lava-auton lava

???

Miten määritellään lava-auton lava? Voiko laittaa laitojen korkeudelle alumiinikannen. Jonka alle koko lava jää?

10

4879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastaja

      Ilmeisesti kyse on autoverolain 23§ mukaisesta pakettiautosta.

      Silloin mitat määräytyy autoverolain 23§ mukaan:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482

      Yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetun pakettiauton vero on 35 prosenttia verotusarvosta, jos auton kokonaismassan ja oman massan erotus on vähintään 525 kilogrammaa ja jos ajoneuvon tavaratila täyttää jonkin seuraavista edellytyksistä:

      1) yhtenäisen tavaratilan 2 momentin mukaisesti laskettava tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä;

      2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä; tai (29.12.2006/1450)

      L:lla 1450/2006 muutettu 2 kohta tuli voimaan 1.1.2007. Aiempi sanamuoto kuuluu:

      2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,85 metriä; tai

      3) umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus on vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,50 metriä.

      jne. jne.

      • ???

      • Katsastaja
        ??? kirjoitti:

        http://www.cros4wd.com/ajoneuvoja_mitsubishi_01.shtml
        Kuva kyseisestä virityksestä. Periaatteessa lava on kannen päällä.
        Onnistusko huoltoautoksi lavahan on periaatteessa iso työkaululaatikko.

        Ei kyllä täytä avonaisen eikä umpinaisen tavaratilan vaatimuksia. Verolaissahan puhutaan pienehköstä työkalulaatikosta. Avonaisen tavaratilan saa peittää "ei jäykästä materiaalista valmistetulla", eli pressulla.

        Huoltoauton omamassa pitäisi olla vahintään 1875kg:
        http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Huoltoauto.htm
        Kullä huoltoautossakin tulisi olla tarkoituksenmukainen tila varusteille eikä pelkkä laatikko.


      • ???
        Katsastaja kirjoitti:

        Ei kyllä täytä avonaisen eikä umpinaisen tavaratilan vaatimuksia. Verolaissahan puhutaan pienehköstä työkalulaatikosta. Avonaisen tavaratilan saa peittää "ei jäykästä materiaalista valmistetulla", eli pressulla.

        Huoltoauton omamassa pitäisi olla vahintään 1875kg:
        http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Huoltoauto.htm
        Kullä huoltoautossakin tulisi olla tarkoituksenmukainen tila varusteille eikä pelkkä laatikko.

        Matalakate on irrotettava ilman työkaluja. Muuttaako tämä asiaa?


      • Katsastaja
        ??? kirjoitti:

        Matalakate on irrotettava ilman työkaluja. Muuttaako tämä asiaa?

        Ei muuta asiaa


      • auto
        Katsastaja kirjoitti:

        Ei muuta asiaa

        voi olla henkilöauto tai täydenveron pakettiauto jolloin sen voi kattaa.
        muistaakseni nuo olivat yleensä henkilöautoja eli 2 2 henkilöluvulla.
        mutta jos lievempi verotettu paku ja tiellä tai katsastuksessa ilmenee kyseinen peite niin katsastajan tai poliisin pitää tehdä ilmoitus aken veropuolelle ja autoon määrätään vero maksuun.


      • Katsastaja
        auto kirjoitti:

        voi olla henkilöauto tai täydenveron pakettiauto jolloin sen voi kattaa.
        muistaakseni nuo olivat yleensä henkilöautoja eli 2 2 henkilöluvulla.
        mutta jos lievempi verotettu paku ja tiellä tai katsastuksessa ilmenee kyseinen peite niin katsastajan tai poliisin pitää tehdä ilmoitus aken veropuolelle ja autoon määrätään vero maksuun.

        Näin on. Ratkaisevaa on lukeeko erikoisehdoissa teksti "Autoverolain 23§ mukainen pakettiauto", silloin pykälän määräykset on täytyttävä tai autovero laitetaan maksuun. Jos ei lue niin tästä on aikoinaan maksettu täysi vero ja tavaratilalla ei ole merkitystä.


    • ???

      Kiitos vastauksistanne.
      taitaa korkea kuomu olla siis ainoa vaihtoehto.
      Laissa oli että 1,3 m lavalta ja 3 kuutiota tilavuus.
      Onko paikalla jo hilun omistavia? kuinka paljon kuomu olisi korkeampi hyttiä ja paljonko lavalla on leveyttä?
      Pituus lienee laissa määritelty 1,85.

      • tuo

        lava on 1,85m pitkä korkeus 1,3 ja tilavuus 3 kuutiota.
        3/(1,85x1,3)=lavan levys pitäisi olla 1,25m eli eiköhän tuo nyt löydy ;)


      • mutta kun
        tuo kirjoitti:

        lava on 1,85m pitkä korkeus 1,3 ja tilavuus 3 kuutiota.
        3/(1,85x1,3)=lavan levys pitäisi olla 1,25m eli eiköhän tuo nyt löydy ;)

        kyseisen mallin lava on muistaakseni lyhempi ja vaikka olis sen 1.85 pitkä niin siitä tulisi se 1.3m korkea poksi ja sen muoto olisi täysin kantti kertaa kantti, jos etureunaa mennään muokkaamaan vinoksi poksin korkeus nouseen aika paljon.

        johtuu siitä että verokuutiot lasketaan kolmen pinta-alan keskiarvona, josta ensimmäinen on poha, toinen ala 60 cm kork. ja ylin minimissään 1,3 korkeudelta mitattu vähintään 80 cm levyseltä tasolta. pituus mitta aina lyhimmän mukaan. ja lisäksi vähennetään osa kotelorakenteista yms.

        eli pakettiautojen myyntikuutiot ovat eri asia kuin verokuutiot.

        ja kovin painava rakenne ei saa olla että kantavuus säilyy sen 525 yläpuolella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      620
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe