Tämän ei ole tarkoitus olla provo enkä aio haukkua ketään siitä, että ottavat neuvolassa annetun tiedon kovin vakavasti ja sanatarkasti vastaan. Sanonpa vaan oman mielipiteeni näistä kunnallisista..
Ensinnäkin, neuvolat ovat olemassa siksi ettei tavallisella suomalaisella ole varaa yksityiseen raskaudenseurantaan. Ja toiseksi ne ovat olemassa siksi että Kelan olisi helpompi kontrolloida tukien anojia kun kaikki tulevat yhden instanssin lähettäminä hakemaan avustuksia. Neuvolan henkilökunta on toki koulutettua, mutta heillä ei ole valmiuksia paneutua jokaisen odottavan äidin yksilöllisiin asioihin, vaan neuvot, joita siellä annetaan, ovat ohjeellisia ja yleispäteviä, suuntaa-antavia joita jokaisen äidin toivotaan noudattavan ja oletetaan että äidin elämä on jo valmiiksi ihanteellista. Tuossa alempana joku kirjotti että neuvolassa huomautellaan jatkuvasti painon laskusta/noususta, ja se juuri osoittaa ettei neuvolassa huomioda äidin yksilöllisiä ominaisuuksia ja raskauspahoinvoinnin aiheuttamia mahdollisia laihtumisia jne, vaan tuijotetaan vain taulukoihin ja ohjeisiin jotka he ovat saaneet ylemmältä taholta. Tottakai, heidän on pakko se tehdä, heidän on pakko jakaa sitä tietoa odottaville äideille, mitä heidän on käsketty jakaa.
Mutta ihan kaikkea ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti ja vastuu omasta terveydestä, hyvinvoinnista ja raskauden etenemisestä on hyvin pitkälti äidillä itsellään. Terveet elämäntavat muistaen selviää raskaudessa hyvin pitkälle ja silloin varmasti pärjää pelkän neuvolahenkilökunnan varassa. Mutta jos odottavalla äidillä on erityistarpeita tai erityisominaisuuksia, niin kääntykää yksityisten ja erikoislääkärien puoleen. Sama asia pätee normaaliin terveyskeskustoimintaan. Jos sinulla on sydänoireita, niin mieluummin varmasti menet sydänlääkärille kuin terveyskeskuksen yleislääkärille. Jos sinulla on selkäkipuja, niin luotat varmasti enemmän ortopedin mielipiteeseen kuin työterveyslääkäriin. Jos sinulla on vaikea raskaus tai ongelmia itsesi ja kroppasi toimintojen kanssa, niin ehkäpä toivot henkilökohtaista palvelua ja paneutumista juuri SINUN asioihin. Koska siitä yksityisille lääkäreille maksetaan, että he perehtyvät sinun asiaasi kunnolla. Neuvolalääkäreillä ja hoitajilla on sama palkka, tekivät he mitä vaan.
Neuvola on hyvä perustiedon antaja ja muutenkin hyvä olla olemassa jos äiti tuntee voivansa hyvin ja peruspunnitukset, verenpaineen mittaukset jne riittävät raskauden etenemisen tarkkailuksi, mutta jos vähänkin on ylimääräisiä asioita mielessä joihin haluaisi yksilöllistä neuvoa ja tukea, niin neuvola ei ehkä ole paras instanssi niihin vastaamaan.
Tämä on vain minun mielipiteeni, eri mieltä saa olla.
Neuvolaan kyllästynyt
8
754
Vastaukset
- äiti rv 26
mää oon ihan samaa mieltä sun kanssa. itse odotan nyt toista lasta. on siis ennestään jo lapsia. olen saanut edellisen lapsen ruotsissa ja siis käyny sielä myös äitiysneuvolassa, ysityisellä. ruotsissa korvaa nimittäin försäkrinskassan ( paikallinen kela) sen yksityisenki neuvolan. sama kun ei maksa käyttää pientä lasta lääkärissä. sielä niillä neuvolan täteillä oli asioista vähän enemmän tietoa kun on täälä. esim. sielä teki neuvolan täti ultran heti ensitapaamisessa itse että näki mitä silä massussa oikeen oli. ja jos oli joskun jotain huolia niin pysty soittaan vaikka yöllä.ja lääkäri oli aina paikalla päivisin. sama kun olin vähän huolissani että poika ei aina liikkunu niin paljon, niin neuvolan täti pyysi heti käymään saman päivän aikana sielä ja katottiin taas ultralla. hän tuli jopa kaymään sairaalassa kun poika oli syntynyt. olin tosi tyytyväinen siihen äitiysneuvolaan ja kun poika sit piti kirjautua neuvolaan niin oli se sama täti sielä joka oli minuakun hoitanut kun olin raskaana. täälä olen nyt joutunut siis turvautumaan yksityiseen neuvolaan mikä on tietenki maksullinen mutta luotettava. mielestäni kaikilla pitäis olla mahdollisuus valita itse että haluaako käydä "tavis" neuvolassa vai yksityisellä. ilmaiseksi.
- hermo meni!
Mulla vähän sama fiilis tullut... jos kaikki menee tosi hyvin ym, niin neuvola tuntuu olevan hyvä tuki. Mutta mun mielestä terkka menee aina "paniikkiin" jos kysyt jotain outoa, ja sitten kaikkeen on just se tietty vastaus... eli tuntuu, ettei siellä kuunnella yhtään! Mulla on ns. valkotakkiverenpainetta, ei muuten korkeita paineita. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että mun täytyisi aloittaa lääkitys verenpaineeseen, koska käyn nyt usein neuvolassa, ja sitten lääkitys laskisi paineita siellä mitattessa... hän tuumasi, että "kyllä nämäkin ovat sinun paineitasi, ja tämä neuvola kuuluu nyt sinun elämääsi, niin sinulla on siis korkeita paineita"... jep jep. eli terveydenhuoltojärjestelmä aiheuttaa verenpainetta jota sitten lääkitään? Järjestelmä siis itse ruokkii "sairastuneeksi" luokittelemista? Äh... onneksi lääkäri ei ollut samaa mieltä! Mutta just kun olet jostain eri mieltä perustuen aiempaan kokemukseesi itsestäsi, niin terkka ei kuuntele mitään, on ilmeisesti vaan huolissaan siitä, että kaikki asiakkaat ei sovi täsmälleen ihannepotilaan mielikuvaan...
- ja kyllä mulla
hermo meni! kirjoitti:
Mulla vähän sama fiilis tullut... jos kaikki menee tosi hyvin ym, niin neuvola tuntuu olevan hyvä tuki. Mutta mun mielestä terkka menee aina "paniikkiin" jos kysyt jotain outoa, ja sitten kaikkeen on just se tietty vastaus... eli tuntuu, ettei siellä kuunnella yhtään! Mulla on ns. valkotakkiverenpainetta, ei muuten korkeita paineita. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että mun täytyisi aloittaa lääkitys verenpaineeseen, koska käyn nyt usein neuvolassa, ja sitten lääkitys laskisi paineita siellä mitattessa... hän tuumasi, että "kyllä nämäkin ovat sinun paineitasi, ja tämä neuvola kuuluu nyt sinun elämääsi, niin sinulla on siis korkeita paineita"... jep jep. eli terveydenhuoltojärjestelmä aiheuttaa verenpainetta jota sitten lääkitään? Järjestelmä siis itse ruokkii "sairastuneeksi" luokittelemista? Äh... onneksi lääkäri ei ollut samaa mieltä! Mutta just kun olet jostain eri mieltä perustuen aiempaan kokemukseesi itsestäsi, niin terkka ei kuuntele mitään, on ilmeisesti vaan huolissaan siitä, että kaikki asiakkaat ei sovi täsmälleen ihannepotilaan mielikuvaan...
ainakin meni luottamus neuvolan terkkariin ku se joutui katsomaan netistä vastauksia kysymyksiini. Tuli kyllä aika epävarma olo, että noin tietämätön tyttökö se mua hoitaa ku itekin tiedän jotkut asiat paremmin. Ja terkkari ei koskaan usko, että verenpaine on kotona mitattuna paljon matalampi kuin neuvolassa. Olis kyllä paljon mukavampi olla hoidettavana asiansa osaavalla lääkärillä, mutta kun ei ole yksityiseenkään varaa laittaa satoja euroja...
- .........................
lisään vielä ja se ett käy tavallisessa terveysasemalla ... voi voi . jo jos on nuha mutta mun mulla oli ollut maha kovalla jo 2kk ja en tosissaan pystynyt käymään ollenkaan vessassa nin soitin sit terveys ... ja antoivet ajan tulla sinne. sielä oli sit se "meidän" lääkäri 26v. huh luuln et se oli joku harjoittelia ja kun se sit alko mua tutkia niin pelästyin oikeen. hän teki sit minulle sisätutkimuksen ja paineli vähän vatsaa. oli informonu jo aikasemin et oon raskaana rv 18. maha näky jo. hän tutki ja sano sit et ootkohan sää niin pitkällä un hänen mielestä kohtu on niin pieni joku rv 12-13 on varmaan vasta menossa. menin ihan hämilleen kun olin just käyny ultrassa ja kaikki oli ollu ok. niin et en oikeen nyt haluis enään kyllä käydä ihan kaikista vaivoista sielä terveys ... ja sit se että oon ite lääkäräni 4v vanhempi ... nauraa ... luuli et se oli tosissaan joku harjoittelia ja joku ihan teini tyttö. ei siis millään pahalla, mutta se varmaan teki sen sisätutkimuksenki ensimmäistä kertaa ja vielä inulle ... nauraa ...
- se lääkäri
......................... kirjoitti:
lisään vielä ja se ett käy tavallisessa terveysasemalla ... voi voi . jo jos on nuha mutta mun mulla oli ollut maha kovalla jo 2kk ja en tosissaan pystynyt käymään ollenkaan vessassa nin soitin sit terveys ... ja antoivet ajan tulla sinne. sielä oli sit se "meidän" lääkäri 26v. huh luuln et se oli joku harjoittelia ja kun se sit alko mua tutkia niin pelästyin oikeen. hän teki sit minulle sisätutkimuksen ja paineli vähän vatsaa. oli informonu jo aikasemin et oon raskaana rv 18. maha näky jo. hän tutki ja sano sit et ootkohan sää niin pitkällä un hänen mielestä kohtu on niin pieni joku rv 12-13 on varmaan vasta menossa. menin ihan hämilleen kun olin just käyny ultrassa ja kaikki oli ollu ok. niin et en oikeen nyt haluis enään kyllä käydä ihan kaikista vaivoista sielä terveys ... ja sit se että oon ite lääkäräni 4v vanhempi ... nauraa ... luuli et se oli tosissaan joku harjoittelia ja joku ihan teini tyttö. ei siis millään pahalla, mutta se varmaan teki sen sisätutkimuksenki ensimmäistä kertaa ja vielä inulle ... nauraa ...
on edennyt opinnoissaan niin,että on valmistunut ajallaan,eli n.25-27 vuotiaana. Ilmeisesti silti ihan pätevä. Ei se ikä mitään ratkaise.
Ja on ikävää,että ihmiset unohtaa,että jokainen aloittaa työnsä joskus. Kuuluisa kokenut sydänspasialistikin on joskus ollut nuori ja aloitteleva urallaan. - Alkuper..
se lääkäri kirjoitti:
on edennyt opinnoissaan niin,että on valmistunut ajallaan,eli n.25-27 vuotiaana. Ilmeisesti silti ihan pätevä. Ei se ikä mitään ratkaise.
Ja on ikävää,että ihmiset unohtaa,että jokainen aloittaa työnsä joskus. Kuuluisa kokenut sydänspasialistikin on joskus ollut nuori ja aloitteleva urallaan.Kuten sanoinkin aiemmin, perustutkimuksissa aloitteleva lääkäri tai neuvolantäti on varmasti ihan hyvä, mutta mun mielestä aloittavan lääkärinkin pitäisi keskittyä hoitamaan vaan niitä helppoja tapauksia kuten muissakin työpaikoissa tehdään ja vaativiin hommiin siirrytään sitten kokeneemman läsnäollessa. Ei muakaan sihteerinä pistetä arvailemaan toimitusjohtajan hommiin silloin kun johtaja itte on pois. :) Ja tässä tulee se odottavan äidin oma vastuu. Että jos haluaa jotain erikoishoitoa raskauden aikana sen verenpaineenmittauksen ja punnituksen lisäksi niin silloin ei pidä mennä arvauskeskuslääkärille vaan kokeneemmalle yksityiselle.
- siitä,että
Alkuper.. kirjoitti:
Kuten sanoinkin aiemmin, perustutkimuksissa aloitteleva lääkäri tai neuvolantäti on varmasti ihan hyvä, mutta mun mielestä aloittavan lääkärinkin pitäisi keskittyä hoitamaan vaan niitä helppoja tapauksia kuten muissakin työpaikoissa tehdään ja vaativiin hommiin siirrytään sitten kokeneemman läsnäollessa. Ei muakaan sihteerinä pistetä arvailemaan toimitusjohtajan hommiin silloin kun johtaja itte on pois. :) Ja tässä tulee se odottavan äidin oma vastuu. Että jos haluaa jotain erikoishoitoa raskauden aikana sen verenpaineenmittauksen ja punnituksen lisäksi niin silloin ei pidä mennä arvauskeskuslääkärille vaan kokeneemmalle yksityiselle.
sulla ei o toimitusjohtajan koulutusta. Kyllä ne opettelee siellä lääkiksessä sen 5-6 vuoden aikana vähän enemmän kuin verenpaineen mittauksen tai vaa'an lukeman lukemisen.
Jos puhutaan esim.sydätaudeista tai vastaavista,niin toki erikoislääkäri on paikallaan.
Ja erikoistuessaan ne sitten kipittää spesialistien perässä.
- RV .38
en luota kyllä tähän neidän neuvola systeemiin laisinkaan. olen kans ite joutunut vaihtamaan yksityiselle. kun alkuraskauden aikana sain virtsarakontulehduksen ja lääkityksen. tunsin sitten taas että nyt on joku pöpö tullu, nipistelee niin kun käyn pissalla ja vähän o selkäkin kipeenä. soitin neuvolaan kun seuraavaan tapaamiseen oli vielä 2 viikkoa. neuvolan ämmä sano että ootetaan se pari viikkoa että jos se vaika menis ite ohi.( en ole kyllä kuullut et se ihan tuosta nuin vaan menis ite ohi). ootin viikon mutta sit oli ihan pakko mennä lääkäriin, kun selkä oli nii kipeenä etten päässyt ylös sängystä. sielä saatiin heti selvle että se minun virtastulehdus oli noussut munuaisiin asti ja jouduin jäämään sairaalaan kun oli nin korkeella kaikki tulehdusarvot. en siis sen jälkeen ole käyny täs tavallisessa neuvolassa vaan yksityisellä. surettaa ne äidit ja tulevat äidit kenellä ei oo siihen mahdollisuutta. ps. nyt enään 2v la ja oon ihan terve ja vauvani samoin. jouduin sit erikois tutkimuksiin ja ultralla on katteltu vauvaa vähän useimmi just sen tulehduksen takia. ehän se ollut sen neuvola ämmän vika mutta jos olis ottanut asian vähän eritavalla kun soitin niin en varmaan olisin niin sairaaks tullut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865