Kertokaa ja muistelkaa II.

Asiasta kiinnostunut

En aloittanut ketjua, mutta haluaisin sen jatkuvan koska entinen meni kiinni ja paljoin jäi kesken...

217

11189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruskista

      koska luulivat sitä naamioiduksi lentokentäksi. Ja vanha apteekin pihalla oli tosiaan myös Vakkurin kukkakakauppa. Menneistä taloista muistan Porvoon Mitan talon johon rakennettiin mm. maalaiskunnan poliisilaitos. Ja Mannerheiminkadulla oli Niemisten talo, joka purettiin.

      • tarkoitat

        Povoon Mitan/poliisilaitoksen talona? Mä muistan mlk:n poliisilaitoksen ainoastaan rihkamatorin vierestä (siinä missä nykyään mm. koulutoimisto) ja Porvoon Mitan Kaivokadulta suunnilleen Data Groupin kohdalla. Sisäpihalla siina oli Uusimaan konttori. Porvoon Sanomat taas oli Rauhankadulla, lähellä Aleksanterinkadun risteystä. Missä kohtaa oli Niemisten talo?


      • Osa I Alottaja
        tarkoitat kirjoitti:

        Povoon Mitan/poliisilaitoksen talona? Mä muistan mlk:n poliisilaitoksen ainoastaan rihkamatorin vierestä (siinä missä nykyään mm. koulutoimisto) ja Porvoon Mitan Kaivokadulta suunnilleen Data Groupin kohdalla. Sisäpihalla siina oli Uusimaan konttori. Porvoon Sanomat taas oli Rauhankadulla, lähellä Aleksanterinkadun risteystä. Missä kohtaa oli Niemisten talo?

        Niinpä, se maalaiskunnan poliisitalo oli tosiaan rihkamantori vieressä, mitä siinä nykyisin on.


      • koulutoimisto
        Osa I Alottaja kirjoitti:

        Niinpä, se maalaiskunnan poliisitalo oli tosiaan rihkamantori vieressä, mitä siinä nykyisin on.

        ja kaupungin muidenkin virastojen tiljoja. Kaupungin poliisilaitoshan oli kaupungintalolla. Ja putka..., jonne mentiin ajoramppia alas.


      • Osa I Alottaja
        koulutoimisto kirjoitti:

        ja kaupungin muidenkin virastojen tiljoja. Kaupungin poliisilaitoshan oli kaupungintalolla. Ja putka..., jonne mentiin ajoramppia alas.

        Hävetti ihan kun se sijaitsi kaupungintalossa.


      • uudessa en
        Osa I Alottaja kirjoitti:

        Hävetti ihan kun se sijaitsi kaupungintalossa.

        ole käynyt. Siis putkassa.


      • Osa I Alottaja
        uudessa en kirjoitti:

        ole käynyt. Siis putkassa.

        Eipä ole tullu käytyä koskaan putkassa. :D


      • sinne pääsi
        Osa I Alottaja kirjoitti:

        Eipä ole tullu käytyä koskaan putkassa. :D

        tosi helposti. Riitti, että oli väärässä paikassa väärään aikaan. Parhaimman putkareissun, jonka olen nähnyt, koki yks laitapuolen kulkija torilla. Silloinen legendaarinen poliisimestari Räihä tuli poliisilaitokselta ulos ja raahasi miehen niskasta repien putkaan.


      • talo oli kuten
        tarkoitat kirjoitti:

        Povoon Mitan/poliisilaitoksen talona? Mä muistan mlk:n poliisilaitoksen ainoastaan rihkamatorin vierestä (siinä missä nykyään mm. koulutoimisto) ja Porvoon Mitan Kaivokadulta suunnilleen Data Groupin kohdalla. Sisäpihalla siina oli Uusimaan konttori. Porvoon Sanomat taas oli Rauhankadulla, lähellä Aleksanterinkadun risteystä. Missä kohtaa oli Niemisten talo?

        sanoit Kaivokadulla. Kun ne kaksi kivitaloa purettiin, niin maalaiskunta rakensi siihen poliisitalon jossa saattoi olla muitakin virastoja. Sieltä Rihkamatorilta ne muutti ja putkapuoli oli kaupungintalolla. Virheinvestointi kuitenkin kun myöhemmin tuli yhteinen nimismiespiiri. Lukion entisen rehtorin Erkki Niemisen kotitalo sijaitsi Mannerheiminakdun ja Adlercreutzinkadun kulmassa. Kuitenkin kun tultiin vanhan palokuntatalon suunnasta mäki ylös ja heti risteyksen yli oikealla puolella. Siinä oli jossain vaiheessa joku asunnonvälitysfirma. Ja vanha palokuntatalokaan ei ole enää samassa käytössä kuin ennen :)


      • ei ole muistikuvaa
        talo oli kuten kirjoitti:

        sanoit Kaivokadulla. Kun ne kaksi kivitaloa purettiin, niin maalaiskunta rakensi siihen poliisitalon jossa saattoi olla muitakin virastoja. Sieltä Rihkamatorilta ne muutti ja putkapuoli oli kaupungintalolla. Virheinvestointi kuitenkin kun myöhemmin tuli yhteinen nimismiespiiri. Lukion entisen rehtorin Erkki Niemisen kotitalo sijaitsi Mannerheiminakdun ja Adlercreutzinkadun kulmassa. Kuitenkin kun tultiin vanhan palokuntatalon suunnasta mäki ylös ja heti risteyksen yli oikealla puolella. Siinä oli jossain vaiheessa joku asunnonvälitysfirma. Ja vanha palokuntatalokaan ei ole enää samassa käytössä kuin ennen :)

        poliisin tiloista Kaivokadulla. Niemisen talo on tosiaan purettu, mutta se ei ole sama talo, jossa on välitysfirma. Viime mainittua kutsuttiin Paanasen talokis ja siinä oli 60-luvulla auto kauppa. Arvo "Pihi" Niemisen talo oli mun mielestä seuraava siitä, sitten tulia Alavan talo, joka on purettu. Samoin Alavan taloa vastapäätä ollut talo, jota mustaakseni kutsuttiin lääkärin taloksi. Siinäkin oli hetken aikaa koulutoimisto. Nyt siinä on kerrostalo, jossa on mm. kampaamo. Alavan talon tilalla on kerrostalo, samoin siitä eteen päin Teinikatua, josta purettiin myös asuinrakennus. Paanasen talosta Mannerheiminkatua eteenpäin on tullut uusia rakennuksia, mutta en oikein muista mitä siinä oli ennen.


      • Borgåbisin
        sinne pääsi kirjoitti:

        tosi helposti. Riitti, että oli väärässä paikassa väärään aikaan. Parhaimman putkareissun, jonka olen nähnyt, koki yks laitapuolen kulkija torilla. Silloinen legendaarinen poliisimestari Räihä tuli poliisilaitokselta ulos ja raahasi miehen niskasta repien putkaan.

        Sinnehän se Koivuneva minutkin järkkäsi -82 kun oli kirjoittamassa 37 markan sakkoa keskioluen hallussapidosta yleisellä paikalla. En muuta tehnyt kun sanoin siaksi. Jouduin oikein vielä toistamaan kun oli kutsunut pari muuta konstaapelia todistajaksi. Ja sit mentiin..kylläkin sisäkautta koska olin jossain kansliakopissa missä Koivuneva istui konetta naputtamassa. Edesmennyt POJU:kin makaasi samassa putkassa ja röhnötteli koko yön. Ulos pääsin sitten kyllä jo ramppia pitkin...heh:)


      • ettei se sakko
        Borgåbisin kirjoitti:

        Sinnehän se Koivuneva minutkin järkkäsi -82 kun oli kirjoittamassa 37 markan sakkoa keskioluen hallussapidosta yleisellä paikalla. En muuta tehnyt kun sanoin siaksi. Jouduin oikein vielä toistamaan kun oli kutsunut pari muuta konstaapelia todistajaksi. Ja sit mentiin..kylläkin sisäkautta koska olin jossain kansliakopissa missä Koivuneva istui konetta naputtamassa. Edesmennyt POJU:kin makaasi samassa putkassa ja röhnötteli koko yön. Ulos pääsin sitten kyllä jo ramppia pitkin...heh:)

        voinut olla 37 mk, koska sakothan oli päiväsakkoja silloinkin. No, ei saivarrella, toi on vaan mulle tuttu juttu, koska Koivuneva kirjoitti mulle 32 markan sakon. Minimi päiväsakko oli tuolloin 4 mk ja niitä tuli 8 kpl (37 mk:sta on vaikea vääntää sopivaa päiväsakkoa, koska ne oli kai tasamarkkoja). Putkaan mut pisti Karhu.


      • laskeminen
        ettei se sakko kirjoitti:

        voinut olla 37 mk, koska sakothan oli päiväsakkoja silloinkin. No, ei saivarrella, toi on vaan mulle tuttu juttu, koska Koivuneva kirjoitti mulle 32 markan sakon. Minimi päiväsakko oli tuolloin 4 mk ja niitä tuli 8 kpl (37 mk:sta on vaikea vääntää sopivaa päiväsakkoa, koska ne oli kai tasamarkkoja). Putkaan mut pisti Karhu.

        meni multakin väärin tai ainakin väärin päin. Päiväsakko oli siis 8 mk. Mun ennätys oli 30 kpl eli 240 mk. Iso raha silloin.


      • Borgåbisin
        ettei se sakko kirjoitti:

        voinut olla 37 mk, koska sakothan oli päiväsakkoja silloinkin. No, ei saivarrella, toi on vaan mulle tuttu juttu, koska Koivuneva kirjoitti mulle 32 markan sakon. Minimi päiväsakko oli tuolloin 4 mk ja niitä tuli 8 kpl (37 mk:sta on vaikea vääntää sopivaa päiväsakkoa, koska ne oli kai tasamarkkoja). Putkaan mut pisti Karhu.

        No joo tarkkaa markkamäärää en nyt jaksa muistaa muuta kun että se oli päälle 30 markkaa. Ehkä sitten tuo 32 mk. Sakkolappua en sitten muistoksi saannutkaan koska varmaan kuittasivat sen sillä putkayölla. Tulihan siitä ikimuistoinen yö kun olin vaan kaverin kanssa torilla odottamassa Kiparkatin tanssibussia josko sieltä jotain naissii olis tulossa ;) Oli kotibileet pahasti kesken. Ikäähän mulla oli kokonaista 17v. Ahkeraan kyllä tuoloin kyttäsivät sitä keskikaljan kittaamista.. ei huh huh. Satuin siis pitämään kaverin pulloa kun se sytytti tupakan. Mustamaija näki ja rupesivat kyselemään. Kaverihan ei tunnustanut pulloa omaksi joten meikäläistä vietiin oikein maijalla Koivunevan luo asemalle jolloin mulla käämit paloi. Oli Koivuneva niin virallisen näköinen kun oli saannut henkkarit nokan eteen ja rupes kirjoituskonetta naputtamaan. Sillonhan se "sika" multa lipsahti. Tiesivätköhän Poliisit että kaveri oli kaupunginjohtajan tunnettu uimaripoika.


      • H.S.?
        Borgåbisin kirjoitti:

        No joo tarkkaa markkamäärää en nyt jaksa muistaa muuta kun että se oli päälle 30 markkaa. Ehkä sitten tuo 32 mk. Sakkolappua en sitten muistoksi saannutkaan koska varmaan kuittasivat sen sillä putkayölla. Tulihan siitä ikimuistoinen yö kun olin vaan kaverin kanssa torilla odottamassa Kiparkatin tanssibussia josko sieltä jotain naissii olis tulossa ;) Oli kotibileet pahasti kesken. Ikäähän mulla oli kokonaista 17v. Ahkeraan kyllä tuoloin kyttäsivät sitä keskikaljan kittaamista.. ei huh huh. Satuin siis pitämään kaverin pulloa kun se sytytti tupakan. Mustamaija näki ja rupesivat kyselemään. Kaverihan ei tunnustanut pulloa omaksi joten meikäläistä vietiin oikein maijalla Koivunevan luo asemalle jolloin mulla käämit paloi. Oli Koivuneva niin virallisen näköinen kun oli saannut henkkarit nokan eteen ja rupes kirjoituskonetta naputtamaan. Sillonhan se "sika" multa lipsahti. Tiesivätköhän Poliisit että kaveri oli kaupunginjohtajan tunnettu uimaripoika.

        Nuorempi vai vanhempi?


      • muutama tosi
        Borgåbisin kirjoitti:

        No joo tarkkaa markkamäärää en nyt jaksa muistaa muuta kun että se oli päälle 30 markkaa. Ehkä sitten tuo 32 mk. Sakkolappua en sitten muistoksi saannutkaan koska varmaan kuittasivat sen sillä putkayölla. Tulihan siitä ikimuistoinen yö kun olin vaan kaverin kanssa torilla odottamassa Kiparkatin tanssibussia josko sieltä jotain naissii olis tulossa ;) Oli kotibileet pahasti kesken. Ikäähän mulla oli kokonaista 17v. Ahkeraan kyllä tuoloin kyttäsivät sitä keskikaljan kittaamista.. ei huh huh. Satuin siis pitämään kaverin pulloa kun se sytytti tupakan. Mustamaija näki ja rupesivat kyselemään. Kaverihan ei tunnustanut pulloa omaksi joten meikäläistä vietiin oikein maijalla Koivunevan luo asemalle jolloin mulla käämit paloi. Oli Koivuneva niin virallisen näköinen kun oli saannut henkkarit nokan eteen ja rupes kirjoituskonetta naputtamaan. Sillonhan se "sika" multa lipsahti. Tiesivätköhän Poliisit että kaveri oli kaupunginjohtajan tunnettu uimaripoika.

        legendaarinen poliisi siihen aikaan. Ja toinen muisteltava asia on silloinen vartiointiliike, koko touhuhan oli aika uutta ja harvinaista. Matkahuollossa oli muutama tosi virkaintoinen. Vartiointiliikkeen nimeä en enää muista.


      • Borgåbisin
        H.S.? kirjoitti:

        Nuorempi vai vanhempi?

        Se nuorempi H


      • eipä olisi uskonut,
        Borgåbisin kirjoitti:

        Se nuorempi H

        että vanha luokkakaveri ajautuu rikoksen poluilla. Ja noin raskas rikos kuin kaljan juonti. Ois muuten oli poliisilla kiirettä, jos "silloin ennen" ois juotu kaljaa yhtä julkisesti kuin nykyään. Mä meinasin kerran joutua putkaan, kun JOKU oli käynyt Runebergin puistossa kusella. Mun pelastus olis se, että mä olin just ollu kaupassa ja sattumalta oli kuitti mukana, jolla todistin, etten ollut paikalla.


      • J.G
        Borgåbisin kirjoitti:

        Sinnehän se Koivuneva minutkin järkkäsi -82 kun oli kirjoittamassa 37 markan sakkoa keskioluen hallussapidosta yleisellä paikalla. En muuta tehnyt kun sanoin siaksi. Jouduin oikein vielä toistamaan kun oli kutsunut pari muuta konstaapelia todistajaksi. Ja sit mentiin..kylläkin sisäkautta koska olin jossain kansliakopissa missä Koivuneva istui konetta naputtamassa. Edesmennyt POJU:kin makaasi samassa putkassa ja röhnötteli koko yön. Ulos pääsin sitten kyllä jo ramppia pitkin...heh:)

        Muutaman kerran tuli käytyä kaupungintalon putkassa 80-luvulla.
        Kerran olin Popsin kulmalla kaljapullo kädessä, kun Bergström tuli paikalle. Putkaanhan siitä piti lähteä.


      • aikamatkaaja
        ei ole muistikuvaa kirjoitti:

        poliisin tiloista Kaivokadulla. Niemisen talo on tosiaan purettu, mutta se ei ole sama talo, jossa on välitysfirma. Viime mainittua kutsuttiin Paanasen talokis ja siinä oli 60-luvulla auto kauppa. Arvo "Pihi" Niemisen talo oli mun mielestä seuraava siitä, sitten tulia Alavan talo, joka on purettu. Samoin Alavan taloa vastapäätä ollut talo, jota mustaakseni kutsuttiin lääkärin taloksi. Siinäkin oli hetken aikaa koulutoimisto. Nyt siinä on kerrostalo, jossa on mm. kampaamo. Alavan talon tilalla on kerrostalo, samoin siitä eteen päin Teinikatua, josta purettiin myös asuinrakennus. Paanasen talosta Mannerheiminkatua eteenpäin on tullut uusia rakennuksia, mutta en oikein muista mitä siinä oli ennen.

        Kun selvisi tuo nimi niin muistin. Siinä oli se autokauppa joka myi muistaakseni jotain itä-autoja.Taisi olla Mossea ja muuta vastavaa.Siinä samassa myymälässä oli myös aikoinaan Anderssonin kultaliike jonkin aikaa.Tuli siihen sieltä Elannon talosta ja muutti sitten sinne Kelan taloon.


      • miten ei muista
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Kun selvisi tuo nimi niin muistin. Siinä oli se autokauppa joka myi muistaakseni jotain itä-autoja.Taisi olla Mossea ja muuta vastavaa.Siinä samassa myymälässä oli myös aikoinaan Anderssonin kultaliike jonkin aikaa.Tuli siihen sieltä Elannon talosta ja muutti sitten sinne Kelan taloon.

        kaikkea, mä olin kokonaan unohtanut, että Andersson oli jonkin aikaa siinä, 70-80-lukujen vaihteessa. Mutta rakennukset siitä itään päin on mulla jotenkin unholassa. Essoa vastapäätä olleeseen kioskiin asti..


    • ????

      ei ole

      • kinni?

        Viestiketjua voi lukea, mutta ei vastata, koska se on täysi! Raja tule vastaan tässäkin.


      • Osa I Alottaja
        kinni? kirjoitti:

        Viestiketjua voi lukea, mutta ei vastata, koska se on täysi! Raja tule vastaan tässäkin.

        Ei ole kiinni ainakaan tämä, jatka vaan kirjoittamista :D


      • osaan ei
        Osa I Alottaja kirjoitti:

        Ei ole kiinni ainakaan tämä, jatka vaan kirjoittamista :D

        tosiaan voi enää vastata. No, tulipahan komea ketju.


    • Vaari'

      Hän taisi olla Gösta etunimeltään. Vaimonsa kyllä enimmäkseen hoiti kauppaa. Gösta oli jalkainvaliidi, polkupyörässään oli poljinta hiukan soviteltu. Jos tuli sähkäkatko tms, hänet kutsuttiin korjaamaan.

      • huolimatta hän

        oli ahkera ampuja, lähinnä savikiekkoja.


    • Osa I Alottaja

      Ahaa, sä kerkesit siis alottaa. No milläs nimimerkillä mä kirjoittaisin. Jatketaan vaan.

      • sama Alottaja :)

        Ketju on sun :)


    • Osa I Alottaja

      Minkä niminen korukauppa oli elannon talossa? Sinne mentiin sisäpihan kautta ja hissillä ylös.

      Muistan myös sen paikan missä nyt on Amarillo niin se tontti oli ihan tyhjä vain puuaita ympäröi sitä.

      • Ollehan

        siellä toimintansa aloitti ja jatkaa nykyään siis Lundinkadun yläpäässä.


      • Osa I Alottaja
        Ollehan kirjoitti:

        siellä toimintansa aloitti ja jatkaa nykyään siis Lundinkadun yläpäässä.

        Ahaa sekö se oli, muistan vain kun kävin äitini kanssa siellä elannon talossa.


    • Osa I Alottaja

      Joku puhui siitä romuttamosta, eikös se ollu siellä Hankkijan tontilla. Muistan sen kun pentuna leikittiin siellä hypittiin niiden romujen seassa.

    • Vaari'

      30-luvulla poliisit muun tekemisen puutteessa takavarikoivat puliukkojen juomisia. Kerrankin eräs tuttava juopposetä pyysi minua hakemaan Näsinmäeltä kätkemänsä pullon. Kun asuin jonkin aikaa sillankorvassa näin omin silmin tällaista. Olin 11 vuotias. Nyt lienee poliisilla parempaa tehtävää?

      • Vaari'

        30-luvulla maalla voitiin pitää pieneksi käyneitä housuja, joissa lahkeet ulottuivat puolisääreen.

        Kun sitten muutin Porvooseen, niin eräs tyttö huusi: "Nälkähousu!" Tämä tapahtui Kirkkotorilla, jossa oli jätskikioski. Myyjätyttö nauroi myös!
        Ei yleisön palvelija saisi tuollaiseen ottaa kantaa!

        Nyt tuollaiset housut ovat muotia! En ole sentään ruvennut huutelemaan...


      • Vaari'

        Liekö enää muita jotka ainakaan netissä voisivat kertoa tästä aiheesta? Ja jos joku sosiaalipuolen henkilö on kiinnostunut? Ehkä aihe sopisi myös paremmin jonkun muun otsikon alle?


      • vaari'

        Linnamäellä oli usein kesällä palokunnanjuhlat. Olin kai 12 vuotias. Kotona oli veljien viinaa ja otin sitä sopivasti ja menin juhliin. Tunne oli kuin Nummisuutarin Eskolla! Kukaan ei kylläkään huomannut että olin humalassa. Myöhemminkin otin viinaa "sivistyksen kanssa" niinä harvoina kertoina. Mutta tämä oli kyllä paras känni!


      • vaari'
        vaari' kirjoitti:

        Linnamäellä oli usein kesällä palokunnanjuhlat. Olin kai 12 vuotias. Kotona oli veljien viinaa ja otin sitä sopivasti ja menin juhliin. Tunne oli kuin Nummisuutarin Eskolla! Kukaan ei kylläkään huomannut että olin humalassa. Myöhemminkin otin viinaa "sivistyksen kanssa" niinä harvoina kertoina. Mutta tämä oli kyllä paras känni!

        Saksanniemen lastenkodin tädit kielsivät voikukanvarsipilleilla soittamisen. Uskoivat että tulee sade! Koskaan ei kuitenkaan ollut puhetta että tätä voisi käyttää sateen tekemiseen kuivuuden vallitessa...


      • O I Alottaja
        vaari' kirjoitti:

        Saksanniemen lastenkodin tädit kielsivät voikukanvarsipilleilla soittamisen. Uskoivat että tulee sade! Koskaan ei kuitenkaan ollut puhetta että tätä voisi käyttää sateen tekemiseen kuivuuden vallitessa...

        Eikä!!! niinkö uskoivat.... :))) kaikkee sitä kuule tai näkee.


      • vaari'

        Olin 50-luvulla siellä talonmiehenä. Eräs keski-ikäinen hoidokki koputti aamuisin ennen kahdeksaa johtajattaren ovelle huutaen: "Johtajatar, johtajatar! Kun johtajatar sitten avasi oven pyjamassaan, hoidokki kysyi: "Mitä minä tänään alan tekemään? "Mene nyt ensin vaikka keittiöltä kysymään, jos tarvitsevat apua, katsotaan sitten..."

        Nainen oli pyyhkivinään hikeä ja lausui "Täällä saa kyllä raataa heti aamusta ja vielä myöhään iltaan...!" Tämä tapahtui kyllä ruotsinkielellä.


    • oli jossain vaiheessa

      Nordensköldinkadulla. Omistikohan sen ensin Harry Hannus ja sen jälkeen Anderson. Hannuksella oli muistini mukaan pyöräliike myös Mannerheiminkadun Teboilin kohdin.

      • J.G

        Nordensköldin ja Vegankadun kulmassa, mutta omistaja taisi olla nykyisen Porvoon Pyörätalon omistaja.
        Pyöräliikkeen jälkeen kiinteistössä toimi Sammutinhuolto Lankinen. Nykyisin taitaa olla asumiskäytössä


      • Balder
        J.G kirjoitti:

        Nordensköldin ja Vegankadun kulmassa, mutta omistaja taisi olla nykyisen Porvoon Pyörätalon omistaja.
        Pyöräliikkeen jälkeen kiinteistössä toimi Sammutinhuolto Lankinen. Nykyisin taitaa olla asumiskäytössä

        Näin entisenä Akilleen pyöräilijänä muistan nämä jutut. Nämä mainitut liikkeet olivat aikanaan molemmat Nordensköldinladun varressa, toinen, eli Anderssonin liike oli Vegankadun kulmassa ja Harryn Cyckeldepå oli Tulliportinkadun kulmassa. Harry muutti siitä sitten Teboilin alakertaan, siihen länsipäätyyn ja Andersson muistaakseni Pihlajatien alkupäähän, siihen, missä nyt on Huolto Seppo.


      • J.G
        Balder kirjoitti:

        Näin entisenä Akilleen pyöräilijänä muistan nämä jutut. Nämä mainitut liikkeet olivat aikanaan molemmat Nordensköldinladun varressa, toinen, eli Anderssonin liike oli Vegankadun kulmassa ja Harryn Cyckeldepå oli Tulliportinkadun kulmassa. Harry muutti siitä sitten Teboilin alakertaan, siihen länsipäätyyn ja Andersson muistaakseni Pihlajatien alkupäähän, siihen, missä nyt on Huolto Seppo.

        Hannus Teboilin rakennuksesta Mestarintielle Tarmolaan, vai kävikö välillä jossain muualla?Nykyään on sitten Jokikadulla.


      • se oli
        J.G kirjoitti:

        Nordensköldin ja Vegankadun kulmassa, mutta omistaja taisi olla nykyisen Porvoon Pyörätalon omistaja.
        Pyöräliikkeen jälkeen kiinteistössä toimi Sammutinhuolto Lankinen. Nykyisin taitaa olla asumiskäytössä

        ruokakauppa. Tuolla toisaalla mainutussa Nordenskiöldin- ja Tulliportinkadun risteysksessä (Kosken talossa) oli pitkään Porvoon Autosähkö, joka muutti sitten Kevätkumpuun ja vaihtoi nimensä Auto-Openiksi. Autosähkön jälkeen siinä oli kampaamo ja automaaliliike.


      • Balder
        J.G kirjoitti:

        Hannus Teboilin rakennuksesta Mestarintielle Tarmolaan, vai kävikö välillä jossain muualla?Nykyään on sitten Jokikadulla.

        Näin siinä kävi. Harry muutti Teboililta Mestarintielle, josta hän sitten lopetti pyöräkauppiaana...viime kesänä sitten aloitti taas Jokikadulla.


      • Balder
        se oli kirjoitti:

        ruokakauppa. Tuolla toisaalla mainutussa Nordenskiöldin- ja Tulliportinkadun risteysksessä (Kosken talossa) oli pitkään Porvoon Autosähkö, joka muutti sitten Kevätkumpuun ja vaihtoi nimensä Auto-Openiksi. Autosähkön jälkeen siinä oli kampaamo ja automaaliliike.

        Koeajoin silloin jotain hondaräppänää siinä autoliikkeessä. (n. v.-68) Sama huoneisto oli...


      • Autosähkö myynyt
        Balder kirjoitti:

        Koeajoin silloin jotain hondaräppänää siinä autoliikkeessä. (n. v.-68) Sama huoneisto oli...

        autoja siinä kiinteistössä? Siltalalla oli putiikki Esson tiloissa. Autosähkö otti Opelin edustuksen kai joskus 70-luvun alussa. Olikohan liike silloin jossain muualla kuin Kevarissa, en ihan muista. Hellbergin kiinteistössähän on ollut vaikka mitä liikkeitä: Hankkija, Auto-Tilus ja tietysti Auto-Hellberg. Siis ainakin Fiatia ja VW:tä siinä on myyty.


      • sen pyöräliikkeen
        J.G kirjoitti:

        Nordensköldin ja Vegankadun kulmassa, mutta omistaja taisi olla nykyisen Porvoon Pyörätalon omistaja.
        Pyöräliikkeen jälkeen kiinteistössä toimi Sammutinhuolto Lankinen. Nykyisin taitaa olla asumiskäytössä

        ainakin jossain vaiheessa omisti. On mun lapsuudenystävä.


      • Balder
        Autosähkö myynyt kirjoitti:

        autoja siinä kiinteistössä? Siltalalla oli putiikki Esson tiloissa. Autosähkö otti Opelin edustuksen kai joskus 70-luvun alussa. Olikohan liike silloin jossain muualla kuin Kevarissa, en ihan muista. Hellbergin kiinteistössähän on ollut vaikka mitä liikkeitä: Hankkija, Auto-Tilus ja tietysti Auto-Hellberg. Siis ainakin Fiatia ja VW:tä siinä on myyty.

        Olen varma(?)että se oli sama liikehuoneisto, mutta liikkeen nimestä en mene takuuseen. Auto oli joku Hondan pikkuräppänä-uutuus.


      • ole muistikuvaa
        Balder kirjoitti:

        Olen varma(?)että se oli sama liikehuoneisto, mutta liikkeen nimestä en mene takuuseen. Auto oli joku Hondan pikkuräppänä-uutuus.

        mitä siinä oli ennen Autosähköä. Toisaalta saattaa olla, että Heikketö aloitti siellä jo jonkinlaisen autokaupankin.


    • Vaari'

      En ole nimestä aivan varma, mutta kauppa oli sama kuin sillankorvan Anderssonin kauppa myöhemmin.

      Tulee mieleen erikoisen hyvä palvelu. Hän myi meille pojille Työmies-savukkeita markalla, muistaakseni 5 kpl. 11-13 vuotiaana ostin häneltä näitä useasti. Nykyisin tuo palvelu olisi varmaan kiellettyä?

      Henriksonin leipomosta Museotorilta sai ostaa "kantteja" 1 mk/pussi. Näissä oli useinkin hyvää syötävää.

      • sallii tietääkseni

        irtokappaleitten myynnin savukkeissa ja sikareissa. Joistain paikoista niitä saa. Pitkään oli ko. palvelu poissa.


    • J.G

      Nykyäänhän siinä on nakkikioski, mikä oli sitä ennen?
      Hämärä muistikuva, että olis ollu kukkakauppa.

      • Osa I Alottaja

        Ai Cityhallin vieressä....hmmm...taisi olla kukkakauppa niin kuin sanoit.


      • ja Cityhallin

        välissä oli jäätelökioski, mistä sai aikanaan Porvoon ainoat pehmikset Oslan lisäksi. Kukkakaupan muistan siellä alakerrassa joskus olleen.


      • O I Alottaja
        ja Cityhallin kirjoitti:

        välissä oli jäätelökioski, mistä sai aikanaan Porvoon ainoat pehmikset Oslan lisäksi. Kukkakaupan muistan siellä alakerrassa joskus olleen.

        Niin olikin siinä jäätelökiska, taisivatko myydä vaan pehmiksiä.


    • J.G

      Muistaako kukaan koska rakennettiin ja purettiin Henriksonin varikko Adlercreutzin kadulta, urheilukentän vierestä.

      • vuotta, mutta

        eikö se purettu 90-luvun alussa?


    • Too drunk etc.

      ... mikä tässä aiheessa niin hitosti kiinnostaa. Mielenkiintoisimpiakin aiheita kun tällä palstalla riittää. Itse olen asustanut täällä Porvoon-seudulla liki neljäkymmentä vuotta, mutta silti... No joo. Makunsa itse kullakin; niin isoisällä, isällä kuin pojallakin...

      • sinulle hattua,

        että esitit kysymyksesi ja ehkäpä erävän mielipiteesi asiallisesti. Itse asiassa se on yksi asiassa mikä tässä ketjussa "kiinnosta", tähän mennessä ei ole tullut yhtään asiatonta viestiä. Edellinen ketju, yli 200 viestiä, meni asiallisesti. Siis pisin Porvoo-ketju. Mikä tässä aiheessa kiinnosta? Menneiden muistelu voi olla hyödytöntä, mutta ihan kivaa. Siis jutella niitä näitä ihmisten kanssa, joita kiinnostaa samat asiat. Sitä kai keskustelun tulisi olla. Tällainen mielikuva ei kyllä tule, jos noin yleisesti pohtii keskustelupalstoja. Sitä jatkuvaa marinaa, herra- tai ulkomaalais- tai mitä tahan vihaa on ihan riittämiin. Ei se mua ainakaan kiinnosta. Olen kirjoittanut näihin kahteen "muistelu"ketjuun parikymmentä viestiä ja hauskaa on ollut. Sanoit, että olet asun liki 40 vuotta Porvoon seudulla, en tiedä missä päin, tässä aiheessa sillä on kuitenkin varmaan merkitystä. Itse olen asunut saman ajan Porvoon keskusta-alueella, joten tässä ketjussa käsitellyt aiheet ja paikat on minulle todella tuttuja ja niihin liittyy tiettyä historian siipien havinaa, mutta ymmärrän, että suurimmalle osalle ihmisistä niillä ei ole mitään merkitystä ja ihan hyvä niin. Porvoon historia kiinnostaa minua laajemminkin ja pidemmälle kuin oma lapsuuteni. Sanotaan, ettei voi ymmärtää nykyisyyttä, jos ei tunne historiaa. Siinä on paljon viisautta. Vaikka muistellaankin menneitä, en missään tapauksessa ole sitä mieltä, että ennen kaikki oli paremmin. Ne, jotka väittävät Porvoota nurkkakuntaiseksi (voi olla että se on vieläkin) eivät tiedä mitä se oli ennen. Myös monien palvelujen kehittyminen on myönteistä. Toivottavasti löydät kuitenkin täältä jotain mielenkiintoista.


      • kysyä mitkä

        sun mielestä on tän palstan mielenkiintoisimpia ketjuja?


      • O I Alottaja

        Kuten huomaat että monia kiinnostaa tämä aihe, siksi he ottavatkin kantaa tähän ketjuun, kiitos heille.
        Kysymys kuuluukin että mitkä on sun mielestä mielenkiintoisimpia aiheita, tosin ei ole pakko kertoo. :)


    • nämä kaksi

      ketjua ovat yksi ja sama. Piti vain siirtyä tähän kun toinen lukkiutui. Kiitokset siis Alottajalle, joka keksi mielenkiintoisen ketjun. Tää on harvinaista Porvoossa, että näinkin pitkään ollaan keskusteltu sulassa sovussa :)

      • O I Alottaja

        Kiitos ! :)


      • Balder
        O I Alottaja kirjoitti:

        Kiitos ! :)

        Ketju, jossa (ilman asiatonta riitelyä)"parannettaisiin maailmaa" ja varsinkin Porvoota...


      • ois, jos se
        Balder kirjoitti:

        Ketju, jossa (ilman asiatonta riitelyä)"parannettaisiin maailmaa" ja varsinkin Porvoota...

        onnistuis. Niistää asioista tulee käsittämättömän helposti vastakkainasetteluja, joissa on (muka) vain kaksi vaihtoehtoa. Kuitenkin vois kuvitella, että Porvoo on sen verran pieni kaupunkin, että kunnallisdemokratia toimisi. Valtuustoonhan valitaan ne, jotka eniten ääniä saavat (suhteellisen vaalitavan mukaan). Toisin sanoen siellä on juuri ne ihmiset, joita sinne on eniten haluttu. Ja pienuudesta johtuen myös vuoropuhelun luulisi toimivan. Mutta paljon tuntuu olevan parantamisen varaa. Jos katsoo kuntaliitosta näin 10 vuoden jälkeen, niin mielestäni se sujui yllättävän hyvin ja oli täysin luonnollinen asia. Toinen mielenkiintoinen juttu on Aleksanterin silta. Mikä mieletön vääntö siitä oli, mielestäni koomisinta oli se, kun kansainväliset taiteilijamme allekirjoittivat adresseja. Ja tuskin edes tiesivät missä ja mitä vastaan. No, nyt silta on siinä ja aika tyytyväisiltä ihmiset tuntuu. Valittamisesta sen verran, että on oikein, että päätöksistä on mahdollisuus valittaa, mutta ei sentään tarvitsi olla kymmentä eri kanavaa ja mahdollisuutta. Valitettiinhan sillastakin ihmisoikeustuomioistuimeen.... Toivottavasti joku "uskaltaa" aloittaa maailman ja Porvoon parannusketjun, tämä varmaan jätetään muisteloille, eikö?


      • Borgåbisin
        ois, jos se kirjoitti:

        onnistuis. Niistää asioista tulee käsittämättömän helposti vastakkainasetteluja, joissa on (muka) vain kaksi vaihtoehtoa. Kuitenkin vois kuvitella, että Porvoo on sen verran pieni kaupunkin, että kunnallisdemokratia toimisi. Valtuustoonhan valitaan ne, jotka eniten ääniä saavat (suhteellisen vaalitavan mukaan). Toisin sanoen siellä on juuri ne ihmiset, joita sinne on eniten haluttu. Ja pienuudesta johtuen myös vuoropuhelun luulisi toimivan. Mutta paljon tuntuu olevan parantamisen varaa. Jos katsoo kuntaliitosta näin 10 vuoden jälkeen, niin mielestäni se sujui yllättävän hyvin ja oli täysin luonnollinen asia. Toinen mielenkiintoinen juttu on Aleksanterin silta. Mikä mieletön vääntö siitä oli, mielestäni koomisinta oli se, kun kansainväliset taiteilijamme allekirjoittivat adresseja. Ja tuskin edes tiesivät missä ja mitä vastaan. No, nyt silta on siinä ja aika tyytyväisiltä ihmiset tuntuu. Valittamisesta sen verran, että on oikein, että päätöksistä on mahdollisuus valittaa, mutta ei sentään tarvitsi olla kymmentä eri kanavaa ja mahdollisuutta. Valitettiinhan sillastakin ihmisoikeustuomioistuimeen.... Toivottavasti joku "uskaltaa" aloittaa maailman ja Porvoon parannusketjun, tämä varmaan jätetään muisteloille, eikö?

        ja vaalinumero on....


      • minun vaalinumeroa,
        Borgåbisin kirjoitti:

        ja vaalinumero on....

        niin joudun tuottamaan sinulle "pettymyksen", en ole ehdokkaana, enkä ole koskaan ollutkaan. Enkä varmaan tulevaisuudessakaan, kun en ole minkään puolueen jäsen. Enkä ole oikein puolueuskollinen, laskujeni mukaan olen parinkymmenen vuoden aikana äänestänyt 5 eri puolueen ehdokkaita. Mielestäni kunnallisvaalit (varsinkin näin pienessä kunnassa) on aika lailla henkilövaalit, vaikka suhteellinen vaalitapa viekin äänet puolueelle tai vaaliliitolle. Ja edelleen olen sitä mieltä, että eihän sitä voi syyttää kuin meitä äänestäjiä siitä minkälaisia edustajia me äänestämme. Porvoossa kun voi sanoa, että jokainen ääni on merkitysellinen, kun valtuustoon pääsee muutamalla kymmenellä äänellä. "Också Borgåbisin" P.S. Lupaan ilmoittaa tällä palstalla, jos joskus lähden ehdokaaksi. Nyt keskityn muistelemaan menneitä, vaikkapa sitä yhteistä tuttavaamme H.S:ää, jonka myöhemmistä vaiheista minulla ei ole mitään tietoa.


      • Borgåbisin
        minun vaalinumeroa, kirjoitti:

        niin joudun tuottamaan sinulle "pettymyksen", en ole ehdokkaana, enkä ole koskaan ollutkaan. Enkä varmaan tulevaisuudessakaan, kun en ole minkään puolueen jäsen. Enkä ole oikein puolueuskollinen, laskujeni mukaan olen parinkymmenen vuoden aikana äänestänyt 5 eri puolueen ehdokkaita. Mielestäni kunnallisvaalit (varsinkin näin pienessä kunnassa) on aika lailla henkilövaalit, vaikka suhteellinen vaalitapa viekin äänet puolueelle tai vaaliliitolle. Ja edelleen olen sitä mieltä, että eihän sitä voi syyttää kuin meitä äänestäjiä siitä minkälaisia edustajia me äänestämme. Porvoossa kun voi sanoa, että jokainen ääni on merkitysellinen, kun valtuustoon pääsee muutamalla kymmenellä äänellä. "Också Borgåbisin" P.S. Lupaan ilmoittaa tällä palstalla, jos joskus lähden ehdokaaksi. Nyt keskityn muistelemaan menneitä, vaikkapa sitä yhteistä tuttavaamme H.S:ää, jonka myöhemmistä vaiheista minulla ei ole mitään tietoa.

        Siiderissä kommentoin! Viimeiset tiedot about 10v sitten. Asui kai silloin Marjaniemessa ja eronnut/eroamassa? lakimes muijastaan. Nykypuuhista ei mitään tietoa. Eiköhan tuo Jalonen ja H.S. ollut aikoinaan kavereita? vai muistanko väärin. Kuitenkin väära mies ja väära puolue liiaksi vasemmalle suuntautunut tuo Jaska...geenit painaa :) No ei politikoida.. väärä palsta


      • nyt niin ryppyotsaista
        Borgåbisin kirjoitti:

        Siiderissä kommentoin! Viimeiset tiedot about 10v sitten. Asui kai silloin Marjaniemessa ja eronnut/eroamassa? lakimes muijastaan. Nykypuuhista ei mitään tietoa. Eiköhan tuo Jalonen ja H.S. ollut aikoinaan kavereita? vai muistanko väärin. Kuitenkin väära mies ja väära puolue liiaksi vasemmalle suuntautunut tuo Jaska...geenit painaa :) No ei politikoida.. väärä palsta

        ole, että ottaisin hernettä nenään, on sitä ennenkin epäilty, että olisin haluamassa kunnallispolitiikkaan, mutta en todellakaan halua samaistua kunnallispoliitikkoihin, enkä ole niin naiivi, että lähtisin "muuttamaan maailmaa". No, ei politiikasta eikä varsinkkaan poliitikoista kannattane tällä palstalla puhua, menee helposti kinasteluksi tai vaalityöksi. Joitain entisiä kunnalispoliitikkoja vois ehkä muistella, mutta ei siellä nyt niin karismaattisia sentään ole. Sen muutamia kauppiaiden ja yrittäjinen nimiä tässäkin ketjussa on vilahdellut. He ovat yritystensä kautta melkoinen osa Porvoon historiaa. Ajatellaan nyt vaikka torin lähipiiriä: Fuchs, Knutar, Konn, Helmer Karlsson, Sjöström, Sjöholm, Ström, Harry Gustafsson jne.


    • O I Alottaja

      Menin tänään sen rakennuksen ohi ja muistelin sitä kuvaa jossa oli se matala rakennus talon päädyssä. Eipä moni aavista kun kävelevät siitä ohi että siinä on ollut rakennus.

    • O I Alottaja

      Muistu just mieleen meijeri joka oli jossain laivurinkadulla päin. Joskus ala-asteen ope käski meidän viedä koulun keittiöstä pyykkiä sinne pestäväksi. Joskus saimme keittiöstä jäätelön palkaksi.
      Mitä sillä paikalla on nykyisin kun en tarkkaan muista missä se meijeri oli.

      • ..................

        Meijerissä pyykinpesulla ?


      • O I Alottaja
        .................. kirjoitti:

        Meijerissä pyykinpesulla ?

        En kyllä maininnu että itse olisin pessyt pyykkiä siellä, vaan vietiin ne pestäväksi.


      • meijeri

        Meijeri oli Runeberginkadulla Laivurinkadun ja Suistokadun välissä.


      • O I Alottaja
        meijeri kirjoitti:

        Meijeri oli Runeberginkadulla Laivurinkadun ja Suistokadun välissä.

        Kiitos että varmistit. Muistan sen kun se matka tuntui niin pitkälle kun sitä pyykkikoria kannettiin sinne.


    • nimeltään

      Porvoon olutpanimo, joka toimi uimahallin lähellä ?

      • O I Alottaja

        Oho, minä vuonna? En ole kuullutkaan sellasta.


      • tämä ketju
        O I Alottaja kirjoitti:

        Oho, minä vuonna? En ole kuullutkaan sellasta.

        Tämä ketju on aivan ihana. Koska olen syntynyt 50-luvulla ja asunut koko ikäni Porvoossa tuli paljon ihania muistoja mieleen.
        Js jaksatte seurata mukanani aikamatkalle niin muistelen entistä Porvoota.
        Lähdetään rihkamatorilta. Siinä i-u-osuuspankin paikalla on ollut uusi apteekki ja Hellbergin urheiluliike ainakin.Kunnan talossa oli KOP ja joitakin liikkeitä ainakin 60-luvulla. Torin toisella laidalla oli Tampereen jalkine ja ainakin Jaakkolan muotiliike ja jokin taloustavaraliike.Seuraavassa korttelissa etelään oli Herlevi ja Crystal yläkerrassa ja alakerrassa oli Herlevin vaateosasto ja toisella puolella Populus kunnes Populus sai koko alakerran.Sitten se talo missä oli siten Hotelli Herlevi niin siinä oli joskus Söderströmmin kirjakaupa ja Heinon mmaaliliike.Lundinkatua ylöspän ja siinä oli Porvoon panimo ja Nimbus ravintola.Piispankatua Mannerheiminkadulle oli Laborin liike ja sen jälkeen posti.Vastapäätä nyk. Sevillan paikalla oli vanha apteekki ja sen edessä oli ennen kioski ja siihen tuli sitten se lihakauppa.Siitä torille päin koko kortteli oli puurakenuksia.Niissä oli joitain vaateliikkeitä mihin mentiin katutasolta alaspäin. Lundinkadun ja piispankadun kulmassa oli jokin lihakauppa ja ruokakauppa, niihinkin mentiin katutasolta alas. Sitten jatketaan Lundinkatua rauhankadulle. Siinä oli se kelloliike ja pihalla oli jokin maidontarkastamo ja kunnan jotain virastoja. Kadun reunassa oli ainakin kunnanlääkäri Anderssonin vastaanotto. Kulmassa oli Sjöströmin sähköliike.Ja siitä mäkeä ylös oli Royalin elokuvateatteri. Toisella puolella rauhankatua oli se toinen kelloliike ja koko kortteli oli puutaloja.Nykyisen Osuuspankin paikalla oli puutalo ja Succes-baari oli alunperin siinä. Siitä se muutti sitten lundinkadulle kun osuuspankin talo rakennettiin ja muutti sitten sinne yläkertaan.Sitten rauhankadula oli Seurahuone ja sen jälkeen olevassa rakennuksessa oli baari ja oli siinä joskus autoliike ja sitten siihen tuli se Marchanin lihakauppa.Seuraavassa talossa oli Wilbergin naistenvaateliike. Ja nykyisenFilmtownin paikalla oli se yleinen sauna.Torin toisella laidalla Grandin talossa oli elokuvateatteri ja sen oven vasemmalla puolella oli lihakauppa ja oven oikealla
        puolela oli ainakin joskus Henrikssonin pullakauppa ja Sundbäckin vaateliike.Nykyisen Uuden apteekin paikalla oli puutalo ja siinä kulmassa oli Leopoldin vaateliike ja sitten siihen tuli Karjakunnan lihakauppa.
        Joku ihmetteli sitä jos siellä Akilleen talolla oli ollut rullaluistelurata. Kyllä siellä sellainen vähän aikaa oli. Ja siellä oli myös elokuvateatteri BioLux joskus.


      • mukavaa sellaista.
        tämä ketju kirjoitti:

        Tämä ketju on aivan ihana. Koska olen syntynyt 50-luvulla ja asunut koko ikäni Porvoossa tuli paljon ihania muistoja mieleen.
        Js jaksatte seurata mukanani aikamatkalle niin muistelen entistä Porvoota.
        Lähdetään rihkamatorilta. Siinä i-u-osuuspankin paikalla on ollut uusi apteekki ja Hellbergin urheiluliike ainakin.Kunnan talossa oli KOP ja joitakin liikkeitä ainakin 60-luvulla. Torin toisella laidalla oli Tampereen jalkine ja ainakin Jaakkolan muotiliike ja jokin taloustavaraliike.Seuraavassa korttelissa etelään oli Herlevi ja Crystal yläkerrassa ja alakerrassa oli Herlevin vaateosasto ja toisella puolella Populus kunnes Populus sai koko alakerran.Sitten se talo missä oli siten Hotelli Herlevi niin siinä oli joskus Söderströmmin kirjakaupa ja Heinon mmaaliliike.Lundinkatua ylöspän ja siinä oli Porvoon panimo ja Nimbus ravintola.Piispankatua Mannerheiminkadulle oli Laborin liike ja sen jälkeen posti.Vastapäätä nyk. Sevillan paikalla oli vanha apteekki ja sen edessä oli ennen kioski ja siihen tuli sitten se lihakauppa.Siitä torille päin koko kortteli oli puurakenuksia.Niissä oli joitain vaateliikkeitä mihin mentiin katutasolta alaspäin. Lundinkadun ja piispankadun kulmassa oli jokin lihakauppa ja ruokakauppa, niihinkin mentiin katutasolta alas. Sitten jatketaan Lundinkatua rauhankadulle. Siinä oli se kelloliike ja pihalla oli jokin maidontarkastamo ja kunnan jotain virastoja. Kadun reunassa oli ainakin kunnanlääkäri Anderssonin vastaanotto. Kulmassa oli Sjöströmin sähköliike.Ja siitä mäkeä ylös oli Royalin elokuvateatteri. Toisella puolella rauhankatua oli se toinen kelloliike ja koko kortteli oli puutaloja.Nykyisen Osuuspankin paikalla oli puutalo ja Succes-baari oli alunperin siinä. Siitä se muutti sitten lundinkadulle kun osuuspankin talo rakennettiin ja muutti sitten sinne yläkertaan.Sitten rauhankadula oli Seurahuone ja sen jälkeen olevassa rakennuksessa oli baari ja oli siinä joskus autoliike ja sitten siihen tuli se Marchanin lihakauppa.Seuraavassa talossa oli Wilbergin naistenvaateliike. Ja nykyisenFilmtownin paikalla oli se yleinen sauna.Torin toisella laidalla Grandin talossa oli elokuvateatteri ja sen oven vasemmalla puolella oli lihakauppa ja oven oikealla
        puolela oli ainakin joskus Henrikssonin pullakauppa ja Sundbäckin vaateliike.Nykyisen Uuden apteekin paikalla oli puutalo ja siinä kulmassa oli Leopoldin vaateliike ja sitten siihen tuli Karjakunnan lihakauppa.
        Joku ihmetteli sitä jos siellä Akilleen talolla oli ollut rullaluistelurata. Kyllä siellä sellainen vähän aikaa oli. Ja siellä oli myös elokuvateatteri BioLux joskus.

        Mutta tiedätkö minkä unohdit? Frysarin, sehän oli torilla, eikö niin.


      • aikamatkaaja
        mukavaa sellaista. kirjoitti:

        Mutta tiedätkö minkä unohdit? Frysarin, sehän oli torilla, eikö niin.

        En muista Fryysaria torilla. Kaksi nakkikitskaa siinä oli mutta en muista.Vanhan linja-autoaseman vierellä oli karkkikioski.Oli sellainen puinen koppi missä taksikuskit oli siinä samassa.Ja Brunbergin karkkitehdas oli siinä puiston vieressä Raatihuoneenkadun ja Vesitorninkadun kulmassa. Mentiin sieltä pihalta sinne tehtaaseen ostamaan.


      • O I Alottaja
        tämä ketju kirjoitti:

        Tämä ketju on aivan ihana. Koska olen syntynyt 50-luvulla ja asunut koko ikäni Porvoossa tuli paljon ihania muistoja mieleen.
        Js jaksatte seurata mukanani aikamatkalle niin muistelen entistä Porvoota.
        Lähdetään rihkamatorilta. Siinä i-u-osuuspankin paikalla on ollut uusi apteekki ja Hellbergin urheiluliike ainakin.Kunnan talossa oli KOP ja joitakin liikkeitä ainakin 60-luvulla. Torin toisella laidalla oli Tampereen jalkine ja ainakin Jaakkolan muotiliike ja jokin taloustavaraliike.Seuraavassa korttelissa etelään oli Herlevi ja Crystal yläkerrassa ja alakerrassa oli Herlevin vaateosasto ja toisella puolella Populus kunnes Populus sai koko alakerran.Sitten se talo missä oli siten Hotelli Herlevi niin siinä oli joskus Söderströmmin kirjakaupa ja Heinon mmaaliliike.Lundinkatua ylöspän ja siinä oli Porvoon panimo ja Nimbus ravintola.Piispankatua Mannerheiminkadulle oli Laborin liike ja sen jälkeen posti.Vastapäätä nyk. Sevillan paikalla oli vanha apteekki ja sen edessä oli ennen kioski ja siihen tuli sitten se lihakauppa.Siitä torille päin koko kortteli oli puurakenuksia.Niissä oli joitain vaateliikkeitä mihin mentiin katutasolta alaspäin. Lundinkadun ja piispankadun kulmassa oli jokin lihakauppa ja ruokakauppa, niihinkin mentiin katutasolta alas. Sitten jatketaan Lundinkatua rauhankadulle. Siinä oli se kelloliike ja pihalla oli jokin maidontarkastamo ja kunnan jotain virastoja. Kadun reunassa oli ainakin kunnanlääkäri Anderssonin vastaanotto. Kulmassa oli Sjöströmin sähköliike.Ja siitä mäkeä ylös oli Royalin elokuvateatteri. Toisella puolella rauhankatua oli se toinen kelloliike ja koko kortteli oli puutaloja.Nykyisen Osuuspankin paikalla oli puutalo ja Succes-baari oli alunperin siinä. Siitä se muutti sitten lundinkadulle kun osuuspankin talo rakennettiin ja muutti sitten sinne yläkertaan.Sitten rauhankadula oli Seurahuone ja sen jälkeen olevassa rakennuksessa oli baari ja oli siinä joskus autoliike ja sitten siihen tuli se Marchanin lihakauppa.Seuraavassa talossa oli Wilbergin naistenvaateliike. Ja nykyisenFilmtownin paikalla oli se yleinen sauna.Torin toisella laidalla Grandin talossa oli elokuvateatteri ja sen oven vasemmalla puolella oli lihakauppa ja oven oikealla
        puolela oli ainakin joskus Henrikssonin pullakauppa ja Sundbäckin vaateliike.Nykyisen Uuden apteekin paikalla oli puutalo ja siinä kulmassa oli Leopoldin vaateliike ja sitten siihen tuli Karjakunnan lihakauppa.
        Joku ihmetteli sitä jos siellä Akilleen talolla oli ollut rullaluistelurata. Kyllä siellä sellainen vähän aikaa oli. Ja siellä oli myös elokuvateatteri BioLux joskus.

        Uskomatonta! Jotku muistan tuolta 70 luvulta mitä kerroit.

        Kiitos että vaivaudut kertomaan meille oma kohtasia kokemuksia. :)


      • paikalla toimi ennen
        O I Alottaja kirjoitti:

        Oho, minä vuonna? En ole kuullutkaan sellasta.

        kuulemma joku olutapanimo, jos en väärin muista asiaa. Siinä Retkeilymajan vastapäätä vasemmanpuoleisessa puutalossa. Herra tietää minä vuonna. Tää on taas tieto, jota olen saanut isältäni, joka syntyi ennen sotia. Saattaa siis olla heti kieltolain jälkeisiä juttuja parhaimmillaan :) Otan selvää asiasta, etten puhu läpiä päähäni. Googlesta löytyi sanana Porvoon Panimo, voisikohan se olla se ?


      • aikamatkaaja
        paikalla toimi ennen kirjoitti:

        kuulemma joku olutapanimo, jos en väärin muista asiaa. Siinä Retkeilymajan vastapäätä vasemmanpuoleisessa puutalossa. Herra tietää minä vuonna. Tää on taas tieto, jota olen saanut isältäni, joka syntyi ennen sotia. Saattaa siis olla heti kieltolain jälkeisiä juttuja parhaimmillaan :) Otan selvää asiasta, etten puhu läpiä päähäni. Googlesta löytyi sanana Porvoon Panimo, voisikohan se olla se ?

        Porvoon panimo oli Porvoon keskustassa siinä Nimbuksen takana.Ei mitään muistikuvaa siitä missä Pyynikin varasto olisi ollut.Suomesta ei ole saanut niin hvää limsaa enää sen jälkeen kun Porvoossa lopetettiin panimo. Porvon uimahalli rakennettiin joskus 60-luvun lopulla. Siinä paikalla filmattiin Niskasen elokuvaa "pojat" joskus 60-luvun alussa.Oltiin koulusta siellä avustajina siinä teatterikohtauksessa.


    • kalja

      Eikö siellä uimahallin vierellä ollu Pyynikin kaljavarsato jos muistan oikein?

      • Anonyymi

        Kyllä oli Pyynikin varasto,kaveri siinä duunissa rekkakuskit umpikännissä ja saatiin ilmaista kalja kun koreja mukamas rikkoontui,löivät rikki vasaralla ja sihdin läpi juotavaa,korkki piti olla avaamaton.


    • Elokuva

      Muistaako kukaan koska Royalteatteri lopetettiin.
      Ja mikä oli se Kaivokadun päässä olevan teatterin nimi voi olla että se on mainittu jossain edellisissä viesteissä.

      Muistan kuinka joskus olin siellä Kaivokadun e-teatterissa katsomassa jotain länkkäriä kun yks kaks elokuva loppui ja meille sanottiin että loppu kelaa ei ole. Et sillai siiihen aikaan.
      Nyt se naurattaa.

      • ollutkin

        Alfaromeo? Vähän samanlaisia kokemuksia mullakin, olin katsomassa siellä kaikkien aikojen eka leffaa, maali haisi vielä seinissä ja nauha katkesi moneen kertaan. Studio123:n aikoihin Alfaromeo vaihtoi omistajaa ja yritti hetken, mutta lopetti toimintansa melko pian. Putiikkia taisi pyörittää Elokuva-Aalto-niminen yritys, mutta teatterin nimi ei kai muuttunut. Royalin loppumisen sijoittaisin 70-luvun alkupuolelle.


      • O I Alottaja
        ollutkin kirjoitti:

        Alfaromeo? Vähän samanlaisia kokemuksia mullakin, olin katsomassa siellä kaikkien aikojen eka leffaa, maali haisi vielä seinissä ja nauha katkesi moneen kertaan. Studio123:n aikoihin Alfaromeo vaihtoi omistajaa ja yritti hetken, mutta lopetti toimintansa melko pian. Putiikkia taisi pyörittää Elokuva-Aalto-niminen yritys, mutta teatterin nimi ei kai muuttunut. Royalin loppumisen sijoittaisin 70-luvun alkupuolelle.

        Jesss, mä mietin kauan että mikä leffa teatteri oli siellä päin. Aattelin että ei se voi olla Royal koska se oli keskustassa. Kiiittooos!!!


      • Balder
        ollutkin kirjoitti:

        Alfaromeo? Vähän samanlaisia kokemuksia mullakin, olin katsomassa siellä kaikkien aikojen eka leffaa, maali haisi vielä seinissä ja nauha katkesi moneen kertaan. Studio123:n aikoihin Alfaromeo vaihtoi omistajaa ja yritti hetken, mutta lopetti toimintansa melko pian. Putiikkia taisi pyörittää Elokuva-Aalto-niminen yritys, mutta teatterin nimi ei kai muuttunut. Royalin loppumisen sijoittaisin 70-luvun alkupuolelle.

        Muistelen, että Alfaromeo olisi ollut jossakin "työväentalossa". Olin silloin niin nuori ja jatkuvassa lennossa, ettei sitä kaikkea muista niin tarkkaan...


      • se oli,
        Balder kirjoitti:

        Muistelen, että Alfaromeo olisi ollut jossakin "työväentalossa". Olin silloin niin nuori ja jatkuvassa lennossa, ettei sitä kaikkea muista niin tarkkaan...

        "Sirppiliiterissä".


      • O I Alottaja
        se oli, kirjoitti:

        "Sirppiliiterissä".

        Mulle ihan outo nimi "Sirppiliiterissä". :D


      • kopioitu Kulttuuritalosta
        O I Alottaja kirjoitti:

        Mulle ihan outo nimi "Sirppiliiterissä". :D

        Helsingistä ja sillä viitattiin tähän työväentalohistoriaan. Nimitystä käytettiin enemmänkin Alfan alkuaikoina.


      • Borgåbisin

        Kävin serkun kanssa katsomassa jonkun Bond elokuvan 70/80 vaihteessa Alfassa. Luultavasti Moonraker 1979. Ikää ei ollut tarpeeksi kun se oli K16 mutta serkun faija osti liput ja antoi ne meille ja käveli ulos. Onnistuiskohan sama temppu nykyään elokuvateattereissa.


      • enää onnistua.
        Borgåbisin kirjoitti:

        Kävin serkun kanssa katsomassa jonkun Bond elokuvan 70/80 vaihteessa Alfassa. Luultavasti Moonraker 1979. Ikää ei ollut tarpeeksi kun se oli K16 mutta serkun faija osti liput ja antoi ne meille ja käveli ulos. Onnistuiskohan sama temppu nykyään elokuvateattereissa.

        Muutaman kerran kävi niin, että sain lipun, mutta vaksi ei päästänyt sisään, leffan nimikin jäi mieleen, se oli Tora!Tora!Tora! (varmaan hirveän "tasokas" sotaleffa). Grandissa oli tiukka linja, ainakin, jos oli M***in mutsi kassassa. Alfan eka leffa oli Navaronen tykit. (P.S. Et kai taas sitä siideriä....)


      • aikamatkaaja
        enää onnistua. kirjoitti:

        Muutaman kerran kävi niin, että sain lipun, mutta vaksi ei päästänyt sisään, leffan nimikin jäi mieleen, se oli Tora!Tora!Tora! (varmaan hirveän "tasokas" sotaleffa). Grandissa oli tiukka linja, ainakin, jos oli M***in mutsi kassassa. Alfan eka leffa oli Navaronen tykit. (P.S. Et kai taas sitä siideriä....)

        Siinä Simolinia vastapäätä puutalossa oli joskus sellainen kauppa jota kutsuimme kahvikaupaksi.Siellä kahvi jauhettiin pavuista ja voi että siellä oli hyvä tuoksu aina. Ja pikkutyttönä kun olin äidin mukana siellä niin aina sai kaupantädiltä karamellin.Se oli hienoa koska siihen aikaan sai tosi harvoin karkkia tai muuta hyvää. Jäätelöäkin lapsuudessani ei ollut kuin kesäisin myytävänä.Joten tollaset harvinaiset hetket ovat kyllä jääneet mieleen ja mukava niitä on aina joskus muistella.


      • sillan kupeessa
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Siinä Simolinia vastapäätä puutalossa oli joskus sellainen kauppa jota kutsuimme kahvikaupaksi.Siellä kahvi jauhettiin pavuista ja voi että siellä oli hyvä tuoksu aina. Ja pikkutyttönä kun olin äidin mukana siellä niin aina sai kaupantädiltä karamellin.Se oli hienoa koska siihen aikaan sai tosi harvoin karkkia tai muuta hyvää. Jäätelöäkin lapsuudessani ei ollut kuin kesäisin myytävänä.Joten tollaset harvinaiset hetket ovat kyllä jääneet mieleen ja mukava niitä on aina joskus muistella.

        myyty myös jäätelöä, P-E Söderströmin putiikkia muistelen. Yks legendaarinen kauppa on lelukauppa Jokikadulla, oli muuten Veikkauksen viimeinen ei-Online-piste. Omistajan nimi ei tule mieleen, oli loppuvaiheessa PKP/POP:n ehdokkaana vaaleissa.


      • Borgåbisin
        sillan kupeessa kirjoitti:

        myyty myös jäätelöä, P-E Söderströmin putiikkia muistelen. Yks legendaarinen kauppa on lelukauppa Jokikadulla, oli muuten Veikkauksen viimeinen ei-Online-piste. Omistajan nimi ei tule mieleen, oli loppuvaiheessa PKP/POP:n ehdokkaana vaaleissa.

        Lelukauppako??


      • se oli, kiitos,
        Borgåbisin kirjoitti:

        Lelukauppako??

        hyvä kun muistit (etkä mennyt siiderille?)


      • Borgåbisin
        se oli, kiitos, kirjoitti:

        hyvä kun muistit (etkä mennyt siiderille?)

        kun nykyään työnteko haitta siiderin lipittämistä.
        10-20v sitten sen työnteon pyystyi paljon paremmin yhdistämää siiderin juontiin :) Nyt on tullut sellainen uusi seikka mukaan kun väsymys! Ennen tuntematon oireyhtymä alkanut vaivaamaan erityisesti rännisessioiden jälkeen....


      • Anonyymi
        Borgåbisin kirjoitti:

        Lelukauppako??

        Bergmans leksaksaffär :)

        Gubbe 71


    • O I Alottaja

      Aiemmin tossa kyselin että onko sen entisen meijerin kohalle rakennettu jotain uutta, kun se kuitenkin on vanha rakennus.

    • O I Alottaja

      Ilmeisesti niin on tainnu käydä, koska ketju rupee pikkuhiljaa rönsyileen.

      Kiitos kuitenkin kaikille niille jotka otti osaa näihin muisteloihin.:)

      • sallittakoon,

        me vähän otettiin Borgåbisin kanssa neuvoa-antavaa. Palataan maan pinnalle ja heitän pari kysymystä "Mitä oli ennen" -periaatteella: 1) Ns. Asko-talo Runeberginkadulla, 2) ent. Söderströmin kirjakauppa
        3) Sampo-talo. Siis mitä niissä kohdin oli ennen näitä rakennuksia? Ja mahdollisesti mitä yrityksiä.


      • aikamatkaaja
        sallittakoon, kirjoitti:

        me vähän otettiin Borgåbisin kanssa neuvoa-antavaa. Palataan maan pinnalle ja heitän pari kysymystä "Mitä oli ennen" -periaatteella: 1) Ns. Asko-talo Runeberginkadulla, 2) ent. Söderströmin kirjakauppa
        3) Sampo-talo. Siis mitä niissä kohdin oli ennen näitä rakennuksia? Ja mahdollisesti mitä yrityksiä.

        Söderströmmin kirjakauppa oli joskus ainakin Runeberginkadulla siinätalossa missä oli myöhemmin hotelli Herlevi.Sitten ei ainakaan ihan heti tule mieleen missä oli ennen Mannerheiminkadun ja Rauhankadun kulmaa.
        Sampo-talo jos tarkoitat Lundinkadun ja Rauhankadun kulmassa olevaa niin siinä oli joskus kauan sitten puutalo. Ja siinä talossa oli silloin Succes baari väliaikaisesti.
        Gammelbackan Kartano paloi joskus 70-luvun puolessa välissä. Siellä oli Aurinkokoti jossa asui vanhoja venäläisiä emigrantteja(mitähän ne ovat).MM.Kirkan iso-äitikin siellä asui.
        Onko Asko-talo ja Suomi-talo sama talo.Jotenkin muistan että siinä olisi ollut huonekalukauppa.
        Mutta muistatteko kun Aleksanterinkadulla oli siinä Kaivokadun kulmassa disko nimeltään Number One.Sen jälkeen siinä oli yhden Sjöströmmin pojan joku liike mikä taisi mennä konkkaan.


      • O I Alottaja
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Söderströmmin kirjakauppa oli joskus ainakin Runeberginkadulla siinätalossa missä oli myöhemmin hotelli Herlevi.Sitten ei ainakaan ihan heti tule mieleen missä oli ennen Mannerheiminkadun ja Rauhankadun kulmaa.
        Sampo-talo jos tarkoitat Lundinkadun ja Rauhankadun kulmassa olevaa niin siinä oli joskus kauan sitten puutalo. Ja siinä talossa oli silloin Succes baari väliaikaisesti.
        Gammelbackan Kartano paloi joskus 70-luvun puolessa välissä. Siellä oli Aurinkokoti jossa asui vanhoja venäläisiä emigrantteja(mitähän ne ovat).MM.Kirkan iso-äitikin siellä asui.
        Onko Asko-talo ja Suomi-talo sama talo.Jotenkin muistan että siinä olisi ollut huonekalukauppa.
        Mutta muistatteko kun Aleksanterinkadulla oli siinä Kaivokadun kulmassa disko nimeltään Number One.Sen jälkeen siinä oli yhden Sjöströmmin pojan joku liike mikä taisi mennä konkkaan.

        Emigrantti, usein tätä sanaa käytetään varsinkin ihmisistä, jotka muuttavat poliittisista syistä, esimerkiksi vallankumouksen jälkeen, kun taas muita muuttajia sanotaan maahanmuuttajiksi, siirtolaisiksi tms.


      • emigrantti...
        O I Alottaja kirjoitti:

        Emigrantti, usein tätä sanaa käytetään varsinkin ihmisistä, jotka muuttavat poliittisista syistä, esimerkiksi vallankumouksen jälkeen, kun taas muita muuttajia sanotaan maahanmuuttajiksi, siirtolaisiksi tms.

        tarkoittaa vain ja ainoastaan niitä ihmisiä, jotka lähtivät maanpakoon Venäjän vallankumousta. Se on ainakin sanan alkuperäinen merkitys.


      • ja Suomi-talo
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Söderströmmin kirjakauppa oli joskus ainakin Runeberginkadulla siinätalossa missä oli myöhemmin hotelli Herlevi.Sitten ei ainakaan ihan heti tule mieleen missä oli ennen Mannerheiminkadun ja Rauhankadun kulmaa.
        Sampo-talo jos tarkoitat Lundinkadun ja Rauhankadun kulmassa olevaa niin siinä oli joskus kauan sitten puutalo. Ja siinä talossa oli silloin Succes baari väliaikaisesti.
        Gammelbackan Kartano paloi joskus 70-luvun puolessa välissä. Siellä oli Aurinkokoti jossa asui vanhoja venäläisiä emigrantteja(mitähän ne ovat).MM.Kirkan iso-äitikin siellä asui.
        Onko Asko-talo ja Suomi-talo sama talo.Jotenkin muistan että siinä olisi ollut huonekalukauppa.
        Mutta muistatteko kun Aleksanterinkadulla oli siinä Kaivokadun kulmassa disko nimeltään Number One.Sen jälkeen siinä oli yhden Sjöströmmin pojan joku liike mikä taisi mennä konkkaan.

        on sama asia, Suomi-talo on varmaan vanhempi nimi. Asko-taloksi sitä kutsuttiin juuri huonekaluliikkeen vuoksi, Pohjola-taloksikin sitä kutsuttiin. Kyllä mä diskon muistan, luulin silloin, että se on jokin uudisrakennus, mutta asia selvisi mulle vasta nyt kun remontista kerrottiin. Kaupan nimi oli Non-food-shop, ainakin tätä silloin niin uutta termiä käytettiin, luulisin, että se oli myös liikkeen nimi. Söderströmin kirjakaupalla tarkoitin juuri Mannerheimin- ja Rauhankadun kulmaa, mutta kysymykselläni hain sitä minkälainen talo siinä oli nykyistä ennen.


      • sana tulee
        emigrantti... kirjoitti:

        tarkoittaa vain ja ainoastaan niitä ihmisiä, jotka lähtivät maanpakoon Venäjän vallankumousta. Se on ainakin sanan alkuperäinen merkitys.

        mm. englannista ja tarkoittaa maastamuuttajaa, myös pakolaista. Totta kai Suomessa sitä on käytetty eniten juuri Venäjää koskien, mutta myös esim. Espanjaa. Itse asiassa poliittiselle pakolaiselle on englannissa sanalle oma johdannainen: emigré.


      • O I Alottaja
        emigrantti... kirjoitti:

        tarkoittaa vain ja ainoastaan niitä ihmisiä, jotka lähtivät maanpakoon Venäjän vallankumousta. Se on ainakin sanan alkuperäinen merkitys.

        Tässä on linkki Wikipediaan joka kertoo tarkemmin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Emigrantti


      • O I Alottaja
        ja Suomi-talo kirjoitti:

        on sama asia, Suomi-talo on varmaan vanhempi nimi. Asko-taloksi sitä kutsuttiin juuri huonekaluliikkeen vuoksi, Pohjola-taloksikin sitä kutsuttiin. Kyllä mä diskon muistan, luulin silloin, että se on jokin uudisrakennus, mutta asia selvisi mulle vasta nyt kun remontista kerrottiin. Kaupan nimi oli Non-food-shop, ainakin tätä silloin niin uutta termiä käytettiin, luulisin, että se oli myös liikkeen nimi. Söderströmin kirjakaupalla tarkoitin juuri Mannerheimin- ja Rauhankadun kulmaa, mutta kysymykselläni hain sitä minkälainen talo siinä oli nykyistä ennen.

        Mulle se talo on aina ollu Suomi-talo ja niin monet muutkin nimitti sillä nimellä.


      • lapsella on
        O I Alottaja kirjoitti:

        Mulle se talo on aina ollu Suomi-talo ja niin monet muutkin nimitti sillä nimellä.

        monta nimeä. Täytyy muistaa, että Pohjolan nimi oli jossain vaiheessa Pohjola-Suomi-Salama, siihen aikaan, kun oli muotia pitää nimessä kaikkien niiden vakutuusyhtiöiden nimet, jotka ovat ko. yhtiöön yhdistyneet, vrt. Yrittäjäin Fennia


      • mainoksen ?
        lapsella on kirjoitti:

        monta nimeä. Täytyy muistaa, että Pohjolan nimi oli jossain vaiheessa Pohjola-Suomi-Salama, siihen aikaan, kun oli muotia pitää nimessä kaikkien niiden vakutuusyhtiöiden nimet, jotka ovat ko. yhtiöön yhdistyneet, vrt. Yrittäjäin Fennia

        Yksi ja kaksi, Tapiolaksi ! Aura ja Pohja yhdistyvät... !!!


    • oli muistaakseni

      kolmessa eri kohdassa. Ensin Aleksanterinkadulla, sitten Lundinkadulla siinä missä oli Kymppitori ja viimeiseksi Suomi-talossa. En ole enää vuosien jälkeen varma kaupan nimestä, mutta ensimmäinen halpakauppa se Porvoossa.
      Kirkkokadulla oli maalaiskunnan sosiaalitoimista ja sitä vastapäätä oli joku kemikaalioliike ja sen jälkeen siinä on toiminut mm. Lukeva ja Antiikkirenki. Rihkamakadulla oli vanhan viinakaupan vieressä jonkin aikaa peliluola suurinpiirtein Suutari Raittista vastapäätä. En muista onko tullut mainituksi, että Mannerheiminkadun ja Kirkkokadun kulmassa toimi pyöräliilke jonka vieressä oli Hopian kultaliike ?

      • mainittu

        Näsintori ? Siinä se oli missä Lidl nyt on. Siellä on toiminut useita eri liikkeitä.


      • O I Alottaja

        Eikös ne ollu aikaa myöten eri nimillä. Joku market oli siellä Studio 123 vastapäätä kadun toisella puolella.

        Suomitalossa oli kansanmarket, minihinta, eurohinta.:D


      • taloksihan

        sitä kutsutaan. Ossian etunimeltään.


      • raaka murha

        oli aikanaan kohu-uutinen, itse asiassa aika pelottava, ainakin lapsen mielessä.


      • vaari'
        raaka murha kirjoitti:

        oli aikanaan kohu-uutinen, itse asiassa aika pelottava, ainakin lapsen mielessä.

        Muistaakseni se oli Toivo Tikkanen, joka murhattiin liikkeessään. Hänellä oli nahkatavaraliike.


      • mulla meni
        vaari' kirjoitti:

        Muistaakseni se oli Toivo Tikkanen, joka murhattiin liikkeessään. Hänellä oli nahkatavaraliike.

        nimet ja ammatit sekaisin, kiitos oikaisusta, tän palstan parhaita puolia onkin se, että voi auttaa ja saada apua muisteloissa, hyvässä hengessä.


    • ??????

      Gammelbackassa oli ennen kartano, jonka navetanrauniot varmaan muistavat kaikki. Olikohan se niin, että kartanonherra poltti itse kartanonsa ?

      • O I Alottaja

        Hmmm....joku joskus kertoi että se kartano oli niin huonossa kunnossa että se on voinu itsestään syttyä tuleen.

        Toinen versio oli että palokunta olis polttanu sen kun se oli niin huonossa kunnossa.

        Eikö siellä pääsääntöesti lopussa asunut vanhuksia vaan, siitä voi vetää johtopäätyksen että sen takia viertotie 8 (vanhustentalo)oli niin paljon niitä vanhoja asukkaita.

        Itse en ole koskaan nähnyt sitä kartanoa.... minä vuonna se paloi? mä muutin 70 luvun puolessavälissä porvooseen.


      • aikamatkaaja
        O I Alottaja kirjoitti:

        Hmmm....joku joskus kertoi että se kartano oli niin huonossa kunnossa että se on voinu itsestään syttyä tuleen.

        Toinen versio oli että palokunta olis polttanu sen kun se oli niin huonossa kunnossa.

        Eikö siellä pääsääntöesti lopussa asunut vanhuksia vaan, siitä voi vetää johtopäätyksen että sen takia viertotie 8 (vanhustentalo)oli niin paljon niitä vanhoja asukkaita.

        Itse en ole koskaan nähnyt sitä kartanoa.... minä vuonna se paloi? mä muutin 70 luvun puolessavälissä porvooseen.

        Muistatteko Helmer Karlssonin urheiluliikettä. Oli ensin Mannerheiminkadulla apteekin talosta (nyk Sevilla)itäänpäin ja muutti sitten siihen missä nykyään on Pentikin liike.
        Ja säästöpankin talossa oli ennen Karjaan vaatetusliike josta tuli myöhemmin KA.Tämä oli Mannerheiminkadun puolella ja Rauhankadun puolella oli Greenin liike jossa oli myytävänä niitä Legoja silloin alussa kun ne Suomeen tuli.


      • O I Alottaja
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Muistatteko Helmer Karlssonin urheiluliikettä. Oli ensin Mannerheiminkadulla apteekin talosta (nyk Sevilla)itäänpäin ja muutti sitten siihen missä nykyään on Pentikin liike.
        Ja säästöpankin talossa oli ennen Karjaan vaatetusliike josta tuli myöhemmin KA.Tämä oli Mannerheiminkadun puolella ja Rauhankadun puolella oli Greenin liike jossa oli myytävänä niitä Legoja silloin alussa kun ne Suomeen tuli.

        Green&Green muistan, eikö se ollu lamppukauppa tai joku.


      • aikamatkaaja
        O I Alottaja kirjoitti:

        Green&Green muistan, eikö se ollu lamppukauppa tai joku.

        Sateenvaroja tekivät aikoinaan. Ja siinä liikkeessä myytiin ilmeisesti myös muita leluja mutta legot olivat uusia Suomessa ja siksi ne on jääneet mieleen. Kauppa muutti sitten myöhemmin Aleksanterin ja Piispankadun kulmaan ja myöhemmin siihen samaa paikkaan tuli sitten se lamppukauppa.Mutta en muista että Green olisi lamppuja myynyt.


      • O I Alottaja
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Sateenvaroja tekivät aikoinaan. Ja siinä liikkeessä myytiin ilmeisesti myös muita leluja mutta legot olivat uusia Suomessa ja siksi ne on jääneet mieleen. Kauppa muutti sitten myöhemmin Aleksanterin ja Piispankadun kulmaan ja myöhemmin siihen samaa paikkaan tuli sitten se lamppukauppa.Mutta en muista että Green olisi lamppuja myynyt.

        Saattaa olla että sekotan ne jotenkin.:D Minkä niminen lamppukauppa siinä oli? Mä nimittäin kävin ostaan sieltä sellasen erkoisen putkilampun kun muualla ei ollu.


      • jos sallit:
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Muistatteko Helmer Karlssonin urheiluliikettä. Oli ensin Mannerheiminkadulla apteekin talosta (nyk Sevilla)itäänpäin ja muutti sitten siihen missä nykyään on Pentikin liike.
        Ja säästöpankin talossa oli ennen Karjaan vaatetusliike josta tuli myöhemmin KA.Tämä oli Mannerheiminkadun puolella ja Rauhankadun puolella oli Greenin liike jossa oli myytävänä niitä Legoja silloin alussa kun ne Suomeen tuli.

        Helmer Karlssonin muistan hyvin, mutta Pentikin kohdalla oli Hellbergin urheiluliike, joka muutti sitten ensiksi nyk. Itä-Uudenmaan Osuuspankin tiloihin ja sitten Vapaudenkadulle Näsiin. Karjaan Vaatetusliike ja KA(=Kymen Asuste) ovat tietääkseni kaksi täysin eri liiketta, ainakin nimet viittaisivat siihen. KA oli ensin Lundinkadulla Sirola/Tuomalan kenkäkaupan kohdalla.


      • taisi olla
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Sateenvaroja tekivät aikoinaan. Ja siinä liikkeessä myytiin ilmeisesti myös muita leluja mutta legot olivat uusia Suomessa ja siksi ne on jääneet mieleen. Kauppa muutti sitten myöhemmin Aleksanterin ja Piispankadun kulmaan ja myöhemmin siihen samaa paikkaan tuli sitten se lamppukauppa.Mutta en muista että Green olisi lamppuja myynyt.

        parikin nimeä, olisiko ollut Valoaitta ja Porvoon valo, tästä en oo ihan varma. Ja edelleen vähän hapuillen muistelen, että jotenkin liiketoiminta siirtyi Mikrokulmaan.


      • O I Alottaja
        jos sallit: kirjoitti:

        Helmer Karlssonin muistan hyvin, mutta Pentikin kohdalla oli Hellbergin urheiluliike, joka muutti sitten ensiksi nyk. Itä-Uudenmaan Osuuspankin tiloihin ja sitten Vapaudenkadulle Näsiin. Karjaan Vaatetusliike ja KA(=Kymen Asuste) ovat tietääkseni kaksi täysin eri liiketta, ainakin nimet viittaisivat siihen. KA oli ensin Lundinkadulla Sirola/Tuomalan kenkäkaupan kohdalla.

        Niin olikin Tuomalan kohalla, missä muualla se KA oli, kun en taas muista..... ei kai entisen Popsin yläkerrassa?


      • O I Alottaja
        taisi olla kirjoitti:

        parikin nimeä, olisiko ollut Valoaitta ja Porvoon valo, tästä en oo ihan varma. Ja edelleen vähän hapuillen muistelen, että jotenkin liiketoiminta siirtyi Mikrokulmaan.

        No joo Valoaitta, ei vaan nimi meinannu tulla esiin vaikka kuinka yritin.


      • myöhästyit,
        O I Alottaja kirjoitti:

        Hmmm....joku joskus kertoi että se kartano oli niin huonossa kunnossa että se on voinu itsestään syttyä tuleen.

        Toinen versio oli että palokunta olis polttanu sen kun se oli niin huonossa kunnossa.

        Eikö siellä pääsääntöesti lopussa asunut vanhuksia vaan, siitä voi vetää johtopäätyksen että sen takia viertotie 8 (vanhustentalo)oli niin paljon niitä vanhoja asukkaita.

        Itse en ole koskaan nähnyt sitä kartanoa.... minä vuonna se paloi? mä muutin 70 luvun puolessavälissä porvooseen.

        kartano paloi muistaakseni 1974, ei ollut mitään kartanonherraa, vaan vanhusten käytössä ollut todella huonokuntoinen rakennus, jonka Haka omisti. Palon syttymissyy ei selvinnyt koskaan, mutta paloviranomaiset olivat todenneet erittäin vaaralliseksi.


      • sitä ennen Mannerheiminkadulla
        O I Alottaja kirjoitti:

        Niin olikin Tuomalan kohalla, missä muualla se KA oli, kun en taas muista..... ei kai entisen Popsin yläkerrassa?

        silloisen kaupunginkirjaston alakerrassa. Tuomalan entinen nimi oli Sirola ja sijaitsi ennen Lundinkatua Rauhankadulla nyk. Osuuspankin talossa. Lisäksi sillä (pojilla) oli jossain vaiheessa "sivupisteet" Nimbuksessa ja Välikadulla.


      • O I Alottaja
        myöhästyit, kirjoitti:

        kartano paloi muistaakseni 1974, ei ollut mitään kartanonherraa, vaan vanhusten käytössä ollut todella huonokuntoinen rakennus, jonka Haka omisti. Palon syttymissyy ei selvinnyt koskaan, mutta paloviranomaiset olivat todenneet erittäin vaaralliseksi.

        No niinhän mä muistelin kun joku siitä joskus puhui, huonokuntoinen rakennus jne. Eihän sitä tiedä mikä koira oli haudattu siinäkin jutussa.

        Oliko siinä talossa sillon ihmisiä kun se sytty? meinaan vaan että jos eivät olleet niin sillon voi epäillä vaikka mitä siitä palosta.

        Mistä ne vanhukset siihen viertotie 8 olivat joutuneet? mä luulin että siitä kartanosta, mutta jos siinä kartanossa oli venäläisiä....mihin he joutuivat?

        Katselin netistä vanhan kartanon kuvia jota en ole koskaan nähnyt livessä, asuin tuolloin kevarissa.


      • O I Alottaja
        sitä ennen Mannerheiminkadulla kirjoitti:

        silloisen kaupunginkirjaston alakerrassa. Tuomalan entinen nimi oli Sirola ja sijaitsi ennen Lundinkatua Rauhankadulla nyk. Osuuspankin talossa. Lisäksi sillä (pojilla) oli jossain vaiheessa "sivupisteet" Nimbuksessa ja Välikadulla.

        Jaaha, no en pysyisi ihan kärryillä. Seppäläkin oli siinä osuuspankin vieressä ja muutti joskus nimbukseen.


      • tyhjillään,
        O I Alottaja kirjoitti:

        No niinhän mä muistelin kun joku siitä joskus puhui, huonokuntoinen rakennus jne. Eihän sitä tiedä mikä koira oli haudattu siinäkin jutussa.

        Oliko siinä talossa sillon ihmisiä kun se sytty? meinaan vaan että jos eivät olleet niin sillon voi epäillä vaikka mitä siitä palosta.

        Mistä ne vanhukset siihen viertotie 8 olivat joutuneet? mä luulin että siitä kartanosta, mutta jos siinä kartanossa oli venäläisiä....mihin he joutuivat?

        Katselin netistä vanhan kartanon kuvia jota en ole koskaan nähnyt livessä, asuin tuolloin kevarissa.

        koska vanhain koti oli lakkautettu syksyllä -74. Kuukautta ennen paloa kunta oli päättänyt ostaa sen, talvisodan syttymisen 35-päivänä kartano paloi, joten sen pituinen se.


      • Seppälä oli
        O I Alottaja kirjoitti:

        Jaaha, no en pysyisi ihan kärryillä. Seppäläkin oli siinä osuuspankin vieressä ja muutti joskus nimbukseen.

        samassa liikehuoneistossa kuin Sirola/Tuomala aiemmin. Ja sitä ennen siinä oli täälläkin aiemmin mainittu Fuchs.


      • O I Alottaja
        Seppälä oli kirjoitti:

        samassa liikehuoneistossa kuin Sirola/Tuomala aiemmin. Ja sitä ennen siinä oli täälläkin aiemmin mainittu Fuchs.

        No sen mitä mä muistan niin Seppälä oli osuuspankin vieressä. Seppälässä oli myös alakerta jossa myöhemmin myytiin nahkatakkeja, minunkin takkini on ostettu sieltä alakerrasta.

        Seppälä siis oli myös rauhankadulla, siinä mä voin pistää vaikka pääni pantiksi.


      • O I Alottaja
        tyhjillään, kirjoitti:

        koska vanhain koti oli lakkautettu syksyllä -74. Kuukautta ennen paloa kunta oli päättänyt ostaa sen, talvisodan syttymisen 35-päivänä kartano paloi, joten sen pituinen se.

        Ooho, on silläkin sitten aikamoinen salaisuus sillä entisellä kartanolla. Aika hölmöä ostaa tuollanen huonokuntoinen rakennus jossa kukaan ei voi edes asua.:\


      • Balder
        taisi olla kirjoitti:

        parikin nimeä, olisiko ollut Valoaitta ja Porvoon valo, tästä en oo ihan varma. Ja edelleen vähän hapuillen muistelen, että jotenkin liiketoiminta siirtyi Mikrokulmaan.

        Eka lamppukauppa muutti Mikrokulman tiloihin ja sen jälkeen siihen tuli toinen lamppukauppa, olivat käsittääkseni ihan eri liikeyrityksiä.


      • Balder
        jos sallit: kirjoitti:

        Helmer Karlssonin muistan hyvin, mutta Pentikin kohdalla oli Hellbergin urheiluliike, joka muutti sitten ensiksi nyk. Itä-Uudenmaan Osuuspankin tiloihin ja sitten Vapaudenkadulle Näsiin. Karjaan Vaatetusliike ja KA(=Kymen Asuste) ovat tietääkseni kaksi täysin eri liiketta, ainakin nimet viittaisivat siihen. KA oli ensin Lundinkadulla Sirola/Tuomalan kenkäkaupan kohdalla.

        (Sallit tai et) Hellbergin urheilvälinekauppa oli Mannerheimin ja Rauhankadun kulmassa, ennen kun siihen tuli Söderströmin Kirjakauppa, siitä Hellberg muutti siihen sillan pieleen. Helmer Karlssonin pyöräkauppa oli todellakin siinä, missä on nyt Pentik/BodyShop. (entisenä kilpapyöräilijänä tiedän nämä)
        Liittyen näihin rättikauppoihin: mikä oli nykyisen Vanhan Apteekin paikalla? Karjaan Vaatetusliikekö?


      • Borgåbisin
        taisi olla kirjoitti:

        parikin nimeä, olisiko ollut Valoaitta ja Porvoon valo, tästä en oo ihan varma. Ja edelleen vähän hapuillen muistelen, että jotenkin liiketoiminta siirtyi Mikrokulmaan.

        Mutta omistikohan Fredriksson lamppuliikkeen ja oliko se nyt Peltonen jonkun toisen krääsäfirman ja yhdistivät sitten toimintansa. Tai sitten Peltosen Mikrokulma oli jo elossa ja lamppufirma liitettiin siihen. Joku sellainen mielikuva olisi??


      • Osuuspankin vieressä
        O I Alottaja kirjoitti:

        No sen mitä mä muistan niin Seppälä oli osuuspankin vieressä. Seppälässä oli myös alakerta jossa myöhemmin myytiin nahkatakkeja, minunkin takkini on ostettu sieltä alakerrasta.

        Seppälä siis oli myös rauhankadulla, siinä mä voin pistää vaikka pääni pantiksi.

        olevasta Seppälästä itselleni ensimmäisestä tilistäni nahkatakin ja Sokoksesta piipun :)


      • aikamatkaaja
        Osuuspankin vieressä kirjoitti:

        olevasta Seppälästä itselleni ensimmäisestä tilistäni nahkatakin ja Sokoksesta piipun :)

        Seppälän jälkeen siinä Osuuspankin talossa oli ainakin matkamyymälä. Muistan sen koska kävin monet Tallinnan risteilyt siitä tilaamassa.Ja siinä talossa oli myös se Sirolan/Tuomalan kenkäkauppa.Olikos muuten niin että nämä Tuomala/Sirola/Fuchs olivat jotain sukua keskenään.Sittenhän se kenkäkauppa oli myöhemmin siinä linja-autoasemaa vastapäätä.Ja siinä oli joskus baari jonka nimi oli Grillus.Ja KA oli siinä Popsin yläkerrassa ennen urheiluliiketä.Saatoin sekoittaa KA:n ja Karjaan vaatetuksen koska myyjät olivat samat.


      • Balder
        Borgåbisin kirjoitti:

        Mutta omistikohan Fredriksson lamppuliikkeen ja oliko se nyt Peltonen jonkun toisen krääsäfirman ja yhdistivät sitten toimintansa. Tai sitten Peltosen Mikrokulma oli jo elossa ja lamppufirma liitettiin siihen. Joku sellainen mielikuva olisi??

        Mikrokulma oli jo siinä vaiheessa olemassa, kun lamppufirma muutti samaan liiketilaan Mestarintielle.


      • oikaista,
        Balder kirjoitti:

        (Sallit tai et) Hellbergin urheilvälinekauppa oli Mannerheimin ja Rauhankadun kulmassa, ennen kun siihen tuli Söderströmin Kirjakauppa, siitä Hellberg muutti siihen sillan pieleen. Helmer Karlssonin pyöräkauppa oli todellakin siinä, missä on nyt Pentik/BodyShop. (entisenä kilpapyöräilijänä tiedän nämä)
        Liittyen näihin rättikauppoihin: mikä oli nykyisen Vanhan Apteekin paikalla? Karjaan Vaatetusliikekö?

        mun moka oli se, että luulin Pentikin liikkeen olevan Mannerheiminkadulla, mutta olin siis väärässä. Siis, mä lähdin alunperin oikaisemaan sitä, että ei kai Helmer Karlsson koskaan ollut MAnnerheiminkadulla? Heillä oli muuten liike myös Helsingissä, taisi olla Annankadulla. Karjaan Vaatetusliike taisi olla mainitsemallasi paikalla.


      • O I Alottaja
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Seppälän jälkeen siinä Osuuspankin talossa oli ainakin matkamyymälä. Muistan sen koska kävin monet Tallinnan risteilyt siitä tilaamassa.Ja siinä talossa oli myös se Sirolan/Tuomalan kenkäkauppa.Olikos muuten niin että nämä Tuomala/Sirola/Fuchs olivat jotain sukua keskenään.Sittenhän se kenkäkauppa oli myöhemmin siinä linja-autoasemaa vastapäätä.Ja siinä oli joskus baari jonka nimi oli Grillus.Ja KA oli siinä Popsin yläkerrassa ennen urheiluliiketä.Saatoin sekoittaa KA:n ja Karjaan vaatetuksen koska myyjät olivat samat.

        Muistelisin niin että Seppälän vieressä oli matkatoimistokin eli linjaa Matkatoimisto-Seppälä-Osuuspankki jne.

        Mites muuten tuo Seppälä kun se muutti vähäksi aikaan nimbuksen yläkertaan, menikö se takaisin omalle paikalle, koska se oli myös 90 luvulla pankin vieressä... Menikö se siis remontin ajaksi sinne nimbukseen. Muistan vaan sen kun eräs sukulaiseni oli siinä töissä just 90 luvulla.


      • Sirola olivat
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Seppälän jälkeen siinä Osuuspankin talossa oli ainakin matkamyymälä. Muistan sen koska kävin monet Tallinnan risteilyt siitä tilaamassa.Ja siinä talossa oli myös se Sirolan/Tuomalan kenkäkauppa.Olikos muuten niin että nämä Tuomala/Sirola/Fuchs olivat jotain sukua keskenään.Sittenhän se kenkäkauppa oli myöhemmin siinä linja-autoasemaa vastapäätä.Ja siinä oli joskus baari jonka nimi oli Grillus.Ja KA oli siinä Popsin yläkerrassa ennen urheiluliiketä.Saatoin sekoittaa KA:n ja Karjaan vaatetuksen koska myyjät olivat samat.

        käytännössä sama henkilö eli silloisen omistajan tyttönimi oli Sirola. Fuchs oli käsittääkseni ihan toinen yritys. Tuomalan muita liikkeitä olivat Simon kenkä Nimbuksessa ja Löytökenkä Välikadulla.


      • siinä oli
        O I Alottaja kirjoitti:

        Muistelisin niin että Seppälän vieressä oli matkatoimistokin eli linjaa Matkatoimisto-Seppälä-Osuuspankki jne.

        Mites muuten tuo Seppälä kun se muutti vähäksi aikaan nimbuksen yläkertaan, menikö se takaisin omalle paikalle, koska se oli myös 90 luvulla pankin vieressä... Menikö se siis remontin ajaksi sinne nimbukseen. Muistan vaan sen kun eräs sukulaiseni oli siinä töissä just 90 luvulla.

        ainakin muutama vuosi sitten: KohdematkatKaleva. Sitä ennen en muista olisiko siinä ollut.


      • oli tupakkatiski
        Osuuspankin vieressä kirjoitti:

        olevasta Seppälästä itselleni ensimmäisestä tilistäni nahkatakin ja Sokoksesta piipun :)

        heti siinä sisäänkäynnin vieressä, eikö?


      • aikamatkaaja
        oikaista, kirjoitti:

        mun moka oli se, että luulin Pentikin liikkeen olevan Mannerheiminkadulla, mutta olin siis väärässä. Siis, mä lähdin alunperin oikaisemaan sitä, että ei kai Helmer Karlsson koskaan ollut MAnnerheiminkadulla? Heillä oli muuten liike myös Helsingissä, taisi olla Annankadulla. Karjaan Vaatetusliike taisi olla mainitsemallasi paikalla.

        Kyllä Helmer Karlsson oli Mannerheiminkadulla joskus 60-luvun alussa.Oli siinä kivitalossa joka on heti apteekin talon (nyk.Sevilla) vieressä itäänpäin.Ennen sitä säästöpankin taloa.Ja siinä samassa talossa oli joskus se nappikauppa joka on ollut Nimbuksessa ja nyt Lundinkadulla. Se oli myös joskus Rihkamakadun ja piispankadun kulmassa. Ja siinä sästöpankin talossa oli silloin se Karjaan vaatetusliike.


      • oli mulle uus
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Kyllä Helmer Karlsson oli Mannerheiminkadulla joskus 60-luvun alussa.Oli siinä kivitalossa joka on heti apteekin talon (nyk.Sevilla) vieressä itäänpäin.Ennen sitä säästöpankin taloa.Ja siinä samassa talossa oli joskus se nappikauppa joka on ollut Nimbuksessa ja nyt Lundinkadulla. Se oli myös joskus Rihkamakadun ja piispankadun kulmassa. Ja siinä sästöpankin talossa oli silloin se Karjaan vaatetusliike.

        tieto. Nappiaitan ja samassa liikehuoneistossa olleen kemikaliolikkeen muistan kyllä.


      • jos ei
        oli tupakkatiski kirjoitti:

        heti siinä sisäänkäynnin vieressä, eikö?

        muistini pätki.


      • aikamatkaaja
        oli tupakkatiski kirjoitti:

        heti siinä sisäänkäynnin vieressä, eikö?

        Sinähän oli sellainen nainen myymässä joka oli aina hyvin meikattu ja tukka tupeerattu.Ja yleensä sillä oli jotain valkoista vaatetta.Taisi olla jo silloin jonkin verran ikää. Olen kyllä nyt nähnyt kyseistä rouvaa CM:ssä. Joten taitaa olla aika iäkäs nykyään.


      • Moip
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Sinähän oli sellainen nainen myymässä joka oli aina hyvin meikattu ja tukka tupeerattu.Ja yleensä sillä oli jotain valkoista vaatetta.Taisi olla jo silloin jonkin verran ikää. Olen kyllä nyt nähnyt kyseistä rouvaa CM:ssä. Joten taitaa olla aika iäkäs nykyään.

        sokoksen vieressä joskus oli kun tultiin rullaportaat ylös pois kaupasta oli joku kahvila/baari, taisi olla 90 luvun alussa kun opiskelin. muistaako kukaan


      • asenne1
        Borgåbisin kirjoitti:

        Mutta omistikohan Fredriksson lamppuliikkeen ja oliko se nyt Peltonen jonkun toisen krääsäfirman ja yhdistivät sitten toimintansa. Tai sitten Peltosen Mikrokulma oli jo elossa ja lamppufirma liitettiin siihen. Joku sellainen mielikuva olisi??

        Fredrikson oli ennen mikrokulman syntyä sähköasentaja, Peltosesta en muista. Mikrokulma perustettiin 20v sitten ja eka mikrokulma oli siinä liiketilassa missä valoaitta sitten myöhemmin oli.

        Mikissä on ehdottomasti kaikkein palveluhaluisimmat myyjät ja "kielitaidottomia" ( = pelkkää suomea puhuvia) myyjiä siellä ei ole kuin pari kolme. Palvelusta kannattaa maksaakin :)


    • asfdasdf

      Green oli sateenvarjokauppa (myytin siellä muistaakseni muutakin) jolla oli aikoinaan tehdas Ilolassa.

      • O I Alottaja

        Juu, se selvis jo tossa toisessa viestissä :D

        Minä ja mun lamput. :)))


      • liikkeen
        O I Alottaja kirjoitti:

        Juu, se selvis jo tossa toisessa viestissä :D

        Minä ja mun lamput. :)))

        naaapurissa oli kumialan liike Holvikumi, josta mukulana käytiin ostamassa Aku Ankka -kontaktimuovia, josta sitten leikeltiin "tarroja" joita liimailtiin äidin harmiksi joka paikkaan.


      • nimen alkuperä
        liikkeen kirjoitti:

        naaapurissa oli kumialan liike Holvikumi, josta mukulana käytiin ostamassa Aku Ankka -kontaktimuovia, josta sitten leikeltiin "tarroja" joita liimailtiin äidin harmiksi joka paikkaan.

        on aika hauska: omistajan nimi oli HolviKIVI. Ja sen vieressä oli legendaarinen Konnan siirtomaatavarakauppa.


      • aikaa ainakin
        liikkeen kirjoitti:

        naaapurissa oli kumialan liike Holvikumi, josta mukulana käytiin ostamassa Aku Ankka -kontaktimuovia, josta sitten leikeltiin "tarroja" joita liimailtiin äidin harmiksi joka paikkaan.

        Hesarin konttori


    • varmaan sopia,

      että tässä ketjussa saa vapaasti oikaista ja tulla oikaistuksi, itse olen tehnyt molempia. Jotenkin se kuuluu asiaan, että voi muistella, vaikka ei ois ihan satavarma jostain asiasta.

      • O I Alottaja

        Eihän tuo niin vaarallista ole jos muistaa hieman väärin tai vahingossa kirjoittaa väärin. Porvoossa tapahtuu kaiken aikaa muutoksia, viitaten liikkeisiin ja omistajiin.


      • tosiaan uskomatonta
        O I Alottaja kirjoitti:

        Eihän tuo niin vaarallista ole jos muistaa hieman väärin tai vahingossa kirjoittaa väärin. Porvoossa tapahtuu kaiken aikaa muutoksia, viitaten liikkeisiin ja omistajiin.

        miten monta kertaa joku liikeyritys on vaihtanut paikkaa. Pannaanko leikkimielin kisa pystyyn, millä liikkeellä on ennätys? Äkkipäätään tulee mieleen Radiotähti, joka on neljännessä toimipaikassaan, mutta varmasti sillekin löytyy voittaja.


      • Balder
        tosiaan uskomatonta kirjoitti:

        miten monta kertaa joku liikeyritys on vaihtanut paikkaa. Pannaanko leikkimielin kisa pystyyn, millä liikkeellä on ennätys? Äkkipäätään tulee mieleen Radiotähti, joka on neljännessä toimipaikassaan, mutta varmasti sillekin löytyy voittaja.

        Eka paikka oli Lundinkadulla, nykyisen sisustusliikkeen tai nappikaupan kohdalla, sen jälkeen puutalossa Raatihuoneenkadulla puistoa vastapaatä, sitten Linnankosken kadulle, siihen missä nyt on Seireeni, ja siitä nykyiseen paikkaan.


      • ne oli.
        Balder kirjoitti:

        Eka paikka oli Lundinkadulla, nykyisen sisustusliikkeen tai nappikaupan kohdalla, sen jälkeen puutalossa Raatihuoneenkadulla puistoa vastapaatä, sitten Linnankosken kadulle, siihen missä nyt on Seireeni, ja siitä nykyiseen paikkaan.

        Luulisin, että Lundinkadun paikka on se, minne Lilja sen perusti. Raatihuoneenkadun liikehuoneistossahan oli alunperin Porvoon Lasihiomo. Seireenin tiloissa on ollut Radiotähden lisäksi ainakin ruokakauppa, posti ja autokorjaamo.


      • sen verran,
        Balder kirjoitti:

        Eka paikka oli Lundinkadulla, nykyisen sisustusliikkeen tai nappikaupan kohdalla, sen jälkeen puutalossa Raatihuoneenkadulla puistoa vastapaatä, sitten Linnankosken kadulle, siihen missä nyt on Seireeni, ja siitä nykyiseen paikkaan.

        että postin toimipaikkoja löytyy varmaan paljon, edellä mainitun nyk. Seireenin kiinteistön lisäks muistan Mannerheiminkadulla nyk. Sammon kiinteostön ja sitten Raatihuoneenkadulla Soneran talon. Varmaan se viideskin paikka löytyy, kunhan löytyy tarpeeksi vanha muistelija...


      • Balder
        ne oli. kirjoitti:

        Luulisin, että Lundinkadun paikka on se, minne Lilja sen perusti. Raatihuoneenkadun liikehuoneistossahan oli alunperin Porvoon Lasihiomo. Seireenin tiloissa on ollut Radiotähden lisäksi ainakin ruokakauppa, posti ja autokorjaamo.

        Muistin väärin sen Raatihuoneenkadun. Siinä oli se Helgen Kone puutalossa ja Radiotähti siinä entisen Lasihiomon talossa.


      • aikamatkaaja
        Balder kirjoitti:

        Muistin väärin sen Raatihuoneenkadun. Siinä oli se Helgen Kone puutalossa ja Radiotähti siinä entisen Lasihiomon talossa.

        Olihan Radiotähdellä siinä Soturikylän pesun paikalla joskus 90-luvun alussa jokin varastomyymäläkin.


      • Seireenin talossa
        sen verran, kirjoitti:

        että postin toimipaikkoja löytyy varmaan paljon, edellä mainitun nyk. Seireenin kiinteistön lisäks muistan Mannerheiminkadulla nyk. Sammon kiinteostön ja sitten Raatihuoneenkadulla Soneran talon. Varmaan se viideskin paikka löytyy, kunhan löytyy tarpeeksi vanha muistelija...

        oleva posti pääposti vai sivukonttori ? Nuo muut luettelemasi postit ainakin olivat pääposteja.


      • siis ainoa
        Seireenin talossa kirjoitti:

        oleva posti pääposti vai sivukonttori ? Nuo muut luettelemasi postit ainakin olivat pääposteja.

        posti silloin. Vuosi oli noin 1985.


      • sen postin hyvin
        siis ainoa kirjoitti:

        posti silloin. Vuosi oli noin 1985.

        mutten en ollut varma oliko se pääsposti avi ei.


      • se oli,
        sen postin hyvin kirjoitti:

        mutten en ollut varma oliko se pääsposti avi ei.

        mutta ainoa 06100 posti. Yks niitä on aina ollut. Jossainhan sen on täytynyt olla ennen Raatihuoneenkatua, kuka tietää missä?


      • posti muutti
        se oli, kirjoitti:

        mutta ainoa 06100 posti. Yks niitä on aina ollut. Jossainhan sen on täytynyt olla ennen Raatihuoneenkatua, kuka tietää missä?

        väliaikaisesti Mannerheiminkadulta sinne Seireenin taloon ennenkuin sai tilat Elannon talosta. Vanha postitalohan purettiin.


      • oli, mutta
        posti muutti kirjoitti:

        väliaikaisesti Mannerheiminkadulta sinne Seireenin taloon ennenkuin sai tilat Elannon talosta. Vanha postitalohan purettiin.

        ainoa postihan se oli, pääposti.


      • selväksi...
        oli, mutta kirjoitti:

        ainoa postihan se oli, pääposti.

        En epäillyt asiaa, tarkistin vain asian oman muistini takia :)


    • ketjun

      I osaa on luettu yli 10000 kertaa! Viestejäkin on kohta 400. Ei huono.

      • O I Alottaja

        Juuh, täytyy myöntää että en tienny että näin suuren suosion saa tää aihe, sillon kun aattelin pistää tällasen muistelun alkuun.
        Välillä tuntu ettei perässä pysy kun tuli vastausksia niin paljon joka on todella hyvä asia.


      • että tässä
        O I Alottaja kirjoitti:

        Juuh, täytyy myöntää että en tienny että näin suuren suosion saa tää aihe, sillon kun aattelin pistää tällasen muistelun alkuun.
        Välillä tuntu ettei perässä pysy kun tuli vastausksia niin paljon joka on todella hyvä asia.

        heitetään torimunkkia mielikuvissa sellasta vauhtia, että aina välillä putoaa kyydistä, liikkeet vaihtavat paikkaa niin tiheään ja muisti pätkii itse kullakin. Tästä sitten hyvä aasinsilta torin ympäristöön ja siihen, että siellä vaihtuvuus (samoin kuin Mannerheiminkadulla) liikkeillä on kaikkein suurin. Heitänpä tähän kysymyksen: missä on Porvoon vanhin liikeyritys, joka on ollut pisimpään samalla nimellä samassa paikassa? Ehkä pitäisi olla kolme sarjaa: 1) kaupat 2) muut yksityisasiakkaita palvelevat yritykset (korjaamot, ammatinharjoittajat jne.) 3) tehtaat ja muut "tuotantolaitokset". Luulen, että 1:ssä päästään yli 30 vuoden, 2:ssa ja 3:ssa yli 50.


      • Balder
        että tässä kirjoitti:

        heitetään torimunkkia mielikuvissa sellasta vauhtia, että aina välillä putoaa kyydistä, liikkeet vaihtavat paikkaa niin tiheään ja muisti pätkii itse kullakin. Tästä sitten hyvä aasinsilta torin ympäristöön ja siihen, että siellä vaihtuvuus (samoin kuin Mannerheiminkadulla) liikkeillä on kaikkein suurin. Heitänpä tähän kysymyksen: missä on Porvoon vanhin liikeyritys, joka on ollut pisimpään samalla nimellä samassa paikassa? Ehkä pitäisi olla kolme sarjaa: 1) kaupat 2) muut yksityisasiakkaita palvelevat yritykset (korjaamot, ammatinharjoittajat jne.) 3) tehtaat ja muut "tuotantolaitokset". Luulen, että 1:ssä päästään yli 30 vuoden, 2:ssa ja 3:ssa yli 50.

        Raittinen Rihkamakadulla.


      • siis ykkössija
        Balder kirjoitti:

        Raittinen Rihkamakadulla.

        ainakin tällä hetkellä. Mulla kesti kauan ennen kuin sain haarukoitua mitään kunnon kandidaatteja. Onko sulla tarkempaa tietoa miten kauan Raittinen on siinä ollut? Mun täytyy tarkistaa mun "valttikortti" ennen kuin uskalla sen paljastaa, luulen että 50 v. ylittyy...


      • kirkon kupeessa ?
        siis ykkössija kirjoitti:

        ainakin tällä hetkellä. Mulla kesti kauan ennen kuin sain haarukoitua mitään kunnon kandidaatteja. Onko sulla tarkempaa tietoa miten kauan Raittinen on siinä ollut? Mun täytyy tarkistaa mun "valttikortti" ennen kuin uskalla sen paljastaa, luulen että 50 v. ylittyy...

        Pääseekö pistesijoille ?


      • kun ei ole
        kirkon kupeessa ? kirjoitti:

        Pääseekö pistesijoille ?

        ollut yhtäjaksoisesti toiminnasta, ei taida nytkään olla. Mutta pitkään ole edellisellä omistajalla.


      • O I Alottaja
        kun ei ole kirjoitti:

        ollut yhtäjaksoisesti toiminnasta, ei taida nytkään olla. Mutta pitkään ole edellisellä omistajalla.

        Meinasin sanoo SOKOS :D. Millon sokos on tullu porvooseen? ainakin samoissa tilossa ollu useita vuosia. Osuuspankki on kans samoissa tiloissa, millon se on tullu ?


      • sijoittaisin molemmat
        O I Alottaja kirjoitti:

        Meinasin sanoo SOKOS :D. Millon sokos on tullu porvooseen? ainakin samoissa tilossa ollu useita vuosia. Osuuspankki on kans samoissa tiloissa, millon se on tullu ?

        (nykyisissä paikoissaan) 60-luvulle, tietääkö joku tarkemmin?


      • ovat toimineet
        sijoittaisin molemmat kirjoitti:

        (nykyisissä paikoissaan) 60-luvulle, tietääkö joku tarkemmin?

        pääsääntöisesti Porvoossa yli sata vuotta. Menneitä pankkeja ovat HOP, SYP, KOP ja STS ainakin. En tiedä onko aikaisemmin mainittu, että Suomen Työväen Säästöpankki oli linja-autoaseman vastapäätä jonkun kenkäliikkeen vierssä ennenkuin fuusioitui KOP:n ?


      • mutta jos
        ovat toimineet kirjoitti:

        pääsääntöisesti Porvoossa yli sata vuotta. Menneitä pankkeja ovat HOP, SYP, KOP ja STS ainakin. En tiedä onko aikaisemmin mainittu, että Suomen Työväen Säästöpankki oli linja-autoaseman vastapäätä jonkun kenkäliikkeen vierssä ennenkuin fuusioitui KOP:n ?

        pitäydytään "ehdoissa", jotka asetin: samalla nimellä, samassa kiinteisössä, niin KOP, SYP (oli PYP, kun oli Lundinkadulla), HOP, PSP, Leonia, Merita ja STS ovat menneen talven lumia, samoin Aktia, eikä Sampo tai Nordeakaan ole vanhoissa kiinteistöissään. Osuuspankin talokin on aika uusi.


      • asetin ehdot
        mutta jos kirjoitti:

        pitäydytään "ehdoissa", jotka asetin: samalla nimellä, samassa kiinteisössä, niin KOP, SYP (oli PYP, kun oli Lundinkadulla), HOP, PSP, Leonia, Merita ja STS ovat menneen talven lumia, samoin Aktia, eikä Sampo tai Nordeakaan ole vanhoissa kiinteistöissään. Osuuspankin talokin on aika uusi.

        sen vuoksi, että nykyään toimivista yrityksistä ylivoimaisesti vanhin lienee Porvoon vanha apteekki, mutta se onkin jo toinen tarina, koska ei sijaitse alkuperäisessä kiinteistössään.


      • O I Alottaja
        mutta jos kirjoitti:

        pitäydytään "ehdoissa", jotka asetin: samalla nimellä, samassa kiinteisössä, niin KOP, SYP (oli PYP, kun oli Lundinkadulla), HOP, PSP, Leonia, Merita ja STS ovat menneen talven lumia, samoin Aktia, eikä Sampo tai Nordeakaan ole vanhoissa kiinteistöissään. Osuuspankin talokin on aika uusi.

        Osuuspankintaloa ei ihan kokonaan ole uusittu, korjattu on. Kuitenkin se on ollut paikallaan useat vuodet.


      • olla, mutta
        O I Alottaja kirjoitti:

        Osuuspankintaloa ei ihan kokonaan ole uusittu, korjattu on. Kuitenkin se on ollut paikallaan useat vuodet.

        melkoisella varmuudella sanoisin, ettei Osuuspankki pääse "50:n kerhoon" mainituilla ehdoilla.


      • muutaman todennäköisesti
        O I Alottaja kirjoitti:

        Osuuspankintaloa ei ihan kokonaan ole uusittu, korjattu on. Kuitenkin se on ollut paikallaan useat vuodet.

        hyvän ehdokkaan. Henrikssonin rauta Jokikadulla, Frysari Kirkkokadulla, Kampaamo Lehto Mannerheiminkadulla, Kukkatalo Pihlajatiellä, Teboil Mannerheiminkadulla. Tehtaista tai muista "tuotantolaitoksista" en keksi oikein hyviä ehdokkaita, kai joku Nestettä vanhempi löytyy?


      • O I Alottaja
        muutaman todennäköisesti kirjoitti:

        hyvän ehdokkaan. Henrikssonin rauta Jokikadulla, Frysari Kirkkokadulla, Kampaamo Lehto Mannerheiminkadulla, Kukkatalo Pihlajatiellä, Teboil Mannerheiminkadulla. Tehtaista tai muista "tuotantolaitoksista" en keksi oikein hyviä ehdokkaita, kai joku Nestettä vanhempi löytyy?

        Millon tuo Ensto entinen Ensio Miettinen on luotu?


      • antiikkiliike....
        O I Alottaja kirjoitti:

        Millon tuo Ensto entinen Ensio Miettinen on luotu?

        Jokikadulla ? Olisikohan Evi mitalisijoilla kisassa ? Fryysari ei ole aina toiminut samassa paikassa. Aloitti kuulemman mukaan vaunulla taksikopin vieressä nykyisen linja-autoaseman puolella toria. Olivat koltiaiset laittaneet narun fryysarin vaunun ja taksin välille... Onneksi oli naru katkennut kun taksi lähti liikkeelle tai olisi fryysarin nakit saaneet kyytiä :) Ukko nimitäin istui itse silloin vaunussaan. Mä muistelisin, että Ensio Miettinen aloitti toimintansa nykyisellä paikalla 70-luvun puolivälissä. Mun lapsuudenkoti sijaitsee n. 50 metrin päässä Enstosta.
        Teboil ei mielestäni pärjää kisassa koska on vaihtanut omistajaa. Sokoshan sen omistaa. Teboil aloitti toimintansa nimellä TB, joka tarkoittaa Trustivapaa Bensiini, mitä se sitten lieneekään... Jotain tekemistä sillä on kuitenkin Veli Venäläisen kansaa.
        Fryysarijutun olen kuullut isältäni, jonka tapana ei ole liioitella asioita, ennemminkin vähättelee niitä :)


      • niin, että
        antiikkiliike.... kirjoitti:

        Jokikadulla ? Olisikohan Evi mitalisijoilla kisassa ? Fryysari ei ole aina toiminut samassa paikassa. Aloitti kuulemman mukaan vaunulla taksikopin vieressä nykyisen linja-autoaseman puolella toria. Olivat koltiaiset laittaneet narun fryysarin vaunun ja taksin välille... Onneksi oli naru katkennut kun taksi lähti liikkeelle tai olisi fryysarin nakit saaneet kyytiä :) Ukko nimitäin istui itse silloin vaunussaan. Mä muistelisin, että Ensio Miettinen aloitti toimintansa nykyisellä paikalla 70-luvun puolivälissä. Mun lapsuudenkoti sijaitsee n. 50 metrin päässä Enstosta.
        Teboil ei mielestäni pärjää kisassa koska on vaihtanut omistajaa. Sokoshan sen omistaa. Teboil aloitti toimintansa nimellä TB, joka tarkoittaa Trustivapaa Bensiini, mitä se sitten lieneekään... Jotain tekemistä sillä on kuitenkin Veli Venäläisen kansaa.
        Fryysarijutun olen kuullut isältäni, jonka tapana ei ole liioitella asioita, ennemminkin vähättelee niitä :)

        sama nimi ja sama paikka olisi kriteereinä. Omistajanvaihdoksissa vois varmaan sopia, että riittää sama suku? Mä muistan, kun Olsson piti TB:tä 60-luvulla, mikähän on aiempi historia? Frysari pysyy hyvin kisassa mukana siitä huolimatta, että siirtyi vasta myöhemmin Kirkkokadulle. Tämä tapahtui kai 60-luvulla. Tietysti tähänkin sais hyvän knopin: Frysari muutti Kirkkokadullakin jossain vaiheessa, sanoisin noin 5 metriä, koska hänellä oli alunperin kioskirakennus siinä nykyisen liiketilansa edessä. Porvoon rautakauppa, Simolin, Uusimaa, Borgåbladet ja Brunberg olisivat olleet vielä joitain vuosia sitten kovia, mutta nyt ovat pudonneet kisasta. Antiikkiliike on varmaankin mitalisijoilla, onko sen nimi Porvoo Antiikki?


      • voivat olla
        antiikkiliike.... kirjoitti:

        Jokikadulla ? Olisikohan Evi mitalisijoilla kisassa ? Fryysari ei ole aina toiminut samassa paikassa. Aloitti kuulemman mukaan vaunulla taksikopin vieressä nykyisen linja-autoaseman puolella toria. Olivat koltiaiset laittaneet narun fryysarin vaunun ja taksin välille... Onneksi oli naru katkennut kun taksi lähti liikkeelle tai olisi fryysarin nakit saaneet kyytiä :) Ukko nimitäin istui itse silloin vaunussaan. Mä muistelisin, että Ensio Miettinen aloitti toimintansa nykyisellä paikalla 70-luvun puolivälissä. Mun lapsuudenkoti sijaitsee n. 50 metrin päässä Enstosta.
        Teboil ei mielestäni pärjää kisassa koska on vaihtanut omistajaa. Sokoshan sen omistaa. Teboil aloitti toimintansa nimellä TB, joka tarkoittaa Trustivapaa Bensiini, mitä se sitten lieneekään... Jotain tekemistä sillä on kuitenkin Veli Venäläisen kansaa.
        Fryysarijutun olen kuullut isältäni, jonka tapana ei ole liioitella asioita, ennemminkin vähättelee niitä :)

        yrittäjävetoisia tai ketjun omistamia. Shell herätti pari vuotta sitten pahennusta ottamalla itselleen mm. Liljendalin aseman. Teboil on yrityksenä kai ollut tosiaan Suomen ja Neuvostoliiton yhteisyritys, nykyään jossain määrin Lukoilin ringissä. Voi kai sanoa, että tuossa aiemmin mainitsemani Olssonin kaltaiset huoltoasemayrittäjäthän ovat historiaa. Ja sanan "huolto" voisi kohta jättää nimistä pois. Laitetaan tähän kuitenkin Olssonin lisäksi muutama entinen pitkäaikainen huoltoasemapamppu Porvoossa: Berg, Eriksson, Wahrman, Öhberg. Ja poistuneita huoltoasemaketjuja: Union, BP, E-huoltamo ja Gulf.


      • O I Alottaja
        antiikkiliike.... kirjoitti:

        Jokikadulla ? Olisikohan Evi mitalisijoilla kisassa ? Fryysari ei ole aina toiminut samassa paikassa. Aloitti kuulemman mukaan vaunulla taksikopin vieressä nykyisen linja-autoaseman puolella toria. Olivat koltiaiset laittaneet narun fryysarin vaunun ja taksin välille... Onneksi oli naru katkennut kun taksi lähti liikkeelle tai olisi fryysarin nakit saaneet kyytiä :) Ukko nimitäin istui itse silloin vaunussaan. Mä muistelisin, että Ensio Miettinen aloitti toimintansa nykyisellä paikalla 70-luvun puolivälissä. Mun lapsuudenkoti sijaitsee n. 50 metrin päässä Enstosta.
        Teboil ei mielestäni pärjää kisassa koska on vaihtanut omistajaa. Sokoshan sen omistaa. Teboil aloitti toimintansa nimellä TB, joka tarkoittaa Trustivapaa Bensiini, mitä se sitten lieneekään... Jotain tekemistä sillä on kuitenkin Veli Venäläisen kansaa.
        Fryysarijutun olen kuullut isältäni, jonka tapana ei ole liioitella asioita, ennemminkin vähättelee niitä :)

        Ensio Miettinen perusti Enston vuonna 1958.


      • O I Alottaja
        antiikkiliike.... kirjoitti:

        Jokikadulla ? Olisikohan Evi mitalisijoilla kisassa ? Fryysari ei ole aina toiminut samassa paikassa. Aloitti kuulemman mukaan vaunulla taksikopin vieressä nykyisen linja-autoaseman puolella toria. Olivat koltiaiset laittaneet narun fryysarin vaunun ja taksin välille... Onneksi oli naru katkennut kun taksi lähti liikkeelle tai olisi fryysarin nakit saaneet kyytiä :) Ukko nimitäin istui itse silloin vaunussaan. Mä muistelisin, että Ensio Miettinen aloitti toimintansa nykyisellä paikalla 70-luvun puolivälissä. Mun lapsuudenkoti sijaitsee n. 50 metrin päässä Enstosta.
        Teboil ei mielestäni pärjää kisassa koska on vaihtanut omistajaa. Sokoshan sen omistaa. Teboil aloitti toimintansa nimellä TB, joka tarkoittaa Trustivapaa Bensiini, mitä se sitten lieneekään... Jotain tekemistä sillä on kuitenkin Veli Venäläisen kansaa.
        Fryysarijutun olen kuullut isältäni, jonka tapana ei ole liioitella asioita, ennemminkin vähättelee niitä :)

        Ensio Miettinen perusti Enston vuonna 1958, mutta pääensto rakennus valmistui -74

        Puristustuote oli siellä kiitobaarin takana.


      • O I Alottaja
        O I Alottaja kirjoitti:

        Ensio Miettinen perusti Enston vuonna 1958.

        Mä keskeytin tämän viestin ja tarkistin ettei se varmaan lähtenyt eteenpäin, niin kappas vaan onhan se näköjään tullu tohon.


      • aikamatkaaja
        olla, mutta kirjoitti:

        melkoisella varmuudella sanoisin, ettei Osuuspankki pääse "50:n kerhoon" mainituilla ehdoilla.

        Nykyinen Osuuspankintalo on jostain 60-luvulta. Sitä ennen pankki oli Aleksanterin ja Rauhankadun kulmassa.En kyllä muista muuttiko se sieltä suoraan nykyiseen vai oliko jossain muualla välillä.Mutta siinä vanhassa Osuuspankin talossahan on ollut se hautausliike jo iät ja ajat.


      • vielä pitkään
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Nykyinen Osuuspankintalo on jostain 60-luvulta. Sitä ennen pankki oli Aleksanterin ja Rauhankadun kulmassa.En kyllä muista muuttiko se sieltä suoraan nykyiseen vai oliko jossain muualla välillä.Mutta siinä vanhassa Osuuspankin talossahan on ollut se hautausliike jo iät ja ajat.

        OP-Kiinteistökeskus. Kohta täytyy alkaa kaivaa vuosilukuja esiin, jotta voittaja löytyy.


    • -63

      Vieläkö muistatte Bergmanin lelukaupan vanhassa Porvoossa vastapäätä Simolinia? Nykyään siinä on muistaakseni kynttiläkauppa.

      Siellä oli Porvoon parhaat lelut ja mukavin myyjä.

      • vaikka tuolla

        aiemmin en muistanut omistajan nimeä. Mainitsin, että oli viimeinen ei-online-veikkausasiamies. Lopettin asiamiehen hommat, kun online tuli pakolliseksi.


      • aikamatkaaja
        vaikka tuolla kirjoitti:

        aiemmin en muistanut omistajan nimeä. Mainitsin, että oli viimeinen ei-online-veikkausasiamies. Lopettin asiamiehen hommat, kun online tuli pakolliseksi.

        Täytyy kiittää tämän ketjun aloittajaa. ON kyllä tosi mukava ketju.Jos tämä sulkeutuu niin eiköhän meillä riitä muisteluita vielä lisää uuteenkin.


      • kohta tule
        aikamatkaaja kirjoitti:

        Täytyy kiittää tämän ketjun aloittajaa. ON kyllä tosi mukava ketju.Jos tämä sulkeutuu niin eiköhän meillä riitä muisteluita vielä lisää uuteenkin.

        "täyteen" alkaa olla jo pitempi kuin edellinen. Sit nro III kehiin. Tässä kun on pyöritty melko lailla torin ympärillä, niin tuli yhtäkkiä mieleen, että 70-luvulla Matkahuollossa oli kahvilan lisäksi ulkopuolella grilli. Yks melko tavallinen annos oli ranskalaiset, siis pelkästään, joita sit syötiin cocktail-tikuilla. Vieressä oli jäätelömyynti. Ja sit ne aiemminkin mainitut vartijat... "pomon" näin viimeksi eilen, yhtä "mukavan" näköinen kuin ennenkin.


      • täällä...
        kohta tule kirjoitti:

        "täyteen" alkaa olla jo pitempi kuin edellinen. Sit nro III kehiin. Tässä kun on pyöritty melko lailla torin ympärillä, niin tuli yhtäkkiä mieleen, että 70-luvulla Matkahuollossa oli kahvilan lisäksi ulkopuolella grilli. Yks melko tavallinen annos oli ranskalaiset, siis pelkästään, joita sit syötiin cocktail-tikuilla. Vieressä oli jäätelömyynti. Ja sit ne aiemminkin mainitut vartijat... "pomon" näin viimeksi eilen, yhtä "mukavan" näköinen kuin ennenkin.

        Kumma homma, kun tuohon aiheen viereen syttyy se punainen laavapallo merkiksi siitä että keskustelu on suositumpi kuin pelkkä tulenpalava niin porukka kiirehtii jo avaamaan uutta ketjua kun tämä muka on suljettu. Sama tapahtui edellisen ketjun kanssa. Aukihan tämä on, tämäkin viesti tulostuu ketjun jatkoksi siinä kuin muutkin.


      • Anonyymi

        Ja Suomen viimeinen paikka, jossa lotto- ja veikkauskupongit ” leimattiin perinteisellä menetelmällä. Kun Veikkaus päätti lopettaa systeemin, Bergman luopui veikkausasiamiehen hommasta.


      • Anonyymi

        Tais siinä lähellä kelloseppä jolta ostin veneen 70-luvulla :)


    • Aiheen aloittaja

      Jihuu! löysinhän tämän heti kakkosen, ;D

      • oi niitä aikoja

        Tosiaan ihme porukkaa ja positiivinen ketju! Parturiliike Lilly Karlsson Mannerheimink-aika vanha ja samalla paikalla ei kylläkään samalla omistajalla ja Raittisen Rihkamak.omisti Korpela K.ennen Raittista.


    • tvättäkta

      Kiitos myös minun puolesta asiallisesta ja positiivista keskustelu palstasta!Täytyypä kysellä uusinman Porvoo kirjan kirjoittajalta(Burkka)onko hän käynyt tällä palstalla muistellakseen kaupungin kasvuvuosia?

      • ent nuori

        Muistaako kukaan Veikkojen ensimmäisen jääkiekkojoukkueen pelaajien nimiä? Aloittiko Veikot jääkiekon paljon ennen Akillesta? Muistan vaan kuinka joukkueiden keskinäiset ottelut saivat aikaan oikean kansanliikkeen puolesta tai vastaan.


    • vanha porvoo

      Asiasta ehkä hieman poiketen mutta onko joulurauha aina julistettu samassa paikassa tai onko se tapahtunut jossain muualla,kirkolla,torilla ??

    • Anonyymi

      Willmanin lyhyttavarakaupan museon vastapäätä :)

    • Anonyymi

      Muistan hinaaja Trion , ja Hattulan lautatarhan .-

    • Anonyymi

      Osaatteko kertoa missä o nvanha lastenkotirakennus Porvoossa?

      Muistelisin sen olleen joen lähellä, mutta voin olla väärässäkin.

      Kerran olen sen talon löytänyt, mutta nyt en muista. siksi kyselen, kun olen tulossa Porvooseen.

      Kaikki vinkit otetaasn vastaan.

      Kuulemma pienet vauvat olivat yläkerrassa ja isommat lapset asuivat slakerran huoneissa.

      Tslossa on ollut kierreportaat eikä aikoihin enää ole ollut siellä lastekotitoimintaa.

      Ystävällisesyi,

      Pirkko Vartio

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Hei, vastaus tulee myöhään ….. tämä lastenkoti oli Saksaniemessä Saksalassa. Sitten se oli Suomen ensimmäinen poliisikoulu. Ja kansalaiskoulu 70 luvulla. Kävin sitä koulua!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe