä.oli ilmeisesti kaksi kurssia. Itse taisin olla jälkimmäisellä.
Kurssilla oli myös neljä tyttöä. Nimet on jo unohtuneet.
Töitä tosiaan tarjottiin ja palkka olisi ollut hyvä.
Ajat ovat muuttuneet. - vasenkätinen,,,
En ole kirjoitti:
oli ilmeisesti kaksi kurssia. Itse taisin olla jälkimmäisellä.
Kurssilla oli myös neljä tyttöä. Nimet on jo unohtuneet.
Töitä tosiaan tarjottiin ja palkka olisi ollut hyvä.
Ajat ovat muuttuneet.(olen siis uusi kirj.)suurin piirtein samanlainen tapaus, parin tytön(heitä siis 4;ä) alkukirjaimet olivat Sa.., Bri.... Kahden muun nimeä en muista, näistä toinen oli lyhyt ja toinen pitkä ja hoikka. Kävimme myös tutustumassa "Gillinge-rataan" oikein ulkomailla. Tais alkaa työt tammikuussa -83 jos en väärin muista. Timpan taidan tietääkin.
Kunpa olisi ymmärtänyt lopettaa aikaisemmin opetushommat, nyt kuitenkin 6 vuotta, siitä kun lopetin ne hommat, eikä kaduta yhtään.
- kävit?
Olitko kenties 2002 alkaneella kurssilla, joka loppui reilu kolme vuotta sitten?
- Pilaa alan
Kyllä se on niin , että alat, jossa on työvoimapulaa niin saa katsoa syytä itsestään.
Itse valmiustuin Lokesta 2002 ja 2 vuotta autokoulussa riitti.
Sitä ihmettelen kuinka kouluilla on varaa kuitenkin maksaa suhteettoman kovaa korvausta ns. toiminimi miehille. Maksaisi samassa suhteessa omille työntekijöille, mutta nämä reppanat rahanahneet lihapullat pelkää, että tulee lama ja sitten ei ole taas oppilaita.
Autokoulu ala on suurelta osalta onnetonta liiketoimintaa, jos ajotunti maksaa noin 35€ ja sähkömies laskuttaa 45€, niin se kertoo jo paljon.
Olettko koskaa alalla olleet kuulleet omistajien keskustelevan liikenneturvallisuudesta, ajo-opetuksen laadusta jne.( ne vaan miettii kuinka naapuri pysyy vielä pystyssä ja vaihtaa vielä autoakin)
Odotan innolla kun verottaja pyyhkäisee alan mätäpaiseet nurin ja loppuu niillä koulutuskäyttöön rekisteröidyillä autoilla ja moottoripyörillä vapaaaikana ajaminen, (uups tätä ei saa kertoa julkisesti, ettei verokarhu kuule!) - entinen ope
kyllä olet oikeassa itse jaksoin 2.v alalla.mielestäni jonkun pitäisi kertoo lokessa totuus kurjasta työstä etteivät nuoret pilaisi elämäänsä liikenneopettajan ammatissa... nykyinen trukkikuski.
- ammattilaiset
Ennemmin bussikuski kuin liikenneopettaja. Bussikuskilla parempi palkka, maksetaan ylitöistä, arkipyhäkorvaukset, lomarahat, kesäloma KESÄLLÄ! ei tarvi kestää kun se onneton blondi runnoo vaihdetta päälle (bussissa automaatti)
Paitsi jos tykkää tehdä liikenneopettajan työtä:
Pitkiä päiviä
Iltateoriat
Piemänajot
2. vaiheen rata, kiva olla 25 asteen pakkasessa pihalla
Palkka tulee jos omistaja on muka muistanut laittaa maksuun.
palkka muodostuu tunti tunnista, ei ylityö korvauksia (kuuluu alaan tehdä 12 tunnin päiviä)
Tai jos ei ole oppilaita niin ei ole myöskään palkkaa.Ei arkipyhäkorvauksia...jne jne
Miksi olla liikenneopettaja?- liikenneope NS
pääsispä pois alalta! No kohta se on kohdalla ja hyvästi!
- pois ja äkkiä alalta
joo et ole ainut kuka on ton hoksannut sillä ei ole mitään järkeä tehdä opettajan hommia. opettajille pitäisi järjestää oma liitto joka puuttuisi opettajien etuihin akt on p.stä.tilanne on päässyt jo pahaksi koska järkevät l.opet lähtee muihin töihin kuten minäkin tein.Päättäjäthän keksi ratkaisun ja päätti ruveta kouluttaa liikenneopettajia urakalla 120 vuodessa.... naurettavaa ja pääsykokeet on siis naurettavat kaikki pääsee kouluun.Kyllä vanhempien kannattaa harkita öpetusluvalla ajattaa kortti,sillä autokoulussa saattaa olla opettaja joka on täysin soveltumaton...somaaleja vaan opettajiksi niin autokoulut saa laskea kortinhintoja.
- Myös entinen
pois ja äkkiä alalta kirjoitti:
joo et ole ainut kuka on ton hoksannut sillä ei ole mitään järkeä tehdä opettajan hommia. opettajille pitäisi järjestää oma liitto joka puuttuisi opettajien etuihin akt on p.stä.tilanne on päässyt jo pahaksi koska järkevät l.opet lähtee muihin töihin kuten minäkin tein.Päättäjäthän keksi ratkaisun ja päätti ruveta kouluttaa liikenneopettajia urakalla 120 vuodessa.... naurettavaa ja pääsykokeet on siis naurettavat kaikki pääsee kouluun.Kyllä vanhempien kannattaa harkita öpetusluvalla ajattaa kortti,sillä autokoulussa saattaa olla opettaja joka on täysin soveltumaton...somaaleja vaan opettajiksi niin autokoulut saa laskea kortinhintoja.
on kouluttaa, ennenkuin perusasiat laitetaan kuntoon, hinnat, työajat, palkkaus jne.
Tulevat/entiset opettajat eivät pysy alalla, ellei autokouluja aleta hoitamaan samoin kuin muitakin normaaleja liikeyrityksiä.
Miten voi olla mahdollista, että ajokortin hinnat ovat edelleen samalla tasolla kuin kymmenen vuotta sitten? - lehtori DNA
pois ja äkkiä alalta kirjoitti:
joo et ole ainut kuka on ton hoksannut sillä ei ole mitään järkeä tehdä opettajan hommia. opettajille pitäisi järjestää oma liitto joka puuttuisi opettajien etuihin akt on p.stä.tilanne on päässyt jo pahaksi koska järkevät l.opet lähtee muihin töihin kuten minäkin tein.Päättäjäthän keksi ratkaisun ja päätti ruveta kouluttaa liikenneopettajia urakalla 120 vuodessa.... naurettavaa ja pääsykokeet on siis naurettavat kaikki pääsee kouluun.Kyllä vanhempien kannattaa harkita öpetusluvalla ajattaa kortti,sillä autokoulussa saattaa olla opettaja joka on täysin soveltumaton...somaaleja vaan opettajiksi niin autokoulut saa laskea kortinhintoja.
asiaa puhutaan ahrvoin. Opettajien oma koulutus saisi kestää 1-2 vuotta kauemmin ja mukaan mm, bedapätevyys yms.
Mutta ne palkat ja työn mielekkyys ja kova tahti. Kiva pelätä vieressä, kun oppilas ei kuule, ymmärrä, eikä osaa ja on vielä asennevammainen korvalappustereot korvillaan, koska tykkää musasta, eikä se kuulu opelle. - Axtren
liikenneope NS kirjoitti:
pääsispä pois alalta! No kohta se on kohdalla ja hyvästi!
Haa ha haa!! Kuukauden kun vielä jaksaa raataa tässä suolakaivoksessa niin pääsee kesälomalle ja loman jälkeen alkaa vähän toisenlaiset hommat vähän toisenlaisilla liksoilla ja työajoilla. Siis kaikille maamme autokouluyrittäjille: Adios tontos!
- helv... utelias
Axtren kirjoitti:
Haa ha haa!! Kuukauden kun vielä jaksaa raataa tässä suolakaivoksessa niin pääsee kesälomalle ja loman jälkeen alkaa vähän toisenlaiset hommat vähän toisenlaisilla liksoilla ja työajoilla. Siis kaikille maamme autokouluyrittäjille: Adios tontos!
mihin töihin suuntaat?
- Axtren
helv... utelias kirjoitti:
mihin töihin suuntaat?
Sen verran voin kertoa, että toimittajan hommia alan tekemään.
- helv... utelias
Axtren kirjoitti:
Sen verran voin kertoa, että toimittajan hommia alan tekemään.
Ei varmaan paha homma verrattuna...
Voisin oikeastaan onnitella, Axtren. - Axtren
helv... utelias kirjoitti:
Ei varmaan paha homma verrattuna...
Voisin oikeastaan onnitella, Axtren.Kiitos & kumarrus.
- oma tilanne
Axtren kirjoitti:
Haa ha haa!! Kuukauden kun vielä jaksaa raataa tässä suolakaivoksessa niin pääsee kesälomalle ja loman jälkeen alkaa vähän toisenlaiset hommat vähän toisenlaisilla liksoilla ja työajoilla. Siis kaikille maamme autokouluyrittäjille: Adios tontos!
Olen seurannut keskustelua liikenneopettajista jo melko pitkään. Kymmenen viimeistä vuotta l-opena toimineena ja alaa tarkoin seuranneena päätin kirjoittaa omista kokemuksistani. Olen toiminut kahdessa eri perheyhtiötaustaisessa koulussa.
On käsittämätönta että alan taulukkopalkat ovat niin valtavan paljon jäljessä käytännön palkoista. Siitä huolimatta kuulun liittoon ja aion pysyä jäsenenä vastakin.
Kummassakin koulussa tuloksellista ja oikealla asenteella tehtyä työtä on arvostettu myös rahallisesti ja muiden etujen suhteen. Omia toiveitani on otettu kohtuullisesti huomioon mm. työajoissa. Aluekoulutuspäivillä ja muussa koulutuksessa on käyty vuosittain.
Sen olen myös huomannut että moni on lähtenyt liikenneopettajakoulutukseen väärin odotuksin.
Minulla olisi itselläni mahdollisuus vaihtaa alaa heti jos haluaisin raskaan liikenteen tai autokaupan suuntaan. Kokemusta ja menestymistä on niistäkin hankittuna.
Tiedän sen että autokoulualalla on myös huonoja työnantajia. Mitä ilmeisimmin heillä talouspuoli ei ole hyvässä mallissa.
Olen jatkuvasti yhteydessä kahteen kurssikaveriini. Molemmat ovat olleet jatkuvasti alalla ja heilläkin on kohtuullisen asialliset työpaikat ja palkat. - entinen-
oma tilanne kirjoitti:
Olen seurannut keskustelua liikenneopettajista jo melko pitkään. Kymmenen viimeistä vuotta l-opena toimineena ja alaa tarkoin seuranneena päätin kirjoittaa omista kokemuksistani. Olen toiminut kahdessa eri perheyhtiötaustaisessa koulussa.
On käsittämätönta että alan taulukkopalkat ovat niin valtavan paljon jäljessä käytännön palkoista. Siitä huolimatta kuulun liittoon ja aion pysyä jäsenenä vastakin.
Kummassakin koulussa tuloksellista ja oikealla asenteella tehtyä työtä on arvostettu myös rahallisesti ja muiden etujen suhteen. Omia toiveitani on otettu kohtuullisesti huomioon mm. työajoissa. Aluekoulutuspäivillä ja muussa koulutuksessa on käyty vuosittain.
Sen olen myös huomannut että moni on lähtenyt liikenneopettajakoulutukseen väärin odotuksin.
Minulla olisi itselläni mahdollisuus vaihtaa alaa heti jos haluaisin raskaan liikenteen tai autokaupan suuntaan. Kokemusta ja menestymistä on niistäkin hankittuna.
Tiedän sen että autokoulualalla on myös huonoja työnantajia. Mitä ilmeisimmin heillä talouspuoli ei ole hyvässä mallissa.
Olen jatkuvasti yhteydessä kahteen kurssikaveriini. Molemmat ovat olleet jatkuvasti alalla ja heilläkin on kohtuullisen asialliset työpaikat ja palkat.johdu edes huonosta talouspuolesta, vaan halusta saada mahdollisimman suuri kate ja sitä saa nostettua, kun maksaa ainoastaan matalaa taulukko palkkaa. Siinä sitten ihmetellään, miksi opettajat eivät pysy alalla.
Eräissä kaupungeissa maksetaan ainoastaan tuntipalkkaa ajetuista tunneista, eikä kuukausipalkkaa laisinkaan.
"Sen olen myös huomannut että moni on lähtenyt liikenneopettajakoulutukseen väärin odotuksin."
Tätä kommenttia en ymmärtänyt....?
Jos opettajien jatkokoulutus jää ainoastaan yhden päivän vuosittaiseen aluekoulutukseen(joskus on jopa jäänyt muutama vuosi väliin työnantajan välinpitämättömyyden vuoksi), niin ei sillä kyllä pysy tiedot ajan tasalla, varsinkin raskaankaluston puolella(myös henkilöautopuolella) on kehitys todella nopeaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää silloin seurata uudistuksia itse, mikä taas on monelta jää tekemättä, johtuen iltaan painottuneista työajoista.
Omalta kurssiltani (n. 20kpl), on vain muutama alalla enää. Myös entiset työtoverini, ovat myös vaihtamassa alaa, heti kun löytyy sopiva muu työpaikka.
On toki kouluja, joissa on asiat paremmin, niissä työnantaja ymmärtää, että tyytyväiset työntekijät ovat koulun voimavara, niinhän se toimii muillakin aloilla.
- alalle
Kyllä alalle tarvitaa uusia opettajia, ehdotukseni on että järjestetään sellaisia työvoimapoliittisia kursseja, jossa oppilaalle maksetaan ansiosidonnaista korvausta koulutuksen ja harjoittelun aikana.
Kun harjoittelu loppuu, niin kaveri kortistoon takas ja ei kun uutta kurssia samalla tavalla pystyyn.
Autokoulun omistaja saa tällä tavalla taloutensa kuntoon ja alalla on paljon opettajia.
Ei kenenkään tarvi itkeä palkoista tai muista menoista, sillä tulotaso on opettajalle sama tekeekö sen ansisidoinnaisella vai saako palkaa, molemmat ovat todella suuria.
Tällä tavalla pystymme parantamaan kaikkien tarpeita
Sillä tarkeintä on saada opettajia!- joopa joo
Liikenneopettajien koulutus pitäisi siirtää yliopistojen kasvatustieteellisten laitosten suoritettavaksi. Lasten kakkavaipan vaihtajat käyvät 6 vuotisen yliopistokoulutuksen, mutta liikenneturvallisuustyön "ammattilaiset" koulutetaan tuosta vaan vuodessa. Jokainen alalla toimiva ei-ammattilainen pois alalta heti.
- badgirl 53
joopa joo kirjoitti:
Liikenneopettajien koulutus pitäisi siirtää yliopistojen kasvatustieteellisten laitosten suoritettavaksi. Lasten kakkavaipan vaihtajat käyvät 6 vuotisen yliopistokoulutuksen, mutta liikenneturvallisuustyön "ammattilaiset" koulutetaan tuosta vaan vuodessa. Jokainen alalla toimiva ei-ammattilainen pois alalta heti.
Liikenneopettaja, ammatinopettaja ja kasvatustieteiden maisteri (promootio tänä keväänä) ja työtön.
En ole kelvannut yhteenkään Pääkaupunginseudun autokouluun töihin, vaikka olen todella kiinnostunut alasta. Liikennealan kokemus on varsin voimallinen.
Näin Pride viikon lopusa on hyvä muistuttaa ennakkoluuottomuudesta ja suvaitsevaisuudesta. Olen sukupuolen korjannut nainen ja oletukseni mukaan tämä on syy, miksi en ole kelvannut opettajan työhön autokoulunn saati sitten amattioppilaitoksiin. ( jumbon kippariksi kyllä olisin kelvollinen, jos pätevyydet riitäisi).
Siis , mielestäni autokoulut ovat miesvaltaisia ennakkoluuloisia sukupuolisesti miesvaltaisesti suuntautuneita. Esim nykyisin lähes kaikissa nuorten kanssa työskenteleviltä vaadittavaa rikosrekisteriotetta ei liikenneopettajilta vaadita. Kysyn vaan, miksi ei?
Erään autokoulun mainoksessa kerrotaan, Tule sellaisena kuin olet.
Täytyy muistaa, että tämä ei koske opettajia. Tämän voi kait vääristää. Ei koske opettajia.
Ihmettelen vaan, ovatko kaikki oppilaat myös yhtä "avarakatseisia".
Ihmettelen vaan :O - Reiska V.
joopa joo kirjoitti:
Liikenneopettajien koulutus pitäisi siirtää yliopistojen kasvatustieteellisten laitosten suoritettavaksi. Lasten kakkavaipan vaihtajat käyvät 6 vuotisen yliopistokoulutuksen, mutta liikenneturvallisuustyön "ammattilaiset" koulutetaan tuosta vaan vuodessa. Jokainen alalla toimiva ei-ammattilainen pois alalta heti.
Siitä on jo 20 vuotta kun vuoden kestävästä liikenneopettajakoulutuksesta luovuttiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .744344Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503085Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631333055Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3952136Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2171249Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111193- 741176
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291045- 611032
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973