Äidilläni on pitkään jatkunut yskä, ja keuhkokuvissa löytyi varjostuma.Lääkäri määräsi antibioottikuurin ja uusinta röntgenin. Pelottaa ettei vaan olisi syöpää,äitini ei tosin polta,mutta isäni poltti sisällä kun asuivat yhdessä,eli on altistunut passiiviselle tupakoinnille.Ihmetyttää vain että lääkäri sanoi olevan keuhkoputken tulehdus,vaikka tulehdusarvot ok ja sitten vielä määräsivät sen uusinta röntgenin.Yskä on hellittänyt lääkekuurilla muttei kokonaan poistunut.
Kaverini isä kuoli keuhkosyöpään ja hänellekkin määrättiin aluksi antibioottikuuri ennen kuin syöpä löytyi.Pelottaa ihan kamalasti!!
Onko tietoa voiko keuhkoputken tulehdus olla tämänlainen ja häviääkö sen varjostumat vai olenko aiheellisesti huolissaan?
varjostuma keuhkoissa,voiko olla keuhkoputkentulehdus?
19
40501
Vastaukset
- selvää
Kehoittaisin kyllä aikoinaan menemään erittäin päteviin tutkimuksiin,keuhkosairauksien erikoislääkärin juttusille.
Viitteitä on COPD sairauteen nimenomaan tupakalle altistumisen vuoksi.En usko syöpään.
Tavallisen Tk:n lääkärit tuskin pystyvät tutkimaan riittävän hyvin.- vähän pelottaa
Työpaikka-lääkäri määräsi röntgeniin ja kaupungin sairaalassa ottivat kuvat,kai nyt ihan joku rontgenkuviin erikoistunut lääkäri on ne katsonut?
- Tuskin syöpää
vähän pelottaa kirjoitti:
Työpaikka-lääkäri määräsi röntgeniin ja kaupungin sairaalassa ottivat kuvat,kai nyt ihan joku rontgenkuviin erikoistunut lääkäri on ne katsonut?
Kyllä varmaan johtuu tulehduksesta kyseiset varjostumat,mutta ainahan pitää olla huolissaan se on totta. Kehoittaisin kyllä hakeutumaan sellaisiin tutkimuksiin missä selviää se ,että voidaanko sulkea keuhkoahtaumasairaus pois.
Kirjoitappas googleen sellainen haku kuin, keuhkoahtaumatauti,sieltä voi lukea aika paljon tietoa keuhkosairauksista ja tutkimus sekä hoito ohjeista. Ei pidä uskoa heti ensikuulemalla lääkärienkään lausuntoja ei ne ole aina niin varmoja ja etenkin jos on iäkkäämmästä potilaasta kysymys. - diagnosoidaan
vähän pelottaa kirjoitti:
spirometrialla. Helppo tutkimus, on itsellenikin tehty, pitää vaan puhallella ohjeen mukaan mittakoneeseen. Tehdään ainakin keskussairaaloissa, luulen että ei terveyskeskuksissa. Siinä näkee hengitysfunktiot ja käyrien muodosta ja muusta päätellään diagnoosi: onko normaali, keuhkoahtaumatauti tai ehkä astma. Astmassa tosin pitää tehdä vielä lisätutkimuksia (PEF-seuranta kotona)
- Mitä sanoit
diagnosoidaan kirjoitti:
spirometrialla. Helppo tutkimus, on itsellenikin tehty, pitää vaan puhallella ohjeen mukaan mittakoneeseen. Tehdään ainakin keskussairaaloissa, luulen että ei terveyskeskuksissa. Siinä näkee hengitysfunktiot ja käyrien muodosta ja muusta päätellään diagnoosi: onko normaali, keuhkoahtaumatauti tai ehkä astma. Astmassa tosin pitää tehdä vielä lisätutkimuksia (PEF-seuranta kotona)
Kyllä noin on asiat ja tulee siihen sitten vielä joitain muitakin tutkimuksia lisäksi.
- keuhkokuviin
aiheuttaa kuitenkin kaikkein yleisimmin tulehdus. Syöpä on vain pienellä murto-osalla varjostumapotilaista. En olisi vielä huolissaan. Sitten vasta, jos varjostuma ei ole hoidolla hävinnyt, kannattaa tutkia tarkemmin.
- keuhkokuume
jättää myös jälkensä keuhkoihin. Minä sairastin sen kaksi kertaa lapsena, vuonna 1953 ja 1959. Loppu oli jo lähellä, kun lääkkeet eivät auttaneet. Selvisin siitä kuitenkin. Minulle sanottiin, että aina kun käyn keuhkokuvissa, täytyy mainita, että olen sairastanut keuhkokuumeen. En sitten oikein tiedä näkyykö varjostumana vai millä tavalla. Tässä yhden kerran lähivuosina en muistanut mainita keuhkokuumeesta kun ei erikseen kysytty. Olihan siitä jo niin pitkä aika. Eipä aikaakaan, kun minulle soitettiin ja pyydettiin tulemaan uusintakuvaukseen. Silloin tuli selväksi, että kuvissa näkyikin keuhkokuumeen jäljet. Siis mitään vikaa ei keuhkoissa sitten ollutkaan.
- Keuhko
keuhkokuume kirjoitti:
jättää myös jälkensä keuhkoihin. Minä sairastin sen kaksi kertaa lapsena, vuonna 1953 ja 1959. Loppu oli jo lähellä, kun lääkkeet eivät auttaneet. Selvisin siitä kuitenkin. Minulle sanottiin, että aina kun käyn keuhkokuvissa, täytyy mainita, että olen sairastanut keuhkokuumeen. En sitten oikein tiedä näkyykö varjostumana vai millä tavalla. Tässä yhden kerran lähivuosina en muistanut mainita keuhkokuumeesta kun ei erikseen kysytty. Olihan siitä jo niin pitkä aika. Eipä aikaakaan, kun minulle soitettiin ja pyydettiin tulemaan uusintakuvaukseen. Silloin tuli selväksi, että kuvissa näkyikin keuhkokuumeen jäljet. Siis mitään vikaa ei keuhkoissa sitten ollutkaan.
Minulla jäi keuhkokuumeen jälkeen v -71 varjostuma toiseen keuhkoon joka on siitä lähtien näkynyt keuhkokuvissa. Taitaa olla aika yleinen ilmiö.
- hunnye
Keuhko kirjoitti:
Minulla jäi keuhkokuumeen jälkeen v -71 varjostuma toiseen keuhkoon joka on siitä lähtien näkynyt keuhkokuvissa. Taitaa olla aika yleinen ilmiö.
sairastin keuhkokuumeen toissakesänä ja keuhkoihin jäi tästä arpi, mikä näkyy varjostumana. Kylmällä ilmalla sitä arpea saattaa vihloa, sanoi lääkäri, kun kysyin häneltä miksi samaan kohtaan keuhkoa aina silloin tällöin koskee (siis kylkeen). Röntgenkuvat oli kunnossa. Onko muilla ollut vastaavaa kipuilua keuhkokuumeen jälkeen?
- booky
hunnye kirjoitti:
sairastin keuhkokuumeen toissakesänä ja keuhkoihin jäi tästä arpi, mikä näkyy varjostumana. Kylmällä ilmalla sitä arpea saattaa vihloa, sanoi lääkäri, kun kysyin häneltä miksi samaan kohtaan keuhkoa aina silloin tällöin koskee (siis kylkeen). Röntgenkuvat oli kunnossa. Onko muilla ollut vastaavaa kipuilua keuhkokuumeen jälkeen?
Keuhkokudoksessa itsessään ei ole kipua aistivia hermopäätteitä. Sen sijaan niitä on erittäin runsaasti keuhkoja verhoavissa keuhkolehdissä. Kivun aistimus välittyy täältä. Siksi esimerkiksi keuhkopussin tulehdukset (pleuriitit) ovat todella kivuliaita sairauksia ja kivun hoitoon tarvitaan usein erittäin tehokkaita kipulääkkeitä, jotta hengittäminen jotakuinkin tavalliseen tapaan olisi mahdollista.
- Osku36
Kun on sairastanut kovakuumeisen flunssan eli räkätaudin niin se yleensä näkyy keuhkoissa varjostumisena. Se paranee ,kun tautikin paranee. Se uusinta röntgen määrätään varmuudenvuoksi jotta voidaan pois sulkea muut keuhkosairaudet. Mikäli olisi syöpä, syövässä on aina pesäke joka näkyy kuvissa,
- myöskin
tuberkulooso aiheuttaa varjostumia ja sehän on nykyjään hyvin hoidettavissa. Mutta luultavasti se on enemmäkseen perityvää, voihan se tarttua pisaravälitykselläkin.
- Ihme ja kumma
Ei kai nyt sentään tubi periydy.Lisäksi keuhkotuberkuloosi tarttuu vain jos ysköksiin erittyy värjäyspositiivisia basilleja. Jos ei ni sitten tartuntavaara on tosi pieni. Sairastettu tbc saattaa jättää keuhkokuvaan pysyvät arvet.
- perinnöllistä
Ihme ja kumma kirjoitti:
Ei kai nyt sentään tubi periydy.Lisäksi keuhkotuberkuloosi tarttuu vain jos ysköksiin erittyy värjäyspositiivisia basilleja. Jos ei ni sitten tartuntavaara on tosi pieni. Sairastettu tbc saattaa jättää keuhkokuvaan pysyvät arvet.
mutta kuitenkin suvussani on sitä ollut aika paljon, olin ala-asteikäinen kun isäni sairastui ja itse sairastin yli 15 vuotta myöhemmin. Sitten isäni veljellä oli ollut samainen eri aikaan ja isän veljen lapsilla ja isäni vanhemmilla toisella ainakin oli ollut tubi. Ehkä se on altistumista eikä periytyvää.
Minun lapseni saivat lääkityksen samaan aikaan kun itsekin. Ja keiden kanssa olin tekemisissä ennenkuin se tubiksi todettiin, niin eivät saaneet minkäänlaista tartuntaa.
Toteamiseenkin meni monta viikkoa ja olin vaikka kuin paljon ihmisten kanssa sinä aikana lähekkäin.
- minullakin
Ei suuri verenkuva (sikäli mikäli sitä tarkoitat) aina kaikkia tulehduksia kerro. Minulla on ollut vuosia keuhkoissa tulehdus. Se ei koskaan käynyt ilmi työterveyslääkärien tekemissä tavallisissa verikokeissa. Tulehdusarvoni olivat aina ihan normaaleja.
- keuhkopaise
minulla myös pitkään jatkunut yskä n. 2kk. Sen yhteydessä loppuvaiheessa kova kipu kyljessä. Kuvauksessa löytyi varjostuma, jota epäiltiin tuumoriksi tai märkäonteloksi. Bronkoskopiassa varmistui kuitenkin märkäonteloksi, eli keuhkopaiseeksi, joka parani antibiootilla.
- vastaukset tuli
Eli saatiin vastaukset ja keuhkokuumehan se oli ollut, tokassa röntgenissä jäljet hävinneet..
- lung
keuhkovarjostuma ei aina välttämättä merkitse keuhkosyöpää. kaverillani oli kuumeeton keuhkokuume, joka oli aiheuttanut varjostuman. kannattaa kuitenkin tarkkailla oireita. jos ne jatkuvat pitkään, uusintatutkimuksiin kannattaa mennä. jos eivät julkisella puolella ymmärrrä, tilaa aika yksityiselle. uskon, että äitisi paranee.
- OLEN AJATELLU
Jouduin 3.03.2008 Ampulanssilla Päijät-Hämeen keskussairaalaan.Oletin taudin kuvaksi sydän peräistä sairautta vaan eipä ollutkaan pumpussa vikaa.Kohta mentiin keuhkokuvaan ja varjostuma löytyi keuhkoista.Muutama päivä kotona ja uuteen kuvaan että selviää mistä on kysymys.PELKO mitä se on MITÄ pelätä?Jokainen pelkää pahinta eli syöpää.ON aika elä on aika kuolla.Olen 55v mies ei meidän pelätä TARTTE jos luotamme JEESUKSEEN Jeesus on ristillä sovittanut meidän syntimme ja sairautemme .Olen tässä muistellut elämäni todellisutta mitä 55v mahtuu tunnen jo elämästäni lähes kaiken sairaudet ja terveet päivät.MUTTA niinhän se on että RISTIN työ on jo tehty meidän ei tartte KUIN tunnustaa tämän tapahtuneen todeksi. LUIN JESAJAA VIIME YÖN pääsin 10L tuntui jotenkin todelta elämästäni jatkan lukemista eteen päin .OLEN tullut siihen tulokseen että SYNNEISÄ ON PÄÄSTÄVÄ yksinkertaisesti jätettävä videot silmänkatseet pahatpuheet panettelut lähimäisen pilkat ym.näitä löytyy jokaisen elämästä näin on.NÄIN puhdistaudun JESAJA 18 jae Niin tulkaa ,käykäämme oikeutta keskenämme sanoo Herra Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat,tulevat ne LUMIVALKEIKSI ;vaikka ne ovat PURPPURANPUNAISET tulevat ne VILLANVALKOISIKSI. 19jae JOS suostutte ja olette kuuliaiset niin te saatte saatte syödä maan hyvyytä. 20Jae mutta jos vastustatte ja niskotelette niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.Tätä voisi jatkaa vaikka kuin pitkälle MUTTA tutkikaa itse RAAMATUSTA sana elää tänäkin päivänä.Olen varustautunut tähän käy miten käy totuuden tunnen kuitenkin millaseksi tulee valmistua tässä LOPUN ajassa.Elämme aikaa jolloin Jeesus tulee noutamaan OMANSA takaisin ylös.Veli viereltä otetaan toinen jätetään sanoo sana ,Varmista että olet nostetavissa Jeesuksen mukaan ylös . Olen kuunnellut TV 7 ja RADIO DEITÄ sieltä on selvinnyt kui miekan terällä kuljemme myös RAAMATTU kertoo tästä lukekaa.Jään odottamaan tiistaita päivän reissu Lahteen nyt ensiksi täytyy kohdata.. Tämä elämässäni ei olisi tullut tietoon ilman sydänoiretta hyvä näin järjestelyjä joudun tekemään jos huonosti käy omaisilleni.MENNYTMUISTO.?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko851957- 431550
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!581226- 761100
- 731100
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon251025- 591011
- 35967
- 37850
- 39814