Mistä saa ostaa rimaa?

Knuutti

Eli valmistan tuommoista Wee Lassie mallista 1hengen kanoottia. Muotti tehtynä ja pitäisi saada käsiin rimaa jostain, netinkautta melkoisen hankala löytää.

Vaihtoehto 2 on se että teen rimani itse, mutta jos jollain on tietoa rimapuodeista ja hinnoista niin olen kiitollinen.

Malli on kirjasta "wooden boats you can build" modifioitu 3.5 metriseksi.
Ja ensimmäinen omallakohdalla.
Rimat puskusaumalla -kaiken uhallakin=)

18

5694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy

      En ole törmännyt yhteenkään yritykseen jolla olisi varastossa valmiina rimoja.

      Paras vaihtoehto on että teetät rimat jollakin puusepällä. Soita lähialueen sahoile, höyläämöihin, puusepille ja puukauppiaille. Kyllä sieltä löytyy joku joka ottaa asian hoitaakseen. Teetettynä rima ei ole sen kalliimpi vaikka siihen olisikin tehty jonkinlainen pontti. Mitä puuta ajattelit käyttää rungon tekemiseen?

      Jos teet puskusauman, tulee rakoset täyttää epoksilla. Ainoa haitta siitä on että kanootista tulee hieman painavampi.

      Lycka till!

      • Knuutti

        Ajattelin tehdä/hommata rimat runkoon kuusesta, on edullinen, ja käsittääkseni piirunverran keveämpi kuin mänty.

        Sitten pitääpi vielä pohtia laittaisiko siihen sivuihin koivuriman parin tumman riman väliin, jotta saisi nätin raidan kylkeen, niinkuin noissa tuppaa olemaan.

        Pikkuisen tekisi mieli askarrella itse rimat 25mm paksusta laudasta pyörösahalla sahaten, olispahan omavaraisesti tehty..


      • omatoimisesti
        Knuutti kirjoitti:

        Ajattelin tehdä/hommata rimat runkoon kuusesta, on edullinen, ja käsittääkseni piirunverran keveämpi kuin mänty.

        Sitten pitääpi vielä pohtia laittaisiko siihen sivuihin koivuriman parin tumman riman väliin, jotta saisi nätin raidan kylkeen, niinkuin noissa tuppaa olemaan.

        Pikkuisen tekisi mieli askarrella itse rimat 25mm paksusta laudasta pyörösahalla sahaten, olispahan omavaraisesti tehty..

        Saahan ne rimat itsekin sahattua jos sopivat työkalut vain löytyvät. Jos sahan pinta on kohtuullisen hyvä, ei rimoja kannata höylätä, koska höyläämisen joutuu tekemään kuitenkin siinä vaiheessa kun kajakin pintaa tasoittelee.

        Ongelmallisinta rimojen tekemisessä on löytää oksatonta puuta. Oksan kohdalta rima katkeaa tai taipuu pahasti, joten puun on oltava oksatonta tai sitten täytyy tehdä jatkoksia.

        Kirjastosta löytyy kirja: stripperikanootin tekeminen joka kannattanee lukasta ennen rakentamisen aloittamista, ei ole paksu vihkonen.


      • omatoimisesti kirjoitti:

        Saahan ne rimat itsekin sahattua jos sopivat työkalut vain löytyvät. Jos sahan pinta on kohtuullisen hyvä, ei rimoja kannata höylätä, koska höyläämisen joutuu tekemään kuitenkin siinä vaiheessa kun kajakin pintaa tasoittelee.

        Ongelmallisinta rimojen tekemisessä on löytää oksatonta puuta. Oksan kohdalta rima katkeaa tai taipuu pahasti, joten puun on oltava oksatonta tai sitten täytyy tehdä jatkoksia.

        Kirjastosta löytyy kirja: stripperikanootin tekeminen joka kannattanee lukasta ennen rakentamisen aloittamista, ei ole paksu vihkonen.

        Oman kokemukseni mukaan oksat ovat kauniita, eivätkä paljon rakentamisessa haittaa. Lisäksi jos tekee esim täysmittaisen merikajakin (esim 580cm) niin rimojen päittäisjatkamista on kuitenkin edessä. Se on helppoa tekemällä oman jiirijigin ja jatkos ei mitenkään paista valmiissa rungossa.

        Itse teetin rimat "Malmin erikoishöyläämössä" tai joku sellainen se oli. Käytin siis mäntyä.


    • On kyllä

      Rimoihin ei laiteta päittäisliitoksia.
      Oletko lukenu niitä piirrustuksia ollenkaan, niissä kyllä selvitetään riman koko siis leveys ja paksuus, luultavasti riman paksuus on 6-8mm eikä mitään 25mm niinkun jossain puhut.

      • Sir BB

        haapio


      • Knuutti

        Eli riman koko se 7mm paksu ja 25mm leveä.

        Mainitsin että jos leikkelen itse niin varmaan olis kätevä se 25mm paksu lauta josta 7mm siivuja... 7x25mm.

        Ja varsinaisia piirrustuksia en tuohon hommaillut, tukena vain rakennustarina kuvineen ja teksti. so far so good. laitetaan lisää kun tapahtuu tähän linkiksi sitten.


      • Knuutti kirjoitti:

        Eli riman koko se 7mm paksu ja 25mm leveä.

        Mainitsin että jos leikkelen itse niin varmaan olis kätevä se 25mm paksu lauta josta 7mm siivuja... 7x25mm.

        Ja varsinaisia piirrustuksia en tuohon hommaillut, tukena vain rakennustarina kuvineen ja teksti. so far so good. laitetaan lisää kun tapahtuu tähän linkiksi sitten.

        Itse asiassa, kun tuolta "Malmin Erikoishöyläämöstä" aikaonaan tilasin, niin he valittivat, että heillä on minimi paksuus, johon höyläämällä, ei siis jyrsimällä, pystyvät. He väittivät, että se oli 8mm, mutta saamani rimat olivat kuitenkin 10mm. No höyläsin paljon valmista runkoa.

        Nyt tilaisin heiltä niin, että paksuus olisi esim (25 *) 14mm 2mm sahausvaraa, ja se riman syrjien puolisylinterin muoto kestää hyvin sahata keskeltä neljännessylinteriksi, jotka istuvat myös tiiviisti toisiinsa. Siis yhdstä höylätystä tulisi kaksi liimattavaa halkaisemalla (25mm * 7mm).

        Suorakulmaisen poikkileikkauksen rimoja en suosittele. Kyllä liimapinnan on oltava tiivis kontakti.

        Nyt minulla on yhä kasvava halu alkaa suunnitella uutta ja etsiä rakennustilat...

        Missään nimessä en osta piirustuksia vaan teen itse mittojeni, kokemukseni ja tarpeideni mukaan.


      • Knuutti
        Yusa kirjoitti:

        Itse asiassa, kun tuolta "Malmin Erikoishöyläämöstä" aikaonaan tilasin, niin he valittivat, että heillä on minimi paksuus, johon höyläämällä, ei siis jyrsimällä, pystyvät. He väittivät, että se oli 8mm, mutta saamani rimat olivat kuitenkin 10mm. No höyläsin paljon valmista runkoa.

        Nyt tilaisin heiltä niin, että paksuus olisi esim (25 *) 14mm 2mm sahausvaraa, ja se riman syrjien puolisylinterin muoto kestää hyvin sahata keskeltä neljännessylinteriksi, jotka istuvat myös tiiviisti toisiinsa. Siis yhdstä höylätystä tulisi kaksi liimattavaa halkaisemalla (25mm * 7mm).

        Suorakulmaisen poikkileikkauksen rimoja en suosittele. Kyllä liimapinnan on oltava tiivis kontakti.

        Nyt minulla on yhä kasvava halu alkaa suunnitella uutta ja etsiä rakennustilat...

        Missään nimessä en osta piirustuksia vaan teen itse mittojeni, kokemukseni ja tarpeideni mukaan.

        Tuli tuossa nyt vielä puheeksi erään pintakäsittelyihmisen kanssa että kuidutettukkin pinta päästää kuulemma hissukseen kosteutta lävitseen, ja olisi syytä tehdä puuosat jo valmiiksi siinä kosteudessa missä ne tulevat olemaan, eli alle 10% kuivaa ei sais olla tavara, eli semmoinen kuivatettu "puusepänkuiva" oliko se nyt sitten 8% ei kelpaa tähän.

        No tämähän pisti vähän palettia uusiksi sen rakennustilan kanssa, joten etsin käsiini AMK puuverstaan open, ja hän oli samaa mieltä, puun eläminen olisi minimaalista jos sen kasaisi siinä tilassa missä se tulisi olemaan, suosituksena tais olla noin 12% kosteus, eli latomainen paikka missä on hyvä ilmanvaihto ja kevät kesä aikana, talvellahan kosteutta on vähemmän luonnollisesti ilmassa.

        Noo, onko tällä asialla niin mitään merkitystä kanootin rimoittamisen suhteen, aattelin että on se saakeli jos 25mm rima rupee temppuamaan - mutta selaisin tuossa netistä kun jotkin -mahdollisesti olivat norjalaisia, tekivät kanoottia autotallissa talvella, ja kun toivat lämmittimen talliin jossainkohtaa, ni rimat rupes rakoileen. että kaippa sillä sitten onkin väliä.

        Että tämmöista tälläkertaa, vaan hyvä pitäs saada ja mielellään ekalla yrityksellä.


      • Anonyymi

        Leveyttä todennäköisesti tarkoittaa"


    • Valle

      Sahaa rimat itse pyörösahalla, 20 mm:n lauta riittää muuten tulee ongelmia rimojen taivutuksen kanssa. Kuusi on paras puulaji, kevyt ja sitkeä. Suosittelen lämpimästi että tutustut Björn Thomassonin nettisivuihin: www.thomassondesign.com. Jos haluat hyvän kanootin, älä tee oman pääsi tai valokuvien mukaan, osta piirustukset Thomassonilta, eivät maksa paljoa ja erittäin hyvä rakentamisohje sisältyy. Olen itse tehnyt hänen suunnittelemansa Kavat-kajakin, rakentaminen oli helppoa, kun noudatti hänen ohjeitaan.

      Iloista askartelua.

      • Valle

        Unohdin mainita että riman paksuudeksi riittää 5 mm.


    • knuutti

      Jep, tuossa kun kanootti hahmottuu niin suurin ongelma on huono puutavara mitä puukaupoista saa. mikään eikä kukaan myy turunseudulla oksatonta kuusta. vähäoksaista lautaa kyllä josta tuurilla tulee tai ei tule rimaa. mielellään en jatkaisi rimoja mutta eipä enään kohta tartte kun on niin hyvin pullat uunissa jo.

      Jos joku tahtoo ottaa neuvosta vaarin ni hakee sahalta suoraan sen oman pintapuulautansa, ne saa sahattua sitä "oksatonta". näin.

      Vaikka en jyrsinyt mitään uria rimoihin ei se minun mielestäni ole maailmanloppu, tietysti se olisi helpottanut.

      -tulee ainakin raakaa käsityötä =)

      • Knuutti_weelassie

        Eli pieni päivitys.

        Rimakanootti on valmistunut. ensimmäiset rimat olivat helppoja laittaa ja homma vaikeutuu keula ja peräkaaren kohdin kun rima on päistään pystyasennossa ja kanootin keskivaiheilla enemmän vaakatasossa. aika vänkääminen on muutamassa rimassa ennenkuin pääsee varsinaisesti pohjaan jäävää aukkoa rimoittamaan.

        Jos joku rupeaa rakentamaan kanoottia niin sama se missä rakentaa kunhan kosteus ei muutu hurjasti, muuten jossain ratkeaa. Vaikka olisi toinen puoli epoksoitu, pari pientä kauneusvirhettä muistuttaa tästä. Muuten kanootti kyllä ui todella kevyesti ja on oikein suuntavakaa meloa(tuli suora=). Samoin kantavuus on siinä 115-125kg loistavalla pelivaralla, koitimme myös kahteen ukkoon ( 200kg) meloa pikkupätkän eikä se uponnut, pikkuisen kyllä jo hörppi välillä. Uskoisin että suoraan kuormattuna uppoaa jollain 230kg kuormalla.

        Pituutensa vuoksi ehkä ihan aavistuksen kankea kääntää tiukoissa paikoissa, Mutta näitä tulee harvoin vastaan ellei nyt ihan puroissa melo. Pääasiallisesti tuota on melottu meren rannikoilla hyvin tuloksin, keltään ei ole kaatunut vahingossa ja veneiden aallot eivät ole mikään ongelma. Kaikki on kyllä pitäneet melomisesta rimakanootilla, ja onhan se kaunis vedessä.

        Jaa juu, keula ja sivut messinkiruuvein ovat kulutusta paremmin kestävää saarnia.

        Suunnitelmissa on varustaa tuo mahdollisesti pienellä purjeella kesän 2010 temmellykseen.

        Suosittelen vielä kerran !


    • me ril le

      Mistä löysit muotinteko ohjeet ym.?

    • rima mies
    • Löytyykö jostain summittaista ohjetta kanootin mallille?

      Ajatus on ensin tehdä joku pienoismalli ja katsoa miten homma menee. Siinä uimisella ei ole niin väliä, jos työtavat ja vaiheet on vastaavia kuin isommassakin. Ison kanootin (tai kajakin) mallin pienentäminen 1:5 taitaa tehdä taivutukset ja muut vaiheet erittäin tarkoiksi. Jos rimatkin pienentää samoin, niin ei taida enää käydä isomman kanootin harjoittelukappaleesta.

      Tuleeko rimakanootista raskas, jos käyttää epoksin sijasta polyesteritäytettä kuten on lasikuituisissa. Vai eikö se tartu kunnolla puuhun & puu helpommin lahoaa pois välistä...

    • Anonyymi

      Balsaa saa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe