Täällä näkee usein kirjoituksia siitä, että nopeuserot ja ohitukset ovat aina muka riski liikenteessä. Jos tuo pitäisi paikkansa, niin silloinhan poliisitkin tietoisesti vaarantaisivat liikennettä hitailla partiointinopeuksillaan. Poliisien partiointinopeushan on yleensä 80 km/h satasenkin alueilla, joita kylläkään ei enää nykyään talvisin paljon ole, mutta on kuitenkin ja kesäisin enemmän.
Tuolla nysväämisnopeudellahan he aiheuttavat lukuisia ohitustilanteita ja ovat sujuvan liikenteen jarruna.
Vai eivätkö sittenkään nopeuserot ja ohitustilanteet olekaan niin vaarallisia?
Vaarantavatko poliisitkin?
12
887
Vastaukset
- toope
Voi herran duudeli sentään, voi, voi.
On sullakin murheet! - ...
”Äiti, mä haluun tikkarin”
”Aina ei saa sitä mitä haluaa”
Satasen alueella saa ajaa 80 km/h muttei 101 km/h tai nopeampaa.
Vasta kun ajaa alle 80 km/h satasen alueella, voidaan alkaa edes puhumaan alinopeudesta. - Älyhoi
Lopettiko äiti tissin antamisen, kun tänne pitää tulla itkemään?
- vaarantavat
He vaarantavat liikennettä jo pelkällä läsnäolollaan, liikenteessä on paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tavanneet poliisia livenä ja pelkäävät näitä kuollakseen. Se saa sitten aikaan sellaista ylinysväämistä ja epävarmaa ajoa että oksat pois. Eniten vituttaa kun ne tunkee Kehälle ruuhka-aikana keräämään jonoja, onneksi eivät tee sitä nykyisin kovinkaan usein. Tajuavat kai itsekin liikkua siviiliautoilla ruuhkissa.
Muutenkaan ei ole kovin kiva suorittaa ohitusta, kun edessä on kilometrin mittainen jono poliisiauton perässä ja kaikkien ohi olisi päästävä ajamatta törkeää ylinopeutta, poliisi kun joskus puuttuu törkeisiin ylinopeuksiin ohitustilanteissakin. Lievät ylinopeudethan ne katsoo nykyisin läpi sormien, etenkin jos on kyse ohitustapahtumasta. - ÄIJÄLÄ
vaarantavat kirjoitti:
He vaarantavat liikennettä jo pelkällä läsnäolollaan, liikenteessä on paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tavanneet poliisia livenä ja pelkäävät näitä kuollakseen. Se saa sitten aikaan sellaista ylinysväämistä ja epävarmaa ajoa että oksat pois. Eniten vituttaa kun ne tunkee Kehälle ruuhka-aikana keräämään jonoja, onneksi eivät tee sitä nykyisin kovinkaan usein. Tajuavat kai itsekin liikkua siviiliautoilla ruuhkissa.
Muutenkaan ei ole kovin kiva suorittaa ohitusta, kun edessä on kilometrin mittainen jono poliisiauton perässä ja kaikkien ohi olisi päästävä ajamatta törkeää ylinopeutta, poliisi kun joskus puuttuu törkeisiin ylinopeuksiin ohitustilanteissakin. Lievät ylinopeudethan ne katsoo nykyisin läpi sormien, etenkin jos on kyse ohitustapahtumasta.Voi tautisen taivas sinua älykääpiötä. Mikä tarvis on ohitella ruuhkaisella kehä kolmosella.
Olen minäkin siellä ajellut, eikä minulle ole tullut ei sitten minkäänlaista ohitustarvetta. Jos edellä ajava nyt sattuu hitaammin menemään, niin minä vähennän kans nopeutta ja jätän turvaväliä 50 metriä edellä ajavaan. Se kehätie on niin lyhyt pätkä, ettei siellä tarvi ohitella ja se on hetkessä ajettu päästä päähän ja hyvin kerkiää, ei mitään kiirettä ole.
Onko siellä kehä kolmosella kameratolppia. Lähetäppä terveisiä, että sinnekkin vaan laittavat kameravalvontaa. Ja mitä ne ruuhkat haittaa, ajetaan vaan hiljaa muiden perässä, kyllä se määränpää tulee vastaan hermoilemattakin.
- ÄIJÄLÄ
Sujuva liikenne tarkoittaa sinun mielestäsi siis sitä, että ajonopeuksia ei saa pudottaa koskaan, eikä missään tilanteessa.
Kuitenkin tänäkin talvena on tullut monta kertaa toteen näytetyksi, mitä sopimaton vallitseviin ajo-olosuhteisiin valittu maksiminopeus on saanut aikaan. Minun järkivähäni sanoo, että jos suistuu autonsa kanssa pois tieltä, niin silloin on ollut väärä vauhti, väärä siinäkin tapauksessa, että on ollut huonot renkaat alla. Vauhti pitää sopeuttaa kelin mukaiseksi. Jos jollakin ei ole varaa parempiin renkaisiin, niin silloin tietysti ei voi ajaa muun liikenteen nopeuksilla.
Ja on tuhat ja yksi syytä joutua tai haluta ajaa muuta liikennettä hitaammin, koska jos halutaan pelata varman päälle, ettei satu yllätyksiä.
Minä ymmärrän, että liikenteen vauhdin tahdotaan pysyvän lumipyräkässäkin yhtä nopeana, kuin kauniina kesäpäivänä. Poliisi varoittelee, että ajonopeuksia pitää pudottaa, kun ajokeli on huono, mutta näinhän ei haluta tehdä.
On hyväksyttyä, että sujuvan liikenteen täytyy saada veronsa neljällä sadalla kuolleella ja 8000 loukkaantumisella vuositasolla, joka on niin iso lasku, ettet sinäkään sitä tajua.
Se, joka ei tätä hyväksy, ajaa hitaammin varmistaen näin oman turvallisuuden, vaikka muut silloin voivat tätä tekosyynä käyttäen aiheuttaa onnettomuuksia järjettömillä ohituksillaan.
Tuolla pohjois-suomessa jo liikennöitsijät ovat itkeneet sitä, kun tuli kameratolppia ja ihmiset pudotti ajonopeuksiaan, jolloin ammattiliikenne joutuu ajamaan hitaammin, kun ei voi ohitella autojonoja. Hoh, hoijakkaa, siinä se nähärään, kuinka rekkakuskit ajaa liian kovaa ja aiheuttavat onnettomuuksia, myös linjurikuskit.
Kyllä täytyy sanoa, että kovin on minuuttipeliksi mennyt linja-autoillakin, kun pitää ajaa hirmuista kyytiä. Olin tässä hiljakkoin linja-auton kyyvissä ja kyllä oli meno sellaista, että hirvitti matkustajanakin.
Piti välistä penkistä tukea ottaa, kun kuski kurvaili täpärillä ohituksillaan ja auto heittelehti.- Suomessa
Ettei siellä ollut talvinopeusrajoituksia. Siellä siis oikeasti voi ajaa vuoden ympäri samoilla rajoituksilla. Tiet on siis niin hyvät, että rajoitus on 100 ja putoaa kylien kohdalla 80:een ja siinä 80-rajoituksen kohdalla on se kameratolppa. Välillä kelit on niin hyvät, että se 100 on sopiva vauhti, mutta välillähän tulee (myös muualla Suomessa) erittäin huonot ajokelit (säätiedotuksissä se huonoin mahdollinen punaisella värjätty kartta-alue), jolloin monilla autoilla on vaikeaa ajaa edes 50 mittarissa. Toki raskaammalla ja isommalla kulkuneuvolla voi edelleen ajaa 70-80 aika huonoissakin oloissa, pienemmille/kevyemmille kelien vaihtelut aiheuttavat usein isompia muutoksia sopivaan tilannenopeuteen.
Etelämpänä Suomea rajoitukset asetetaan monesti tieosuuden huonoimman kohdan mukaan, jolloin paremmilla osuuksilla on huonoimmissakin olosuhteissa helppoa ajaa vähintään rajoitusten mukaan suunnilleen kenen tahansa. Jos menee brittein saarille, niin siellä on päinvastoin - mikä alussa yllättää Suomeen tottuneita. Siellä rajoitus on niin korkea, että suorilla osuuksillakin tuntuu aika kovalta vauhdilta. Jos erehtyy ajamaan mutkaan (josta mutkan merkki ja tiessäkin lukee SLOW) ko. nopeudella, niin metsään menee. Taajamissakin on vain hyvin lyhyitä kohtia joissa rajoitus pudotetaan todella alas - esim. koulujen kohdalla. Lisäksi hitaimmissa kohdissa (jotka siis 50-100 m pätkiä) on vielä kamera - aivan syystäkin. Muuten taajama-rajoitukset on käytännössä korkeampia kuin tarvitsee.
Koska lapissa pystyy ihmiset säätämään auton nopeutta olosuhteiden mukaan ja briteissä pystytään moiseen, niin kyllä muuallakin on mahdollista, että nopeus säätyy kelin mukaan. Eli rajoituksien ei ole pakko olla koko tiellä huonoimman kohdan ja huonoimman kelin mukaan, vaan rajoitukset voisi olla kelin mukaan vaihtuvia tai sitten ne voisivat olla parhaiden tieosuuksien mukaiset ja mutkista olisi varoitukset ja risteyksien tms. kohdilla hidastukset. No, näin toki kesällä onkin monessa kohdassa. Talveksi vain ne paremmat osuudet (100:n alueet) putoaa sitten samaksi kuin ne hitaammat. Millähän logiikalla se pudottaminen ei koske kaikkia rajoituksia? Ehkä 80:n rajoituksen osalta luotetaan siihen, että porukka säätää nopeuden kelin mukaan, mutta 100-120:n osalta Lapin eteläpuolella on lainsäätäjän mielestä vaikeaa uskoa, että suurin osa ajaisi olosuhteiden, eikä rajoitusten mukaisesti. - ÄIJÄLÄ
Suomessa kirjoitti:
Ettei siellä ollut talvinopeusrajoituksia. Siellä siis oikeasti voi ajaa vuoden ympäri samoilla rajoituksilla. Tiet on siis niin hyvät, että rajoitus on 100 ja putoaa kylien kohdalla 80:een ja siinä 80-rajoituksen kohdalla on se kameratolppa. Välillä kelit on niin hyvät, että se 100 on sopiva vauhti, mutta välillähän tulee (myös muualla Suomessa) erittäin huonot ajokelit (säätiedotuksissä se huonoin mahdollinen punaisella värjätty kartta-alue), jolloin monilla autoilla on vaikeaa ajaa edes 50 mittarissa. Toki raskaammalla ja isommalla kulkuneuvolla voi edelleen ajaa 70-80 aika huonoissakin oloissa, pienemmille/kevyemmille kelien vaihtelut aiheuttavat usein isompia muutoksia sopivaan tilannenopeuteen.
Etelämpänä Suomea rajoitukset asetetaan monesti tieosuuden huonoimman kohdan mukaan, jolloin paremmilla osuuksilla on huonoimmissakin olosuhteissa helppoa ajaa vähintään rajoitusten mukaan suunnilleen kenen tahansa. Jos menee brittein saarille, niin siellä on päinvastoin - mikä alussa yllättää Suomeen tottuneita. Siellä rajoitus on niin korkea, että suorilla osuuksillakin tuntuu aika kovalta vauhdilta. Jos erehtyy ajamaan mutkaan (josta mutkan merkki ja tiessäkin lukee SLOW) ko. nopeudella, niin metsään menee. Taajamissakin on vain hyvin lyhyitä kohtia joissa rajoitus pudotetaan todella alas - esim. koulujen kohdalla. Lisäksi hitaimmissa kohdissa (jotka siis 50-100 m pätkiä) on vielä kamera - aivan syystäkin. Muuten taajama-rajoitukset on käytännössä korkeampia kuin tarvitsee.
Koska lapissa pystyy ihmiset säätämään auton nopeutta olosuhteiden mukaan ja briteissä pystytään moiseen, niin kyllä muuallakin on mahdollista, että nopeus säätyy kelin mukaan. Eli rajoituksien ei ole pakko olla koko tiellä huonoimman kohdan ja huonoimman kelin mukaan, vaan rajoitukset voisi olla kelin mukaan vaihtuvia tai sitten ne voisivat olla parhaiden tieosuuksien mukaiset ja mutkista olisi varoitukset ja risteyksien tms. kohdilla hidastukset. No, näin toki kesällä onkin monessa kohdassa. Talveksi vain ne paremmat osuudet (100:n alueet) putoaa sitten samaksi kuin ne hitaammat. Millähän logiikalla se pudottaminen ei koske kaikkia rajoituksia? Ehkä 80:n rajoituksen osalta luotetaan siihen, että porukka säätää nopeuden kelin mukaan, mutta 100-120:n osalta Lapin eteläpuolella on lainsäätäjän mielestä vaikeaa uskoa, että suurin osa ajaisi olosuhteiden, eikä rajoitusten mukaisesti.Piti lukia oikein kolmeen kertaan, että sai selkoa vastauksesi sanoman ytimestä.
Olette te aika poikia, kun brittein saarillakin olette ajaneet. Minä en kyllä lähtis semmoiseen paikkaan, jossa on vasemman puoleinen liikenne ja liikennetiheys aivan toista luokaa kuin täällä lintukodossa.
Mutta onhan se kiintoisaa nähdä ja kokia muiden valtakuntien liikenne sujuvuutta.
- Seppuku
eivätkä myöskään liikennesäännöt! VAIKKA EIVÄT OLISI HÄLYTYSAJOSSA!
Tätä näkee joka päivä: Poliisiauto moottoritiellä= 140 km/h lasissa (oli sitten kesä tai talvi) Roikutaan muitten autoilijoiden persuksissa melkein jo nojaamalla. vilkkua näytetään ehkä kerran kun käännytään tai vaihdetaan kaistaa. Puhutaan puhelimessa ilman handsfreetä.
Ambulanssit: Monella paikkakunnalla näkee seuraavaa -ajellaan jotain p*llurallia sillä ambulanssilla kun ei muutakaan tekemistä ole. Ajetaan muitten kontissa kiinni kokoajan ja ohi mennään HETI kun on mahdollisuus, ja jos ei päästä niin sitten mennään väkisin. Myöskin on tullut huomattua että sillä ambulanssilla ajellaan aina huomattavaa ylinopeutta.
Paloautot: Harvemmin näkee paloautojen törttöilevän. Mutta kyllä sitä aina joskus tulee nähtyä. Moottoritielläkin painellaan se 120 km/h lasissa vaikka eivät ole hälytysajossa.
Poliiseidenkin tulisi olla esimerkillisiä liikenteessä. Osa on ja suuri osa ei!
Ja käsittääkseni hälytysajoneuvoja koskevat samat LIIKENNESÄÄNNÖT kuin muitakin autoilijoita, silloin kun eivät ole hälytysajossa! Korjatkaa heti jos olen väärässä!? - kaivataan!
Voisitko laittaa kuvasarjaa poliisiautosta partioimasta 80km/h satasen alueella. Ota yksi kuva takaa, yksi rinnalta, yksi ohituksen jälkeen poliisiauton keulasta. Olisi helpompi hahmottaa tilanne, kuvat ehdottamasti otettava kännykkäkameralla.
Erityisesti kiinnostaa pysyykö poliisiauton vauhti samana, kun alat ohittamaan vai ilmeneekö vauhdin nousua?- Seppuku
näitä. kirjoitti:
http://www.munkuvat.org/kuvat/158.jpeg .
http://www.munkuvat.org/kuvat/157.jpeg .Ajamista.
Vaan liian matalalla lentämistä! :D
Hyvät kuvat muuten. Mikä kamera?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17322269Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant749486Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.297470Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va806315SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1825950Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot344966HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084620Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1014376Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo862049Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k791345