SLK Kokemuksia

Possu

Te joilla oikiasti on ollut tai on slk mese,niin kokemuksia? Erityisesti kiinnostaa miten talvi sujuu.Puhutaan vm 01-04 autoista.

8

12701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mercedesisti I

      Itsellä on R170 -korimallin SLK 230 Kompressor -moottorilla. Täysin yhtä pätevä talviauto kuin C-sarjan mersu tai esim. vanha W123 -koppainenkin.

      Renkaina Nokian Hakkapeliitta 2 -nastarenkaat koossa 205/55R16, ei mitään käytännön etenemisvaikeuksia, tosin ASR (eli vetoluiston esto) kannattaa olla päällä talvella melkein koko ajan, muuten saattaa sutia niin herkästi että nastoja irtoilee ja kun auto on 5-vaihteisella automaatilla, niin automaatti kannattaa pitää oikeasti W eli Winter -asennossa (elektronisesti ohjattu vaihteisto), rauhoittaa vaihteistoa mukavasti talvella, ei sutaise ASR päällä ollenkaan. Lämpenee erittäin nopeasti ja tehokkaasti ja hyvin, koska hyvin pieni kabiini 2 hengelle ja kuitenkin isohko bensiinikone, ikkunat eivät huurru ja lämpöä riittää. Penkinlämmittimet tehokkaat ja hyvät, kaksi tehovaihtoehtoa mukavasti. Auton käytös tasapainoista ja jos haluaa leikitellä ASR pois päältä ja heitellä perää sivulle, niin onnistuu ja auto oikenee todella helpolla, pyrkii oikenemaan pienissä luistoissa itsestäänkin jonkin verran, mutta isommissa toki normaalisti vastaohjauksella. Eipä tuolla leikkimisellä ehkä käytännön merkitystä, mutta mukavaa stressinpurkua se saattaa olla esim. maaseudulla hiljaisilla teillä sopivissa olosuhteissa hieman "revitellä" takavedolla :) Maavara on hämmästyttävän iso, paljon isompi kuin esim. perus japskeissa mitä joskus ollut, ei ole lumi tai köntit pohjaan osuneet. Katon kanssa ei mitään ongelmia talvella, ei vetoa, eikä muutakaan, ei pidä ääntä eikä meteliä (en tosin näillä huippupakkasilla ole ajanut koko autolla, vaan toisella autollani, enkä kattoa ole avannut kuin muutaman kerran auton sisätilojen putsauksen yhteydessä tallissa sisällä). Kaiken kaikkiaan melko samanlainen talviauto kuin C-sarjalainen W202 tai W203 mutta lämpenee nopeammin pienestä kabiinista johtuen.

      • Possu

        Tässäpä oli oikein auttava ja kattava vastaus,kiitoksia paljon :)
        Kyllähän nuita autoja on talvellakin liikenteessä nähnyt.
        Onkos auto ollut kauan ja katto ei ole reistaillut kesälläkään käytössä?


      • Mercedesisti I
        Possu kirjoitti:

        Tässäpä oli oikein auttava ja kattava vastaus,kiitoksia paljon :)
        Kyllähän nuita autoja on talvellakin liikenteessä nähnyt.
        Onkos auto ollut kauan ja katto ei ole reistaillut kesälläkään käytössä?

        SLK ollut käytössä viime toukokuusta asti. Katon kanssa ei kertaakaan minkäänlaisia pulmia, pelannut täydellisesti aina. Kattoa lisäksi tuli aika paljon laskettua/nostettua viime kesänä, kun oli niin mahtava kesä, ja aina kun oli lämmintä ja/tai aurinkoista niin katto oli alhaalla kun autolla ajoin, tosin kerran ajettuani reilun kaksi tuntia putkeen maantieajoa ja aurinko porotti kovasti, niin alkoi ähän jo päässä tuntua, auringonpistostako? Siis kuitenkin, melkein "aina" ajaessa (paitsi muutamana sadepäivänä, niitä ei paljoa ollutkaan) oli katto alhaalla ja aina parkkeeratessa laitoin katon ylös, eli kyllä sitä nostettiin ja laskettiin jatkuvasti, avoautolla kuuluu mielestäni ajaa aina kun voi, niin katto alhaalla. On muuten erikoinen tunne alussa kun vehkeen hankkii, jotenkin niin avaraa ja tilaa on, mukava vaihdella kaistoja ja peruutella, kun kääntää päätä ja näkee konkreettisesti joka paikkaan kunnolla. Sitten kaikki hajut (esim. tuoreet lehdet puissa keväällä, leikatun ruohon tuoksu yms.) tulevat todella miellyttävästi ja voimakkaasti esiin kun taajamissa ajelee. Tuulisuoja paikallaan penkkien takana ja sivulasit ylhäällä ei tuulikaan halutessa tuiverra oikeastaan yhtään ja siksi kannattaa auto ehdottomasti hankkia ilmastointilaitteella vaikka avoauto onkin, meinaan kun istuu auringon paistaessa lähes tuulettomassa tilassa niin tulee avona ajaessa ilman ilmastoinnin puhallusta paljon kuumempi olo kuin katto päällä umpinaisessa autossa, jossa aurinko ei paista päälle.

        Muistaakseni Mercedes sanoi SLK:n esitellessään, että kattomekanismi oli testeissä suljettu/avattu 20.000 kertaa ilman havaittavia kulumis- tai muitakaan ongelmia ja sitten uskallettiin huoletta laittaa systeemi myytäviin autoihin käyttöön. Eli kyllä se kestää eikä temppuile, ainakin mitä olen itse seuraillut sitä.


      • Possu
        Mercedesisti I kirjoitti:

        SLK ollut käytössä viime toukokuusta asti. Katon kanssa ei kertaakaan minkäänlaisia pulmia, pelannut täydellisesti aina. Kattoa lisäksi tuli aika paljon laskettua/nostettua viime kesänä, kun oli niin mahtava kesä, ja aina kun oli lämmintä ja/tai aurinkoista niin katto oli alhaalla kun autolla ajoin, tosin kerran ajettuani reilun kaksi tuntia putkeen maantieajoa ja aurinko porotti kovasti, niin alkoi ähän jo päässä tuntua, auringonpistostako? Siis kuitenkin, melkein "aina" ajaessa (paitsi muutamana sadepäivänä, niitä ei paljoa ollutkaan) oli katto alhaalla ja aina parkkeeratessa laitoin katon ylös, eli kyllä sitä nostettiin ja laskettiin jatkuvasti, avoautolla kuuluu mielestäni ajaa aina kun voi, niin katto alhaalla. On muuten erikoinen tunne alussa kun vehkeen hankkii, jotenkin niin avaraa ja tilaa on, mukava vaihdella kaistoja ja peruutella, kun kääntää päätä ja näkee konkreettisesti joka paikkaan kunnolla. Sitten kaikki hajut (esim. tuoreet lehdet puissa keväällä, leikatun ruohon tuoksu yms.) tulevat todella miellyttävästi ja voimakkaasti esiin kun taajamissa ajelee. Tuulisuoja paikallaan penkkien takana ja sivulasit ylhäällä ei tuulikaan halutessa tuiverra oikeastaan yhtään ja siksi kannattaa auto ehdottomasti hankkia ilmastointilaitteella vaikka avoauto onkin, meinaan kun istuu auringon paistaessa lähes tuulettomassa tilassa niin tulee avona ajaessa ilman ilmastoinnin puhallusta paljon kuumempi olo kuin katto päällä umpinaisessa autossa, jossa aurinko ei paista päälle.

        Muistaakseni Mercedes sanoi SLK:n esitellessään, että kattomekanismi oli testeissä suljettu/avattu 20.000 kertaa ilman havaittavia kulumis- tai muitakaan ongelmia ja sitten uskallettiin huoletta laittaa systeemi myytäviin autoihin käyttöön. Eli kyllä se kestää eikä temppuile, ainakin mitä olen itse seuraillut sitä.

        Kiitoksia oikein hyvistä vastauksista!
        Eipä enää tarvi miettiä pärjääkö slk:lla talvella.


      • Mercedesisti I
        Possu kirjoitti:

        Kiitoksia oikein hyvistä vastauksista!
        Eipä enää tarvi miettiä pärjääkö slk:lla talvella.

        Sillä pärjää ihan samalla lailla tai paremminkin kuin millä tahansa takavetoisella coupella tai sedanilla, esim. BMW 1- 3- tai 5-sarja tai Mersu C tai E sarja. Silti välillä joku tulee ihmettelemään, kun autolla esim. nyt viimeksi ajelin noilla n. 20 asteen pakkasilla ja tänään aamulla oli auton mittarin mukaan 18 astetta pakkasta. Auto herättää jonkun verran kyllä kiinnostusta ja tänään viimeksi eräs mies tuli kyselemään autosta ja kysyi että "onkos tuollainen urheiluauto lämmin näillä pakkasilla". Sanoin, että lämpimin millä olen ajellut, pieni kahden hengen ohjaamo ja kohtalaisen iso 2,3l ahdettu bensamoottori, kohtalaisen iso auton kokoon nähden, puhaltaa todella kuumaksi kopin jos haluaa. Kyseinen kysyjä ei tiennyt auton olevan itse asiassa avoauto, kun toki katto päällä ajellut nyt aina kun kyseinen mies on nähnyt parkkiin töihin ajavani. Ei kyllä oikein itse ymmärrä logiikkaa että miksi samalla moottorilla ja lämmityslaitteella varustettu Coupe olisi kylmempi kuin vastaava Sedan... koska on "urheilullisempi"?? Kun sanoin että kyllä tarkenee, lämpenee nopeasti vaikka kuinka kuumaksi, ja esitin syytkin asiaan, niin sitten mies tokaisi "niin, tosiaan, lämpimämpihän tuo varmaan kovilla pakkasilla on kuin tuo maasturi esim. tuossa (Subaru Forester), jossa on noin paljon isoa tilaa, jota joutuu lämmittämään". Ei silti ole ollut tämän talven ainoa kyselijä, joka ihmetellyt että onkos tuollainen coupe kylmä talvella (niin, autohan on talvella coupe ja kesällä roadster ;) )


    • joliellen

      Hyvin täälläkin toiminut ja kulkenut, alleviivaan tuon mitä mercedisisti I kirjoitti, mutta

      katon kanssa pieni ongelma on se, ettei se istu aivan täydellisesti. Pientä välystää jää. Esim autopesussa huomaa kun vähän vesitippaa pyrkii kuskin puolelta sisään. Ja takaluukku varsinkin talvisin "hikoaa". Mutta jos se ruostuu, niin menee puhkiruostumattomuus -takuun piikkiin. Eihän auton sisälle pitäisi vettä päästä.

      Onhan se Suomen kesässä luxusta että voi ajaa katto alhaalla niska jäykkänä. Ei vais, kyllä kun ne oikeasti ihanat kuumat kesäpäivät hellii niin avo on ihan ehdoton =)

      Tarkoitus vaihtaa tuohon uudenpaan korimalliin jossakin vaiheessa.

      • Mercedesisti I

        "katon kanssa pieni ongelma on se, ettei se istu aivan täydellisesti. Pientä välystää jää. Esim autopesussa huomaa kun vähän vesitippaa pyrkii kuskin puolelta sisään."

        Minulla katto istuu aivan täydellisesti, minkäänlaista välystä siinä ei ole, olisikohan sinulla katon säätämisen paikka? Sitähän voidaan säädellä erittäin tarkkaankin, mutta se on kuulemma aika tuskainen homma, kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi siis.

        Vaikea kuitenkin uskoa että sinulla todella katon kanssa olisi välystä:

        nimittäin tuo, että konepesussa kuskin puolelta pyrkii muutama vesitippa sisään johtuu useimmiten käytännössä siitä, että kuskin puoleinen sivuikkuna ei ole aivan tiivis ikkunan tiivisteen osalta: sivulasi siis ylhäällähän tiivistyy tuon katon reunassa olevaan kumiin. Etenkin jos kumissa on pientäkään reepämää, niin sitten tiiviys ei ole enää konepesun kestävää luokkaa tai siis voihan sen konepestä, mutta muutama pisara vettä voi tulla sisään todellakin. Useimmiten tuon tiivistekumin vaurioitumisen syynä on muuten se, että talvella on vedetty jäätynyt ovi auki voimalla: ikkuna jäätynyt kumiin kiinni jos vähän vettä ollut sopivasti ja sitten vedetään auki, ja kumi vähän vaurioituu. Ongelmasta pääsee erittäin helpolla: silikonia tiivisteisiin esim. silikonipuikolla joskus, puikkoja saa huoltoasemilta esim.

        "Ja takaluukku varsinkin talvisin "hikoaa". "

        Erittäin useassa automallissa takaluukku saattaa kerätä tiivistynyttä kosteutta vähän talvella. Tuo ominaisuus ei liity ylipäätään mitenkään siihen että SLK on avoauto tai SLK:hon ylipäätään, ihan samalla lailla kaikissa autoissa voi hikoilla tiivistynyttä vettä peltipinnalle takaluukun sisäpuolelle. SLK:ssa kun ei ole mitään verhoilua luukun sisäpinnoilla, niin se ilmiö tule ja näkyy. Sama se oli minulla esim. Honda Civicissä vm 1995. Mutta yksi paikka mistä muuten saattaa joskus tulla tilkka vettä takaluukun sisäpinnalle on muuten ilmeisesti jarruvalon reuna tai jokin muu pienen pieni kohta jossa rakoa on takaluukussa: konepesun jälkeen nimittäin takaluukusta saattaa lorahtaa hieman vettä, kun konepesussa suurella paineella vettä ruiskutetaan, pääsee sine sisään tippa. Minulla tuo tippa lorahtaa heti ulos kun luukun nostaa pystyyn, kuivaa samantien ja todella mitätön pikkujuttu kyseessä on, mutta toki esim. talvella se kannattaa nostaa se luukku pesun jälkeen pystyyn ja antaa lorahtaa tuon veden pois ja pyyhkäistä esim. kangasrievulla pois se sitten.

        "Mutta jos se ruostuu, niin menee puhkiruostumattomuus -takuun piikkiin. "

        SLK ei ruostu käytännössä ollenkaan. SLK ja CLK on Mersun malleista ylivoimaisia pelleiltään, näissä on galvanointi/sinkitys onnistunut hyvin eikä surullisen kuuluisia pellinleikkausongelmia ole ollut (kuten E-sarjalaisissa joissakin). Itsellä oli SLK:n takapaksissa paksin reunassa iskemä, josta paljas pelti esissä oli. Se oli siinä reilun puoli vuotta, viime keväästä pitkälle syksyyn. Vettä ja kuraa ja suolaa lensi, siihen kohtaan ei tullut minkäänlaista ruostetta, paljas metallin värinen pinta kyllä hapettui hieman ruman väriseksi, harmahtavan rusehtavaksi, mutta pelkkä pinta vain ja hapetustuote oli kovaa ja ohut kerros vain, ei saanut raaputettuakaan kuin voimalla pois tuota hapettunutta kerrosta. Raaputtelin sen talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja laitoin tipan maalia päälle joutessani, ettei ole tuollaista pientäkään iskemäläiskää turhaan näkyvillä.

        "Eihän auton sisälle pitäisi vettä päästä."

        Uskallanpa sanoa, että melkein kaikkiin autoihin pääsee hitunen vettä sopivissa olosuhteissa esim. takapaksiin. Esim. jos lämpötila vaihtelee 0...-30 astetta ja takaisin nollaan, niin ainakin isän Volvo S60:ssa on tiivistyneenä vettä takapaksissa paljaissa peltikohdissa, tosin sen paksi on verhoiltu pitkälti. Samaten jos konepesussa käy, jossa kunnon paineella suihkitetaan niin järjestään tilkka jonnekin lähes kaikissa autoissa vettä menee huomaamatta.


      • joliellen
        Mercedesisti I kirjoitti:

        "katon kanssa pieni ongelma on se, ettei se istu aivan täydellisesti. Pientä välystää jää. Esim autopesussa huomaa kun vähän vesitippaa pyrkii kuskin puolelta sisään."

        Minulla katto istuu aivan täydellisesti, minkäänlaista välystä siinä ei ole, olisikohan sinulla katon säätämisen paikka? Sitähän voidaan säädellä erittäin tarkkaankin, mutta se on kuulemma aika tuskainen homma, kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi siis.

        Vaikea kuitenkin uskoa että sinulla todella katon kanssa olisi välystä:

        nimittäin tuo, että konepesussa kuskin puolelta pyrkii muutama vesitippa sisään johtuu useimmiten käytännössä siitä, että kuskin puoleinen sivuikkuna ei ole aivan tiivis ikkunan tiivisteen osalta: sivulasi siis ylhäällähän tiivistyy tuon katon reunassa olevaan kumiin. Etenkin jos kumissa on pientäkään reepämää, niin sitten tiiviys ei ole enää konepesun kestävää luokkaa tai siis voihan sen konepestä, mutta muutama pisara vettä voi tulla sisään todellakin. Useimmiten tuon tiivistekumin vaurioitumisen syynä on muuten se, että talvella on vedetty jäätynyt ovi auki voimalla: ikkuna jäätynyt kumiin kiinni jos vähän vettä ollut sopivasti ja sitten vedetään auki, ja kumi vähän vaurioituu. Ongelmasta pääsee erittäin helpolla: silikonia tiivisteisiin esim. silikonipuikolla joskus, puikkoja saa huoltoasemilta esim.

        "Ja takaluukku varsinkin talvisin "hikoaa". "

        Erittäin useassa automallissa takaluukku saattaa kerätä tiivistynyttä kosteutta vähän talvella. Tuo ominaisuus ei liity ylipäätään mitenkään siihen että SLK on avoauto tai SLK:hon ylipäätään, ihan samalla lailla kaikissa autoissa voi hikoilla tiivistynyttä vettä peltipinnalle takaluukun sisäpuolelle. SLK:ssa kun ei ole mitään verhoilua luukun sisäpinnoilla, niin se ilmiö tule ja näkyy. Sama se oli minulla esim. Honda Civicissä vm 1995. Mutta yksi paikka mistä muuten saattaa joskus tulla tilkka vettä takaluukun sisäpinnalle on muuten ilmeisesti jarruvalon reuna tai jokin muu pienen pieni kohta jossa rakoa on takaluukussa: konepesun jälkeen nimittäin takaluukusta saattaa lorahtaa hieman vettä, kun konepesussa suurella paineella vettä ruiskutetaan, pääsee sine sisään tippa. Minulla tuo tippa lorahtaa heti ulos kun luukun nostaa pystyyn, kuivaa samantien ja todella mitätön pikkujuttu kyseessä on, mutta toki esim. talvella se kannattaa nostaa se luukku pesun jälkeen pystyyn ja antaa lorahtaa tuon veden pois ja pyyhkäistä esim. kangasrievulla pois se sitten.

        "Mutta jos se ruostuu, niin menee puhkiruostumattomuus -takuun piikkiin. "

        SLK ei ruostu käytännössä ollenkaan. SLK ja CLK on Mersun malleista ylivoimaisia pelleiltään, näissä on galvanointi/sinkitys onnistunut hyvin eikä surullisen kuuluisia pellinleikkausongelmia ole ollut (kuten E-sarjalaisissa joissakin). Itsellä oli SLK:n takapaksissa paksin reunassa iskemä, josta paljas pelti esissä oli. Se oli siinä reilun puoli vuotta, viime keväästä pitkälle syksyyn. Vettä ja kuraa ja suolaa lensi, siihen kohtaan ei tullut minkäänlaista ruostetta, paljas metallin värinen pinta kyllä hapettui hieman ruman väriseksi, harmahtavan rusehtavaksi, mutta pelkkä pinta vain ja hapetustuote oli kovaa ja ohut kerros vain, ei saanut raaputettuakaan kuin voimalla pois tuota hapettunutta kerrosta. Raaputtelin sen talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja laitoin tipan maalia päälle joutessani, ettei ole tuollaista pientäkään iskemäläiskää turhaan näkyvillä.

        "Eihän auton sisälle pitäisi vettä päästä."

        Uskallanpa sanoa, että melkein kaikkiin autoihin pääsee hitunen vettä sopivissa olosuhteissa esim. takapaksiin. Esim. jos lämpötila vaihtelee 0...-30 astetta ja takaisin nollaan, niin ainakin isän Volvo S60:ssa on tiivistyneenä vettä takapaksissa paljaissa peltikohdissa, tosin sen paksi on verhoiltu pitkälti. Samaten jos konepesussa käy, jossa kunnon paineella suihkitetaan niin järjestään tilkka jonnekin lähes kaikissa autoissa vettä menee huomaamatta.

        Voipi tosiaan olla että tiiviste on vaurioitunut hieman, eihän sinne autoon vettä sada muuta kuin katto alhaalla, mutta tuntuu vaan hieman kiusalliselta tuo veden tiputtaminen.

        Tuntui tuo takaluukun hikoaminen ja veden vuotaminen olevan vain aika suurissa määrin kosteilla ilmoilla / talvella, mitä nyt olen muihin kokemuksiin verrannut. Tosiaan en kyllä ajatellut tuota puolta että tosiaan SLK:ssa sitä verhoilua ei ole ja fysiikkahan selittää loput.

        Mutta täytyy sanoa että talvella oikein mukava auto, meillä kun ei tallia niin pääsee vähällä skrabaamisella ja sisätilat / istuinlämmitin lämpiävät nopeasti.

        Mukavia ajokilometrejä =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8696
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4858
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4308
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3867
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3060
    7. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      54
      2790
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2415
    Aihe