Paras e pilleri finneihin?

Natasha86

Mikä siis olisi paras e pilleri finneihin? Minulla ei ole pahaa aknea mutta tuntuu että aina jossain on joku finni tai useampi. Haluaisin aloittaa e pillerit ja muutenkin niille olisi tarvetta, mutta pelkään et jos lopetan niiden syönnin jossakin vaiheessa niin saan pahan aknen.

8

6044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta voi se jatkua..

En usko että sulle lopettamisen jälkeen pahempaa aknea tulee kuin ennen pillerien syömistä. Tietyksi ajaksi toki voi tulla pahenemisvaihe, sellainen hormonimyrsky mikä tulee muutenkin kun lopettaa minkä tahansa hormonaalisen ehkäisyn. Mutta sen pitäisi sitten tasoittua.

Mulle tuli akne parikymppisenä, antibiootit eivät auttaneet joten söin 5 vuotta Yasmineja (myös ehkäisyn takia), ne toimivat kuin unelma, finnejä ei ollut koskaan. Nyt kun olen lopettanut ne, niin akne tuli takaisin, ensin vähän pahempana, ja nyt on rauhoittunut samanlaiseksi kuin ennenkin eli koko ajan 1-2 finniä naamassa, mutta tulehtuneita sellaisia.

• skäribo

vaikuttavat positiivisesti akneen. On kuitenkin ihan yksilöllistä, kenelle mikäkin toimii parhaiten. Kerro gynekologille iho-ongelmistasi kun haet pillereitä, niin hän osaa valita sinulle todennäköisesti sopivimman tuotteen. Jos mitään ei tapahdu pariin ensimmäiseen kuukauteen, voit vaihtaa merkkiä.

Kun pillerit lopettaa, voi iho alkaa kukkia, niin usein käykin. Useille siinä vaiheessa otettu antibioottikuuri hoitaa homman, jotkut joutuvat taistelemaan ihonsa kanssa uudemmaan kerran, ihan niin kuin ennen pillereitä. On epätodennäköistä, että pillerien lopettamisen jälkeen saisit entistä pahemman aknen.

• Manteli35

e-pillerit eivät hoida itse asiaa, vaan pitävät hormoniensa takia näppylät kurissa. Kannattaisi hoitaa itse ongelman aiheuttaa esim. lääkekuurille jos on tarpeen. Itse aloitin n. 15-vuotta sitten Diane Novat finnien takia, yritin lopettaa n. 5 vuotta sitten ja naama räjähti aivan kamalaksi, enkä liioittele yhtään. Ihotautilääkäri sanoi, että on täysin mahdollista että akne tulee pillereiden lopettamisen jälkeen niin kauan kunnes itse akneaktiivisuus on "tapettu". Nyt syön Roaccutania ja sen jälkeen yritän taas lopettaa.. Tietysti kaikille ei käy näin, mutta tiedoksi vaan.

• Manteli35
        Manteli35 kirjoitti:

e-pillerit eivät hoida itse asiaa, vaan pitävät hormoniensa takia näppylät kurissa. Kannattaisi hoitaa itse ongelman aiheuttaa esim. lääkekuurille jos on tarpeen. Itse aloitin n. 15-vuotta sitten Diane Novat finnien takia, yritin lopettaa n. 5 vuotta sitten ja naama räjähti aivan kamalaksi, enkä liioittele yhtään. Ihotautilääkäri sanoi, että on täysin mahdollista että akne tulee pillereiden lopettamisen jälkeen niin kauan kunnes itse akneaktiivisuus on "tapettu". Nyt syön Roaccutania ja sen jälkeen yritän taas lopettaa.. Tietysti kaikille ei käy näin, mutta tiedoksi vaan.

..tuosta vielä, että gynelogi on kynegologi eikä taas ymmärrä näistä ihoasioista, sen takia ehkä määräävät surutta näitä Diane Novan tapaisia.. Kannattaa mennä ihotautilääkärille myös jos pillereitä alkaa syödä ensisijaisesti ihon takia.

• skäribo
        Manteli35 kirjoitti:

..tuosta vielä, että gynelogi on kynegologi eikä taas ymmärrä näistä ihoasioista, sen takia ehkä määräävät surutta näitä Diane Novan tapaisia.. Kannattaa mennä ihotautilääkärille myös jos pillereitä alkaa syödä ensisijaisesti ihon takia.

on hyvin perillä e-pillereiden vaikutuksesta myös akneen. Samoin kuin muidenkin ehkäisyvälineiden.

• jaaa..
        skäribo kirjoitti:

on hyvin perillä e-pillereiden vaikutuksesta myös akneen. Samoin kuin muidenkin ehkäisyvälineiden.

jos on niin hyvinkin perillä miks ei varoiteta ennen e-pillereiden aloittamista että akne saattaa palata aika todennäköisesti takaisin?! Mulle ihotautilääkäri sanoi roaccutanistakin suoraan että ei sekään välttämättä hoida ongelmaa lopullisesti pois!!! Miks gynekologit/yleislääkärit sano e-pillereistä samoin? Varsinkin kun e-pillerit ei tod. ole mikään akneLÄÄKE, ei edes Diane Nova, siinä on vaan eniten sitä estrogeeniä joka estää aknen syntyä. Joten en ihmettele et joku oikesti uskoo e-pillereillä pääsevänsä aknesta lopullisesti eroon.

T. Diane Novan kerran lopettanut.

• että voitetaan aikaa
        jaaa.. kirjoitti:

jos on niin hyvinkin perillä miks ei varoiteta ennen e-pillereiden aloittamista että akne saattaa palata aika todennäköisesti takaisin?! Mulle ihotautilääkäri sanoi roaccutanistakin suoraan että ei sekään välttämättä hoida ongelmaa lopullisesti pois!!! Miks gynekologit/yleislääkärit sano e-pillereistä samoin? Varsinkin kun e-pillerit ei tod. ole mikään akneLÄÄKE, ei edes Diane Nova, siinä on vaan eniten sitä estrogeeniä joka estää aknen syntyä. Joten en ihmettele et joku oikesti uskoo e-pillereillä pääsevänsä aknesta lopullisesti eroon.

T. Diane Novan kerran lopettanut.

Siis e-pillerien toimintahan aknen "hoidossa" perustuu siihen, että ihmisen oma, luonnollinen hormonitoiminta muuttuu vuosien aikana. Naisen hormonitoiminta on ihan erilainen kaksikymppisenä ja kolmekymppisenä ja nelikymppisenä. Useimmiten aikuisiän aknekin loppuu viimeistään kolmenkympin tienoilla (huom! useimmiten, ei aina), ja e-pillereillä ikäänkuin ostetaan lisää aikaa. Sitten kun ihmiset lopettavat pillerit, niin toivottavasti ihmisen oma hormonitoiminta on jo sen verran "aikuistunut" tai tasapainottunut, että aknea ei esiinny. Tämä on siis tavoite.

Mielestäni pillerit sopivat tilanteeseen, jossa ehkäisy on joka tapauksessa tarpeellinen. Itse en e-pillereitä söisi jos en olisi vakituisessa parisuhteessa.

Pillereiden lopettamisen jälkeen voi kelle tahansa tulla jonkin verran aknea, se liittyy siihen että hormonitoiminta menee sekaisin pillereiden lopettamisesta. Itselläni tuo aika piti myös sisällään hetkessä rasvoittuvan ihon vaikka normaalisti ihoni on normaali/kuiva, hiustenlähtöä (sekin on normaalia, vaikka tuntui pahalta), jne...Nyt kaikki on palannut normaaliin ja aknekin selvästi rauhoittunut. Valitettavasti nyt on taas tarvetta ehkäisylle, joten aloitan taas e-pillerit uudestaan. Eipähän myöskään tarvitse kärsiä finneistä...

• eivät
        Manteli35 kirjoitti:

myöskään voi käyttää Roacuttania. Itselläni se nosti heti maksa-arvot korkeiksi, vaikka en juonut alkoholia lainkaan kuurin aikana. Minun kohdallani R-kuuri loppui siis siihen ensimmäiseen kontrolliverikokeeseen. Diane Novaa siis napaan vaan, ensisijaisesti kuitenkin ehkäisyn vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      215
      2856
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      129
      2780
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1796
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1352
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      67
      1351
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      876
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      843
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      833
    Aihe