Moi!
Harkitsen Jazzin ostamista. Mietityttää vaan, että minkä verran tuo auto syö jos ajelee motarilla 130-135 km/h vauhtia? Meinaan että jo 1.6-koneella kulutus nousee litran kun tasainen vauhti nousee 120 -> 135. Ja paljonko mahtaa olla kierroksia, ilmeisesti 120 vauhdissa pysyy alle 4000 rpm?
Kiitos tiedoista etukäteen.
Jazzin kulutus motarilla
18
5257
Vastaukset
Joo, ostin Jazzin kuukausi sitten ja hyvin on pelittänyt. Kulutuksesta/100km voin sanoa, että näin talvisin nollan kelillä se vie 6 - 6,5 l ja kovilla pakkasilla 7 - 7,5 l. Eli ei paha. Kesäkeleillä kuulemma 5,5 litran kulutus on arkipäivää. Tehoja irtoaa parhaiten 2500-3000 r paikkeilla. Kolmosvaihteella ajettaessa kaupungilla se on just tuota. Moottoritiellä n. 120km/h vauhdissa kierrokset ovat 3500 paikkeilla. Ja mitäpä muuta: Tosi ketterä kaupunkiajossa, mm. kääntösäde on kuulemma markkinoiden pienin luokassaan. Napakka ja herkkä peli kaikenkaikkiaan. Jos mahdollista, niin kannattaa laittaa kitkat alle. Meinaa rengasäänet kuulua nastoilla ajettaessa.
Oon 181 senttinen kaveri ja penkin säädöt on riittäny hyvin. Kuskin penkissä on mm. korkeussäätö. Myös takana mahtuu "kellimään". Poppikone on hyvätasoinen ja soi hyvin. Aikomus olis vielä laittaa takakaiuttimet, mutta pari maksaa 85e ja asennus siihen niin on vielä harkinnassa. Ei muuta ku ostamaan. Suosittelen.- Jazzittaa
Kiitos tiedosta. Toi 3500 rpm @ 120 kmh taitaa olla aika tavallinen alemman keskiluokan 1.6-litraisissakin, joten ei paha. Itse haen aidosti pienikulutuksista autoa sekalaisessa ajossa joten 6,5 kuulostaa hyvältä. Automaatilla taloudellinen ajaminenhan vaatii myös treeniä. Pitää seurata että miten se automaatti vaihtaa ja opetella painamaan kaasua sen mukaan. Eli pyrkiä painamaan kaasua aina niin, että automaatti vaihtaa alimmalla mahdollisella kierrosluvulla seuraavaan vaihteen. Toki silloin ei tehdä mitään superkiihdytyksiä, mutta automaatissahan auttaa se että vaihtoviiveitä ei ole joten vähän verkkaisempikin tasakiihdytys riittää pitämään mukana liikenteen rytmissä.
Hifit voi laittaa sitten jälkikäteenkin. Samalla voisi harkita oviin massalevyjä, jotka vähentää melua. Täällä on kaveri vähän säätänyt (ja yrittänyt pudottaa melutasoa).
http://www.hondafitjazz.com/ Jazzittaa kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Toi 3500 rpm @ 120 kmh taitaa olla aika tavallinen alemman keskiluokan 1.6-litraisissakin, joten ei paha. Itse haen aidosti pienikulutuksista autoa sekalaisessa ajossa joten 6,5 kuulostaa hyvältä. Automaatilla taloudellinen ajaminenhan vaatii myös treeniä. Pitää seurata että miten se automaatti vaihtaa ja opetella painamaan kaasua sen mukaan. Eli pyrkiä painamaan kaasua aina niin, että automaatti vaihtaa alimmalla mahdollisella kierrosluvulla seuraavaan vaihteen. Toki silloin ei tehdä mitään superkiihdytyksiä, mutta automaatissahan auttaa se että vaihtoviiveitä ei ole joten vähän verkkaisempikin tasakiihdytys riittää pitämään mukana liikenteen rytmissä.
Hifit voi laittaa sitten jälkikäteenkin. Samalla voisi harkita oviin massalevyjä, jotka vähentää melua. Täällä on kaveri vähän säätänyt (ja yrittänyt pudottaa melutasoa).
http://www.hondafitjazz.com/Tuossa Jazzissahan on automaattina CVT, jossa ei ole vaihteita. CVT:hän vaihtaa välityssuhdetta portaattomasti koko ajan.
Jos olet Jazzia hankkimassa, niin älä edes ajattele hankkivasi manuaalia. On se CVT niin etevä peli.- Jazzittaa
V12 kirjoitti:
Tuossa Jazzissahan on automaattina CVT, jossa ei ole vaihteita. CVT:hän vaihtaa välityssuhdetta portaattomasti koko ajan.
Jos olet Jazzia hankkimassa, niin älä edes ajattele hankkivasi manuaalia. On se CVT niin etevä peli.Moi!
Kiitos tiedosta, CVT:tä en ole vielä ajanut.
Eikö CVT:ssäkin voi huomata jonkinlaisen "vaihtovälin" sen mukaan, millaisia kierroksia auto ylläpitää kiihdyttäessä? Eli rauhallisessa kiihdytyksessä kierrokset pysyy esimerkiksi välillä 1000-2500, rivakammassa 2500-3500 ja täydessä 3500-5500? Tästä voi sitten säätää "kulutusta" sen mukaan miten painaa kaasua? - jatzi
Jazzittaa kirjoitti:
Moi!
Kiitos tiedosta, CVT:tä en ole vielä ajanut.
Eikö CVT:ssäkin voi huomata jonkinlaisen "vaihtovälin" sen mukaan, millaisia kierroksia auto ylläpitää kiihdyttäessä? Eli rauhallisessa kiihdytyksessä kierrokset pysyy esimerkiksi välillä 1000-2500, rivakammassa 2500-3500 ja täydessä 3500-5500? Tästä voi sitten säätää "kulutusta" sen mukaan miten painaa kaasua?CVT:n vaihtoja ei huomaa, kun se on ns portaaton, vaihteet vaan vaihtuu isommalle/pienemmälle ilman nykäisyä. Ihan kuin kuminauhaa venyttäisi. Se pitää automaattisesti aina kierrokset alhaalla/optimaalisella tasolla kulutuksen suhteen. Tietysti rajummassa kiihdytyksessä kierrokset ylhäällä ja heti kun vähän höllää kaasua niin isoin vaihde jo vaihdettuna.
Vaihteistossa on normaali D-asento ja sen lisäksi S-asento joka "sporttisempi" eli lähinnä sopii kaupunkipyörittelyyn jossa pitää korkeampia kierroksia ja liikkumiseen saa ripeyttä lisää.
Oma CVT tilattu, mutta vielä ajellaan pari kk manuaalilla. Yhd kulutus kesällä n.5,5 riippuen missä ajelee. Mökkikeikat 80km/h teillä menee jo reilusti alle 5l. Talvella ajellessa seka-ajossapikkasen päälle 6l keskikulutus. Ei ole ollut valittamista kulutuksen osalta, eikä minkään muunkaan, 70 000km mittarissa ja ainoa "vika" ollut lampun palaminen.Jarrupalat tosin meni vaihtoon 60 000km huollossa. Muuten täysin virheetöntä menoa. Niin se autoilu on helppoa kun on huoleton menopeli. Jazzittaa kirjoitti:
Moi!
Kiitos tiedosta, CVT:tä en ole vielä ajanut.
Eikö CVT:ssäkin voi huomata jonkinlaisen "vaihtovälin" sen mukaan, millaisia kierroksia auto ylläpitää kiihdyttäessä? Eli rauhallisessa kiihdytyksessä kierrokset pysyy esimerkiksi välillä 1000-2500, rivakammassa 2500-3500 ja täydessä 3500-5500? Tästä voi sitten säätää "kulutusta" sen mukaan miten painaa kaasua?Tuota vaihtoväliä ei täysautomaattimoodissa ole olemassa. Jazzin CVT:tä voi ajaa myös "manuaalisesti" tai portaittain vaihtavalla automaatilla. Kiihdytettäessä vaihteisto pitää kierroksia "vakiona" ja vaihtaa vain välitystä nopeammalle. Tämän huomaa erityisesti täyskaasukiihdytyksessä. Kierrokset nousevat, mutta pysyvät vakiona ja vauhti vaan kiihtyy.
Automaattiin on esiohjelmoitu erilaisia vaihtamisvälityksiä 7 kappaletta, joista voi sähköisillä viiksillä valita oman mieleisensä. Jos kuljettaja ei tee mitään, niin automatiikka vaihtelee näitä esivalittuja portaita, jos vaihteisto on "manuaalimoodissa". Suurin välitys ei kuitenkaan ole yhtä suuri, kuin on täysautomaattitilassa. Auto todellakin käy pienemmillä kierroksilla täysautomaattimoodissa.
Vaihteisto on aina käynistettäessä täysautomaattimoodissa.
Vaimolla on jo toinen tuollainen CVT Jazz, ja olen edelleen sitä mieltä, että parempaa kaupunkiautoa saa ihan tosisaan etsiä. Jos minulla on mahdollisuus valita kaupunkireissulle oman 750 BMW:n ja vaimon Jazzin kesken, niin kyllä Jazz lähtee liikkeelle.
Käy koeajamassa CVT:tä. Jos emmit manuaalin ja CVT:n välillä, niin hanki CVT! Kalliimpihan se on, mutta ota lisää lainaa, nosta pankista enemmän rahaa, lainaa kavereilta tai kerjää (en kuitenkaan kehota varastamaan, vaikka mieli tekisi) jotta saat CVT:n. On se niin etevä peli.- Jazzittaa
V12 kirjoitti:
Tuota vaihtoväliä ei täysautomaattimoodissa ole olemassa. Jazzin CVT:tä voi ajaa myös "manuaalisesti" tai portaittain vaihtavalla automaatilla. Kiihdytettäessä vaihteisto pitää kierroksia "vakiona" ja vaihtaa vain välitystä nopeammalle. Tämän huomaa erityisesti täyskaasukiihdytyksessä. Kierrokset nousevat, mutta pysyvät vakiona ja vauhti vaan kiihtyy.
Automaattiin on esiohjelmoitu erilaisia vaihtamisvälityksiä 7 kappaletta, joista voi sähköisillä viiksillä valita oman mieleisensä. Jos kuljettaja ei tee mitään, niin automatiikka vaihtelee näitä esivalittuja portaita, jos vaihteisto on "manuaalimoodissa". Suurin välitys ei kuitenkaan ole yhtä suuri, kuin on täysautomaattitilassa. Auto todellakin käy pienemmillä kierroksilla täysautomaattimoodissa.
Vaihteisto on aina käynistettäessä täysautomaattimoodissa.
Vaimolla on jo toinen tuollainen CVT Jazz, ja olen edelleen sitä mieltä, että parempaa kaupunkiautoa saa ihan tosisaan etsiä. Jos minulla on mahdollisuus valita kaupunkireissulle oman 750 BMW:n ja vaimon Jazzin kesken, niin kyllä Jazz lähtee liikkeelle.
Käy koeajamassa CVT:tä. Jos emmit manuaalin ja CVT:n välillä, niin hanki CVT! Kalliimpihan se on, mutta ota lisää lainaa, nosta pankista enemmän rahaa, lainaa kavereilta tai kerjää (en kuitenkaan kehota varastamaan, vaikka mieli tekisi) jotta saat CVT:n. On se niin etevä peli.Harva auto saa näin paljon kehuja!
Mulla on oma 200 hv automaattilaiva, mutta tosiaan 9,5 litran keskikulutus ottaa vähän pattiin muut ison auton kulut tulevat haittaverot. Eli käyttöautoksia jotain pienempää.
Mulle on esitetty vaihtoehdoiksi mm. seuraavia autoja. Kaikki siis viisiovisia bensa-automaatteja, joissa ilmoitettu keskikulutus alle 6 litraa ja kaupunki alle 8:
- Mitsubishi Colt 109 Instyle Cool AMT 20550 EUR
- Mitsubishi Colt 95 Invite Cool AMT 18850 EUR
- Opel Corsa 1.2 TWINPORT Easytronic Enjoy 17450 EUR
- Opel Corsa 1.4 TWINPORT Enjoy 5-ovinen 18050 EUR
- Toyota Yaris 1.3 VVT-i Linea Sol Plus MultiMode 22680 EUR - Lemppa
Jazzittaa kirjoitti:
Harva auto saa näin paljon kehuja!
Mulla on oma 200 hv automaattilaiva, mutta tosiaan 9,5 litran keskikulutus ottaa vähän pattiin muut ison auton kulut tulevat haittaverot. Eli käyttöautoksia jotain pienempää.
Mulle on esitetty vaihtoehdoiksi mm. seuraavia autoja. Kaikki siis viisiovisia bensa-automaatteja, joissa ilmoitettu keskikulutus alle 6 litraa ja kaupunki alle 8:
- Mitsubishi Colt 109 Instyle Cool AMT 20550 EUR
- Mitsubishi Colt 95 Invite Cool AMT 18850 EUR
- Opel Corsa 1.2 TWINPORT Easytronic Enjoy 17450 EUR
- Opel Corsa 1.4 TWINPORT Enjoy 5-ovinen 18050 EUR
- Toyota Yaris 1.3 VVT-i Linea Sol Plus MultiMode 22680 EURMieti tosiaan tarkkaan, ja vielä toisenkin kerran nämä Corsa vaihtoehdot! Kyllä varmaan mitsuissakin tekniikka pelaa ja varikset niinkuin toyotat yleensäkin ovat luotettavia. Meillä on ollut yli 22v honda ainakin yhtenä autona perheessä ja itse näistä ottaisin ehdottomasti jazzin cvt:llä. Kokemusta on -84 civicin hondamatic "automaatti" -laatikosta yli 20vuotta ja tekniikka siinä pelaa vieläkin ilman murheita, mutta kun auton pohja loppu niin siitä oli jo luovuttava.
- Jazzittaa
Lemppa kirjoitti:
Mieti tosiaan tarkkaan, ja vielä toisenkin kerran nämä Corsa vaihtoehdot! Kyllä varmaan mitsuissakin tekniikka pelaa ja varikset niinkuin toyotat yleensäkin ovat luotettavia. Meillä on ollut yli 22v honda ainakin yhtenä autona perheessä ja itse näistä ottaisin ehdottomasti jazzin cvt:llä. Kokemusta on -84 civicin hondamatic "automaatti" -laatikosta yli 20vuotta ja tekniikka siinä pelaa vieläkin ilman murheita, mutta kun auton pohja loppu niin siitä oli jo luovuttava.
Joo onhan se varmasti luotettava ja vikalistakin on hämmästyttävän lyhyt
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1237
ja ADAC kehuu myös, tosin tuola pärjäävät myös Yaris ja Corsa
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autojen vikaindeksit ADAC-raportin mukaan/1135219939556
Nyt vaan pitää lähteä testaamaan että mahtuuko noiden yhdenkään konttiin golfbägi missään asennossa. Nykyiseen menee kaksi heittämällä. - Jazzittaa
Jazzittaa kirjoitti:
Joo onhan se varmasti luotettava ja vikalistakin on hämmästyttävän lyhyt
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1237
ja ADAC kehuu myös, tosin tuola pärjäävät myös Yaris ja Corsa
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autojen vikaindeksit ADAC-raportin mukaan/1135219939556
Nyt vaan pitää lähteä testaamaan että mahtuuko noiden yhdenkään konttiin golfbägi missään asennossa. Nykyiseen menee kaksi heittämällä.Huomasin just että tossa Jazzissahan (380 litraa) on lukujen mukaan isompi tai saman kokoinen tavaratila kuin Corollassa (289 litraa), Audi A3:ssa (350 litraa) Golfissa (350 litraa) tai Astrassa (380 litraa)! Huh. Auto on kumminkin jopa 40 cm lyhyempi ja yli 200 kiloa kevyempi kuin nämä luokkaa "isommat". Alkaa löytyä selitys tolle pieniruokaisuudellekin...
- eikös
Jazzittaa kirjoitti:
Huomasin just että tossa Jazzissahan (380 litraa) on lukujen mukaan isompi tai saman kokoinen tavaratila kuin Corollassa (289 litraa), Audi A3:ssa (350 litraa) Golfissa (350 litraa) tai Astrassa (380 litraa)! Huh. Auto on kumminkin jopa 40 cm lyhyempi ja yli 200 kiloa kevyempi kuin nämä luokkaa "isommat". Alkaa löytyä selitys tolle pieniruokaisuudellekin...
siinä olekin sama systeemi kuin uudessa 5d-civicissä, eli bensatankki on etupenkkien alla ja kontti siksi suuri!?
- Jazzittaa
eikös kirjoitti:
siinä olekin sama systeemi kuin uudessa 5d-civicissä, eli bensatankki on etupenkkien alla ja kontti siksi suuri!?
Joo, etupenkkien allahan se on, normaalisti kai nykyautoissa takapenkkien alla.
http://www.fitfreak.net/html_content/FIT_ultra_seats/Ultra seat page_translation.htm
Kävin tänään Veholla mutta ziljoona asiakasta ja kaksi myyjää. Koeistuin Jazzin ja melko hyvän ajoasennon siinä sai. Vasemmalle jalalle ei kyllä löydy hyvää "lepuutuspaikkaa" ja oikea jalka jäi vähän koholle reidestä eli se puutuu pidemmällä matkalla, varsinkin kun ei ole vakionopeuden säätöä.
Jos penkkiä olisi saanut vielä muutaman sentin taakse niin olisi ollut täydellistä.
Tavaratila on hämmentävän kokoinen. Sinne menee todennäköisesti golfbägikin kun sen laittaa vähän viistoon, korkeuttahan tossa riittää hyvin. Pelikavereiden bagit mahtuu hyvin pystyyn kuskin penkin taakse, eli mahtuu helposti 3 pelaajaa ja 3 bagia tarvittaessa.
Pitänee ensin löytää liike, josta löytyisi CVT koeajoon. - Rostralta saa
Jazzittaa kirjoitti:
Joo, etupenkkien allahan se on, normaalisti kai nykyautoissa takapenkkien alla.
http://www.fitfreak.net/html_content/FIT_ultra_seats/Ultra seat page_translation.htm
Kävin tänään Veholla mutta ziljoona asiakasta ja kaksi myyjää. Koeistuin Jazzin ja melko hyvän ajoasennon siinä sai. Vasemmalle jalalle ei kyllä löydy hyvää "lepuutuspaikkaa" ja oikea jalka jäi vähän koholle reidestä eli se puutuu pidemmällä matkalla, varsinkin kun ei ole vakionopeuden säätöä.
Jos penkkiä olisi saanut vielä muutaman sentin taakse niin olisi ollut täydellistä.
Tavaratila on hämmentävän kokoinen. Sinne menee todennäköisesti golfbägikin kun sen laittaa vähän viistoon, korkeuttahan tossa riittää hyvin. Pelikavereiden bagit mahtuu hyvin pystyyn kuskin penkin taakse, eli mahtuu helposti 3 pelaajaa ja 3 bagia tarvittaessa.
Pitänee ensin löytää liike, josta löytyisi CVT koeajoon.Honda asentaa jälkitilauksena Rostran vakkarisäätimen ja mulle se luvatiin tinkaamisen jälkeen 400 euroon Veholla.
- Jazzittaa
Rostralta saa kirjoitti:
Honda asentaa jälkitilauksena Rostran vakkarisäätimen ja mulle se luvatiin tinkaamisen jälkeen 400 euroon Veholla.
Siis Jazziin sopiva säädin? Mä luulin että se on mahdotonta, kiitos CVT:n...
- rostralta saa
Jazzittaa kirjoitti:
Siis Jazziin sopiva säädin? Mä luulin että se on mahdotonta, kiitos CVT:n...
Kysy vaikka Veholta, kyllä sen saa!
- ostin Jazzin
rostralta saa kirjoitti:
Kysy vaikka Veholta, kyllä sen saa!
pari vuotta sitten, niin myyjä sanoi, että kyllähän niitä vakionopeuden säätimiä on asenneltu Jazzeihin, mutta eri asia on miten ne toimii. Liike, josta auton sitten ostin ei suostunut asentamaan sitä, vaan totesi, ettei toimivaa ole.
- Patrik Jerkoff
ostin Jazzin kirjoitti:
pari vuotta sitten, niin myyjä sanoi, että kyllähän niitä vakionopeuden säätimiä on asenneltu Jazzeihin, mutta eri asia on miten ne toimii. Liike, josta auton sitten ostin ei suostunut asentamaan sitä, vaan totesi, ettei toimivaa ole.
Moi,
Ostin pari päivää sitten Honda Civic 5d 1.8:n normaalilla manuaalilaatikolla. Siinä ei ole vakionopeudensäädintä, mutta tämä Gold Cruisen säädin vaikutti tyylikkäältä.
http://www.one-pro.fi/tuotteet/gold_cruise/pikaesite.html
Lisäksi asentaja vakuutteli, että se pystyy samaaan 2-4 km/h heittoon, mitä tehdasasennetuissa vakionopeudensäätimissäkin on, verrattuna n. 10 km/h heittoihin, mitä olen lukenut jossain chat-palstalla Rostralla olevan.
Hintaa Gold Cruisella asennettuna 560,-.
- 03 CVT
Kokeilin 98-oktaanista ja kulutus putosi 0,3 litraa eli loppujenlopuksi sama kilometrihinta. Tehot vain nousivat hieman eli se oli siinä. Jos jollakulla on kokemuksia samasta asiasta niin kertokaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115237Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493392Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle913224Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku402926- 811847
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411580450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1271555Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt311436Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1301234- 161149