Suomen olisi nopeasti ryhdyttävä toimenpiteisiin, jotta ylimielisesti käyttäytyvälle VR:lle saataisiin henkilöliikenteenseen kilpailijoita. Mutta sen sijaan, että näin tehtäisiin, Suomessa pelotellaan kilpailun johtavan junien myöhästymisiin, hintojen nousuun ja vähäliikenteisten ratojen liikenteen vähenemiseen.
Todellisuudessa KAIKKI tämä on jo tapahtunut maassa, jossa VR:n monopoliasemaa suojellaan mitä ihmeellisimmillä selityksillä.
VR:ää kiinnostaa vain sille tuottoisa pääkaupunkiseudun lähiliikenne ja kalliit kaukojunat. Helsingin seudun veronmaksajat maksavat lähijunien liikennöinnistä ylihintaa ja matkustajat joutuvat sietämään tällä viikolla jopa tuntikausia myöhässä olleita kaukojunia.
Kilpailun vapauttamista vastustetaan jauhamalla vanhentuneita tietoja Britanniasta, jossa matkustajamäärät ovat tällä hetkellä korkeimmat koko maan historiassa. Se on järkevän kilpailun ansiota: rataverkko kuuluu valtiolle ja sillä saa liikennöidä kuka haluaa.
Eduskunnan olisi otettava asioista selvää ja tehtävä ainoa järkevä johtopäätös: markkinoiden vapauttaminen. VR:n mielivalta saa jo riittää.
Junaliikenne vapautettava kilpailulle
10
875
Vastaukset
- B.B.Virtanen
Liikenteeseen liittyvien palstojen keskusteluissa pistää silmään jatkuva VR:n arvostelu. Kuitenkin hieman ihmettelen, ovatko asiat radoillamme läheskään niin huonosti, kuin mitä keskusteluista äkkinäinen voisi päätellä.
VR nostaa vuosittain lipunhintoja, tosin melko maltillisesti. Mainittava tasokorotus on tullut silloin, kun siirryttiin pakolliseen paikanvaraukseen, joka "sisältyy" lipun hintaan. Aiemmin sai paikan varata ja siitä erikseen maksaa mutta nyt on maksettava aina myös paikan hinta, vaikka sitä ei esim. pikkuasemilta junaan noustessa saisikaan. Mutta se hinnoittelusta.
Junat kulkevat myöhässä ajoittain, Pendolinot melkein päivittäin ja jättävät samalla muuta junaliikennettä myöhään. Silti junista kai jotain 99,99% ajetaan ja niistä yli 90% tulee perille määräasemalleen alle 5 minuuttia myöhässä kulkemisesta. VR:n täsmällisyys on eurooppalaisittain huippuluokkaa, joskaan ei enää ihan terävimmässä kärjessä jonkun Sveitsin ja minkä lie Belgian kanssa. Mutta sijoittuu edelleen erittäin hyvin.
Kuitenkin, huolimatta hinnoittelusta ja satunnaisesta myöhästelystä, junaa käytetään yhä enemmän. Matkustajamäärät nousevat joka vuosi. Ajoajat ovat lyhyitä, esim. Helsingistä pääsee Lahteen kolmessa vartissa ja Tampereelle alle puolentoista tunnin. Nämä ovat aikoja, joihin ei henkilöautollakaan pysty ja bussilla niihin saa lisätä tunnin. Tavallaan ei ole ihme, että näihin joskus joutuu lisäämään sen 5 minuuttia myöhässä kulkemisesta. Ja junassa on mukava matkustaa, olkoonkin että IC2-junien palvelut (niin, mitkä palvelut?) ovat onnettomia. No, välttäkäämme IC2-junia...
Eli keskustelujen perusteella voisi luulla, että maassamme on kiskoliikenteessä paraikaa tapahtumassa isompikin katastrofi. Nähdäkseni näin ei kuitenkaan missään tapauksessa ole, vaan juna on mukava ja luotettava kulkuväline edelleen. (Luotettava siinä mielessä, että aina olen perille päässyt, joskus myöhässä, usein aikataulussa).
Tämä kaikki ei sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö kilpailua voida avata; ja sehän tullaan avaamaan. 10 vuoden päästä saattaa joku MetropolLink Oy ajaa joka toinen tunti Hesasta Tampereelle ja Lahteen veturi-vaunut-ohjausvaunu -yhdistelmällä liisatuilla vetureilla ja Talgon vuokraamilla vaunuilla kiinteään 20e hintaan per sivu ilman ennakkovarauspakkoa. Ravintolavaunu on viihtyisä ja junan palvelut pelaavat.
Britannia on huono esimerkki kilpailun vapauttamisesta ensinnäkin siksi, että siellä ei vapautettu kilpailua, vaan pilkottiin rautatilaitos paloiksi ja myytiin yhdessä rataverkon kanssa yksityisille. Tulos oli katastrofi. Sekä laatu että turvallisuus romahtivat. Kilpailun salliminen tarkoittaakin yksinkertaisimmillaan sitä, että muutkin yhtiöt kuin VR saavat halutessaan ajaa junia rataverkolla. Ja tämän vuoden alustahan se on ollut mahdollista tavaraliikenteessä, jäämme vain odottamaan niitä lukuisia, innokkaita yrittäjiä, joita ei ole vielä näkynyt ensimmäistäkään...
Mutta tervetuloa kilpailu. Viime kädessä siitä on aina hyötynyt koko ala ja sen asiakkaat. Ja kirjoittaakin saa, ja epäkohtiin pitääkin puuttua. Kaikkea ei tarvitse sietää. Kirjoittelustakin olen ollut huomaavinani, että rajuimmin hyökkäävät ne, jotka eivät juuri junaa käytä. Me ajoittain junaa käyttävät olemme pääsääntöisesti tyytyväisiä tilanteeseen.
Mutta olipa firmana uusi yksityinen tai sitten nykyinen VR, juna on miltei poikkeuksetta mukava matkustusväline, kirjoittivat junaa käyttämättömät autoilijat näillä palstoilla mitä hyvänsä.
B.B.Virtanen- Aktiivinen matkustaja
"Britannia on huono esimerkki kilpailun vapauttamisesta ensinnäkin siksi, että siellä ei vapautettu kilpailua, vaan pilkottiin rautatilaitos paloiksi ja myytiin yhdessä rataverkon kanssa yksityisille. Tulos oli katastrofi. Sekä laatu että turvallisuus romahtivat."
Puhut yli kymmenen vuotta vanhoista ongelmista, jotka on jo ajat sitten korjattu. Voitko ystävällisesti selittää, miksi Britanniassa on tällä hetkellä enemmän junamatkustajia kuin koskaan maan historiassa, vaikka siellä markkinat on vapautettu kilpailulle?
Tiedätkö lainkaan, että nyt Britanniassa 1) rataverkko ja liikenteenohjaus ovat yhteiskunnan hallinnassa ja 2) operointi on vapaata.
Britanniassa ei vuonna 2007 vallitse mikään katastrofitila. Suomessa junaliikenteen täsmällisyys on aivan faktisesti heikentynyt, eikä se ole mikään iltapäivälehtien keksintö. Britanniasta pitää ottaa mallia Suomeenkin.
Ja täsmällisyydessä "eurooppalaisella keskitasolla" oleminen ei ole mikään saavutus maassa, jossa on paljon rataa ja vähän junia. Sen, että täsmällisyys on Suomessa vain samaa luokkaa kuin Keski-Euroopan ahtaudessa, pitäisi kertoa, että kaikki ei ole kunnossa. - Aktiivinen matkustaja
Linkissä olevasta taulukosta voi jokainen kilpailusta vanhoja tietoja levittävä käydä toteamassa, että junien matkustajamäärät ovat räjähtäneet kasvuun kilpailun avaamisen (1994) jälkeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:GBR_rail_passenegers_by_year.gif - vikwsbvw
Aktiivinen matkustaja kirjoitti:
Linkissä olevasta taulukosta voi jokainen kilpailusta vanhoja tietoja levittävä käydä toteamassa, että junien matkustajamäärät ovat räjähtäneet kasvuun kilpailun avaamisen (1994) jälkeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:GBR_rail_passenegers_by_year.gifKun kerran olet noin viisas ja perillä asioista, niin kerropas omat mallisi yksityistämiselle. Mistä kalusto ja kuka ne korjaa/pitää kunnossa? Luuletko että VR huoltaisi kilpailijansa kaluston? Kiskokaluston huolto on paljon tarkempaa kuin kumipyöräkaluston, ja junaturvallisuus on aina ykkössijalla. VR kouluttaa omat asentajansa, eikä alaa voi(onneksi)opiskella missään oppilaitoksessa. Kiskokaluston kunnossapidosta ei ole mitään yleiseurooppalaista normia, joten EU:n alueelta tulevat asentajat eivät voi suoraan työskennellä ammatissaan Suomessa vaan heidät pitäisi perusteellisesti kouluttaa suomalaiselle kunnossapitotasolle. Ja turha mainita mitään myöhästymisistä, koska ne eivät aiheutuneet huollon puutteesta vaan armottomasta pakkaskelistä/ruuhkaisesta rataverkosta. Heitäppä ne omat teesisi, niin tuumaillaan...
- B.B.Virtanen
Aktiivinen matkustaja kirjoitti:
"Britannia on huono esimerkki kilpailun vapauttamisesta ensinnäkin siksi, että siellä ei vapautettu kilpailua, vaan pilkottiin rautatilaitos paloiksi ja myytiin yhdessä rataverkon kanssa yksityisille. Tulos oli katastrofi. Sekä laatu että turvallisuus romahtivat."
Puhut yli kymmenen vuotta vanhoista ongelmista, jotka on jo ajat sitten korjattu. Voitko ystävällisesti selittää, miksi Britanniassa on tällä hetkellä enemmän junamatkustajia kuin koskaan maan historiassa, vaikka siellä markkinat on vapautettu kilpailulle?
Tiedätkö lainkaan, että nyt Britanniassa 1) rataverkko ja liikenteenohjaus ovat yhteiskunnan hallinnassa ja 2) operointi on vapaata.
Britanniassa ei vuonna 2007 vallitse mikään katastrofitila. Suomessa junaliikenteen täsmällisyys on aivan faktisesti heikentynyt, eikä se ole mikään iltapäivälehtien keksintö. Britanniasta pitää ottaa mallia Suomeenkin.
Ja täsmällisyydessä "eurooppalaisella keskitasolla" oleminen ei ole mikään saavutus maassa, jossa on paljon rataa ja vähän junia. Sen, että täsmällisyys on Suomessa vain samaa luokkaa kuin Keski-Euroopan ahtaudessa, pitäisi kertoa, että kaikki ei ole kunnossa.Kannattaisi lukea viestini.
Kirjoituksessani mm. toivotin kilpailun tervetulleeksi enkä mitenkään väheksynyt sitä. Jos Britanniassa on yksityistämiskatastrofin jälkien korjaamisen jälkeen saatu matkustajamäärät nousuun, on se tietenkin mukava uutinen.
VR:n junien täsmällisyys on 11.10. päivätyn VR:n tiedotteen mukaan 90 % käytettäessä kriteerinä yli 5 min myöhästymistä. Lähiliikenteessä, jossa kriteeri on tiukempi ollen vain 3 min, täsmällisyys on 97,8%. Ja nämä luvut ovat siellä Euroopan kärjessä, ainakin VR:n mukaan. Ei hassumpaa. (linkki http://www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_129.html)
On totta, että jos ennen muinoin junista tuli määräasemalle 19 junaa kahdestakymmenestä 5 min tarkkuudella aikataulussaan, ja nyt tulee vain 18 junaa kahdestakymmenestä, niin heikennystä on. Mutta kuinka merkittävää tämä on, on jo toinen juttu. Omasta mielestäni ollaan vielä täysin hyväksyttävällä tasolla.
Mutta mahtaako asiassa olla perää, kun väitetään, että osa myöhästelyistä johtuu ratojen ahtaudesta? Luultavasti on, koska Suomessa lienee ennätyksellisen vähän kaksiraiteisia ratoja. Nyt jos tuotaisiin kilpailijoita ajamaan samoille pääradoille vaikkapa pari junaa tunnissa, mahtaisiko tilanne helpottua vai pahentua? Jotenkin veikkaisin jälkimmäistä. Sitten nähtäisiin sekin ihme, kun yksityisenkin yhtiön junat kulkisivat myöhässä. Silti: tervetuloa kilpailu.
Kilpailun salliminen avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia mm. syöttö- ja lähiliikenteessä. Ehkä näemme piankin ajan, jolloin Kouvolaan tulee sekä idästä että pohjoisesta riittävän tiheässä tahdissa (kerran tunnissa?) kaikilla pienillä asemilla pysähtyvä mutta silti nopeakulkuinen syöttöliikennejuna. Tai Porista ajetaan Tampereelle vastaava juna, joka saa vielä Raumaltakin kiskobussin kyydissä tulleita matkustajia. Ja keskusasemalla nopea junanvaihto ja yhdysliikennelipulla Pendolinolla ennalta varatulla paikalla (jonka hoitaa syöttöliikenneyhtiö reaaliajassa linjateitse matkan varrelta) Helsinkiin.
Ruotsissa on jo pitkä perinne sillä, että läänit ajavat lähiliikennettä omalla alueellaan. Tässä voisi olla esimerkkiä meillekin. Hyödynnetään rataverkkoa sielläkin, missä VR on katsonut liikenteen olevan kannattamatonta.
Antaa kaikkien kukkien kukkia.
B.B.Virtanen - vaihtotyönjohtaja vr-cargo
vikwsbvw kirjoitti:
Kun kerran olet noin viisas ja perillä asioista, niin kerropas omat mallisi yksityistämiselle. Mistä kalusto ja kuka ne korjaa/pitää kunnossa? Luuletko että VR huoltaisi kilpailijansa kaluston? Kiskokaluston huolto on paljon tarkempaa kuin kumipyöräkaluston, ja junaturvallisuus on aina ykkössijalla. VR kouluttaa omat asentajansa, eikä alaa voi(onneksi)opiskella missään oppilaitoksessa. Kiskokaluston kunnossapidosta ei ole mitään yleiseurooppalaista normia, joten EU:n alueelta tulevat asentajat eivät voi suoraan työskennellä ammatissaan Suomessa vaan heidät pitäisi perusteellisesti kouluttaa suomalaiselle kunnossapitotasolle. Ja turha mainita mitään myöhästymisistä, koska ne eivät aiheutuneet huollon puutteesta vaan armottomasta pakkaskelistä/ruuhkaisesta rataverkosta. Heitäppä ne omat teesisi, niin tuumaillaan...
olet ymmärtänyt asian.
ja tulevaisuudessa ruuhkat senkun lisääntyy..rahaa tarvitaan rataverkon lisärakentamiseen heti jos haluamme toimia edes kohtuullisesti!virolaiset olisivat jo nyt halukkaita tulemaan suomeen mutta ONNEKSI se ei ainakaan vielä ole mahdollista!
suomi on niin pieni maa ja jos täällä olisi vaikka viisi eri toimijaa kiskoilla uskaltaisin väittää että suuria ongelmia tulisi!lisää vaan oikoratoja niin ruuhka helpottuu aivan varmasti.olen aikoinaan ollut junassa maapallon toisella puolen,junan piti tulla aamulla kello 8,mutta tulikin vasta iltapäivällä ja kukaan ei valittanut,pääasia että tuli! - Ũ¨sae
Käypä sinäkin katsomassa kuinka väärässä olet täsmällisyystietoinesi, joissa näytät sokeasti luottavan VR:n propagandaan.
http://jpl.yi.org/juku/tilasto.php
VR:n harmiksi nyt on 2000-luku ja kansalaiset pystyvät tietokoneillaan nappaamaan firman kotisivuilta tietoa muodostaakseen siitä tilaston, joka kertookin sitten aivan muuta kuin että "junista kai jotain 99,99% ajetaan ja niistä yli 90% tulee perille määräasemalleen alle 5 minuuttia myöhässä kulkemisesta".
Kannattaako hokea paskapuhetta "VR:n täsmällisyys on eurooppalaisittain huippuluokkaa", kun se ei pidä paikkansa? - ultrixi
vikwsbvw kirjoitti:
Kun kerran olet noin viisas ja perillä asioista, niin kerropas omat mallisi yksityistämiselle. Mistä kalusto ja kuka ne korjaa/pitää kunnossa? Luuletko että VR huoltaisi kilpailijansa kaluston? Kiskokaluston huolto on paljon tarkempaa kuin kumipyöräkaluston, ja junaturvallisuus on aina ykkössijalla. VR kouluttaa omat asentajansa, eikä alaa voi(onneksi)opiskella missään oppilaitoksessa. Kiskokaluston kunnossapidosta ei ole mitään yleiseurooppalaista normia, joten EU:n alueelta tulevat asentajat eivät voi suoraan työskennellä ammatissaan Suomessa vaan heidät pitäisi perusteellisesti kouluttaa suomalaiselle kunnossapitotasolle. Ja turha mainita mitään myöhästymisistä, koska ne eivät aiheutuneet huollon puutteesta vaan armottomasta pakkaskelistä/ruuhkaisesta rataverkosta. Heitäppä ne omat teesisi, niin tuumaillaan...
Kalusto: VR:ltä poistuva vanha sinivaunukalustosta käyttökelpoiset vaunut deponoidaan Mäntyluodon romuttamon sijaan Valtion Rautatiekalustoyhtiölle, joka liisaa kaluston liikennöitsijöille. Samoin tehdään VR:ltä poistuville vetureille, jotka saneerataan moottoria myöten (uusi dieselmotti tilalle).
Huolto: Kukin yhtiö huoltakoon kalustonsa parhaaksi näkemällään tavalla, yksi vaihtoehto on aina VR Osakeyhtiöltä palvelun ostaminen. Turvallisuusnormit asettaa RHK ja Rautatievirasto.
Koulutus: VR Koulutuskeskus on velvollinen kouluttamaan myös muita kuin VR:lle tulevia samaan hintaan kuin talon sisällä.
- Anonyymi00009
Ennen ns. sekatalouden aikana Kuopiosta Turkuun matkattiin mukavasti nukkuen omassa vuoteessa.
Nyt häikäilemättömän kapitalismin rusennusotteessa matkaa suunnitellaan tehtäväksi seisoskellen lähijunassa. Jos ihminen olisi eläin, hänellä olisi edes jonkinlainen lainsuoja.
Ehkäpä Pyhä Kilpailutus — kapitalistisen anarkian Totuuden Lähde — asettaa esim. vuodeksi rinnakkain Kuopion asemalla valittavaksi Helsinkiin ja Turkuun menijöille valittavaksi seisomapaikkaisen lähijunan ja makuupaikkaisen yöjunan, niin saadaan asiaan ratkaisuksi auvoinen kilpailutulos.- Anonyymi00010
Uskoisin että paikanvaraus pysyy, vaikka juniksi tulee myös lähiliikenteeseen sopivia yksiköitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724098
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans573783Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa522334Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?432115Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik361895- 491819
- 971583
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?551573- 431515
- 511391