Rintasyöpä? Tutkimuksiin?

pelottaa.pelottaa.

Löysin toisesta rinnastani pienen patin. Haluaisin tutkituttaa onko siinä jotain, mutta miten se tapahtuu? ja paljonko se maksaa? Siis se, että rinta kuvataan sillä kojeella jne.?

14

1960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammografiaan saat lähetteen

hinnoista en tisdä

• tutkimuksiin vaan

ei kai sillä tutkimuksen hinnalla ole väliä? Verrokkina siis mahdollinen sairauden varhainen toteaminen ja parempi hoitoennuste! Ja mitä sitten vaikka maksaisitkin tutkimukset itse ja pelkosi osoittautuisi turhiksi.. Eiköhän Kela sitä paitsi korvaa jotakin.

• pelottaa.pelottaa.
        tutkimuksiin vaan kirjoitti:

ei kai sillä tutkimuksen hinnalla ole väliä? Verrokkina siis mahdollinen sairauden varhainen toteaminen ja parempi hoitoennuste! Ja mitä sitten vaikka maksaisitkin tutkimukset itse ja pelkosi osoittautuisi turhiksi.. Eiköhän Kela sitä paitsi korvaa jotakin.

Mutta en ole varma onko pelkoni aiheellista.. Olen nimittäin vasta 20v. ja rintani ovat vielä pienet ja kehittymisvaiheessa. Tämä toinen rinta josta löysin patin tuntuu kovalta ja rinta/nänni on muutenkin pienempi kuin toinen. Onko se jokin merkki, että rinnassa on jotain vialla? Nauravatko lääkärit minut pihalle jos pyydän päästä tutkimuksiin?

• pelottaa.pelottaa.

on sairastua jo nuorena rintasyöpään?

• en tiiä

mutta multa on tutkittu rinnasta löydetty kyhmy aikanaan jo 18-vuotiaana. Ensin menin terkkarille, joka laitto terveyskeskuslääkärille ja sieltä sitten lähetteellä keskussairaalaan tutkittavaks. Kukaan ei missään vaiheessa nauranut tai mitään muutakaan, vaan ihan asiallisesti ottivat. Siellä kävin ensin mammografiassa ja sitten katottiin ultraäänellä ja otettiin vielä ohutneulanäytekin.
        Muistaakseni maksoi vain sen keskussairaalakäyntimaksun verran. En sit tiiä mitä se nykyään maksaa.
        Mulla se ei onneks ollu mitään vakavaa, vaan jonkunlainen solumuodostuma. Se näytteiden tulokset kertonut lääkäri sanoi mulle vielä, että hyvä, kun tulit. Eikä siis missään vaiheessa kyseenalaistettu.

Jos sua tuo kyhmy vaivaa, on se varmasti parempi tutkituttaa, kun elää epätiedossa. Ja kyllä, myös nuori voi sairastua rintasyöpään.
        Tsemppiä sulle ja toivottavasti ei ole mitään mistä huolestua!

• mammografiatutkimus

Ei siinä auta maksua ajatella. Ota huomioon, että jos olisikin syöpää, niin alkuvaiheessa voi ehkä selvitä vain rinnan osapoistolla, siis ei kovin paljon näkyisikään. Senkin voisi varmasti myöhemmin korjata.

Ei sinulla silti tarvitse syöpää olla. Esim. kystat ovat hyvin yleisiä. Kuitenkaan mitään patteja ei saa jättää tutkimatta.

Itselleni riitti osapoisto, kun syöpä tuli ilmi yleisessä tutkimuksessa. On kulunut jo 12 v, eikä ole uusinut.

• rinnoissa

Sellaista muhkuraisuutta jota sanotaan masthopatiaksi ( en tiedä kirjoitinko oikein sanan ). Rintojen pateista ei saa selvää mikä on mikin patti, mutta se ei ole syöpää.

• mennä ensin

terveyskeskukseen ja sitä kautta saat lähetteen sairaalatutkimuksiin. Kuvaukset ym. tutkimukset ilmaisia..mut jos on lääkärin aika niin silloin menee poliklinikkamaksu.Kyllä sinä saat asiat selville sitten siltä paikan päältä, kun kysyt.

• IhmeSopa

Parempi se nyt tutkimuksiin on mennä kuin kuolla hoitamattomaan rintasyöpään. Niskasta kiinni ja lääkäriin! Vai potkaisenko pepulle...mene mene mene..lääkäriin!! :)

• nuori nainen

Itsellänikin on ollut jo pitkään patti rinnassa ja nyt myös särkyä ja se on vaivannut mieltäni vaikka kuinka paljon. Olen 24-vuotias. Viime viikolla sain lopultakin varattua ajan YTHS:n terveydenhoitajalle ja aika on ylihuomenna. Pelottaa vaan, että jos se onkin syöpää, niin kuinkahan pitkälle on jo ehtinyt edetä sillä välin, kun olen kuukausia asian kanssa vitkutellut. Toivon parasta.

• pelottaa.pelottaa.

kai se on sitten mennä lääkärille.. Mutta minua kauhistuttaa liikaa ajatus, että minulla on rintasyöpä ja että se on levinnyt jo ties kuinka pitkälle! Onko tuohon mammografiaan yleensä jonoa vai pääseekö sinne heti kun on saanut terveyskeskuksesta lähetteen? Saako tulokset heti vai joutuuko niitä odottelemaan kauan?

• nuori nainen
        pelottaa.pelottaa. kirjoitti:

kai se on sitten mennä lääkärille.. Mutta minua kauhistuttaa liikaa ajatus, että minulla on rintasyöpä ja että se on levinnyt jo ties kuinka pitkälle! Onko tuohon mammografiaan yleensä jonoa vai pääseekö sinne heti kun on saanut terveyskeskuksesta lähetteen? Saako tulokset heti vai joutuuko niitä odottelemaan kauan?

sinulla ei mitään rintasyöpää ole, mutta ainahan on hyvä käydä lääkärille näyttämässä ja tutkituttamassa, jos epäilyttävää löytyy. Itse kävin eilen terveyhoitajalla, joka tunnusteli rintani ja hänen mielestään patti tuntui ihan vaarattomalta, on kuulemma todennäköisesti ihan normaalia rintakudosta tai rasvapatti. Terveydenhoitajan mielestä on hyvin epätodennäköistä, että kyse on mistään vakavasta, koska olen vielä niin nuori. Sain kuitenkin ajan ihan tavalliselta yleislääkärille, mikä omien työkiireitteni vuoksi on vasta 1.5 viikon kuluttua. Sitten tehdään joko mammografia tai ultraäänitutkimus, todennäköisesti mammografia, koska ultraan on kuulemma pitkät jonot ja vaikea päästä. Niistä hinnoista en osaa mitään sanoa, koska YTHS:n kautta tutkimukset mulle ilmaisia. Luulisi, että röntgentutkimuksesta jonkinlaisen vastauksen saisi heti, kunhan lääkäri sen kuvan katsoo, mutta en ole varma.

• pelottaa.pelottaa.
        nuori nainen kirjoitti:

sinulla ei mitään rintasyöpää ole, mutta ainahan on hyvä käydä lääkärille näyttämässä ja tutkituttamassa, jos epäilyttävää löytyy. Itse kävin eilen terveyhoitajalla, joka tunnusteli rintani ja hänen mielestään patti tuntui ihan vaarattomalta, on kuulemma todennäköisesti ihan normaalia rintakudosta tai rasvapatti. Terveydenhoitajan mielestä on hyvin epätodennäköistä, että kyse on mistään vakavasta, koska olen vielä niin nuori. Sain kuitenkin ajan ihan tavalliselta yleislääkärille, mikä omien työkiireitteni vuoksi on vasta 1.5 viikon kuluttua. Sitten tehdään joko mammografia tai ultraäänitutkimus, todennäköisesti mammografia, koska ultraan on kuulemma pitkät jonot ja vaikea päästä. Niistä hinnoista en osaa mitään sanoa, koska YTHS:n kautta tutkimukset mulle ilmaisia. Luulisi, että röntgentutkimuksesta jonkinlaisen vastauksen saisi heti, kunhan lääkäri sen kuvan katsoo, mutta en ole varma.

Mistä sen tietää onko se rasvapatti tai normaalia rintakudosta? Erottaako sen jotenkin? Koko toinen rintani tuntuu kovalta ja siihen vihlaisee aina välillä.. Jos se olisikin vain normaalia kasvukipua?

• nuori nainen
        pelottaa.pelottaa. kirjoitti:

Mistä sen tietää onko se rasvapatti tai normaalia rintakudosta? Erottaako sen jotenkin? Koko toinen rintani tuntuu kovalta ja siihen vihlaisee aina välillä.. Jos se olisikin vain normaalia kasvukipua?

siis minulle terveydenhoitaja sanoi, että patti todennäköisesti on tavallista rintakudosta tai rasvapatti, mutta koska sitä ei voi varmuudella pelkästään tunnustelemalla tietää, niin sain lääkäriajan ja sitten todennäköisesti se mammografia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2587
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1592
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      30
      1222
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26