Pitääkö yksityisen opettajan olla nimenomaan oman perheen jäsen, vai voiko joku muukin henkilö huolehtia opettamisesta? Joka paikassa puhutaan vain siitä, miten oma isä opettaa ajamaan...
Yksityisopetus!?
16
1673
Vastaukset
- keran ei :)
Minua opetti avomieheni. Toki täytimme kaikki säännöt,mitä on tällaiseen opetukseen asetettu. Katso niitä vaikka jostain AKE:n sivuilta, ym.
- esimerkillistä
tais olla suhde tosi kokeen edessä =)
- Oli kivaa!
esimerkillistä kirjoitti:
tais olla suhde tosi kokeen edessä =)
Meillähän oli yhteinen päämäärä kuten yhteisessä elämässä yleensäkin.
Jännä miten tuota ajo-opetusta pidetään muka niin stressaavana tilanteena. Ei se meitä ainakaan stressannut. Itse asiassa tunnen useita pareja, joissa on annettu ajo-opetusta. Heillä ei kellään ole ollut kummepia ongelmia. Onkohan se urbaani legenda koko juttu.
Mutta sen voi sanoa, että lähensihän tämäkin hauska kokemus taas meitä. - polemik
Oli kivaa! kirjoitti:
Jännä miten tuota ajo-opetusta pidetään muka niin stressaavana tilanteena. Ei se meitä ainakaan stressannut. Itse asiassa tunnen useita pareja, joissa on annettu ajo-opetusta. Heillä ei kellään ole ollut kummepia ongelmia. Onkohan se urbaani legenda koko juttu.
Mutta sen voi sanoa, että lähensihän tämäkin hauska kokemus taas meitä.opetusta voi antaa henkilö,jolla on liikenneopettajan pätevyys,vaikka ei asuisi samassa taloudessa.isä,äiti,veli,sisko,äidin mies,isän vaimo eli saman perheen jäsen tulee kysymykseen muussa tapauksessa.Ennen kaikkea luvansaanti on paikallisen poliisiviranomaisen käsissä,joka myöntää luvan hakemuksen perusteella.
- viestin
Oli kivaa! kirjoitti:
Mutta sen voi sanoa, että lähensihän tämäkin hauska kokemus taas meitä.kirjoitti ilmeisesti jokin toinen pariskunta, en minä joka vastasin kyselijälle ensimmäisenä.
Mutta toki voin meidän puolesta tuoda ilmi ettei parisuhteeseen tullut minkäänlaista haavaa, enkä ymmärrä miksi aina ollaan epäilemässä parisuhteen kestävyyttä, koskaan ei kysytä että kuinkas teillä opetus menee vaan että onko tullut paljon riitoja,outoa.
Mutta en kyllä ymmärrä sitäkään että toinen vastaa toisen aloittamaan kirjoitukseen omanaa.
- inssi
Nyrkkisääntönä, muiden vaatimusten lisäksi, pidetään ns. yhteistä jääkaappia. Eli ei isäkään (tai äiti) voi opettaa lastaan, joka asuu jo muualla. Mutta toisaalta taas ns. vissillä puheella yhdessä asuvat lienevät kelvollisia opettajan virkaan, siis kunhan kakki muutkin vaatimuksetkin täyttyvät.
- kaikki säännöt
tulivat täyteen, jääkaappi sääntöä myöten. Vaikka olimmekin nuori pari, emmekä se ainainen isä-opettaja muotti.
- help2007
Kiitos keskustelusta! Valitettavasti minun kanssani samasta jääkaapista syö vain poikaystäväni, joka on niin huono kuski (ja myöntää sen itsekin) ettei siitä ainakaan opettajaksi ole. :-) Punaisia päin mennään kun ei muisteta jarruttaa ajoissa ja kaistanvaihto sujuu ilman vilkkua. Joskus unohtaa laittaa ajovalot päälle. Välillä ihan pelottaa sen kyydissä! Tuleepahan ainakin opittua, miten EI pitäisi tehdä...
- omaa lastaan
ja sehän on iskän oikeus. Tapattaa lapsensa väärillä opetuksillaan ja esimerkillään, koska hän on sen muksun tehnytkin.
No. Nythän lakiin tulee vankkoja muutoksia. Iskä inssiajoon ja vaativaan sellaiseen, vaativampaan teoriakokeeseen, osa opetuksesta yhteistyössä autokoulun kanssa, molemmat polkimet opettajallekin, kalliimpi liikennevakuutus, koska on opetusautona ja pidettävä uskottavaa, tuntikohtaista ajopäiväkirjaa. Ilmeisesti myös koko kakkosvaiheen ajan.- Autoileva isä
Mulla on ollut kortti lähes 40 vuotta ja juuri eilen sain opetusluvan poliisilta. Kun päivitin tietoni teoriakoetta varten totesin, että eivät liikennesäännöt mihinkään ole muuttuneet! Enkä myönnä väitettä, että antaisin lapselleni jotain vääriä tietoja ja asenteita. Minä opetan omaa lastani ja ajattelen hänen turvallisuuttaan. Autokoulussa opetetaan jonkun vierasta lasta ja kyseessä on business. Eli olen varma, että ainakin minun tapauksessani lapseni saa erinomaiset eväät autolla ajamiseen.
- inssi
Valitettavaa, että joko sinä itse tai sinun vanhempasi eivät voi syystä tai toisesta opettaa opetusluvalla. Se tuosta kirjoituksesta nyt ainakin paistaa läpi. Toisaalta kun lukee tarkemmin, niin on ihan hyvä, että noilla asenteilla varustettu ei ainakaan opeta toisia.
Mitä tulee sitten noihin väitteisiin, niin nehän ovat sekä typeriä että naurettavia. Esim. tuo vakuutusjuttu. Opetusluvalla ajettaessahan nimenomaan se auto, millä sitten varsinainen ajoharjoittelu ennen 2-vaihetta tehdään, on jo tuttu. Kun olen seurannut pojan autokoulun käyneitä kavereita, niin kyllä auton (siis isän tai äidin) käsittely on aika lailla huonompaa kuin meidän jälkeläisellä. Sinne niitä vakutusmaksuja voisi siirtää.
Minkä takia opettajalla pitäisi olla molemmat polkimet. Meillä ai ainakaan sattunut kertaakaan sellaista tilannetta opetuksen aikana, että auto olisi sammunut opettajan jarrutuksen takia. Ei ollut edes likellä. Jarrutuksia kyllä tein.
Tietysti pidetään sekä ajo- että teoriaopetuspäiväkirjaa, jotka ovat ajantasaisia. Tosin täytyy myöntää, että kaikkia ajokertoja ei tullut kirjattua, mutta tuli niitä kirjattuakin yli 50. Montakohan tulee autokoulussa. - liikennesäännöt
Autoileva isä kirjoitti:
Mulla on ollut kortti lähes 40 vuotta ja juuri eilen sain opetusluvan poliisilta. Kun päivitin tietoni teoriakoetta varten totesin, että eivät liikennesäännöt mihinkään ole muuttuneet! Enkä myönnä väitettä, että antaisin lapselleni jotain vääriä tietoja ja asenteita. Minä opetan omaa lastani ja ajattelen hänen turvallisuuttaan. Autokoulussa opetetaan jonkun vierasta lasta ja kyseessä on business. Eli olen varma, että ainakin minun tapauksessani lapseni saa erinomaiset eväät autolla ajamiseen.
ole muuttuneet 40;ssä vuodessa!!!
Muutoksia on kyllä pelkästään viimevuosina tullut niin paljon, ettei perässä pysy.
Suomalaisethan ovat myös kaikki keskitasoa parempia kuljettajia, jollei vielä vähän parempiakin, ainakin omasta mielestä...
Se, että selviää teoriakokeesta ei vielä tee opettajaa.
Kukapa myöntäisi, että antaa lapselleen vääriä tietoja, joskushan niitä jopa ei edes itse tiedä antavansakaan.
Kumma kyllä, oikeiden asenteiden opettaminen saattaa joskus onnistua vieraalta paremmin, varsinkin kun sen sopivilla ja hyväksi todetuilla esimerkeillä esitetään.
Vieraan lapsen opetus on vieläkin rankenpaa kuin oman lapsen, vastuu on todella suuri.
Autokoulun tulisi olla bisnes, tänäpäivänä se on kaukana siitä. - Autoileva isä
liikennesäännöt kirjoitti:
ole muuttuneet 40;ssä vuodessa!!!
Muutoksia on kyllä pelkästään viimevuosina tullut niin paljon, ettei perässä pysy.
Suomalaisethan ovat myös kaikki keskitasoa parempia kuljettajia, jollei vielä vähän parempiakin, ainakin omasta mielestä...
Se, että selviää teoriakokeesta ei vielä tee opettajaa.
Kukapa myöntäisi, että antaa lapselleen vääriä tietoja, joskushan niitä jopa ei edes itse tiedä antavansakaan.
Kumma kyllä, oikeiden asenteiden opettaminen saattaa joskus onnistua vieraalta paremmin, varsinkin kun sen sopivilla ja hyväksi todetuilla esimerkeillä esitetään.
Vieraan lapsen opetus on vieläkin rankenpaa kuin oman lapsen, vastuu on todella suuri.
Autokoulun tulisi olla bisnes, tänäpäivänä se on kaukana siitä.Lieneekö sitten niin, että olen tavallista fiksumpi kuljettaja, koska olen pysynyt perässä uusissa säännöissä! Uskon myös, että autokoulunopettajat eivät välttämättä kaikki ole sen parempia kuljettajia normaalissa liikenteessä kuin tavallinen matti meikäläinen.
Luulenpa, että ne vanhemmat ketkä ryhtyvät opetushommiin ovat tavallista valveutuneimpia.
Rahan säästön vuoksi en tähän opetushomman ryhdy ja siinä olen samaa mieltä, että autokoulu ei varmaankaan ole mikään todellinen business. Näin maallikkonakin ymmärtää, että jos runsaan 1000 euron maksusta vähentää kulut opetusautosta, tiloista, opettajien palkat ym, niin ei siitä paljoa voittoa voi jäädä. Paremmin tienaa raksalla! - Timppa 12
Mistähän sait ensinnäkin, että opetuslupaopetukseen tulee "vankkoja muutoksia". Ja milloinhan ne tulee???
Mainitsit että iskä inssiajoon...yhteistyötä autokoulujen kanssa...kalliimpi liikennevakuutus...kakkosen suorittaminen...!!!
Nyt on kuitenkin asiat entisellä tolallaan. Eli sen opetusluvan saa nykyisin ehdoin ja valitettavasti aika pitkään. Muutoksia on kaavailtu kuvaamasi suuntaan, mutta se vaatii LAKIMUUTOKSEN.
Arvaappa, kun uusi eduskunta ryhtyy töihin,niin onko siellä nämä jo valmistuspisteessä olevat asiat etusialla?? No ei varmaan oo...
Olen seurannut ko. asiaa jo vuodesta -75 lähtien ja aina on sama meininki..
Joku järkevä työryhmä tekee järkevän aloitteen opetuslupien saannin tiukentamiseksi.
Niin sitten tulee uudet "herrat eduskuntaan" ja jättävät uudistuksen pöydälle.
JA USEIN JÄTTÄVÄT SIKSI, ETTÄ ALKAVAT OPETTAA OMIA LAPSIAAAN!
Ja jotkut kansanedustajat ovat tehneet sitä jopa työajallaan!!!
Mulla olis jopa näyttöä siitä, että kansanedustaja opettaa Keski-Suomessa ajamaan ja viemään lastaan tutkintoon, samalla aikaa kun on eduskunnassa täysistunto!
Sit siihen..VAI TAPATTAA...
Varmaan jokainen opetusluvan hallitsija tahtoo oppilastaan sellaisen kuskin, että hän pärjää liikenteessä.
Mutta valitettavasti tutkintomenestys kertoo aivan eri luokkaa..
Eiköhän se autokoulun ope ole kuitenkin järkevin vaihtoehto.
Onhan hän sentään ammattilainen; suorittanut kaikki testit, lukenut tieliikennelait, perehtynyt oppimisen psykologiaan, opiskellut didaktiikkaa, pedagotiikkaa,fysiikkaa, autojen rakennetta, nykyautojen eri laitteita esim.(BAS-järjestelmä)...yms.Siis ei ABS.
Jotkut pitää autokoulun käymistä kalliina. HIH. Toki se maksaa, mutta ko. alan työntekijöidenin palkat näyttää siltä, että siinä kyllä koulun pomo polttaa kynttiläänsä molemmista päistä.Ja ne palkat ovat todella pienet. (n.12-15 €/tunti)
Pakjonkohan saa vaikka auton asentaja tunille? Tai sitten vaikka lääkäri?
No varmaan enemmän, koska siinä myydään aina mukana varaosia tai lääkkeitä, joista he saavat katteen.Ja lääkäri veloittaa tuntiin monta asiakasta!!!
Mitä se sitten maksaa, jos vaikka opetusluvalla harjoitteleva ajaa vaikkapa niin, että sattuu törmäys?
Tästä aiheesta vois kirjoittaa kirjan, mutta riittäköön tämänyt.
PS. Opetusluvan haltijoistakin löytyy tosi päteviä opettajia. Mutta harvemmin..Kommentoikaa... - opetusmotivaatio
Timppa 12 kirjoitti:
Mistähän sait ensinnäkin, että opetuslupaopetukseen tulee "vankkoja muutoksia". Ja milloinhan ne tulee???
Mainitsit että iskä inssiajoon...yhteistyötä autokoulujen kanssa...kalliimpi liikennevakuutus...kakkosen suorittaminen...!!!
Nyt on kuitenkin asiat entisellä tolallaan. Eli sen opetusluvan saa nykyisin ehdoin ja valitettavasti aika pitkään. Muutoksia on kaavailtu kuvaamasi suuntaan, mutta se vaatii LAKIMUUTOKSEN.
Arvaappa, kun uusi eduskunta ryhtyy töihin,niin onko siellä nämä jo valmistuspisteessä olevat asiat etusialla?? No ei varmaan oo...
Olen seurannut ko. asiaa jo vuodesta -75 lähtien ja aina on sama meininki..
Joku järkevä työryhmä tekee järkevän aloitteen opetuslupien saannin tiukentamiseksi.
Niin sitten tulee uudet "herrat eduskuntaan" ja jättävät uudistuksen pöydälle.
JA USEIN JÄTTÄVÄT SIKSI, ETTÄ ALKAVAT OPETTAA OMIA LAPSIAAAN!
Ja jotkut kansanedustajat ovat tehneet sitä jopa työajallaan!!!
Mulla olis jopa näyttöä siitä, että kansanedustaja opettaa Keski-Suomessa ajamaan ja viemään lastaan tutkintoon, samalla aikaa kun on eduskunnassa täysistunto!
Sit siihen..VAI TAPATTAA...
Varmaan jokainen opetusluvan hallitsija tahtoo oppilastaan sellaisen kuskin, että hän pärjää liikenteessä.
Mutta valitettavasti tutkintomenestys kertoo aivan eri luokkaa..
Eiköhän se autokoulun ope ole kuitenkin järkevin vaihtoehto.
Onhan hän sentään ammattilainen; suorittanut kaikki testit, lukenut tieliikennelait, perehtynyt oppimisen psykologiaan, opiskellut didaktiikkaa, pedagotiikkaa,fysiikkaa, autojen rakennetta, nykyautojen eri laitteita esim.(BAS-järjestelmä)...yms.Siis ei ABS.
Jotkut pitää autokoulun käymistä kalliina. HIH. Toki se maksaa, mutta ko. alan työntekijöidenin palkat näyttää siltä, että siinä kyllä koulun pomo polttaa kynttiläänsä molemmista päistä.Ja ne palkat ovat todella pienet. (n.12-15 €/tunti)
Pakjonkohan saa vaikka auton asentaja tunille? Tai sitten vaikka lääkäri?
No varmaan enemmän, koska siinä myydään aina mukana varaosia tai lääkkeitä, joista he saavat katteen.Ja lääkäri veloittaa tuntiin monta asiakasta!!!
Mitä se sitten maksaa, jos vaikka opetusluvalla harjoitteleva ajaa vaikkapa niin, että sattuu törmäys?
Tästä aiheesta vois kirjoittaa kirjan, mutta riittäköön tämänyt.
PS. Opetusluvan haltijoistakin löytyy tosi päteviä opettajia. Mutta harvemmin..Kommentoikaa...enää riittää tuossa surkeasti palkatussa ja vaativassa työssä.
Teille vanhoille katkeroituneille liikenneopeille voisi olla oma palsta, jossa voisitte itkeä keskenänne.
Ei niistä hintarakenteista kukaan muu ole kiinnostunut, ei ainakaan nuoret, jotka korttia hakee.
Pitäis varmaan olla joku "Reilunkaupan" systeemi, jolla varmistettaisiin, että opet saa palkkansa.
- nainen ratin takaa
Miksi pitäisi olla isä opettamassa? Voihan äitikin opettaa tai sisko tai veli jos niitä on. Esim. isoveljeni opetti pikkuveljeni ajamaan ja serkkuni (nainen) tyttärensä ja hyvä tuli. Kerralla inssistä läpi molemmilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1924436Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo734351Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks622350Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä582301- 582214
- 531856
- 281497
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101308Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1171298- 601179