Vaarantavatko poliisitkin?

Täällä näkee usein kirjoituksia siitä, että nopeuserot ja ohitukset ovat aina muka riski liikenteessä. Jos tuo pitäisi paikkansa, niin silloinhan poliisitkin tietoisesti vaarantaisivat liikennettä hitailla partiointinopeuksillaan. Poliisien partiointinopeushan on yleensä 80 km/h satasenkin alueilla, joita kylläkään ei enää nykyään talvisin paljon ole, mutta on kuitenkin ja kesäisin enemmän.

Tuolla nysväämisnopeudellahan he aiheuttavat lukuisia ohitustilanteita ja ovat sujuvan liikenteen jarruna.

Vai eivätkö sittenkään nopeuserot ja ohitustilanteet olekaan niin vaarallisia?

12

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope

      Voi herran duudeli sentään, voi, voi.
      On sullakin murheet!

    • ...

      ”Äiti, mä haluun tikkarin”

      ”Aina ei saa sitä mitä haluaa”


      Satasen alueella saa ajaa 80 km/h muttei 101 km/h tai nopeampaa.

      Vasta kun ajaa alle 80 km/h satasen alueella, voidaan alkaa edes puhumaan alinopeudesta.

    • Älyhoi

      Lopettiko äiti tissin antamisen, kun tänne pitää tulla itkemään?

      • vaarantavat

        He vaarantavat liikennettä jo pelkällä läsnäolollaan, liikenteessä on paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tavanneet poliisia livenä ja pelkäävät näitä kuollakseen. Se saa sitten aikaan sellaista ylinysväämistä ja epävarmaa ajoa että oksat pois. Eniten vituttaa kun ne tunkee Kehälle ruuhka-aikana keräämään jonoja, onneksi eivät tee sitä nykyisin kovinkaan usein. Tajuavat kai itsekin liikkua siviiliautoilla ruuhkissa.

        Muutenkaan ei ole kovin kiva suorittaa ohitusta, kun edessä on kilometrin mittainen jono poliisiauton perässä ja kaikkien ohi olisi päästävä ajamatta törkeää ylinopeutta, poliisi kun joskus puuttuu törkeisiin ylinopeuksiin ohitustilanteissakin. Lievät ylinopeudethan ne katsoo nykyisin läpi sormien, etenkin jos on kyse ohitustapahtumasta.


      • ÄIJÄLÄ
        vaarantavat kirjoitti:

        He vaarantavat liikennettä jo pelkällä läsnäolollaan, liikenteessä on paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tavanneet poliisia livenä ja pelkäävät näitä kuollakseen. Se saa sitten aikaan sellaista ylinysväämistä ja epävarmaa ajoa että oksat pois. Eniten vituttaa kun ne tunkee Kehälle ruuhka-aikana keräämään jonoja, onneksi eivät tee sitä nykyisin kovinkaan usein. Tajuavat kai itsekin liikkua siviiliautoilla ruuhkissa.

        Muutenkaan ei ole kovin kiva suorittaa ohitusta, kun edessä on kilometrin mittainen jono poliisiauton perässä ja kaikkien ohi olisi päästävä ajamatta törkeää ylinopeutta, poliisi kun joskus puuttuu törkeisiin ylinopeuksiin ohitustilanteissakin. Lievät ylinopeudethan ne katsoo nykyisin läpi sormien, etenkin jos on kyse ohitustapahtumasta.

        Voi tautisen taivas sinua älykääpiötä. Mikä tarvis on ohitella ruuhkaisella kehä kolmosella.
        Olen minäkin siellä ajellut, eikä minulle ole tullut ei sitten minkäänlaista ohitustarvetta. Jos edellä ajava nyt sattuu hitaammin menemään, niin minä vähennän kans nopeutta ja jätän turvaväliä 50 metriä edellä ajavaan. Se kehätie on niin lyhyt pätkä, ettei siellä tarvi ohitella ja se on hetkessä ajettu päästä päähän ja hyvin kerkiää, ei mitään kiirettä ole.

        Onko siellä kehä kolmosella kameratolppia. Lähetäppä terveisiä, että sinnekkin vaan laittavat kameravalvontaa. Ja mitä ne ruuhkat haittaa, ajetaan vaan hiljaa muiden perässä, kyllä se määränpää tulee vastaan hermoilemattakin.


    • ÄIJÄLÄ

      Sujuva liikenne tarkoittaa sinun mielestäsi siis sitä, että ajonopeuksia ei saa pudottaa koskaan, eikä missään tilanteessa.
      Kuitenkin tänäkin talvena on tullut monta kertaa toteen näytetyksi, mitä sopimaton vallitseviin ajo-olosuhteisiin valittu maksiminopeus on saanut aikaan. Minun järkivähäni sanoo, että jos suistuu autonsa kanssa pois tieltä, niin silloin on ollut väärä vauhti, väärä siinäkin tapauksessa, että on ollut huonot renkaat alla. Vauhti pitää sopeuttaa kelin mukaiseksi. Jos jollakin ei ole varaa parempiin renkaisiin, niin silloin tietysti ei voi ajaa muun liikenteen nopeuksilla.
      Ja on tuhat ja yksi syytä joutua tai haluta ajaa muuta liikennettä hitaammin, koska jos halutaan pelata varman päälle, ettei satu yllätyksiä.

      Minä ymmärrän, että liikenteen vauhdin tahdotaan pysyvän lumipyräkässäkin yhtä nopeana, kuin kauniina kesäpäivänä. Poliisi varoittelee, että ajonopeuksia pitää pudottaa, kun ajokeli on huono, mutta näinhän ei haluta tehdä.
      On hyväksyttyä, että sujuvan liikenteen täytyy saada veronsa neljällä sadalla kuolleella ja 8000 loukkaantumisella vuositasolla, joka on niin iso lasku, ettet sinäkään sitä tajua.
      Se, joka ei tätä hyväksy, ajaa hitaammin varmistaen näin oman turvallisuuden, vaikka muut silloin voivat tätä tekosyynä käyttäen aiheuttaa onnettomuuksia järjettömillä ohituksillaan.

      Tuolla pohjois-suomessa jo liikennöitsijät ovat itkeneet sitä, kun tuli kameratolppia ja ihmiset pudotti ajonopeuksiaan, jolloin ammattiliikenne joutuu ajamaan hitaammin, kun ei voi ohitella autojonoja. Hoh, hoijakkaa, siinä se nähärään, kuinka rekkakuskit ajaa liian kovaa ja aiheuttavat onnettomuuksia, myös linjurikuskit.
      Kyllä täytyy sanoa, että kovin on minuuttipeliksi mennyt linja-autoillakin, kun pitää ajaa hirmuista kyytiä. Olin tässä hiljakkoin linja-auton kyyvissä ja kyllä oli meno sellaista, että hirvitti matkustajanakin.
      Piti välistä penkistä tukea ottaa, kun kuski kurvaili täpärillä ohituksillaan ja auto heittelehti.

      • Suomessa

        Ettei siellä ollut talvinopeusrajoituksia. Siellä siis oikeasti voi ajaa vuoden ympäri samoilla rajoituksilla. Tiet on siis niin hyvät, että rajoitus on 100 ja putoaa kylien kohdalla 80:een ja siinä 80-rajoituksen kohdalla on se kameratolppa. Välillä kelit on niin hyvät, että se 100 on sopiva vauhti, mutta välillähän tulee (myös muualla Suomessa) erittäin huonot ajokelit (säätiedotuksissä se huonoin mahdollinen punaisella värjätty kartta-alue), jolloin monilla autoilla on vaikeaa ajaa edes 50 mittarissa. Toki raskaammalla ja isommalla kulkuneuvolla voi edelleen ajaa 70-80 aika huonoissakin oloissa, pienemmille/kevyemmille kelien vaihtelut aiheuttavat usein isompia muutoksia sopivaan tilannenopeuteen.

        Etelämpänä Suomea rajoitukset asetetaan monesti tieosuuden huonoimman kohdan mukaan, jolloin paremmilla osuuksilla on huonoimmissakin olosuhteissa helppoa ajaa vähintään rajoitusten mukaan suunnilleen kenen tahansa. Jos menee brittein saarille, niin siellä on päinvastoin - mikä alussa yllättää Suomeen tottuneita. Siellä rajoitus on niin korkea, että suorilla osuuksillakin tuntuu aika kovalta vauhdilta. Jos erehtyy ajamaan mutkaan (josta mutkan merkki ja tiessäkin lukee SLOW) ko. nopeudella, niin metsään menee. Taajamissakin on vain hyvin lyhyitä kohtia joissa rajoitus pudotetaan todella alas - esim. koulujen kohdalla. Lisäksi hitaimmissa kohdissa (jotka siis 50-100 m pätkiä) on vielä kamera - aivan syystäkin. Muuten taajama-rajoitukset on käytännössä korkeampia kuin tarvitsee.

        Koska lapissa pystyy ihmiset säätämään auton nopeutta olosuhteiden mukaan ja briteissä pystytään moiseen, niin kyllä muuallakin on mahdollista, että nopeus säätyy kelin mukaan. Eli rajoituksien ei ole pakko olla koko tiellä huonoimman kohdan ja huonoimman kelin mukaan, vaan rajoitukset voisi olla kelin mukaan vaihtuvia tai sitten ne voisivat olla parhaiden tieosuuksien mukaiset ja mutkista olisi varoitukset ja risteyksien tms. kohdilla hidastukset. No, näin toki kesällä onkin monessa kohdassa. Talveksi vain ne paremmat osuudet (100:n alueet) putoaa sitten samaksi kuin ne hitaammat. Millähän logiikalla se pudottaminen ei koske kaikkia rajoituksia? Ehkä 80:n rajoituksen osalta luotetaan siihen, että porukka säätää nopeuden kelin mukaan, mutta 100-120:n osalta Lapin eteläpuolella on lainsäätäjän mielestä vaikeaa uskoa, että suurin osa ajaisi olosuhteiden, eikä rajoitusten mukaisesti.


      • ÄIJÄLÄ
        Suomessa kirjoitti:

        Ettei siellä ollut talvinopeusrajoituksia. Siellä siis oikeasti voi ajaa vuoden ympäri samoilla rajoituksilla. Tiet on siis niin hyvät, että rajoitus on 100 ja putoaa kylien kohdalla 80:een ja siinä 80-rajoituksen kohdalla on se kameratolppa. Välillä kelit on niin hyvät, että se 100 on sopiva vauhti, mutta välillähän tulee (myös muualla Suomessa) erittäin huonot ajokelit (säätiedotuksissä se huonoin mahdollinen punaisella värjätty kartta-alue), jolloin monilla autoilla on vaikeaa ajaa edes 50 mittarissa. Toki raskaammalla ja isommalla kulkuneuvolla voi edelleen ajaa 70-80 aika huonoissakin oloissa, pienemmille/kevyemmille kelien vaihtelut aiheuttavat usein isompia muutoksia sopivaan tilannenopeuteen.

        Etelämpänä Suomea rajoitukset asetetaan monesti tieosuuden huonoimman kohdan mukaan, jolloin paremmilla osuuksilla on huonoimmissakin olosuhteissa helppoa ajaa vähintään rajoitusten mukaan suunnilleen kenen tahansa. Jos menee brittein saarille, niin siellä on päinvastoin - mikä alussa yllättää Suomeen tottuneita. Siellä rajoitus on niin korkea, että suorilla osuuksillakin tuntuu aika kovalta vauhdilta. Jos erehtyy ajamaan mutkaan (josta mutkan merkki ja tiessäkin lukee SLOW) ko. nopeudella, niin metsään menee. Taajamissakin on vain hyvin lyhyitä kohtia joissa rajoitus pudotetaan todella alas - esim. koulujen kohdalla. Lisäksi hitaimmissa kohdissa (jotka siis 50-100 m pätkiä) on vielä kamera - aivan syystäkin. Muuten taajama-rajoitukset on käytännössä korkeampia kuin tarvitsee.

        Koska lapissa pystyy ihmiset säätämään auton nopeutta olosuhteiden mukaan ja briteissä pystytään moiseen, niin kyllä muuallakin on mahdollista, että nopeus säätyy kelin mukaan. Eli rajoituksien ei ole pakko olla koko tiellä huonoimman kohdan ja huonoimman kelin mukaan, vaan rajoitukset voisi olla kelin mukaan vaihtuvia tai sitten ne voisivat olla parhaiden tieosuuksien mukaiset ja mutkista olisi varoitukset ja risteyksien tms. kohdilla hidastukset. No, näin toki kesällä onkin monessa kohdassa. Talveksi vain ne paremmat osuudet (100:n alueet) putoaa sitten samaksi kuin ne hitaammat. Millähän logiikalla se pudottaminen ei koske kaikkia rajoituksia? Ehkä 80:n rajoituksen osalta luotetaan siihen, että porukka säätää nopeuden kelin mukaan, mutta 100-120:n osalta Lapin eteläpuolella on lainsäätäjän mielestä vaikeaa uskoa, että suurin osa ajaisi olosuhteiden, eikä rajoitusten mukaisesti.

        Piti lukia oikein kolmeen kertaan, että sai selkoa vastauksesi sanoman ytimestä.
        Olette te aika poikia, kun brittein saarillakin olette ajaneet. Minä en kyllä lähtis semmoiseen paikkaan, jossa on vasemman puoleinen liikenne ja liikennetiheys aivan toista luokaa kuin täällä lintukodossa.
        Mutta onhan se kiintoisaa nähdä ja kokia muiden valtakuntien liikenne sujuvuutta.


    • Seppuku

      eivätkä myöskään liikennesäännöt! VAIKKA EIVÄT OLISI HÄLYTYSAJOSSA!

      Tätä näkee joka päivä: Poliisiauto moottoritiellä= 140 km/h lasissa (oli sitten kesä tai talvi) Roikutaan muitten autoilijoiden persuksissa melkein jo nojaamalla. vilkkua näytetään ehkä kerran kun käännytään tai vaihdetaan kaistaa. Puhutaan puhelimessa ilman handsfreetä.

      Ambulanssit: Monella paikkakunnalla näkee seuraavaa -ajellaan jotain p*llurallia sillä ambulanssilla kun ei muutakaan tekemistä ole. Ajetaan muitten kontissa kiinni kokoajan ja ohi mennään HETI kun on mahdollisuus, ja jos ei päästä niin sitten mennään väkisin. Myöskin on tullut huomattua että sillä ambulanssilla ajellaan aina huomattavaa ylinopeutta.

      Paloautot: Harvemmin näkee paloautojen törttöilevän. Mutta kyllä sitä aina joskus tulee nähtyä. Moottoritielläkin painellaan se 120 km/h lasissa vaikka eivät ole hälytysajossa.


      Poliiseidenkin tulisi olla esimerkillisiä liikenteessä. Osa on ja suuri osa ei!

      Ja käsittääkseni hälytysajoneuvoja koskevat samat LIIKENNESÄÄNNÖT kuin muitakin autoilijoita, silloin kun eivät ole hälytysajossa! Korjatkaa heti jos olen väärässä!?

    • kaivataan!

      Voisitko laittaa kuvasarjaa poliisiautosta partioimasta 80km/h satasen alueella. Ota yksi kuva takaa, yksi rinnalta, yksi ohituksen jälkeen poliisiauton keulasta. Olisi helpompi hahmottaa tilanne, kuvat ehdottamasti otettava kännykkäkameralla.

      Erityisesti kiinnostaa pysyykö poliisiauton vauhti samana, kun alat ohittamaan vai ilmeneekö vauhdin nousua?

      • Seppuku

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      87
      3825
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      81
      3340
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      71
      3247
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2800
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      51
      2404
    6. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      50
      2101
    7. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      67
      1943
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      42
      1921
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1739
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1718
    Aihe