kysymys kilpparista...

VSTS

Ollaan ajateltu poikaystävän kanssa että ostettaisiin kilpikonna. Meillä olis iso akvaariokin jo valmiina ja innostusta löytyy. Muutama asia kuitenkin mietityttää. Onko kilpikonna aina sellainen rauhallinen? Kun ollaan käyty eläinkaupoissa katsomassa niitä niin ne on aina vaan ollut yhdessä nurkassa ja ihan paikallaan? Ja toinen kysymys oli että viihtyykö kilpikonnat sylissä, onko ne sellaisia et tykkää jos rapsuttaa?
Voi kuulostaa hölmöiltä kysymyksiltä mutta toivon silti vastauksia...

19

3285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kilpikonnat on yleensä mielletty kohtuu rauhallisiksi eläimiksi, mutta tämäkin on lajikohtaista ja konnakohtaista.

      Itselläni on kreikankilpikonna (maakilpikonna), jonka aktiivisuus vaihtelee suuresti kellonajasta riippuen. Suurimman osan ajasta, jonka sen kanssa vietän, se vain löhöää lämpölampun alla tai on kaivautuneena turpeeseen, mutta jäljistä päätellen se on minun koulussa ollessani huomattavasti riehakkaampi. Se on mm. kaatanut itseään huomattavasti painavamman kukkaruukun ja siirtänyt vesi altaansa toiseen åäähän terraariota.

      Käsittääkseni esimerkiksi punakorvakilpikonnat (suokonna) ovat huomattavasti aktiivisempia, kuin maakilpikonnat yleensä.

      Yleensä ottaen kilpikonnat eivät pidä koskettelusta tai sylissä pitämisestä, ne ovat matelijoita eivätkä kiinny omistajaansa kuten kissa toi koira kiintyy. On toki olemassa poikkeuksia, olen kuullut hyvinkin seurallisista konnista, jotka lattialla ollessaan seurailevat ihmisiä, kerjäävät ruokaa ja pyrkivät syliin.

      Ennen kuin teette lopullista päätöstä kilpikonnan hankinnasta, suosittelen tutustumaan näihin sivustoihin:

      www.herppi.net
      www.konnamaa.com
      www.maakilpikonna.com (täältä löytyy linkki vesikilpikonnasivustolle myös, en muista osoitetta)

      Lisäksi neuvoisin teitä hankkimaan konnan mieluummin kasvattajalta, kuin eläinkaupasta. Eläinkaupan konnat voivat olla hyvin stressaantuneita pitkästä matkasta ja ovat tämän vuoksi alttiimpia sairastumaan. Lisäksi kun konnaon hankittu kasvattajalta, voi olla varma sen elinoloista menneisyydessä ja tietää, mistä apua saa jos jotain ongelmia ilmenee. Useat kasvattajat haluavat pitää yhteyttä konnan ostaneeseen henkilöön ja tietää konnan vaiheista.

      Kasvattajia löytää ainakin herppi.netistä

      • VSTS

        Kiitosksia paljon vastauksesta! :) Rupesin myöhemmin miettimäänkin että mistä kilpikonna kannattaisi ostaa. Kun olimme eläinkaupassa niitä katsomassa niin yhdelläkin oli kilpi rikki ja näytti todella surulliselta. Entä jos konnan ostaa yksityiseltä niin saako silloin sen jonkin todistuksen(en muista todistuksen nimeä)?


      • VSTS kirjoitti:

        Kiitosksia paljon vastauksesta! :) Rupesin myöhemmin miettimäänkin että mistä kilpikonna kannattaisi ostaa. Kun olimme eläinkaupassa niitä katsomassa niin yhdelläkin oli kilpi rikki ja näytti todella surulliselta. Entä jos konnan ostaa yksityiseltä niin saako silloin sen jonkin todistuksen(en muista todistuksen nimeä)?

        Yksityisiltläkin saa cites-todistuksen, mikäli konna on alle 10-vuotias. Cites-todistukset tulivat vasta noin kymmenen vuotta sitten, joten tätä vanhemmilla niitä ei ole. Jos kuitenkin sinulle tarjotaan nuorempaa konnaa, jolla ei ole citestä, konna on luultavasti salakuljetettu, eikä sitä kannata ostaa.

        Muistaakseni kaikki maakonnat kuuluvat vähintään cites II -listalle, joten tarvitsevat vähintään kasvattajan syntymätodistuksen tai muun alkuperätodistuksen. Myös ostokuittilla voi käsittääkseni todistaa omistusoikeutensa kyseiseen eläimeen (jos se kuuluu cites II eikä näin vaadi varsinaista cites- todistusta), jos joskus on tarvetta kuljettaa konnaa ulkomaille. Vesi- tai suokonnista minulla ei juuri ole tietoa.

        Käsittääkseni kasvattajat hankkivat cites-listalla olevien lajien poikasille todistukset Suomen ympäristökeskuksesta.


      • VSTS
        Fella kirjoitti:

        Yksityisiltläkin saa cites-todistuksen, mikäli konna on alle 10-vuotias. Cites-todistukset tulivat vasta noin kymmenen vuotta sitten, joten tätä vanhemmilla niitä ei ole. Jos kuitenkin sinulle tarjotaan nuorempaa konnaa, jolla ei ole citestä, konna on luultavasti salakuljetettu, eikä sitä kannata ostaa.

        Muistaakseni kaikki maakonnat kuuluvat vähintään cites II -listalle, joten tarvitsevat vähintään kasvattajan syntymätodistuksen tai muun alkuperätodistuksen. Myös ostokuittilla voi käsittääkseni todistaa omistusoikeutensa kyseiseen eläimeen (jos se kuuluu cites II eikä näin vaadi varsinaista cites- todistusta), jos joskus on tarvetta kuljettaa konnaa ulkomaille. Vesi- tai suokonnista minulla ei juuri ole tietoa.

        Käsittääkseni kasvattajat hankkivat cites-listalla olevien lajien poikasille todistukset Suomen ympäristökeskuksesta.

        Ok,hyvä tuokin tietää!
        Kävin eilen katsomassa niissä netti sivuissa jotka annoit. Ja kysymyksiä tuli enemmän :)
        Siellä puhuttiin paljon kilpikonnien horroksesta. Ihan ensin kysyn, miten se horros vaikuttaa kilpikonnaan? Entä miten se tapahtuu?Miten konna laitetaan horrokseen? Olen kuullut kärjistetysti että kilpikonna laitetaan jääkaappiin ja annetaan olla siellä. (?) Painoa pitää mitata aina välillä, ok. Mutta eikö konna herää siihen? Mikä se paasto on ennen horrosta?


      • ...
        VSTS kirjoitti:

        Ok,hyvä tuokin tietää!
        Kävin eilen katsomassa niissä netti sivuissa jotka annoit. Ja kysymyksiä tuli enemmän :)
        Siellä puhuttiin paljon kilpikonnien horroksesta. Ihan ensin kysyn, miten se horros vaikuttaa kilpikonnaan? Entä miten se tapahtuu?Miten konna laitetaan horrokseen? Olen kuullut kärjistetysti että kilpikonna laitetaan jääkaappiin ja annetaan olla siellä. (?) Painoa pitää mitata aina välillä, ok. Mutta eikö konna herää siihen? Mikä se paasto on ennen horrosta?

        Kilpikonnat varastoivat jatkuvasti hereillä ollessaan vararasvaa maksaan, joka mahdollistaa horroksen, eli horroksessa konna pääsee käyttämään tämän kerätyn rasvan. Jos konna ei koskaan pääse horrokseen, rasva jää maksaan.

        Paasto ennen horrosta tarkoittaa aikaa ennen horrosta (n. 2-4 vk), jolloin konnan suoli tyhjentyy sulamattomasta ruoasta, jota ei konnan elimistössä saa olla horroksen alkaessa. Kilppareiden aineenvaihdunta on hidas ja ruoan kulkeutuminen elimistön läpi voi kestää kolmekin viikkoa, siksi myös paaston tulee olla useampi viikko. Paaston aikana ei siis anneta ruokaa, vain vettä. Juomisen varmistamiseksi voi konnaa kylvettää hieman useammin kuin normaalisti.

        Muuten se toimiikin kuvailemallasi tavalla :) eli konna ilmastoituun rasiaan ym. jossa kostutettua turvetta ja se jääkaappiin. Lämpötilan tulisi pysyä suunnilleen samana koko ajan, olikohan se n. 5 asteessa (korjatkaa joku, jos olen ihan väärässä), jolloin konna automaattisesti vaipuu horrokseen. Konnan painoa seurataan viikon tai kahden välein, eikä se siinä ehdi heräämään kunhan ei moneksi tunniksi jätä lämpimään. Horroksen aikana konnan painon ei tulisi juurikaan laskea.

        Jos horros etenee ongelmitta (esim. paino ei laske, konnan silmät ja suu puhtaat) voi sitä jatkaa 2-4 kk. Horroksen lopussa lämpötilaa voi nostaa ensin muutaman asteen, jonka jälkeen ottaa konnan huoneenlämpöön. Kun konna on jonkun aikaa (useamman tunnin) lämmennyt siinä, sitten kylpyyn, lämpölampun alle ja ruokaa eteen.

        Tässä nyt jotain aiheesta, herppi.netissä on asiasta aika paljon ollut keskustelua, jota haulla varmasti sieltä löytyy.


      • skäribo

        Lukuisia maa- ja vesikonnia kasvattaneena väittäisin, että nimen omaan maakonnat ovat aktiivisempia. Ne myös oppivat tuntemaan omistajansa, ja tykkäävät olla sylissä, siis omistajansa, eivät vieraan. Ne myös oppivat - jos eivät nyt ihan nimeään tunnistamaan - niin erottamaan koska niille puhutaan. Maakonna tarvitsee paljon seuraa ja huomiota, muuten se vetäytyy nurkkaansa ja voi vaikka sairastua.

        Punakorvat ja muut terrapiinit eivät pidä koskettelusta eivätkä tunnista omistajaansa. Syliin niitä ei voi ottaa, sillä niillä on neulanterävät kynnet ja ne purevat helposti. Maakonnat ovat huomattavasti älykkäämpiä kuin vesikonnat, ja yleensä elävätkin pidempään.


      • skäribo
        ... kirjoitti:

        Kilpikonnat varastoivat jatkuvasti hereillä ollessaan vararasvaa maksaan, joka mahdollistaa horroksen, eli horroksessa konna pääsee käyttämään tämän kerätyn rasvan. Jos konna ei koskaan pääse horrokseen, rasva jää maksaan.

        Paasto ennen horrosta tarkoittaa aikaa ennen horrosta (n. 2-4 vk), jolloin konnan suoli tyhjentyy sulamattomasta ruoasta, jota ei konnan elimistössä saa olla horroksen alkaessa. Kilppareiden aineenvaihdunta on hidas ja ruoan kulkeutuminen elimistön läpi voi kestää kolmekin viikkoa, siksi myös paaston tulee olla useampi viikko. Paaston aikana ei siis anneta ruokaa, vain vettä. Juomisen varmistamiseksi voi konnaa kylvettää hieman useammin kuin normaalisti.

        Muuten se toimiikin kuvailemallasi tavalla :) eli konna ilmastoituun rasiaan ym. jossa kostutettua turvetta ja se jääkaappiin. Lämpötilan tulisi pysyä suunnilleen samana koko ajan, olikohan se n. 5 asteessa (korjatkaa joku, jos olen ihan väärässä), jolloin konna automaattisesti vaipuu horrokseen. Konnan painoa seurataan viikon tai kahden välein, eikä se siinä ehdi heräämään kunhan ei moneksi tunniksi jätä lämpimään. Horroksen aikana konnan painon ei tulisi juurikaan laskea.

        Jos horros etenee ongelmitta (esim. paino ei laske, konnan silmät ja suu puhtaat) voi sitä jatkaa 2-4 kk. Horroksen lopussa lämpötilaa voi nostaa ensin muutaman asteen, jonka jälkeen ottaa konnan huoneenlämpöön. Kun konna on jonkun aikaa (useamman tunnin) lämmennyt siinä, sitten kylpyyn, lämpölampun alle ja ruokaa eteen.

        Tässä nyt jotain aiheesta, herppi.netissä on asiasta aika paljon ollut keskustelua, jota haulla varmasti sieltä löytyy.

        Unohditko jo, että aloittaja puhuu vesikonnasta! Antamillasi neuvoilla punakorva kuolee vuorokaudessa. Vesikonnat eivät horrosta vankeudessa.


      • ...
        skäribo kirjoitti:

        Unohditko jo, että aloittaja puhuu vesikonnasta! Antamillasi neuvoilla punakorva kuolee vuorokaudessa. Vesikonnat eivät horrosta vankeudessa.

        Käsittääkseni ihan yleisellä tasolla konnista kyseli ja niin niistä oli muutkin kertoneet.

        Mutta ihan hyvä selvennys. :) Eipä tuota maakonnaa tuohon tekstiin hoksannut laittaa, kun on itselle niin selvä asia ja yleensä nuo horrosasiat (jotka kysyjää tässä askarruttivat) tulevat esiin maakonnista luettaessa...

        Jotkin yksityiset henkilöt muuten horrostuttavat myös suokonnia. Sanon tämän tässä, mutta en ketään niin suosittele tekemään. Keskustelua löytyy herppi.netistä tästä asiasta löytyy haulla jos kiinnostaa.


      • VSTS
        skäribo kirjoitti:

        Unohditko jo, että aloittaja puhuu vesikonnasta! Antamillasi neuvoilla punakorva kuolee vuorokaudessa. Vesikonnat eivät horrosta vankeudessa.

        Olin vähän hölmö kun en itsekkään maininnut konnan lajia. Maakonnaa ajattelimme hankkia. :)


      • skäribo
        VSTS kirjoitti:

        Olin vähän hölmö kun en itsekkään maininnut konnan lajia. Maakonnaa ajattelimme hankkia. :)

        Kun puhuit akvaariosta, niin ajattelin heti vesikonnaa. Maakonnathan eivät osaa uida!

        Mun maakonnat eivät muuten koskaan horrostaneet, pari kertaa yritettiin. Mutta talvella ne syövät vähän ja nukkuvat paljon. Kylvetys on tosiaan tärkeätä, että suoli tyhjentyy kunnolla.


      • mystigue
        skäribo kirjoitti:

        Lukuisia maa- ja vesikonnia kasvattaneena väittäisin, että nimen omaan maakonnat ovat aktiivisempia. Ne myös oppivat tuntemaan omistajansa, ja tykkäävät olla sylissä, siis omistajansa, eivät vieraan. Ne myös oppivat - jos eivät nyt ihan nimeään tunnistamaan - niin erottamaan koska niille puhutaan. Maakonna tarvitsee paljon seuraa ja huomiota, muuten se vetäytyy nurkkaansa ja voi vaikka sairastua.

        Punakorvat ja muut terrapiinit eivät pidä koskettelusta eivätkä tunnista omistajaansa. Syliin niitä ei voi ottaa, sillä niillä on neulanterävät kynnet ja ne purevat helposti. Maakonnat ovat huomattavasti älykkäämpiä kuin vesikonnat, ja yleensä elävätkin pidempään.

        että riippuu ihan punakorvasta:D että pureeko vai tykkääkö ihmisistä tunnistaako äänen:)

        minulla oli aluksi 2tyttö konnaa hoidossa kun ei muuta kotia löytynyt vanhempi konna oli aina kiipeilemässä päälle ja tuli perästä nuuhki että ompas tuttu ihminen jne. (löysin neideille kodin):) toinen oli kyllä arempi.

        ja nykyään tämän "sain innostuksen punakorviin" pohjalta minulla on ihan omanani 2poika konnaa. "totta" toinen puree mutta on kyllä seurallinenkin ja seurailee ja tulee syliin.

        ja toinen taas "antaa räpylää";D kiipeilee syliin antaa päästä rapsuttaa. nuuhkii ja tunnistaa kyllä omistajansa. "oikeestaan koko perheen" niin lapset kun aikuiset.

        ja totta kynsiä riittää mutta konnaa ei ole mahdoton pitää sylissä käsissä kunhan on napakka ote eikä pelkää "kynsityksi tulemista";)


      • munkin
        mystigue kirjoitti:

        että riippuu ihan punakorvasta:D että pureeko vai tykkääkö ihmisistä tunnistaako äänen:)

        minulla oli aluksi 2tyttö konnaa hoidossa kun ei muuta kotia löytynyt vanhempi konna oli aina kiipeilemässä päälle ja tuli perästä nuuhki että ompas tuttu ihminen jne. (löysin neideille kodin):) toinen oli kyllä arempi.

        ja nykyään tämän "sain innostuksen punakorviin" pohjalta minulla on ihan omanani 2poika konnaa. "totta" toinen puree mutta on kyllä seurallinenkin ja seurailee ja tulee syliin.

        ja toinen taas "antaa räpylää";D kiipeilee syliin antaa päästä rapsuttaa. nuuhkii ja tunnistaa kyllä omistajansa. "oikeestaan koko perheen" niin lapset kun aikuiset.

        ja totta kynsiä riittää mutta konnaa ei ole mahdoton pitää sylissä käsissä kunhan on napakka ote eikä pelkää "kynsityksi tulemista";)

        sanoa, että meillä on sekä maa, että vesikonnia. Punakorvat ovat kyllä meillä akttivisempia. Maakonnat ainakin meillä viihtyvät paremmin omassa rauhassa. Punakorvat oiken pyrkivät pois altaastaan ja haluavat kölliä sylissä, maakonnamme taas eivät tykkää että niihin kosketaan.

        Punakorvat myös tunnistavat minut ja syövät kädestäni, kun taas miehen antama ruoka ei kelpaa;) No, sitten taas maakonnillemme on ihan sama kuka ruokaa antaa, kaikilta kelpaa:) Ihan hyvä sekin.


      • lellu64

        Meillä on 14v nelivarvas konna ja se on aika seurallinen.Kiipee jalan päälle kerjäämään herkkupaloja.Kun sitä huutelee nimeltä,niin heti pää kääntyy äänen suuntaan ja se tulee luokse.Sitä saa pitää jonkun aikaa sylissäkin.Katselee ja haistelee.


      • Wimbaloo
        skäribo kirjoitti:

        Unohditko jo, että aloittaja puhuu vesikonnasta! Antamillasi neuvoilla punakorva kuolee vuorokaudessa. Vesikonnat eivät horrosta vankeudessa.

        Itseasiassa vesikonnatkin voivat horrostaa vankeudessa


    • VSTS

      Nyt on kyllä pakko kiittää teitä kaikkia ketkä ootte neuvoneet mua/meitä! :) KIITOS!! Jatkan kyllä kyselyä vielä jos tulee jotain mieleen.

    • kondrad

      Mulla 5 v kreikanmaakilpikonna uros.se on tosi energinen,aina tasan klo 12 se alkaa kolkuttelemaan terraarionsa seiniä hullun lailla ellei sitä ole siihen mennessä nostanut lattialle.Ja aina se seuraa jalkoja kuin mikäkin peto ja tarraa tosi lujaa varpaisiin tai kantapäähän kiinni.Konna on ollut minulla nyt n.5 kk ja edellisillä omistajilla se ei ollu kuulemma käyttäytynyt niin riehakkaasti.En edes viitsisi pitää sitä yhtä aikaa lattialla vapaan akun on vieraita tai itse käppäilen asunnollani koska konna tunkee heti jalkoihin kiinni ja seuraa minne tahansa menetkin.En kuitenkaan haluaisi vangita sitä terraarioon koko päiväksi.Onko tällainen käyttäytyminen,"yli energisyys" normaalia?Miten saan konnani rauhoittumaan?

      • On täysin normaalia. Nyt on kevät ja konnasi on ilmeisesti huomannut sen. Et saa sitä rauhoittumaan, eikä siihen ole tarvettakaan, kun kyseessä on täysin luonnollinen käytös.

        Minkä kokoinen asunto sinulla on? Päästä konna lattialle huoneessa, jossa et itse ole ja pidä ovi suljettuna, jos aktiivisuus häiritsee.


    • h

      meillä on kilppari joka on tosi aktiivinen. kyllä kilpparit tykkää jos niitä rapsuttaa! ne vaa pitäisi laittaa talvilevolle jonnekkin 0 asteeseen ja antaa nukkua rauhassa.

    • 69

      Ei vaan 5 asteeseen....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe