Moni tuotantoauto on nopeampi kuin F1

jaffapullo

Osa tuotantoautoista eli sarjavalmisteisista autoista (joilla voi käydä lain mukaan vaikka Prismassa ruokaostoksilla) on nopeampia kuin F1 -autot. Esim. Barabus TKR kiihtyy nollasta sataan 1.67 sekunnissa. Huippunopeus on 434 km/h ja hevosvoimia löytyy 1005. Kaikki nämä mittarit ovat suorituskyvyltään tehokkaampia kuin F1-autossa.

Voikin sanoa, että F1-autot ovat nuhapumppuja.

12

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se paremmalta

      Paperilla, mutta formula painaa 700kg (korjatkaa tarkemmaksi jos väärässä olen) mutta kuitenkin teho/paino suhde on todella kova, sitten huippunopeus, formulat kulkevat varmasti yli 400 kmh, jos enimmät aironhankaimet riisuttaisiin pois ja suoraa olisi se 5km mikä näille urheiluautojen huipuille vaaditaan, monzassa on taidettu joskus päästä jotain 370kmh. Eli siis voimaa on, mutta niin myös painoa ja mutkissa formula selviää todella paljon paremmin, johtuen suuresta downforcesta ja siihenhän formulat ovat suunniteltukin, ajamaan mutkissa kovaa. Onhan kovimmissa kiihdytys autoissakin 4000-5000hv, 0-100 0,3 s huiput 400 metrillä 500kmh...

    • katsoja.

      niin, olet kyllä aivan oikeassa siinä, että osa sarjavalmisteisista autoista ovat teoriassa paperilla nopeampia kuin Formula 1- autot.

      Mutta niiden vauhtia ei yritetäkkään hiljentää keinotekoisesti, kuten F1- autoissa on tehty. Tästä on lukemattomia esimerkkejä. Esim. Keke Rosbergin aikoina Formula Ykkösten moottorista sai otettua irti reilut tuhat hevosvoimaa. Mutta sitten moottorisääntöihin tuli muutoksia, jotka pudottivat tuota tehoa huomattavasti. Esim. turbo- moottorit kiellettiin.

      Myös moottorien sylinterien määrää rajoitettiin, ja 1990- luvun lopussa käytössä olivat "vain" V-10 moottorit, kun ennen sitä monet teamit käyttivät moottoreita, joiden tilavuus oli 12 sylinteriä, eli V-12 moottoreita. Myös ns. helmat kiellettiin, jotka lisäsivät auton downforsea, eli auton pitoa tiehen.

      Näistä ja lukemattomista muista rajoituksista huolimatta vuoteen 2004 mentäessä teamit olivat jälleen kerran vieneet tekniikan niin pitkälle, että moottoreista otettiin jälleen irti noin 1000 hevosvoimaa. Mutta jälleen kerran kansainvälinen autoliitto FIA puuttui "peliin", ja rajoitti moottorin tilavuuden V-8:ksi. Näin hevosvoimat moottorissa putosivat noin kolmellasadalla [nykyään F1- autojen moottoreista saa otettua irti hieman yli 700 hevosvoimaa).

      Vuosien varrella FIA on asettanut pannaan myös sileät slicksi- renkaat, jotka nopeuttivat autojen kaarre- ominaisuuksia ja nykyään moottorinkin tulee kestää kaksi kilpailuviikonloppua, johon kuuluu harjoitukset, aika-ajot ja itse kilpailu. Ennen moottorit olivat kilpailu-kohtaisia ja teamit saivat käyttää myös erikoisviritteisiä aika -ajo moottoreita, joista otettiin tehoa irti enemmän kuin itse kilpailumoottoreista.

      Muitakin rajoituksia on vuosien varrella tehty, jotka ovat hiljentäneet F1- autojen nopeutta jopa radikaalisti.

      Tästä huolimatta F1- auto voittaisi suhteellisen kevyesti esimerkiksi tuon mainitsemasi Barabus TKR - auton rata-olosuhteissa. Miksikö näin on? Siksi, koska F1- autoissa on paljon parempi pito ja downforce, eli rataan imeytyvä voima. F1- autojen tekniikka on huomattavasti edistyneempää kuin sarjavalmisteisen auton tekniikka ja ne toimivatkin edelläkävijöinä sarjavalmisteiselle siviili-liikenteen autolle. F1- autoja onkin monesti verrattu lentokoneeseen ja ilmailuteollisuuteen niiden edistyneen tekniikan vuoksi.

      Otetaan tästä esimerkki. Pohjois-Amerikan Champ Car (entinen Formula Indy ja CART- sarja) - kilpailuluokan autot ovat paperilla tehokkaampia kuin F1- autot. CART- sarjassa moottoreista otetaan irti reilut 1000 hevosta ja ne kulkevat ovaaleilla usein yli 450 km/h. Silti ne jäävät F1- autoille kierroksella noin kahdeksan sekuntia. Ajat on laskettu Montrealin radalta Kanadasta, jossa kummankin sarjan autot kilpailevat vuosittain.

      Tässä vielä muutama linkki, jossa F1- auto kilpailee erilaisten urheilu-autojen ja DTM- auton kanssa.

      http://www.youtube.com/watch?v=efqQvk_aDNE

      http://www.youtube.com/watch?v=DTjAP_6LBqE

      • f1 jyrää

        noissa sun antamissa videopätkissä f1 antoi jopa yli minuutin johdon noille urheilukärryille ja silti voitti ne.... ohhoh... kyllä f1 jyrää muut autot mennen tullen! Mut sehän onkin autourheilun kuninkuusluokka. =)


    • juhani,

      F1- auto kiihtyy 0-100km/h 2,4 sekunnissa, mutta 0-200km/h mennään jo 3 sekunnissa. F1- auton nopeusennätys on Hondan saavuttamana erämaaolosuhteissa 435km/h. Honda suoritti tuon testin viime vuonna.

      • aiemmista

        Joo älkääs nyt sotkeko näitä nykyisiä F1-autoja muutaman vuoden takaisiin. Kyse on aivan eri asiasta kun niissä V10:ssä oli tehoa 50% enemmän. Näiden nimenä voisi olla Formula 2. Mutta typerykset vain jaksavat katsoa "kuninkuusluokkaa" ja jopa maksaa siitä. LOL!


      • aiemmista kirjoitti:

        Joo älkääs nyt sotkeko näitä nykyisiä F1-autoja muutaman vuoden takaisiin. Kyse on aivan eri asiasta kun niissä V10:ssä oli tehoa 50% enemmän. Näiden nimenä voisi olla Formula 2. Mutta typerykset vain jaksavat katsoa "kuninkuusluokkaa" ja jopa maksaa siitä. LOL!

        Nykyiset Formula Ykköset ovat ratakierroksella nopeampia kuin muutaman vuoden takaiset vee-kympit.

        Revi siitä, taidat olla moottoriurheiluasiantuntijan irvikuva. ;)


      • ei v8
        aiemmista kirjoitti:

        Joo älkääs nyt sotkeko näitä nykyisiä F1-autoja muutaman vuoden takaisiin. Kyse on aivan eri asiasta kun niissä V10:ssä oli tehoa 50% enemmän. Näiden nimenä voisi olla Formula 2. Mutta typerykset vain jaksavat katsoa "kuninkuusluokkaa" ja jopa maksaa siitä. LOL!

        välttämättä hidastanut autoja, koska tehojen vähentyessä, saattoi kaasun lyödä paljon aikaisemmin pohjaan pelkäämättä pidon pettämistä...


      • ovatko
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyiset Formula Ykköset ovat ratakierroksella nopeampia kuin muutaman vuoden takaiset vee-kympit.

        Revi siitä, taidat olla moottoriurheiluasiantuntijan irvikuva. ;)

        Vielä viime kaudella eivät olleet kuin vasta loppukaudesta. Tehonlasku on kompensoitu aerodynaamiikan parantumisella.

        Vuonna 2005 V10:t olivat hitaampia kuin nykyautot, koska oli yhden rengaskerran sääntö. Alkavalla kaudella on hieman sama juttu, sillä Bridgestone tuo jonkin verran kovempia seoksia rengaskilpailun puutuessa ja kierrokset on rajoitettu 19.000:een. Kierrosennätyksiä ei luultavasti tulla rikkomaan kovin monella radalla.

        Joka tapauksessa vertailu katuvalmiisiin autoihin on absurdi. Huippunopeudella ei tee paljoakaan F1-radalla, vaan olennaisempi tekijä on kaarrenopeus.


    • Keijo Erik

      on barabusin kierrosaika monzan radalla....epäilen ettei pärjää edes prätkille?

    • taitaa löytyä

      kyseisestä autosta...

    • Anonyymi

      Minusta f1 kisat ovat nykyään bensan säästö kisat.Tehoja ei oteta koneista eikä ne räjähdä niinkuin ennen.En ole nykyään kiinnostunut säästökisoista.Ennen oli paljon enemmän jännitystä ja viitsi käydä katsomassa.

      • Anonyymi

        Pintakaasulla ajelevat suurimman osan kisasta. Muutaman kierroksen ajavat minkä pääsevät undercut tai vastaavissa tilanteissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      95
      8110
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      90
      6098
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      87
      5577
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      68
      5521
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      113
      4750
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      123
      2518
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      44
      2400
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      6
      1369
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1364
    10. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      45
      1204
    Aihe