Ylivoimaisesti halvin tekninen tapa vähentää kuolonkolareja on turvakaarien asentaminen autoon. Tämä simppelin ajatuksen kuulin jo 70-luvulla asian ymmärtävältä asentajalta.
Kun katsoo noita ulosajokuvia/hirvikolarikuvia etc, niin kaikista upeista törmäystestituloksista huolimatta autojen katot painuvat sisään kuin ne olisivat pahvia.
Törmäystestit eivät testaa kuin pienen osatotuuden kolaritilanteista, ja niistä on tullut vääristynyt markkinointikeino. Tällä en tarkoita sitä etteikö kehitys olisi kulkenut hyvään suuntaan.
Mutta katsokaapa rallivideoita: 70-luvun kipposet, joihin omn tungettu lähes 300 hevosvoimaa, syöksyvät tieltä 100 - 150 km/h nopeudella, kieppuvat nokan kautta ympäri, tai sivusuunassa kieppi toisensa jälkeen, ja kuljettaja ynnä kartturi ryömivät täysin ehjinä ulos romukasasta.
Koska näissä autoissa tuulilasin ja katon yhtymäkodassa (mm.) on turvakaari.
Turvakaaren tärkeimmät osat mahtuvat melkein jokaisessa nykyautossa mukavasti verhoilujen alle.
Sanokkaap, viisaat, miksi niitä ei käytetä?
Todellista turvallisuutta
18
1601
Vastaukset
- miten se
vanha laulu nyt menikään? Money, money, money... ;-)
- Retku
Jokkiksessakin on tullu nähtyä niiden teho livenä.
- Mihin se johtaisi
Vuorenvarmasti se johtaisi entistä holtittomampaan ajoon. (liikenne käyttäytymiseen)
Mielestäni kehitys on mennyt monessa asiassa liikaa holhoamiseksi, toisin sanoen oma vastuu on huvennut hevon kuuseen kaikkine turva höpötyksineen,kyllä ihmisten itsensä on otettava vastuu omasta käytöksestään, mm liikenteessä.
On turha jurista kasvaneilla liikenne määrillä.
Enempi malttia liikenteeseen,ja turvatyynyt kankaalle, kyllä ne kaaharit ainakin vähenee. - syitä
Ensinnäkin auton paino nousee jatkuvasti kun lisää tekniikkaa tulee. Turvakehikko, niinkuin termi virallisesti kuuluu, nostaisi painoa taas useita kymmeniä kiloja.
Toinen seikka on hinta, kehikot ovat erittäin lujaa teräslaatua ja sellaisen asentaminen jo auton valmistusvaiheessa tietäis monen valmistajan robottilinjaston uusiksi menemistä.
Auton hinta harppaisi rajusti ylöspäin.
karroit tuossa esimerkkejä kuinka ralliautot pyörivät ympäri eikä kuskille käy kuinkaan.
No entä kun ajetaan nokkakolari jne. tuo kehikko ei kuitenkaan pelastaisi kuin pienen osan onnettomuuksissa tulleista henkilövahingoista.
Yhtä tärkeää olisi laittaa autoon kunnon penkit ja vyöt. Ja kyllä noissa ralli/rata kolareissa ja ulosajoissa kypärälläkin on usein tärkeä rooli se ei vain näy sivullisille kovin hyvin.
Henk. kohtaisesti olen kyllä turvakehikon kannalla siviiliautoissakin.- kannata
Mun mielestäni siitä turvakaaresta on korin jäykistymisen myötä enemmän haittaa kuin hyötyä silloin kun ei istuta vähintään nelipistevöissä kypärä päässä. Eikä se katto nykyautoissa painu alas vaan vääntyy ylös. Katto leikataan usein siitä huolimatta silti irti koska halutaan selkä- ja niskavammaepäilyjen kohdistuessa potilaaseen nostaa hänet ulos sieltä hylystä aiheuttamatta lisävammoja.
- Tietoa...
kannata kirjoitti:
Mun mielestäni siitä turvakaaresta on korin jäykistymisen myötä enemmän haittaa kuin hyötyä silloin kun ei istuta vähintään nelipistevöissä kypärä päässä. Eikä se katto nykyautoissa painu alas vaan vääntyy ylös. Katto leikataan usein siitä huolimatta silti irti koska halutaan selkä- ja niskavammaepäilyjen kohdistuessa potilaaseen nostaa hänet ulos sieltä hylystä aiheuttamatta lisävammoja.
Kyllä nykyautossa on jo eräänlainen turvakehikko. Sen lisäjäykistys auttaisi aika harvoissa tapauksissa - ja osissa kolareita se saattaisi pahentaa asioita. Esim. juuri kolarin uhrien pois saanti autoista vaikeutuisi.
Ralliautovarusteista olisi tietysti hyötyä. Tärkein varuste olisi ehdottomasti autoilukypärä (vrt pyöräilykypärä). Jos ihmisen raaja katkeaa kolarissa, kirurgit saavat sen kokoon enemmän tai vähemmän täydellisesti, mutta jos aivot vahingoittuvat, sille lääkärit eivät voi juuri mitään. Toinen varuste olisi nelipisteturvavyö. Tämä on nykyistä turvavyötä hankalampi käyttää ja kalliimpi.
Tällaiset nostaisivat auton hintaa jonkun verran mutta, kyllä suurin este ovat autoilijat itse: harvapa viitsisi pitää hiostavaa kypärää kesäkuumalla. - rööperi
kannata kirjoitti:
Mun mielestäni siitä turvakaaresta on korin jäykistymisen myötä enemmän haittaa kuin hyötyä silloin kun ei istuta vähintään nelipistevöissä kypärä päässä. Eikä se katto nykyautoissa painu alas vaan vääntyy ylös. Katto leikataan usein siitä huolimatta silti irti koska halutaan selkä- ja niskavammaepäilyjen kohdistuessa potilaaseen nostaa hänet ulos sieltä hylystä aiheuttamatta lisävammoja.
Voisitko vastaisuudessa kirjoittaa viestiisi sellaisen otsikon, joka kuvaa viestisi sisältöä jollain tavalla.
Otsikkoon ei ole tarkoitus tunkea viestin ensimmäisen lauseen ensimmäisiä sanoja, sillä ne eivät yleensä kerro vittuakaan viestin varsinaisesta sisällöstä. - sentään
rööperi kirjoitti:
Voisitko vastaisuudessa kirjoittaa viestiisi sellaisen otsikon, joka kuvaa viestisi sisältöä jollain tavalla.
Otsikkoon ei ole tarkoitus tunkea viestin ensimmäisen lauseen ensimmäisiä sanoja, sillä ne eivät yleensä kerro vittuakaan viestin varsinaisesta sisällöstä.kiellettyä ? Nimimerkkisi on aika mielikuvitukseton.
- ÄIJÄLÄ
Kaikista helpoin, halvin ja yksinkertaisin tapa on kuitenkin vähentää sitä nopeutta ja opetella ajamaan ns. keli-ja tilannenopeutta, jolloin kolaria ei voi tulla ulosajoista puhumattakaan.
Kun minä olen ajamassa, niin nopeuteni vaihtelee aina tilanteen mukaan. Näitä tilanteita on tienpinta, pimeys, auringonpaiste, hirvivaara, vesisade, kova tuuli, edessä pyöräilevä tai mopoileva ihminen jne. tilanteita on loputtomiin.
Se, miksi jatkuvasti sattuu vaikka minkälaisia onnettomuuksia tienpäällä, ovat:
- ylimielisyys
- liian kova vauhti
- varomattomuus
- järjen käytön puute
- ei tajuta tilannenopeuksista hevon herttaista
helevettiä
- väärä tilannenopeus
- ajetaan toinen toisessaan kiinni perä perää
- tyhmät ohitukset
- jne. jne.. jne..... - tärkeimmät
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Kaikista helpoin, halvin ja yksinkertaisin tapa on kuitenkin vähentää sitä nopeutta ja opetella ajamaan ns. keli-ja tilannenopeutta, jolloin kolaria ei voi tulla ulosajoista puhumattakaan.
Kun minä olen ajamassa, niin nopeuteni vaihtelee aina tilanteen mukaan. Näitä tilanteita on tienpinta, pimeys, auringonpaiste, hirvivaara, vesisade, kova tuuli, edessä pyöräilevä tai mopoileva ihminen jne. tilanteita on loputtomiin.
Se, miksi jatkuvasti sattuu vaikka minkälaisia onnettomuuksia tienpäällä, ovat:
- ylimielisyys
- liian kova vauhti
- varomattomuus
- järjen käytön puute
- ei tajuta tilannenopeuksista hevon herttaista
helevettiä
- väärä tilannenopeus
- ajetaan toinen toisessaan kiinni perä perää
- tyhmät ohitukset
- jne. jne.. jne.....- Sairaskohtaukset
- Itsemurhat
- Rattijuopumukset
- Huumausaineet
- Sairaus (hulluus, sokeus,...)
- Yllytyshulluus
Eli lyhyesti: ajokunnottomuus
Nuo selittää suurimman osan. Toki, voihan tuo sisältyä joko kohtaan "järjen käytön puute" tai "jne.".
Noihin ei voi paljoa vaikuttaa omalla ajollaan. Millä hetkellä tahansa saattaa vastaan/takaa tuleva auto ajaa päällesi ennalta arvaamattomasti. Omalla ajokäyttäytymisellä ei ole käytännössä merkittävää vaikutusta seurauksiin, joita nuo ulkopuoliset tekijät aiheuttavat. Eli yksinkertainen tapasi vähentää nopeutta, ei vaikuta noihin pahimpiin tekijöihin tässä yhtälössä. Voit toki tuudittautua siihen.
Jos haluaa yksinkertaisen tavan välttää kuolemaa, niin kannattaa käyttää kävellessä kypärää ja liukuesteitä. Vaikuttaa moninkertaisesti enemmän kuin mikään, mitä liikenteessä voi millään keinolla saavuttaa. - ÄIJÄLÄ
tärkeimmät kirjoitti:
- Sairaskohtaukset
- Itsemurhat
- Rattijuopumukset
- Huumausaineet
- Sairaus (hulluus, sokeus,...)
- Yllytyshulluus
Eli lyhyesti: ajokunnottomuus
Nuo selittää suurimman osan. Toki, voihan tuo sisältyä joko kohtaan "järjen käytön puute" tai "jne.".
Noihin ei voi paljoa vaikuttaa omalla ajollaan. Millä hetkellä tahansa saattaa vastaan/takaa tuleva auto ajaa päällesi ennalta arvaamattomasti. Omalla ajokäyttäytymisellä ei ole käytännössä merkittävää vaikutusta seurauksiin, joita nuo ulkopuoliset tekijät aiheuttavat. Eli yksinkertainen tapasi vähentää nopeutta, ei vaikuta noihin pahimpiin tekijöihin tässä yhtälössä. Voit toki tuudittautua siihen.
Jos haluaa yksinkertaisen tavan välttää kuolemaa, niin kannattaa käyttää kävellessä kypärää ja liukuesteitä. Vaikuttaa moninkertaisesti enemmän kuin mikään, mitä liikenteessä voi millään keinolla saavuttaa.Annan sinulle kehuja poikaseni, sinulla on ajatusta. Mutta yhdessä kohtaa sinulla meni vikaan. Kun sanot, ettei hitaammallakaan ajotyylillä voi vaikuttaa asioiden kulkuun, olet juuri se tavallinen tallaaja, joka menee kuin muutkin sopulit liikenteessä.
Jos noita:
- Sairaskohtaukset
- Itsemurhat
- Rattijuopumukset
- Huumausaineet
- Sairaus (hulluus, sokeus,...)
- Yllytyshulluus
on tietty prosentti autoilijoissa, niin jos me muut sitten ajettaisiin oikein, riskit pienenee huomattavasti.
Maailman parantaminen alkaa minusta itsestäni. Minä en voi kantaa toisten syntejä.
Paras työturvallisuus olet sinä itse, lukee meijän työmaan seinällä. Ohjeita ja neuvoja saamme viestintävälineitten kautta jatkuvasti, mutta me sivuutamme ne ajatellen, etteihän minulle voi mitään sattua.
Minä uskon, että kun itse ajan kaikkien sääntöjen ja neuvojen mukaan, minun mahdollisuuteni joutua liikenneonnettomuuteen on vain 50 %. Jos taas ajan samalla lailla välinpitämättömästi kuin kaikki muutkin nopeusrajoituksista välittämättä riskini joutua kolariin on 100 %.
Mutta olen ajatellut kasvattaa tuota prosentti varmuus lukua sillä tavalla, että väistän kärkikolmion takaa tulevaa, vaikka minulla oliski etuajo-oikeus.
Isä taattoni ei ymmärtänyt liikennesäännöistä mitään, mutta liikkuessaan mopollaan ja hevosellaan liikenteessä, hän oivalsi, että jos varmuuden vuoksi väistää aina muita, meno sujuu hyvin.
Kun päätät, ettet aja kolaria, sen voi ajaa vain ne toiset, siitä tämä 50 %.n logiikka tulee. ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Annan sinulle kehuja poikaseni, sinulla on ajatusta. Mutta yhdessä kohtaa sinulla meni vikaan. Kun sanot, ettei hitaammallakaan ajotyylillä voi vaikuttaa asioiden kulkuun, olet juuri se tavallinen tallaaja, joka menee kuin muutkin sopulit liikenteessä.
Jos noita:
- Sairaskohtaukset
- Itsemurhat
- Rattijuopumukset
- Huumausaineet
- Sairaus (hulluus, sokeus,...)
- Yllytyshulluus
on tietty prosentti autoilijoissa, niin jos me muut sitten ajettaisiin oikein, riskit pienenee huomattavasti.
Maailman parantaminen alkaa minusta itsestäni. Minä en voi kantaa toisten syntejä.
Paras työturvallisuus olet sinä itse, lukee meijän työmaan seinällä. Ohjeita ja neuvoja saamme viestintävälineitten kautta jatkuvasti, mutta me sivuutamme ne ajatellen, etteihän minulle voi mitään sattua.
Minä uskon, että kun itse ajan kaikkien sääntöjen ja neuvojen mukaan, minun mahdollisuuteni joutua liikenneonnettomuuteen on vain 50 %. Jos taas ajan samalla lailla välinpitämättömästi kuin kaikki muutkin nopeusrajoituksista välittämättä riskini joutua kolariin on 100 %.
Mutta olen ajatellut kasvattaa tuota prosentti varmuus lukua sillä tavalla, että väistän kärkikolmion takaa tulevaa, vaikka minulla oliski etuajo-oikeus.
Isä taattoni ei ymmärtänyt liikennesäännöistä mitään, mutta liikkuessaan mopollaan ja hevosellaan liikenteessä, hän oivalsi, että jos varmuuden vuoksi väistää aina muita, meno sujuu hyvin.
Kun päätät, ettet aja kolaria, sen voi ajaa vain ne toiset, siitä tämä 50 %.n logiikka tulee.Herra jestas, vielä kehut sillä että aiheutat tietoisesti riskitilanteita liikenteessä seisahtumalla kolmion takaa tulevaa väistäessäsi, totta hitossa sulla on edes niskatuki säädetty oikein - onhan ??
- ÄIJÄLÄ
steelmaker kirjoitti:
Herra jestas, vielä kehut sillä että aiheutat tietoisesti riskitilanteita liikenteessä seisahtumalla kolmion takaa tulevaa väistäessäsi, totta hitossa sulla on edes niskatuki säädetty oikein - onhan ??
Tässä tullaan taas siihen samaan, älä aja liian perässä toista ajoneuvoa.
Pakkohan se on koettaa väistää ja estää turma, jos justiinsa sieltä kolmion takaa änkeää joku eteeni. Jos minulla on pienempi vauhti, minulla on parempi mahdollisuus säästyä turmalta, mutta samalla se perässä roikkuja pamauttaa perääni.
Ei vaaratilanteita tule, jos ne takanatulijat pitäisi aina sitä turvaväliä yllätysten varalta, mutta kun ne raukat ei sitä tajua ikinä.
Enkä ole sanonut, että seisahtuisin ja väistäisin kolmion takaa tulijaa. Minä vaan hiljennän ja tarkkailen sitä tulijaa, että pysähtyykö se varmasti vai ei. Kyllä näitä saa jatkuvasti lukea sanomalehdistä, kuinka kärkikolmion takaa tultiin eteen ja kun se päätietä ajava ei sellaista tilannetta osaa edes kuvitella, se pämäyttää päälle.
Äijälä kun tämän tajuaa, niin Hän hiljentää kaiken varalta, ettei tulis sitä yllätystä.
Minulla on maasturi Toyota ja siinä on hyvät turvatyynyt ja niskatut, mutta siitä huolimatta ajattelen myös muiden turvallisuutta, jotka ajavat synnin sumussa kärkikolmion takaa suoraan toisten eteen.
- jos
heitettäisiin autot hevonkuuseen ja käveltäisi
- voit hyvin
kävellä. Ei se meitä vaivaa.
- viisaampi
Pelkistä turvakaarista olisi autossa jopa vaaraa. Ensinnäkin ne heikentävät näkyvyyttä ulospäin. Toisekseen niihin kolhisi itsensä, jos ei istuisi kuppipenkissä kypärä päässä nelipistevöissä. Nelipistevöitä taas ei ole vielä saatavana automaattisina, joten ne olisi aina avattava, jos haluaisi vaikkapa risteyksessä kumartua paremmin nähdäkseen. Volvo on tietävästi kehittämässä siviilikäyttöön sopivia nelipistevöitä.
- turvallisuutta:
Etupuskurin osuessa esteeseen ratin keskiöstä ponnahtaa ulos (siis kuljettajaa kohti) metrin pituinen pistin.
Jos tämä olisi pakollinen kaikissa autoissa, niin liikenneonnettomuudet vähenisivät vähintään 99,9%
Tosin taitaisi autoilukin vähentyä aika paljon...
Eikä ole mun oma idea; tämän esitti n.15 vuotta sitten erään autonvalmistajan (en muista minkä) turvallisuussuunnittelija kun häneltä kysyttiin, mikä olisi tehokkain tapa lisätä YLEISTÄ liikenneturvallisuutta...- Nimimerkkionjovarattutoisel...
Tossa kun joku mainits, että autot menevät kolarissa ryttyy tai painuvat kasaan niin niinhän niiden pitääkin tehdä. Nykypäivän autoissa auto on rakennettu metalleista jotka ottavat iskut vastaan ja joustavat eli ns. syövät iskun voimaa. Minä kun olen autoalalla töissä ja meillä käy asiakkaita jotka ovat ajaneet auton keula edellä ojaan niin he sanovat että ei tunntunut kuin pikku rytkyltä, mutta auton keula on ihan kasassa. Eli näin autojen kuuluu toimiakkin. Jos taas autoihin laitettaisiin 42cm paksuisesta teräsputkestä turvakaaret niin tämä olisi hengen vaarallinen yhdistlemä kolarin sattuessa, ellei olisi kuppipenkissä, 6 piste vöissä ja kypärä päässä.
a se kuka haluaa ultimate turvallisuutta niin voi itse asentaa autoonsa turvakaaret,kuppipenkit,6 piste vyöt ja käyttää kypärää. Mutta senpähän sanon että kyllä ne on näitä asioita ajatellut vähän paremmin siellä autotehtaalla kuin suomi24 sivustolla.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898256
- 926395
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586253Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344861- 453311
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo573032- 442839
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512796- 492770