HERPES!

Miten voi olla mahdollista?...

Mulla on nyt herpeksen oireita ja lääkärikin epäili sitä. Olen ollut vakituisessa parisuhteessa 4 vuotta ja muita seksikumppaneita mulla ei oo ollut. Kumppanillakaan ei ole ikinä ollut oireita, tosin hänellä ollut aikaisempia suhteita. Tuntuu niin käsittämätömältä, että yhtäkkiä mulla on sukupuolitauti, vaikka en oo ikinä tehnyt mitään väärin....Siis olen huolehtinut ehkäisystä yms, enkä ole harrastanut irtosuhteita. Aika perseestä.

Tuntuu tosi pahalle, että tämä jää koko elämäksi vaivaamaan. Kertokaa nyt herpestä sairastavat, miten taudin kanssa voi elää? Kestääkö oireet aina yhtä kauan kuin ekalla kertaa? Miten voi lievittää? Auttaako antiobiootit herpekseen?
Mulla on meinaan ollut nyt aika monta antibioottikuuria, joten sekin olisi periaatteessa voinut laukaista tämän. Mutta nyt lääkäri määräsi minulle taas antibioottia ja herpeslääkettä.

17

4377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herpekseen

      Vielä yksi kysymys...Onko herpekseen olemassa mitään paikallista voidetta, jota sais apteekista? Vai hoidetaanko sitä vain suun kautta otettavilla lääkkeillä?

      • minullakin on

        Voidetta saa apteekista (esim Zovirax), mutta se ei oikein tehoa kuin huuliherpekseen.


    • minulla myös

      Hei!
      Ole ihan rauhassa, herpes on tavallinen vaiva, tavallisempi kuin yleisesti luullaan. En ole asiantuntija muuta kuin siinä mielessä, että minulla on myös tuo kiusallinen virus veressäni. Tarinani on samalla tavalla epäuskottavan tuntuinen kuin sinunkin.

      Olin naimisissa 15 vuotta miehen kanssa, jolla oli herpes, minut testattiin raskauksien aikana, eikä vasta-aineita verestäni löytynyt. Minulla ei liioin koskaan ollut herpekseen sopivia oireita avioliittoni aikana. Vältimme aina kanssakäymistä mieheni kanssa, jos hänellä oli vähänkin oireita. Useissa paikoissa sanotaan, ettei herpes tartu, ellei se ole aktiivisessa vaiheessa, eli ei ole rakkuloita. Tämä ei pidä paikkaansa! Se voi siis tarttua myös ns. lepovaiheessa. Oireettomia kantajia on paljon.
      Minulle ilmeni oireita 1,5 vuotta eromme jälkeen.. n. 3 vuotta viimeisen yhdynnän jälkeen. Sen jälkeen en ollut ollut suojaamattomassa yhdynnässä kuin yhden ihmisen kanssa (ei herpesvasta-aineita, otetaan jatkuvia verikokeita muun sairauden vuoksi). Jäljelle ei siis jää monta mahdollisuutta; olen saanut tartunnan mieheltäni avioliiton jälkipuolella, tarkemmin sanoen sinä ainoana kertana, jolloin olimme yhdynnässä nuorimmaisen syntymän jälkeen. Miehelläni oli lisäksi huulissa toisinaan "yskänrokko".

      Nykyään tiedetään, että sekä herpes simplex 1 ja herpes simplex 2 voivat kumpikin ilmetä kummassa päässä vaan, tarttua ristiin. Ensimmäisenä tuleekin mieleeni, että onko teillä jommalla kummalla huuliherpes eli tuo ns yskänrokko? Tai sitten olet joskus aiemmin suudellut sellaista, jolla on - tai poikaystäväsi on tehnyt niin.

      Ensioireet eivät siis välttämättä ilmaannu heti, vaikka yleensä näin onkin. Minullahan tuli ensioireita vasta n. kolmen vuoden jälkeen! Olin ihan ihmeissäni, mutta netistä asiaa tutkittuani totesin, että näin voi olla. Myös lääkärini vahvisti sen.

      No, minulta otettiin herpesvasta-aineet sitten pyynnöstäni terveyskeskuksessa (panivat ensin hanttiin) ja tuloksesta näkyi, että vasta-aineita on. Siitä sen sijaan EI näy, milloin tartunta on saatu, näkyy vain, onko tuore vai "vanha". Näin lyhyesti sanoen..

      Herpeksen kanssa voi elää. Ekan oirekerran jälkeen oireet ovat yleensä lievempiä. Minulla oli ekalla kerralla todella iso ja kipeä rakkula alapäässä, kuumetta, väsymystä, päänsärkyä, kipeitä rauhasia kaulalla ja nivusissa. Sen jälkeen, kun herpes on aktivoitunut, se on ollut vain tuo rakkula, ja sekin pienempi.
      Myöhemmin, jos olet vaikka menossa matkalle, voit pyytää lääkäriltäsi reseptin ja saada lääkettä ennaltaehkäisevästi herpeksen aktivoitumiseen. Matka tai joku muu jännittävä asia, positiivinen tai negatiivinen stressi kun usein laukaisee rakkuloita :)

      Miesystäväni ymmärsi minua hyvin, kun selitin hänelle tilanteen. Juttele poikaystäväsi kanssa :) Netistä löytyy paljon tietoa, googleta "herpes simplex" ja lue useampi juttu.

      Pää pystyyn, vaivamme on harmillinen, muttei muuten terveelle ihmiselle vaarallinen!

    • minullakin on

      ..no minä vielä :)
      Tapaus on minulla vielä tuoreessa muistissa, ensioireista ei ole kuin reilu vuosi. Tuo kurja tunne ja jotenkin "likainen" ja vihainen olo on helpottanut ajan myötä. Juttele reippaasti poikaystäväsi kanssa, kysy onko hänellä ollut oireita, ja jos on, teitä on kaksi.. ymmärrätte varmasti toisianne. Teidän herpeksenne voi olla peräisin ajalta ennen tapaamistanne, tai jompikumpi on voinut saada viruksen vaikkapa juomalla samasta lasista huuliherpeksen omaavan kanssa. Älkää lähtekö syyttelyn ja syyllisen etsimisen tielle, sitä tarkoitan.

      • eevane

        on ainakin itselläni se mikä saa herpeksen valloilleen.
        Minulle tulee monta kertaa vuodessa alapään herpes,lekuri sanoo,että pitäis voida elää stressitöntä elämää...
        Syön estona axiloviriä 1:n tabletin vrk:ssa,se pitää oireet kurissa aika hyvin.
        Meissä kaikissa on herpesvirus,se ei vaan kaikilla aktivoidu.On vain opittava elämään sen kanssa,syyttely ei auta ketään,sille ei voi mitään.


      • kaikissa
        eevane kirjoitti:

        on ainakin itselläni se mikä saa herpeksen valloilleen.
        Minulle tulee monta kertaa vuodessa alapään herpes,lekuri sanoo,että pitäis voida elää stressitöntä elämää...
        Syön estona axiloviriä 1:n tabletin vrk:ssa,se pitää oireet kurissa aika hyvin.
        Meissä kaikissa on herpesvirus,se ei vaan kaikilla aktivoidu.On vain opittava elämään sen kanssa,syyttely ei auta ketään,sille ei voi mitään.

        ei ole herpesvirusta. Arviolta noin 65-70 prosentilla suomalaisista se on, muttei todellakaan kaikilla.


      • höpön!
        eevane kirjoitti:

        on ainakin itselläni se mikä saa herpeksen valloilleen.
        Minulle tulee monta kertaa vuodessa alapään herpes,lekuri sanoo,että pitäis voida elää stressitöntä elämää...
        Syön estona axiloviriä 1:n tabletin vrk:ssa,se pitää oireet kurissa aika hyvin.
        Meissä kaikissa on herpesvirus,se ei vaan kaikilla aktivoidu.On vain opittava elämään sen kanssa,syyttely ei auta ketään,sille ei voi mitään.

        Kaikissa ei todellakaan elä mitään saastaista herpestä! Turha yleistää että kaikilla olisi se kun ei pidä paikkansa!


      • minullakin on
        höpön! kirjoitti:

        Kaikissa ei todellakaan elä mitään saastaista herpestä! Turha yleistää että kaikilla olisi se kun ei pidä paikkansa!

        Ei, kaikissa ei tuota virusta ole, eivätkä ne kaikki, joilla se on, suinkaan ole saastaisia. Kuten sanottu, herpes on yleisempi kuin yleisesti luullaan. Eroon siitä ei pääse, ja se on harmi, mutta pieni paha kuitenkin.


    • herpes

      Voiko siis herpes tarttua esim. saunan lauteista, vaiko vaan seksin kautta?

      • minulla!

        Eli minulla on huulessa herpes. Nuorempana ja lapsena se ilmeni vähän väliä, nyt on ollut pari vuotta ettei rakkuloita ole tullut.
        Vinko siis turvallisesti suudella poikaystävääni, harrastaa seksiä jne?
        leviääkö huuliherpes sukupuolielimiin?


      • laboraattori
        minulla! kirjoitti:

        Eli minulla on huulessa herpes. Nuorempana ja lapsena se ilmeni vähän väliä, nyt on ollut pari vuotta ettei rakkuloita ole tullut.
        Vinko siis turvallisesti suudella poikaystävääni, harrastaa seksiä jne?
        leviääkö huuliherpes sukupuolielimiin?

        Kopsaan tähän aiemmin kirjoittamaani:
        "Herpes voi olla vuosia oireettomana. Ja yleensä juuri onkin. Laukeaa sitten stressin, kuukautisten, antibioottikuurin tms vaikutuksesta... tai ihan itsestään.
        Herpeksellä on taipumus infektoida hermosoluja, joissa ne kätkeytyvät pysyvästi hermosolun sisään, jossa elimistön oma puolustusjärjestelmä ei hyökkää viruksia vastaan. Nämä sitten toimivat "äitinä" jotka pystyvät tuottamaan mallin uusille viruksille. Virus saattaa olla pitkään hiljainen eli oireeton, ja koska tahansa se voi alkaa tuottaa aktiivisia viruksia. Herpes on ja pystyy elimistössäsi, koko loppuiän.

        Kuten jo aiemmin mainitsin, herpesvirus 1 ja herpesvirus 2 voivat molemmat infektoida alapään, huulen ja jopa silmän, ihoa muualta kuin suun tai alapään alueelta ja huonossa tapauksessa levitä jopa aivoihin. Kortsu ei aina suojaa tartunnalta, koska virus voi olla paikassa, joka ei suojaa kortsulta! Ja siis täysin näkymättömänä, kun ei ole vielä puhjennut iholle.

        Joten kipin kapin nyt hoitamaan vaivasi. Muista, että ikävä kyllä se voi tarttua myös oireettomana aikana."


      • minullakin on
        laboraattori kirjoitti:

        Kopsaan tähän aiemmin kirjoittamaani:
        "Herpes voi olla vuosia oireettomana. Ja yleensä juuri onkin. Laukeaa sitten stressin, kuukautisten, antibioottikuurin tms vaikutuksesta... tai ihan itsestään.
        Herpeksellä on taipumus infektoida hermosoluja, joissa ne kätkeytyvät pysyvästi hermosolun sisään, jossa elimistön oma puolustusjärjestelmä ei hyökkää viruksia vastaan. Nämä sitten toimivat "äitinä" jotka pystyvät tuottamaan mallin uusille viruksille. Virus saattaa olla pitkään hiljainen eli oireeton, ja koska tahansa se voi alkaa tuottaa aktiivisia viruksia. Herpes on ja pystyy elimistössäsi, koko loppuiän.

        Kuten jo aiemmin mainitsin, herpesvirus 1 ja herpesvirus 2 voivat molemmat infektoida alapään, huulen ja jopa silmän, ihoa muualta kuin suun tai alapään alueelta ja huonossa tapauksessa levitä jopa aivoihin. Kortsu ei aina suojaa tartunnalta, koska virus voi olla paikassa, joka ei suojaa kortsulta! Ja siis täysin näkymättömänä, kun ei ole vielä puhjennut iholle.

        Joten kipin kapin nyt hoitamaan vaivasi. Muista, että ikävä kyllä se voi tarttua myös oireettomana aikana."

        :) Hienoa laboraattori, ehdit ensin... olin jo etsimässä netistä niitä "oikeanlaisia" sanoja tähän... Mutta tuossahan tuo tulikin jo sanottua :)


      • ko?
        minullakin on kirjoitti:

        :) Hienoa laboraattori, ehdit ensin... olin jo etsimässä netistä niitä "oikeanlaisia" sanoja tähän... Mutta tuossahan tuo tulikin jo sanottua :)

        olen käsittänyt ettei herpestä voi hoitaa? kun joku mainitsi että kipin kapin hoitamaan herpes, kun itselläni sitä ei ole ilmestynyt kuin huuleen ja viimeksi monta vuotta sitte!


      • minullakin myös on jne
        ko? kirjoitti:

        olen käsittänyt ettei herpestä voi hoitaa? kun joku mainitsi että kipin kapin hoitamaan herpes, kun itselläni sitä ei ole ilmestynyt kuin huuleen ja viimeksi monta vuotta sitte!

        Virusta ei elimistöstä saa häädettyä, mutta oireita voi helpottaa. Asikloviiria sisältävää voidetta (Zovirax) saa apteekista ilman reseptiä, se tehoaa huulessa oleviin rakkuloihin. Jos rakkuloita on alapäässä ja ne ovat kovin kivuliaita (eka kerta / kovin usein), lääkäriltä saapi reseptin tabletteja varten.

        Ellei mitään oireita ole, ei tarvita hoitoakaan. Pitää vain hyväksyä se, että on herpesviruksen kantaja. Ja koska virus on tarttuva ja voi tarttua myös ei-rakkulaisessa vaiheessa, vastuuntuntoinen viruksen kantaja tietysti kertoo asiasta partnerilleen :) Ei sen kummempaa.


      • Herpes-naikkonen
        minullakin myös on jne kirjoitti:

        Virusta ei elimistöstä saa häädettyä, mutta oireita voi helpottaa. Asikloviiria sisältävää voidetta (Zovirax) saa apteekista ilman reseptiä, se tehoaa huulessa oleviin rakkuloihin. Jos rakkuloita on alapäässä ja ne ovat kovin kivuliaita (eka kerta / kovin usein), lääkäriltä saapi reseptin tabletteja varten.

        Ellei mitään oireita ole, ei tarvita hoitoakaan. Pitää vain hyväksyä se, että on herpesviruksen kantaja. Ja koska virus on tarttuva ja voi tarttua myös ei-rakkulaisessa vaiheessa, vastuuntuntoinen viruksen kantaja tietysti kertoo asiasta partnerilleen :) Ei sen kummempaa.

        On usein uusiva alapääherpes. Ja kyllä siihenkin on se voide ihan auttanut. Ja jopa ensioireiden ilmestyessä kun olen sitä laittanu niin ei oo sitten edes puhjennut. Ja tulee paljon halvemmaksi kun lääkitys...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      528
      5852
    2. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      102
      2006
    3. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1971
    4. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      113
      1801
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      62
      1588
    6. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      28
      1587
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1335
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      60
      1207
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      68
      1045
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      1005
    Aihe